abonnement Unibet Coolblue
pi_178746908
Ik weet dat je op FOk niet over zelfmoord mag praten.

Maar waarom zijn er zoveel zelfmoorden?

Kijk deze lijst alleen al van de afgelopen 2 maanden?

Maart 2018

Persoon overleden na aanrijding met trein Willensplein Gouda - Nieuws op Beeld
https://nieuwsopbeeld.nl

20 mrt. 2018 ·

Aanrijding trein met persoon in Blerick - 112 Venlo nieuws
112venlonieuws.nl › 2018/03/20

20 mrt. 2018

Vertraging tussen Den Bosch en Oss door aanrijding met persoon opgelost ...
https://www.bd.nl › den-bosch-e-o › vert...

19 mrt. 2018

Geen treinen tussen Leeuwarden en Hurdegaryp door aanrijding
https://huisaanhuisleeuwarden.nl › geen-t...

18 maart 2018

Geen treinen tussen Haarlem en Santpoort-Noord door aanrijding met ...
https://www.haarlemsdagblad.nl › geen-tr...

9 mrt. 2018

April

Tijdelijk geen treinen tussen Breda en Tilburg door aanrijding met persoon ...
https://www.nu.nl › breda › tijde...

1 apr. 2018

Geen treinen tussen Wierden en Almelo na aanrijding persoon - RTV Oost
www.rtvoost.nl › ...

7 april 2018

Tijd lang geen treinverkeer door aanrijding met persoon (Sittard-Geleen ...
m.limburger.nl › cnt › geen-treinverkeer...

Geen treinen naar Bodegraven door aanrijding persoon - Alphens.nl
m.alphens.nl › nieuws › overig › 30324,...

12 april 2018

Treinverkeer hervat na aanrijding - Omroep Gelderland
https://www.omroepgelderland.nl › ...

12 april 2018


21 april 2018

Geen treinen tussen Den Bosch en Boxtel door aanrijding met persoon | 's ...
https://www.bd.nl › s-hertogenbosch › ge...

22-04-2018
pi_178746914
O.a. door bezuinigingen op de GGZ.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_178746915
Wat is veel? Vergeleken met vroeger? Met omringende landen?

Je leest er weinig over in media, maar als je het gaat opzoeken kom je er inderdaad achter dat er bijna twee mensen per dag alleen al voor de trein springen.
Op woensdag 20 april 2011 23:38 schreef luckass het volgende:
bazen zijn alleen vindbaar voor de chicks.
pi_178746924
quote:
5s.gif Op donderdag 26 april 2018 02:13 schreef yosander het volgende:
Wat is veel? Vergeleken met vroeger? Met omringende landen?

Je leest er weinig over in media, maar als je het gaat opzoeken kom je er inderdaad achter dat er bijna twee mensen per dag alleen al voor de trein springen.
Vergeleken met vroeger lijkt het dat er meer zelfmoorden zijn.

Bijna 2 mensen per dag inderdaad.

De jaarlijkse cijfers over zelfdoding in Nederland kloppen ook niet denk ik.
pi_178746927
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 02:11 schreef oranjevogel1 het volgende:
O.a. door bezuinigingen op de GGZ.
Dat klopt ook idd.
pi_178746931
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 02:24 schreef DeadWorld het volgende:

[..]

De jaarlijkse cijfers over zelfdoding in Nederland kloppen ook niet denk ik.
welke argumenten heb je daarvoor?
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_178746933
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 02:24 schreef DeadWorld het volgende:

[..]

Vergeleken met vroeger lijkt het dat er meer zelfmoorden zijn.

Bijna 2 mensen per dag inderdaad.

De jaarlijkse cijfers over zelfdoding in Nederland kloppen ook niet denk ik.
op 17 miljoen mensen?

Vind ik niet veel
pi_178746977
Ruim 5 per dag.
pi_178748493
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 02:24 schreef DeadWorld het volgende:

[..]

Vergeleken met vroeger lijkt het dat er meer zelfmoorden zijn.

Bijna 2 mensen per dag inderdaad.

De jaarlijkse cijfers over zelfdoding in Nederland kloppen ook niet denk ik.
Dus jouw onderbuik geeft je het idee dat de cijfers, die je niet hebt opgezocht, niet overeenkomen met de realiteit die jij kent door het aantal nieuwsberichten.



Het valt dus enigzins mee.
  donderdag 26 april 2018 @ 06:05:29 #10
13250 Lod
Sapere aude!
pi_178748507
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 05:58 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Dus jouw onderbuik geeft je het idee dat de cijfers, die je niet hebt opgezocht, niet overeenkomen met de realiteit die jij kent door het aantal nieuwsberichten.

