abonnement Unibet Coolblue
pi_178694269
Wetenschap en filosofie
Theatercollege door prof. dr. Bas Haring


Voor jongeren en volwassenen

In dit theatercollege laat filosoof prof. dr. Bas Haring je via boeken, columns, lezingen en tv op andere manieren tegen zaken aankijken en zet hij je aan het denken. Hoe zijn wetenschap en filosofie verbonden?

Prof. dr. Bas Haring denkt en vraagt, schrijft en spreekt. Hij is schrijver van populair-wetenschappelijke boeken en vele columns. Verbonden aan de Universiteit Leiden, is hij een wetenschapper die een breed publiek weet aan te spreken. Op tv was Haring te zien in de programma’s Stof en Haring en hij zit in het panel van Proefkonijnen.


 Wikimedia Commons, Vera de Kok via CC BY-SA 3.0


Datum


maandag 23 april 2018 vanaf 20:15

Prijs

Gouden rang ¤ 28,50
1e rang ¤ 22,50
1e rang CJP ¤ 20,-
2e rang ¤ 18,50
3e rang ¤ 14,50

Tickets

Kaarten voor dit theatercollege zijn te koop via de website.

(nemokennislink)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_178702646
Niet dat ik zelf zou gaan, maar lekker op tijd
pi_178704696
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 21:53 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:
Niet dat ik zelf zou gaan, maar lekker op tijd
Een beetje aan de late kant inderdaad :) . Maar Fok!kers die wel zijn geweest, mogen hier hun ervaringen delen ;)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_178715562
Ik ben niet naar zijn optreden geweest maar ik weet wel dat Bas vernieuwende ideeėn heeft over de vrije wil.

Of de vrije wil wel of niet bestaat is afhankelijk van onze definitie ervan, aldus Bas.
pi_178782517
Dat lijkt me nou niet bepaald een nieuw idee, maar het is zeker een correcte constatering: de ideeen over waar de vrije wil aan moet voldoen opdat gezegd kan worden dat die bestaat lopen sterk uiteen.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_178846912
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 22:22 schreef Molurus het volgende:
Dat lijkt me nou niet bepaald een nieuw idee, maar het is zeker een correcte constatering: de ideeen over waar de vrije wil aan moet voldoen opdat gezegd kan worden dat die bestaat lopen sterk uiteen.
Hehe jij hebt er zelf ook wel wat meer lol in om dit soort dingen te melden dan mensen zouden denken of niet
pi_178847000
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 21:05 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:

[..]

Hehe jij hebt er zelf ook wel wat meer lol in om dit soort dingen te melden dan mensen zouden denken of niet
Dat veel mensen denken dat "vrije wil" een eenduidig coherent idee is vind ik psychologisch wel interessant.
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_178847120
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 21:08 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat veel mensen denken dat "vrije wil" een eenduidig coherent idee is vind ik psychologisch wel interessant.
Is het niet een eenduidig coherent idee dan?
Bedoel ja ik begrijp dat iemand kan zeggen dat vrije wil bla is en de ander zegt dat het bla2 is maar in het algemeen wordt het toch gezien als dat je keuzes kan maken en maakt zonder dat andere dingen er invloed op hebben.
Of iets soortgelijks.
pi_178847185
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 21:12 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:

[..]

Is het niet een eenduidig coherent idee dan?
Nee. :D
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_178847236
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 21:15 schreef Molurus het volgende:

[..]

Nee. :D
Oke tjah, mooi dat je het psychologisch zo interessant vindt dan maar
  maandag 30 april 2018 @ 21:21:27 #11
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_178847362
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 21:16 schreef TheNightIsFullOfTerrors het volgende:

[..]

Oke tjah, mooi dat je het psychologisch zo interessant vindt dan maar
Mja, ik kan daar verder ook geen enkele toelichting op geven. Anders dan de vraag: vind je het zelf niet curieus dat je:

a) kennelijk denkt dat het een eenduidig coherent begrip is, en
b) geen eenduidige coherente definitie van dit begrip kunt geven (anders had je dat neem ik aan wel gedaan)?

Die combinatie zou toch minimaal een licht onbehagelijk gevoel moeten geven, denk ik dan. Dat dat vaak niet gebeurt vind ik wonderlijk. ;)
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_178847506
quote:
0s.gif Op maandag 30 april 2018 21:21 schreef Molurus het volgende:

[..]

Mja, ik kan daar verder ook geen enkele toelichting op geven. Anders dan de vraag: vind je het zelf niet curieus dat je:

a) kennelijk denkt dat het een eenduidig coherent begrip is, en
b) geen eenduidige coherente definitie van dit begrip kunt geven (anders had je dat neem ik aan wel gedaan)?

Die combinatie zou toch minimaal een licht onbehagelijk gevoel moeten geven, denk ik dan. Dat dat vaak niet gebeurt vind ik wonderlijk. ;)
tjah om via mijn domheid jouw intelligentie maar wat te voeden
a zwaartekracht is ook zwaartekracht en een appel is een appel. Ik vind het niet 'curieus' dat ik er niet meer achter zoek nee.
b Begrijp ik niet. Jij stelt dat er heel veel ideeen over zijn, ik stel dat volgens mij de meeste mensen vrije wil als een soortgelijk iets zien. Een definitie geven kwam niet in me op uberhaupt op dit moment (als een nuttige bijdrage), zat te reageren op jouw idee dat er heel veel definities zijn terwijl dat volgens mij wel meevalt. Zou gewoon het woordenboek gebruik trouwens waarschijnlijk als definitie. Zou daarna alsnog niet begrijpen wat je met punt b bedoelde. Is inderdaad psychologie en vast interessant voor jou dat ik het niet begrijp
pi_178847664
Maar je als je mijn tekst leest en denkt van 'dat slaat nergens op' dan kan je in ieder geval wel begrijpen dat het me geen 'onbehaaglijk gevoel' geeft ofzo, gewoon omdat ik geloof wat ik geloof en niet intelligenter ben dan ik ben. Ik kan niet weten wat ik niet snap tenzij ik duidelijk op de feiten word gedrukt en je a en b drukken mij blijkbaar niet genoeg op de feiten, kan ik niet begrijpen waarom a en b wel kloppen en heb ik dus ook geen onbehaaglijk gevoel want het lijkt voor mij nog net alsof ik geen ongelijk hoef te hebben. Dus ja misschien mede door domheid omdat jij denkt dat a en b voldoende moet zijn voor welke mongool dan ook om een onbehaaglijk gevoel te krijgen ofzo
pi_178848046
Bedoel simpel gezegd: jij zou verwachtten dat mensen een onbehagelijk gevoel krijgen, maar dat krijgen ze niet. Dat komt omdat jij niet kan begrijpen hoe die mensen denken. En vervolgens vind je het verwonderlijk (omdat jij iets niet begrijpt)
pi_178848927
- edit dit voegt niks toe behalve de mogelijkheid om van de vorige posts af te gaan wijken

[ Bericht 46% gewijzigd door TheNightIsFullOfTerrors op 30-04-2018 22:11:57 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')