abonnement Unibet Coolblue
pi_178652179
TS heeft weer eens een oud huis gekocht, om op te knappen uiteraard. Want in nieuwbouw kan mijn ziel niet aarden, en ik moet me er natuurlijk wel eerst flink in uit kunnen leven.

Maar.... vorig jaar kocht ik een cw6 ketel omdat ik nogal van warm water houd.

Als ik de berichtgeving een klein beetje volg moet ik erkennen dat ik mij een beetje schuldig begin te voelen nu ik de aarde welwillend kapot maak als hardnekkige milieuterrorist. In de nabije toekomst zal ik me zelfs als heuse crimineel kunnen bestempelen, tenzij ik iets doe aan mijn warmwatervoorziening.

Maar wat dan?

Wat zou ik nu al kunnen doen, eea voorbereiden, zodat een eventuele aanpassing / uitbreiding van mijn installatie straks niet een al te grote operatie wordt, wil ik tzt wèl aan de eisen voldoen?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ik2 op 22-04-2018 19:02:18 ]
Ik zeg niets meer, dat was het.
pi_178652284
In ieder geval nu al veel isoleren en zorgen dat je met lage temperatuur je huis kunt verwarmen, dus vloerverwarming of ruim overbemeten radiatoren ophangen. Die ketel kun je dan blijven gebruiken tot ie stuk gaat.

Eventueel kan je later een warmetepomp er naast hangen, de ketel gebruik je dan nog voor warm water en als reserve voor hele koude perioden.
pi_178652350
quote:
99s.gif Op zaterdag 21 april 2018 09:29 schreef qajariaq het volgende:
In ieder geval nu al veel isoleren en zorgen dat je met lage temperatuur je huis kunt verwarmen, dus vloerverwarming of ruim overbemeten radiatoren ophangen. Die ketel kun je dan blijven gebruiken tot ie stuk gaat.

Eventueel kan je later een warmetepomp er naast hangen, de ketel gebruik je dan nog voor warm water en als reserve voor hele koude perioden.
Dat is een goede tip!
Komt beter uit ook.
Ik zeg niets meer, dat was het.
pi_178652403
Buffervat met zonnecollectoren die beginnen ook betaalbaar te worden.
pi_178652405
Nou precies wat hierboven staat!

Eventueel rekening houden met een leiding kanaal voor toekomstige koelleidingen van de buiten unit.
Laat die handjes wapperen!
pi_178652420
Lekker laten hangen die ketel. Eén jaar oud, kan nog 10 jaar mee. Ondertussen flink isoleren e.d. Warmwater gasverbruik is peanuts t.o.v. de huisverwarming.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178652445
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 april 2018 09:43 schreef machtpen het volgende:
Buffervat met zonnecollectoren die beginnen ook betaalbaar te worden.
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 09:43 schreef Gieliovd het volgende:
Nou precies wat hierboven staat!

Eventueel rekening houden met een leiding kanaal voor toekomstige koelleidingen van de buiten unit.
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 09:44 schreef blomke het volgende:
Lekker laten hangen die ketel. Eén jaar oud, kan nog 10 jaar mee. Ondertussen flink isoleren e.d. Warmwater gasverbruik is peanuts t.o.v. de huisverwarming.
^O^ x 3

Bedankt
Ik zeg niets meer, dat was het.
pi_178652507
En natuurlijk zonne panelen.
  Moderator zaterdag 21 april 2018 @ 12:29:18 #9
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178653846
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 09:44 schreef blomke het volgende:
Lekker laten hangen die ketel. Eén jaar oud, kan nog 10 jaar mee. Ondertussen flink isoleren e.d. Warmwater gasverbruik is peanuts t.o.v. de huisverwarming.
Denk zelf dat die transitie niet zo hard gaat; er zijn honderden woningen (1920 - 1950) in Nederland die niet te verwarmen zijn met enkel en alleen warmtepomp en zonnepanelen. Ook niet wanneer je de woning helemaal gaat isoleren; als je geen spouw hebt kun je dat al niet isoleren. ;)

Zou zelf ook niet weten waar ik dat buffervat voor bijvoorbeeld het warme water kwijt zou moeten worden.

Nog los van het kapitaal wat je dan wel niet moet meebrengen om te investeren. :)
Dat ga ik persoonlijk gewoon niet/nooit kunnen opbrengen.
pi_178653968
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 09:18 schreef Ik2 het volgende:
TS heeft weer eens een oud huis gekocht, om op te knappen uiteraard. Want in nieuwbouw kan mijn ziel niet aarden, en ik moet me er natuurlijk wel eerst flink in uit kunnen leven.

Maar.... vorig jaar kocht ik een cw6 ketel omdat ik nogal van warm water houd.

Als ik de berichtgeving een klein beetje volg moet ik erkennen dat ik mij een beetje schuldig begin te voelen nu ik de aarde welwillend kapot maak als hardnekkige milieuterrorist. In de nabije toekomst zal ik me zelfs als heuse crimineel kunnen bestempelen, mits ik iets doe aan mijn warmwatervoorziening.

Maar wat dan?

Wat zou ik nu al kunnen doen, eea voorbereiden, zodat een eventuele aanpassing / uitbreiding van mijn installatie straks niet een al te grote operatie wordt, wil ik tzt wèl aan de eisen voldoen?
Maak je niet druk. Jij doet niks verkeerd. Nee, dan Jackie Onassis, die een landhuis liet bouwen waarbij alle 12 toiletten met warm water werden gespoeld.
pi_178654652
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 12:29 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Denk zelf dat die transitie niet zo hard gaat; er zijn honderden woningen (1920 - 1950) in Nederland die niet te verwarmen zijn met enkel en alleen warmtepomp en zonnepanelen. Ook niet wanneer je de woning helemaal gaat isoleren; als je geen spouw hebt kun je dat al niet isoleren. ;)

Zou zelf ook niet weten waar ik dat buffervat voor bijvoorbeeld het warme water kwijt zou moeten worden.

Nog los van het kapitaal wat je dan wel niet moet meebrengen om te investeren. :)
Dat ga ik persoonlijk gewoon niet/nooit kunnen opbrengen.
Je gaat hier wel heel kort door de bocht. Met een beetje wil (en natuurlijk een zak centen) is het prima mogelijk om ook oude huizen duurzaam te verwarmen. Ik heb zelf een huis uit 1910 dat all-electric is met warmtepomp voor verwarming, zonneboiler met doorstromer voor warm water.

