abonnement Unibet Coolblue
  donderdag 19 april 2018 @ 22:19:55 #51
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178630766
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:11 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Scheelt je op dat moment 275 p/m en jullie maken een aantal jaren salarisstappen.... dan is het toch wel lekker? Je kan later nog (deels) aflossen of andere mogelijkheden aangaan

En waarom per se 500.000 sparen in 30 jaar, 400.000 niet genoeg?
Wij waren bijna 47 toen we dit kochten, dan doe je geen noemenswaardige salarisstappen meer.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 19 april 2018 @ 22:21:44 #52
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178630824
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:15 schreef z80 het volgende:

[..]

Mijn hypotheek was half aflossingsvrij half spaar belegging. Het beleggings-deel was mooi ingepakt en het kwam pas met het klappen van de beurs uit dat het belegging was ipv spaar.
Maar ook mochten beide delen elk 20% van de beginsom boetevrij afgelost worden.
Dat laatste heb ik dus gedaan. Elk jaar een klein beetje. Dat wat aan maandlasten minder werd apart gezet en op het einde van het jaar als extra aflossing. Gaat in het begin niet echt snel, maar naar een paar jaar zie je toch resultaat. Nu al een paar jaar hypotheek vrij. En dat levert toch een leuke vakantie op. Wonen voor bijna niets en een spaarrekening die lekker aanvult voor leuke dingen.
Je kunt ook niet aflossen. Maar dat wat je terug krijgt aan hypotheek aftrek is minder dan dat je betaald. En je blijft duur wonen.
_O_
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178630995
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:15 schreef z80 het volgende:

[..]

Mijn hypotheek was half aflossingsvrij half spaar belegging. Het beleggings-deel was mooi ingepakt en het kwam pas met het klappen van de beurs uit dat het belegging was ipv spaar.
Maar ook mochten beide delen elk 20% van de beginsom boetevrij afgelost worden.
Dat laatste heb ik dus gedaan. Elk jaar een klein beetje. Dat wat aan maandlasten minder werd apart gezet en op het einde van het jaar als extra aflossing. Gaat in het begin niet echt snel, maar naar een paar jaar zie je toch resultaat. Nu al een paar jaar hypotheek vrij. En dat levert toch een leuke vakantie op. Wonen voor bijna niets en een spaarrekening die lekker aanvult voor leuke dingen.
Je kunt ook niet aflossen. Maar dat wat je terug krijgt aan hypotheek aftrek is minder dan dat je betaald. En je blijft duur wonen.
Of je gaat verhuizen. Kleiner huis, kinderen toch het huis uit en leven krijgt andere behoeftes. Omdat we 100% afgelost hebben en daarvoor hebben gewerkt, daarom blijven wonen?

Dat 100% aflossen is soms ook gewoon onzinnig, maar dat is een impopulaire mening in dit topic
pi_178631106
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:19 schreef Leandra het volgende:

[..]

Wij waren bijna 47 toen we dit kochten, dan doe je geen noemenswaardige salarisstappen meer.
Had ik al 9 jr de pijp uit kunnen zijn en was het al afgelost!

Met 47 dus he.

Weet je gelijk wat wij hebben spaarleven!

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2018 22:31:46 ]
  donderdag 19 april 2018 @ 22:31:25 #55
63722 z80
I fink you freaky
pi_178631127
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:27 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Of je gaat verhuizen. Kleiner huis, kinderen toch het huis uit en leven krijgt andere behoeftes. Omdat we 100% afgelost hebben en daarvoor hebben gewerkt, daarom blijven wonen?

Dat 100% aflossen is soms ook gewoon onzinnig, maar dat is een impopulaire mening in dit topic
Het is niet onzinnig. Het is een keuze. En daarbij gaat een groot gedeelte er vanuit dat de rente laag blijft. Deze is al een keer ruim 12% geweest. En dan wordt het knap lastig als de hypotheek vernieuwd moet worden. Waarschijnlijk gaat 8% al een groot probleem worden.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  donderdag 19 april 2018 @ 22:31:50 #56
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178631137
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:27 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Of je gaat verhuizen. Kleiner huis, kinderen toch het huis uit en leven krijgt andere behoeftes. Omdat we 100% afgelost hebben en daarvoor hebben gewerkt, daarom blijven wonen?

