abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_178635576
quote:
Turkije gaat ook op het internet censureren. De regering van president Erdogan voert een wet door die bepaalt dat voor het plaatsen van online-video's een vergunning nodig is. Series, livestreams van evenementen, nieuws: in de toekomst moet het eerst langs de media-waakhond. En wat zonder vergunning online staat, kan worden geblokkeerd.

Gisteren riep Erdogan vervroegde verkiezingen uit. Die stonden gepland voor eind 2019, maar zijn nu over twee maanden, op 24 juni. Erdogans nagenoeg totale grip op de media wordt beschouwd als een grote troef in de campagne.

Met de nieuwe mediawet voor online content dicht hij het laatste gat in de dijk. Het web is de enige vrijplaats voor ongecensureerde informatie, de laatste jaren veel gebruikt door Turken die van andere media zijn geweerd. De regering ziet het probleem niet. "Deze wet is slechts bedoeld om toezicht te kunnen houden."

Webiz
Het is een huiskamer. Hoge plafonds, ornamenten en een houten paneeldeur. In de hoek is een opstelling gemaakt van decorplaten, twee lichte camera's op statief en twee fauteuils; eentje voor de interviewer en eentje voor de gast. Webcasting vanuit de binnenstad van Istanbul.

"Dit is onze studio voor online uitzendingen", zegt Sabiha Temizkan. Ze is journalist en was anderhalf jaar geleden plotseling werkloos toen het tv-station waarvoor ze werkte werd verboden. Een groepje collega's besloot online door te gaan. "Maar het is duidelijk dat ze ook proberen de stemmen die uit deze ruimte komen de mond te snoeren."

De online talkshow Webiz gaat over economie en politiek. De meeste gasten zijn wetenschappers, journalisten en politici. "Wij zijn bezorgd, want de regering probeert alle oppositionele geluiden in te dammen. De introductie van controle op het internet, betekent waarschijnlijk nieuwe censuur. Het is niet anders uit te leggen."

Correspondent Lucas Waagmeester ging langs bij Sabiha Temizkan:

Bekijk
Greep Erdogan op media neemt verder toe
In Ankara staat het kantoor van de RTÜK, de Hoge Raad voor radio en televisie. Hier bepaalt een negenkoppige commissie wat geschikt is voor uitzending. De leden in de RTÜK worden gekozen door het Turkse parlement, waardoor zeven leden pro-regering zijn.

Ilhan Tasci is een van de twee mannen die namens de oppositie in de raad zitten. Bij een stemming delft hij dus altijd het onderspit, maar hij ziet wel van binnenuit wat er gebeurt. "Ze willen hetzelfde doen met internet als ze hebben gedaan met televisie en kranten."

Volgens Tasci heeft de nieuwe online-wet alles te maken met de aanstaande verkiezingen. "In de verkiezingsrace is de ruimte voor een oppositionele stem al enorm afgenomen. De enige plek waar die nog gehoord wordt, is het internet. Nu we naar verkiezingen gaan, wil de regeringspartij die ruimte ook schoonvegen."

De regering zelf zegt dat de wet nodig is voor de nationale veiligheid en politieke stabiliteit. Bovendien moet de Turkse consument beschermd worden tegen 'dreiging van buiten', die Turkse waarden zou kunnen aantasten. Vice-premier Bekir Bozdag: "Deze nieuwe wet heeft niet het doel om vrijheden in te perken, hij is slechts bedoeld om toezicht te kunnen houden."


Op televisie in het kantoor van Ilhan Tasci speecht president Erdogan - NOS
Web-blokkades zijn niet nieuw in Turkije. Al sinds 2015 past de regering ze breed toe. Tientallen nieuwssites zijn alleen via een VPN-server, die lokale servers omzeilt, te openen. Ook Wikipedia is geblokt in Turkije. Er staat informatie op die de Turkse regering niet zint.