Ik heb ook nog een smak zonnepanelen en ben nagenoeg nul-op-de-meter. Heeft me wel zo'n 16lk gekost maar biedt me - naast een flink hoger comfort - ook een besparing op van zo'n 140 euro per maand. Terugverdientijd ligt dus onder de 10 jaar. Heb je het geld niet liggen dan kun je daarvoor natuurlijk ook nog de speciale duurzaamheidslening afsluiten waar je voor een zeer lage rente leent. Als je zelf een beetje handig bent (en dus niet alles uitbesteedt) is de besparing vaak al hoger dan de maandelijkse aflossing plus rente en ga je dus meteen al minder betalen.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_178654702
Het beste wat je nu met je woning kunt doen is om eerst te isoleren, daarna nog meer te isoleren en vervolgens wat meer isolatie aan te brengen. Dit verhoogt direct het comfort (want minder warmteschommeling/-verschil in huis) en verlaagt ook meteen de energierekening. Dat is dus fijn.

Daarnaast kun je zelf al een beetje met die ketel spelen. Gooi in de winter de aanvoertemperatuur eens naar beneden. Hiermee stook je de radiatoren dus minder warm op. Daarmee wordt de retourtemperatuur ook lager en dat geeft bij een HR-ketel een hoger rendement. Als het dan nog steeds goed warm wordt bespaar je daarmee ook al gas (en dus geld) uit. Kost je niets. Uiteindelijke doel is om het met een stooktemperatuur van 35 a 40 graden het hele seizoen warm te kunnen houden. Als dat lukt zou je in principe over moeten kunnen op een warmtepomp. Lukt dat nog niet dan is - zoals eerder al gepost - het zaak om te kijken naar LTV (lage-temperatuur-verwarming) zoals bijvoorbeeld vloerverwarming, overbemeten radiatoren of speciale LTV-radiatoren (denk aan bijvoorbeeld jaga db oid).

Zonnepanelen zijn altijd zinnig om te leggen omdat die direct voor kostenbesparing zorgen en de installatie is weinig ingrijpend (kan op praktisch elk huis met een eigen dak).
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_178668208
Inderdaad lekker laten hangen die ketel en niet schuldig over voelen. Nu die ketel afschrijven is onnodige vernietiging van kapitaal en ook een flinke milieubelasting

Maar denk wel aan de toekomst. Over een jaar of 15 moet deze ketel wel echt vervangen worden. Probeer ervoor te zorgen dat je tegen die tijd al makkelijk je huis kan warm stoken met een CV-aanvoertemperatuur van 40 graden of lager (een keer 45 graden op een extreem koude dag is ook geen probleem).

Dat bereik je door in eerste instantie heel veel te isoleren. Is je huis volledig geïsoleerd en is een aanvoertemperatuur van 40 graden nog niet haalbaar, kijk dan naar mogelijkheden voor lage temperatuur verwarming of extra grote radiatoren.

Vergeet intussen bij verbouwingen ook niet om een paar (loze) leidingen voor krachtstroom groepen naar de plek van de toekomstige warmtepomp en omvormer voor de zonnepanelen te leggen. Zonnepanelen kun je uiteraard eventueel alvast aanschaffen.

Je warme waterverbruik kun je ook deels in voorzien met een zonneboiler.

Alle maatregelen hebben direct een positieve invloed op je energierekening en/of wooncomfort. Het hoeft ook niet allemaal tegelijk, maar maak nu een plan voor wat je de komende 15 jaar wil/moet aanpakken en dan zullen de jaarlijkse kosten reuze meevallen. Zeker als je in het kostenplaatje ook al de besparingen verwerkt.

@vonkenboer: bij huizen zonder spouwmuur is isolatie aanbrengen inderdaad wat ingrijpender. Moet je met voorzetwanden aan de gang. Maar als je dat zelf doet, is het heel betaalbaar. Met een beetje rondstruinen op het net kun je de meeste materialen héél betaalbaar vinden.

Voor de grote kostenposten (warmtepomp, zonnepanelen, HR++ of triple-glas) kun je een energiebespaar-lening of duurzaamheidslening inzetten. Ik heb die laatste. Met 1,6% rente op jaarbasis, maar vanwege mijn lage inkomen kreeg ik van de gemeente nog 750 euro extra subsidie. Zo is de lening bijna gratis en de besparing op de energiekosten groter dan de maandelijkse aflossing.
  zondag 22 april 2018 @ 11:26:06 #14
476709 Ik2
Gradueel
pi_178670196
quote:
2s.gif Op zaterdag 21 april 2018 13:41 schreef nightsleeper het volgende:
Het beste wat je nu met je woning kunt doen is om eerst te isoleren, daarna nog meer te isoleren en vervolgens wat meer isolatie aan te brengen. Dit verhoogt direct het comfort (want minder warmteschommeling/-verschil in huis) en verlaagt ook meteen de energierekening. Dat is dus fijn.

Daarnaast kun je zelf al een beetje met die ketel spelen. Gooi in de winter de aanvoertemperatuur eens naar beneden. Hiermee stook je de radiatoren dus minder warm op. Daarmee wordt de retourtemperatuur ook lager en dat geeft bij een HR-ketel een hoger rendement. Als het dan nog steeds goed warm wordt bespaar je daarmee ook al gas (en dus geld) uit. Kost je niets. Uiteindelijke doel is om het met een stooktemperatuur van 35 a 40 graden het hele seizoen warm te kunnen houden. Als dat lukt zou je in principe over moeten kunnen op een warmtepomp. Lukt dat nog niet dan is - zoals eerder al gepost - het zaak om te kijken naar LTV (lage-temperatuur-verwarming) zoals bijvoorbeeld vloerverwarming, overbemeten radiatoren of speciale LTV-radiatoren (denk aan bijvoorbeeld jaga db oid).

Zonnepanelen zijn altijd zinnig om te leggen omdat die direct voor kostenbesparing zorgen en de installatie is weinig ingrijpend (kan op praktisch elk huis met een eigen dak).
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 09:27 schreef Ivo1985 het volgende:
Inderdaad lekker laten hangen die ketel en niet schuldig over voelen. Nu die ketel afschrijven is onnodige vernietiging van kapitaal en ook een flinke milieubelasting

Maar denk wel aan de toekomst. Over een jaar of 15 moet deze ketel wel echt vervangen worden. Probeer ervoor te zorgen dat je tegen die tijd al makkelijk je huis kan warm stoken met een CV-aanvoertemperatuur van 40 graden of lager (een keer 45 graden op een extreem koude dag is ook geen probleem).

