abonnement Unibet Coolblue
pi_178711256
Je agenda uitdunnen lijkt me een eerste stap. Ook overdag moet je ontspannen.

Ik slaap zelf altijd als een roos, maar de volgende zaken zorgen er voor dat ik nog lekkerder slaap:

- laat sporten, dus tot een uur of 23:00.
- Warm bad voor het slapen en dan rechtstreeks uit bad je bed in, niet eerst weer op de bank zitten
- lezen in bed.
- blowen (dan slaap ik heerlijk maar de ochtend er na wat suffer, maar dit is natuurlijk geen structurele oplossing)
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178712040
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 18:05 schreef Chai het volgende:

[..]

Snoeien in je agenda lijkt me prio 1.
Dat is gelijk de moeilijkste. Ik heb nu de regel één activiteit per dag en een dag in de week helemaal vrij. Eens zien wat dat doet. Sommige dagen faal is, maar over het algemeen is dat het nieuwe stramien.

quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 18:33 schreef MevrouwPuff het volgende:
Ontspanning in plaats van al dat gemoet.
Je noemt het zelf al een bomvolle agenda, dat geeft al aan dat het niet slim is nu.
Is de VGZ mindfulness app wat voor je?
Mindfulness geeft bij mij paniekaanvallen :@ Ik word er heel panisch en bang van. Ik kan niet goed uitleggen waarom, maar ik ben er niet echt voor gemaakt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 11:27 schreef Scary_Mary het volgende:

[..]

Vluchtgedrag no?
Yes... En geen beejte ook.
quote:
Plan gewoon me-time in. Ga een uurtje janken of lekker emo van je afschrijven als dat nodig is. Die emoties moeten ergens heen en dat is een heel gewoon en zelfs broodnodig onderdeel van zo een rouwproces.
Dromen zijn ook soort verwerkingsmechanisme, dus slaap is daar ook belangrijk in. Begrijpelijk dat je niet het hoofdthema van de trauma wil laten overheersen, maar benader dan bijvoorbeeld je huisarts voor de slaapproblemen. Die kan altijd overleggen met je behandelaar.
Op dit moment heb ik de agenda aangepast. Eens zien wat dat doet. Al vind ik me-time echt extreem moeilijk. Janken is inderdaad wat er dan gebeurd. Vandaag ben ik behoorlijk empowering gedichten aan het lezen. Super feministisch, ze geven me moed. En gewoon lekker series kijken. Even verstand op nul. Lekker lezen doe ik ook in de me-time. En mijn dagboek heb ik zojuist (op jouw advies) onder het stof vandaan getrokken. Zo eens lekker schrijven. Dat doet me altijd goed.

