abonnement Unibet Coolblue
pi_178983420
ik heb twee maanden geleden een huurcontract getekend met de gedachte dat ik er wel een jaar ga zitten en ook onder druk omdat ik het huis uitgezet ben. 2 maanden verder en ik ben erachter gekomen dat ik toch weinig te zoeken heb in een dorp buiten de randstad waar ik mijn hele leven inclusief werk nog heb. nu is het probleem dat ik een overeenkomst ben aangegaan voor de duur van 12 maanden ingaande op 9 maart en lopende tor 28 februari. er staat echter ook in het contract indien deze periode verstrijkt zonder opzegging loopt de overeenkomst voot onbepaalde tijd door. dit is natuurlijk een handigheidje van de verhuurder maar is t nu echt zo dat ik een jaar niet mag opzeggen. ik betaal maandelijks en in principe horf ik er niet na 1 jaar uit dus bepaalde tijd is t niet echt. en is werk niet legitieme reden om toch eerder te vertrekken, ookal is het in zzp dienst? zou graag wat meer duidelijkheid verschaffen. dank
  maandag 7 mei 2018 @ 08:48:44 #2
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_178983511
Volgens mij heb je geen keus anders dan het jaar uit te zitten.

Je zou met de verhuurder in overleg kunnen gaan, wellicht dat hij het niet zo zwart/wit ziet.
So we just called him Fred
pi_178983517
Je zit voor de looptijd van het contract eraan vast, dat is 1 jaar.
Ik kan me voorstellen dat je het contract misschien wel kan afkopen.

Daarna zal het wel met een bepaald opzegtermijn in acht nemend, wel opzegbaar zijn natuurlijk.
(en uiteraard zal er ook een opzegtermijn zijn voordat het jaar om is, anders ben je weer te laat en zit je nog aan een maand huur vast bijv.)
pi_178983650
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 08:49 schreef TheoddDutchGuy het volgende:
Je zit voor de looptijd van het contract eraan vast, dat is 1 jaar.
Ik kan me voorstellen dat je het contract misschien wel kan afkopen.

Daarna zal het wel met een bepaald opzegtermijn in acht nemend, wel opzegbaar zijn natuurlijk.
(en uiteraard zal er ook een opzegtermijn zijn voordat het jaar om is, anders ben je weer te laat en zit je nog aan een maand huur vast bijv.)
ik geloof dat er gezegd werd dat de afkoopsom 3 maanden huur bedraagt maar dat staat niet op papier. maar speelt het feit dat het hier eigenlijk gaat om huur voor onbepaalde tijd ook niet mee dat ik makkelijker vroegtijdig kan opzeggen?
pi_178983660
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 09:00 schreef bechirti het volgende:

[..]

ik geloof dat er gezegd werd dat de afkoopsom 3 maanden huur bedraagt maar dat staat niet op papier. maar speelt het feit dat het hier eigenlijk gaat om huur voor onbepaalde tijd ook niet mee dat ik makkelijker vroegtijdig kan opzeggen?
Vragen is vrij, ik zou gewoon je probleem voorleggen bij de verhuurders en kijken of je met ze ergens overeen zou kunnen komen.

Nee heb je al, ja kun je krijgen.

edit : Onbepaalde tijd gaat pas in als het jaarcontract "afloopt' en je niet hebt opgezegd he.
Het jaar is bepalend in dit geval.
pi_178983792
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 09:00 schreef bechirti het volgende:

[..]

ik geloof dat er gezegd werd dat de afkoopsom 3 maanden huur bedraagt maar dat staat niet op papier. maar speelt het feit dat het hier eigenlijk gaat om huur voor onbepaalde tijd ook niet mee dat ik makkelijker vroegtijdig kan opzeggen?
Dat 'onbepaalde tijd' slaat meer op het feit dat verhuurder jou er niet zomaar uit kan schoppen. Na het jaar kun jij in ieder geval zonder problemen opzeggen.
Echte elektriciëns gebruiken geen jokari.
  FOK!fotograaf maandag 7 mei 2018 @ 09:19:40 #7
92797 fraubitch
Heeft een Pwny!!
pi_178983862
Gewoon met de verhuurder overleggen of het mogelijk is dat je eerder vertrekt en dat je dan een andere huurder aandraagt.
De meeste huurders vinden het niet zo erg, als je maar overlegt en goede wil toont. Met name een andere huurder aandragen zodat het gebouw niet leeg staat is vaak een goede handreiking.

