Voor mijn gevoel wordt het anders gebruikt. Met HTML en CSS kunnen we steeds meer overnemen maar voor nu nog even onmisbaar in de front end.quote:Op woensdag 2 mei 2018 17:14 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Ik weet het niet zeker.Maar heeft JavaScript zijn hoogtepunt niet een beetje gehad?
Juist niet. React, Angular en Vue zijn enorm populair.quote:Op woensdag 2 mei 2018 17:14 schreef Fripsel het volgende:
[..]
Ik weet het niet zeker.Maar heeft JavaScript zijn hoogtepunt niet een beetje gehad?
Het zijn compleet verschillende dingen.quote:Op woensdag 2 mei 2018 17:33 schreef KimJong-un het volgende:
[..]
Voor mijn gevoel wordt het anders gebruikt. Met HTML en CSS kunnen we steeds meer overnemen maar voor nu nog even onmisbaar in de front end.
Uiteraard, een opmaaktaal en een programmeertaal (browser side). De context is hier om het voor opmaak te gebruiken. Waar je vroeger de indeling van de pagina met JavaScript in moest laden of de hoogte moest berekenen zijn daar nu HTML en CSS standaarden voor.quote:
Er zit natuurlijk een gigantische wereld tussen code monkeys en mensen die computer science hebben gestudeerd. Als je een goed stel hersens hebt en gemotiveerd bent kun je een heel eind komen. Wel klopt het dat er heel veel concurrentie is. Echter is het ook weer niet heel moeilijk om je qua niveau van de meute te onderscheiden als je er een beetje talent voor hebt.quote:Op dinsdag 1 mei 2018 22:55 schreef oranjevogel1 het volgende:
Houdt er rekening mee, dat er weinig carriere mogelijkheden zijn. Front-End is codemonkey-werk, wat je met wat cursussen prima kunt doen. Die cursussen geven je echter weinig inzicht, waardoor de echt interessante klussen overblijven voor degene die wel Computer Science hebben gestudeerd.
Inderdaad. Als professional moet je direct de zoekfunctie op stackoverflow gebruiken.quote:Op woensdag 2 mei 2018 12:40 schreef oranjevogel1 het volgende:
Als je Google (wtf man? serieus? Google?) nodig hebt om query's te schrijven dan faal je behoorlijk hard.
Uh huh, waar dan? 70k - 100k is wel erg aan de hoge kant voor een developer ongeacht of dat back front of fullstack is. Misschien weggelegd voor een enkeling.quote:[b]Op woensdag 2 mei 2018 17:31 schreef Noisiv het Salarissen van 70.000-100.000 per jaar zijn in NL niet eens zo heel vreemd voor een goede FE'er. In Londen of Silecon Valley kan dit nog wel verdubbeld worden.
Kijk eens naar design patterns, is een abstractie die je in alle programmeertalen kan gebruiken. Zou van mij een aanrader zijn voor alle programmeurs die de basis onder de knie hebben.quote:Op zondag 6 mei 2018 13:02 schreef Brandaris01 het volgende:
Ik lees even mee. Wil ook omscholen tot webdeveloper, al trekt full stack me meer dan alleen front end.![]()
Op zich snap ik het punt van Oranjevogel1 wel hoor. Als je verder wil ontwikkelen, is één kunstje kennen niet genoeg. Wil je nieuwe dingen leren, dan helpt het enorm om ook op abstracter niveau te begrijpen waar je mee bezig bent.Tenminste, dat is mijn ervaring met andere vakgebieden. Ik neem aan dat dat voor software development niet anders is.
Maar het is niet alsof die basiskennis voor werkende mensen achter slot en grendel zit of zo. De open universiteit biedt bijvoorbeeld een aantal bachelorvakken informatica aan. Zo kun je prima je discrete wiskunde bijspijkeren. Of een ander vak volgen, zoals logica of automatentheorie.
Heb mezelf ook al een beetje in de theoretische kant van de informatica verdiept, zeer interessant.
quote:Op zondag 6 mei 2018 13:02 schreef Brandaris01 het volgende:
Op zich snap ik het punt van Oranjevogel1 wel hoor. Als je verder wil ontwikkelen, is één kunstje kennen niet genoeg. Wil je nieuwe dingen leren, dan helpt het enorm om ook op abstracter niveau te begrijpen waar je mee bezig bent.Tenminste, dat is mijn ervaring met andere vakgebieden. Ik neem aan dat dat voor software development niet anders is.
Goeie tip!quote:Op zondag 6 mei 2018 17:37 schreef FlippingCoin het volgende:
[..]
Kijk eens naar design patterns, is een abstractie die je in alle programmeertalen kan gebruiken. Zou van mij een aanrader zijn voor alle programmeurs die de basis onder de knie hebben.
