abonnement Unibet Coolblue
  zondag 22 april 2018 @ 21:57:39 #1
242879 Onnoman
The On And Only
pi_178683036
Kan iemand mij helpen door het een en ander in kindertaal uit te leggen?
Het gaat om een versterker die ik heb met een aantal eigenschappen.

Wellicht is iemand bereid hierbij te helpen, alvast mijn dank.
Ik ga het even heel simpel opsommen.

1. Wat doet en wat is High-pass filter?
2. Wat is een Phoenix uitgang? Wat voor apparatuur past hier idealiter op?
3. Wat zegt het aantal Ohm over een versterker?
4. Wat zegt de Frequency response over een versterker?
5. Wat houdt THD in?
6. Wat houdt balanced-XLR in?

Even op basis van deze specs:

AMC iA360X Versterker 100 Volt en 4 Ohm

Power supply AC 100 V / 240 V, 50 / 60 Hz or DC 24 V
Output power 360 W
Inputs 1 x balanced XLR
Outputs 1 x phoenix, 1 x balanced XLR (LINK)
Frequency response 60 Hz - 20 kHz
THD Less than 1,0%


7. Welke eigenschappen moeten (passieve) speakers hebben om ze op deze versterker aan te sluiten?

Alvast bedankt voor je input.

Wellicht kan je alles uitleggen in de vorm van:

1. Hoe merken mijn zintuigen het?
2. Hoe merkt de apparatuur het (kwaliteit)

nogmaals bedankt hoor, ik heb er gewoon heel weinig kaas van gegeten
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_178684979
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 21:57 schreef Onnoman het volgende:
1. Wat doet en wat is High-pass filter?
Alles doorlaten boven een bepaalde frequentie. De versterker versterkt dan dus geen bas
quote:
2. Wat is een Phoenix uitgang? Wat voor apparatuur past hier idealiter op?
vermoedelijk de aansluiting voor de speakers dmv een schroef-connector waarin een bloot kabeleind wordt vastgezet
quote:
3. Wat zegt het aantal Ohm over een versterker?
Hoeveel weerstand die speaker heeft. Geeft ook aan hoeveel spanning er nodig is om de speaker aan te sturen
quote:
4. Wat zegt de Frequency response over een versterker?
wat de laagste en hoogste frequenties zijn die de versterker versterkt, en hoe dit versterken geschiedt bij alle frequenties. Je wil in de regel graag een vlakke respons, zodat de versterker het geluid niet echt kleurt
quote:
5. Wat houdt THD in?
grofweg de mate van vervorming van het geluid
quote:
6. Wat houdt balanced-XLR in?
XLR is een connectortype. Dat gebalanceerd slaat op hoe het geluid over de kabel vervoerd wordt.
Normaal vervoer je geluid over twee lijnen: Een plus en een nul. Bij XLR worden er drie lijnen gebruikt: Een plus, een min en een nul. Het geluidssignaal wordt gesplitst in twee golfsignalen die elkaars spiegelbeeld zijn (de plus en min). Deze worden bij ontvangst weer tot één signaal gebouwd. Het voordeel hiervan is dat verstoringen die onderweg worden opgelopen, bij de ontvangst tegen elkaar weggestreept worden.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_178685014
Mag ik vragen in wat voor opstelling je van plan was om zo'n versterker toe te passen?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  maandag 23 april 2018 @ 18:25:24 #4
242879 Onnoman
The On And Only
pi_178696993
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 01:00 schreef Jordy-B het volgende:
Mag ik vragen in wat voor opstelling je van plan was om zo'n versterker toe te passen?
instrument -> mixer -> versterker -> passieve speakers

beetje daaraan
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_178697228
Thuis/studio of live?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_178697344
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 18:25 schreef Onnoman het volgende:

[..]