[ Bericht 3% gewijzigd door fraubitch op 07-05-2018 09:31:02 ]
They say I have ADD but I just don't understa...OOOHH!! Look!! A Kitty!!
Screw worldpeace! I want a Pony!
  maandag 7 mei 2018 @ 09:23:43 #8
44959 Spaceman_Spiff
Erg vaag vandaag
pi_178983921
Ja, je zit er voor (minimaal) een jaar aan vast.

Een verhuurder zit er niet op te wachten om maar voor een paar maanden te verhuren en dan weer op zoek te gaan naar een andere huurder. Er zijn wel verhuurder die dat doen, maar dan zit je ook aan een andere huurprijs.

In overleg kan natuurlijk veel. Je kan proberen (in overleg) om (voor de verhuurder) een nieuwe huurder te vinden, zodat deze geen huur inkomsten hoeft te missen.
pi_178983940
Artikel 271
1. In afwijking van artikel 228 lid 1 eindigt een voor bepaalde tijd aangegane huur niet door het enkele verloop van de huurtijd; zij kan door elk van beide partijen worden opgezegd tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag, niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd.
5. Bij de opzegging moeten de volgende termijnen in acht worden genomen: a. bij opzegging door de huurder: een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden;

Oftewel, gewoon een aangetekende brief sturen dat je per 8 juni stopt met huren en dus ook met betalen.
  maandag 7 mei 2018 @ 09:27:16 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178983965
Overigens is het een standaard bepaling in huurcontracten, niks "handigheidje" van de verhuurder.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178984028
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 09:25 schreef Franknfurter het volgende:
Artikel 271
1. In afwijking van artikel 228 lid 1 eindigt een voor bepaalde tijd aangegane huur niet door het enkele verloop van de huurtijd; zij kan door elk van beide partijen worden opgezegd tegen een voor de betaling van de huurprijs overeengekomen dag, niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd.
5. Bij de opzegging moeten de volgende termijnen in acht worden genomen: a. bij opzegging door de huurder: een termijn gelijk aan de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt, doch niet korter dan een maand en niet langer dan drie maanden;

Oftewel, gewoon een aangetekende brief sturen dat je per 8 juni stopt met huren en dus ook met betalen.
Het zinnetje "niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd." . Geeft duidelijk aan dat die vlieger dus niet opgaat. Zoals aangeven. Huurtijd is minimaal een jaar. Probeer andere huurder te vinden, afkoopsom etc.
Gevalletje verhuurder bellen om te kijken waar hij in mee wil gaan.
pi_178984087
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 09:33 schreef Xajorkith het volgende:

[..]

Het zinnetje "niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd." . Geeft duidelijk aan dat die vlieger dus niet opgaat. Zoals aangeven. Huurtijd is minimaal een jaar. Probeer andere huurder te vinden, afkoopsom etc.
Gevalletje verhuurder bellen om te kijken waar hij in mee wil gaan.
ja maar het is wel verwarrend. voor bepaalde tijd denk ik eerder aan tijdelijke huur. zit niks anders op dan hem te benaderen. maar die afkoopsom van drie maanden lijkt mij ook buitenproprotioneel?
pi_178984121
Waarom doe je het niet gewoon?
pi_178984392
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 09:37 schreef bechirti het volgende:
maar die afkoopsom van drie maanden lijkt mij ook buitenproprotioneel?
Dat is niet buiten proportioneel maar juist coulant. Jij hebt getekend voor een jaar minimaal. De verhuurder heeft extra werk en kosten als jij er uit gaat en hij een ander moet zoeken. Mogelijk wordt hij nog iets coulanter als jij al een betrouwbare andere huurder aan kan brengen. Maar reken er dan ook maar op dat je dan nog steeds iets extra moet betalen voor het extra werk en de ergernis bij de verhuurder.

