abonnement Unibet Coolblue
pi_178670631
Ik heb gisteren een artikel gelezen waarin stond dat huizenprijzen in Amsterdam het hardst zijn gestegen van alle Europese steden (+/- 20% tegenover London +/- 2%!). Om een bizar voorbeeld te geven; in het laatste kwartaal zijn de prijzen nog met ca. 11% gestegen. Dus een huis dat in September nog ¤800.000,- waard was, was in December al bijna ¤100.000,- meer waard...

Maar de huizenprijzen in Amsterdam (en enkele andere grote steden in Nederland, waaronder Utrecht) stijgen al jaren erg hard. Wanneer denken jullie dat hier een eind aan komt? En hoe groot is de kans op een correctie - dus [i[bijvoorbeeld[/i] dat de prijzen overal in Amsterdam gemiddeld 10-20% omlaag gaan?

Of zijn de prijzen in Amsterdam rechtvaardig? Het is immers een van de meest populaire steden ter wereld en vergeleken met andere Europese steden nog relatief goedkoop...
pi_178670671
50:50
gr gr
pi_178670697
Misschien als er een enorme aanslag plaatsvindt, waardoor Amsterdam toch iets minder populair wordt.

Het aanbod zal op korte termijn niet toenemen, dus kan de prijs alleen zakken als de vraag zakt.
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
  Moderator zondag 22 april 2018 @ 11:54:44 #4
236264 crew  capricia
pi_178670724
Terwijl er in Utrecht echt bizar veel gebouwd wordt.
Definitely not CIA
  Redactie Frontpage zondag 22 april 2018 @ 11:56:48 #5
38148 crew  Innisdemon
pi_178670765
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 11:52 schreef Quyxz_ het volgende:
50:50
_O_
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
  zondag 22 april 2018 @ 11:59:40 #6
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178670823
De aankomende Brexit is van invloed op de prijzen in Londen, plus dat die sowieso al een forse stijging hadden doorgemaakt.
Amsterdam is ook een van de kanshebbers voor de diverse multinationals die nu vanuit Londen opereren en door de Brexit mogelijk verhuizen, dus de prijzen in Amsterdam en de rest van de randstad zullen nog wel even blijven stijgen tot duidelijk is welk stof waar gaat neerdalen na de Brexit.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178670836
Hebben we in 2002 ook gehad en toen bleven de meeste woningen een beetje stilstaan of werden 10% onder de te hoge vraagprijs verkocht. Ja een paar apartementjes in Oud Zuid, gingen wel -50% maar die waren toen 1M waard, veel te veel.
.
pi_178670844
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 11:49 schreef craziness het volgende:
Ik heb gisteren een artikel gelezen waarin stond dat huizenprijzen in Amsterdam het hardst zijn gestegen van alle Europese steden (+/- 20% tegenover London +/- 2%!). Om een bizar voorbeeld te geven; in het laatste kwartaal zijn de prijzen nog met ca. 11% gestegen. Dus een huis dat in September nog ¤800.000,- waard was, was in December al bijna ¤100.000,- meer waard...

Maar de huizenprijzen in Amsterdam (en enkele andere grote steden in Nederland, waaronder Utrecht) stijgen al jaren erg hard. Wanneer denken jullie dat hier een eind aan komt? En hoe groot is de kans op een correctie - dus [i[bijvoorbeeld[/i] dat de prijzen overal in Amsterdam gemiddeld 10-20% omlaag gaan?

Of zijn de prijzen in Amsterdam rechtvaardig? Het is immers een van de meest populaire steden ter wereld en vergeleken met andere Europese steden nog relatief goedkoop...
Londen is geen goede stad om te vergelijken.

Want ---> Brexit = verdwijnen van vele banen in Londen in de hogere salarisschalen.

Vergelijk met bijvoorbeeld Parijs of Berlijn.
pi_178670872
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 11:54 schreef capricia het volgende:
Terwijl er in Utrecht echt bizar veel gebouwd wordt.
Moet ook wel, want het inwoneraantal schijnt zowat te verdubbelen tussen 2000 en 2030.