Leert je trouwens ook frameworks sneller en beter begrijpen, observer pattern is een leuke voorbeeld om mee te beginnen.
Thanks!quote:Op zondag 6 mei 2018 18:00 schreef oranjevogel1 het volgende:
[..]![]()
Goed dat je dat begrijpt. Dat is al heel wat. Ik heb teveel mensen gezien die dit niet begrepen en niet snapten waarom ze niet hogerop komen.
Er is concurrentie, maar er is ook vraag. Zet op LinkedIn dat je beschikbaar bent, en de recruiters staan voor je in de rij.quote:Op woensdag 2 mei 2018 12:14 schreef Fripsel het volgende:
Heel kort door de bocht gezegd, is de Front-End, de makkelijke kant van sport in de programmeer wereld, oftewel, veel concurrentie. Je moet echt goed zijn wil je daar lekker mee verdienen, maar als je aan de bak komt is het een leuke baan.
Waarschijnlijk wel, als je weet wat je doet. En daarbij, niet iedereen wíl backend doen. Je baan hoeft niet je hobby te zijn, maar als je elke dag met tegenzin naar je werk gaat, kun je beter wat anders zoeken.quote:Aan de back-end valt meer te verdienen.
Persoonlijk zou ik me nog lang niet druk maken over design patterns. Het is heuristiek in architectuur/design om een bepaald probleem effectief te kunnen oplossen. Alvorens je in het stadia bent daar redelijk in te kunnen oordelen ben je echt wel even een jaartje of 2 of 3 verder denk ikquote:Op zondag 6 mei 2018 19:31 schreef Brandaris01 het volgende:
[..]
Goeie tip!
Als ik eenmaal op junior niveau zit worden design patterns de volgende stap. Ik heb de mazzel dat mijn vriend en een aantal van mijn vrienden en kennissen ook developer zijn. Door hen weet ik al een beetje van design patterns en hoe belangrijk die zijn.
Op dit moment zit ik nog lang niet op junior niveau. Kan nu net in Django een beetje een mini-website bouwen met een speelgoed-database, een beetje jQuery, Ajax en Bootstrap. Niveau 'mijn online kalender'. Het werkt, maar daar is dan ook alles mee gezegd.quote:Op zondag 6 mei 2018 20:13 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik me nog lang niet druk maken over design patterns. Het is heuristiek in architectuur/design om een bepaald probleem effectief te kunnen oplossen. Alvorens je in het stadia bent daar redelijk in te kunnen oordelen ben je echt wel even een jaartje of 2 of 3 verder denk ikGewoon lekker starten met algemene kennis en vaardigheden, kijken naar voorbeelden en (op termijn) het werk van collega's enz.
Aparte volgorde wel :p Django is er eigenlijk vooral om haar gebruikers niet echt te bezig te laten zijn met design patterns, er zitten er daarom tal van ingebakken in Django.quote:Op zondag 6 mei 2018 20:32 schreef Brandaris01 het volgende:
[..]
Op dit moment zit ik nog lang niet op junior niveau. Kan nu net in Django een beetje een mini-website bouwen met een speelgoed-database, een beetje jQuery, Ajax en Bootstrap. Niveau 'mijn online kalender'. Het werkt, maar daar is dan ook alles mee gezegd.
Dus ik moet nog wel even oefenen, idd.![]()
Maar op het moment dat ik het gevoel heb dat ik frameworks zoals Django in de vingers heb, zijn design patterns de volgende stap.
Jaartje of 3? Wij kregen dat als 2e jaarsvak gewoon.quote:Op zondag 6 mei 2018 20:13 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Persoonlijk zou ik me nog lang niet druk maken over design patterns. Het is heuristiek in architectuur/design om een bepaald probleem effectief te kunnen oplossen. Alvorens je in het stadia bent daar redelijk in te kunnen oordelen ben je echt wel even een jaartje of 2 of 3 verder denk ikGewoon lekker starten met algemene kennis en vaardigheden, kijken naar voorbeelden en (op termijn) het werk van collega's enz.
Ah, okay.quote:Op zondag 6 mei 2018 21:18 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Aparte volgorde wel :p Django is er eigenlijk vooral om haar gebruikers niet echt te bezig te laten zijn met design patterns, er zitten er daarom tal van ingebakken in Django.
Django belooft bijvoorbeeld al tal van functionaliteit waar alle complexiteit ervan transparant (geabstraheerd) is voor de gebruiker. Wil je echt meer over architectuur en design patterns leren dan kun je het beste iets meer basic gebruiken (of gewoon in plain html(5)/JS/CSS ontwikkelen) ;-) Dan loop je ongetwijfeld snel tegen problemen aan waar je zelf moet zien uit te gaan vogelen hoe je het (met gebruik een pattern bijv.) moet oplossen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |