abonnement Unibet Coolblue
pi_178648720
Advocaat Weski vindt dat ze is afgeschilderd als een warhoofd
https://www.nrc.nl/nieuws(...)en-warhoofd-a1600235

De Amsterdamse rechtbank stelde deze week in een vonnis dat „door het zeer wijdlopige en grammaticaal niet kloppende taalgebruik” het de rechters niet duidelijk is geworden wat Weski beoogde te zeggen.
Weski, al veertig jaar advocaat en een van de meest ervaren strafpleiters van Nederland, is van mening dat de Amsterdamse rechtbank donderdag niet alleen Naoufal F. veroordeelde (wegens het beramen van een moordaanslag) maar ook haar, als diens raadsvrouw.

In een speciale overweging in het vonnis laten de rechters weten dat ze in het geheel geen chocolade konden maken van het betoog dat Weski vorige maand in deze strafzaak hield. Haar pleidooi duurde twee dagen en telde 197 pagina’s (exclusief bijlagen). In het vonnis – waarin de verdachte een straf van achttien jaar cel kreeg opgelegd – staat dat „door het zeer wijdlopige en grammaticaal niet kloppende taalgebruik” van advocaat Weski het de rechters niet duidelijk is geworden wat ze beoogde te zeggen. De rechters oordelen dat het „lastig is gebleken de structuur in het betoog te ontdekken”

Wat krijgen we nou??
De rechters kunnen het verweer niet volgen, maar dat weerhoudt ze er niet van de verdachte te veroordelen?
Als de rechters nog vragen hebben, kunnen ze de zaak toch niet afronden?

De genoemde speciale overweging in het vonnis heb ik zelf overigens niet kunnen vinden.
uiteindelijk lukt altijd alles
  vrijdag 20 april 2018 @ 23:41:17 #2
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_178648908
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 23:29 schreef eigendeegcookie het volgende:
De genoemde speciale overweging in het vonnis heb ik zelf overigens niet kunnen vinden.
quote:
Hierna zal de rechtbank ingaan op wat door de verdediging tot verweer is aangevoerd. Door de verdediging is, vooral in de persoon van mr. Weski, langdurig gepleit. Haar pleitaantekeningen, uitgesproken gedurende twee zittingsdagen, beslaan in totaal 197 pagina’s, exclusief bijlagen. De rechtbank hecht eraan vooraf op te merken dat het niet eenvoudig is geweest tot een begrijpelijke samenvatting van de verschillende onderdelen van het door mr. Weski gevoerde verweer te komen.

Duidelijk is dat het overgrote deel van het verweer betrekking heeft op het onderzoek naar de aanslag op [doelwit] , zoals onder 3 aan verdachte ten laste is gelegd. Minder duidelijk is wat precies in al die pagina’s wordt betoogd. In 14 hoofdstukken worden vele kritiekpunten op het onderzoek benoemd, die tot de conclusie moeten leiden dat het Openbaar Ministerie niet-ontvankelijk moet worden verklaard, dan wel dat bewijsuitsluiting moet volgen. Voor de rechtbank is het, ondanks de indeling in hoofdstukken, die elk een op zich begrijpelijke titel hebben, lastig gebleken de structuur in het betoog te ontdekken.

Uitdrukkelijk onderbouwde standpunten zijn, ook door het zeer wijdlopige en grammaticaal niet kloppende taalgebruik, niet eenvoudig te onderscheiden. Complicerend is verder dat dezelfde argumenten vaak onder verschillende hoofdstukken terugkomen en dat vele citaten en voetnoten zijn toegevoegd, zonder dat steeds duidelijk is wat daarmee wordt beoogd. Wat hierna aan verweren wordt besproken is wat de rechtbank uit het betoog van mr. Weski heeft opgemaakt, alsmede een bespreking van het verweer zoals dat door mr. Van Ardenne naar voren is gebracht.
pi_178649015
En gelijk heeft de rechtbank.

Het is niet de bedoeling dat de rechterlijke macht gronden zelf maar gaat aanvullen en te moeten bedenken wat de verdediging bedoelt. Ellenlange onzin kunnen we niet aan beginnen.

[ Bericht 15% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2018 23:49:21 ]
pi_178649297
[@hugecool: Dankje wel!]

Je kan toch gewoon vragen wat precies de verdediging betoogt?
Ik proef hier vooral onwil van de rechtbank.
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_178649303
Zou wat worden als rechters geen uitspraak zouden kunnen doen als advocaten een onbegrijpelijk verweer voeren. Dan hoef je als advocaat er alleen maar voor te zorgen dat je verweer onbegrijpelijk is.. :')
pi_178649345
Ze kan beter gaan schoonmaken als ik het zo lees.
pi_178649385
Jajaja, dat dacht ik wel, madam april,
is wel waar natuurlijk.
maar toch: een rechter die van goede wil is, die gaat toch niet de zaak op die manier afronden?
ik vind het lomp. grof en beledigend voor alle betrokkenen.
wel 2 dagen lang het betoog uitzitten als een homp vlees, en dan later zeggen dat het moeilijk te begrijpen was.
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_178649429
Dus TS vindt het de verantwoordelijkheid van de rechtbank wat de verdediging betoogt.

Mooie wereld, gaat voortaan elke advocaat wartaal uitslaan waardoor de rechtbank geen uitspraak kan doen.
pi_178649435
communicatie is 2-richting verkeer
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_178649515
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 00:20 schreef eigendeegcookie het volgende:
communicatie is 2-richting verkeer
De rechtbank heeft zijn best wel gedaan. Lees de fipo en beklaag je dan over mevrouw Weski in plaats van de rechtbank het falen van Weski aan te rekenen. Weski wil iets duidelijk maken, moet iets duidelijk maken en dat is niet gelukt [mission failed]. Weski krijgt een behoorlijke tik op de vingers
pi_178649516
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 00:16 schreef eigendeegcookie het volgende:
Jajaja, dat dacht ik wel, madam april,
is wel waar natuurlijk.
maar toch: een rechter die van goede wil is, die gaat toch niet de zaak op die manier afronden?
ik vind het lomp. grof en beledigend voor alle betrokkenen.
wel 2 dagen lang het betoog uitzitten als een homp vlees, en dan later zeggen dat het moeilijk te begrijpen was.
Een rechter dient objectief te zijn en zich niet te bemoeien met het betoog dat de advocaten voeren. Het is het werk van de rechter om het betoog aan te horen zonder zich daarmee te bemoeien.
pi_178649524
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 april 2018 00:19 schreef opgebaarde het volgende:
Dus TS vindt het de verantwoordelijkheid van de rechtbank wat de verdediging betoogt.

Mooie wereld, gaat voortaan elke advocaat wartaal uitslaan waardoor de rechtbank geen uitspraak kan doen.
Echt hè 8)7
  zaterdag 21 april 2018 @ 01:22:01 #13
308438 Ser_Ciappelletto
Semi-professionele SJW
pi_178649812
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 00:07 schreef eigendeegcookie het volgende:
[@hugecool: Dankje wel!]

Je kan toch gewoon vragen wat precies de verdediging betoogt?
Ik proef hier vooral onwil van de rechtbank.
Neuh. Het is de taak van de advocaat om argumenten en weerleggingen duidelijk uiteen te zetten. Als de rechter geen redenen heeft gehoord om het bewijs te verwerpen, is het niet zijn taak om het pleidooi te draaien op manieren die volgens hem de verdachte vrijpleiten. Zou hij dat wel doen, dan zou hij advocaat en rechter tegelijk worden.
pi_178651281
Komt over als een wanhoopsdaad van de advocaat. Zag al in dat het hopeloos was dus dan maar wartaal uitkramen.
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_178651576
Oh heerlijk, als je geen verweer meer hebt ga je 2 dagen gemeenschapsgeld verspillen door onzin uit te kramen. Prima, nagel haar ook maar aan de schandpaal, het moet eens afgelopen zijn met dat gedoe.
Racist
pi_178652291
Haha wat een backfire topic voor TS die niet begrijpt hoe de rechtspraak werkt.
  zaterdag 21 april 2018 @ 09:33:51 #17
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178652320
Tja, neem een goede advocaat
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178652324
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 00:07 schreef eigendeegcookie het volgende:
[@hugecool: Dankje wel!]

Je kan toch gewoon vragen wat precies de verdediging betoogt?
Ik proef hier vooral onwil van de rechtbank.
2 dagen lang onzin aan moeten horen is niet genoeg?
pi_178652351
Na 2 dagen blablabla. Geachte mevrouw Weski, dank voor uw betoog. Het was wat lang, kunt u ons in 2 minuten even samenvatten wat u zojuist heeft gezegd? Wij willen er zeker van zijn dat we de kern van uw betoog niet missen. Dank u wel...
Racist
  zaterdag 21 april 2018 @ 09:40:10 #20
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178652368
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 00:16 schreef eigendeegcookie het volgende:
Jajaja, dat dacht ik wel, madam april,
is wel waar natuurlijk.
maar toch: een rechter die van goede wil is, die gaat toch niet de zaak op die manier afronden?
ik vind het lomp. grof en beledigend voor alle betrokkenen.
wel 2 dagen lang het betoog uitzitten als een homp vlees, en dan later zeggen dat het moeilijk te begrijpen was.
rechter is er niet om een advocaat het pleidooi in orde te maken.Als de advocaat in het pleidooi onsamenhangend quatsch me random voetnoten te brengen en stapels bijlages zonder een goed punt temaken heeft de advocaat gefaald.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178652401
Kort samengevat:

Criminelen communiceren met elkaar via een gecodeerde Blackberries.
Canadese politie legt beslag op de server van deze blackberries.
Nederlandse politie kraakt alle data op de server en leest zo berichten na tussen criminelen.
Diverse criminelen worden aangeklaagd met de berichten als bewijs.
Weski probeert dit te voorkomen.
Weski zegt dat de data niet gebruikt mag worden op deze manier.
Weski zegt dat de rechters er geen verstand van hebben.
Rechters slaan nu terug.
Dikke Marokkaan blijft in gevangenis.
.
pi_178653143
Weski een beetje kennende zal ze wel een te hoog begripsniveau bij de rechters verondersteld hebben. Na 40 jaar advocatuur krijgt ze steeds meer met omhooggevallen hbo-ers te maken en dan moet je omschakelen. Maar sowieso, als het te ingewikkeld wordt hameren rechters gewoon het OM-verhaal af met enkele gemeenplaatsen terzake van het pleidooi.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178653308
Wat een domme verdedigingstactiek.
“To destroy a people you must first sever their roots.”
  zaterdag 21 april 2018 @ 11:33:11 #24
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_178653325
Als je twee dagen nodig hebt om je boodschap over te brengen dan is de boodschap misschien niet zo goed.
  zaterdag 21 april 2018 @ 11:35:11 #25
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_178653344
Eens afwachten of ze het in 1 uitzending van Pauw wel uit kan leggen. :')
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_178653355
Ik heb de hele uitspraak gelezen en de rechtbank gaat gewoon in op alle verweren van de verdediging hoor. Niks mis mee. Wat Weski heeft gedaan in haar ellenlange pleidooi doet me denken aan een scholiertje dat een toets aan het maken is. Je krijgt een vraag waarop je het antwoord niet weet, en produceert dan maar een oeverloos wollig verhaal in de hoop dat de docent er een puntje voor wil geven.
pi_178653531
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 23:29 schreef eigendeegcookie het volgende:
Advocaat Weski vindt dat ze is afgeschilderd als een warhoofd
https://www.nrc.nl/nieuws(...)en-warhoofd-a1600235

De Amsterdamse rechtbank stelde deze week in een vonnis dat „door het zeer wijdlopige en grammaticaal niet kloppende taalgebruik” het de rechters niet duidelijk is geworden wat Weski beoogde te zeggen.
Weski, al veertig jaar advocaat en een van de meest ervaren strafpleiters van Nederland, is van mening dat de Amsterdamse rechtbank donderdag niet alleen Naoufal F. veroordeelde (wegens het beramen van een moordaanslag) maar ook haar, als diens raadsvrouw.

In een speciale overweging in het vonnis laten de rechters weten dat ze in het geheel geen chocolade konden maken van het betoog dat Weski vorige maand in deze strafzaak hield. Haar pleidooi duurde twee dagen en telde 197 pagina’s (exclusief bijlagen). In het vonnis – waarin de verdachte een straf van achttien jaar cel kreeg opgelegd – staat dat „door het zeer wijdlopige en grammaticaal niet kloppende taalgebruik” van advocaat Weski het de rechters niet duidelijk is geworden wat ze beoogde te zeggen. De rechters oordelen dat het „lastig is gebleken de structuur in het betoog te ontdekken”

Wat krijgen we nou??
De rechters kunnen het verweer niet volgen, maar dat weerhoudt ze er niet van de verdachte te veroordelen?
Als de rechters nog vragen hebben, kunnen ze de zaak toch niet afronden?

De genoemde speciale overweging in het vonnis heb ik zelf overigens niet kunnen vinden.
Als er genoeg bewijs is en de advocaat geen fatsoenlijk verdediging heeft aangevoerd dan is er genoeg grond om hem te veroordelen, had hij maar een advocaat moeten nemen die zijn vak kent.
speak only if it improves the silence.
pi_178653560
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 00:16 schreef eigendeegcookie het volgende:
Jajaja, dat dacht ik wel, madam april,
is wel waar natuurlijk.
maar toch: een rechter die van goede wil is, die gaat toch niet de zaak op die manier afronden?
ik vind het lomp. grof en beledigend voor alle betrokkenen.
wel 2 dagen lang het betoog uitzitten als een homp vlees, en dan later zeggen dat het moeilijk te begrijpen was.
quote:
1s.gif Op zaterdag 21 april 2018 00:30 schreef madam-april het volgende:

[..]

Een rechter dient objectief te zijn en zich niet te bemoeien met het betoog dat de advocaten voeren. Het is het werk van de rechter om het betoog aan te horen zonder zich daarmee te bemoeien.
Weski kennende is haar meerdere keren gevraagd wat ze bedoelde en heeft ze alleen maar onduidelijkere antwoorden gegeven, onbegrijpelijke taal daar leeft zij van.
speak only if it improves the silence.
pi_178653567
Hebben we hier in Nederland een advocaatje te pakken dat de Chewbacca defense wilde gebruiken .. en toen keihard op haar bek ging ?

Nice.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chewbacca_defense
Maar dat is mijn aanstootgevende mening.
pi_178653569
Dus ze had 197 pagina's nodig om iets uit te leggen en nog was het punt niet duidelijk. Ouch! En ik dacht dat mijn stukken slecht waren.
wooblabalurg
pi_178677552
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 11:53 schreef TjjWester het volgende:

[..]

Als er genoeg bewijs is en de advocaat geen fatsoenlijk verdediging heeft aangevoerd dan is er genoeg grond om hem te veroordelen, had hij maar een advocaat moeten nemen die zijn vak kent.
dat is wel een heel slecht systeem vind ik.
want een burger is doorgaans niet in staat een goeie advocaat te kiezen, omdat het zijn wereldje niet is. [of omdat het anders te duur wordt]
soms zegt een advocaat wat veel, en wordt de rechter een beetje moe,
vaak zegt een advocaat te weinig, en denkt de rechter: dan had hij maar een betere advocaat moeten nemen. Dus tegen beter weten in rondt de rechter de zaak dan af.
Rechtspraak is voor iedereen!
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_178677753
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 11:35 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik heb de hele uitspraak gelezen en de rechtbank gaat gewoon in op alle verweren van de verdediging hoor. Niks mis mee.
Ja, ik moet zeggen dat het artikel in de NRC de kwestie slecht weergeeft.
De rechtbank zegt : 'dat het niet eenvoudig is geweest tot een begrijpelijke samenvatting van de verschillende onderdelen van het door mr. Weski gevoerde verweer te komen'
Maar in NRC stond: 'In een speciale overweging in het vonnis laten de rechters weten dat ze in het geheel geen chocolade konden maken van het betoog'
Dat is een belangrijk verschil.
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_178678746
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 23:29 schreef eigendeegcookie het volgende:
Advocaat Weski vindt dat ze is afgeschilderd als een warhoofd
https://www.nrc.nl/nieuws(...)en-warhoofd-a1600235

De Amsterdamse rechtbank stelde deze week in een vonnis dat „door het zeer wijdlopige en grammaticaal niet kloppende taalgebruik” het de rechters niet duidelijk is geworden wat Weski beoogde te zeggen.
Weski, al veertig jaar advocaat en een van de meest ervaren strafpleiters van Nederland, is van mening dat de Amsterdamse rechtbank donderdag niet alleen Naoufal F. veroordeelde (wegens het beramen van een moordaanslag) maar ook haar, als diens raadsvrouw.

In een speciale overweging in het vonnis laten de rechters weten dat ze in het geheel geen chocolade konden maken van het betoog dat Weski vorige maand in deze strafzaak hield. Haar pleidooi duurde twee dagen en telde 197 pagina’s (exclusief bijlagen). In het vonnis – waarin de verdachte een straf van achttien jaar cel kreeg opgelegd – staat dat „door het zeer wijdlopige en grammaticaal niet kloppende taalgebruik” van advocaat Weski het de rechters niet duidelijk is geworden wat ze beoogde te zeggen. De rechters oordelen dat het „lastig is gebleken de structuur in het betoog te ontdekken”

Wat krijgen we nou??
De rechters kunnen het verweer niet volgen, maar dat weerhoudt ze er niet van de verdachte te veroordelen?
Als de rechters nog vragen hebben, kunnen ze de zaak toch niet afronden?

De genoemde speciale overweging in het vonnis heb ik zelf overigens niet kunnen vinden.
In der beschränkung zeigt sich erst der meister.

197 pagina’s om je punt te moeten maken. Dat klinkt overdreven.

De rechtbank vond het waarschijnlijk zo buitensporig dat ze Weski inderdaad een brevet van onvermogen in deze zaak hebben gegeven. Ik snap dat ze dat niet leuk vindt, maar als de rechtbank dat doet, dan denk ik dat je ook enorm ieders tijd hebt lopen verzieken met een enorm hoge rekening tot gevolg.

Dat zo’n crimineel dat moet betalen vind ik prima, maar dit is ook gemeenschapsgeld. Weski moet dus even goed na gaan denken of er niet ook een kern van waarheid in zit.
pi_178679443
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 11:56 schreef Aanstootgevend het volgende:
Hebben we hier in Nederland een advocaatje te pakken dat de Chewbacca defense wilde gebruiken .. en toen keihard op haar bek ging ?

Nice.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chewbacca_defense
je bent mij voor. Dacht daar ook meteen aan
pi_178679638
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 11:56 schreef Aanstootgevend het volgende:
Hebben we hier in Nederland een advocaatje te pakken dat de Chewbacca defense wilde gebruiken .. en toen keihard op haar bek ging ?

Nice.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chewbacca_defense
Nederland heeft ook geen juryrechtspraak en überhaupt een heel ander systeem dan de VS.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_178680389
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 11:13 schreef Weltschmerz het volgende:
Weski een beetje kennende zal ze wel een te hoog begripsniveau bij de rechters verondersteld hebben. Na 40 jaar advocatuur krijgt ze steeds meer met omhooggevallen hbo-ers te maken en dan moet je omschakelen. Maar sowieso, als het te ingewikkeld wordt hameren rechters gewoon het OM-verhaal af met enkele gemeenplaatsen terzake van het pleidooi.
Ik lees jouw posts m.b.t. 'het recht' graag, maar is er niet wat voor te zeggen dat de zendende partij in communicatie hoofdverantwoordelijk is dat de boodschap op retorisch juiste en begrijpelijke wijze is opgebouwd? In dit geval de advocate Weski?

Nu voelt je post als een aanval op het Nederlandse rechtssysteem (waar ik om meerdere redenen net zo goed kritisch op ben), die niet af is.

Heeft iemand het volledige artikel? NRC doet weer eens aan een betaalmuur.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
pi_178684079
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 17:56 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

dat is wel een heel slecht systeem vind ik.
want een burger is doorgaans niet in staat een goeie advocaat te kiezen, omdat het zijn wereldje niet is. [of omdat het anders te duur wordt]
soms zegt een advocaat wat veel, en wordt de rechter een beetje moe,
vaak zegt een advocaat te weinig, en denkt de rechter: dan had hij maar een betere advocaat moeten nemen. Dus tegen beter weten in rondt de rechter de zaak dan af.
Rechtspraak is voor iedereen!
Dus moet een rechter maar zelf gokken wat de verdediging bedoeld?
speak only if it improves the silence.
pi_178684294
Volgens mij is de rol van het verweer ( de verdediging ) juist om duidelijk uit te leggen waarom de persoon onschuldig is tegen de rechter. Volgens mij is dat de kern van het advocatuur. De advocaat moet juist iets ingewikkelds kunnen vertalen zodat iedereen het begrijpt. En volgens mij geldt dat ook voor het O.M. Maar zij moeten juist een duidelijk pleidooi geven waarom iemand schuldig is en hoe ernstig het delict is.

Als advocaat heb je wel een plaat voor kop als je de rechter gaat verwijten dat hij of zij je pleidooi niet begrijpt. Dan heb je in mijn ogen gewoon je werk niet goed gedaan.

ps. in Amerika is het nog erger want daar moet je de jury overtuigen waarom hij of zij onschuldig/schuldig is. En dat zijn gewone burgers.
pi_178684324
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 17:56 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

dat is wel een heel slecht systeem vind ik.
want een burger is doorgaans niet in staat een goeie advocaat te kiezen, omdat het zijn wereldje niet is. [of omdat het anders te duur wordt]
soms zegt een advocaat wat veel, en wordt de rechter een beetje moe,
vaak zegt een advocaat te weinig, en denkt de rechter: dan had hij maar een betere advocaat moeten nemen. Dus tegen beter weten in rondt de rechter de zaak dan af.
Rechtspraak is voor iedereen!
Mr. Inez Welski wordt gezien als een van de beste strafpleiters van dit moment. Dus wat is je punt precies?
pi_178684330
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 23:24 schreef MakkieR het volgende:
Volgens mij is de rol van het verweer ( de verdediging ) juist om duidelijk uit te leggen waarom de persoon onschuldig is tegen de rechter. Volgens mij is dat de kern van het advocatuur. De advocaat moet juist iets ingewikkelds kunnen vertalen zodat iedereen het begrijpt. En volgens mij geldt dat ook voor het O.M. Maar zij moeten juist een duidelijk pleidooi geven waarom iemand schuldig is en hoe ernstig het delict is.

Als advocaat heb je wel een plaat voor kop als je de rechter gaat verwijten dat hij of zij je pleidooi niet begrijpt. Dan heb je in mijn ogen gewoon je werk niet goed gedaan.

ps. in Amerika is het nog erger want daar moet je de jury overtuigen waarom hij of zij onschuldig/schuldig is. En dat zijn gewone burgers.
Ook in de VS kent men trail by judge.

Een jury overtuigen van de onschuld van een schuldige is overigens een stuk makkelijker dan een rechter.
pi_178684347
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 23:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ook in de VS kent men trail by judge.

Een jury overtuigen van de onschuld van een schuldige is overigens een stuk makkelijker dan een rechter.
Het is ook makkelijker een jury van de schuld van een onschuldige.
pi_178684391
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 23:28 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Ook in de VS kent men trail by judge.

Een jury overtuigen van de onschuld van een schuldige is overigens een stuk makkelijker dan een rechter.
Je kunt tegen een jury beter geen wartaal uitslaan als de verdachte staat te wachten op een jury uitspraak. Want als ik de verdedigende advocaat niet begrijp en zijn of haar pleidooi is niet duidelijk voor mij, dan is de verdachte voor mij schuldig.
pi_178684401
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 23:30 schreef madam-april het volgende:

[..]

Het is ook makkelijker een jury van de schuld van een onschuldige.
Als je onschuldig bent wil je een rechter laten beslissen inderdaad.
pi_178684409
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 23:27 schreef madam-april het volgende:

[..]

Mr. Inez Welski wordt gezien als een van de beste strafpleiters van dit moment. Dus wat is je punt precies?
Ze staat er ook om bekend dat ze vaak dure onbekende woorden gebruikt en een pleidooi afsteekt die meestal vrij onbegrijpelijk zijn.
speak only if it improves the silence.
pi_178684410
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 23:34 schreef MakkieR het volgende:

[..]

Je kunt tegen een jury beter geen wartaal uitslaan als de verdachte staat te wachten op een jury uitspraak. Want als ik de verdedigende advocaat niet begrijp en zijn of haar pleidooi is niet duidelijk voor mij, dan is de verdachte voor mij schuldig.
Het lijkt mij duidelijk dat je anders communiceert met een juryz
pi_178684437
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 19:47 schreef Oostwoud het volgende:
Heeft iemand het volledige artikel? NRC doet weer eens aan een betaalmuur.
Advocaat Weski vindt dat ze is afgeschilderd als een warhoofd
De Amsterdamse rechtbank stelde deze week in een vonnis dat „door het zeer wijdlopige en grammaticaal niet kloppende taalgebruik” het de rechters niet duidelijk is geworden wat Weski beoogde te zeggen.

Marcel Haenen
20 april 2018

Inez Weski

De Amsterdamse rechtbank heeft zich schuldig gemaakt aan „lasterlijke agressie” door strafpleiter Inez Weski afgelopen donderdag in een vonnis af te schilderen als een onbegrijpelijk warhoofd. Weski, al veertig jaar advocaat en een van de meest ervaren strafpleiters van Nederland, is van mening dat de Amsterdamse rechtbank donderdag niet alleen Naoufal F. veroordeelde (wegens het beramen van een moordaanslag) maar ook haar, als diens raadsvrouw.

In een speciale overweging in het vonnis laten de rechters weten dat ze in het geheel geen chocolade konden maken van het betoog dat Weski vorige maand in deze strafzaak hield. Haar pleidooi duurde twee dagen en telde 197 pagina’s (exclusief bijlagen). In het vonnis – waarin de verdachte een straf van achttien jaar cel kreeg opgelegd – staat dat „door het zeer wijdlopige en grammaticaal niet kloppende taalgebruik” van advocaat Weski het de rechters niet duidelijk is geworden wat ze beoogde te zeggen. De rechters oordelen dat het „lastig is gebleken de structuur in het betoog te ontdekken”.

Ongebruikelijke woorden
Het zijn zeer ongebruikelijke en persoonlijke woorden in een juridisch vonnis. Een onlangs gepensioneerde en ervaren Amsterdamse rechter noemt de uitspraak over de strafpleiter „een degradatie die zelden een advocaat ten deel valt”. Een andere Amsterdamse rechter zegt dat het pleidooi van Weski gelet op de terechtwijzing van zijn collega’s wel „echt heel warrig moet zijn geweest”.

Het is trouwens niet voor het eerst dat rechters Weski een warhoofd noemen. Het gerechtshof Den Bosch dat in 2017 wapenhandelaar Kouwenhoven tot 19 jaar veroordeelde, noemde het pleidooi van zijn advocaat Weski in die zaak „een bijna onontwarbare kluwen van kritiekpunten, stellingen en beweringen.”

