abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_178713119
registreer om deze reclame te verbergen
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 14:14 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Leg uit?
Af en toe aanpassen door een beetje uit je comfortzone te komen maakt nog niet dat je continu je eigen grenzen aan het overschrijden bent.

En af en toe ja zeggen sluit nee durven zeggen niet uit natuurlijk.
  dinsdag 24 april 2018 @ 14:28:21 #52
456432 Kamina
Tenacious!
pi_178713223
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 14:11 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Je kunt beter een "egoïst" zijn dan je eigen grenzen niet kennen en jezelf de vernieling inhelpen door per se sociaal te willen doen, Avicii achterna.
Nou ken ik het verhaal van die Avicii niet (had hij niet een ziekte?), maar van een beetje sociaal doen ga je echt niet dood hoor.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 24 april 2018 @ 14:34:04 #53
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178713314
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 14:21 schreef Chai het volgende:

[..]

Af en toe aanpassen door een beetje uit je comfortzone te komen maakt nog niet dat je continu je eigen grenzen aan het overschrijden bent.

En af en toe ja zeggen sluit nee durven zeggen niet uit natuurlijk.
Het gaat niet om een comfortzone, het is geen angststoornis.
Het gaat erom dat de koetjes-en-kalfjesgesprekken (in een drukke omgeving) je extra energie kosten. Wat dus wil zeggen dat wanneer je je "aanpast" je de avond na de borrel vroeg naar bed moet, of zelfs de volgende dag vrij moet nemen om bij te komen. En dat je in die rustperiodes ook niks anders kan doen dat je energie kost en misschien wel belangrijker is dan een borrel. Een vergadering of zo.
  dinsdag 24 april 2018 @ 14:36:20 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178713355
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 14:28 schreef Kamina het volgende:

[..]

Nou ken ik het verhaal van die Avicii niet (had hij niet een ziekte?), maar van een beetje sociaal doen ga je echt niet dood hoor.
Er gaan genoeg introverte mensen dood aan de resulterende vermoeidheid of depressies.
pi_178713359
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 14:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het gaat niet om een comfortzone,
Jawel, ietsje meer energie investeren dan ideaal is, is net zo goed een vorm van uit je comfortzone komen in mijn ogen namelijk.

quote:
het is geen angststoornis.
Kan iemand de deur dicht doen?
  dinsdag 24 april 2018 @ 14:39:00 #56
456432 Kamina
Tenacious!
pi_178713407
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 14:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er gaan genoeg introverte mensen dood aan de resulterende vermoeidheid of depressies.
Dan heb je flink belangrijkere problemen om je op te richten dan introversie.
1 + 1 = blauw
  dinsdag 24 april 2018 @ 14:42:51 #57
205466 Yesse
Oooh burn!
pi_178713497
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 14:34 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het gaat niet om een comfortzone, het is geen angststoornis.
Het gaat erom dat de koetjes-en-kalfjesgesprekken (in een drukke omgeving) je extra energie kosten. Wat dus wil zeggen dat wanneer je je "aanpast" je de avond na de borrel vroeg naar bed moet, of zelfs de volgende dag vrij moet nemen om bij te komen. En dat je in die rustperiodes ook niks anders kan doen dat je energie kost en misschien wel belangrijker is dan een borrel. Een vergadering of zo.
Sorry maar dit is echt alleen bij mensen die ook problemen hebben en niet bij enkel introverten. Een introvert kost het meer energie maar om nou te doen alsof elke introvert na 1 avond borrelen gelijk een weekend niks meer kan vind ik echt BS. Dan is er iets mis.
Just once I want my life to be like an eighties movie..
pi_178713516
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 14:36 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Heb je een bron dat dat echt aan hun introversie gerelateerd zou zijn? De hedendaagse maatschappij is vraagt namelijk van uiteenlopende typen mensen nogal veel, dus het lijkt mij onwaarschijnlijk dat er zo'n sterk verband aan te wijzen is.
  dinsdag 24 april 2018 @ 15:01:20 #59
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178713810
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 14:36 schreef Chai het volgende:

[..]