Dat bereik je door in eerste instantie heel veel te isoleren. Is je huis volledig geïsoleerd en is een aanvoertemperatuur van 40 graden nog niet haalbaar, kijk dan naar mogelijkheden voor lage temperatuur verwarming of extra grote radiatoren.

Vergeet intussen bij verbouwingen ook niet om een paar (loze) leidingen voor krachtstroom groepen naar de plek van de toekomstige warmtepomp en omvormer voor de zonnepanelen te leggen. Zonnepanelen kun je uiteraard eventueel alvast aanschaffen.

Je warme waterverbruik kun je ook deels in voorzien met een zonneboiler.

Alle maatregelen hebben direct een positieve invloed op je energierekening en/of wooncomfort. Het hoeft ook niet allemaal tegelijk, maar maak nu een plan voor wat je de komende 15 jaar wil/moet aanpakken en dan zullen de jaarlijkse kosten reuze meevallen. Zeker als je in het kostenplaatje ook al de besparingen verwerkt.

@vonkenboer: bij huizen zonder spouwmuur is isolatie aanbrengen inderdaad wat ingrijpender. Moet je met voorzetwanden aan de gang. Maar als je dat zelf doet, is het heel betaalbaar. Met een beetje rondstruinen op het net kun je de meeste materialen héél betaalbaar vinden.

Voor de grote kostenposten (warmtepomp, zonnepanelen, HR++ of triple-glas) kun je een energiebespaar-lening of duurzaamheidslening inzetten. Ik heb die laatste. Met 1,6% rente op jaarbasis, maar vanwege mijn lage inkomen kreeg ik van de gemeente nog 750 euro extra subsidie. Zo is de lening bijna gratis en de besparing op de energiekosten groter dan de maandelijkse aflossing.
en bedankt
:)
Ik zeg niets meer, dat was het.
  Moderator zondag 22 april 2018 @ 13:33:55 #15
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178672456
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 09:27 schreef Ivo1985 het volgende:
@vonkenboer: bij huizen zonder spouwmuur is isolatie aanbrengen inderdaad wat ingrijpender. Moet je met voorzetwanden aan de gang. Maar als je dat zelf doet, is het heel betaalbaar. Met een beetje rondstruinen op het net kun je de meeste materialen héél betaalbaar vinden.
Mijn woning is qua woonoppervlak al niet heel erg groot; en om dan nu aan alle kanten toch zeker een centimeter of vijf/zes aan ruimte te gaan verliezen om daar een voorzet wand voor te maken.
En om nu langs de buitenkant een karakteristieke jaren 20/30 gevel maar weg te stoppen achter een laag isolatie en stuc-werk.

Dit huis leent zich daar gewoon niet voor; voor zonnepanelen daarin tegen is het dakoppervlak beperkt (combinatie van een plat dak, en een vrij spitse kap) en de ligging daarvan is ook al niet ideaal.

Heb al wel eens naar zonnepanelen gekeken, maar er passen volgens diverse offertes maar maximaal 6 panelen op het platte dak. Het (deel) plat dak oppervlak bedraagt maar ongeveer 5.10x2.80m. Die zes panelen zouden dan ongeveer 1350 kWh per jaar op moeten leveren.

Dat is ongeveer 1/3 van wat we zelf verbruiken.

We koken dan wel op inductie en we hebben bij het verbouwen op gehele benedenverdieping vloerverwarming aangelegd.
pi_178676796
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 13:33 schreef Vonkenboer het volgende:
Mijn woning is qua woonoppervlak al niet heel erg groot; en om dan nu aan alle kanten toch zeker een centimeter of vijf/zes aan ruimte te gaan verliezen om daar een voorzet wand voor te maken.
En om nu langs de buitenkant een karakteristieke jaren 20/30 gevel maar weg te stoppen achter een laag isolatie en stuc-werk.
Zoiets dus. Reken voor een flinke isolatielaag maar 10 cm steenwol plus 5 cm spouw en afwerking; kom je rondom op 15 cm ruimteverlies. Dan zie ik op korte termijn meer in biomassa CV ketels dan in warmtepompen voor oude woningen met steens muren.

[ Bericht 1% gewijzigd door blomke op 22-04-2018 17:35:19 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178676899
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 09:18 schreef Ik2 het volgende:
In de nabije toekomst zal ik me zelfs als heuse crimineel kunnen bestempelen, mits ik iets doe aan mijn warmwatervoorziening.
Dus als je wel iets doet aan je warmwatervoorziening wordt je als crimineel bestempeld??
pi_178678708
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 17:16 schreef blomke het volgende:
Dan zie ik op korte termijn meer in biomassa CV ketels
Ik heb zomaar het idee (en zeker de hoop) dat de houtkachel uit woonwijken verbannen gaat worden.
pi_178679041
quote:
99s.gif Op zondag 22 april 2018 18:38 schreef qajariaq het volgende:
Ik heb zomaar het idee (en zeker de hoop) dat de houtkachel uit woonwijken verbannen gaat worden.
Die stook ik voorlopig nog volop.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 22 april 2018 @ 19:02:55 #20
476709 Ik2
Gradueel
pi_178679213
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 17:22 schreef GereDathan het volgende:

[..]

Dus als je wel iets doet aan je warmwatervoorziening wordt je als crimineel bestempeld??
excuus, aangepast
Ik zeg niets meer, dat was het.
pi_178680605
1. Zoals al gezegd isoleren, isoleren, isoleren
2. Je verwarming uitleggen op lage temperatuur. Is nu voor het rendement van je cv ketel
Gunstig en hebt je later nodig bij bv een warmtepomp
3. Wtw ventilatie organiseren
4. Nadenken over verdere opties, zonnepanelen, thermodynamische panelen, zonneboiler, buffervat, warmtepomp, etc... welke infrastructuur heb je daar straks voor nodig qua ruimte, waterleidingen, elektra, logistiek, etc... en vast die ruimtes daarvoor resereven en waarnodig loze leidingen aanleggen, stroomverdeel kast met extra rui te aanschaffen,, etc...
pi_178682003
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 19:54 schreef klaaskootstra1 het volgende:
thermodynamische panelen,
Collectoren bedoel je?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 22 april 2018 @ 21:05:31 #23
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_178682178
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 17:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Zoiets dus. Reken voor een flinke isolatielaag maar 10 cm steenwol plus 5 cm spouw en afwerking; kom je rondom op 15 cm ruimteverlies. Dan zie ik op korte termijn meer in biomassa CV ketels dan in warmtepompen voor oude woningen met steens muren.
Als je weinig ruimte hebt kan je beter voor materiaal gaan wat beter isoleert dan steenwol. Pir platen met daarop al gips verlijmd bijvoorbeeld.
The colour of her eyes were the colour of insanity
  maandag 23 april 2018 @ 13:30:27 #24
12569 Sony
Just me!
pi_178691615
Wij hebben een woning uit 1906 en in de laatste 10 jaar circa 150.000 euro besteed aan het opknappen en herstel/restauratie van alle onderdelen van de hele woning: nieuw pannendak, cv-installatie (combi vloer en radiatoren), alle stucwerk, herstel plafonds, nieuwe begane grond vloer, alle beglazing vervangen en ga zo maar door, echt alles!

