abonnement Unibet Coolblue
pi_178902722
Intro

Ruim een jaar geleden deed ik voor het eerst mee aan een Kickstarter campagne. De Snapmaker 3-in-1 3D printer (+laser graveer module + cnc module)werd een groot succes. Met een resultaat van +4000% van hun beoogde doel van $ 50.000 haalde ze ruim 2 miljoen op. En één van hen was ik.. :s)
In Januari eindelijk (met wat vertraging) de snapmaker in ontvangst genomen en gelijk in elkaar gezet. Tot op de dag van vandaag nog geen spijt van 'de aankoop'.

Het filmpje wat mij over de streep trok :


Juist, ik was voornamelijk geïnteresseerd in het 3D printen, maar het leuke van de CNC module om ook met hout te kunnen priegelen en waar mogelijk 3D printing en cnc te combineren.. Dat trok mij over de streep. Op dat moment nog geen inspiratie om iets met de laser module te doen, maar leuk voor erbij.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Eerste indruk
Het apparaat was kleiner dan ik aanvankelijk dacht. Met een platform van 125 x 125 mm en ook dezelfde hoogte van 125mm waar tot je kan printen, is niet heel groot. Vrij klein eigenlijk. Tegenvaller? Neu, niet echt, want het voordeel is dat hij nu permanent rechts van mij op het bureau kan staan + later ook zijn eigen huisje krijgt.. O+ Nadat ik begin Januari de omdoos van het pakket had verwijdert, stond dit pakket op de keukentafel ;




Van Snapmaker kreeg ik ook nog wat modellen mee voor een meeting die ik had georganiseerd voor andere Snapmaker-makers. De getoonde printkwaliteit in de modellen heb ik zelf nog niet bereikt overigens.

Goede foto's van de snapmaker heb ik niet echt, voornamelijk omdat het A: al best wel een zooitje aan het worden is in dit hoekje.. En B: slecht licht. Of het nu overdag is of 's avonds, het apparaat krijg ik niet lekker op de kiek.

3D printen
Als noob heb ik al best wel wat geleerd, maar het blijft lekker aanklooien en ervaringen op doen. Tot nu toe print ik alleen PLA vanwege een zachte nozzle van messing, maar moet er binnenkort wel een hardere nozzle voor komen voor het printen van wood- of carbon achtige filamenten. Wat betreft PLA en een heated bed is dus ook nog steeds aftasten. De ene print gaat gelijk goed, de andere warped een beetje op de hoekjes of mislukt compleet.

Laser graveren
Tot nu toe al erg onder de indruk van wat er met de laser module kan. Ook zal ik er dunne materialen als papier of kartonsheets mee kunnen snijden, maar tot nu toe nog niet geprobeerd. Ook hierbij ervaringen opdoen qua lasersnelheid en sterktes wat zijn tijd nodig heeft voor de beste resultaten.

Om het topic wat op te fleuren alvast een kleine verzameling 'projectjes' ;

1 ; Groot is niet zo groot


De eerste succesvolle print die ik maakte eind Januari, de bijgeleverde software, Snapmaker3D, kent 3 basis instellingen ; High , standard, fast + daarnaast de mogelijkheid je eigen waarden in te geven voor het printen. Deze is geprint in standard quality, iets meer dan 2 uur printen. :D

2 ; Cabrio Police



Als je met dit mooie weer iemand met dichte kap ziet rijden, denk je als cabriorijder (ja sorry :') ) maar één ding ; Knurft, gooi je dak open. Jaren geleden al eens bedacht, afgelopen maand eindelijk eens uitgevoerd ; Een cabrio police ster, voor leuke/gekke/awkward momenten naar andere cabrio rijders toe. Tot nu toe 5 keer oogcontact gehad, één keer vangst (deed zijn kap open).