[ afbeelding ]

Het valt dus enigzins mee.
In de url van de afbeelding staat dat deze cijfers van 2014 zijn. In dit geval zeggen ze dan weinig over de bewering van de TS dat het aantal de laatste tijd is toegenomen. Wellicht wel dat we toen onder het gemiddelde lagen.
GNU Terry Pratchett
pi_178748548
quote:
4s.gif Op donderdag 26 april 2018 06:05 schreef Lod het volgende:

[..]

In de url van de afbeelding staat dat deze cijfers van 2014 zijn. In dit geval zeggen ze dan weinig over de bewering van de TS dat het aantal de laatste tijd is toegenomen. Wellicht wel dat we toen onder het gemiddelde lagen.
Die afbeelding zegt een heleboel meer dan de onderbuik van TS. Maar goed, zoek zelf ook maar even. Nederland komt er ook nu nog onder gemiddeld uit. Maakt verder geen reet uit voor iemand die hierdoor een naaste verliest overigens. Ik wil alleen duidelijk maken dat een gevoel hebben over aantallen nergens op slaat. En dat Google nog steeds gebruikt mag worden.
pi_178748556
Hoe maatschappij ingericht is, bezuinigingen en invloed van social media.
pi_178748927
Het helpt ook niet mee dat al die tehuizen vlak langs het spoor staan...
Ik zwaai naar dieren.
pi_178749567
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 08:12 schreef Geerd het volgende:
Het helpt ook niet mee dat al die tehuizen vlak langs het spoor staan...
Ja dit is bijvoorbeeld vlakbij Groningen en vlakbij Utrecht het geval.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_178749605
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 09:35 schreef MilkTea het volgende:

[..]

Ja dit is bijvoorbeeld vlakbij Groningen en vlakbij Utrecht het geval.
ja wolfheze assen dendolder om er zo ff een paar te noemen
Ik zwaai naar dieren.
pi_178749610
Mark Rutte
pi_178749840
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 05:58 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Dus jouw onderbuik geeft je het idee dat de cijfers, die je niet hebt opgezocht, niet overeenkomen met de realiteit die jij kent door het aantal nieuwsberichten.

[ afbeelding ]

Het valt dus enigzins mee.
Die grieken hebben het gvd echt goede hé.
Weggegaan en opgerot
  donderdag 26 april 2018 @ 09:59:41 #19
477595 Special-Tee
Speciaal Geval
pi_178749902
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 05:58 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Dus jouw onderbuik geeft je het idee dat de cijfers, die je niet hebt opgezocht, niet overeenkomen met de realiteit die jij kent door het aantal nieuwsberichten.

[ afbeelding ]

Het valt dus enigzins mee.
Nederland staat gelijk met Duitsland. Een heel groot land. En zijn het meer mannen of vrouwen? Ik ben ook benieuwd naar de aanleiding. Die cijfers moeten vast ook wel bekend zijn.
pi_178750018
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 05:58 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Dus jouw onderbuik geeft je het idee dat de cijfers, die je niet hebt opgezocht, niet overeenkomen met de realiteit die jij kent door het aantal nieuwsberichten.

[ afbeelding ]

Het valt dus enigzins mee.
Als je de economie van bijvoorbeeld Griekenland of Spanje met die van Nederland bekijkt vind ik het toch wel opvallend.

Dan kun je wel zeggen “het valt wel mee”, maar we zijn nooit beter of welvarender geworden omdat mensen het goed genoeg vonden wat ze hadden. :@

De NPO is niet voor niks bezig met specials over Depressie dus ik denk dat TS zijn onderbuik misschien zo gek nog niet is. En dat er sowieso nog een hoop te winnen valt in Nederland op dat gebied. Wij zijn nogal een nuchter volkje, dat is voor je psychische ontwikkeling niet perse goed.
  donderdag 26 april 2018 @ 10:21:20 #21
477595 Special-Tee
Speciaal Geval
pi_178750171
Je kunt nuchter vaak vervangen met 'ignorant' in Nederland.
pi_178750432
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 10:21 schreef Special-Tee het volgende:
Je kunt nuchter vaak vervangen met 'ignorant' in Nederland.
Als je meteen met zulke woorden komt gooi je het gesprek zo dood. ;)
pi_178750442
quote:
4s.gif Op donderdag 26 april 2018 06:05 schreef Lod het volgende:

[..]

