abonnement Unibet Coolblue
pi_178965284
Even over mezelf: 20 jaar, ongeveer 10 maanden geleden de diagnose ADD en depressie gekregen, 21 juni opgenomen in een kliniek hiervoor, 19 oktober met ontslag gegaan en woon sindsdien vrijwel klachtenvrij thuis, deels met behulp van medicatie (venlafaxine 112,5mg).

Begin januari heb ik een start gemaakt met mijn rijlessen. Dit is tot nu toe erg goed gegaan en ik heb er inmiddels 11 lessen op zitten. Ik heb het idee dat mijn diagnoses niet in de weg zitten van mijn rijvaardigheid en ook mijn instructeur en GGZ-psycholoog zien geen enkele reden waarom ik mijn rijbewijs uiteindelijk niet zou kunnen halen.

Ongeveer 2,5 maand geleden heb ik mijn Eigen Verklaring ingevuld op de website van het CBR. Ik besloot open kaart te spelen met betrekking tot mijn psychische aandoeningen, omdat ik waarschijnlijk alleen maar verder leeggetrokken zou worden als ik loog en ze er ooit op een andere manier achter zouden komen.

Achteraf heb ik toch zo m'n twijfels of dit wel zo'n goed idee was. Uiteraard kreeg ik een paar dagen later te horen dat ik mezelf moest laten keuren bij het Bureau Rijbewijskeuringen in Tilburg. Ik ben hier op 31 maart naartoe geweest. Tegen de keurend arts ben ik ook volkomen eerlijk geweest over mijn situatie en ook mijn opname. Vervolgens kwam er nog een psychologe binnen die erg onaangenaam op mij overkwam en vervolgens ook nog eens vroeg of ik ''altijd al aan de stevige kant ben geweest'' (ik ben namelijk niet de slankste).

Heel dit grapje duurde nog geen halfuur en heeft me uiteindelijk 255 euro gekost. Belachelijk. En het leukste van de hele situatie is dat er een aanzienlijk grote kans is dat ik afgekeurd word omdat ik niet 1 jaar klachtenvrij ben en er nog steeds een enorm taboe heerst rondom mental health en klinische opnames. Gelukkig hebben ze ook informatie opgevraagd bij mijn psycholoog en hij heeft mij laten weten dat hij mijn belangen zal beschermen. Hopelijk helpt dit.

Ik heb echt het idee dat ik word behandeld alsof ik een mongooltje ben die niet helemaal lekker is, en ergens doet dat ook wel pijn. Het gaat momenteel erg goed met me, heb 13 april ook een gastric bypass achter de rug gehad waarna ik inmiddels al 12 kilo ben kwijtgeraakt, en binnenkort wil ik weer lekker kunnen werken en hiervoor wil ik erg graag mijn rijbewijs hebben. Het is een heel erg lastige situatie en ik vind het vreselijk hoe het CBR omgaat met ''mensen als ik''.
  zondag 6 mei 2018 @ 09:02:20 #2
34027 devlinmr
Trolivier
pi_178965345
Hoe je behandeld bent kan ik niks van zeggen, maar dat je (nog) niet de weg op mag is best logisch. Niemand wil natuurlijk dat andere mensen de dupe zijn van jouw aandoening.
Do not go gentle into that good night
Old age should burn and rave at close of day;
Rage, rage against the dying of the light.
pi_178965347
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 09:02 schreef devlinmr het volgende:
Hoe je behandeld bent kan ik niks van zeggen, maar dat je (nog) niet de weg op mag is best logisch. Niemand wil natuurlijk dat andere mensen de dupe zijn van jouw aandoening.
maandag 28 december 2020 20:34 schreef JustinK het volgende: De wereld heeft meer tong80's nodig.
  zondag 6 mei 2018 @ 09:05:28 #4
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_178965355
Je nu al druk maken om een eventuele negatieve uitslag is niet erg constructief.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zondag 6 mei 2018 @ 09:05:44 #5
369251 Geralt
of Rivia
pi_178965358
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 08:53 schreef iPancakeMix het volgende:
en ik vind het vreselijk hoe het CBR omgaat met ''mensen als ik''.
Ik vind het meer dan ok hoe ze om gaan met "mensen zoals jij".

Iemand die psychologisch de film kwijt is, is (of kan) een gevaar op de weg (zijn).
Dus prima dat ze een beetje terughoudend zijn :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_178965362
Er is een kans dat je afgekeurd wordt? Dus er is ook een kans dat je wel je rijbewijs krijgt.

Dat het belastend is, snap ik, maar snap ook dat deze procedure er niet voor niet is.