Maar Groenlinks gaat wel lekker de capaciteit van alle wegen in de stad marginaliseren. Dat vind ik overigens geen gek idee en ik ben benieuwd tot wat voor ommekeer dat zal leiden.
gr gr
pi_178671250
Ik verwacht op de korte termijn geen correctie.

Die komt pas als:

- De economie weer in elkaar klapt
- De hypotheekrente stijgt naar 4 a 5% (met de opmerking dat veel vastgoed in Amsterdam wordt verkocht zonder hypotheek. Dus dit is een twijfelgevalletje)

Ik verwacht wel dat de prijs op een gegeven moment gaat stabiliseren. Dat zal een beetje op of iets onder de gemiddelde vastgoedprijs van een bijvoorbeeld Londen zijn. Enige rek zit er nog wel in.

Dat de prijzen absurd zijn is een feit. Maar ja, wat de gek er voor geeft he?
  zondag 22 april 2018 @ 12:24:54 #11
293345 IkeDubaku99
The Investigator
pi_178671271
Dat is denk ik afhankelijk van meerdere factoren. Bijvoorbeeld of het kabinet versneld de hypotheekrenteaftrek aanpakt of meer huizen gaat bij laten bouwen. Ook ome Draghi van de ECB kan bijvoorbeeld de rente in september omhoog gooien, zodat lenen minder goedkoop gaat worden. Ook zou het misschien kunnen dat huizenkopers meer eigen vermogen moeten meenemen. Het IMF adviseert Nederland om 10% eigen vermogen in te leggen bij het kopen van een huis.
pi_178671952
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 12:24 schreef IkeDubaku99 het volgende:
Dat is denk ik afhankelijk van meerdere factoren. Bijvoorbeeld of het kabinet versneld de hypotheekrenteaftrek aanpakt of meer huizen gaat bij laten bouwen. Ook ome Draghi van de ECB kan bijvoorbeeld de rente in september omhoog gooien, zodat lenen minder goedkoop gaat worden. Ook zou het misschien kunnen dat huizenkopers meer eigen vermogen moeten meenemen. Het IMF adviseert Nederland om 10% eigen vermogen in te leggen bij het kopen van een huis.
Als het kabinet besluit om regelgeving rond verhuur en onroerend goed buiten box 1 te veranderen zal in adam meer invloed hebben dan evt afbouw v HRA. Het effect daarvan zal nihil zijn. Mogelijk dat wat mensen besluiten te verkopen maar dan wordt t toch voornamelijk cash gekocht
pi_178672112
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 11:54 schreef capricia het volgende:
Terwijl er in Utrecht echt bizar veel gebouwd wordt.
Maar wie wil er dan ook in Utrecht wonen, absoluut een rot stad, vergeleken met Amsterdam/Den Haag/Rotterdam.
pi_178677281
Als er weer geld valt te verdienen met geld op andere manieren dan krijg je een correctie. Nu kan dat niet ivm de lage rente, tegenvallende beurskoersen en negatieve obligatierentes.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_178684643
Toch uniek, kijk Amsterdam eens in de 80s, totaal geen aantrekkelijke stad, werd ook wel de vieze stad genoemd. Dit is gelukkig deels opgelost, maar blijf het zelf nog steeds een vieze stad vinden.
Maar = economie groet dus mensen met geld krijgen alleen maar meer geld en stoppen dat in huizen in Amsterdam en verhuren die. Ja in Nederland bouwen we bewust te weinig woningen zodat de vraag groter blijft :)
Oude mensen hoor je vaak zeggen, er is altijd een te kort geweest geen 1 politieke partij wilt hier wat aan doen,
Interessant he ?
pi_178703281
Over 10 jaar beginnen ze met havenstad, komen dan heel veel woningen bij. Hypotheekrente kan stijgen. Stedentrek kan ophouden. Zomaar wat redenen waarom prijzen ook kunnen dalen.
  dinsdag 24 april 2018 @ 09:06:49 #17
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_178708084
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 23:57 schreef Zwolsboy het volgende:
Toch uniek, kijk Amsterdam eens in de 80s, totaal geen aantrekkelijke stad, werd ook wel de vieze stad genoemd. Dit is gelukkig deels opgelost, maar blijf het zelf nog steeds een vieze stad vinden.
Dat kwam vooral door achterstallig onderhoud van oude panden waardoor gezinnen liever naar de nieuwbouw van Almere, Purmerend etc. verhuisden. Al die huizen zijn toen gesloopt of opgeknapt en verkocht, met de huidige gentrificatie tot gevolg. Dat speelt nu totaal niet, zelfs de nieuwe 'slechte buurten' hebben goed onderhouden woningen.

