abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178894897
Als je templates gaat maken in Wordpress met CSS en HTML dan ben je met een cursus en wat oefeningen klaar. Maar dan ga je wel de verkeerde dingen leren die al erg gedateerd zijn zoals jQuery. Ik zou dit eerder zien als een beginstation. Daarnaast is dit waar veel mensen blijven hangen. Die kunnen wat HTML'en CSS'en en gebruiken een bak aan plugins voor elke functie die ze willen uitvoeren. Er is een hele generatie Front-enders die niet eens een simpele slider kunnen schrijven in javascript en alleen een beetje jQuery beheersen.

Als je er echt voor wilt gaan dan heb je daar heel weinig aan. CSS wordt tegenwoordig geschreven met pre-processors zoals Sass (scss), als je met SPA aan de gang gaat zoals React of Angular dan krijg je een heel ander manier van denken en ga je anders om met HTML. Webpack met NPM of Yarn regelt veel taken voor je met 1 druk op de knop. Javascript schrijf je tegenwoordig met ES6/ES7 waarbij je zoveel mogelijk OOP/DRY schrijft. Projecten moet je kunnen bouwen je in teamverband met Git en CI/CD.

Je krijgt als FE'er dagelijks wel een aantal mails van recruiters of je niet ergens anders wilt werken. Als je echt goed bent dan kom je waarschijnlijk terecht bij grote bedrijven met belangrijke internet diensten. Denk bijvoorbeeld aan banken, verzekeraars, Booking.com, Funda e.d. Als je echt heel goed bent dan kan je zelfs denken aan de Googles of Facebooks. Salarissen van 70.000-100.000 per jaar zijn in NL niet eens zo heel vreemd voor een goede FE'er. In Londen of Silecon Valley kan dit nog wel verdubbeld worden.
  woensdag 2 mei 2018 @ 17:33:07 #52
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_178894940
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 17:14 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik weet het niet zeker. :@ Maar heeft JavaScript zijn hoogtepunt niet een beetje gehad?
Voor mijn gevoel wordt het anders gebruikt. Met HTML en CSS kunnen we steeds meer overnemen maar voor nu nog even onmisbaar in de front end.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  woensdag 2 mei 2018 @ 18:49:42 #53
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_178896664
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 17:14 schreef Fripsel het volgende:

[..]

Ik weet het niet zeker. :@ Maar heeft JavaScript zijn hoogtepunt niet een beetje gehad?
Juist niet. React, Angular en Vue zijn enorm populair.
Ten percent faster with a sturdier frame
  woensdag 2 mei 2018 @ 18:50:08 #54
53267 TC03
Catch you on the flipside
pi_178896673
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 17:33 schreef KimJong-un het volgende:

[..]

Voor mijn gevoel wordt het anders gebruikt. Met HTML en CSS kunnen we steeds meer overnemen maar voor nu nog even onmisbaar in de front end.
Het zijn compleet verschillende dingen.
Ten percent faster with a sturdier frame
  woensdag 2 mei 2018 @ 18:53:42 #55
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_178896766
Javascript is dé programmeertaal van je browser, je kan niet zomaar een andere client side programmeertaal kiezen voor een webapplicatie, het is miet de mooiste taal maar je moet het er min of meer mee doen. :P
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  woensdag 2 mei 2018 @ 20:36:02 #56
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_178899205
quote:
1s.gif Op woensdag 2 mei 2018 18:50 schreef TC03 het volgende:

[..]