jij bent de onbetrouwbare in dit geval omdat je eerder weg wilt.
  maandag 7 mei 2018 @ 10:44:06 #15
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_178985102
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 09:37 schreef bechirti het volgende:

[..]

ja maar het is wel verwarrend. voor bepaalde tijd denk ik eerder aan tijdelijke huur. zit niks anders op dan hem te benaderen. maar die afkoopsom van drie maanden lijkt mij ook buitenproprotioneel?
Helemaal niet! Jij gaat een contract aan voor een jaar, waardoor de verhuurder dus zeker is van inkomsten voor een jaar en dat wil jij nu ineens stopzetten. Je mag blij zijn als hij je drie maanden laat betalen in plaats van gewoon het hele jaar.

Echt, ik vind het bizar hoeveel mensen doodleuk maar van alles tekenen en het dan gek vinden als ze eraan gehouden worden. 8)7
***
pi_178985137
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 10:44 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Helemaal niet! Jij gaat een contract aan voor een jaar, waardoor de verhuurder dus zeker is van inkomsten voor een jaar en dat wil jij nu ineens stopzetten. Je mag blij zijn als hij je drie maanden laat betalen in plaats van gewoon het hele jaar.

Echt, ik vind het bizar hoeveel mensen doodleuk maar van alles tekenen en het dan gek vinden als ze eraan gehouden worden. 8)7
nou ik zal wel eens willen zien als jij geen onderdak hebt of je dan niet heel gauw ergens zal tekenen. snap dat t beetje naif is en ik baal er zelf van een stekker van ook. maar een kat in t nauw maakt rare sprongen. bovendien markeert er van alles aan de woning maargoed dat is een ander verhaal.
  maandag 7 mei 2018 @ 10:49:19 #17
4089 BE
Gewoon gelukkig!
pi_178985193
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 10:46 schreef bechirti het volgende:

[..]

nou ik zal wel eens willen zien als jij geen onderdak hebt of je dan niet heel gauw ergens zal tekenen. snap dat t beetje naif is en ik baal er zelf van een stekker van ook. maar een kat in t nauw maakt rare sprongen. bovendien markeert er van alles aan de woning maargoed dat is een ander verhaal.
Maar dat ontneemt je dan op dat moment toch niet van je normale gezonde verstand.
Je zegt nota bene zelf in de OP dit:

quote:
ik heb twee maanden geleden een huurcontract getekend met de gedachte dat ik er wel een jaar ga zitten en ook onder druk omdat ik het huis uitgezet ben.
Dus je tekende dat met je volle verstand want je wilde er ten slotte een jaar blijven, toen vond je de bepalingen in je contract nog geen enkel probleem.
Maar nu het jou niet zo heel goed uit komt is het contract ineens niet goed meer.

Zou toch mooi zijn als de verhuurder hetzelfde kon doen. Dus jij wil er een jaar blijven en hij schopt jou er na drie maanden uit, want dat komt hem toch beter uit.

Mail de verhuurder en geef aan dat je toch eerder weg wil en kijk met wat voor voorstel hij komt.
***
pi_178985343
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 10:49 schreef Brighteyes het volgende:

[..]

Maar dat ontneemt je dan op dat moment toch niet van je normale gezonde verstand.
Je zegt nota bene zelf in de OP dit:

[..]