En stel je krijgt hem en je hebt een keer een aanrijding zal je je nooit zorgen hoeven te maken over het uitbetalen van de schade.
Hell To The Liars
pi_178965368
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 09:02 schreef devlinmr het volgende:
Hoe je behandeld bent kan ik niks van zeggen, maar dat je (nog) niet de weg op mag is best logisch. Niemand wil natuurlijk dat andere mensen de dupe zijn van jouw aandoening.
Ja dit dus.
Wat je gewicht betreft, sommige medicijnen hebben gewichtstoename als bijwerking.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_178965403
Ik vind dit niet zo vreemd, draai het eens om, jij loopt op straat en je word geschept door iemand. Geheel in puin krijg je te horen, ja deze meneer was afgelopen jaar opgenomen in een kliniek, was depressief en heeft ADD, zit nu aan de medicatie, maar hij wilde zo graag zijn rijbewijs dus hebben we hem maar geloofd op zijn mooie blauwe ogen. Hoe voel jij je dan?
  zondag 6 mei 2018 @ 09:38:29 #9
47102 Elvi
miemkwien
pi_178965585
Ik vind het ook wat overdreven, maar heeft je psycholoog dan geen advies gegeven over het wel of niet vermelden?
  zondag 6 mei 2018 @ 09:49:40 #10
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_178965672
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 09:38 schreef Elvi het volgende:
Ik vind het ook wat overdreven, maar heeft je psycholoog dan geen advies gegeven over het wel of niet vermelden?
Dat mag ik toch hopen van niet. Laten we vooral iedereen een rijbewijs gunnen, ongeacht de mentale gezondheid. Want anders is het zooo zielug!,!
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zondag 6 mei 2018 @ 09:58:10 #11
47102 Elvi
miemkwien
pi_178965775
quote:
13s.gif Op zondag 6 mei 2018 09:49 schreef Copycat het volgende:

[..]

Dat mag ik toch hopen van niet. Laten we vooral iedereen een rijbewijs gunnen, ongeacht de mentale gezondheid. Want anders is het zooo zielug!,!
Zeg ik ergens dat ik het zielig vind dan? :') of dat we iedereen een rijbewijs moeten gunnen?
Ik vind dat er niet zo spastisch gedaan moet worden gedaan alsof iedereen die bij een psycholoog loopt op een rampage gaat zodra ze in een auto zitten :')
  zondag 6 mei 2018 @ 09:59:31 #12
328924 Frozen-assassin
STAY STRONG APPIE
pi_178965786
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 09:58 schreef Elvi het volgende:

[..]

Zeg ik ergens dat ik het zielig vind dan? :') of dat we iedereen een rijbewijs moeten gunnen?
Ik vind dat er niet zo spastisch gedaan moet worden gedaan alsof iedereen die bij een psycholoog loopt op een rampage gaat zodra ze in een auto zitten :')
Daarom moet je ook een keuring ondergaan.
  zondag 6 mei 2018 @ 10:10:07 #13
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_178965911
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 09:58 schreef Elvi het volgende:

Zeg ik ergens dat ik het zielig vind dan? :') of dat we iedereen een rijbewijs moeten gunnen?
Ik vind dat er niet zo spastisch gedaan moet worden gedaan alsof iedereen die bij een psycholoog loopt op een rampage gaat zodra ze in een auto zitten :')
Niet letterlijk, maar je hele tekst -en ook uit deze- ademt het wel uit.
Er moet niet zo spastisch worden gedaan ... waarom heeft je psycholoog je niet geadviseerd dit te verzwijgen. Tja ...
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_178965981
En als jij op een dag het publiek inraced omdat iemand je dik noemt hebben er meer dan 1 persoon gekwetste gevoelens.
  zondag 6 mei 2018 @ 10:16:55 #15
47102 Elvi
miemkwien
pi_178966001
quote:
7s.gif Op zondag 6 mei 2018 10:10 schreef Copycat het volgende:

[..]