Het zijn compleet verschillende dingen.
Uiteraard, een opmaaktaal en een programmeertaal (browser side). De context is hier om het voor opmaak te gebruiken. Waar je vroeger de indeling van de pagina met JavaScript in moest laden of de hoogte moest berekenen zijn daar nu HTML en CSS standaarden voor.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_178899568
De beste programmeur waar ik ooit mee heb gewerkt heeft de HEAO gedaan en voor de rest zichzelf alles aangeleerd. Heeft nu een eigen bedrijf met dertig programmeurs in dienst. Dus het kan, maar het kost je meer tijd, meer energie, eigenlijk alles meer dan mensen die al een IT achtergrond hebben.
  donderdag 3 mei 2018 @ 22:07:55 #58
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_178923613
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 mei 2018 22:55 schreef oranjevogel1 het volgende:
Houdt er rekening mee, dat er weinig carriere mogelijkheden zijn. Front-End is codemonkey-werk, wat je met wat cursussen prima kunt doen. Die cursussen geven je echter weinig inzicht, waardoor de echt interessante klussen overblijven voor degene die wel Computer Science hebben gestudeerd.
Er zit natuurlijk een gigantische wereld tussen code monkeys en mensen die computer science hebben gestudeerd. Als je een goed stel hersens hebt en gemotiveerd bent kun je een heel eind komen. Wel klopt het dat er heel veel concurrentie is. Echter is het ook weer niet heel moeilijk om je qua niveau van de meute te onderscheiden als je er een beetje talent voor hebt.
2000 light years from home
pi_178968599
Ik lees even mee. Wil ook omscholen tot webdeveloper, al trekt full stack me meer dan alleen front end. :)

Op zich snap ik het punt van Oranjevogel1 wel hoor. Als je verder wil ontwikkelen, is één kunstje kennen niet genoeg. Wil je nieuwe dingen leren, dan helpt het enorm om ook op abstracter niveau te begrijpen waar je mee bezig bent.Tenminste, dat is mijn ervaring met andere vakgebieden. Ik neem aan dat dat voor software development niet anders is.

Maar het is niet alsof die basiskennis voor werkende mensen achter slot en grendel zit of zo. De open universiteit biedt bijvoorbeeld een aantal bachelorvakken informatica aan. Zo kun je prima je discrete wiskunde bijspijkeren. Of een ander vak volgen, zoals logica of automatentheorie.

Heb mezelf ook al een beetje in de theoretische kant van de informatica verdiept, zeer interessant. :Y
pi_178968742
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 12:40 schreef oranjevogel1 het volgende:
Als je Google (wtf man? serieus? Google?) nodig hebt om query's te schrijven dan faal je behoorlijk hard.
Inderdaad. Als professional moet je direct de zoekfunctie op stackoverflow gebruiken.
pi_178972827
quote:
0s.gif [b]Op woensdag 2 mei 2018 17:31 schreef Noisiv het Salarissen van 70.000-100.000 per jaar zijn in NL niet eens zo heel vreemd voor een goede FE'er. In Londen of Silecon Valley kan dit nog wel verdubbeld worden.
Uh huh, waar dan? 70k - 100k is wel erg aan de hoge kant voor een developer ongeacht of dat back front of fullstack is. Misschien weggelegd voor een enkeling.
  zondag 6 mei 2018 @ 17:37:11 #62
459912 FlippingCoin
pi_178972887
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 13:02 schreef Brandaris01 het volgende:
Ik lees even mee. Wil ook omscholen tot webdeveloper, al trekt full stack me meer dan alleen front end. :)

Op zich snap ik het punt van Oranjevogel1 wel hoor. Als je verder wil ontwikkelen, is één kunstje kennen niet genoeg. Wil je nieuwe dingen leren, dan helpt het enorm om ook op abstracter niveau te begrijpen waar je mee bezig bent.Tenminste, dat is mijn ervaring met andere vakgebieden. Ik neem aan dat dat voor software development niet anders is.

Maar het is niet alsof die basiskennis voor werkende mensen achter slot en grendel zit of zo. De open universiteit biedt bijvoorbeeld een aantal bachelorvakken informatica aan. Zo kun je prima je discrete wiskunde bijspijkeren. Of een ander vak volgen, zoals logica of automatentheorie.

Heb mezelf ook al een beetje in de theoretische kant van de informatica verdiept, zeer interessant. :Y
Kijk eens naar design patterns, is een abstractie die je in alle programmeertalen kan gebruiken. Zou van mij een aanrader zijn voor alle programmeurs die de basis onder de knie hebben.

Leert je trouwens ook frameworks sneller en beter begrijpen, observer pattern is een leuke voorbeeld om mee te beginnen.