Weski betoogde tijdens de strafzaak dat haar cliënt geen eerlijk proces kreeg. Volgens haar heeft het Openbaar Ministerie de telefoongegevens van verdachten – PGP-data die op een computerserver in Canada waren opgeslagen – onrechtmatig en in strijd met het internationaal recht verkregen. Ook heeft ze kritiek op de manier waarop met de 3,6 miljoen berichten is omgegaan nadat de Canadese autoriteiten de gegevens aan Nederland hebben overgedragen.

Poging tot wraking rechtbank
Weski is aangeslagen door het vonnis. Volgens Weski wordt de onalledaagse magistratelijke sneer aan haar adres mede ingegeven door het feit dat zij eerder – tevergeefs – probeerde de rechtbank te wraken omdat de rechters niet onpartijdig waren. Ze zegt dat de rechtbank „gegronde verweren wegredeneert door te stellen dat de verdediging wartaal uitkraamt”.

Weski zegt te betreuren dat ze de rechters na het vonnis niet opnieuw kan wraken. „Je kan slechts hopen, dat in hoger beroep wel magistratelijk en onafhankelijk zal worden geoordeeld met respect voor de wet en de advocaten.”
uiteindelijk lukt altijd alles
pi_178684561
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 23:38 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

Advocaat Weski vindt dat ze is afgeschilderd als een warhoofd
De Amsterdamse rechtbank stelde deze week in een vonnis dat „door het zeer wijdlopige en grammaticaal niet kloppende taalgebruik” het de rechters niet duidelijk is geworden wat Weski beoogde te zeggen.

Marcel Haenen
20 april 2018

Inez Weski

De Amsterdamse rechtbank heeft zich schuldig gemaakt aan „lasterlijke agressie” door strafpleiter Inez Weski afgelopen donderdag in een vonnis af te schilderen als een onbegrijpelijk warhoofd. Weski, al veertig jaar advocaat en een van de meest ervaren strafpleiters van Nederland, is van mening dat de Amsterdamse rechtbank donderdag niet alleen Naoufal F. veroordeelde (wegens het beramen van een moordaanslag) maar ook haar, als diens raadsvrouw.

In een speciale overweging in het vonnis laten de rechters weten dat ze in het geheel geen chocolade konden maken van het betoog dat Weski vorige maand in deze strafzaak hield. Haar pleidooi duurde twee dagen en telde 197 pagina’s (exclusief bijlagen). In het vonnis – waarin de verdachte een straf van achttien jaar cel kreeg opgelegd – staat dat „door het zeer wijdlopige en grammaticaal niet kloppende taalgebruik” van advocaat Weski het de rechters niet duidelijk is geworden wat ze beoogde te zeggen. De rechters oordelen dat het „lastig is gebleken de structuur in het betoog te ontdekken”.

Ongebruikelijke woorden
Het zijn zeer ongebruikelijke en persoonlijke woorden in een juridisch vonnis. Een onlangs gepensioneerde en ervaren Amsterdamse rechter noemt de uitspraak over de strafpleiter „een degradatie die zelden een advocaat ten deel valt”. Een andere Amsterdamse rechter zegt dat het pleidooi van Weski gelet op de terechtwijzing van zijn collega’s wel „echt heel warrig moet zijn geweest”.

Het is trouwens niet voor het eerst dat rechters Weski een warhoofd noemen. Het gerechtshof Den Bosch dat in 2017 wapenhandelaar Kouwenhoven tot 19 jaar veroordeelde, noemde het pleidooi van zijn advocaat Weski in die zaak „een bijna onontwarbare kluwen van kritiekpunten, stellingen en beweringen.”

Weski betoogde tijdens de strafzaak dat haar cliënt geen eerlijk proces kreeg. Volgens haar heeft het Openbaar Ministerie de telefoongegevens van verdachten – PGP-data die op een computerserver in Canada waren opgeslagen – onrechtmatig en in strijd met het internationaal recht verkregen. Ook heeft ze kritiek op de manier waarop met de 3,6 miljoen berichten is omgegaan nadat de Canadese autoriteiten de gegevens aan Nederland hebben overgedragen.

Poging tot wraking rechtbank
Weski is aangeslagen door het vonnis. Volgens Weski wordt de onalledaagse magistratelijke sneer aan haar adres mede ingegeven door het feit dat zij eerder – tevergeefs – probeerde de rechtbank te wraken omdat de rechters niet onpartijdig waren. Ze zegt dat de rechtbank „gegronde verweren wegredeneert door te stellen dat de verdediging wartaal uitkraamt”.

Weski zegt te betreuren dat ze de rechters na het vonnis niet opnieuw kan wraken. „Je kan slechts hopen, dat in hoger beroep wel magistratelijk en onafhankelijk zal worden geoordeeld met respect voor de wet en de advocaten.”
Als meerdere rechtbanken van mening zijn dat haar pleidooi warrig is, dan is het toch tijd om duidelijker te worden.

Ook al is het allemaal no zo hoogstaand, het gaat erom de toehoorder te overtuigen.
pi_178684730
quote:
1s.gif Op zondag 22 april 2018 23:27 schreef madam-april het volgende:

[..]

Mr. Inez Welski wordt gezien als een van de beste strafpleiters van dit moment. Dus wat is je punt precies?
Ik bedoelde dat ik t een slecht systeem vind dat de rechters het moeten doen met wat de avocaten aanleveren. Maar je hebt gelijk: bovenstaand is daar geen voorbeeld van.
Maar ik wou t toch even kwijt.
Het kan niet anders dan dat een rechter zo nu en dan merkt dat een advocaat een onverschilige hork is. De rechter gaat dan niet helpen d.m.v. vragen stellen. Dus eigenlijk word je dan veroordeeld naar de kwaliteiten van je vertegenwoordiger.
Dat is natuurlijk niet rechtvaardig, een rechter weet dat, want een rechter heeft ook een geweten.
Maar de rechtbank heeft REGELS, dus het moet dan maar op de onrechtvaardige manier.

in t geval van mr Weski voelden de rechters zich wellicht al in kuif gepikt vanwege de wraking, zodat een zekere korzeligheid kon verhinderen dat mr Weski soepeltjes begrepen werd.
uiteindelijk lukt altijd alles
  maandag 23 april 2018 @ 00:24:20 #49
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_178684798
Ze zal een gepeperde rekening indienen in ieder geval. Een pleitnota van 197 pagina's flans je niet zomaar even in elkaar. Dat doe je om verwarring te veroorzaken, ofzo.

[ Bericht 16% gewijzigd door Kamelenteen op 23-04-2018 00:35:42 ]
pi_178684928
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 00:12 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat ik t een slecht systeem vind dat de rechters het moeten doen met wat de avocaten aanleveren. Maar je hebt gelijk: bovenstaand is daar geen voorbeeld van.
Maar ik wou t toch even kwijt.
Het kan niet anders dan dat een rechter zo nu en dan merkt dat een advocaat een onverschilige hork is. De rechter gaat dan niet helpen d.m.v. vragen stellen. Dus eigenlijk word je dan veroordeeld naar de kwaliteiten van je vertegenwoordiger.
Dat is natuurlijk niet rechtvaardig, een rechter weet dat, want een rechter heeft ook een geweten.
Maar de rechtbank heeft REGELS, dus het moet dan maar op de onrechtvaardige manier.

in t geval van mr Weski voelden de rechters zich wellicht al in kuif gepikt vanwege de wraking, zodat een zekere korzeligheid kon verhinderen dat mr Weski soepeltjes begrepen werd.
Er moet natuurlijk wel nog steeds (voldoende) bewijs zijn voor een veroordeling he. Het is niet zo dat iemand bij een warrig of slecht verweer per definitie veroordeeld wordt.
pi_178685030
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 00:12 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat ik t een slecht systeem vind dat de rechters het moeten doen met wat de avocaten aanleveren. Maar je hebt gelijk: bovenstaand is daar geen voorbeeld van.
Maar ik wou t toch even kwijt.
Het kan niet anders dan dat een rechter zo nu en dan merkt dat een advocaat een onverschilige hork is. De rechter gaat dan niet helpen d.m.v. vragen stellen. Dus eigenlijk word je dan veroordeeld naar de kwaliteiten van je vertegenwoordiger.
Dat is natuurlijk niet rechtvaardig, een rechter weet dat, want een rechter heeft ook een geweten.
Maar de rechtbank heeft REGELS, dus het moet dan maar op de onrechtvaardige manier.

in t geval van mr Weski voelden de rechters zich wellicht al in kuif gepikt vanwege de wraking, zodat een zekere korzeligheid kon verhinderen dat mr Weski soepeltjes begrepen werd.
Jawehel, was het dan een pro deo advocaat?

Als je soepel begrepen kan worden op een enkel klein zielig misdrijfje, dan kan dat heus wel met het bewijs meegeleverd worden als het zo’n moeilijk uit te leggen verhaal was.

Ga zelf eens na: een enorm verhaal schrijven om toch je gelijk te halen? Hoe idioot hard moet je dan wel werken om een misdrijf recht te praten? Is dat de gang van normale zaken? Dan maak je het jezelf als advocaat ook wel een beetje te moeilijk denk ik. Dan weet je ergens al dat er geen redden meer aan is. Dan denk je eureka, ik ga schrijven. En dat doe ik dan op zo’n manier dat ze amper wat terug te zeggen hebben.

Zo kan de advocaat in kwestie ook bezig zijn geweest. En dan verwijten dat de rechtbank onrechtvaardig is?

Bewijs is bewijs. Schriftelijk aangeleverd bewijs is wel en niet bewijs. Elk aangeleverd bewijsstuk moet goedgekeurd worden.

Hetgeen wat niet te bewijzen is, dat is de voordracht uit de mond van een advocaat. Om die dader toch ergens van schuld te ontdoen. Dat kan uiteraard met tegenbewijs, dat tegenbewijs valt dus samen met dat 200 pagina’s tellende werkstukje. Meer is het niet. Het bewijs kan alsnog overtuigender zijn dan het tegenbewijs.

Hoe denk je bijvoorbeeld dan een dader van een bewezen misdrijf toch vrij te kunnen spreken? Of strafvermindering te willen? Als die advocaat in kwestie nog van mening was dat de uitspraak niet kon deugen. Dan kon ze ook als ze wist dat ze samen met de dader nog een kans kon hebben op strafvermindering in hoger beroep gaan.

Of een beter beroep zoeken, dat je zegmaar een automobilist een klein bewijsje geeft of zegt dat die fout zat.

Het is de taak van de advocaat om het tegenbewijs op een goede manier te brengen. De aanklager heeft niet ‘het’ voordeel. Eerder altijd het nadeel. Maar dat is enkel een mening.

[ Bericht 1% gewijzigd door Faz3D op 23-04-2018 01:11:23 ]
pi_178685157
pi_178687237
quote:
0s.gif Op zondag 22 april 2018 19:47 schreef Oostwoud het volgende:

[..]

Ik lees jouw posts m.b.t. 'het recht' graag, maar is er niet wat voor te zeggen dat de zendende partij in communicatie hoofdverantwoordelijk is dat de boodschap op retorisch juiste en begrijpelijke wijze is opgebouwd? In dit geval de advocate Weski?
Nee, eigenlijk niet. Ten eerste dient de rechtbank zelf aan waarheidsvinding te doen en vast te stellen of de opsporingsmethoden deugden en of gebreken daarin tot niet-ontvankelijkheid van het OM moeten leiden. Daarbij kunnen ze hetgeen de advocaat aanvoert gebruiken maar daar kunnen ze zich niet achter verschuilen.

Ten tweede zijn het vaak hele dikke ingewikkelde dossiers waarin de rechtbank maar het overzicht dient te krijgen. Als een advocaat gaten schiet in het verhaal van het OM en aangeeft waarom welk gat welk gevolg moet hebben, al dan niet in onderlinge samenhang, wordt dat er voor de rechtbank niet per se eenvoudiger op. Maar dat hoeft ook niet, zij worden geacht de complexiteit van grote strafzaken met alle haken en ogen aan te kunnen. Het idee dat dat in Jip en Janneke-taal voor iedereen helder en eenvoudig uitgelegd zou moeten worden slaat helemaal nergens op.

Ten derde hebben we een overwerkte rechterlijke macht van steeds lageropgeleide rechters die sowieso geen specifieke deskundigheid in bewijswaardering hebben die steeds meer neigt naar het afhameren van het door het OM aangeleverde dossier. Meer naarmate dat ingewikkelder is. Dan komt een zeer bekwame ervaren advocate met een principieel pleidooi wat er vermoedelijk op neerkomt dat het onrechtmatig optreden van het OM gesanctioneerd moet worden door het vrijuit gaan van de verdachte. Dat is altijd een onbevredigende uitkomst die ook erg slecht ligt bij het grote publiek, 'vormfouten' en zo, maar het is de enige sanctie op onrechtmatig overheidsoptreden in deze. Met buitenlandse overheden daarbij wordt het nog ingewikkelder, en principieler, terwijl rechters zich veel meer op hun gemak voelen wanneer ze binnen het Nederlands strafrechtelijk stramien kunnen blijven.

quote:
Nu voelt je post als een aanval op het Nederlandse rechtssysteem (waar ik om meerdere redenen net zo goed kritisch op ben), die niet af is.

Heeft iemand het volledige artikel? NRC doet weer eens aan een betaalmuur.
Daar hebben we niet zoveel aan. We zouden dat hele pleidooi in relatie tot het dossier van het OM moeten beoordelen. Daar kunnen best grammaticale fouten in zitten. Het is ook wel eens gebeurd dat bij taalkundige analyse van een arrest is gebleken dat de Officier van Justitie voor 8 jaar de gevangenis in werd gestuurd. In ingewikkelde kwesties loop je soms tegen de grenzen van de heldere uitdrukkingsmogelijkheden van een taal aan.