Ik denk dat de huizenprijzen in Amsterdam een klap gaan krijgen als de hypotheekrente weer echt stijgt richting de 5%. Dat maakt huizen duurder voor kopers, maar ook de investeerders die nu vastgoed cash kopen krijgen dan ergens anders een beter rendement, waardoor de vraag dubbel afneemt.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_178709897
Ik zal ff in m'n glazen bol kijken, kom hier zo op terug.
pi_178710357
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 11:49 schreef craziness het volgende:
Ik heb gisteren een artikel gelezen waarin stond dat huizenprijzen in Amsterdam het hardst zijn gestegen van alle Europese steden (+/- 20% tegenover London +/- 2%!).
welk artkel is dat en welke prijsstijgingen vergelijken ze daar?

Ik vermoe ddat zulk een artikel van vorig jaar stamt en zich baseert op cijfers uit 2016:
Over 2016 zijn de prijzen op de amsterdamse huizenmarkt idd met 23% gestegen;

Deze stijging is in 2017 afgezwakt, in dat jaar stegen deze nog _slechts_ met 13%.
Een verdere afzwakking van de groei wordt ook nu verwacht, maar geen daling.

Punt daarbij dat ook bij een daling je vermoedelijk redelijk 'veilig' zit als je nog in 2016 gekocht hebt, aangezien ook die stijgng van ruim 13% in 2017 je al als buffer hebt..

London kent mometeel wel een lichte daling in huizenprijzen, door de zorgen omtrend de brext, zorgen over stijging van de rente en juist ook doordat lange tijd de huizenprijzen specifiek in London zo geboomed hebben...
in een tijd dat juist in nederland de huizenmarkt zeer zwak was stegen de prijzen in Londn zeer snel:
Tussen 2009 en 2017 verdubbelden de huizenprijzen in London
https://www.ons.gov.uk/ec(...)-index-by-uk-country
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
  dinsdag 24 april 2018 @ 12:04:01 #20
401888 Nightquest777
The Wizard To Show The Way
pi_178711067
Mijn gevoel zegt: er komt geen correctie, zelfs tijdens financiële crisis heeft Amsterdam er niet echt onder geleden. Wel kans dat het een beetje afvlakt.

Maar mijn glazen bol is vrij troebel dus meer kan ik er niet over zeggen vandaag..
Chaos is a ladder.
pi_178711346
100%
pi_178712565
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 12:04 schreef Nightquest777 het volgende:
Mijn gevoel zegt: er komt geen correctie, zelfs tijdens financiële crisis heeft Amsterdam er niet echt onder geleden. Wel kans dat het een beetje afvlakt.

Maar mijn glazen bol is vrij troebel dus meer kan ik er niet over zeggen vandaag..
Euhhh, daar waren de hardste klappen gevallen.
Weet nog heel goed dat in Amsterdam en eromheen je een auto / nieuwe badkamer / vakantie etc erbij cadeau kreeg als je een huis wou kopen, daar deden ze de gekste dingen om hun huis te proberen te verkopen, en de meeste hypotheken stonden daar ver onder water. Dat is nu wel anders.
Interessant he ?
pi_178712673
Als ze er achter komen dat ze dankzij de laatste verkiezingen een volslagen idioot bestuur hebben gekregen die Amsterdam absoluut niet prettiger maakt om in te wonen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  dinsdag 24 april 2018 @ 14:04:20 #24
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_178712851
100%
Na elke stijging komt er een correctie.

Hoe groot en wanneer is altijd de vraag,
Tot nooit .......
pi_178713090
Maarja welke geestelijk zieke wil in Amsterdam een ultra hoge prijs betalen?
Er zijn kennelijk veel mensen blind op de lage rente van 2 % en denken dat dit eeuwig zo blijft.
Interessant he ?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')