Qua isolatie hebben we gedaan wat we konden en daarnaast ook mochten: dakisolatie, vloerisolatie en waar mogelijk wandisolatie.
Aangezien de woning monumentaal beschermd is mogen we maar heel beperkt dingen doen en zaken als voorzetwanden zijn daardoor niet toegestaan en overigens ook niet mogelijk aangezien er bijvoorbeeld houten balken koud tegen de buitenmuur liggen en als we zouden isoleren deze een gigantische koudebrug zouden creëren (vervangen/verplaatsen is constructietechnisch niet mogelijk) en de monumentale plafonds ook verloren zouden raken.
Een buffervat plaatsen is door het gewicht ook geen mogelijkheid zonder stalen balken etc te plaatsen en zo kunnen we nog wel even doorgaan...

We hebben een specialistisch bureau erbij gehad en zij geven ook aan dat eigenlijk alles wat we kunnen doen ook wel hebben gedaan. Andere isolatiemogelijkheden vergen een investering van nog eens een ton of 2!

Het ergerlijke in de hele discussie vinden wij dan ook dat er alleen maar geroepen wordt "het is mogelijk, het is mogelijk", zonder echt ook rekening te houden met het feit dat er ook situaties zijn waarin het niet mogelijk is om naar volledige energieneutraal te gaan.

Daarnaast worden wij ook geremd door allerlei regelgeving die door dezelfde overheid wordt opgesteld en als er dan bijvoorbeeld ook nog eens een additionele energiebelasting zou komen, dan worden wij toch wel serieus onevenredig zwaar geraakt en wordt het onderhouden en bewonen van een historisch belangrijk pand onbetaalbaar voor de normale man.
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
pi_178691818
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:30 schreef Sony het volgende:

Het ergerlijke in de hele discussie vinden wij dan ook dat er alleen maar geroepen wordt "het is mogelijk, het is mogelijk", zonder echt ook rekening te houden met het feit dat er ook situaties zijn waarin het niet mogelijk is om naar volledige energieneutraal te gaan.
Dat dus. Zeker bij oude steensmuren, is isoleren een moeilijke zaak. Niet alleen qua ruimte, maar ook qua temperatuursgradient en vochttransport.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178693745
Wij hebben een woning uit 1960, qua isolatie valt er zeker nog eer te behalen, maar het geld daarvoor ontbreekt op het moment, en ik weiger de hypotheek op te hogen. Laat staan dat we geld hebben voor een warmtepomp a min. 10k. Vervelende is wel dat de ketel op z'n eind loopt. Als we stoken is ons huis de stoomboot in de straat. De warmtewisselaar werkt niet goed meer, er zijn al meerdere vinnen weggebrand. Maar wat nu. Tegendraads een nieuwe cv-ketel kopen met al het geroeptoeter van de overheid en brancheorganisaties in m'n oor? :{
  maandag 23 april 2018 @ 16:10:31 #27
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_178694378
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 15:31 schreef Knuppel1983 het volgende:
Wij hebben een woning uit 1960, qua isolatie valt er zeker nog eer te behalen, maar het geld daarvoor ontbreekt op het moment, en ik weiger de hypotheek op te hogen. Laat staan dat we geld hebben voor een warmtepomp a min. 10k. Vervelende is wel dat de ketel op z'n eind loopt. Als we stoken is ons huis de stoomboot in de straat. De warmtewisselaar werkt niet goed meer, er zijn al meerdere vinnen weggebrand. Maar wat nu. Tegendraads een nieuwe cv-ketel kopen met al het geroeptoeter van de overheid en brancheorganisaties in m'n oor? :{
Gewoon een nieuwe ketel kopen, natuurlijk wel op letten dat deze voorbereid is om te gebruiken met een hybride warmtepomp/zonneboiler/warmtepompboiler.
Dan heb je nog 10 jaar de tijd om je isolatie en afgiftesysteem op orde te krijgen.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_178694621
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 15:31 schreef Knuppel1983 het volgende:
Laat staan dat we geld hebben voor een warmtepomp a min. 10k. Vervelende is wel dat de ketel op z'n eind loopt. Als we stoken is ons huis de stoomboot in de straat. De warmtewisselaar werkt niet goed meer, er zijn al meerdere vinnen weggebrand. Maar wat nu. Tegendraads een nieuwe cv-ketel kopen met al het geroeptoeter van de overheid en brancheorganisaties in m'n oor? :{
Op MP staan wel eens Remeha's van ¤200,- dan heb je een prima ketel als het om de ¤'s gaat die een jaar of 5 meegaat
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  maandag 23 april 2018 @ 17:26:18 #29
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_178695751
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:30 schreef Sony het volgende:

Daarnaast worden wij ook geremd door allerlei regelgeving die door dezelfde overheid wordt opgesteld en als er dan bijvoorbeeld ook nog eens een additionele energiebelasting zou komen, dan worden wij toch wel serieus onevenredig zwaar geraakt en wordt het onderhouden en bewonen van een historisch belangrijk pand onbetaalbaar voor de normale man.
Daarom moeten we ook stoppen om al die historische panden te beschermen. Ze voldoen gewoon niet meer aan de huidige tijd. De eigenaar moet gewoon het recht hebben om die oude meuk plat te stampen en er een energie neutraal huis voor terug te zetten.
Tot nooit .......
  Moderator maandag 23 april 2018 @ 20:05:18 #30
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178699254
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 17:26 schreef Speekselklier het volgende:

[..]

