abonnement Unibet Coolblue
  zondag 6 mei 2018 @ 00:54:36 #1
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_178963818


Geen idee in welk subforum ik dit onderwerp zou moeten plaatsen, daarom hou ik het maar op "Algemeen". Hebben we hier een "Retro" subforum? Zo niet, misschien een optie??? :Y)

Het gaat om dit project:
-linkje naar fundraising verwijderd. Wil je graag doneren? Vraag het TS per DM of anders Google-

Dit is een fundraising project waarbij de bedenkers nieuwe UV bestendige cases willen maken voor de welbekende Commodore Amiga 500 computer. Een computer, uitgebracht in 1987 en een regelrechte monstermachine in zijn tijd die veel PC's van dezelfde tijd ver achter zich liet. Had een pc van die tijd amper 4 tot 16 kleuren en enkel bliep geluiden, de Amiga 500 had 4.000 kleuren, en de machine had 4 kanaals 8 bit stereo geluid en veel house muziek uit die tijd werd op deze machine gemaakt met het programma Protracker. Ook was machine bijzonder goed in multitasking. Maar, de machine was voornamelijk bekend om de zeer grote hoeveelheid games die er voor zijn uitgebracht.

De Amiga 500, en later ook de Amiga 1200 had echter 1 groot probleem. De casings van deze computers werden gemaakt van een soort plastic dat vergeelde onder invloed van UV straling. In de volksmond werden deze computers ook wel eens 'verrookte' computers genoemd. Echter, met rook had dit niets te maken. Een aantal jaren terug bedacht iemand een methode om het vergelings proces om te draaien en bedacht Retr0bright. Een aardig mooi idee, dat het mogelijk was. Echter, retrobrighting is niet permanent en de vergeling zal na een aantal jaren weer opnieuw de kop opsteken. Ook werd duidelijk dat retrobrighting het plastic zelf aantastte en de case verzwakte.

De heren in bovengenoemde "Kickstarter" project hebben eerder MET SUCCES voldoende geld bij elkaar gesprokkeld om nieuwe cases te maken voor de Amiga 1200. Nu willen ze hetzelfde weer doen met de welbekende Amiga 500.

Ik heb zelf vroeger een A500 gehad, ik weet alles van die machine, het was een geweldig apparaat. En dit project kan zorgen voor een complete vernieuwing voor een ieder die nog zo'n vergeelde A500 staan heeft. De Amiga community is nog altijd zeer levend en er wordt nog altijd nieuwe hardware uitgebracht, check maar eens op bv www.amigastore.eu en www.amigakit.com en klets mee op https://amiga.cafe/ .En dat voor hardware dat 30 jaar oud is. Uiteraard proberen de initiatiefnemers een zo groot mogelijk publiek te bereiken. FoK is uiteraard een groot forum en ik hoop hun initiatief hiermee te kunnen helpen.

Het idee is simpel, ze maken van bestaande mallen nieuwe mallen en gebruiken een ander soort plastic dat UV bestand is. Ook kun je kiezen uit meerdere kleuren en opties. Maar alleen als ze hun doelstelling halen.

De situatie per 6 mei 2018:

$88,731 USD raised by 455 backers
57% of $155,000
fixed goal
25 days left

Wie doet nog meer meer mee? Ik heb een tientje overgemaakt (ben niet zo rijk jammer genoeg). Er hoeft eigenlijk maar één persoon te zijn die dezelfde ervaring heeft gehad met de Commodore Amiga en wel rijk is en dit project, bij wijze van, in 1x kan backen. Maar met z'n allen meedoen is ook een optie. Ik hoop dat ze het halen en elke backer die ze kunnen krijgen is weer meegenomen. Voor een ieder hier die zelf ook een A500 heeft gehad en niets wist van dit project, bij deze. Een perfecte gelegenheid om je A500 weer mooi te krijgen, of zelfs uniek met verschillende kleuren. Ook zijn verschillende nieuwe toetsen mogelijk in meerdere kleuren.

Meer informatie:
www.a1200.net

Een "verrookte Amiga500":


[ Bericht 1% gewijzigd door -Miauw- op 06-05-2018 12:35:55 ]
  zondag 6 mei 2018 @ 01:24:21 #2
104871 remlof
Europees federalist
pi_178964053
De Commodore Amiga blijft toch enorm lelijk vergelijken met de Atari ST :P
pi_178964588
Daar komt de uitdrukking 'Jaren 80 atari toetsenbordje' dus vandaan :D Nooit geweten dat het dus echt bestond :')
  zondag 6 mei 2018 @ 12:38:21 #4
304935 -Miauw-
Maar ik rook niet!
pi_178968233
Kickje naar DIG.
With the stars as her umbrella
pi_178970137
volgena mij is er geen enkele soort plastic dat niet vergeeld onder invloed van uv straling...?
pi_178972598
ze maken van bestaande mallen nieuwe mallen. logisch.
Ich hock in meinem Bonker
  maandag 14 mei 2018 @ 11:34:57 #7
475382 TechnoCat
Be patient or become one
pi_179150215
quote:
7s.gif Op zondag 6 mei 2018 01:24 schreef remlof het volgende:
De Commodore Amiga blijft toch enorm lelijk vergelijken met de Atari ST :P
Vindt je? Ik vond de Atari ST niet om aan te zien, maar goed dat is natuurlijk persoonlijk. :)

PS: Wie graag de link wil zien naar dit crowdfunding project kan mij een PM sturen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')