Dus je tekende dat met je volle verstand want je wilde er ten slotte een jaar blijven, toen vond je de bepalingen in je contract nog geen enkel probleem.
Maar nu het jou niet zo heel goed uit komt is het contract ineens niet goed meer.

Zou toch mooi zijn als de verhuurder hetzelfde kon doen. Dus jij wil er een jaar blijven en hij schopt jou er na drie maanden uit, want dat komt hem toch beter uit.

Mail de verhuurder en geef aan dat je toch eerder weg wil en kijk met wat voor voorstel hij komt.
ik ben het met je eens dat ik een irrationele beslissing gemaakt heb. je mist pas wat je had en hebt als je het niet meer hebt. en daar moet k dan maar prijs voor betalen.
pi_178986278
quote:
1s.gif Op maandag 7 mei 2018 11:00 schreef bechirti het volgende:

[..]

ik ben het met je eens dat ik een irrationele beslissing gemaakt heb. je mist pas wat je had en hebt als je het niet meer hebt. en daar moet k dan maar prijs voor betalen.
Heb je nu wel andere woonruimte als je hier vertrekt? Je wilt hetzelfde geintje niet nog een keer meemaken.

Verder zou je eerst op zoek kunnen gaan naar een nieuwe en betrouwbare huurder voor je huidige huis voordat je probeert om je huurcontract op te zeggen.Als je dat al gaat lukken zonder boete of met nauwelijks een boete, dan zal dat zijn omdat je een betrouwbare nieuwe huurder aan kan dragen zodat jouw huiseigenaar geen huur misloopt.
Haast om te vertrekken heb je niet, want nu heb je nog een dak boven je hoofd.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_178991126
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 11:48 schreef voetbalmanager2 het volgende:

[..]

Heb je nu wel andere woonruimte als je hier vertrekt? Je wilt hetzelfde geintje niet nog een keer meemaken.

Verder zou je eerst op zoek kunnen gaan naar een nieuwe en betrouwbare huurder voor je huidige huis voordat je probeert om je huurcontract op te zeggen.Als je dat al gaat lukken zonder boete of met nauwelijks een boete, dan zal dat zijn omdat je een betrouwbare nieuwe huurder aan kan dragen zodat jouw huiseigenaar geen huur misloopt.
Haast om te vertrekken heb je niet, want nu heb je nog een dak boven je hoofd.
dat is ook weer zo. ik ken daar niemand laat staan iemand die een woning zoekt. en nee teruggaan naar het ouderlijk huis is onmogelijk dus zal eerst wat anders moeten zoeken. hangt er vanaf wat de straf wordt als k vroegtijdig eruitga. 3 maanden huur is wel het overwegen waard, moet de nieuwe woning wel echt goed zijn.
pi_178991273
Ik zou voorlopig lekker blijven zitten waar je zit. Verhuizen is ook zonder extra boete al heel erg duur.

Zeker als dit je eerste woonruimte is dan zou ik even de tijd nemen om te verzinnen wat je wel zoekt in een woning.
pi_179000085
Zoek voor het gemak een andere huurder voor dat huis. Teken samen alle contracten. Samen oversteken. Jij blij. Nieuwe huurder blij. Verhuurder blij.
pi_179003662
Wettelijk is de opzegtermijn van een huurcontract hetzelfde als de betalingstermijn. 1 maand dus, ongeacht wat er in je contract staat.

Zie: https://www.rijksoverheid(...)der-de-huur-opzeggen

Je stuurt dus gewoon een aangetekende brief dat je per volgende maand opzegt.

edit: wat Franknfurter zegt dus.
Play hard, go pro.
pi_179046960
dank voor de reacties. heb iemand gevonden die t over wil nemen dus dan moet t geen probleem zijn. toch stuit k op meerduidige antwoorden. er geldt idd een opzegtermijn van 1 maand als je per maand huur betaald. echter: "Verhuurt u op basis van de Leegstandwet? Of heeft u een tijdelijk huurcontract voor bepaalde tijd? " bestudeer ik die regels dan zie ik dat tijdelijke huur inhoudt dat je er voor bepaalde tijd zit(en daarna oprot). valt daar als huurder niet wat te halen? in zekere zin huur ik voor onbepaalde tijd want ik hoef er na dat jaar niet noodzakelijkerwijs uit.
  woensdag 9 mei 2018 @ 22:45:30 #25
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_179053140
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 09:33 schreef Xajorkith het volgende:

[..]