Ik moet zo heen voor een B12-shot, dan maak ik gelijk een afspraak met de HA.
quote:
Steeds vaker schrijft men ook foliumzuur voor bij grotere B12-suppletie, omdat die dusdanig samenwerken dat er een soort afhankelijkheid is voor optimale opname. Is de hoeveelheid in je multivitamine wel afdoende t.o.v. een B12-injectie? Sowieso handig om je eens echt goed in te lezen, want gezien je eetstoornisverleden en vegetarisme val je wel blijvend in een risicocategorie en dan is het wellicht te makkelijk gedacht dat je nu met een serie van tien injecties en een adh'tje bij te slikken ook daadwerkelijk "het" opgelost hebt. Het meten van de B12-serumwaarde is niet alleszeggend, maar wordt door de nodige artsen nog wel zo gebruikt ter interpretatie. Terwijl andere partijen, zoals een Erasmus, hier wel verder in gaan. Zie bijvoorbeeldhttps://www.erasmusmc.nl/akc/diagnostiek/5471350/
Lees je dus vooral goed in, want ook dit kan meespelen in slaapproblemen en psychische klachten.
+1 ook voor de magnesium. Er zijn bronnen die menen dat het o.a. helpt bij verbeterde opname van vit d.
Heb je je dieet weleens laten checken door een diëtist eigenlijk? Dat je qua inname wel voldoende adh binnen krijgt enzo? Daarnaast kan het voor vega's moeilijker zijn om bepaalde stofjes binnen te krijgen en kan dat makkelijker op te nemen zijn door bepaalde voedingsmiddelen te combineren. Bijvoorbeeld een lysine en methionine, door granen te combineren met peulvruchten en iets vitamine c-houdends bij spinazie, etc.
Volgens de diëtiste doe ik het goed. Die spreek ik met enige regelmaat, gewoon ter controle. Het is ook enkel de B12 en de D die te laag zijn. Dus spuiten en slikken. Ik ga me inlezen! Bedankt voor de informatie. En wederom iets om de HA en diëtist voor te leggen. Eerst wil ik professioneel advies voordat ik ga slikken, voor hetzelfde geld kan ik het gewoon eten en dat doe ik liever.
Sowieso zit ik te overwegen om eventueel vis te gaan eten, maar dat vind ik een enorme stap en enorme verloochening van mijn idealen. Alleen heb ik altijd gezegd dat ik niet wil bijslikken voor mijn dieet (daarom ben ik ook niet meer vegan).
quote:
Verder kun je door teveel in te plannen over je slaap heen denderen als het ware. Niet alleen je beeldscherm speelt daar in mee, maar ook je andere activiteiten en hun intensiteit. +1 dus om nog eens te kijken naar slaaphygiène en mindfulness app. Van die laatste heb ik hier op het forum goede dingen gelezen over de Headspace app.
Ik heb mijn legpuzzel, dichtbundels en bullet journal voor de avond. O... en een kleurboek :@ Dus dat zijn hele rustige dingen voor het slapen gaan. En dan nog een uurtje lezen onder de wol. Vannacht leek dat wel enigszins te helpen. Dus ik hoop dat dit vaker succesvol gaat zijn.
quote:
Omdat het over je grens heen gaan toch wel een dingetje blijft, is het misschien ook interessant om eens naar ergotherapie te kijken. Voor zover dat je misschien nog niet gehad hebt. Iemand die naast je huidige behandelaars vooral praktisch met je meekijkt naar de hoeveelheid belasting die je wil en aan zou moeten kunnen, maar ook of je dingen misschien niet iets anders en/of beter zou kunnen doen. Iemand waar je mee kan sparren, zonder dat het kostbare tijd van je behandeling bij je behandelaar weghaalt, maar die wel zo een belangrijk onderwerp kan helpen finetunen. Zeker met het oog op straks weer op stage gaan enzo, is dit misschien wel iets waar je niet zo snel aan denkt, maar wat best waardevol zou kunnen zijn..
Dat is een heel goede! Ik ga het volgende week bij de therapeut vragen. Eens zien wat zij ervan vindt.
quote:
In ieder geval sterkte en wees niet te hard voor jezelf, want liefdesverdriet hoort er gewoon bij. Het is geen wedstrijd, het is een proces van jou in jouw tempo. Daar tegen willen vechten kost onnodige energie, die je beter kan steken in het ermee om gaan ipv het weg te stoppen :*
Dank je wel! En dat is zeker waar, de meesten hebben ermee te dealen in hun leven en het is gewoon naar. Misschien heel stom, maar net even wat flinke tranen geplempt en dat geeft echt wel lucht. Dus gewoon even lekker laten gaan soms.

Dank je wel!
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_178712059
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 12:16 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:
Je agenda uitdunnen lijkt me een eerste stap. Ook overdag moet je ontspannen.

Ik slaap zelf altijd als een roos, maar de volgende zaken zorgen er voor dat ik nog lekkerder slaap:

- laat sporten, dus tot een uur of 23:00.
- Warm bad voor het slapen en dan rechtstreeks uit bad je bed in, niet eerst weer op de bank zitten
- lezen in bed.
- blowen (dan slaap ik heerlijk maar de ochtend er na wat suffer, maar dit is natuurlijk geen structurele oplossing)
Klopt :)
Laat sporten is voor mij niet zo handig, ik word er klaar wakker van en blowen met mijn psychosegevoeligheid doe ik ook niet.