Jawel, ietsje meer energie investeren dan ideaal is, is net zo goed een vorm van uit je comfortzone komen in mijn ogen namelijk.
Dat wordt ook gedaan, maar de consequentie is dat je dan "op" bent en langere tijd nodig hebt om energie te krijgen.
Daarom: je moet het plannen en als je onvoldoende tijd krijgt om op te laden tussen twee sociale activiteiten moet je tegen een van beide "nee" durven zeggen, anders ga je er aan onderdoor.
Het probleem is eerder dat het sociale de norm is, zoals TS ook stelt. Als je niet weet hoe introvert zijn werkt, denk je dat je gewoon mee moet kunnen doen met de rest, zij kunnen het toch ook? Maar daar heb je alleen jezelf mee, je komt erdoor in de problemen, oververmoeidheid, depressie, eenzaamheid.

Daarom is het ook goed dit topic te starten met een verwijzing naar Avicii. Dat kan bewustwording in de hand werken.
Kijk anders even die TED Talk.
  dinsdag 24 april 2018 @ 15:08:54 #60
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178713923
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 april 2018 14:42 schreef Yesse het volgende:

[..]

Sorry maar dit is echt alleen bij mensen die ook problemen hebben en niet bij enkel introverten. Een introvert kost het meer energie maar om nou te doen alsof elke introvert na 1 avond borrelen gelijk een weekend niks meer kan vind ik echt BS. Dan is er iets mis.
Wat er mis is dat je na al je sociale interacties op je werk die al je energie kosten, de norm je ook nog voorschrijft dat je "gezellig" moet meeborrelen. En dat je introverte brein dat gewoon niet trekt, of je nu wilt of niet.

Dat is trouwens ook wat er van Avicii bekend is: de optredens (werk) vroegen al veel van hem, maar zijn manager stond erop dat hij ook nog naar allerlei feestjes ging om te "chillen".
Waarna hij alcohol ging gebruiken om prikkels buiten te sluiten en drugs om ondanks vermoeidheid toch door te gaan.
  dinsdag 24 april 2018 @ 15:15:43 #61
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_178714023
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 15:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]
Dat is trouwens ook wat er van Avicii bekend is: de optredens (werk) vroegen al veel van hem, maar zijn manager stond erop dat hij ook nog naar allerlei feestjes ging om te "chillen".
Waarna hij alcohol ging gebruiken om prikkels buiten te sluiten en drugs om ondanks vermoeidheid toch door te gaan.
Nou is dat als DJ natuurlijk een beetje een andere situatie, want de hele muziekindustrie hangt aan elkaar van netwerken, socializen en populair doen. De superster uithangen is in dat beroep belangrijker dan de muziek maken.

En dan kan ik begrijpen dat je daar als introverte producer die het eigenlijk voor de muziek doet niet helemaal op zit te wachten, maar het is toch deel van je beroep als je op tour gaat. Heb je daar geen zin in, dan blijf je lekker in de studio plaatjes uit brengen.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_178714054
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 15:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat wordt ook gedaan, maar de consequentie is dat je dan "op" bent en langere tijd nodig hebt om energie te krijgen.
Hoezo 'dat wordt ook gedaan'? Rare generalistische uitspraak weer, dat is toch per individu verschillend? Aivicii lukte het niet die balans te vinden en leverde een te groot offer. Aan de andere kant zullen er ook mensen zijn die net iets teveel in hun comfortzone blijven hangen.