Weski is niet boven elke kritiek verheven maar het idee dat zij alles in eenvoudige hapklare brokken op een presenteerblaadje moet aanbieden is onjuist. De rechtbank moet kluwen ontwarren, een advocaat kan daar een voorschot op nemen, maar kan ook slechts wijzen op een kluw die ontward moet worden voordat er een veroordeling zou kunnen volgen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178687313
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 08:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, eigenlijk niet. Ten eerste dient de rechtbank zelf aan waarheidsvinding te doen en vast te stellen of de opsporingsmethoden deugden en of gebreken daarin tot niet-ontvankelijkheid van het OM moeten leiden. Daarbij kunnen ze hetgeen de advocaat aanvoert gebruiken maar daar kunnen ze zich niet achter verschuilen.

Ten tweede zijn het vaak hele dikke ingewikkelde dossiers waarin de rechtbank maar het overzicht dient te krijgen. Als een advocaat gaten schiet in het verhaal van het OM en aangeeft waarom welk gat welk gevolg moet hebben, al dan niet in onderlinge samenhang, wordt dat er voor de rechtbank niet per se eenvoudiger op. Maar dat hoeft ook niet, zij worden geacht de complexiteit van grote strafzaken met alle haken en ogen aan te kunnen. Het idee dat dat in Jip en Janneke-taal voor iedereen helder en eenvoudig uitgelegd zou moeten worden slaat helemaal nergens op.

Ten derde hebben we een overwerkte rechterlijke macht van steeds lageropgeleide rechters die sowieso geen specifieke deskundigheid in bewijswaardering hebben die steeds meer neigt naar het afhameren van het door het OM aangeleverde dossier. Meer naarmate dat ingewikkelder is. Dan komt een zeer bekwame ervaren advocate met een principieel pleidooi wat er vermoedelijk op neerkomt dat het onrechtmatig optreden van het OM gesanctioneerd moet worden door het vrijuit gaan van de verdachte. Dat is altijd een onbevredigende uitkomst die ook erg slecht ligt bij het grote publiek, 'vormfouten' en zo, maar het is de enige sanctie op onrechtmatig overheidsoptreden in deze. Met buitenlandse overheden daarbij wordt het nog ingewikkelder, en principieler, terwijl rechters zich veel meer op hun gemak voelen wanneer ze binnen het Nederlands strafrechtelijk stramien kunnen blijven.

[..]

Daar hebben we niet zoveel aan. We zouden dat hele pleidooi in relatie tot het dossier van het OM moeten beoordelen. Daar kunnen best grammaticale fouten in zitten. Het is ook wel eens gebeurd dat bij taalkundige analyse van een arrest is gebleken dat de Officier van Justitie voor 8 jaar de gevangenis in werd gestuurd. In ingewikkelde kwesties loop je soms tegen de grenzen van de heldere uitdrukkingsmogelijkheden van een taal aan.

Weski is niet boven elke kritiek verheven maar het idee dat zij alles in eenvoudige hapklare brokken op een presenteerblaadje moet aanbieden is onjuist. De rechtbank moet kluwen ontwarren, een advocaat kan daar een voorschot op nemen, maar kan ook slechts wijzen op een kluw die ontward moet worden voordat er een veroordeling zou kunnen volgen.
Het is de taak van Weski om de belangen van haar cliënt zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Dat doe je toch niet als je heel principieel een verweer gaat schrijven wat geen effect sorteert in plaats van tandenknarsend (al dan niet terecht) in Jip en Janneke taal iets te produceren waardoor de strafmaat beperkt blijft.

Dat je daarnaast je ook inzet voor een kwaliteitsslag is een tweede. Maar dat moet dan een zijspoor zijn en lijkt mij vooral iets voor de beroepsgroep als geheel die worden vertegenwoordigd door de orde van advocaten.
  maandag 23 april 2018 @ 09:01:24 #55
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178687365
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 08:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee, eigenlijk niet. Ten eerste dient de rechtbank zelf aan waarheidsvinding te doen en vast te stellen of de opsporingsmethoden deugden en of gebreken daarin tot niet-ontvankelijkheid van het OM moeten leiden. Daarbij kunnen ze hetgeen de advocaat aanvoert gebruiken maar daar kunnen ze zich niet achter verschuilen.

Ten tweede zijn het vaak hele dikke ingewikkelde dossiers waarin de rechtbank maar het overzicht dient te krijgen. Als een advocaat gaten schiet in het verhaal van het OM en aangeeft waarom welk gat welk gevolg moet hebben, al dan niet in onderlinge samenhang, wordt dat er voor de rechtbank niet per se eenvoudiger op. Maar dat hoeft ook niet, zij worden geacht de complexiteit van grote strafzaken met alle haken en ogen aan te kunnen. Het idee dat dat in Jip en Janneke-taal voor iedereen helder en eenvoudig uitgelegd zou moeten worden slaat helemaal nergens op.

Ten derde hebben we een overwerkte rechterlijke macht van steeds lageropgeleide rechters die sowieso geen specifieke deskundigheid in bewijswaardering hebben die steeds meer neigt naar het afhameren van het door het OM aangeleverde dossier. Meer naarmate dat ingewikkelder is. Dan komt een zeer bekwame ervaren advocate met een principieel pleidooi wat er vermoedelijk op neerkomt dat het onrechtmatig optreden van het OM gesanctioneerd moet worden door het vrijuit gaan van de verdachte. Dat is altijd een onbevredigende uitkomst die ook erg slecht ligt bij het grote publiek, 'vormfouten' en zo, maar het is de enige sanctie op onrechtmatig overheidsoptreden in deze. Met buitenlandse overheden daarbij wordt het nog ingewikkelder, en principieler, terwijl rechters zich veel meer op hun gemak voelen wanneer ze binnen het Nederlands strafrechtelijk stramien kunnen blijven.

[..]

Daar hebben we niet zoveel aan. We zouden dat hele pleidooi in relatie tot het dossier van het OM moeten beoordelen. Daar kunnen best grammaticale fouten in zitten. Het is ook wel eens gebeurd dat bij taalkundige analyse van een arrest is gebleken dat de Officier van Justitie voor 8 jaar de gevangenis in werd gestuurd. In ingewikkelde kwesties loop je soms tegen de grenzen van de heldere uitdrukkingsmogelijkheden van een taal aan.

Weski is niet boven elke kritiek verheven maar het idee dat zij alles in eenvoudige hapklare brokken op een presenteerblaadje moet aanbieden is onjuist. De rechtbank moet kluwen ontwarren, een advocaat kan daar een voorschot op nemen, maar kan ook slechts wijzen op een kluw die ontward moet worden voordat er een veroordeling zou kunnen volgen.
Heerlijk wat een tunnelvisie
Goed, stel nu dat rechters zo dom zijn als jij zegt en je zo een geweldig slimme en goede advocaat als Weski bent.
Dan maak je een betoog, voor mijn part een powerpoint presentatie waarbij je de aanklacht van het openbaar ministerie punt voor punt weerlegt, dat doe je grammaticaal correct en duidelijk zonder wolligheden.
Voorbeeld: uit tapgegevens uit Canada blijkt, bla bla bla
Deze tapgegevens zijn illegaal verkregen en mogen volgens art XYZ lid 4 niet gebruikt worden omdat bla bla
Referentie van de stukken erbij.

De kluwe alleen maar groter en warriger maken en op het bord van de rechtbank leggen en zeggen dat zij maar kaas moeten maken van jouw onoverzichtelijk betoog is een zwaktebod.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178687724
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 08:55 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Het is de taak van Weski om de belangen van haar cliënt zo goed mogelijk te vertegenwoordigen. Dat doe je toch niet als je heel principieel een verweer gaat schrijven wat geen effect sorteert in plaats van tandenknarsend (al dan niet terecht) in Jip en Janneke taal iets te produceren waardoor de strafmaat beperkt blijft.
De complexiteit van het werk van de rechters wordt bepaald door de complexiteit van de zaak, niet door de advocaat. Dat heeft een open eind, er is geen plafond bij het begripsniveau van rechters in de zin van als het daar boven gaat dan negeren we het. Weski mag dan ook bij het behartigen van de belangen van haar client veronderstellen dat de rechters de complexiteit volledig gaan doorgronden.

quote:
Dat je daarnaast je ook inzet voor een kwaliteitsslag is een tweede. Maar dat moet dan een zijspoor zijn en lijkt mij vooral iets voor de beroepsgroep als geheel die worden vertegenwoordigd door de orde van advocaten.
Dat is wat anders. De sanctie op onrechtmatige opsporingsmethoden is in beginsel niet-ontvankelijkheid van het OM, de enige sanctie bestaat in een oneigenlijk voordeel voor de verdachte. Daarom is het altijd onbevredigend maar een OM dat niet gesanctioneerd wordt zal vaker onrechtmatig opereren.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 april 2018 @ 09:45:09 #57
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_178687818


Deze mevrouw dus.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  maandag 23 april 2018 @ 10:14:50 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178688333
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 09:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De complexiteit van het werk van de rechters wordt bepaald door de complexiteit van de zaak, niet door de advocaat. Dat heeft een open eind, er is geen plafond bij het begripsniveau van rechters in de zin van als het daar boven gaat dan negeren we het. Weski mag dan ook bij het behartigen van de belangen van haar client veronderstellen dat de rechters de complexiteit volledig gaan doorgronden.

[..]

Dat is wat anders. De sanctie op onrechtmatige opsporingsmethoden is in beginsel niet-ontvankelijkheid van het OM, de enige sanctie bestaat in een oneigenlijk voordeel voor de verdachte. Daarom is het altijd onbevredigend maar een OM dat niet gesanctioneerd wordt zal vaker onrechtmatig opereren.
Dit staat los van een onsamenhangend, wollig en warrig, grammaticaal niet correct en van vage voetnoten voorziend verweer.
Het gaat hier over een slecht pleidooi van de verdediging, niet over wat anders
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178689966
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 09:38 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De complexiteit van het werk van de rechters wordt bepaald door de complexiteit van de zaak, niet door de advocaat. Dat heeft een open eind, er is geen plafond bij het begripsniveau van rechters in de zin van als het daar boven gaat dan negeren we het. Weski mag dan ook bij het behartigen van de belangen van haar client veronderstellen dat de rechters de complexiteit volledig gaan doorgronden.

[..]

Dat is wat anders. De sanctie op onrechtmatige opsporingsmethoden is in beginsel niet-ontvankelijkheid van het OM, de enige sanctie bestaat in een oneigenlijk voordeel voor de verdachte. Daarom is het altijd onbevredigend maar een OM dat niet gesanctioneerd wordt zal vaker onrechtmatig opereren.
Weski moet gewoon een optimaal resultaat behalen en daarbij hoort dat ze zichzelf aan de toehoorder aanpast indien dat degene is die de beslissing neemt, in plaats van autistisch op je gelijk hameren zonder het ooit te kunnen krijgen.
pi_178690490
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 09:01 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heerlijk wat een tunnelvisie
Goed, stel nu dat rechters zo dom zijn als jij zegt en je zo een geweldig slimme en goede advocaat als Weski bent.
Dan maak je een betoog, voor mijn part een powerpoint presentatie waarbij je de aanklacht van het openbaar ministerie punt voor punt weerlegt, dat doe je grammaticaal correct en duidelijk zonder wolligheden.
Voorbeeld: uit tapgegevens uit Canada blijkt, bla bla bla
Deze tapgegevens zijn illegaal verkregen en mogen volgens art XYZ lid 4 niet gebruikt worden omdat bla bla
Referentie van de stukken erbij.

De kluwe alleen maar groter en warriger maken en op het bord van de rechtbank leggen en zeggen dat zij maar kaas moeten maken van jouw onoverzichtelijk betoog is een zwaktebod.
Precies.. In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister, kortom: Weski is bepaald geen meester.
pi_178690743
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 12:35 schreef Pleun2011 het volgende:

[..]

Precies.. In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister, kortom: Weski is bepaald geen meester.
Beetje mijn spreuk gebruiken. Tssss...
pi_178690831
Eén zin uit het pleidooi, bestaande uit 400 woorden:

"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_178691020
Haha mooi hoe dit backfired.
pi_178691038
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 12:05 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Weski moet gewoon een optimaal resultaat behalen en daarbij hoort dat ze zichzelf aan de toehoorder aanpast indien dat degene is die de beslissing neemt, in plaats van autistisch op je gelijk hameren zonder het ooit te kunnen krijgen.
De toehoorder mag verondersteld worden in staat te zijn tot het volledig doorgronden van een complexe zaak, inclusief de bezwaren van de verdediging.

quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 12:58 schreef RM-rf het volgende:
Eén zin uit het pleidooi, bestaande uit 400 woorden:

[ afbeelding ]
Helder toch? Als je van een zin van meer dan 20 woorden in de war raakt heb je in de rechterlijke macht niks te zoeken.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 april 2018 @ 13:08:38 #65
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_178691050
Ik kreeg een keer een onvoldoende toen ik een zin van 93 woorden had gemaakt. Was ik twaalf.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_178691151
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Helder toch?
Als je van een zin van meer dan 20 woorden in de war raakt heb je in de rechterlijke macht niks te zoeken.
Als jij beweert dat die zin 'Helder' zou zijn bewijs je voroal dat je niet de moeite gedaan hebt hem te lezen...

Een hoop met komma's aan elkaar geplakte nonsens die niet eens met elkaar samenhang heeft.
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_178691394
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:14 schreef RM-rf het volgende:

[..]