Lezen in bed en een warme douche zijn inderdaad een hele goede. Echt heerlijk om te doen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_178712306
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 13:07 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Dat is gelijk de moeilijkste. Ik heb nu de regel één activiteit per dag en een dag in de week helemaal vrij. Eens zien wat dat doet. Sommige dagen faal is, maar over het algemeen is dat het nieuwe stramien.
Het klinkt alsof één activiteit momenteel al een hele ballast is, dus ik zou eigenlijk maximaal om de dag iets plannen en alleen als je er positieve energie uit haalt.

Slaapmedicatie helpt je momenteel waarschijnlijk weinig, omdat je gewoon letterlijk strak staat van de stress. Door gebrek aan slaap verwerk je prikkels overdag niet goed en dat zorgt dan voor nog meer stress. Een soort spiraal dus. A
pi_178713796
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 13:28 schreef Chai het volgende:

[..]

Het klinkt alsof één activiteit momenteel al een hele ballast is, dus ik zou eigenlijk maximaal om de dag iets plannen en alleen als je er positieve energie uit haalt.

Slaapmedicatie helpt je momenteel waarschijnlijk weinig, omdat je gewoon letterlijk strak staat van de stress. Door gebrek aan slaap verwerk je prikkels overdag niet goed en dat zorgt dan voor nog meer stress. Een soort spiraal dus. A
Dat is helemaal waar. Met om de dag iets voelt mijn week al erg vol aan. Deze week heb ik bijvoorbeeld elke dag wat en dat is echt teveel. Helaas zijn er geen dingen die ik af kan zeggen...

Slaapmedicatie werkt inderdaad niet. Vanaf volgende week heb ik volgens mij meer rust. Een prik halen en traumatherapie op een dag voelt al aan als teveel. Ik ben gesloopt. Dus dus eigenlijk moet ik zelfs dat spreiden en het halen van een prikje al als een activiteit te zien (bijvoorbeeld). Ik ga flink schrappen
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_178715727
Cannabis werkt goed maar kan ik je niet aanraden als je psychotisch bent.
pi_178718150
Eigenlijk kan ik niet geloven dat drugs ooit een goede oplossing is voor problemen. Als genotsmiddel oké, maar niet als "medicijn"
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
  dinsdag 24 april 2018 @ 19:08:18 #33
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_178718694
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 18:40 schreef ChildoftheStars het volgende:
Eigenlijk kan ik niet geloven dat drugs ooit een goede oplossing is voor problemen. Als genotsmiddel oké, maar niet als "medicijn"
Dat klopt ook gewoon. Drugs is nooit een goede lange termijn oplossing, op enkele situationele uitzondering na.

Veel mensen laag op de sociale hiërarchie gebruiken drugs om te vluchten van hun problemen of nare gevoelens en gedachtes te onderdrukken. Uiteindelijk maak je zo dingen alleen maar erger.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_178719888
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 19:08 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Dat klopt ook gewoon. Drugs is nooit een goede lange termijn oplossing, op enkele situationele uitzondering na.

Veel mensen laag op de sociale hiërarchie gebruiken drugs om te vluchten van hun problemen of nare gevoelens en gedachtes te onderdrukken. Uiteindelijk maak je zo dingen alleen maar erger.
In de situatie belanden waarin je in aanraking komt met drugs kan iedereen overkomen. Een verslaving kan iedereen overkomen. Moeten vluchten voor iets ook. Dit vind ik hard oordelend
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_178719971
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 18:40 schreef ChildoftheStars het volgende:
Eigenlijk kan ik niet geloven dat drugs ooit een goede oplossing is voor problemen. Als genotsmiddel oké, maar niet als "medicijn"
Kleine kanttekening, cannabis wordt soms wel als medicijn voorgeschreven door artsen. Het is dus weldegelijk (ook) een medicijn.
pi_178719999
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:21 schreef madam-april het volgende:

[..]