Het is juist de uitdaging om een balans te vinden in het investeren van je energie. Soms kan het slim zijn om wel even je gezicht te laten zien, maar wel voortijdig weer te vertrekken bijvoorbeeld. Of bewust kiezen voor de kleinschalige borrel en een andere borrel waarbij er sprake is van een grote rumoerige massa aan je voorbij laten gaan.
quote:
Daarom: je moet het plannen en als je onvoldoende tijd krijgt om op te laden tussen twee sociale activiteiten moet je tegen een van beide "nee" durven zeggen, anders ga je er aan onderdoor.
Als je goed plant kun je dus ook weer ruimte creëren voor ja's.
quote:
Het probleem is eerder dat het sociale de norm is, zoals TS ook stelt. Als je niet weet hoe introvert zijn werkt, denk je dat je gewoon mee moet kunnen doen met de rest, zij kunnen het toch ook? Maar daar heb je alleen jezelf mee, je komt erdoor in de problemen, oververmoeidheid, depressie, eenzaamheid.

Daarom is het ook goed dit topic te starten met een verwijzing naar Avicii. Dat kan bewustwording in de hand werken.
Kijk anders even die TED Talk.
Hoe kom je erbij dat ik die niet gezien heb? Blijf in jouw posts de aanname proeven dat ik er allemaal niets van zou begrijpen, alleen maar omdat ik niet mee ga in jouw, in mijn ogen, nogal rigide kijk op introversie.
  dinsdag 24 april 2018 @ 15:30:38 #63
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178714250
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 15:18 schreef Chai het volgende:

[..]

Hoezo 'dat wordt ook gedaan'? Rare generalistische uitspraak weer, dat is toch per individu verschillend?
Vandaar het woord ook. Ik ga er eigenlijk vanuit dat introverte mensen tot eind twintig gewoon gaan socializen en er dan pas tegenaan lopen dat die energydrain niet meer past in een leven van hard werken en een gezin en nog wat meer verantwoordelijkheden. Ik ga er ook van uit dat er veel zijn die niet weten waarom ze altijd zo moe en futloos zijn.
Dus eigenlijk gaan ze pas hun comfortzone binnen als ze rekening gaan houden met hun eigen grenzen. En ik neem ook aan dat ze er nog regelmatig, al dan niet onder sociale dwang, overheen gaan met alle gevolgen vandien.

quote:
Het is juist de uitdaging om een balans te vinden in het investeren van je energie. Soms kan het slim zijn om wel even je gezicht te laten zien, maar wel voortijdig weer te vertrekken bijvoorbeeld. Of bewust kiezen voor de kleinschalige borrel en een andere borrel waarbij er sprake is van een grote rumoerige massa aan je voorbij laten gaan.
Je hoeft me niet te herhalen. Ik begreep mezelf de eerste keer ook al.

quote:
Als je goed plant kun je dus ook weer ruimte creëren voor ja's.
Inderdaad, maar zoals ik zei: je moet ook nee durven zeggen als het niet gaat. En dat is lastig, want dan word je als asociaal of ongezellig gezien.
  dinsdag 24 april 2018 @ 15:32:08 #64
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178714279
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 15:15 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

Nou is dat als DJ natuurlijk een beetje een andere situatie, want de hele muziekindustrie hangt aan elkaar van netwerken, socializen en populair doen. De superster uithangen is in dat beroep belangrijker dan de muziek maken.

En dan kan ik begrijpen dat je daar als introverte producer die het eigenlijk voor de muziek doet niet helemaal op zit te wachten, maar het is toch deel van je beroep als je op tour gaat. Heb je daar geen zin in, dan blijf je lekker in de studio plaatjes uit brengen.
Waarom mag een producer wel lekker in zijn eigen studio werken, maar wordt "gewoon werkvolk" erop afgerekend dat ze niet gezellig meedoen op de borrel en bij uitjes?
  dinsdag 24 april 2018 @ 15:57:26 #65
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_178714721
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 15:32 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Waarom mag een producer wel lekker in zijn eigen studio werken, maar wordt "gewoon werkvolk" erop afgerekend dat ze niet gezellig meedoen op de borrel en bij uitjes?
Misschien omdat een producer eigen baas is?
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_178714877
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 15:30 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Vandaar het woord ook. Ik ga er eigenlijk vanuit dat introverte mensen tot eind twintig gewoon gaan socializen en er dan pas tegenaan lopen dat die energydrain niet meer past in een leven van hard werken en een gezin en nog wat meer verantwoordelijkheden. Ik ga er ook van uit dat er veel zijn die niet weten waarom ze altijd zo moe en futloos zijn.
Dus eigenlijk gaan ze pas hun comfortzone binnen als ze rekening gaan houden met hun eigen grenzen. En ik neem ook aan dat ze er nog regelmatig, al dan niet onder sociale dwang, overheen gaan met alle gevolgen vandien.
Vind die aanname over dat men zichzelf niet zou kennen raar (niet weten waarom je altijd moe en futloos bent). Waar is dat op gebaseerd? Puur anekdotisch waarschijnlijk?