[ Bericht 3% gewijzigd door FlippingCoin op 06-05-2018 19:24:09 ]
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
pi_178973196
Lekker doen als je er zin in hebt. Doe online wat cursussen, je wordt er mee overspoeld. Ook werk genoeg in te krijgen, zal komende jaren inderdaad wat toenemen.

Laat je niet afschrikken door de genoemde "concurrentie" trouwens. Als je daar ergens het minst last van hebt dan is het wel in de IT (nog).
pi_178973281
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 13:02 schreef Brandaris01 het volgende:
^O^

Goed dat je dat begrijpt. Dat is al heel wat. Ik heb teveel mensen gezien die dit niet begrepen en niet snapten waarom ze niet hogerop komen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_178975183
quote:
1s.gif Op zondag 6 mei 2018 17:37 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Kijk eens naar design patterns, is een abstractie die je in alle programmeertalen kan gebruiken. Zou van mij een aanrader zijn voor alle programmeurs die de basis onder de knie hebben.

Leert je trouwens ook frameworks sneller en beter begrijpen, observer pattern is een leuke voorbeeld om mee te beginnen.
Goeie tip! :)

Als ik eenmaal op junior niveau zit worden design patterns de volgende stap. Ik heb de mazzel dat mijn vriend en een aantal van mijn vrienden en kennissen ook developer zijn. Door hen weet ik al een beetje van design patterns en hoe belangrijk die zijn.

quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 18:00 schreef oranjevogel1 het volgende:

[..]

^O^

Goed dat je dat begrijpt. Dat is al heel wat. Ik heb teveel mensen gezien die dit niet begrepen en niet snapten waarom ze niet hogerop komen.
Thanks! :) Dat is ook wel een beetje mijn persoonlijke manier van leren. Ik vind het lastig om zomaar ‘blind’ een kunstje te gaan oefenen. Ik wil altijd meteen weten wat ik aan het doen ben en hoe dat past binnen het grote plaatje.

Dat is nog best lastig af en toe, want in de meeste gevallen verloopt het leerproces precies omgekeerd. Eerst moet je de basics onder de knie krijgen, daarna komt pas het grote plaatje.
pi_178975497
quote:
0s.gif Op woensdag 2 mei 2018 12:14 schreef Fripsel het volgende:
Heel kort door de bocht gezegd, is de Front-End, de makkelijke kant van sport in de programmeer wereld, oftewel, veel concurrentie. Je moet echt goed zijn wil je daar lekker mee verdienen, maar als je aan de bak komt is het een leuke baan.
Er is concurrentie, maar er is ook vraag. Zet op LinkedIn dat je beschikbaar bent, en de recruiters staan voor je in de rij.

Daarnaast is 'makkelijk' ook relatief. Als je het vergelijkt met php, java, of .net, weet je bij die talen redelijk waar je aan toe bent qua omgeving. Bij Front-end verwacht men dat het responsive is, en dat je met allerlei browsers rekening houdt. Dat gaat verder dan Firefox (een paar versies) / Chrome (een paar versies) / Opera (een paar versie) / IE (10 / 11 / Edge). Voor mobiel heb je te maken met smartphones in allerlei soorten en maten en met tablets met allemaal weer andere resoluties.
quote:
Aan de back-end valt meer te verdienen.
Waarschijnlijk wel, als je weet wat je doet. En daarbij, niet iedereen wíl backend doen. Je baan hoeft niet je hobby te zijn, maar als je elke dag met tegenzin naar je werk gaat, kun je beter wat anders zoeken.
pi_178976146
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 19:31 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Goeie tip! :)

Als ik eenmaal op junior niveau zit worden design patterns de volgende stap. Ik heb de mazzel dat mijn vriend en een aantal van mijn vrienden en kennissen ook developer zijn. Door hen weet ik al een beetje van design patterns en hoe belangrijk die zijn.
Persoonlijk zou ik me nog lang niet druk maken over design patterns. Het is heuristiek in architectuur/design om een bepaald probleem effectief te kunnen oplossen. Alvorens je in het stadia bent daar redelijk in te kunnen oordelen ben je echt wel even een jaartje of 2 of 3 verder denk ik :P Gewoon lekker starten met algemene kennis en vaardigheden, kijken naar voorbeelden en (op termijn) het werk van collega's enz.
pi_178976581
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 20:13 schreef Joppiez het volgende:

[..]