Daarom moeten we ook stoppen om al die historische panden te beschermen. Ze voldoen gewoon niet meer aan de huidige tijd. De eigenaar moet gewoon het recht hebben om die oude meuk plat te stampen en er een energie neutraal huis voor terug te zetten.
Dus alles wat enigszins historisch of authentiek is moeten we dan maar gewoon plat gooien ? :{
pi_178699820
Nee, dat is niet verplicht natuurlijk :D
Alleen als de eigenaar het zelf wil voor zijn eigen huis natuurlijk.

Laten we eerlijk zijn, de echte eeuwenoude pareltjes uitgezonderd zijn veel oude panden natuurlijk gewoon oude meuk die qua duurzaamheid niet meer voldoen in deze nieuwe werkelijkheid van energieneutraal wonen.
pi_178699920
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 20:24 schreef bluemoon23 het volgende:
Nee, dat is niet verplicht natuurlijk :D
Alleen als de eigenaar het zelf wil voor zijn eigen huis natuurlijk.

Laten we eerlijk zijn, de echte eeuwenoude pareltjes uitgezonderd zijn veel oude panden natuurlijk gewoon oude meuk die qua duurzaamheid niet meer voldoen in deze nieuwe werkelijkheid van energieneutraal wonen.
En door de marktwerking is het echt prijzig om zo'n pand te kopen maar je hebt bijna geen keus of je moet een appartement willen huren :')
  maandag 23 april 2018 @ 21:43:54 #33
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_178702375
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 20:05 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dus alles wat enigszins historisch of authentiek is moeten we dan maar gewoon plat gooien ? :{
Het is niet verplicht natuurlijk, maar je met als gemeente ook niet zeuren als de eigenaren het pand op een of andere manier willen vergroenen. Kunststof driedubbel glas in plaats van glas in lood. Ja jammer joh, het moet wel warm te houden zijn. Plat gooien van mij hoeft niet, maar als het enige is dat rest.... dan moet het maar.

Als de muren niet te isoleren zijn dan voldoet het huis niet. Een oude auto wordt wel weggedaan als het niet voldoet. Sommige zetten hem in de garage en rijden in de zomer een rondje, maar de meeste worden gewoon gesloopt. Daar kijkt niemand van op. Wordt zelfs aangemoedigd dor de gemeente.

Maar zodra het een oud huis is doet iedereen gek.
Tot nooit .......
pi_178702654
Omdat het nogal wat is om je leven lang af te lossen voor iets waarvan de overheid bepaalt dat het ineens niets meer waard wordt.
pi_178703356
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 20:56 schreef blomke het volgende:

[..]

Collectoren bedoel je?
nope... officieel heet het een thermodynamische warmtepomp zie ik nu
dit bedoel ik: http://www.tdenergie.nl/warmtepompen
pi_178707826
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 21:43 schreef Speekselklier het volgende:
Kunststof driedubbel glas in plaats van glas in lood. Ja jammer joh, het moet wel warm te houden zijn.
Daar zijn uitstekende oplossingen voor. Het glas in lood kan opgenomen worden in het dubbel glas.
Mijn huisbaas/buurman in de jaren tachtig had daar al een oplossing voor door gewoon dubbel glas te plaatsen voor de bestaande ramen met glas in lood bovenlichten. Van binnen uit zag je dat nauwelijks. Werkt prima en als ik er nog wel eens langs kom ziet het er nog steeds prima uit.
pi_178707878
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 08:43 schreef nanuk het volgende:
Daar zijn uitstekende oplossingen voor. Het glas in lood kan opgenomen worden in het dubbel glas.
Mijn huisbaas/buurman in de jaren tachtig had daar al een oplossing voor door gewoon dubbel glas te plaatsen voor de bestaande ramen met glas in lood bovenlichten. Van binnen uit zag je dat nauwelijks. Werkt prima en als ik er nog wel eens langs kom ziet het er nog steeds prima uit.
Klopt, hier ook gedaan. Sponning in het oude kozijn monteren en isolatieglas voor glas-in-lood. Werkt ook preventief tegen inbraak.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 24 april 2018 @ 15:43:22 #38
449329 Speekselklier
Komt niet meer terug
pi_178714476
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 08:50 schreef blomke het volgende:

[..]

Klopt, hier ook gedaan. Sponning in het oude kozijn monteren en isolatieglas voor glas-in-lood. Werkt ook preventief tegen inbraak.
Ik heb het glas-in-lood tussen het dubbele glas laten plaatsen en met een frees de sponning dieper gemaakt..
Maar ik kan me voorstellen dat er ook ramen zijn (stalen??) waar dit allemaal niet mogelijk is.
Dan zeg ik: raam er uit en kunststof (of hout) erin en niet piepen over authentiek.
Tot nooit .......
pi_178753446
Plat gooien is altijd zo heel gemakklijk gezegd, maar als je in een blok van 10 herenhuizen zit is dit toch iets lastiger en daarbij als je denkt alles op die manier op te lossen, dan wordt het stadsbeeld ook wel heel erg saai; zou je dan niet ook alle oude kastelen etc moeten plat gooien? Die zijn ook nooit energieneutraal te krijgen.
En geschiedenis? Wie maalt daar nou nog om....

Dubbel of zelfs driedubbel glas is geen probleem meer tegenwoordig als je een authentieke uitstraling wil behouden: wij hebben dit op laten maken maar dan met het buitenblad in monumentenglas.
Levert iets van 0,2 aan verlies op tov normaal dubbel glas en is iets duurder, maar weegt zeker op aan de isolatiewinst en tegelijk heb je nog wel de oude uitstraling.

Wij hebben bewust deze woning gekocht en zij zeker bereid om hier ook meer voor te moeten uitgeven dan voor een normale woning (hebben tenslotte ook al 150.000 euro erin gestoken), maar zaken moet je wel enigzins realistisch bekijken en niet mensen gaan straffen die of het eenvoudigweg niet kunnen betalen of heel veel doen voor zover technisch mogelijk.

Lastige is dat het heel eenvoudig is dat je alles maar moet doen en je leningen en subsidies etc kunt krijgen, maar als je al duur koopt en een hoge hypotheek hebt, kun je niet meer lenen om nog te verbouwen...