3 ; Bezoekje aan Limburg


Met de ene Fokker! heb je wat meer mee dan de ander. Atmoz is zo'n handige vent, die inspireert mij continu door zijn eigen K&W topic en op het moment dat we thuis het idee hadden om een dagje naar Limburg te gaan, dacht ik er aan om misschien even te meeten met Atmoz, dat liep helaas net wat anders, helemaal niet erg, de afspraak om even langs te komen stond en inspireerde mij om iets te maken voor zijn pas gestarte bedrijfje. Er lag nog een mooi kartonnen brillenkokertje in de la waar ik niets mee deed en dit leek mij wel een leuk item om zijn logo op te laseren. ^O^

4 ; Veenstra Veenstra





Dinsdag 6 Maart won ik de Met Michiel Powerbank op 3FM. Enige nadeel wat ik ondervond van de handige gadget, was het neerleggen van de telefoon met de powerbank (en een vrij kort snoertje) op je bureau of waar dan ook. Hierbij dacht ik aan een bankje voor het bankje.
En zo maakte ik eerst een passend model dat over de powerbank heen viel, daar bovenop de tekst in het model gemaakt en 2 uitsparingen voor antislip achtig materiaal, anders zou het bankje ook weer nutteloos worden. Van een oud horloge had ik nog een vierkant blikkig ding liggen, zwart gespoten en deze onder de laser gelegd, waarna ik ook nog wat zwart foam heb kunnen laseren met het oude 3FM logo erin, wat verbazingwekkend goed ging :D

Veenstra heeft dus het eerste Powerbankje-bankje in ontvangst genomen en ik denk er aan om na de vakantie (zeg maar begin Juni) nog een paar van deze bankjes te printen om weg te geven via 3FM O+

5 ; 6th Gear !




Afgelopen week de beslissing genomen om mijn simracing spulletjes te verkopen. Het stuur is nog te koop, klik, het pookje heb ik van de week weggebracht naar hopelijk een gelukkige en snelle eigenaar. Via dat zelfde topic hem de aanbieding gedaan om iets te maken wat ik sowieso al van plan was, maar het om één of andere manier nog niet van gekomen was.
Voor ¤ 5,- extra een langere pookknop geprint (model gedownload van Thingiverse) en zover ik even heb kunnen voelen en testen, een erg leuke add-on voor de nieuwe eigenaar ^O^

Zoals gezegd, binnenkort een paar weekjes op vakantie tot eind Mei, maar ik kon er niet langer mee wachten een topic te openen :@

[ Bericht 2% gewijzigd door Meike26 op 02-05-2018 22:48:43 ]
  Knikkerking donderdag 3 mei 2018 @ 07:31:15 #2
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_178906870
Oh wow, wat gaaf!

Volgens mij is de kwaliteit van de 3D printer ook écht goed he 8-) ^O^
Die "Groot" ziet er prachtig uit in ieder geval. Heel klein, maar toch gedetailleerd.

Blijft gaaf spul dit alles he. Ooit ga ik me er ook aan begeven, maar op 't moment heb ik nog (veel) te weinig tijd daarvoor. Zelfs m'n portaal-CNC wordt daardoor belachelijk veel te weinig gebruikt }:|

Maar het kriebelt als ik dit allemaal zie hoor!

Keep it up! Nog vele leuke "maak dingen & gepruts" gewenst *O*
pi_178907838
:D

Van dichtbij zie je bij Groot wel echt wat missing details hoor. Als ik terug ben van vakantie wil ik hem groot-er maken en op high detail. Misschien wel tof om hem dan in dat wood filament te printen 8-)
pi_178924231
Nóg één printje dan O-)

Tijdens onze vakantie let moeders op de katten. Geen idee meer waarvoor ik haar 3 beeldjes van musjes/vinkjes cadeau had gedaan eerder dit jaar, maar ze heeft ze. En zo'n lolbroek als ik ben, bij bezoek aan ouderlijk huis altijd even één van de vinkjes verplaatsen naar een plek waar ze hem niet verwacht tegen te komen... :@ >:)

Nu wil ik haar niet een verzameling nutteloze huisvinken opdringen, maar het laatste vinkje wat ze van mij krijgt komt uit de 3D printer, als bedankje voor het oppassen op de katten + een doos quitly pleasures (chocola). :9

Update ;
Printje is erg geslaagd al zeg ik het zelf. Aan de ene kant had ik hem misschien beter in wit kunnen printen, maar de details in geel zijn beter bij dit musje dan bij Groot.
Hierbij de layer-hight verlaagd van 0.1 mm naar 0.05 mm, print infill iets verhoogd voor een steviger model en het heated bed uitgezet.. Het vogeltje is zo zacht als... een vogeltje :D
Erg mooie kleine laagjes die door verhitting en afkoeling een mooi glanzend laagje hebben gekregen. Wat mij pas opviel bij het starten van de print, is dat de staart geen ondersteunign (support) had, maar door de kleine gradenhoek was dit ook niet nodig en is het staartje ook mooi geworden O+