Als jij beweert dat die zin 'Helder' zou zijn bewijs je voroal dat je niet de moeite gedaan hebt hem te lezen...
Het was een kleine moeite hoor.

quote:
Een hoop met komma's aan elkaar geplakte nonsens die niet eens met elkaar samenhang heeft.
Gelul. We hebben het hier over geschoolde juristen die geacht mogen worden hun primaire gereedschap te beheersen. Dat jij het niet begrijpt is niet de maat die voor rechters aangelegd wordt. Als twee banketbakkers met elkaar over banketbakken praten dan hoef jij dat ook niet meteen te begrijpen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178691541
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het was een kleine moeite hoor.

[..]

Gelul. We hebben het hier over geschoolde juristen die geacht mogen worden hun primaire gereedschap te beheersen. Dat jij het niet begrijpt is niet de maat die voor rechters aangelegd wordt. Als twee banketbakkers met elkaar over banketbakken praten dan hoef jij dat ook niet meteen te begrijpen.
Hun primaire gereedschap is de rechtspraak, niet het ontrafelen van onduidelijk taalgebruik. Zeker als de materie zelf al complex genoeg is hoef je niet ook nog eens een extra barrière op te werpen door gigantisch lange wollige zinnen te gebruiken.
pi_178691612
quote:
10s.gif Op maandag 23 april 2018 13:27 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Hun primaire gereedschap is de rechtspraak, niet het ontrafelen van onduidelijk taalgebruik.
Nederlands is het gereedschap van hun vak.

quote:
Zeker als de materie zelf al complex genoeg is hoef je niet ook nog eens een extra barrière op te werpen door gigantisch lange wollige zinnen te gebruiken.
Wat is er wollig aan deze zin?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 april 2018 @ 13:37:32 #70
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178691761
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 12:58 schreef RM-rf het volgende:
Eén zin uit het pleidooi, bestaande uit 400 woorden:

[ afbeelding ]
Het doet mij denken aan een stukje SW dat we op de filosofie facultijd hadden, Kant Generator Pro. Dat genereerde pseudo teksten van Kant, doe ook echt nergens op sloegen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 23 april 2018 @ 13:38:39 #71
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178691782
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De toehoorder mag verondersteld worden in staat te zijn tot het volledig doorgronden van een complexe zaak, inclusief de bezwaren van de verdediging.
[quote]0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Helder toch? Als je van een zin van meer dan 20 woorden in de war raakt heb je in de rechterlijke macht niks te zoeken.
Haar client werd er idd uitstekend mee gedient.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178691848
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De toehoorder mag verondersteld worden in staat te zijn tot het volledig doorgronden van een complexe zaak, inclusief de bezwaren van de verdediging.

[..]

Helder toch? Als je van een zin van meer dan 20 woorden in de war raakt heb je in de rechterlijke macht niks te zoeken.
Lekker autistisch je theoretische gelijk bepleiten en de praktijk negeren.

Good call, Inez!
pi_178691902
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:38 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Haar client werd er idd uitstekend mee gedient.
Als d's en t's al structureel te moeilijk blijken dan moet je blij zijn dat je een vak met ander gereedschap hebt gekozen, potten en pannen bijvoorbeeld. Een facultijd met een kant-generator, is dat iets van MBO mode en kleding?

Ik ben benieuwd wat het hof er over zegt, daar zitten doorgaans juristen van een eerdere generatie en een hoger niveau.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178691936
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:30 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nederlands is het gereedschap van hun vak.

Is het hele doel van gereedschap niet het eenvoudiger maken van de taak die voor je ligt?

quote:
Wat is er wollig aan deze zin?
Dat is al allemaal eerder in dit topic gezegd: Hij is veel te lang en totaal niet samenhangend. Een zin die begint als argument waarom een bepaald bewijsstuk in deze specifieke zaak niet toelaatbaar zou moeten zijn verandert na tien bijzinnen ineens een betoog over de rechten van tientallen anderen die helemaal niet bij deze zaak betrokken zijn. Dat kan verder allemaal heer interessant zijn hoor maar daar heeft de rechter die dit moet behandelen geen bal aan.

Even ter vergelijking, dit is hoe Stephen Hawking zijn artikelen schreef (volgens mij best een slimme man, maar het kan natuurlijk zijn dat hij ook een omhoog gevallen HBO-er was):

quote:
It has been suggested [1] that the resolution of the information paradox for evaporating black
holes is that the holes are surrounded by firewalls, bolts of outgoing radiation that would destroy
any infalling observer. Such firewalls would break the CPT invariance of quantum gravity and seem
to be ruled out on other grounds. A different resolution of the paradox is proposed, namely that
gravitational collapse produces apparent horizons but no event horizons behind which information is
lost. This proposal is supported by ADS-CFT and is the only resolution of the paradox compatible
with CPT. The collapse to form a black hole will in general be chaotic and the dual CFT on the
boundary of ADS will be turbulent. Thus, like weather forecasting on Earth, information will
effectively be lost, although there would be no loss of unitarity.
https://arxiv.org/pdf/1401.5761v1.pdf
pi_178691957
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:23 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het was een kleine moeite hoor.

[..]

Gelul. We hebben het hier over geschoolde juristen die geacht mogen worden hun primaire gereedschap te beheersen. Dat jij het niet begrijpt is niet de maat die voor rechters aangelegd wordt. Als twee banketbakkers met elkaar over banketbakken praten dan hoef jij dat ook niet meteen te begrijpen.
je hebt écht die zin niet eens geprobeert te lezen, hé ;)

je zult wel bang zijn om je ongelijk te erkennen, maar die zin klopt gewoon ook grammaticaal niet... het is een aaneenschakeling van loze zinsfragmenten die onderling geen verband hebben, zonder enige lijn of boodschap....
"Whatever you feel like: Life’s not one color, nor are you my only reader" - Ausonius, Epigrammata 25
pi_178691959
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 13:42 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Lekker autistisch je theoretische gelijk bepleiten en de praktijk negeren.

Good call, Inez!
Ik mag hopen dat de rechtbank niet op deze zin doelt, want dit is echt helemaal niks bijzonders. Als je zinnen als deze structureel moet herlezen hou je te weinig tijd over.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  maandag 23 april 2018 @ 13:49:25 #77
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178691986
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 11:35 schreef Pleun2011 het volgende:
Ik heb de hele uitspraak gelezen en de rechtbank gaat gewoon in op alle verweren van de verdediging hoor. Niks mis mee. Wat Weski heeft gedaan in haar ellenlange pleidooi doet me denken aan een scholiertje dat een toets aan het maken is. Je krijgt een vraag waarop je het antwoord niet weet, en produceert dan maar een oeverloos wollig verhaal in de hoop dat de docent er een puntje voor wil geven.
Haha. Been there, done that!

Ohne Erfolg overigens.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  maandag 23 april 2018 @ 13:51:39 #78
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178692025
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:44 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als d's en t's al structureel te moeilijk blijken dan moet je blij zijn dat je een vak met ander gereedschap hebt gekozen, potten en pannen bijvoorbeeld. Een facultijd met een kant-generator, is dat iets van MBO mode en kleding?

Ik ben benieuwd wat het hof er over zegt, daar zitten doorgaans juristen van een eerdere generatie en een hoger niveau.
Heerlijk jouw minachting voor werkende medemensen, hoe mooi zo een gesjeesd student toch kan oordelen. Feit blijft dat zij haar cliënt een slechte daad heeft bewezen met haar pleidooi.
Jij als kraakpandconsigliere hebt natuurlijk een grote voorliefde voor haar en dat begrijp ik. Je juridische integriteit is echter gesneuveld toen je de terreur van het zwarte blok in Hamburg goedprate
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178692082
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:07 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

De toehoorder mag verondersteld worden in staat te zijn tot het volledig doorgronden van een complexe zaak, inclusief de bezwaren van de verdediging.

[..]

Helder toch? Als je van een zin van meer dan 20 woorden in de war raakt heb je in de rechterlijke macht niks te zoeken.
Dat de zin te begrijpen is, betekent niet dat het een heldere zin is.
"Pools are perfect for holding water"
pi_178692781
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:46 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Is het hele doel van gereedschap niet het eenvoudiger maken van de taak die voor je ligt?
Nee.

quote:
Dat is al allemaal eerder in dit topic gezegd: Hij is veel te lang en totaal niet samenhangend.
Dat is wat anders dan wollig he? Waarom pak je de hamer niet gewoon bij de steel vast? Hij is wel samenhangend.

quote:
Een zin die begint als argument waarom een bepaald bewijsstuk in deze specifieke zaak niet toelaatbaar zou moeten zijn verandert na tien bijzinnen ineens een betoog over de rechten van tientallen anderen die helemaal niet bij deze zaak betrokken zijn. Dat kan verder allemaal heer interessant zijn hoor maar daar heeft de rechter die dit moet behandelen geen bal aan.
Jawel hoor, het gaat erom dat wanneer politie en justitie bij de opsporing hun boekje te buiten gaan dat boekje ook dient om rechten van alle burgers te beschermen, weshalve de sanctie van niet-ontvankelijkverklaring of volledige bewijsuitsluiting in deze strafzaak gerechtvaardigd zou zijn.

quote:
Even ter vergelijking, dit is hoe Stephen Hawking zijn artikelen schreef (volgens mij best een slimme man, maar het kan natuurlijk zijn dat hij ook een omhoog gevallen HBO-er was):

[..]

https://arxiv.org/pdf/1401.5761v1.pdf
Als een natuurkundige een stelling verdedigt tegenover vakgenoten dan raak ik ook vrij snel de draad kwijt, dat is wat anders dan populair wetenschappelijke werken.
quote:
10s.gif Op maandag 23 april 2018 13:48 schreef RM-rf het volgende:

[..]

je hebt écht die zin niet eens geprobeert te lezen, hé ;)
Ik ben gewoon linksboven begonnen en onderaan geëindigd, voor mij is daar niks aan te proberen maar ik ben dan ook juridisch geschoold.

quote:
je zult wel bang zijn om je ongelijk te erkennen, maar die zin klopt gewoon ook grammaticaal niet... het is een aaneenschakeling van loze zinsfragmenten die onderling geen verband hebben, zonder enige lijn of boodschap....
Het zou best kunnen dat er grammaticale foutjes in zitten, het is mij niet opgevallen maar ik heb hem ook nog niet herlezen. Kun je even aangeven waar die grammaticaal niet klopt?

quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 13:51 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heerlijk jouw minachting voor werkende medemensen, hoe mooi zo een gesjeesd student toch kan oordelen. Feit blijft dat zij haar cliënt een slechte daad dienst heeft bewezen met haar pleidooi.
Jij als kraakpandconsigliere hebt natuurlijk een grote voorliefde voor haar en dat begrijp ik. Je juridische integriteit is echter gesneuveld toen je de terreur van het zwarte blok in Hamburg goedpratepraatte.
Het zijn valse pretenties die ik minacht, van mij zul je geen kwaad woord horen over praktisch opgeleide vakmensen. Ik heb het niet zo op juristen die hun gereedschap niet beheersen of keukenprinsjes die mensen proberen wijs te maken dat ze filosofie gestudeerd hebben. Je moet al een aardig eindje in de vijftig zijn, de eerste tekstgeneratoren kregen zo rond halverwege de jaren 90 bekendheid, waar moet ik jouw studie aan die faculteit, waarvan je niet weet hoe je het schrijft, plaatsen in jouw carriereverloop van Raststättenstrichjunge tot scheepskok?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178693094
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:48 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik mag hopen dat de rechtbank niet op deze zin doelt, want dit is echt helemaal niks bijzonders. Als je zinnen als deze structureel moet herlezen hou je te weinig tijd over.
Voor een advocaat is het inderdaad niet een hele rare zin, maar zelfs al zijn de rechters een stel idioten, dan heeft het weinig zin om dat te negeren onder het mom van ‘dan hadden het maar geen idioten moeten zijn. Ook dan dien je je cliënt door ze dan maar toe te spreken zoals je een idioot toe hoort te spreken.
pi_178693185
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 14:32 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Nee.

[..]

Dat is wat anders dan wollig he? Waarom pak je de hamer niet gewoon bij de steel vast? Hij is wel samenhangend.

[..]

Jawel hoor, het gaat erom dat wanneer politie en justitie bij de opsporing hun boekje te buiten gaan dat boekje ook dient om rechten van alle burgers te beschermen, weshalve de sanctie van niet-ontvankelijkverklaring of volledige bewijsuitsluiting in deze strafzaak gerechtvaardigd zou zijn.

[..]

Als een natuurkundige een stelling verdedigt tegenover vakgenoten dan raak ik ook vrij snel de draad kwijt, dat is wat anders dan populair wetenschappelijke werken.

[..]

Ik ben gewoon linksboven begonnen en onderaan geëindigd, voor mij is daar niks aan te proberen maar ik ben dan ook juridisch geschoold.

[..]

Het zou best kunnen dat er grammaticale foutjes in zitten, het is mij niet opgevallen maar ik heb hem ook nog niet herlezen. Kun je even aangeven waar die grammaticaal niet klopt?

[..]

