abonnement Unibet Coolblue
pi_178665733
In het centrum van Amsterdam is in de Armeens-Apostolische Kerk een gedenksteen onthuld ter nagedachtenis van de Armeenste Genocide.


Het gedenkteken is een traditioneel Armeense kruissteen. De stèle, zoals het in het Armeens wordt genoemd, is geplaatst op de buitenmuur van de kerk.

Bij de de plechtigheid waren ook Tweede Kamerleden Joël Voordewind (CU) en Sadet Karabulut (SP) aanwezig.

Op de steen is te lezen 'Ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Armeense Genocide in het Ottomaanse Rijk in 1915'. De tekst staat zowel in het Nederlands als in het Armeens.

Genocide
De Armeense Genocide vond in 1915 plaats in het Ottomaanse Rijk. Hierbij werden honderdduizenden Armeniërs vermoord.

De gebeurtenis ligt gevoelig in Turkije. De Turkse regering ontkent stellig dat er sprake was van een genocide. Ook de Nederlandse regering spreekt nog van 'de Armeense kwestie', terwijl in februari van dit jaar een meerderheid van de Tweede Kamer stemde voor erkenning van de Armeense genocide.

De gedenksteen in Amsterdam is niet de eerste gedenkplek in Nederland. Ook in Assen en Almelo is een monument ter nagedachtenis van de genocide in 1915.

https://www.nu.nl/binnenl(...)ld-in-amsterdam.html

Mooi :) Hopelijk in meer steden.
pi_178665861
Olie op het vuur dit :X
pi_178666231
Na ruim 100 jaar kun je er ook een keer over ophouden.
pi_178667042
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 02:27 schreef Bivox.Silentic het volgende:
Na ruim 100 jaar kun je er ook een keer over ophouden.
Wat is er mis met het herdenken van een genocide?
pi_178667133
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 03:11 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Wat is er mis met het herdenken van een genocide?
Prima als de Armenen dat doen, maar waarom moeten wij iets herdenken waar we op geen enkele wijze bij betrokken waren, en wat zich duizenden kilometers verderop heeft afgespeeld? Komt er ook een gedenksteen voor de genocide op de Tutsi's in Rwanda? Of de genocide die plaatsvond onder het bewind van Mao Zedong? Nederlanders herdenken iets waar ze alleen maar ooit iets over gehoord of gelezen hebben en waar de verhalen nogal over uiteenlopen. Goh, ik zou bijna denken dat deze gedenksteen puur geplaatst is als een soort middelvinger richting Turkije.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_178667135
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 03:28 schreef Hathor het volgende:

[..]

Prima als de Armenen dat doen, maar waarom moeten wij iets herdenken waar we op geen enkele wijze bij betrokken waren, en wat zich duizenden kilometers verderop heeft afgespeeld? Komt er ook een gedenksteen voor de genocide op de Tutsi's in Rwanda? Of de genocide die plaatsvond onder het bewind van Mao Zedong? Nederlanders herdenken iets waar ze alleen maar ooit iets over gehoord of gelezen hebben en waar de verhalen nogal over uiteenlopen. Goh, ik zou bijna denken dat deze gedenksteen puur geplaatst is als een soort middelvinger richting Turkije.
Waar heb jij het over? Het is geplaatst bij de Armeense kerk.
pi_178667137
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 03:29 schreef vigen98 het volgende:

[..]

Waar heb jij het over? Het is geplaatst bij de Armeense kerk.
Ahh, dat had ik even gemist. :')
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_178667155
Mooi gebaar, maar lijkt mij beetje zinloos. Want we (met we bedoel ik dus de mensheid in zijn geheel) gaan vrolijk door met elkaar afslachten.
Of is het de bedoeling dat we binnenkort elke dag iets gaan herdenken?
  zondag 22 april 2018 @ 06:37:50 #9
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178667230
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 01:55 schreef vigen98 het volgende:

Mooi :) Hopelijk in meer steden.
Eén in Nederland vind ik meer dan genoeg. Dat de Armeense gemeenschap in hun kerken er ook aandacht aan besteed, prima.
De enige steden die het zouden moeten hebben zijn Ankara en de steden waar de genocide heeft plaatsgevonden.
pi_178667240
Goed dat dit gebeurt. Het gaat erom dat het altijd is ontkent maar dat het wel de waarheid is. Waarschijnlijk hangt er nog een nieuwe genocide in de lucht. Die van de Koerden. Nu er een onnadenkend iemand aan de macht is, is die kans erg groot.