Timelapse is te zien via m'n instagram (krijg hem niet gelinked)

[ Bericht 13% gewijzigd door Meike26 op 04-05-2018 15:22:58 ]
pi_179683397
Kleine update ;

Een van mijn eerdere printjes, ik zocht iets om wat te printen en op Thingiverse kwam ik toevallig langs een 3d model dat zorgde voor koeling voor de ps4.. Eventjes aanklikken en dat leek mij wel wat !
Eind Januari, ik had een kleine meeting georganiseerd voor andere Snapmakers in Nederland en alhoewel de opkomst laag was, 6 man, was het toch wel geslaagd, het één en ander geleerd over gcoding en hoe ik dit in de toekomst kan aanpassen om eventueel filament te wijzigen (gcode pauzeren zeg maar) om van kleur te veranderen gedurende de print.

Maar goed, van Makerpoint Utrecht een aantal rolletjes (4 verschillende kleuren) filament gekregen om te proberen op de Snapmaker en hier mijn oordeel over te geven, welke eigenlijk allemaal goed bevallen zijn en ik al meerdere rollen bij hen besteld heb. Goed, één van de meest aansprekende kleuren was voor mij toch wel lila.. En dit leek mij wel een goede keus om deze ps4 blokjes te printen.





De ps4 staat aan de voorzijde op deze blokjes, foto hiervan volgt nog.. Ze hebben ook wel degelijk nut ! Aanrader voor iedere ps4 bezitter, ze mogen allen niet door gebruikers van Thingiverse verkocht worden, dat is tegen de regels in (per gebruiker/model verschillend) en je zou dus zelf dit model kunnen downloaden en bij een 3Dhub bij jou in de buurt uit laten printen.

Capodastertje
Terug van vakantie en een gitaar rijker.. ja echt. En dan ook nog zo handig om aan het begin van je vakantie een gitaar te kopen en niet aan het eind. Het was een beetje het idee om in Engeland eventueel naar gitaartjes te kijken, lopen we door Lowestoft (oostkust) komen we een bordje van een muziek winkel tegen. Winkel linksaf. Winkel binnen gelopen en ze hadden daar een LesPaul achtig model van Höfner te koop staan. En laat Hofner nou ook het eerste merk gitaar zijn wat Mark Knopfler ooit kocht. = Ik moest hem wel kopen + goede prijs !

En dan heb je een gitaar en kom je er achter dat er meer bij komt kijken. Vriendlief vraagt opeens, weet jij wat een capodastertje is ? Nee dat weet ik niet. Nooit van gehoord. Dan ga je googlen en kom je op een klem uit op het fretboard. Hé cool idee, ja dat moet ik hebben. En waarempel, op die Thingiverse pagina staan er meerderen.. Bij onderstaand model heb ik nog wel een veertje nodig van een wat grotere soort wasknijper, maar de basis heb ik al. :D Oh en twee plectrums geprint, nog niet uitgeprobeerd trouwens.



Momenteel is de snapmaker bezig met een laser grafeer klusje. Moeders komt woensdag langs op visite en het leek mij wel leuk om een aantal onderzetters van de Xenos te voorzien van wat old-school afbeeldingen van lp-singles , zo was/is zij gek van Carpenters 'Top of The world', deze afbeelding word momenteel op deze coasters gelaserd..




Daarnaast dacht ik aan de album hoes van Dire Straits Alchemy Live en iets van Buddy Holly of Deep Purple.. Ik heb er in iedergeval nog 3 klaar liggen om gegraveerd te worden *)
pi_179683597
Nu zie ik Pikachu ook op de achtergrond staan op de laatste foto.. (daar komen vast vragen over, dus dan maar..)

Deze Picachu heb ik niet zelf geprint, maar is wel op de Snapmaker geprint door Snapmaker zelf. Dit is één van de modellen die ze bij mijn printertje meestuurde vanwege de meeting die ik organiseerde.. Wat betreft customer service en contact erg leuk hoe ze meedenken en bereid zijn om te helpen waar ze kunnen.. ^O^



abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')