Kleine kanttekening, cannabis wordt soms wel als medicijn voorgeschreven door artsen. Het is dus weldegelijk (ook) een medicijn.
Klopt, maar dan is het medicatie. Als ik het ga gebruiken is het drug
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_178720065
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 19:08 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Dat klopt ook gewoon. Drugs is nooit een goede lange termijn oplossing, op enkele situationele uitzondering na.

Veel mensen laag op de sociale hiërarchie gebruiken drugs om te vluchten van hun problemen of nare gevoelens en gedachtes te onderdrukken. Uiteindelijk maak je zo dingen alleen maar erger.
Heeft niks met lage sociale hiërarchie te maken. In alle lagen van de bevolking komt verslaving evenveel voor.
pi_178720105
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:22 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Klopt, maar dan is het medicatie. Als ik het ga gebruiken is het drug
Heb je helemaal gelijk in, het was een kanttekening om aan te geven dat een drug ook een medicijn kan zijn ;)
pi_178720122
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:26 schreef madam-april het volgende:

[..]

Heb je helemaal gelijk in, het was een kanttekening om aan te geven dat een drug ook een medicijn kan zijn ;)
Mijn slaapmedicatie zou ik ook wel kunnen verkopen als drug, alleen voor mij is het medicatie
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_178720260
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:27 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Mijn slaapmedicatie zou ik ook wel kunnen verkopen als drug, alleen voor mij is het medicatie
Ja precies, dat bedoelde ik ook.
  dinsdag 24 april 2018 @ 20:36:18 #41
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_178720293
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:24 schreef madam-april het volgende:

[..]

Heeft niks met lage sociale hiërarchie te maken. In alle lagen van de bevolking komt verslaving evenveel voor.
Ja maar de verslaafden zitten laag aan de sociale hiërarchie in hun groep. Dus onder hoogopgeleiden zijn degene die het relatief slecht doen degene die sneller verslaafd raken. Verslaving hangt ook samen met je geluksgevoel en tevredenheid. Mensen die ontevreden zijn met hun leven of allerlei issues hebben raken verslaafd.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
  dinsdag 24 april 2018 @ 20:41:10 #42
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_178720386
Doe eerst de simpele dingen als F.lux op je computer en op je telefoon (of je ingebouwde filters in Windows, iOS, Android, etc), maar daarnaast moet je ook niet meer lezen in bed maar puur slapen. Je brein moet de verbinding maken 'in bed liggen = slapen', niet 'in bed liggen = misschien 2 uur wakker zijn om een boek te lezen, of te slapen'.

Geen caffeïne en zo is ook logisch maar dat is al wel gezegd en ik heb niet het hele topic gelezen.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
  dinsdag 24 april 2018 @ 20:41:45 #43
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_178720398
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:18 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

In de situatie belanden waarin je in aanraking komt met drugs kan iedereen overkomen. Een verslaving kan iedereen overkomen. Moeten vluchten voor iets ook. Dit vind ik hard oordelend
Nee jullie maken een aanname over wat ik denk over verslaafden. Ik vind ook dat een verslaving iedereen kan overkomen en moeten vluchten voor hun problemen iedereen kan overkomen. Die mensen moet ook geholpen worden. Ik worstel ook met verslavingsgevoeligheid.

Maar desalniettemin verslaafd zijn hangt nauw samen met je rang verliezen binnen een groep of hiërarchie. Dingen zoals depressie, schizofrenie en verslavingsproblematiek hebben vaak te maken met “vallen van de troon” of te lang onderdrukt worden door je omgeving.

Dit betekent niet dat ik deze mensen losers vindt, integendeel, ik leef met ze mee. Heel veel goede mensen die dit soort problematiek ontwikkelen en vaak vanwege kwade gedrag van slechte mensen. Toch heeft te maken met met hoe je je plek ziet in de natuurlijke sociale hiërarchie die onder mensen bestaan.
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_178720563
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:41 schreef MacorgaZ het volgende:
Doe eerst de simpele dingen als F.lux op je computer en op je telefoon (of je ingebouwde filters in Windows, iOS, Android, etc), maar daarnaast moet je ook niet meer lezen in bed maar puur slapen. Je brein moet de verbinding maken 'in bed liggen = slapen', niet 'in bed liggen = misschien 2 uur wakker zijn om een boek te lezen, of te slapen'.