Mijn inziens heb je hier hetzelfde probleem als met oude auto’s: oude auto’s worden verboden om op bepaalde plaatsen te komen en nieuwe, dure elektrische auto’s krijgen bergen aan subsidies.
En wie wordt hier nu weer door getroffen? De normale man die simpelweg geen nieuwe auto kan betalen terwijl degene die dit wel kan, bijvoorbeeld de vele lease rijders, worden gesponserd...

Ik ben zeker geen SP-er of zo, maar laten we ook eens met dergelijke zaken rekening houden als we willen vergroenen. Als dit wat realistischer zou worden aangepakt wie weet kunnen we dan wel in 2030 gasloos zijn.
"All the ills of mankind, all the tragic misfortunes that fill the history books, all the political blunders, all the failures of the great leaders, have arisen merely from a lack of skill at dancing - Moliere"
pi_178754449
De 'gewone' leaserijder heeft echt geen voordeel hoor. Elektrisch rijden is voornamelijk voor bobo's.
On-topic; subsidie is inmiddels een vies woord. Liever spreekt men over stimulering. Bij mij heet het gewoon lenen. En geld lenen doe je alleen in uiterste nood (hypotheek).

De overheid gaat ons dwingen schulden af te sluiten, om een probleem dat ze al tientallen jaren hebben kunnen zien aankomen, op te lossen.
pi_178755681
quote:
0s.gif Op donderdag 26 april 2018 16:08 schreef Knuppel1983 het volgende:
De overheid gaat ons dwingen schulden af te sluiten, om een probleem dat ze al tientallen jaren hebben kunnen zien aankomen, op te lossen.
Vind ik een beetje kort door de bocht. Het is echt niet alleen maar de schuld van de overheid. Mensen hebben er ook zelf voor gekozen om toch hardnekkig vast te houden aan een C.V.-ketel, een gasgestookt fornuis en vooral niets aan de isolatie te doen want stel je voor dat je eens een paar centimeter aan leefruimte kwijtraakt!

De overheid dwingt je echt niet tot schulden. Heb ook mijn woning uit 1910 nu bijna energieneutraal (nog enkele euro's in de maand). Daar heb ik geen lening voor hoeven af te sluiten. Ik betaal nieuwe maatregelen gewoon uit de besparing die ik met eerdere maatregelen maak. Zo gaat het elke keer sneller. Bespaar nu al 135 euro per maand.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_178756184
quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2018 17:34 schreef nightsleeper het volgende:
Vind ik een beetje kort door de bocht. Het is echt niet alleen maar de schuld van de overheid. Mensen hebben er ook zelf voor gekozen om toch hardnekkig vast te houden aan een C.V.-ketel, een gasgestookt fornuis en vooral niets aan de isolatie te doen want stel je voor dat je eens een paar centimeter aan leefruimte kwijtraakt!

De overheid dwingt je echt niet tot schulden. Heb ook mijn woning uit 1910 nu bijna energieneutraal (nog enkele euro's in de maand). Daar heb ik geen lening voor hoeven af te sluiten. Ik betaal nieuwe maatregelen gewoon uit de besparing die ik met eerdere maatregelen maak. Zo gaat het elke keer sneller. Bespaar nu al 135 euro per maand.
Zoiets. Nog afgezien van de woningverwarming, wordt methaan in tal van chemische processen (bijv. kunstmest) gebruikt als basisproduct.

Uitfaseren zal een generatie duren denk ik,waarbij de financiële voordelen van duurzaam de drijfveer voor burgers moet zijn om optimaal te isoleren en af te stappen van het aardgas. Naast warmtepompen blijft natuurlijk ook de biomassa gestookte kachel en CV een HT-alternatief als je in een oud huis geen optimale isolatie kunt realiseren.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178768888
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 17:16 schreef blomke het volgende:

[..]

Zoiets dus. Reken voor een flinke isolatielaag maar 10 cm steenwol plus 5 cm spouw en afwerking; kom je rondom op 15 cm ruimteverlies. Dan zie ik op korte termijn meer in biomassa CV ketels dan in warmtepompen voor oude woningen met steens muren.
Hoewel ik jullie begrijp is het ook een dun argument. Dat jullie huis klein is en geen spouw muur is natuurlijk niet het probleem van de gasunie/regering/milieu etc etc.

Er is gewoon te isoleren, je wil het alleen niet ivm comfort. Prima is jouw keuze (hier overigens ook hoor) maar als er straks echt afgesloten gaat worden dan kost het je dan ws meer dan wanneer je het nu over de tijd verdeeld.
  Moderator vrijdag 27 april 2018 @ 10:13:14 #44
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178769324
quote:
2s.gif Op donderdag 26 april 2018 17:34 schreef nightsleeper het volgende:
De overheid dwingt je echt niet tot schulden. Heb ook mijn woning uit 1910 nu bijna energieneutraal (nog enkele euro's in de maand). Daar heb ik geen lening voor hoeven af te sluiten.
Dan heb je waarschijnlijk genoeg eigen kapitaal gehad om die eerste initiële investering te doen.
En wat als je dat nou niet hebt ? Dan zul je in jou ogen dus gewoon moeten investeren met geld dat je niet hebt ? Of gewoon maar niet zo'n kleine woning moeten kopen waar geen mogelijkheden zijn ? :{
pi_178771616
Dubbel
pi_178772086
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2018 09:46 schreef Nico987 het volgende:
Dat jullie huis klein is en geen spouw muur is natuurlijk niet het probleem van de gasunie/regering/milieu etc etc.

Er is gewoon te isoleren, je wil het alleen niet ivm comfort. Prima is jouw keuze (hier overigens ook hoor) maar als er straks echt afgesloten gaat worden dan kost het je dan ws meer dan wanneer je het nu over de tijd verdeeld.
Ik heb geen klein huis, en wel (geïsoleerde) spouwmuren. Ik denk echter in concepten van isoleren en de (on)mogelijkheden zoals bij steensmuren. Laat onverlet dat ik voor mijzelf eerder een biomassaketel zou installeren dan een warmtepomp; vooral vanwege mijn voorkeur voor hete vuren (houtkachelliefhebber he?). Maar ieder z'n voorkeur natuurlijk.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 27 april 2018 @ 12:25:53 #47
476709 Ik2
Gradueel
pi_178772552
_O_
Met aandacht alle reacties gelezen, bedankt!
Ik zeg niets meer, dat was het.
pi_178772905
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 12:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb geen klein huis, en wel (geïsoleerde) spouwmuren. Ik denk echter in concepten van isoleren en de (on)mogelijkheden zoals bij steensmuren. Laat onverlet dat ik voor mijzelf eerder een biomassaketel zou installeren dan een warmtepomp; vooral vanwege mijn voorkeur voor hete vuren (houtkachelliefhebber he?). Maar ieder z'n voorkeur natuurlijk.
Daar komen ook steeds strengere eisen op. Hier was er in de gemeente al een partij die de houtkachel wilde verbieden.
pi_178773768
quote:
1s.gif Op vrijdag 27 april 2018 12:42 schreef Nico987 het volgende:
Hier was er in de gemeente al een partij die de houtkachel wilde verbieden.
2x verleden tijd. Dat soort ideeen steken wel vaker de kop op, maar i.m.o. grijp je dan ernstig in in iemands privacy. Jaren geleden waren er ook plannen voor een verplichte APK keuring van het lichtnet in woningen. Is nooit door het parlement gekomen; te veell inbreuk op de privacy van burgers, net als de "slimme meter" verplichten.