Al jaren staat Turkije boven aan de lijst van landen die Twitter verzoeken accounts of tweets te verwijderen. Twitter gaat vaak op die verzoeken in, omdat het bedrijf zich zegt te willen houden aan lokale wetgeving. Meerdere keren in de afgelopen jaren gingen sociale-media-netwerken en sites als YouTube tijdelijk op zwart in Turkije.

Ook deze site, NOS.nl, is al sinds december 2016 niet te openen in Turkije. Officieel omdat er een filmpje te zien is van de moord op de Russische ambassadeur Karlov in Ankara. De mediawaakhond koos ervoor niet alleen de link naar dat filmpje, maar het volledige domein NOS.nl voor Turkse gebruikers te blokkeren.

In de tang
In de praktijk zal de RTÜK niet alle webcasts vanuit alle huiskamers gaan controleren. Maar omdat er officieel een vergunning nodig is om content online te mogen zetten, kan een site zonder aanklacht of juridische procedure offline gehaald worden. De regering heeft zo onwelgevallige media-uitingen in de tang.

"Zelfs als het niet zo genoemd wordt; de censuur is heel openlijk", zegt Sabiha Temizkan in het studiootje van Webiz. "Zoals het recht van journalisten om het nieuws te vertellen is weggenomen, is het recht van het publiek weggenomen om nieuws tot zich te nemen", vindt ze. "Ze kunnen het allerlei andere namen geven, maar wat hier gebeurt, is wat je censuur noemt."

https://www.google.nl/amp(...)et-aan-de-beurt.html
:r

Mijn mening hierover te vinden in dit topic:

KLB / Na TV en krant ook internet gecensureerd in Turkije

quote:
13s.gif Op donderdag 19 april 2018 17:39 schreef -mosrednA het volgende:
Erdogan gaat er binnen no-time een wet doorheen drukken die elk persbureau die op het internet beelden wil verspreiden verplichten tot het aanvragen van een vergunning hiervoor.

Tot zover kans voor de oppositie om hun boodschap over te kunnen brengen. Na krant en TV wordt nu ook internet gecensureerd.

Op naar de vervroegde "verkiezingen". En Erdogan zag dat het goed was.

Als je als Turk nog steeds achter zo'n dictator kan staan, dan loop je mentaal gewoon nog 101 - 103 jaar achter, of je bent gewoon kankerdom.

Walgelijke ontwikkelingen :r


[ Bericht 5% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2018 06:50:21 ]
  vrijdag 20 april 2018 @ 06:49:07 #2
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_178635579
Jammer van de democratie en vrijheden voor de gemiddelde Turk.
pi_178635643
En toch wil de EU zaken blijven doen met deze dictator. :')
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_178635653
Pff geloof je toch niet
pi_178635769
ErdoGOD _O_
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_178635832
En vinden Nederlandse Turken dit nog steeds oké?
  vrijdag 20 april 2018 @ 07:59:17 #7
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_178635844
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 07:57 schreef Loekie1 het volgende:
En vinden Nederlandse Turken dit nog steeds oké?
Denk dat het ze niet boeit.

Trouwens de regel:

"Deze nieuwe wet heeft niet het doel om vrijheden in te perken, hij is slechts bedoeld om toezicht te kunnen houden."

hoor ik ook steeds vaker in westerse landen. Zal er dus niet te hard om lachen.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_178635857
quote:
2s.gif Op vrijdag 20 april 2018 07:59 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:

[..]

Denk dat het ze niet boeit.