In de url van de afbeelding staat dat deze cijfers van 2014 zijn. In dit geval zeggen ze dan weinig over de bewering van de TS dat het aantal de laatste tijd is toegenomen. Wellicht wel dat we toen onder het gemiddelde lagen.
dat moet je eerst bewijzen dat het toegenomen is...

Daartoe is geen enkele aanleiding, ook de door de TS genoemde zelfmoorden via het spoor in twe maanden (11 voorvallen) bewijzen geen toename (immers, ook hij vergelijkt het niet met bv de situatie in 2014.

op basis van die grafiek kun je vaststellen dat toen er 10 zelfmoorden per jaar per 100.000 inwoners plaatsvonden...
Dat is over twee maanden in nederland 300, dus daarin is de kans groot dat er van die 300 in 2014 ook toen 11 voor de trein als methode kozen.

Overigens is heta antal zelfmoorden tov 2007 wel relatief sterk gegroeit, toen was het aantal zelfmoorden per 100.000 iets boven de 6.
Uit statistieken blijkt dat het aantal zelfmoorden vooral onder mannen toeneemt
(hoogste onder oudere mannen en weduwnaars)
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_178750691
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 09:59 schreef Special-Tee het volgende:

[..]

Nederland staat gelijk met Duitsland. Een heel groot land.
De grote van het land heeft invloed op het aantal zelfmoorden? :?
pi_178750766
quote:
Wel enigzins toegenomen dus.

559 zelfmoorden op 10 026 773 inwoners in 1950 (5,58 per 100.000 inwoners)
1600 zelfmoorden op 16 574 989 inwoners in 2010 (9,65 per 100.000 inwoners)
1893 zelfmoorden op 16 979 120 inwoners in 2016 (11,15 per 100.000 inwoners)

Edit: relatieve aantallen staan ook in die van jou zie ik nu... in 1980 was het ook al relatief hoog (in vergelijking met 1950) met 10,1 per 100.000 inwoners. Zie ook:



Niet echt iets van de laatste jaren dus.

[ Bericht 13% gewijzigd door MrBadGuy op 26-04-2018 13:59:59 ]
pi_178750883
Waarom kom je met nieuwsartikelen, is het niet makkelijker om de CBS statistieken te bekijken? Hoe je aan die twee mensen per dag komt is mij ook een raadsel.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_178752499
Door zulke beslissingen misschien?

D66 en CU willen nog eens goed naar plan arbeidsgehandicapten kijken*

En niemand kan de exacte cijfers weten zelfs de mensen die er onderzoek naar doen niet.

Dat is onmogelijk of denk je dat alles in de media komt? En dat elke zelfdoding in de krant staat? Of dat nabestaanden dat openbaar gaan maken als iemand zelfmoord pleegt.

Daarom vallen naar mijn mening de cijfers lager uit.
pi_178752869
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 13:27 schreef DeadWorld het volgende:
Door zulke beslissingen misschien?

D66 en CU willen nog eens goed naar plan arbeidsgehandicapten kijken*

En niemand kan de exacte cijfers weten zelfs de mensen die er onderzoek naar doen niet.

Dat is onmogelijk of denk je dat alles in de media komt? En dat elke zelfdoding in de krant staat? Of dat nabestaanden dat openbaar gaan maken als iemand zelfmoord pleegt.

Daarom vallen naar mijn mening de cijfers lager uit.
Uit het autopsierapport blijkt dit wel. De cijfers van het CBS lijken me wel vrij betrouwbaar, misschien dat enkele gevallen onterecht als natuurlijke dood/ongeluk worden geregistreerd, maar er zullen ook gevallen foutief als zelfmoord worden geregistreerd. Dat de cijfers lager uitvallen dan de werkelijkheid zou ik iig niet durven stellen.
pi_178769342
Volgens mij plegen in Nederland ook relatief veel mensen zelfmoord door voor de trein te springen. Tenminste, als je dat vergelijkt met andere landen.
ROBODEMONS..................|:(
pi_178769559
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 02:24 schreef DeadWorld het volgende:

[..]

Vergeleken met vroeger lijkt het dat er meer zelfmoorden zijn.

Bijna 2 mensen per dag inderdaad.

De jaarlijkse cijfers over zelfdoding in Nederland kloppen ook niet denk ik.
Nee het zijn er altijd ongeveer 1500 per jaar meen ik.

Nog veel meer pogingen.

Maar waarom? Bezuinigingen, lange wachttijden, überhaupt meer mensen dus ook meer zelfmoorden, moeilijk te behandelen aandoeningen, steeds meer individualisme.
pi_178769615
quote:
1s.gif Op donderdag 26 april 2018 13:27 schreef DeadWorld het volgende:
Door zulke beslissingen misschien?