Als ik bijv. nog een oude kolenkachel heb, kan ik nog steeds kolen kopen en stoken, geen wet die me dat in de weg staat.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Moderator vrijdag 27 april 2018 @ 16:15:06 #50
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178776676
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 12:07 schreef blomke het volgende:

[..]

Ik heb geen klein huis, en wel (geïsoleerde) spouwmuren. Ik denk echter in concepten van isoleren en de (on)mogelijkheden zoals bij steensmuren. Laat onverlet dat ik voor mijzelf eerder een biomassaketel zou installeren dan een warmtepomp; vooral vanwege mijn voorkeur voor hete vuren (houtkachelliefhebber he?). Maar ieder z'n voorkeur natuurlijk.
Gewetensvraag; heb je al wel zonnepanelen ?
pi_178776744
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 16:15 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Gewetensvraag; heb je al wel zonnepanelen ?
Het frame heb ik klaar staan, nu de panelen nog…..
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178778052
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 10:13 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dan heb je waarschijnlijk genoeg eigen kapitaal gehad om die eerste initiële investering te doen.
En wat als je dat nou niet hebt ? Dan zul je in jou ogen dus gewoon moeten investeren met geld dat je niet hebt ? Of gewoon maar niet zo'n kleine woning moeten kopen waar geen mogelijkheden zijn ? :{
Het was natuurlijk al lang duidelijk dat het gas aan het opraken is. Als je dan een oud huis hebt met een hoge energiebehoefte zul je die in de toekomst moeten verlagen. Dat weet je al voordat je een huis koopt.

Gaat het wel om gruwelijk hoge kapitaalsinvesteringen. Misschien als je het door een aannemer laat doen wel. Doe je veel zelf en laat je de klussenbus een paar dagen komen dan zijn die kosten te overzien. Kosten die zich ook gelijk terugverdienen door een lagere energierekening en een tvt van een paar jaar hebben.

En als het huis dan toch te klein is dan zet je er toch gewoon een uitbouw aan dat hoeft tegenwoordig ook niet meer veel te kosten. Trouwens kosten die je maakt voor isolatie zorgen er ook voor dat je huis meer waard wordt.
pi_178778500
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 april 2018 17:25 schreef machtpen het volgende:

Gaat het wel om gruwelijk hoge kapitaalsinvesteringen. Misschien als je het door een aannemer laat doen wel. Doe je veel zelf en laat je de klussenbus een paar dagen komen dan zijn die kosten te overzien. Kosten die zich ook gelijk terugverdienen door een lagere energierekening en een tvt van een paar jaar hebben.

En als het huis dan toch te klein is dan zet je er toch gewoon een uitbouw aan dat hoeft tegenwoordig ook niet meer veel te kosten. Trouwens kosten die je maakt voor isolatie zorgen er ook voor dat je huis meer waard wordt.
Klopt ook weer: nadat we ons huis grotendeels hadden laten isoleren, verzuchtten we: "hadden we dat nou maar 10 jaar eerder gedaan". Maar goed, dat was met spouwmuren en een zwart werkend isolatiebedrijf. Overigens wel een officieel papier zodat het energielabel kon worden aangepast.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178778964
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 april 2018 17:25 schreef machtpen het volgende:

[..]

Het was natuurlijk al lang duidelijk dat het gas aan het opraken is. Als je dan een oud huis hebt met een hoge energiebehoefte zul je die in de toekomst moeten verlagen. Dat weet je al voordat je een huis koopt.

Gaat het wel om gruwelijk hoge kapitaalsinvesteringen. Misschien als je het door een aannemer laat doen wel. Doe je veel zelf en laat je de klussenbus een paar dagen komen dan zijn die kosten te overzien. Kosten die zich ook gelijk terugverdienen door een lagere energierekening en een tvt van een paar jaar hebben.

En als het huis dan toch te klein is dan zet je er toch gewoon een uitbouw aan dat hoeft tegenwoordig ook niet meer veel te kosten. Trouwens kosten die je maakt voor isolatie zorgen er ook voor dat je huis meer waard wordt.
Ik kan me in deze post helemaal vinden. Ik heb ook een klein oud arbeidershuisje (75m2, bj 1902) met steens-muren. Het keukentje is een oorspronkelijke aanbouw met halfsteens muren en plat dak.

Energielabel G.

Isoleren moet je graag willen, maar misschien niet overal meteen. Dat het verwarmen van een dergelijk huisje een klein kapitaal kost, is niets nieuws. En dat het als je niks aanpakt alleen maar duurder wordt, is ook niks nieuws.

Wil je kosten binnen de perken houden, dan kun je bij elk huis beginnen met de "makkelijke" plekken isoleren. Vloer, glas, eventuele spouwmuren, zolder voor zover die niet als kamer gebruikt wordt. Dat zijn kosten die relatief te overzien zijn als je het stap voor stap doet en zichzelf relatief snel terugverdienen.

De delen van het huis waar isolatie ingrijpender is omdat het aan de binnenzijde in de kamers aangebracht moet worden, kun je telkens doen als de betreffende kamer aan een opknapbeurt toe is. Bij sommige mensen duurt dat 40 jaar, maar de meeste mensen willen na 10-15 jaar toch wel graag dat alles opnieuw geschilderd of behangen wordt.
De schuine wand van een slaapkamer isoleren of een voorzetwand plaatsen is op zichzelf niet heel kostbaar. Wat het duur maakt, is dat na het isoleren alles opnieuw afgewerkt moet worden. Vandaar het combineren van de werkzaamheden op het moment dat je de afwerking toch al wilde vernieuwen.