Het zinnetje "niet vallend voor het verstrijken van de bepaalde tijd." . Geeft duidelijk aan dat die vlieger dus niet opgaat. Zoals aangeven. Huurtijd is minimaal een jaar. Probeer andere huurder te vinden, afkoopsom etc.
Gevalletje verhuurder bellen om te kijken waar hij in mee wil gaan.
Franknfurter heeft de verkeerde oude, wetstekst gepost, maar heeft wel gelijk.

Met de invoering van de Wet Doorstroming Huurmarkt is de boel omgegooid. Alle huurcontracten (voor zelfstandige woningen) die voor korter dan twee jaar zijn aangegaan, eindigen voortaan wel na het verstrijken van de periode, mits de verhuurder dit tijdig voor het verstrijken heeft aangegeven. Daarnaast kan de huurder die contracten wél tijdens de hele periode opzeggen met inachtneming van de opzegtermijn. Een maand waarschijnlijk.

[ Bericht 0% gewijzigd door Zelva op 09-05-2018 23:02:35 ]
pi_179057381
Anders ga je toch vervanging zoeken?

Lijkt me toch dat een huisbaas je laat gaan zonder extra kosten, zolang de woning direct weer bezet it.
Doei
pi_179057560
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 23:54 schreef Aethereal het volgende:
Wettelijk is de opzegtermijn van een huurcontract hetzelfde als de betalingstermijn.
Vraagje : wat is de definitie van de betalingstermijn? Hoe vaak je betaalt? (12x pj, 6x pj, 4x pj?)
Somebody that I used to know
pi_179057568
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 08:33 schreef Hoffman24 het volgende:
Anders ga je toch vervanging zoeken?

Lijkt me toch dat een huisbaas je laat gaan zonder extra kosten, zolang de woning direct weer bezet it.
Ik zou als ik verhuurder was toch wel een nieuw betrouwbaar persoon in mijn pand willen hebben met genoeg inkomsten. Als iemand na het tekenen van een jaarcontract er al naar 2 maanden uit wil hoe kan ik er dan op vertrouwen dat een onbetrouwbaar persoon opeens een wel te vertrouwen huurder zal aanraden. :D
pi_179057992
quote:
1s.gif Op donderdag 10 mei 2018 08:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik zou als ik verhuurder was toch wel een nieuw betrouwbaar persoon in mijn pand willen hebben met genoeg inkomsten. Als iemand na het tekenen van een jaarcontract er al naar 2 maanden uit wil hoe kan ik er dan op vertrouwen dat een onbetrouwbaar persoon opeens een wel te vertrouwen huurder zal aanraden. :D
Blauwe ogen, je weet :7
Somebody that I used to know
pi_179060165
quote:
1s.gif Op donderdag 10 mei 2018 08:45 schreef Basp1 het volgende:

[..]

Ik zou als ik verhuurder was toch wel een nieuw betrouwbaar persoon in mijn pand willen hebben met genoeg inkomsten. Als iemand na het tekenen van een jaarcontract er al naar 2 maanden uit wil hoe kan ik er dan op vertrouwen dat een onbetrouwbaar persoon opeens een wel te vertrouwen huurder zal aanraden. :D
Als daar een afkoopsom van 3 maanden tegenover staat is dat geen issue natuurlijk.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_179062048
quote:
1s.gif Op donderdag 10 mei 2018 08:45 schreef Postbus100 het volgende:

[..]