? Apart.
pi_178635874
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:01 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

? Apart.
Nederlandse Turken hebben een betonplaat voor de kop. Blind juichend en toeterend lopen ze achter de nieuwe Adolf aan de afgrond in, zonder dat ze het doorhebben.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_178635881
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 april 2018 07:10 schreef OscarMopperkont het volgende:
En toch wil de EU zaken blijven doen met deze dictator. :')
Zal mij benieuwen of de EU hier wat van gaat vinden :D
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_178635890
Ik denk dat men wacht tot Turkije echt uit wil halen en dan duikt de hele wereld erop. Men houdt het heus wel in de gaten.
pi_178635910
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:03 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Zal mij benieuwen of de EU hier wat van gaat vinden :D
Ik denk eerder dat de EU hetzelfde gaat doen... strijd tegen fake nieuws anyone?
Haters can be so lame and vicious
Hating on me because I'm ambitious
They sound like they need lots of love, lots of love
That's why I'm sending them hugs and kisses
pi_178636003
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:08 schreef JeSuisDroppie het volgende:
De nationalistische notoire erdolf goedpraters bedoel je. Dat lijkt wel een sekte.
Inderdaad, in dit topic NWS / Turken vervroegd naar de stembus: zitten ze allemaal weer te verklaren dat Erdogan toch echt geen dictator is.

kritische Nederlander: "maar, hij heeft tienduizenden mensen op laten pakken na die 'coup' ?"
Erdogan-fanboy: "ja, en ?"
pi_178636011
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:25 schreef bluemoon23 het volgende:

[..]

Inderdaad, in dit topic NWS / Turken vervroegd naar de stembus: zitten ze allemaal weer te verklaren dat Erdogan toch echt geen dictator is.

kritische Nederlander: "maar, hij heeft tienduizenden mensen op laten pakken na die 'coup' ?"
Erdogan-fanboy: "ja, en ?"
Of de “ja maar hullie/Whataboutism” retoriek, die zie je ook vaak terug.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_178636039
Erdogan een dictator noemen. :')
pi_178636076
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:29 schreef Triggershot het volgende:
Erdogan een dictator noemen. :')
Precies, iemand die de grondwet aanpast om zolang mogelijk aan de macht te blijven, de oppositie buitenspel te kunnen zetten en zoveel mogelijk macht naar hemzelf toe te laten komen onder de vlag van een noodtoestand die al zeven keer is verlengd zonder dat iemand daar iets over kan zeggen, waarbij diezelfde noodtoestand je verdomd goed uitkomt om ook nog eens tienduizenden politieke “tegenstanders” achter tralies te zetten kan natuurlijk nooit een dictator zijn. Dat zijn allemaal toevalligheden, net zoals nu het censureren van alle media uitingen zodat je het laatste stukje verzet totaal onder controle hebt, allemaal puur toeval natuurlijk!
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
pi_178636122
quote:
10s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:33 schreef JeSuisDroppie het volgende:

[..]

Precies, iemand die de grondwet aanpast om zolang mogelijk aan de macht te blijven, de oppositie buitenspel te kunnen zetten en zoveel mogelijk macht naar hemzelf toe te laten komen onder de vlag van een noodtoestand die al zeven keer is verlengd zonder dat iemand daar iets over kan zeggen, waarbij diezelfde noodtoestand je verdomd goed uitkomt om ook nog eens tienduizenden politieke “tegenstanders” achter tralies te zetten kan natuurlijk nooit een dictator zijn. Dat zijn allemaal toevalligheden, net zoals nu het censureren van alle media uitingen zodat je het laatste stukje verzet totaal onder controle hebt, allemaal puur toeval natuurlijk!
Nooit geweten dat Erdogan de grondwet kan aanpassen, bedankt voor de informatie. Ik dacht dat het in Turkije alleen mogelijk was met een referendum. Wat een dictator :(
pi_178636146
Waar zal Erdogan op uit zijn?
  Moderator / Redactie FP + Sport vrijdag 20 april 2018 @ 08:41:03 #19
408813 crew  trein2000
pi_178636158
quote:
9s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:37 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Nooit geweten dat Erdogan de grondwet kan aanpassen, bedankt voor de informatie. Ik dacht dat het in Turkije alleen mogelijk was met een referendum. Wat een dictator :(
Een gemanipuleerd referendum ja
Trots daw veur Twente bint!
We zijn gehaat en asociaal
We zijn de allermooiste club van allemaal
pi_178636164
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:41 schreef trein2000 het volgende:

[..]