Dat 100% aflossen is soms ook gewoon onzinnig, maar dat is een impopulaire mening in dit topic
Kleiner is niet altijd gpedkoper hè...
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178631159
.

[ Bericht 99% gewijzigd door opgebaarde op 19-04-2018 22:33:43 ]
pi_178631182
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:07 schreef Leandra het volgende:

[..]

Mwah, ik vertrouw een autoverkoper ook niet op zijn blauwe ogen.
En toen wij dit huis kochten ben ik heel duidelijk geweest dat ik de hypotheek volledig annuïtair wilde, dat was idd onnodig duur (want aflossingsvrij van mijn man kon nog helemaal mee), en ik maakte het vooral lastig voor onszelf om de hypotheek in 30 jaar volledig af te lossen. Een ton aflossingsvrij kon ook... bleek over de hele periode netto maar 200 te schelen, daar ga ik toch geen ton restschuld voor overhouden?
Dat snap ik. Het probleem is dat overheden meegeholpen hebben door het toe te laten dat mensen 6x hun inkomen konden gebruiken voor een tophypotheek en ook nog eens aflossingsvrij of middels beleggingen. Dat banken adviezen gaven waarvan je al kunt weten dat een groot deel de kosten niet gaan overzien omdat ze vol zijn van het huis.

Tijdens de crisis komt dit dan boven water. Dan is het nu makkelijk gezegd door de groep die nu een huis gaat kopen dat het allemaal idioten waren. Hoe stom ze waren.
Idem met die lijfrente polis. De overheid gaf je nog belastingvoordeel ook. Men schaft dat voordeel af en dan blijkt het nu een scam te zijn. Hoe stom heb je kunnen zijn om die lijfrente polis af te sluiten. Dat is allemaal achteraf.

Natuurlijk heb je zelf de verantwoording. Mijn vader had zich ook een energie contract laten aansmeren telefonisch. Maar die man is over de 80. Ik heb uren werk gehad en een hoop correspondentie gepleegd om van dat contract af te komen.

Mensen blijven natuurlijk altijd zelf verantwoordelijk maar ik vind het niet netjes. Zeker al niet om deze mensen als idioten weg te zetten. Je moet het ook in de tijdgeest van toen bekijken.

Omdat ik totaal geen verstand heb van het vak economie, aandelen, beurzen etc. is dat mogelijk mijn redding geweest. Mijn huishoudboekje klopt altijd en heb niets met leningen buiten mijn spaarhypo.

En het gekke is dat ik in de jaren 90 voor een volidioot werd weggezet. Ik moest de aandelen ingaan met mijn spaargeld dat ik in het buitenland verdiend had. Gelukkig heb ik een deel gebruikt voor de studie van mijn kinderen en voor mijn pensioen.
  donderdag 19 april 2018 @ 22:33:46 #59
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178631189
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:27 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Of je gaat verhuizen. Kleiner huis, kinderen toch het huis uit en leven krijgt andere behoeftes. Omdat we 100% afgelost hebben en daarvoor hebben gewerkt, daarom blijven wonen?

Dat 100% aflossen is soms ook gewoon onzinnig, maar dat is een impopulaire mening in dit topic
Alles wat je niet aflost betaal je rente over. Alles wat je aflost (spaart) betaal je niet alleen geen rente meer over, er wordt ook geen fictief rendement over berekend door de belastingdienst
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178631234
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:31 schreef z80 het volgende:

[..]

Het is niet onzinnig. Het is een keuze. En daarbij gaat een groot gedeelte er vanuit dat de rente laag blijft. Deze is al een keer ruim 12% geweest. En dan wordt het knap lastig als de hypotheek vernieuwd moet worden. Waarschijnlijk gaat 8% al een groot probleem worden.
Zeker, een onderschat risico wat mensen zonder dat ze soms realiseren nemen. Klopt zeker.
  donderdag 19 april 2018 @ 22:36:07 #61
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178631239
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:33 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat snap ik. Het probleem is dat overheden meegeholpen hebben door het toe te laten dat mensen 6x hun inkomen konden gebruiken voor een tophypotheek en ook nog eens aflossingsvrij of middels beleggingen. Dat banken adviezen gaven waarvan je al kunt weten dat een groot deel de kosten niet gaan overzien omdat ze vol zijn van het huis.