Nu er vervroegde verkiezingen komen in Turkije en de president komt met allerlei maatregelen om de media flink te korten, betekent dat er plannen in de maak zijn voor iets. Hij geeft dat zelf al aan.

Ik vrees dat daar iets verschrikkelijks staat te gebeuren.

(Wat bedoelt Erdogan met de opmerking -Turkije is niet meer het Turkije van de jaren 90-? Ik kan het mis hebben maar de jaren 80 en 90 waren de jaren van de Koerdische opstand. Als uitkomt wat ik denk hebben we er binnenkort er een nieuw oorlogsgebied bij waar mensenrechten grof geschonden gaan worden)

[ Bericht 8% gewijzigd door Sigaartje op 22-04-2018 07:04:46 ]
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
pi_178667343
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 03:30 schreef Hathor het volgende:

[..]

Ahh, dat had ik even gemist. :')
Lekker relevant, morgen een gedenksteen voor wat FARC heeft uitgespookt bij de Colombiaanse salsaclub in Schubbekutteveen..
Racist
pi_178667699
Dus over 100 jaar een steen voor Syrie?
Stond erbij en keek ernaar.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178667721
quote:
15s.gif Op zondag 22 april 2018 02:08 schreef robijnwasverzachter het volgende:
Olie op het vuur dit :X
Ja Turken die zich beledigd voelen is erger dan de Armenen een dolk in de rug te steken.

quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 02:27 schreef Bivox.Silentic het volgende:
Na ruim 100 jaar kun je er ook een keer over ophouden.
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 03:28 schreef Hathor het volgende:

[..]

Prima als de Armenen dat doen, maar waarom moeten wij iets herdenken waar we op geen enkele wijze bij betrokken waren, en wat zich duizenden kilometers verderop heeft afgespeeld? Komt er ook een gedenksteen voor de genocide op de Tutsi's in Rwanda? Of de genocide die plaatsvond onder het bewind van Mao Zedong? Nederlanders herdenken iets waar ze alleen maar ooit iets over gehoord of gelezen hebben en waar de verhalen nogal over uiteenlopen. Goh, ik zou bijna denken dat deze gedenksteen puur geplaatst is als een soort middelvinger richting Turkije.
Laten we ook maar ophouden over de genocide va de tweede wereldoorlog. Dat speelde zich allemaal in oost-europa af en niet in Nederland.
Ô mon citoyens vous serez unis.
pi_178667831
Het is wachten tot het nieuwsbericht dat de steen vernielt is..... zo voorspelbaar.
U MAD?
  zondag 22 april 2018 @ 09:42:09 #15
468509 _--_
In varietate concordia
pi_178668384
Dit is gewoon uitlokken. Waar we 10 jaar geleden niets mee deden zijn we nu ineens actief mee bezig? Waarom?
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  zondag 22 april 2018 @ 09:43:09 #16
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_178668396
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 09:42 schreef _--_ het volgende:
Dit is gewoon uitlokken. Waar we 10 jaar geleden niets mee deden zijn we nu ineens actief mee bezig? Waarom?
Om te kijken wie er op de kast springt. Bedankt voor het meewerken.
And so is the past
  zondag 22 april 2018 @ 09:44:02 #17
468509 _--_
In varietate concordia
pi_178668409
quote:
7s.gif Op zondag 22 april 2018 09:43 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Om te kijken wie er op de kast springt. Bedankt voor het meewerken.
Synoniem voor uitlokken dus.
Crack the following and we will get back to you: !1!llssod000;;
  zondag 22 april 2018 @ 09:47:12 #18
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_178668429
quote:
7s.gif Op zondag 22 april 2018 09:44 schreef _--_ het volgende:

[..]