Geen caffeïne en zo is ook logisch maar dat is al wel gezegd en ik heb niet het hele topic gelezen.
Vanavond ga ik lezen in mijn luie stoel! Goede tip, even mijn brein conditioneren.
En 's avonds drink ik geen caffeïne meer, maar kruidenthee :) daar word ik heerlijk rustig van.
Overdag blijf ik tegenwoordig uit bed.
F.lux heb ik geïnstalleerd en om 22:00 gaat de PC uit

Dank je wel!

En omdat ik echt belachelijk moe ben, kan overdag bijna niet wakker blijven. Als ik naar mijn lijf zou luisteren zou ik vierentwintig uur per dag liggen sluimeren. Dus ik maak een afspraak bij de HA
We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them
pi_178720751
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:36 schreef Keep_Walking het volgende:

[..]

Ja maar de verslaafden zitten laag aan de sociale hiërarchie in hun groep. Dus onder hoogopgeleiden zijn degene die het relatief slecht doen degene die sneller verslaafd raken. Verslaving hangt ook samen met je geluksgevoel en tevredenheid. Mensen die ontevreden zijn met hun leven of allerlei issues hebben raken verslaafd.
Nee, dat klopt echt totaal niet. De reden dat iemand verslaafd raakt is een complex samenspel van heel veel verschillende bio-psycho-sociale factoren. Deze factoren verschillen per persoon. Lang niet iedereen die ongelukkig is en/of allemaal issues heeft raakt verslaafd en niet iedereen die verslaafd raakt is ongelukkig en/of heeft allemaal issues. Zoals ik al zei, het is een complex samenspel van bio-psycho-sociale factoren.
  dinsdag 24 april 2018 @ 21:05:21 #46
264429 Keep_Walking
N'ja... leven gaat door
pi_178720890
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 21:00 schreef madam-april het volgende:

[..]

Nee, dat klopt echt totaal niet. De reden dat iemand verslaafd raakt is een complex samenspel van heel veel verschillende bio-psycho-sociale factoren. Deze factoren verschillen per persoon. Lang niet iedereen die ongelukkig is en/of allemaal issues heeft raakt verslaafd en niet iedereen die verslaafd raakt is ongelukkig en/of heeft allemaal issues. Zoals ik al zei, het is een complex samenspel van bio-psycho-sociale factoren.
Misschien lees ik te veel Jordan Peterson dan. Wat is de complexe samenspel dan? Geef een voorbeeld?

[ Bericht 2% gewijzigd door Keep_Walking op 24-04-2018 21:17:24 ]
To truly try means to accept God's love, his healing, to accept the world can be ugly, but your heart doesn't have to be."
pi_178721312
Traumaverwerking kost veel energie. Misschien moet je gewoon niet zo hard zijn voor jezelf, anders had je therapeut er toch ook wel meer aandacht aan willen besteden.
  dinsdag 24 april 2018 @ 21:47:25 #48
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_178722294
Er is een speciaal topic over verslaving, kunnen we ons hier focussen op TS haar slaapprobleem? Bedankt!
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  woensdag 25 april 2018 @ 09:02:41 #49
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_178728359
Ik ben ook een 'moeilijke' slaper. Misschien iets heel kleins maar heb je 's Nachts een raam open op je slaapkamer? Bijna altijd wanneer ik dit een keer vergeten ben word ik wakker met zo'n duffig gevoel. Wat bij mij ook veel heeft geholpen is geen cafeïne meer drinken na de middag.
Fade to Black
pi_178795420
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 13:08 schreef ChildoftheStars het volgende:

[..]

Klopt :)
Laat sporten is voor mij niet zo handig,
laat sporten is voor niemand handig eigenlijk, gewoon slechte tip.
Mindfulness heeft mij wel enorm goed geholpen in een peroide met slecht slapen, online kan je oefeningen vinden (bodyscan heet dat)

[ Bericht 10% gewijzigd door HaverMoutKoekje op 28-04-2018 19:29:16 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')