Een gemanipuleerd referendum ja
Ach, alles beter dan een referendum naast je neer te leggen.
pi_178636196
quote:
9s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:41 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ach, alles beter dan een referendum naast je neer te leggen.
Maar alle gekheid opzij.


Wat vindt je van dit plan van Erdogan, juich jij dit toe?
pi_178636229
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:45 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Maar alle gekheid opzij.

Wat vindt je van dit plan van Erdogan, juich jij dit toe?
Ik snap het, maar ik snap ook de zorgen van de oppositie. Zou niet echt weten waarom ik dit moet toejuichen, het heeft geen betrekking op toename van de vrijheden.
pi_178636273
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:49 schreef Triggershot het volgende:

[..]

Ik snap het, maar ik snap ook de zorgen van de oppositie. Zou niet echt weten waarom ik dit moet toejuichen, het heeft geen betrekking op toename van de vrijheden.
Nee het tegendeel van toename van vrijheden, het neemt de Turken de vrijheid af om iets online te posten voordat het door een toezichthouder is gecontroleerd.


Staat jouw "ik snap het" synoniem voor "ik heb er begrip voor" ? En zo ja, wat rechtvaardigd deze inperking in vrijheid in jouw ogen?
  † In Memoriam † vrijdag 20 april 2018 @ 09:01:16 #24
409449 Mo_Muffin
For the love of knobs...
pi_178636345
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:53 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Nee het tegendeel van toename van vrijheden, het neemt de Turken de vrijheid af om iets online te posten voordat het door een toezichthouder is gecontroleerd.

Staat jouw "ik snap het" synoniem voor "ik heb er begrip voor" ? En zo ja, wat rechtvaardigd deze inperking in vrijheid in jouw ogen?
Zolang ie zelf hier zit heeft ie natuurlijk makkelijk lullen.
"Ik zal nooit bij een club gaan die mij als lid accepteert"
pi_178636421
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:53 schreef Luckyseven het volgende:

[..]

Nee het tegendeel van toename van vrijheden, het neemt de Turken de vrijheid af om iets online te posten voordat het door een toezichthouder is gecontroleerd.
Dat laatste is niet helemaal juist. De wetgeving gaat namelijk niet over een Twitter, Facebook of Youtube. Het gaat om de kanalen die in Turkije een licentie hebben om uit te zenden via Televisie en radio. Waarbij de RTUK altijd handelt na iets is uitgezonden of gepubliceerd. Turkije heeft deze wijziging niet nodig om iemand die Erdogan een eikel noemt op Twitter of Ataturk een homo noemt op Youtube te vervolgen. Dat is al mogelijk binnen de huidige wetgeving en gebeurt volop.

quote:
Staat jouw "ik snap het" synoniem voor "ik heb er begrip voor" ? En zo ja, wat rechtvaardigd deze inperking in vrijheid in jouw ogen?
Ik begrijp het vanuit Turks conservatisme, de RTUK heeft een aantal gedragsnormen opgesteld voor televisie, dat bijvoorbeeld een sigaret, vloeken en erotiek niet voor een bepaalde tijd - of helemaal niet - mag uitgezonden worden. Wat veel Turkse bedrijven nu doen is een aangepaste vorm op TV uitzenden en via televisie voor de ongecensureerde versie naar het internet verwijzen. Dus een soort van loep in de wet hebben gevonden om alsnog er mee weg te komen / via de televisie te promoten. Zoals bijvoorbeeld het geval was met Adnan Oktar, onder druk van televisie afgehaald, maar ging verder op z'n internet streams


In dat opzicht snap ik wel dat de RTUK graag haar invloed uitbreidt in het kader van 'het beschermen van de Turkse jeugd en waarden'.

Dat de Turkse medialandschap een soort van Syrische / Noord Koreaanse station wordt waarbij alleen Erdogan wordt geknuffeld en geprezen zit ik ook niet op te wachten.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')