Het zijn valse pretenties die ik minacht, van mij zul je geen kwaad woord horen over praktisch opgeleide vakmensen. Ik heb het niet zo op juristen die hun gereedschap niet beheersen of keukenprinsjes die mensen proberen wijs te maken dat ze filosofie gestudeerd hebben. Je moet al een aardig eindje in de vijftig zijn, de eerste tekstgeneratoren kregen zo rond halverwege de jaren 90 bekendheid, waar moet ik jouw studie aan die faculteit, waarvan je niet weet hoe je het schrijft, plaatsen in jouw carriereverloop van Raststättenstrichjunge tot scheepskok?
Was een samenvatting waarin ze puntsgewijs haar argumenten nog eens herhaalde niet makkelijker geweest?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_178693266
Je kunt vertellen wat je wilt over rechters die de taal niet zouden beheersen. Ik denk dat als jij je zin niet korter en bondiger kan formuleren dan 400 woorden, dat jij als advocaat het Nederlands niet beheerst. Daar veranderen een heleboel moeilijke woorden niets aan.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  maandag 23 april 2018 @ 15:17:39 #84
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178693527
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 14:32 schreef Weltschmerz het volgende:


Het zijn valse pretenties die ik minacht, van mij zul je geen kwaad woord horen over praktisch opgeleide vakmensen. Ik heb het niet zo op juristen die hun gereedschap niet beheersen of keukenprinsjes die mensen proberen wijs te maken dat ze filosofie gestudeerd hebben. Je moet al een aardig eindje in de vijftig zijn, de eerste tekstgeneratoren kregen zo rond halverwege de jaren 90 bekendheid, waar moet ik jouw studie aan die faculteit, waarvan je niet weet hoe je het schrijft, plaatsen in jouw carriereverloop van Raststättenstrichjunge tot scheepskok?
Heerlijk hoe hier je tekeer gaat, sneert en boos bent, maar geheel niet ingaat op het feit dat haar teksten erg herinneren aan pseudo-Kantiaans computer gegenereerde teksten. Dit zegt mij dat mijn vergelijking past als een vuist op het oog.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178693604
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 14:32 schreef Weltschmerz het volgende:
de eerste tekstgeneratoren kregen zo rond halverwege de jaren 90 bekendheid
Deze specifieke generator komt uit 1992.

Dat verder terzijde.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
pi_178693801
Ik kan overigens wel genieten van het krampachtig rechtpraten van wat krom is door Weltschmerz. ;)
  maandag 23 april 2018 @ 15:40:45 #87
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178693873
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 15:35 schreef VEM2012 het volgende:
Ik kan overigens wel genieten van het krampachtig rechtpraten van wat krom is door Weltschmerz. ;)
Recht is iets kroms dat verbogen is, ik kan dat weten als zakenman zijnde
Bul Super
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178694144
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 14:50 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Voor een advocaat is het inderdaad niet een hele rare zin, maar zelfs al zijn de rechters een stel idioten, dan heeft het weinig zin om dat te negeren onder het mom van ‘dan hadden het maar geen idioten moeten zijn. Ook dan dien je je cliënt door ze dan maar toe te spreken zoals je een idioot toe hoort te spreken.
Dat klopt maar ze sprak hier niet Fok toe, maar een rechtbank. Die mensen worden verondersteld aanzienlijk minder idioot te zijn.

quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 14:56 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Was een samenvatting waarin ze puntsgewijs haar argumenten nog eens herhaalde niet makkelijker geweest?
Makkelijker lijkt me het criterium niet. Als je argumenten in hun onderling verband wil presenteren ligt een puntsgewijze opsomming ook niet zo voor de hand.

quote:
2s.gif Op maandag 23 april 2018 15:21 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Deze specifieke generator komt uit 1992.

Dat verder terzijde.
Een mooie tijd om als 33-jarige scheepskok op een facultijd filosofie met je spelling te worstelen, de opmaat voor een mooie carriere als zakenman.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178694179
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 15:40 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Recht is iets kroms dat verbogen is, ik kan dat weten als zakenman zijnde
Bul Super
Als zakenman of zakenman zijnde, niet dubbelop.
Hoeren neuken, nooit meer werken.
  maandag 23 april 2018 @ 16:01:26 #90
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178694194
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 15:58 schreef Weltschmerz het volgende:


Een mooie tijd om als 33-jarige scheepskok op een facultijd filosofie met je spelling te worstelen, de opmaat voor een mooie carriere als zakenman.
Heerlijk, de frustratie die hieruit spreekt. Zit je dan op je zolderkamer in Groningen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 23 april 2018 @ 16:09:38 #91
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178694358
quote:
9s.gif Op maandag 23 april 2018 16:00 schreef Ludachrist het volgende:

[..]

Als zakenman of zakenman zijnde, niet dubbelop.
Het correcte citaat is
'Recht is iets kroms dat verbogen is,' hernam Super na een korte pauze. 'En daar heb ik verstand van, als zakenman zijnde‘
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178694376
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 15:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat klopt maar ze sprak hier niet Fok toe, maar een rechtbank. Die mensen worden verondersteld aanzienlijk minder idioot te zijn.

En jou definitie van niet idioot zijn bestaat uit het gebruiken van en kunnen doorgronden van maar zo ingewikkeld mogelijk taalgebruik? De meeste mensen die wel intelligent zijn proberen het namelijk altijd zo eenvoudig als mogelijk te houden, die voelen niet de behoefte om op zo'n rare manier te 'bluffen'.
pi_178694419
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 15:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat klopt maar ze sprak hier niet Fok toe, maar een rechtbank. Die mensen worden verondersteld aanzienlijk minder idioot te zijn.

[..]

Makkelijker lijkt me het criterium niet. Als je argumenten in hun onderling verband wil presenteren ligt een puntsgewijze opsomming ook niet zo voor de hand.

Juist dan had ze samenhang tussen haar verschillende argumenten kunnen aanbrengen. Als ik mij moet worstelen door 197 pagina's aan wollige shit weet ik na 3 pagina's niet meer wat er op pagina 1 stond nog wat de samenhang is.

Beter nog had een schema gemaakt en leer van ingenieurs hoe je moeilijke materie toch visueel begrijpelijk kunt presenteren.
quote:
[..]

Een mooie tijd om als 33-jarige scheepskok op een facultijd filosofie met je spelling te worstelen, de opmaat voor een mooie carriere als zakenman.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_178695050
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 12:58 schreef RM-rf het volgende:
Eén zin uit het pleidooi, bestaande uit 400 woorden:

[ afbeelding ]
wat een draak van een zin. Ze gooit meerdere kernpunten door elkaar in de hoop dat er iets blijft plakken.
Ze springt van een onzorgvuldige rol van de rechter-commissaris naar het niet waarborgen van de privacy van eventuele derden.
pi_178695111
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 15:58 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat klopt maar ze sprak hier niet Fok toe, maar een rechtbank. Die mensen worden verondersteld aanzienlijk minder idioot te zijn.

Dat is mijn ervaring ook, maar ik schreef dan ook ‘zelfs al’.

Als jij een zin van 400 woorden met gemak leest, dan moet dat jou ook opgevallen zijn. ;)
pi_178695139
quote:
10s.gif Op maandag 23 april 2018 16:10 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En jou definitie van niet idioot zijn bestaat uit het gebruiken van en kunnen doorgronden van maar zo ingewikkeld mogelijk taalgebruik? De meeste mensen die wel intelligent zijn proberen het namelijk altijd zo eenvoudig als mogelijk te houden, die voelen niet de behoefte om op zo'n rare manier te 'bluffen'.
This is not gonna stick. ;)
pi_178695204
quote:
10s.gif Op maandag 23 april 2018 16:10 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

En jou definitie van niet idioot zijn bestaat uit het gebruiken van en kunnen doorgronden van maar zo ingewikkeld mogelijk taalgebruik?
Ik zie helemaal geen ingewikkeld taalgebruik in het fragment.

quote:
De meeste mensen die wel intelligent zijn proberen het namelijk altijd zo eenvoudig als mogelijk te houden, die voelen niet de behoefte om op zo'n rare manier te 'bluffen'.
Dat is ook een kwaliteit, die voor advocaten van belang kan zijn wanneer ze niet hun eigenlijke werk doen maar bijvoorbeeld namens hun client in de media optreden. Met bluf heeft het natuurlijk helemaal niets van doen omdat zo'n advocaat veronderstelt voor een rechtbank met gelijken van doen te hebben.

Heb je al een voorbeeld van wolligheid of gebrek aan samenhang weten te vinden?
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 16:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]

Juist dan had ze samenhang tussen haar verschillende argumenten kunnen aanbrengen. Als ik mij moet worstelen door 197 pagina's aan wollige shit weet ik na 3 pagina's niet meer wat er op pagina 1 stond nog wat de samenhang is.
Wollig? Waar?

quote:
Beter nog had een schema gemaakt en leer van ingenieurs hoe je moeilijke materie toch visueel begrijpelijk kunt presenteren.
Neen. Ten eerste is hoe vakgenoten communiceren aan die vakgenoten zelf en niet aan buitenstaanders die geen idee hebben waar ze het over hebben. Ten tweede kan er best wel wat op de wijze waarop juristen met elkaar communiceren aan te merken zijn, maar is die communicatie effectief omdat ze het allemaal van elkaar kennen. Een vakgenoot verrassen met ineens een heel andere wijze van communiceren is sowieso niet effectief. Ik had ooit bij een presentatie, puur ter studie maar wel voor raadsheren van het hof, terzake van een strafzaak een waarheidstabelletje gemaakt van verschillende getuigenverklaringen, zelden zoveel onbegrip in blikken gezien.

Er zijn overigens wel advocaten die wollig taalgebruik hanteren om hun juridische en intellectuele leegte te verbloemen. Dat werkt uitstekend buiten de rechtszaal, zo iemand als PietVerdriet gelooft nog steeds dat Moszkowicz een topadvocaat is en kan maar niet verkroppen dat hij eindelijk door de mand gevallen is.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178695376
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 16:51 schreef VEM2012 het volgende:

[..]

Dat is mijn ervaring ook, maar ik schreef dan ook ‘zelfs al’.

Als jij een zin van 400 woorden met gemak leest, dan moet dat jou ook opgevallen zijn. ;)
Als het om zinnen als deze gaat dan is de sneer van de rechtbank in de verste verte niet gerechtvaardigd, en een flinke tik op de vingers door het hof zou op zijn plaats zijn. Als ik hem niet eens hoef te herlezen terwijl ik teer op routines van 20 jaar geleden dan moet een rechter die geconcentreerd aan het werk is er ook niet moeilijk over doen.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178697684
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 12:58 schreef RM-rf het volgende:
Eén zin uit het pleidooi, bestaande uit 400 woorden:
Met alle respect natuurlijk... maar dit lijkt wel door een random juridisch-jargon generator (RJJG) geproduceerd. Daar is toch niet doorheen te komen? Alinea's: gebruik ze. :) Of misschien een puntsgewijze opsomming van de artikelen die overtreden zijn. Ik begrijp de overwegingen van WS ook wel maar dit zou denk ik best voor verbetering vatbaar zijn.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178697904
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 17:05 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Als het om zinnen als deze gaat dan is de sneer van de rechtbank in de verste verte niet gerechtvaardigd, en een flinke tik op de vingers door het hof zou op zijn plaats zijn. Als ik hem niet eens hoef te herlezen terwijl ik teer op routines van 20 jaar geleden dan moet een rechter die geconcentreerd aan het werk is er ook niet moeilijk over doen.
Het gaat mij er niet om wie gelijk heeft, want dat kan ik niet zeggen zonder mij erin te verdiepen.

Maar mijn stelling is dat je het beste resultaat moet behalen en als de rechtbank zo’n overweging plaatst is het betoog in ieder geval niet matchend geweest met de toehoorders.
  maandag 23 april 2018 @ 19:25:53 #101
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178698074
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 19:04 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Met alle respect natuurlijk... maar dit lijkt wel door een random juridisch-jargon generator (RJJG) geproduceerd. Daar is toch niet doorheen te komen? Alinea's: gebruik ze. :) Of misschien een puntsgewijze opsomming van de artikelen die overtreden zijn. Ik begrijp de overwegingen van WS ook wel maar dit zou denk ik best voor verbetering vatbaar zijn.
Bart en ik die hetzelfde punt maken, wow
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178698947
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 16:56 schreef Weltschmerz het volgende:

Ik zie helemaal geen ingewikkeld taalgebruik in het fragment.

Is het je al eens opgevallen dat je de enige in dit topic bent die dat vindt? Nou weet ik dat het natuurlijk veel waarschijnlijker is dat alle anderen het mis hebben en jij gelijk hebt maar zou er misschien toch niet eens een kern van waarheid in kunnen zitten?
pi_178699243
quote:
1s.gif Op maandag 23 april 2018 19:25 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Bart en ik die hetzelfde punt maken, wow
:) Maar juridisch of niet: een zin van 400 woorden is nooit een goed idee. Tenminste als je de zaken wilt verhelderen... :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178699520
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 00:12 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat ik t een slecht systeem vind dat de rechters het moeten doen met wat de avocaten aanleveren. Maar je hebt gelijk: bovenstaand is daar geen voorbeeld van.
Maar ik wou t toch even kwijt.
Het kan niet anders dan dat een rechter zo nu en dan merkt dat een advocaat een onverschilige hork is. De rechter gaat dan niet helpen d.m.v. vragen stellen. Dus eigenlijk word je dan veroordeeld naar de kwaliteiten van je vertegenwoordiger.
Dat is natuurlijk niet rechtvaardig, een rechter weet dat, want een rechter heeft ook een geweten.
Maar de rechtbank heeft REGELS, dus het moet dan maar op de onrechtvaardige manier.

in t geval van mr Weski voelden de rechters zich wellicht al in kuif gepikt vanwege de wraking, zodat een zekere korzeligheid kon verhinderen dat mr Weski soepeltjes begrepen werd.
Wat zou volgens jou dan wel een goed systeem zijn?