Niet letterlijk, maar je hele tekst -en ook uit deze- ademt het wel uit.
Er moet niet zo spastisch worden gedaan ... waarom heeft je psycholoog je niet geadviseerd dit te verzwijgen. Tja ...
Ik zei niks over verzwijgen. Ik zei over het wel of niet vermelden. De eigen psycholoog moet toch weten wanneer je wel of geen gevaar bent?
  zondag 6 mei 2018 @ 10:17:36 #16
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_178966008
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 10:16 schreef Elvi het volgende:

Ik zei niks over verzwijgen. Ik zei over het wel of niet vermelden.
Oh ja, dat is totaal anders ...
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zondag 6 mei 2018 @ 10:19:07 #17
163488 RubenSosa
Sierd de Vos = BAAS (KOEKOEK!)
pi_178966034
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 08:53 schreef iPancakeMix het volgende:
En het leukste van de hele situatie is dat er een aanzienlijk grote kans is dat ik afgekeurd word omdat ik niet 1 jaar klachtenvrij
Als dat een regel is of je wel of niet goedgekeurd wordt, dan is dat zo he :W
Monza 2021: RIC #1 - and for anyone who thought i left, i never left. i just moved aside for a bit.
pi_178966333
Maak je niet druk voor je de uitslag hebt, wie weet mag je gewoon doorgaan met lessen en examen doen.
Je maakt je nu druk om iets wat je niet eens zeker weet, je gaat bij voorbaat al uit van het worst case scenario en dat is om het eerlijk te zeggen enorm niet slim.
Wacht de uitslag gewoon af en als die negatief is kunnen we hier verder over praten.
Maar voorlopig weet je niks dus waar hebben we het over?

En ik sta achter dat soort onderzoeken al zijn ze imho veel te duur.
Die onderzoeken hebben wel degelijk nut, jij hebt tenslotte een nogal beladen achtergrond inclusief medicijngebruik.
Ik vind het prima om iemand te onderzoeken op geschiktheid vóór iemand wordt toegelaten op de openbare weg met meer dan 1000 ijzer.
Misschien ben je wel geschikt, misschien niet.
Wacht de uitslag af en wie weet word je er blij van. :)

Wel goed van je dat je eerlijk bent geweest, mag ook gezegd worden. ^O^
  zondag 6 mei 2018 @ 11:37:43 #19
456432 Kamina
Tenacious!
pi_178967259
Zo te lezen mag de maatschappij het CBR dankbaar zijn.
1 + 1 = blauw
pi_178967521
Ik heb ook geen rijbewijs, en ik leef nog steeds. Die twee feiten staan waarschijnlijk ook in direct verband met elkaar. Ik heb geen psychische klachten, maar wel twee linkerhanden en een zeer traag reactievermogen. Een examinator die iemand als mij zou laten slagen, is in feite gewoon schuldig aan moord met voorbedachten rade.
pi_178967557
Als de psycholoog negatief adviseert dan krijg je geen verklaring van rijgeschiktheid. Daar kan het CBR verder niet zoveel aan doen. Zo is de wet ingericht en die wet laat het CBR geen beoordelingsruimte.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_178967760
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 09:58 schreef Elvi het volgende:

[..]

Zeg ik ergens dat ik het zielig vind dan? :') of dat we iedereen een rijbewijs moeten gunnen?
Ik vind dat er niet zo spastisch gedaan moet worden gedaan alsof iedereen die bij een psycholoog loopt op een rampage gaat zodra ze in een auto zitten :')
Bij een psycholoog lopen of iemand die een diagnose ADD+depressie heeft inclusief een maandenlange opname en zware medicatie nodig heeft om ‘vrijwel klachtenvrij’ te zijn is nogal een verschil he?
pi_178967801
Ontopic:
Ik begrijp het probleem niet zo goed, van veel medicijnen is bekend dat je niet mag rijden als je deze slikt, dat geldt ook voor mensen die al 30 jaar hun rijbewijs hebben. Ook het jaar klachtenvrij zijn is een vast gegeven.

Waarom ga je dan 3 maanden na de opname al geld uitgeven aan lessen?

Ik zou het vreemd vinden als je goedgekeurd zou worden, kwalijk zelfs. Zorg eerst maar eens dat je de boel op de rit krijgt voor 1 of 2 jaar. Daarna heb je nog tijd genoeg en kansen zat om je rijbewijs te halen.
pi_178968613
Zozo .. Volgens velen staat depressief dus meteen gelijk aan suïcidaal, en zelfs met de neiging om dan ook maar meteen wat anderen iets aan te doen. En waarom ADD (waar blijkbaar niet eens medicatie voor nodig is) je een gevaarlijkere weggebruiker maakt mag iemand me ook even uitleggen.

Over stigma's gesproken zeg.

[ Bericht 5% gewijzigd door probeer op 06-05-2018 13:16:19 ]
"Pools are perfect for holding water"
pi_178968696
Heel erg bedankt voor alle reacties. Ik besef me nu een stuk beter waarom de regels zijn zoals ze zijn. Ik wacht de uitslag geduldig af en als ik word afgekeurd weet ik in ieder geval dat ze dit niet zomaar doen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')