Zoals jij het stelt, lijkt het alsof uitgesloten is dat men teveel in hun comfortzone blijft hangen en dat er altijd voldoende aanpassing of teveel aanpassing plaatsvindt.
quote:
Je hoeft me niet te herhalen. Ik begreep mezelf de eerste keer ook al.
Jij hebt het gelijk over jezelf de vernieling in helpen als iemand voorstelt dat af en toe aanpassen best mag. :') Maar blijkbaar komt dat voort uit je aanname dat er per definitie al voldoende of juist teveel aanpassing plaatsvindt. En zoals Yesse al zegt:
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 april 2018 14:42 schreef Yesse het volgende:
Een introvert kost het meer energie maar om nou te doen alsof elke introvert na 1 avond borrelen gelijk een weekend niks meer kan vind ik echt BS. Dan is er iets mis.
Zo zijn er dus diverse voorbeelden waarin je dat balans aanbrengen zeer overdreven uitdrukt en daar kan ik me niet in vinden, dus vandaar mijn inbreng, maar jij ziet dat nuanceverschil blijkbaar totaal niet.

quote:
Inderdaad, maar zoals ik zei: je moet ook nee durven zeggen als het niet gaat. En dat is lastig, want dan word je als asociaal of ongezellig gezien.
Dat laatste is ook een aanname natuurlijk. Bovendien kan je best met anderen delen hoe je het ervaart en op die manier begrip kweken.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 24-04-2018 16:08:33 ]
pi_178715035
Dit werd dus ook al in mijn topic niet gesnapt die ik hier een paar dagen geleden maakte.
Wat nou echt een introvert is en hoe die dingen ervaart/ in de wereld staat.
pi_178715652
Sinds wanneer is de maatschappij extrovert? Iedereen kijkt naar mobieltjes, mensen kijken elkaar niet aan in de stad, mensen vermijden contact met vreemden.

Kassameisjes worden vervangen door computers. Eten afhalen wordt vervangen door thuisbezorgd. Waar is het menselijk contact gebleven?

Zelfs in de McDonald's kun je bij een machine bestellen :'(
Provocatief en controversieel
  dinsdag 24 april 2018 @ 17:26:40 #69
456432 Kamina
Tenacious!
pi_178716211
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 16:14 schreef reconhellz het volgende:
Dit werd dus ook al in mijn topic niet gesnapt die ik hier een paar dagen geleden maakte.
Wat nou echt een introvert is en hoe die dingen ervaart/ in de wereld staat.
Wat voor mensen ook moeilijk te bevatten lijkt, is dat niemand 100% introvert of extrovert is.
1 + 1 = blauw
pi_178716719
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 17:26 schreef Kamina het volgende:

[..]

Wat voor mensen ook moeilijk te bevatten lijkt, is dat niemand 100% introvert of extrovert is.
Nee maar wanneer word zo iemand tot de groep beschouwt? Als hij meer dan 50% is over een gedurende tijd is bijv? Dus we kunnen daadwerkelijk spreken over mensen die extrovert of introvert zijn. Maar het kan om hele specifieke situaties ook gaan.
Voor vrienden ben ik daarentegen wel een stuk extrovert bijv. dus dat zeg je goed.
  dinsdag 24 april 2018 @ 18:24:18 #71
456432 Kamina
Tenacious!
pi_178717727
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 17:46 schreef reconhellz het volgende:

[..]

