abonnement Unibet Coolblue
pi_178689416
Vandaag las ik https://nos.nl/artikel/22(...)et-jaarrekening.html en https://www.ondernemerspl(...)lag-of-jaarrekening/

Nu heb ik hier een aantal vragen over. Het bedrijf waar ik werk is een B.V. met 50+ man. Nu vroeg ik mij het volgende af:

Is het bedrijf mij verplicht inzage in de jaarrekening te verschaffen indien ik hier om vraag? Of kunnen zij doorverwijzen naar bij de KvK?

Ik heb namelijk al een keer gevraagd of ze de jaarrekening wouden behandelen tijdens een kwartaalmeeting maar dit werd toen afgedaan als niet interessant en langdradig verhaal. Daarna toen niet meer omgevraagd. Nu door het bovenstaande artikel ben ik weer getriggerd.

Indien men niet echt wilt meewerken zou ik het via de KvK kunnen kopen. Doe ik natuurlijk liever niet, want kost geld. Maar als ik dat beslis van welk bedrijf kan ik dan het beste de jaarrekening vragen? Want het bedrijf bestaat uit meerdere BV's met een hoofd BV. De BV waarin ikzelf val? Of de hoofd BV?
pi_178689476
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 11:30 schreef Dale. het volgende:
Maar als ik dat beslis van welk bedrijf kan ik dan het beste de jaarrekening vragen? Want het bedrijf bestaat uit meerdere BV's met een hoofd BV. De BV waarin ikzelf val? Of de hoofd BV?
Dat ligt aan wat je wilt.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_178689535
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 11:35 schreef spijkerbroek het volgende:

[..]

Dat ligt aan wat je wilt.
In feite ben ik gewoon benieuwd wat het balans is van het bedrijf, omzet en winst dus. Dus neem aan de hoofd BV.
  Redactie Frontpage maandag 23 april 2018 @ 11:45:05 #4
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_178689606
Erg raar van je baas/het bestuur. Wij hebben 35 medewerkers en bij onze halfjaarlijkse vergaderingen wordt altijd de financiële situatie besproken. In maart wordt de jaarrekening van het gepasseerde jaar behandeld.
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  maandag 23 april 2018 @ 11:46:47 #5
413578 Hahug13
Parttime autist
pi_178689634
Normaal gesproken zal de directeur er niet zo moeilijk over doen om jou een kopie van de jaarrekening te geven.
pi_178689722
Voor ¤ 3,05 op te vragen bij KvK dus op zich ook geen afschrikwekkend bedrag.
Welke BV hangt inderdaad een beetje van je doel af, zou zeggen van zowel de organisatie waar je op de loonlijst staat en evt. van de holding.

Misschien is jaarrekening bespreken inderdaad niet zo spannend, maar om de resultaten van bedrijf te bespreken in een korte vergadering is niet zo'n heel rare.
  maandag 23 april 2018 @ 16:37:28 #7
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_178694902
Kans bestaat dat er enkel van de Holding een jaarrekening is trouwens. :)
Dan heeft de holding een zogenaamde "403-verklaring" afgegeven, waarbij de holding aangeeft garant te staan voor de dochterondernemingen, waardoor die geen jaarrekening hoeven te deponeren. (Kort door de bocht maar daar komt het op neer)
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_178701926
quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2018 16:37 schreef KaBuf het volgende:
Kans bestaat dat er enkel van de Holding een jaarrekening is trouwens. :)
Dan heeft de holding een zogenaamde "403-verklaring" afgegeven, waarbij de holding aangeeft garant te staan voor de dochterondernemingen, waardoor die geen jaarrekening hoeven te deponeren. (Kort door de bocht maar daar komt het op neer)
Het voordeel van zo'n 403 verklaring is zeker dat er maar 1 entiteit gecontroleerd hoeft te worden? Vanuit gaande dat alle deelnemingen integraal geconsolideerd zijn.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  maandag 23 april 2018 @ 22:45:58 #9
304004 KaBuf
#teamfriet
pi_178703718
quote:
7s.gif Op maandag 23 april 2018 21:26 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Het voordeel van zo'n 403 verklaring is zeker dat er maar 1 entiteit gecontroleerd hoeft te worden? Vanuit gaande dat alle deelnemingen integraal geconsolideerd zijn.
Nou de accountant controleert wel alle bedrijven binnen de consolidatie, maar met een hogere tolerantie.
Dus stel dat X een dochter B heeft.
Zonder 403-verklaring wordt de tolerantie bepaald op de cijfers van B.
Maar als X een 403-verklaring afgeeft, wordt B gecontroleerd op de tolerantie van X geconsolideerd (dus inclusief B).
Hierdoor bestaat de kans dat wanneer in de cijfers van B een fout zit, die apart wel aangepast moet worden (want lagere tolerantie) maar vanuit de consolidatie van X niet (want X is groter en heeft dus een hogere tolerantie).
Aan de andere kant hebt je bij X geconsolideerd geen inzicht in de cijfers van B apart.
Please consider the environment before printing this post.
Op zaterdag 27 mei 2017 00:36 schreef d4v1d het volgende:
Kabuf is af en toe best een prima kerel.
pi_178713318
Ik weet niet welke grote jullie onderneming is (er moet 2 jaar achtereen aan de minimaal 2 voorwaarden van een klasse worden voldaan om daar in te vallen):