Met een voorzetwand van ca 12cm bereik je al veel als je hoogwaardige isolatiematerialen gebruikt. Door eerst de oude stuclaag van de steens-muren te verwijderen win je bovendien nog iets aan ruimte.

En ja, door alle isolatie verlies ik ook ruim 4 vierkante meter. Maar je krijgt er zoveel comfort voor terug dat het me dat zeker waard is.

De energierekening is nu gewoon een lachertje en zal nog verder omlaag gaan omdat ik nog niet alles geïsoleerd heb. De woonkamer moet aan 3 kanten nog 12 tot 15 cm krimpen... Maar eerst op de bovenverdieping alle klussen afronden.

Bovendien verwacht ik dat het energielabel van een huis in de toekomst een grotere rol gaat spelen bij de koop/verkoop van een woning.
Ten eerste omdat mensen zich steeds meer bewust worden van energieverbruik en ten tweede omdat er vanuit de overheid regels opgelegd kunnen worden. Bijvoorbeeld door de maximale financiering af te laten hangen van het energielabel. Nu is het al mogelijk om bij energielabel A++ 9k extra te financieren en voor nul op de meter zelfs 26k extra. Het kan zomaar zijn dat straks voor een huis met energielabel F of G de maximale hypotheek 15k lager ligt. Zeker in het starters-segment gaat het energielabel dan redelijk wat invloed op de prijs hebben. Want voor het geïsoleerde huis met A-label kan een starter dan zomaar 20k extra op tafel leggen ten opzichte van het niet-geisoleerde buurhuis met label F. Die extra maandlasten worden ruimschoots gecompenseerd met een lagere energierekening.

[ Bericht 12% gewijzigd door Ivo1985 op 27-04-2018 18:16:47 ]
  Moderator vrijdag 27 april 2018 @ 18:57:52 #55
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178779717
quote:
2s.gif Op vrijdag 27 april 2018 17:25 schreef machtpen het volgende:

[..]

Het was natuurlijk al lang duidelijk dat het gas aan het opraken is. Als je dan een oud huis hebt met een hoge energiebehoefte zul je die in de toekomst moeten verlagen. Dat weet je al voordat je een huis koopt.

Gaat het wel om gruwelijk hoge kapitaalsinvesteringen. Misschien als je het door een aannemer laat doen wel. Doe je veel zelf en laat je de klussenbus een paar dagen komen dan zijn die kosten te overzien. Kosten die zich ook gelijk terugverdienen door een lagere energierekening en een tvt van een paar jaar hebben.

En als het huis dan toch te klein is dan zet je er toch gewoon een uitbouw aan dat hoeft tegenwoordig ook niet meer veel te kosten. Trouwens kosten die je maakt voor isolatie zorgen er ook voor dat je huis meer waard wordt.
Ik zeg niet dat je ongelijk hebt ;) ; maar je kunt ook niet in mijn portemonnee kijken.
Het is er gewoon weg niet; waar moet ik en velen met mij dat geld dan in godsnaam vandaan halen ? Om laten we zeggen 20.000 of 35.000 euro te kunnen investeren ?


Zelf ben ik wel redelijk technisch onderlegd; maar alles waar water en gas bij komt kijken blijf ik gewoon ver van vandaan.
pi_178780323
Het hoeft natuurlijk niet gelijk 10 duizenden euro's te kosten. Zet je in de woonkamer voorzetwanden met isolatie dan heb je al een grote energiebesparing en een comfortverhoging. En zo ga je rustig alle vertrekken waar je in de winter als je stookt bent nalopen. Dan kom je al uit op heel andere bedragen terwijl je energierekening omlaag vliegt.

Isoleren is het belangrijkste dan is gas ook nog een hele tijd goed te betalen.
pi_178780454
Er wordt inderdaad vooral gekeken naar dat mega-bedrag en dan gedacht "dat kan ik nooit betalen dus laat maar zitten".

En als gevolg daarvan staan er miljoenen woningen in ons land uit de periode 1945-1980 die slecht tot zeer slecht geïsoleerd zijn, terwijl met relatief eenvoudige maatregelen die woningen al lang redelijk tot goed geïsoleerd hadden kunnen zijn.
pi_178782142
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 13:33 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Dit huis leent zich daar gewoon niet voor; voor zonnepanelen daarin tegen is het dakoppervlak beperkt (combinatie van een plat dak, en een vrij spitse kap) en de ligging daarvan is ook al niet ideaal.

Heb al wel eens naar zonnepanelen gekeken, maar er passen volgens diverse offertes maar maximaal 6 panelen op het platte dak. Het (deel) plat dak oppervlak bedraagt maar ongeveer 5.10x2.80m. Die zes panelen zouden dan ongeveer 1350 kWh per jaar op moeten leveren.

Dat is ongeveer 1/3 van wat we zelf verbruiken.

Ik vind dat de overheid veel meer moet stimuleren, met dezelfde voordelen als mensen die zonnepanelen op eigen dak hebben, dat burgers investeren en participeren in zonnepanelen op daken van bedrijven.

Deze hebben vaak reusachtige daken die wel goed geschikt zijn om zonnepanelen te plaatsen en die door de grootschaligheid goedkoper zijn om aan te leggen en te onderhouden. Er is overigens wel iets als postcoderoos, maar het moet voor alle particulieren mogelijk zijn om waar dan ook in Nederland te investeren in zonneparken bij een aanbieder in wie je vertrouwen hebt. De overheid en/of netwerkbeheerders zouden dan verantwoordelijk moeten zijn voor een goede regionale spreiding ervan i.v.m. infrastructuur.
pi_178783051
quote:
0s.gif Op vrijdag 27 april 2018 21:51 schreef rutger05 het volgende:

[..]

Ik vind dat de overheid veel meer moet stimuleren, met dezelfde voordelen als mensen die zonnepanelen op eigen dak hebben, dat burgers investeren en participeren in zonnepanelen op daken van bedrijven.

Ik heb winddelen. Dus een deel van een windmolen gefinancierd. Behalve dat ik nog wel de transportkosten van de opgewekte energie moet betalen moet de waarde van die winddelen ook nog als vermogen in box drie worden opgeteld. Dus je denkt een aandeel van een windmolen te kopen maar achteraf blijk het gewoon een financieel product te zijn. Dat stimuleert niet erg moet ik zeggen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')