Tijdens de crisis komt dit dan boven water. Dan is het nu makkelijk gezegd door de groep die nu een huis gaat kopen dat het allemaal idioten waren. Hoe stom ze waren.
Idem met die lijfrente polis. De overheid gaf je nog belastingvoordeel ook. Men schaft dat voordeel af en dan blijkt het nu een scam te zijn. Hoe stom heb je kunnen zijn om die lijfrente polis af te sluiten. Dat is allemaal achteraf.

Natuurlijk heb je zelf de verantwoording. Mijn vader had zich ook een energie contract laten aansmeren telefonisch. Maar die man is over de 80. Ik heb uren werk gehad en een hoop correspondentie gepleegd om van dat contract af te komen.

Mensen blijven natuurlijk altijd zelf verantwoordelijk maar ik vind het niet netjes. Zeker al niet om deze mensen als idioten weg te zetten. Je moet het ook in de tijdgeest van toen bekijken.

Omdat ik totaal geen verstand heb van het vak economie, aandelen, beurzen etc. is dat mogelijk mijn redding geweest. Mijn huishoudboekje klopt altijd en heb niets met leningen buiten mijn spaarhypo.

En het gekke is dat ik in de jaren 90 voor een volidioot werd weggezet. Ik moest de aandelen ingaan met mijn spaargeld dat ik in het buitenland verdiend had. Gelukkig heb ik een deel gebruikt voor de studie van mijn kinderen en voor pensioen.
De rol van de overheid is in deze allerminst zuiver. De overheid heeft een monopoly op bouwrijp maken en alle belang bij het krap houden van de woningmarkt, overheden hebben enorm verdient aan de stijgende huizen[rijzen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178631264
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:33 schreef Cherni het volgende:

[..]

Dat snap ik. Het probleem is dat overheden meegeholpen hebben door het toe te laten dat mensen 6x hun inkomen konden gebruiken voor een tophypotheek en ook nog eens aflossingsvrij of middels beleggingen. Dat banken adviezen gaven waarvan je al kunt weten dat een groot deel de kosten niet gaan overzien omdat ze vol zijn van het huis.

Tijdens de crisis komt dit dan boven water. Dan is het nu makkelijk gezegd door de groep die nu een huis gaat kopen dat het allemaal idioten waren. Hoe stom ze waren.
Idem met die lijfrente polis. De overheid gaf je nog belastingvoordeel ook. Men schaft dat voordeel af en dan blijkt het nu een scam te zijn. Hoe stom heb je kunnen zijn om die lijfrente polis af te sluiten. Dat is allemaal achteraf.

Natuurlijk heb je zelf de verantwoording. Mijn vader had zich ook een energie contract laten aansmeren telefonisch. Maar die man is over de 80. Ik heb uren werk gehad en een hoop correspondentie gepleegd om van dat contract af te komen.

Mensen blijven natuurlijk altijd zelf verantwoordelijk maar ik vind het niet netjes. Zeker al niet om deze mensen als idioten weg te zetten. Je moet het ook in de tijdgeest van toen bekijken.

Omdat ik totaal geen verstand heb van het vak economie, aandelen, beurzen etc. is dat mogelijk mijn redding geweest. Mijn huishoudboekje klopt altijd en heb niets met leningen buiten mijn spaarhypo.