Persoonlijk zou ik me nog lang niet druk maken over design patterns. Het is heuristiek in architectuur/design om een bepaald probleem effectief te kunnen oplossen. Alvorens je in het stadia bent daar redelijk in te kunnen oordelen ben je echt wel even een jaartje of 2 of 3 verder denk ik :P Gewoon lekker starten met algemene kennis en vaardigheden, kijken naar voorbeelden en (op termijn) het werk van collega's enz.
Op dit moment zit ik nog lang niet op junior niveau. Kan nu net in Django een beetje een mini-website bouwen met een speelgoed-database, een beetje jQuery, Ajax en Bootstrap. Niveau 'mijn online kalender'. Het werkt, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Dus ik moet nog wel even oefenen, idd. :Y

Maar op het moment dat ik het gevoel heb dat ik frameworks zoals Django in de vingers heb, zijn design patterns de volgende stap.

Overigens, als je met een framework werkt, dan ben je in feite ook al met een design pattern bezig. De meeste web frameworks die ik ken gaan uit van het MVC-pattern.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Model-view-controller-model
pi_178977581
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 20:32 schreef Brandaris01 het volgende:

[..]

Op dit moment zit ik nog lang niet op junior niveau. Kan nu net in Django een beetje een mini-website bouwen met een speelgoed-database, een beetje jQuery, Ajax en Bootstrap. Niveau 'mijn online kalender'. Het werkt, maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Dus ik moet nog wel even oefenen, idd. :Y

Maar op het moment dat ik het gevoel heb dat ik frameworks zoals Django in de vingers heb, zijn design patterns de volgende stap.
Aparte volgorde wel :p Django is er eigenlijk vooral om haar gebruikers niet echt te bezig te laten zijn met design patterns, er zitten er daarom tal van ingebakken in Django.

Django belooft bijvoorbeeld al tal van functionaliteit waar alle complexiteit ervan transparant (geabstraheerd) is voor de gebruiker. Wil je echt meer over architectuur en design patterns leren dan kun je het beste iets meer basic gebruiken (of gewoon in plain html(5)/JS/CSS ontwikkelen) ;-) Dan loop je ongetwijfeld snel tegen problemen aan waar je zelf moet zien uit te gaan vogelen hoe je het (met gebruik een pattern bijv.) moet oplossen.
  zondag 6 mei 2018 @ 21:33:56 #70
459912 FlippingCoin
pi_178977920
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 20:13 schreef Joppiez het volgende:

[..]

Jaartje of 3? Wij kregen dat als 2e jaarsvak gewoon. :P
pi_178982885
quote:
0s.gif Op zondag 6 mei 2018 21:18 schreef Joppiez het volgende:

[..]

Aparte volgorde wel :p Django is er eigenlijk vooral om haar gebruikers niet echt te bezig te laten zijn met design patterns, er zitten er daarom tal van ingebakken in Django.

Django belooft bijvoorbeeld al tal van functionaliteit waar alle complexiteit ervan transparant (geabstraheerd) is voor de gebruiker. Wil je echt meer over architectuur en design patterns leren dan kun je het beste iets meer basic gebruiken (of gewoon in plain html(5)/JS/CSS ontwikkelen) ;-) Dan loop je ongetwijfeld snel tegen problemen aan waar je zelf moet zien uit te gaan vogelen hoe je het (met gebruik een pattern bijv.) moet oplossen.
Ah, okay.
Als je met Django een website bouwt volg je in principe het MVC, maar dat is vooral omdat de kant-en-klare Django code het MVC volgt, waardoor jij er niet over na hoeft te denken.

Zo had ik er nog niet naar gekeken, dank voor je inzicht. :)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')