Synoniem voor uitlokken dus.
Ligt eraan, als je hapt dan wel ja. Maar je hoeft niet te happen hè.
And so is the past
pi_178668432
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 01:55 schreef vigen98 het volgende:
Mooi Hopelijk in meer steden.
Denk je dat ze in Armenië gedenkstenen hebben voor de slachtoffers die hier in Nederland in de 2de Wereldoorlog gevallen zijn?

Precies, die hebben ze niet. Dus waarom moeten wij hier allerhande gedenkstenen hebben om iets te herdenken in een ander land wat misschien niet eens heeft plaatsgevonden. Let wel, ik ontken hier niets, ik weet er geen klap van, maar sommige mensen zeggen dat er niets gebeurd is en anderen hebben het over genocide. Dan zal de waarheid wel een beetje in het midden liggen denk ik.

Hoe dan ook, gedenk het lekker in je eigen land zou ik zeggen. :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_178668445
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 01:55 schreef vigen98 het volgende:
In het centrum van Amsterdam is in de Armeens-Apostolische Kerk een gedenksteen onthuld ter nagedachtenis van de Armeenste Genocide.


Het gedenkteken is een traditioneel Armeense kruissteen. De stèle, zoals het in het Armeens wordt genoemd, is geplaatst op de buitenmuur van de kerk.

Bij de de plechtigheid waren ook Tweede Kamerleden Joël Voordewind (CU) en Sadet Karabulut (SP) aanwezig.

Op de steen is te lezen 'Ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de Armeense Genocide in het Ottomaanse Rijk in 1915'. De tekst staat zowel in het Nederlands als in het Armeens.

Genocide
De Armeense Genocide vond in 1915 plaats in het Ottomaanse Rijk. Hierbij werden honderdduizenden Armeniërs vermoord.

De gebeurtenis ligt gevoelig in Turkije. De Turkse regering ontkent stellig dat er sprake was van een genocide. Ook de Nederlandse regering spreekt nog van 'de Armeense kwestie', terwijl in februari van dit jaar een meerderheid van de Tweede Kamer stemde voor erkenning van de Armeense genocide.

De gedenksteen in Amsterdam is niet de eerste gedenkplek in Nederland. Ook in Assen en Almelo is een monument ter nagedachtenis van de genocide in 1915.

https://www.nu.nl/binnenl(...)ld-in-amsterdam.html

Mooi :) Hopelijk in meer steden.
Dapper. Maar als je niet schijnheilig wilt zijn en de meest verschrikkelijkste zaken in herinnering wilt houden, hoort dit er zeker bij.
pi_178668961
Ik geef het een week tot het gesloopt is...
pi_178669081
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 10:19 schreef ReplaR het volgende:
Ik geef het een week tot het gesloopt is...
Gelukkig heeft men het adres niet in het artikel gezet.
pi_178669111
Als de Armeense gemeenschap in Nederland nou eenmaal zo'n ding wil, wat maakt dat nou uit.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  zondag 22 april 2018 @ 10:27:44 #24
168739 Red_85
'echt wel'
pi_178669157
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 10:19 schreef ReplaR het volgende:
Ik geef het een week tot het gesloopt is...
Dat zal wel heel lang zijn, gezien het opvliegende karakter van dat volk wat het gaat slopen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_178669203
quote:
15s.gif Op zondag 22 april 2018 02:08 schreef robijnwasverzachter het volgende:
Olie op het vuur dit :X
Ik woon in Groningen en we hebben hier een behoorlijke populatie Duitsers. Ieder jaar is het weer zweten in mei hoor bij de herdenking en het feest. Oh wacht... Duitsers doen gewoon vrolijk mee.
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 09:42 schreef _--_ het volgende:
Dit is gewoon uitlokken. Waar we 10 jaar geleden niets mee deden zijn we nu ineens actief mee bezig? Waarom?
Jij laat je uitlokken door mensen die een gedenksteen plaatsen? :')
In het Erdolf topic sta je te juichen voor de meest verschrikkelijke dingen, maar een GEDENKSTEEN ISDE FACKING FDAFSAUTWERK RREDGRK
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')