En het gekke is dat ik in de jaren 90 voor een volidioot werd weggezet. Ik moest de aandelen ingaan met mijn spaargeld dat ik in het buitenland verdiend had. Gelukkig heb ik een deel gebruikt voor de studie van mijn kinderen en voor mijn pensioen.
Goed verwoord.
  donderdag 19 april 2018 @ 22:38:28 #63
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178631294
Ik ben benieuwd of mensen aflossen nog steeds overbodig vinden als de rente 6% is en er geen recht op HRA is.
Lekker makkelijk het met de huidige lage rente onnodig te vinden, maar een hogere rente en geen recht op HRA maakt het weinig aantrekkelijk meer de schuld in stand te houden.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178631308
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:33 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Alles wat je niet aflost betaal je rente over. Alles wat je aflost (spaart) betaal je niet alleen geen rente meer over, er wordt ook geen fictief rendement over berekend door de belastingdienst
Ja en dan vergeet je nog het renteargument of vrijheid. Thanks
pi_178631317
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:38 schreef Leandra het volgende:
Ik ben benieuwd of mensen aflossen nog steeds overbodig vinden als de rente 6% is en er geen recht op HRA is.
Lekker makkelijk het met de huidige lage rente onnodig te vinden, maar een hogere rente en geen recht op HRA maakt het weinig aantrekkelijk meer de schuld in stand te houden.
Dan kwam je uit op een ander bedrag als die 200 maar minder hoor!
Jij hebt er niet zomaar Netto bijstaan immers.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2018 22:40:40 ]
pi_178631378
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:38 schreef Leandra het volgende:
Ik ben benieuwd of mensen aflossen nog steeds overbodig vinden als de rente 6% is en er geen recht op HRA is.
Lekker makkelijk het met de huidige lage rente onnodig te vinden, maar een hogere rente en geen recht op HRA maakt het weinig aantrekkelijk meer de schuld in stand te houden.
Als ik al 500.000 aan euro’s in mijn huis heb zitten, waarom moet en zal ik van jou nu de 200.000 hypotheek aflossen? Die HRA is er toch al niet.

Misschien wil ik die paar honderd euro per maand besparen en nu aan mijn dochter besteden, de rest krijgt ze wel als ik dood ben, kan zij het ook in stenen inclusief hypotheek stoppen. Als we maar volledig aflossen!!!
pi_178631399
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:42 schreef opgebaarde het volgende:
Misschien wil ik die paar honderd euro per maand besparen en nu aan mijn dochter besteden, de rest krijgt ze wel als ik dood ben, kan zij het ook in stenen inclusief hypotheek stoppen
Beter doe je het al bij leven op je dochter zetten, geven, dat is voor haar een stuk goedkoper.
pi_178631423
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:38 schreef Leandra het volgende:
Ik ben benieuwd of mensen aflossen nog steeds overbodig vinden als de rente 6% is en er geen recht op HRA is.
Lekker makkelijk het met de huidige lage rente onnodig te vinden, maar een hogere rente en geen recht op HRA maakt het weinig aantrekkelijk meer de schuld in stand te houden.
Laten we hopen dat mensen van die crisis iets geleerd hebben.
  donderdag 19 april 2018 @ 22:45:19 #69
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178631436
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:42 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Als ik al 500.000 aan euro’s in mijn huis heb zitten, waarom moet en zal ik van jou nu de 200.000 hypotheek aflossen? Die HRA is er toch al niet.

Misschien wil ik die paar honderd euro per maand besparen en nu aan mijn dochter besteden, de rest krijgt ze wel als ik dood ben, kan zij het ook in stenen inclusief hypotheek stoppen. Als we maar volledig aflossen!!!
Je hoeft van mij helemaal niks, ik vroeg me wat af.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178631455
Geloof mij maar dat ik geleerd heb ervan, dat ik ook leven kan zonder aan de economie deel te nemen, beter nog de prijzen worden dagelijks lager!

Aanbiedingen zoals nooit tevoren.

En dan neem ik aan dat ze er nog aan verdienen want het kan altijd nog lager, merk ik als ik wegloop nadat men een bod niet accepteren doet.

[ Bericht 14% gewijzigd door #ANONIEM op 19-04-2018 22:47:03 ]
  donderdag 19 april 2018 @ 22:47:24 #71
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178631491
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:39 schreef john2406 het volgende:

[..]

Dan kwam je uit op een ander bedrag als die 200 maar minder hoor!
Jij hebt er niet zomaar Netto bijstaan immers.
Ja, want als je het niet aflost kost die ton ook 135.000 aan rente tegen 4,5% in 30 jaar, het is geen gratis geld immers.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178631536
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:47 schreef Leandra het volgende:

[..]