De rechter(s) behoren objectief te zijn en vellen een oordeel op basis van de aangedragen bewijzen en niet op basis van persoonlijke overtuigingen. Zij dienen zich aan de wet te houden, dat de wet niet altijd rechtvaardig is/voelt, kun je de rechtbank niet kwalijk nemen. Als het OM hun zaak niet goed bepleit, dan kan het ook zijn dat de rechtbank een verdachte moet vrijspreken of een lagere straf moet opleggen. Terwijl de rechtbank eigenlijk wel weet dat de verdachte schuldig is, maar ze moeten zich aan de regels houden. Is dat rechtvaardig tov het slachtoffer? Dat de dader niet/lager gestraft wordt, vanwege onkunde/fouten van de aanklager?


Nogmaals, rechters mogen hun persoonlijke mening/gevoel niet laten meewegen in hun oordeel. Dus zelfs als ze zich beledigd zouden voelen door het wrakingsverzoek (wat ik ten zeerste betwijfel) zouden ze dit niet (mogen) mee nemen in hun oordeel. Op het moment dat een wrakingsverzoek de onpartijdigheid van de rechtbank zou aantasten, zou het een onbruikbaar middel zijn. Immers zou je dan na ieder, afgewezen wrakingsverzoek, kunnen betogen dat een rechtbank (mogelijk) niet meer onpartijdig kan zijn, omdat ze zich mogelijk beledigd voelen door het wrakingsverzoek.
  maandag 23 april 2018 @ 21:53:19 #105
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178702638
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 20:05 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

:) Maar juridisch of niet: een zin van 400 woorden is nooit een goed idee. Tenminste als je de zaken wilt verhelderen... :)
True.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178703423
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 00:12 schreef eigendeegcookie het volgende:

[..]

Ik bedoelde dat ik t een slecht systeem vind dat de rechters het moeten doen met wat de avocaten aanleveren. Maar je hebt gelijk: bovenstaand is daar geen voorbeeld van.
Maar ik wou t toch even kwijt.
Het kan niet anders dan dat een rechter zo nu en dan merkt dat een advocaat een onverschilige hork is. De rechter gaat dan niet helpen d.m.v. vragen stellen. Dus eigenlijk word je dan veroordeeld naar de kwaliteiten van je vertegenwoordiger.
Dat is natuurlijk niet rechtvaardig, een rechter weet dat, want een rechter heeft ook een geweten.
Maar de rechtbank heeft REGELS, dus het moet dan maar op de onrechtvaardige manier.

in t geval van mr Weski voelden de rechters zich wellicht al in kuif gepikt vanwege de wraking, zodat een zekere korzeligheid kon verhinderen dat mr Weski soepeltjes begrepen werd.
Hier klets je echt onzin. Nederlandse (D66 ;) )rechters zijn nooit te beroerd voor eigen onderzoek en hanteren ook vaak eigen initatief.

In dit geval acht de rechtbank het bewijs, de gekraakte berichten, rechtmatig verkregen en bruikbaar. Een poging van Weski om hun hiervan op andere gedachten te brengen is niet gelukt. Maar twijfel over het bewijs lijkt er niet te zijn, anders hadden ze wel anders geoordeeld.
.
pi_178705068
197 pagina's is natuurlijk van de gekke. De gemiddelde rechtzaak voor een normale belastingbetalende burger duurt volgens mij maximaal een uurtje, misschien twee. Voor Holleeder is 65 dagen uitgetrokken á raison van ¤12.000 per dag aan gerechtskosten. Het is mooi geweest, wat mij betreft. Uurtje voor de officier, uurtje voor mw Weski en vervolgens uitspraak. Als iemand graag 2 dagen loopt te oreren dan moet dat maar op eigen kosten en niet op die van de belastingbetaler.
pi_178705281
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 00:02 schreef Zegnouzelf het volgende:
197 pagina's is natuurlijk van de gekke. De gemiddelde rechtzaak voor een normale belastingbetalende burger duurt volgens mij maximaal een uurtje, misschien twee. Voor Holleeder is 65 dagen uitgetrokken á raison van ¤12.000 per dag aan gerechtskosten. Het is mooi geweest, wat mij betreft. Uurtje voor de officier, uurtje voor mw Weski en vervolgens uitspraak. Als iemand graag 2 dagen loopt te oreren dan moet dat maar op eigen kosten en niet op die van de belastingbetaler.
Aan de uitkomst van deze rechtszaak waren nogal wat consequenties verbonden, dus ik snap wel dat de advocaat er alles aan heeft proberen te doen om tot een voor haar client goede uitkomst te komen.
pi_178709853
Nieuws over deze kwestie:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-pleitstijl-a1600465

http://www.at5.nl/artikel(...)in-telde-400-woorden

Het lijkt mij niet enkel aan HBO-rechters te liggen als er meer van dit soort signalen klinken en wanneer de deken met je wil spreken over je pleitstijl.
Ik ben blank en dus ben ik niet wit.
  dinsdag 24 april 2018 @ 10:58:44 #110
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178709931
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 10:54 schreef Oostwoud het volgende:
Nieuws over deze kwestie:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)-pleitstijl-a1600465

http://www.at5.nl/artikel(...)in-telde-400-woorden

Het lijkt mij niet enkel aan HBO-rechters te liggen als er meer van dit soort signalen klinken en wanneer de deken met je wil spreken over je pleitstijl.
Ben benieuwd wat de Deken besluit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178711057
quote:
10s.gif Op maandag 23 april 2018 19:55 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Is het je al eens opgevallen dat je de enige in dit topic bent die dat vindt? Nou weet ik dat het natuurlijk veel waarschijnlijker is dat alle anderen het mis hebben en jij gelijk hebt maar zou er misschien toch niet eens een kern van waarheid in kunnen zitten?
Het is niet ongebruikelijk dat mensen zonder kennis van zaken in de meerderheid zijn.

quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 10:54 schreef Oostwoud het volgende:
Het lijkt mij niet enkel aan HBO-rechters te liggen als er meer van dit soort signalen klinken en wanneer de deken met je wil spreken over je pleitstijl.
"De deken zegt tegen de krant te willen onderzoeken waar de klachten vandaan komen. 'Rechters permitteren zich steeds vaker een oordeel over het functioneren van advocaten', zegt Peter Hanenberg."
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178720722
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 12:03 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Het is niet ongebruikelijk dat mensen zonder kennis van zaken in de meerderheid zijn.

[..]

"De deken zegt tegen de krant te willen onderzoeken waar de klachten vandaan komen. 'Rechters permitteren zich steeds vaker een oordeel over het functioneren van advocaten', zegt Peter Hanenberg."
Maar even serieus Maestro. :) Die zin van 400 woorden, dat is met recht een verschrikkelijke constructie.... toch? Dat kan een stuk beter. Het komt mij voor dat hier een zekere opzet in het spel was om de zaken zeg maar niet inzichtelijker te maken. Als je toch echt iets op het spoor bent lijkt me het belangrijk om het overzichtelijk te houden voor de argeloze lezer/toehoorder. Verdient i.i.g. niet de schoonheidsprijs.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  dinsdag 24 april 2018 @ 21:27:09 #113
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178721592
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 00:07 schreef eigendeegcookie het volgende:
[@hugecool: Dankje wel!]

Je kan toch gewoon vragen wat precies de verdediging betoogt?

Really?

quote:
Haar pleidooi duurde twee dagen en telde 197 pagina’s (exclusief bijlagen).
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
  dinsdag 24 april 2018 @ 21:34:23 #114
464166 Captain_Jack_Sparrow
Why is all the rum gone?
pi_178721886
quote:
0s.gif Op maandag 23 april 2018 13:07 schreef Weltschmerz het volgende:

Helder toch?
Het is gewoon slecht Nederlands. Misschien dat dat de reden is dat jij het denkt te begrijpen.
"This is the day you will always remember as the day you almost caught Captain Jack Sparrow".
pi_178721944
quote:
10s.gif Op maandag 23 april 2018 19:55 schreef Tocadisco het volgende:

[..]

Is het je al eens opgevallen dat je de enige in dit topic bent die dat vindt? Nou weet ik dat het natuurlijk veel waarschijnlijker is dat alle anderen het mis hebben en jij gelijk hebt maar zou er misschien toch niet eens een kern van waarheid in kunnen zitten?
Nou is juridisch jargon wel vaak wat complexer dan het taalgebruik in de gemiddelde krant. Het voegt verder niets toe, maar is historisch nou eenmaal zo gegroeid. Stukje zelfbescherming van een beroepsgroep die verder niet zo heel veel intellectueel onderscheidend vermogen heeft. Afgezien daarvan is die zin van 400 woorden ook gewoon grammaticaal en stilistisch vrij beroerd. Wel of geen komma voor een woord als zoals heeft een effect op de betekenis van het woord, maar dat lijkt mevrouw niet helemaal te snappen.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_178730864
quote:
0s.gif Op dinsdag 24 april 2018 20:58 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Maar even serieus Maestro. :) Die zin van 400 woorden, dat is met recht een verschrikkelijke constructie.... toch? Dat kan een stuk beter. Het komt mij voor dat hier een zekere opzet in het spel was om de zaken zeg maar niet inzichtelijker te maken. Als je toch echt iets op het spoor bent lijkt me het belangrijk om het overzichtelijk te houden voor de argeloze lezer/toehoorder. Verdient i.i.g. niet de schoonheidsprijs.
Dat kun je ook van natuurkundigen zeggen met hun ellendige formules, maar het laatste wat je van een rechter wil is dat die argeloze toehoorder is.

Duits is bijvoorbeeld een betere en zeker mooiere juristentaal omdat je daarin bijna eindeloos voorvoegsels kunt rijgen om tot een zelfstandig naamwoord te komen wat precies is beperkt tot zoals je het bedoelt, en daar kun je dan weer bijna eindeloos bijvoeglijke voornaamwoorden voor zetten. In het Nederlands moet dat vaak in bijzinnen en met komma's. Als je dat in aparte zinnen wil doen moet je daarin weer precies verwijzen op wat van het voorgaande je precies doelt omdat het dan niet tot hetzelfde logische/grammaticale verband dwingt als in een en dezelfde zin.

Dus als jurist in het Nederlandse recht krijg je met lange en stroeve zinnen te maken. Met enige voordrachtskunst valt daar dan wel een aardig in het gehoor liggend verhaal van te maken, op papier ziet het er niet uit. Maar voor de geoefende lezer is het geen probleem, de draad niet kwijtraken is gewoon een vaardigheid. Dan kan het meer of minder elegant geformuleerd zijn maar de elegantie kan natuurlijk niet buiten de juridische kwaliteit beoordeeld worden.

quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 21:35 schreef Monolith het volgende:

[..]

Nou is juridisch jargon wel vaak wat complexer dan het taalgebruik in de gemiddelde krant. Het voegt verder niets toe, maar is historisch nou eenmaal zo gegroeid. Stukje zelfbescherming van een beroepsgroep die verder niet zo heel veel intellectueel onderscheidend vermogen heeft.
Dat aspect is er ook maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat jargon niets toevoegt. Hier gaat het ook niet zozeer om jargon maar om zinsbouw. Het werkt trouwens wel uitstekend, getuige het aanzien van een Moskowicz met diens wollige taalgebruik en juridische leegte, en het gebrek aan respect voor een serieuze advocate als Weski.

quote:
Afgezien daarvan is die zin van 400 woorden ook gewoon grammaticaal en stilistisch vrij beroerd. Wel of geen komma voor een woord als zoals heeft een effect op de betekenis van het woord, maar dat lijkt mevrouw niet helemaal te snappen.
Het probleem is dat mensen die ongeveer herkennen bij welke lettertekens welke klanken dienen te worden uitgestoten denken dat ze daarmee over een goede leesvaardigheid beschikken en alles moeten kunnen lezen. Maar lezen is niet een kwestie van alleen maar wel of niet kunnen, het is een vaardigheid die men op verschillende niveaus kan beheersen en het is niet zo dat als je Jip en Janneke aankunt je elke Nederlandse tekst kunt lezen, en als dat niet lukt de tekst niet deugt. Dat is een treffend voorbeeld van het dunning-krugereffect.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178730998
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 11:54 schreef Weltschmerz het volgende:
Dat kun je ook van natuurkundigen zeggen met hun ellendige formules, maar het laatste wat je van een rechter wil is dat die argeloze toehoorder is.
Als je die formule eenvoudiger weet te beschrijven word je gelauwerd en in ieder vakblad vermeldt. Je gaat me toch niet vertellen dat die zin van 400 woorden waar kop noch staart aan zit niet eenvoudiger had gekund. Dat is gewoon slecht Nederlands.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178731019
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 12:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Als je die formule eenvoudiger weet te beschrijven word je gelauwerd en in ieder vakblad vermeldt. e gaat me toch niet vertellen dat die zin van 400 woorden waar kop noch staart aan zit niet eenvoudiger had gekund. Dat is gewoon slecht Nederlands.
Dat is jouw incompetente oordeel.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178731069
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 12:06 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is jouw incompetente oordeel.
Jij weet helemaal niets van mij, laat staan mijn competenties. Het is gewoon belabberd, dat het grammaticaal correct is verandert daar niets aan.

Om jouw analogie van natuurkundige formules er maar bij te halen: 4/8 is hetzelfde als 1/2, toch is 1/2 beter omdat het eenvoudiger is. Een zin van 400 woorden is slechter dan 10 zinnen van 40 woorden, en nogmaals, als je daarmee je punt niet kunt maken beheers je de taal minder goed dan je zelf denkt.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 25 april 2018 @ 12:12:28 #120
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178731107
Kortom, Weski is een eigenwijze tuthola die baat heeft bij een goede assistent, die haar warrige stukken redigeert tot heldere pleidooien.
Ze is iemand die veel te lang in haar eigenste eentje heeft doorgeploeterd en (daardoor) nauwelijks vatbaar is voor kritiek.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_178731182
Mevrouw Weski was voorzitter van Nationaal Dictee, wie is hier nou de snackbar?
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_178731184
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 12:06 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat is jouw incompetente oordeel.
En rechters.
pi_178731267
quote:
1s.gif Op dinsdag 24 april 2018 10:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Ben benieuwd wat de Deken besluit.
Volgens mij heeft de deken hier helemaal niets over te zeggen.Daarnaast staat Weski zowel nationaal als internationaal bekent als een top advocaat. Het is net zoals Jack van Gelder gaat zeggen dat Messi niet kan voetballen omdat hij zijn bewegingen niet begirjpt.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_178731373
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 12:22 schreef raptorix het volgende:

[..]