D66 en CU willen nog eens goed naar plan arbeidsgehandicapten kijken*

En niemand kan de exacte cijfers weten zelfs de mensen die er onderzoek naar doen niet.

Dat is onmogelijk of denk je dat alles in de media komt? En dat elke zelfdoding in de krant staat? Of dat nabestaanden dat openbaar gaan maken als iemand zelfmoord pleegt.

Daarom vallen naar mijn mening de cijfers lager uit.
Trimbos houdt het wel bij. Soms is de doodsoorzaak niet exact bekend maar meestal is zelfdoding wel duidelijk.
pi_178769629
Als ik naar de mensen kijk om me heen die zelfmoord hebben gepleegd, waren dat vaak jonge mensen met depressie en/of psychische problemen, sociale isolatie, of mensen die net iets ergs hebben meegemaakt zoals een scheiding en denken niks meer om voor te leven te hebben op dat moment.
pi_178769695
quote:
15s.gif Op vrijdag 27 april 2018 10:13 schreef Morrigan het volgende:
Volgens mij plegen in Nederland ook relatief veel mensen zelfmoord door voor de trein te springen. Tenminste, als je dat vergelijkt met andere landen.
Het drukste treinennet ter wereld helpt daarin wel.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 27-04-2018 10:32:48 ]
pi_178769715
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 10:28 schreef -Strawberry- het volgende:
Als ik naar de mensen kijk om me heen die zelfmoord hebben gepleegd, waren dat vaak jonge mensen met depressie en/of psychische problemen, sociale isolatie, of mensen die net iets ergs hebben meegemaakt zoals een scheiding en denken niks meer om voor te leven te hebben op dat moment.
Ik ben bijna 40 en heb nog niet meegemaakt dat iemand dat succesvol heeft gedaan. Jij dus al meerdere?
pi_178769733
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 11:13 schreef MrBadGuy het volgende:

[..]

Wel enigzins toegenomen dus.

559 zelfmoorden op 10 026 773 inwoners in 1950 (5,58 per 100.000 inwoners)
1600 zelfmoorden op 16 574 989 inwoners in 2010 (9,65 per 100.000 inwoners)
1893 zelfmoorden op 16 979 120 inwoners in 2016 (11,15 per 100.000 inwoners)

Edit: relatieve aantallen staan ook in die van jou zie ik nu... in 1980 was het ook al relatief hoog (in vergelijking met 1950) met 10,1 per 100.000 inwoners. Zie ook:

[ afbeelding ]

Niet echt iets van de laatste jaren dus.
ik vermoed dat die lijnen redelijk gelijk opgaan met tijden van sterkere economische groei of problemen.
iig lijken de punten waarop de lijn duidelijk stijgt ook terug te voeren op bepaalde tijden van stagnatie/recessie... denk aan de oliecrisis, daarna de tijd van hoge werkloosheid (en val in de huizenmarkt) van begin jaren tachtig... daarna een zachte terugloop tijdens de groei-periode van de jaren negentig en uiteindelijk juist een sterke groei na de kredietcrisis.

Mensen plegen sneller zelfmoord als ze een gevoel van uitzichtsloosheid hebben en het idee dat n de nabije toekomst ze het net beter krijgen..
dat hangt vaak ook samen met een economisch vooruitzicht
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_178773904
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2018 10:33 schreef wolfjeamadeus het volgende:

[..]

Ik ben bijna 40 en heb nog niet meegemaakt dat iemand dat succesvol heeft gedaan. Jij dus al meerdere?
3 en ik ben 26. Hadden er overigens makkelijk meer kunnen zijn.
pi_178774064
Jezus echt niet meer normaal dat er zoveel mensen zelfmoord gaan plegen vanwege dw immigratie e.d.
pi_178774273
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 08:12 schreef Geerd het volgende:
Het helpt ook niet mee dat al die tehuizen vlak langs het spoor staan...
Precies dat snap ik ook niet, tussen Utrecht en Leiden heb je dat ook...
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
pi_178777949
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2018 13:41 schreef FlippingCoin het volgende:

[..]

Precies dat snap ik ook niet, tussen Utrecht en Leiden heb je dat ook...
Is van vroeger uit. Was makkelijk voor de familie om bezoek te komen met het OV.
pi_178994771
Waarom zoveel zelfmoorden?