Nee maar wanneer word zo iemand tot de groep beschouwt? Als hij meer dan 50% is over een gedurende tijd is bijv? Dus we kunnen daadwerkelijk spreken over mensen die extrovert of introvert zijn. Maar het kan om hele specifieke situaties ook gaan.
Voor vrienden ben ik daarentegen wel een stuk extrovert bijv. dus dat zeg je goed.
Ja, je kan stellen dat mensen overwegend het één of het ander is.
1 + 1 = blauw
pi_178719292
Ik vind dat er in dit topic ook wel een heel verkeerd beeld wordt geschetst van een introvert. Introverte mensen kunnen ook prima sociaal zijn, van feestjes houden en graag onder de mensen zijn. Wat jullie omschrijven zijn anti-socialen en egoïsten.
pi_178725838
In mijn kern ben ik ook introvert.

Wij hebben vaak vergaderingen/meetings bij mij op werk en dat wordt afgesloten met borrels (voor mijn afdeling). Daarnaast hebben we een wekelijkse borrel voor het hele bedrijf.

Ik ben geloof ik maar 2x geweest tot nu toe en werk er al bijna een jaar. Dat soort dingen vind ik vreselijk. Ook verplichte verjaardagen, familiedagen en feestdagen kosten veel energie.
Ben het liefst alleen of met mijn dierbaren en heb niet zo'n behoefte aan een grote groep mensen om mij heen.

Wel heb ik mezelf aangeleerd om extravert te zijn wanneer dat nodig is.
  woensdag 25 april 2018 @ 01:02:33 #74
475718 Aansteker707
Voor al uw vuurgenot.
pi_178725939
Ja, dit is voor mij toch ook wel behoorlijk herkenbaar. Al ben ik een wat vreemde wat dat betreft: ik heb ook ergens een extraverte kant, en vroeger was ik dat sowieso wel echt meer. Ik ben meer introvert geworden. Introverte levensstijl ook. Maar er is toch ook een extraverte aanleg.
Toch herken ik heel erg 'laat mij lekker alleen ergens aan werken', en ik weinig geef om koetjes en kalfjes, feestjes, 'het sociale netwerk' etc. Ik ben het eigenlijk wel heerlijk gaan vinden, het meer op mezelf zijn. Al was ik niet zo geweest als bepaalde dingen in m'n leven niet waren gelopen zoals ze zijn gelopen denk ik.

Maar er is niets mis mee imo. Het maakt je zelfstandig en onafhankelijk. Het heeft ook diverse voordelen. Je zit minder vast in de kuddemoraal bijvoorbeeld.
Ik produceer één van de vijf elementen, en wel de meest explosieve! Watch out!
  woensdag 25 april 2018 @ 01:54:30 #75
399856 Atmosphere72
Somewhat Damaged
pi_178726096
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 01:02 schreef Aansteker707 het volgende:
Al ben ik een wat vreemde wat dat betreft: ik heb ook ergens een extraverte kant, en vroeger was ik dat sowieso wel echt meer. Ik ben meer introvert geworden.
Ja die heb ikzelf ook wel maar dan moeten de gesprekken wel ergens over gaan. Ik kan opzich wel over onzin ouwehoeren maar dan alleen met goede vrienden, ook omdat ik bij deze lui het ene moment over interessante dingen kan ouwehoeren en het andere moment weer onzin uit kan kramen. Ik heb echter nooit de behoefte of de intentie om zomaar eens nieuwe mensen te gaan leren kennen, dat vind ik eerlijk gezegd een vrij vermoeiende bezigheid.
Try to save myself but myself keeps slipping away
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')