Vraagje : wat is de definitie van de betalingstermijn? Hoe vaak je betaalt? (12x pj, 6x pj, 4x pj?)
Volgens art. 7:271 lid 5 sub a BW: "de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt". Als je dus maandelijks huur overmaakt is de betaaltermijn dus één maand.
Play hard, go pro.
pi_179062315
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 13:36 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Volgens art. 7:271 lid 5 sub a BW: "de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt". Als je dus maandelijks huur overmaakt is de betaaltermijn dus één maand.
Ah, mooi! Mijn huisbaas heeft in het contract namelijk een opzegtermijn van twee maanden laten zetten, maar ik betaal maandelijks. Goed om in mijn achterhoofd te houden.

Terug naar TS ^O^

[ Bericht 1% gewijzigd door Postbus100 op 10-05-2018 14:24:21 ]
Somebody that I used to know
pi_179091115
quote:
0s.gif Op donderdag 10 mei 2018 13:36 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Volgens art. 7:271 lid 5 sub a BW: "de tijd die tussen twee opvolgende voor betaling van de huurprijs overeengekomen dagen verstrijkt". Als je dus maandelijks huur overmaakt is de betaaltermijn dus één maand.
ja maar dit alles geld voor huurcpntracten voor onbepaalde tijd neem k aan. blijft de vraag of dat in mijn geval ook zo os want hoef er per definitie niet uit na een jaar
pi_179092255
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 17:16 schreef bechirti het volgende:

[..]

ja maar dit alles geld voor huurcpntracten voor onbepaalde tijd neem k aan. blijft de vraag of dat in mijn geval ook zo os want hoef er per definitie niet uit na een jaar
Je probeert wel heel erg alleen het joiw gewenste antwoord te krijgen. Een huurcontract van een bepaalde tijd, zoals je hier hebt voor 12 maanden, mag inderdaad zonder opzegging tussentijds worden afgesloten. Daarna zal de wettelijke opzegtermijn gaan gelden. Het is al diverse malen hier gezegd, maar je geloofd het niet?
Never assume that loud is strong and quiet is weak.
It’s the lion’s silence that signals danger not his roar.
pi_179092552
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 17:16 schreef bechirti het volgende:

[..]

ja maar dit alles geld voor huurcpntracten voor onbepaalde tijd neem k aan. blijft de vraag of dat in mijn geval ook zo os want hoef er per definitie niet uit na een jaar
Waarschijnlijk staat er ook ergens in je contract dat (bij geen opzegging) dat ding geruisloos over gaat in een contract voor onbepaalde tijd met dezelfde voorwaarden. Zo werkt het ook bij energiecontracten en abonnementen en dergelijke.

Anders zou heel Nederland na een jaar zonder stroom zitten :')
Somebody that I used to know
pi_179092565
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 17:16 schreef bechirti het volgende:

[..]

ja maar dit alles geld voor huurcpntracten voor onbepaalde tijd neem k aan. blijft de vraag of dat in mijn geval ook zo os want hoef er per definitie niet uit na een jaar
"neem ik aan". Daar zit je denkfout.
Somebody that I used to know
pi_179093174
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 mei 2018 18:32 schreef Essebes het volgende:

[..]

Je probeert wel heel erg alleen het joiw gewenste antwoord te krijgen. Een huurcontract van een bepaalde tijd, zoals je hier hebt voor 12 maanden, mag inderdaad zonder opzegging tussentijds worden afgesloten. Daarna zal de wettelijke opzegtermijn gaan gelden. Het is al diverse malen hier gezegd, maar je geloofd het niet?
jawel. alleen ondat er bepaalde tegengeluiden waren wilde k nog ff doorvragen.maar het is eigenlijk wel duidelijk.
pi_179201928
Ja je zit er minimaal een jaar aan vast. Enige oplossingen zijn: praten met de verhuurder, boete betalen, zelf een huurder vinden of rit uitzitten. Succes!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')