Ja, want als je het niet aflost kost die ton ook 135.000 aan rente tegen 4,5% in 30 jaar, het is geen gratis geld immers.
Daar doel ik niet op, ik doel erop dat je partner in een heel hoogtafief zit, en je dus veel van iedere Euri terug kan krijgen.
pi_178631538
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:45 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je hoeft van mij helemaal niks, ik vroeg me wat af.
Ik zag eigenlijk geen vraagteken in jouw posting.
  donderdag 19 april 2018 @ 22:54:55 #74
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178631670
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:49 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ik zag eigenlijk geen vraagteken in jouw posting.
Je weet wat "ik ben benieuwd" betekent?
Daar begon die post namelijk mee.
Dan vraag je je iets af, ook zonder vraagteken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178631768
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 10:39 schreef DjMark het volgende:

[..]

Jammer dat ze daar nog niks over willen zeggen. Maar waarom bereken je het niet zo dat je bij afloop van hypotheek helemaal geen schuld meer hebt (of alles in 1 keer kan aflossen)?
Dat lijkt me een goed scenario/doel om vanuit te gaan.
Omdat ik zo min mogelijk (extra) wil aflossen om mijn aflossingsvrije hypotheek. Ik vind het niet noodzakelijk helemaal hypotheek vrij te zijn.
pi_178631794
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:59 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:

[..]

Omdat ik zo min mogelijk (extra) wil aflossen om mijn aflossingsvrije hypotheek. Ik vind het niet noodzakelijk helemaal hypotheek vrij te zijn.
Hypotheek is maar 1 maal voor 30 jr aftrekbaar hoor!

Dacht naar X jr pas weer opnieuw.
pi_178631795
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:54 schreef Leandra het volgende:

[..]

Je weet wat "ik ben benieuwd" betekent?
Daar begon die post namelijk mee.
Dan vraag je je iets af, ook zonder vraagteken.
Ow en nu doe je weer wel serieus, in a vacuüm. Ik wilde even meespelen -O-
pi_178631818
Lukt je niet, niet bij Leandra!
  donderdag 19 april 2018 @ 23:01:55 #79
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178631827
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 23:00 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Ow en nu doe je weer wel serieus, in a vacuüm. Ik wilde even meespelen -O-
Wanneer deed ik niet serieus?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  donderdag 19 april 2018 @ 23:04:35 #80
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178631894
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 23:00 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hypotheek is maar 1 maal voor 30 jr aftrekbaar hoor!

Dacht naar X jr pas weer opnieuw.
Na volledig aflossen en verkopen en geen koopwoning hebben begint na 36 maanden die 30 jaar opnieuw.

Ik vraag me af of een recreatiewoning die 3 jaar wel voldoet om de eigenwoningreserve weg te werken.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_178632167
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 23:04 schreef Leandra het volgende:
Ik vraag me af of een recreatiewoning die 3 jaar wel voldoet om de eigenwoningreserve weg te werken.
Naar wat ik mij heb laten vertellen heb jij veel plaats nodig, dus NEE!
pi_178632450
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 23:00 schreef john2406 het volgende:

[..]

Hypotheek is maar 1 maal voor 30 jr aftrekbaar hoor!

Dacht naar X jr pas weer opnieuw.
Ik betaal nog geen 300 per maand op dit moment dus waarom zou ik me druk maken over die renteaftrek.
pi_178632545
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 23:33 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:

[..]

Ik betaal nog geen 300 per maand op dit moment dus waarom zou ik me druk maken over die renteaftrek.
Volgens mij geven diverse mensen (niet ik) in dit topic aan waarom jij daar net wel wat meer aandacht voor zou moeten hebben. Je moet noet per se iets anders doen, maar heb het wel in je achterhoofd
pi_178632821
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 23:39 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Volgens mij geven diverse mensen (niet ik) in dit topic aan waarom jij daar net wel wat meer aandacht voor zou moeten hebben. Je moet noet per se iets anders doen, maar heb het wel in je achterhoofd
Natuurlijk hou ik rekening met alle scenario's maar momenteel maak ik meer rendement op mijn vermogen dan ik aan hypotheek rente betaal. In deze situatie is aflossen wat mij betreft niet slim. Elke keer wanneer de rentevaste periode vastgezet moet worden belt zo'n bankmedewerker mij op( ondanks dat ik elke keer aangeef dat dit niet op prijs word gesteld) met de vraag of ik nog vragen heb. Elke keer weer vraag ik dus weer: wat is het bedrag dat ik op dit moment met alleen een AOW uitkering aan hypotheek zou kunnen krijgen. En echt, ze willen of kunnen daar geen antwoord op geven.
Ik wil er voor zorgen dat ik de hypotheek delen zover heb afgelost of apart gereserveerd dat ik voor het openstaande bedrag op dat moment nog een hypotheek kan krijgen. En ik wil zeker niet meer reserveren of aflossen dan strikt noodzakelijk.
Dit is zoals ik het nu zie en wil maar indien in de komende 14 jaar omstandigheden wijzigen kan ik altijd mijn strategie aanpassen