Mijn mening:

De bezuinigingen in de GGZ. De GGZ is iets waar neoliberale politici niet zoveel mee hebben. Dus daar flink op gekort worden. Als je depressief bent is dat je eigen schuld, dan ga maar sporten of in het bos wandelen. Zo'n visie op psychische aandoeningen past natuurlijk goed bij met name rechtse partijen, VVD maar ook de "stem van het volk" PVV heeft altijd meegestemd met deze bezuinigingen, het stigma de psychiatrie is alleen maar erger geworden.

Heb wel eens gehoord uit die contreien dat de basis GGZ nog wel verder kan worden uitgekleed, want misschien dat de buren eens langs kunnen komen voor een kopje thee en een praatje. De participatiemaatschappij kan het allemaal best opvangen. En de zorgverzekeraars doen ook vrolijk mee door sommige behandelingen gewoon niet te vergoeden als iemand iets heeft wat niet specifiek beschreven is in DSM5. Of door gewoon een limiet te stellen.

Vervolgens kan het aantal bedden in de GGZ worden afgebouwd. Herstel doe je immers thuis. Ook al ben je ernstig in de war, de "omgeving" moet het maar opvangen. Gevolgen zijn desastreus. Politie is de helft van de tijd bezig met verwarde (psychotische of zwaar depressieve) personen van straat te plukken. Crisisdiensten zijn overbelast en worden door gebrek aan psychiaters bevolkt door AIOS-en die net afgestudeerd zijn.

En mocht je "gestabiliseerd" zijn met een hoge dosis medicijnen, dan kom je op een wachtlijst. Want in de GGZ wil niemand meer werken. Werkdruk is hoog, je bent meer bezig met formulieren invullen voor de verzekeraars dan met de patient.

Door de wachttijden is het niet gek dat iemand in een crisis komt en uit wanhoop hele nare dingen doet. Je zult maar een ernstige depressie hebben en te horen krijgen dan je een half jaar moet wachten op een behandeling. Uitzichtloos.

Maar vergeet ook niet de belasting voor de familie. Burn-outs/depressies bij mantelzorgers zijn geen uitzondering, en zo wordt met een bezuiniging precies het tegenovergestelde bereikt: Steeds meer mensen die het niet trekken, veel persoonlijk leed en dure crisisopnames.

Om een indruk te krijgen van wachttijden (in dit geval GGNet Apeldoorn).
Meer dan 24 weken moeten wachten tot je eerste behandelafspraak bij een ernstige depressie....Zie dat maar eens vol te houden.



Bron

[ Bericht 2% gewijzigd door quarterpounder op 07-05-2018 18:11:55 (.) ]
pi_178995599
In Nederland vinden ruim 1800 zelfdodingen per jaar plaats (dat zijn er ruim 5, bijna 6, per dag). Dat aantal is inderdaad stijgende over de afgelopen 20 / 30 jaar en afgezet tegen andere landen scoort Nederland hierin gemiddeld (11,4 zelfdodingen per 100.000 inwoners in Nederland).

Zie: https://zorgnu.avrotros.n(...)rden-blijft-stijgen/

Persoonlijk denk ik dat het aantal zelfdodingen zo stijgt - maar volgens mij niet alleen in Nederland - omdat de maatschappij tegenwoordig enerzijds zo veeleisend is en anderzijds hyperindividualistisch.

Alles is tegenwoordig maar 'eigen verantwoordelijkheid' en mensen staan steeds minder voor elkaar klaar. Althans, ik praat dan ook een beetje uit mijn eigen ervaring. Ik heb ook een paar jaar moeilijk gezeten psychisch gezien en maatschappelijk gezien had ik een poosje wat meer moeite om mee te komen. Maar ik moest mezelf maar aan m'n eigen haren omhoog trekken en zelf maar meer mijn best doen. Op zulke momenten voel je je eenzaam en onbegrepen. Maar is denk ik een logisch gevolg van doorgeschoten en geinternaliseerd liberaal en meritocratisch denken dat in alle facetten van onze samenleving is doorgedrongen tegenwoordig.
'De neiging rijke en machtige mensen te bewonderen, zelfs welhaast te aanbidden en mensen van arme of gewone komaf te verachten dan wel te negeren is de belangrijkste en meest universele oorzaak van de corruptie van ons morele besef' Adam Smith
pi_178995754
Nederland is ook niet zo'n sociaal land. Expats schijnen het heel moeilijk te vinden sociale contacten op te doen in Nederland. Kan me voorstellen dat dat van invloed is op de sociale isolatie van mensen, wat dan weer tot ernstigere gevolgen kan leiden.
Op maandag 5 september 2016 23:16 schreef -Deluzion- het volgende:
En ik antwoord liever niet op Fascination. aka Alex Vause.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')