instrument -> mixer -> versterker -> passieve speakers

beetje daaraan
Dit ding is bedoeld voor omroepinstallaties op sportvelden en zo, niet voor muzikanten, daar is de geluidskwaliteit bij lange na niet goed genoeg voor. Deze versterkers worden geproduceerd in Litouwen. Hoe kom je er eigenlijk aan? Je heb het ding vast niet gekocht zonder te weten waarvoor het is bedoeld. Beknopte handleiding staat hier.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 23-04-2018 18:52:19 ]
  maandag 23 april 2018 @ 19:28:36 #7
242879 Onnoman
The On And Only
pi_178698138
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 18:39 schreef Jordy-B het volgende:
Thuis/studio of live?
oefenruimte
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
  maandag 23 april 2018 @ 19:31:02 #8
242879 Onnoman
The On And Only
pi_178698223
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 18:46 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dit ding is bedoeld voor omroepinstallaties op sportvelden en zo, niet voor muzikanten, daar is de geluidskwaliteit bij lange na niet goed genoeg voor. Deze versterkers worden geproduceerd in Litouwen. Hoe kom je er eigenlijk aan? Je heb het ding vast niet gekocht zonder te weten waarvoor het is bedoeld. Beknopte handleiding staat hier.
Weet ik.. of voor in winkels
Als je de wereld wilt begrijpen, moet je denken zoals ik.
(Onnoman)
si vi pacem para bellum
himmelhoch jauchzend
pi_178698520
100V is voor speciale 100v speakers. Je kunt hele lange dunne kabels gebruiken en ook meerdere speakers naast elkaar schakelen. Bedoelt voor grote gebouwen, scholen, winkelcentra, bedrijfspanden als omroepsysteem, achtergrond zang. Kerken hebben ze ook vaak gebruikt.

Denk dat jij zoiets zoekt

https://www.bax-shop.nl/p(...)aneel-met-versterker
.
pi_178699669
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 18:46 schreef Riparius het volgende:

[..]

Dit ding is bedoeld voor omroepinstallaties op sportvelden en zo, niet voor muzikanten, daar is de geluidskwaliteit bij lange na niet goed genoeg voor. Deze versterkers worden geproduceerd in Litouwen. Hoe kom je er eigenlijk aan? Je heb het ding vast niet gekocht zonder te weten waarvoor het is bedoeld. Beknopte handleiding staat hier.
Was me ook opgevallen
quote:
Used in a medium and large public address or voice evacuation systems
Kan meevallen, afhankelijk van het instrument. Ik vermoed dat een instrument versterker aan minder eisen moet voldoen dan een "gewone" hifi eindversterker, van die laatste verwacht je dat ie alles aankan, van techno bass drum tot coloratura soprano.

Waarschijnlijk beter geschikt voor een gitaar dan een drumstel, 60 Hz lijkt me te hoog voor een bass drum, en lage tonen vereisen veel meer vermogen om dezelfe luidheid (decibels) te bereiken.

Je kan 1 speaker van 4 ohm en 360W gebruiken, maar je kan ook meerdere speakers aansluiten, bvb 4 speakers van 4 ohm en 100W, zie bovenste schema:

Wel zorgen dat je de volgorde van de contacten respecteert, als je die omwisselt krijg je vreemde effecten, oa uitdoving doordat de overdruk van één speaker samenvalt met de onderdruk van de andere, of (als je niet in de sweetspot staat) dat sommige frequenties veel luider klinken dan andere.

[ Bericht 6% gewijzigd door crystal_meth op 23-04-2018 20:33:56 ]
Ich glaube, dass es manchmal nicht genügend Steine gibt und
Ich bin mir sicher, dass auch schöne Augen weinen
  † In Memoriam † woensdag 25 april 2018 @ 11:06:10 #11
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_178730299
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 19:40 schreef Fer het volgende:
100V is voor speciale 100v speakers. Je kunt hele lange dunne kabels gebruiken en ook meerdere speakers naast elkaar schakelen. Bedoelt voor grote gebouwen, scholen, winkelcentra, bedrijfspanden als omroepsysteem, achtergrond zang. Kerken hebben ze ook vaak gebruikt.

Denk dat jij zoiets zoekt

https://www.bax-shop.nl/p(...)aneel-met-versterker
Dat denk ik dus ook.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')