........................Activa..............................Netto-omzet........................Aantal werknemers
Micro.........< ¤ 350.000........................ < ¤ 700.000.............................. < 10 personen
Klein.........¤ 350.000 - ¤ 6 mln...........¤ 700.000 - ¤ 12 mln...................10-50 personen
Middel........¤ 6 - ¤ 20 mln........................¤ 12 - ¤ 40 mln......................50 - 250 personen
Groot............ ¤ 20 mln...............................> ¤ 40 mln............................> 250 personen

Maar de kans is groot dat het maar een sumiere balans is wat gepubliceerd wordt:

Bedrijfsklasse micro en klein
De jaarrekening bestaat uit:

beperkte (micro) of verkorte (klein) balans
beperkte toelichting

Bedrijfsklasse middelgroot en groot
Het jaarverslag bestaat uit:


Middel

Bestuursverslag
Enigszins vereenvoudigde balans
Vereenvoudigde winst- en verliesrekening
Uitgebreide toelichting
Accountantsverklaring
Aantal winstbewijzen en dergelijke
Belangrijke gebeurtenissen na het einde van het boekjaar
Statutaire regeling en voorstel winstbestemming of verwerking verlies

Groot

Bestuursverslag
Uitgebreide balans
Uitgebreide winst- en verliesrekening
Uitgebreide toelichting
Accountantsverklaring
Bijzondere rechten inzake zeggenschap in de rechtspersoon
Aantal winstbewijzen en dergelijke
Belangrijke gebeurtenissen na het einde van het boekjaar
Nevenvestigingen, hun namen en vestigingslanden
Statutaire regeling en voorstel winstbestemming of verwerking verlies

[ Bericht 11% gewijzigd door ender_xenocide op 24-04-2018 14:40:20 ]
Kleine geheimen dienen beschermd te worden.
Grote geheimen worden beschermd door publiek ongeloof.
pi_178720359
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 22:45 schreef KaBuf het volgende:

[..]

Nou de accountant controleert wel alle bedrijven binnen de consolidatie, maar met een hogere tolerantie.
Dus stel dat X een dochter B heeft.
Zonder 403-verklaring wordt de tolerantie bepaald op de cijfers van B.
Maar als X een 403-verklaring afgeeft, wordt B gecontroleerd op de tolerantie van X geconsolideerd (dus inclusief B).
Hierdoor bestaat de kans dat wanneer in de cijfers van B een fout zit, die apart wel aangepast moet worden (want lagere tolerantie) maar vanuit de consolidatie van X niet (want X is groter en heeft dus een hogere tolerantie).
Aan de andere kant hebt je bij X geconsolideerd geen inzicht in de cijfers van B apart.
Thanks voor de info.
Staan bij zo'n consolidatie de deelnemingen apart vermeld op de balans van moeder?
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
  dinsdag 24 april 2018 @ 21:22:21 #12
90429 Arnold_fan
I'll be back
pi_178721424
Waarom zouden ze jou verplicht dit moeten geven? Als je het zo graag wilt hebben kun je het kopen bij de KvK. Waarom zou je het überhaupt willen inzien? Ben je bang dat ze failliet gaan, of denk je mey die jaarcijfers extra salaris te rechtvaardigen?
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_178721716
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 21:22 schreef Arnold_fan het volgende:
Waarom zouden ze jou verplicht dit moeten geven? Als je het zo graag wilt hebben kun je het kopen bij de KvK. Waarom zou je het überhaupt willen inzien? Ben je bang dat ze failliet gaan, of denk je mey die jaarcijfers extra salaris te rechtvaardigen?
Het is toch interessant om in te zien hoe het vergaat met het bedrijf waar jij en je collega's hard voor werken?
pi_178723808
quote:
7s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:39 schreef phpmystyle het volgende:

[..]

Thanks voor de info.
Staan bij zo'n consolidatie de deelnemingen apart vermeld op de balans van moeder?
Nee dan staat er slechts op de balans vd moeder een bedrag met als naam "investments in associates" oid.
Play hard, go pro.
pi_178725561
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 21:30 schreef terrorsjaak het volgende:

[..]

Het is toch interessant om in te zien hoe het vergaat met het bedrijf waar jij en je collega's hard voor werken?
Zeker. Maar dat klinkt heel anders dan de OP. Daar eist hij eea op. Ik ben vooral benieuwd wat TS ermee wil.
Dit is een grondig beargumenteerde post met veel toegevoegde waarde.
pi_178737136
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 22:36 schreef Aethereal het volgende:

[..]

Nee dan staat er slechts op de balans vd moeder een bedrag met als naam "investments in associates" oid.
Als zij 100% de aandelen bezit misschien wel ja. Anders heb je ook nog te maken met aandeel derden.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')