Volgens mij heeft de deken hier helemaal niets over te zeggen.Daarnaast staat Weski zowel nationaal als internationaal bekent als een top advocaat. Het is net zoals Jack van Gelder gaat zeggen dat Messi niet kan voetballen omdat hij zijn bewegingen niet begirjpt.
Tenzij het echt ten nadele van de verdachte is.
pi_178731408
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 12:22 schreef raptorix het volgende:

[..]

Volgens mij heeft de deken hier helemaal niets over te zeggen.Daarnaast staat Weski zowel nationaal als internationaal bekent als een top advocaat. Het is net zoals Jack van Gelder gaat zeggen dat Messi niet kan voetballen omdat hij zijn bewegingen niet begirjpt.
"Ze staat (inter)nationaal bekend als topadvocaat."

Ja, nou en? Dat maakt haar wartaal niet opeens een heldere uiteenzetting.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178731496
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 07:22 schreef Toga het volgende:
Oh heerlijk, als je geen verweer meer hebt ga je 2 dagen gemeenschapsgeld verspillen door onzin uit te kramen. Prima, nagel haar ook maar aan de schandpaal, het moet eens afgelopen zijn met dat gedoe.
Mee eens.
Laat ze haar betoog van twee dagen maar samenvatten in een kwartier en als ze dat niet kan, deugt het betoog niet.
  woensdag 25 april 2018 @ 12:44:35 #127
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_178731576
Ook een topadvocaat kan de plank misslaan.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_178731590
Ik vraag me eigenlijk af of de Rechtbank het vonnis kan uitstellen en kan vragen om een heldere pleitnota, vermoed dat dat niet kan omdat het laatste woord dan al is geweest.
🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️₿🕰️ TikTok next Block
pi_178731597
quote:
[
Als meerdere rechtbanken van mening zijn dat haar pleidooi warrig is, dan is het toch tijd om duidelijker te worden.

Tenzij het de opdracht was van haar client om minstens twee dagen het woord te voeren.
Je kan als advocaat wel een uitstekend pleidooi houden van twee uur maar als je client dan zegt: het was te kort, wat doe je dan?
pi_178731844
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 12:22 schreef raptorix het volgende:

[..]

Volgens mij heeft de deken hier helemaal niets over te zeggen.Daarnaast staat Weski zowel nationaal als internationaal bekent als een top advocaat. Het is net zoals Jack van Gelder gaat zeggen dat Messi niet kan voetballen omdat hij zijn bewegingen niet begirjpt.
De deken is ook een advocaat.

En een advocaat die zijn werk niet goed doet kan weldegelijk op zijn vingers getikt worden.
pi_178731873
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 12:46 schreef raptorix het volgende:
Ik vraag me eigenlijk af of de Rechtbank het vonnis kan uitstellen en kan vragen om een heldere pleitnota, vermoed dat dat niet kan omdat het laatste woord dan al is geweest.
Een pleitnota is slechts op schrift stellen van een voordracht. Is dan ook niet verplicht (maar wel zo handig als je twee dagen gaat oreren).
  woensdag 25 april 2018 @ 13:21:10 #132
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_178732085
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 11:54 schreef Weltschmerz het volgende:
Met enige voordrachtskunst valt daar dan wel een aardig in het gehoor liggend verhaal van te maken, op papier ziet het er niet uit.
Net als speeches van Trump. Dat klinkt ook geweldig maar op papier zijn het 50 willekeurige bijzinnen achter elkaar. Als je het als leek leest valt er geen touw aan vast te knopen, maar als je het leest zoals Trump het normaal gesproken voordraagt, is het een stuk duidelijker.

Maar als ik jouw redeneringen een beetje volg, maakt dat niet uit omdat het nou eenmaal zo gaat in de jurisprudentie?
  woensdag 25 april 2018 @ 13:56:13 #133
122053 Stoney3K
Flatsehats!
pi_178732537
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 april 2018 11:56 schreef Aanstootgevend het volgende:
Hebben we hier in Nederland een advocaatje te pakken dat de Chewbacca defense wilde gebruiken .. en toen keihard op haar bek ging ?

Nice.

https://en.wikipedia.org/wiki/Chewbacca_defense
En dat, dames en heren, is waarom we in Nederland geen juryrechtspraak hebben.
Hier had uw advertentie kunnen staan! -- On a hot summer night, would you offer your throat to the wolf with the red roses?
pi_178735464
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 12:10 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Jij weet helemaal niets van mij, laat staan mijn competenties. Het is gewoon belabberd, dat het grammaticaal correct is verandert daar niets aan.
Op basis van jouw posts in dit topic kan ik eenvoudig vaststellen dat jij in deze incompetent bent.

quote:
Om jouw analogie van natuurkundige formules er maar bij te halen: 4/8 is hetzelfde als 1/2, toch is 1/2 beter omdat het eenvoudiger is. Een zin van 400 woorden is slechter dan 10 zinnen van 40 woorden, en nogmaals, als je daarmee je punt niet kunt maken beheers je de taal minder goed dan je zelf denkt.
Voordat ik van een formule zeg dat die korter kan en moet zal ik eerst die formule moeten begrijpen. Daar zal niet snel sprake van zijn omdat ik wel slim genoeg ben om mijn eigen beperkingen te kennen. Dat is het punt hier, de meesten overzien het probleem in het geheel niet, en juist daardoor verkondigen ze een sterke mening.
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 12:22 schreef raptorix het volgende:

[..]

Volgens mij heeft de deken hier helemaal niets over te zeggen.Daarnaast staat Weski zowel nationaal als internationaal bekent als een top advocaat.
Ach ja, besluit, we begrijpen wel wat hij bedoelt niet waar? Het is wollig, het is grammaticaal niet correct, het heeft kop noch staart. Behalve dat het niet wollig is, grammaticaal wel correct lijkt en zeker een kop en een staart heeft.

We hebben hier met mensen te maken die zelfs in het karakteriseren van een stukje tekst maar wat woorden gebruiken die bij hen de gewenste associatie oproepen waarbij de betekenis van die woorden ondergeschikt is. En die zouden zich dan een oordeel kunnen vellen over het taalgebruik van een juriste in en juridisch stuk voor een juridisch geschoold publiek waarbij het er om gaat wél precies te zijn?

quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 13:21 schreef butz0rs het volgende:

Maar als ik jouw redeneringen een beetje volg, maakt dat niet uit omdat het nou eenmaal zo gaat in de jurisprudentie?
Ook in de jurisprudentie treffen we lange, stroeve zinnen aan. Er zijn bij zo'n pleidooi belangrijker dingen aan de orde dan het boeien van fokkers met een betoog dat ook zij kunnen begrijpen. Zij moet dat punt in onderlinge samenhang maken, en dan moet het maar zoals de Nederlandse taal dat toelaat, niet zoals de Nederlandse er het mooiste uitkomt. Die leent zich niet altijd even goed voor oor- of oogstrelende juridische verhandelingen, maar de pure uitdrukkingskracht is ook wat waard.
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  woensdag 25 april 2018 @ 16:58:28 #135
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178735524
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 13:56 schreef Stoney3K het volgende:

[..]

En dat, dames en heren, is waarom we in Nederland geen juryrechtspraak hebben.
Nee, dat hebben we aan de Romeinen te danken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178735619
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 16:55 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Op basis van jouw posts in dit topic kan ik eenvoudig vaststellen dat jij in deze incompetent bent.

Begrijpelijk. Dat heet het Dunning Kruger effect.

quote:
Voordat ik van een formule zeg dat die korter kan en moet zal ik eerst die formule moeten begrijpen. Daar zal niet snel sprake van zijn omdat ik wel slim genoeg ben om mijn eigen beperkingen te kennen. Dat is het punt hier, de meesten overzien het probleem in het geheel niet, en juist daardoor verkondigen ze een sterke mening.
Jouw hele argument valt of staat met jouw aanname of ik het begrijp of niet. Aangezien jij echt niets van mij weet kun je niet meer doen dan daar naar gissen. Het feit dat deze mevrouw hier niet door 1 maar 2 rechtbanken door op is aangesproken, waar toch niet de eersten de besten zitten qua opleiding, taalbeheersing en begrip van recht zou het toch wat sjieker zijn om in dezen je eigen beperkingen te erkennen en niet stug te gaan verdedigen dat een zin van 400 woorden correct of noodzakelijk is, met als enige argument dat mensen die het niet met jou eens het niet zouden begrijpen of incompetent zouden zijn. Gelukkig prikken de meeste mensen moeiteloos door die facade heen.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
pi_178735676
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 16:55 schreef Weltschmerz het volgende:
Ook in de jurisprudentie treffen we lange, stroeve zinnen aan. Er zijn bij zo'n pleidooi belangrijker dingen aan de orde dan het boeien van fokkers met een betoog dat ook zij kunnen begrijpen. Zij moet dat punt in onderlinge samenhang maken, en dan moet het maar zoals de Nederlandse taal dat toelaat, niet zoals de Nederlandse er het mooiste uitkomt. Die leent zich niet altijd even goed voor oor- of oogstrelende juridische verhandelingen, maar de pure uitdrukkingskracht is ook wat waard.
Correct. En in dezen was 1 zin van 400 woorden echt de enige manier om dat "punt in onderlinge samenhang" te maken?
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 25 april 2018 @ 17:07:40 #138
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178735742
Wanneer doet de Deken eigenlijk uitspraak?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178736016
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 17:02 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

Jouw hele argument valt of staat met jouw aanname of ik het begrijp of niet. Aangezien jij echt niets van mij weet kun je niet meer doen dan daar naar gissen. Het feit dat deze mevrouw hier niet door 1 maar 2 rechtbanken door op is aangesproken, waar toch niet de eersten de besten zitten qua opleiding, taalbeheersing en begrip van recht zou het toch wat sjieker zijn om in dezen je eigen beperkingen te erkennen en niet stug te gaan verdedigen dat een zin van 400 woorden correct of noodzakelijk is, met als enige argument dat mensen die het niet met jou eens het niet zouden begrijpen of incompetent zouden zijn. Gelukkig prikken de meeste mensen moeiteloos door die facade heen.
Dat klopt, dat ze incompetent zijn leid ik dan ook niet af uit het feit dat ze niet met me eens zijn maar uit de argumenten die ze aanvoeren. Jouw autoriteitsargument in deze is ook niet sterk aangezien de deken aan het onderzoeken is waarom rechters zich tegenwoordig zoveel van dergelijke kritiek op advocaten veroorloven, het hier slechts de rechtbank in eerste aanleg betreft en mevrouw Weski met haar carriere van 40 jaar als bijzonder gerespecteerd advocate meer gewicht toekomt dan wat het systeem de laatste jaren aan rechters voortbrengt.

quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 17:04 schreef Kapitein_Scheurbuik het volgende:

[..]

Correct. En in dezen was 1 zin van 400 woorden echt de enige manier om dat "punt in onderlinge samenhang" te maken?
Niet per se, maar het is een manier waarmee een jurist van enig niveau mee uit de voeten kan. Maar als je nou even concreet aangeeft op welke punten precies het korter en bondiger kan dan zou je daar in ieder geval mee laten zien of je competent bent om het uberhaupt te beoordelen.

quote:
1s.gif Op woensdag 25 april 2018 16:58 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, dat hebben we aan de Romeinen te danken.
Neuh.

quote:
1s.gif Op woensdag 25 april 2018 17:07 schreef Pietverdriet het volgende:
Wanneer doet de Deken eigenlijk uitspraak?
:')
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
pi_178736742
quote:
0s.gif Op woensdag 25 april 2018 17:20 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Dat klopt, dat ze incompetent zijn leid ik dan ook niet af uit het feit dat ze niet met me eens zijn maar uit de argumenten die ze aanvoeren. Jouw autoriteitsargument in deze is ook niet sterk aangezien de deken aan het onderzoeken is waarom rechters zich tegenwoordig zoveel van dergelijke kritiek op advocaten veroorloven, het hier slechts de rechtbank in eerste aanleg betreft en mevrouw Weski met haar carriere van 40 jaar als bijzonder gerespecteerd advocate meer gewicht toekomt dan wat het systeem de laatste jaren aan rechters voortbrengt.

De je beroept je nu op het autoriteitsargument waar je mij (terecht) op aanspreekt? Want kan iemand met een 40 jarige carriere geen broddelwerk leveren.

quote:
Niet per se, maar het is een manier waarmee een jurist van enig niveau mee uit de voeten kan.
De juristen van de rechtbank hebben dus niet "enig niveau"? Niet 1 maar 2 rechtbanken kunnen er blijkbaar niet mee uit de voeten.
quote:
Maar als je nou even concreet aangeeft op welke punten precies het korter en bondiger kan dan zou je daar in ieder geval mee laten zien of je competent bent om het uberhaupt te beoordelen.
Ik heb helemaal niet de behoefte om mij door jou te laten beoordelen. Wie zegt mij dat jij daar competent genoeg voor bent? Daarbij interesseert het me eerlijk gezegd geen zier hoe competent jij mij inschat. Ik gaf slechts de zwakte in je argumentatie aan.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')