[ Bericht 1% gewijzigd door zonnigetoekomsttegemoed op 20-04-2018 00:06:08 ]
pi_178632915
Misschien mag je tegen die tijd wel tot je 80 ste werken, dus hoef jij je over een AOW niet druk te maken.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 20-04-2018 00:06:16 ]
pi_178632946
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 00:05 schreef john2406 het volgende:
Misschien mag je tegen die tijd wel tot je 80 ste werken, dus hoef jij je over een AOW niet druk te maken.
80 lijkt mij overdreven maar ik houd rekening met tussen de 70 en 72 tegen die tijd.
Ik ben overigens geen tegenstander van het verhogen van de AOW leeftijd. Veel mensen van 65-67 Kunnen nog prima functioneren. Voor anderen die dat niet kunnen moet wel een vangnet gecreëerd worden.
pi_178632954
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 april 2018 00:10 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:

[..]

80 lijkt mij overdreven maar ik houd rekening met tussen de 70 en 72 tegen die tijd.
Ik ben overigens geen tegenstander van het verhogen van de AOW leeftijd. Veel mensen van 65-67 Kunnen nog prima functioneren. Voor anderen die dat niet kunnen moet wel een vangnet gecreëerd worden.
Daarom schrijf ik ook mag je en niet moet je!
pi_178632972
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 00:10 schreef john2406 het volgende:

[..]

Daarom schrijf ik ook mag je en niet moet je!
Aha, niet goed gelezen😁
Maar dat mag nu ook hoor!
pi_178632981
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 april 2018 00:13 schreef zonnigetoekomsttegemoed het volgende:

[..]

Maar dat mag nu ook hoor!
Dat doen er toch ook!
pi_178633271
En toch stinken de mensen erin, net als met naar het zuur komt het zoet, en etc etc.!
pi_178635876
Niks mis met een aflossingsvrije hypotheek als je er over na hebt gedacht. Als je 250k leent en 30 jaar vastzet betaal je netto maar 400/450 euro "huur" voor je pand. ipv 1000. En je hebt aan het eind van de rit je overwaarde nog.

Als je alles wat je overhoudt belegt tegen een hoger rendement dan je hypotheekrente ben je veel beter af dan Jan Modaal die zn huis netjes aflost.

Nu gaat dit verhaal natuurlijk niet op voor degene die een zo duur mogelijk huis aflossingsvrij koopt en je moet daadwerkelijk ook wel een goed businessplan hebben waar je je geld in steekt.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_178635888
quote:
0s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:31 schreef z80 het volgende:

[..]

Het is niet onzinnig. Het is een keuze. En daarbij gaat een groot gedeelte er vanuit dat de rente laag blijft. Deze is al een keer ruim 12% geweest. En dan wordt het knap lastig als de hypotheek vernieuwd moet worden. Waarschijnlijk gaat 8% al een groot probleem worden.
Ik voorzie bij 5% al de nodige huishoudboekjes die ernstig in de knel komen.

Zeker als stijgende rente gepaard gaat met stijgende rendementen op beleggingen. Beleggers die nu hun toevlucht in vastgoed nemen vanwege lage rendementen elders, zouden dan zomaar kunnen kiezen om hun geld weer uit de vastgoedmarkt te trekken met alle gevolgen van dien.

Huizenprijzen ernstig onder druk. Hypotheken moeilijk betaalbaar voor velen. Woningmarktcrisis 2.0

Heb je mooi pech als je op dat moment gedwongen moet verkopen omdat je 30 jarige hypotheek afloopt en het door de gestegen rente niet mogelijk is om nog te verlengen. Verkopen levert ineens niet de overwaarde op waarop je had gehoopt. Dus kun je lekker van je pensioentje alsnog duur gaan huren.
pi_178635934
Dan is het nog kutter als je al je geld in stenen hebt belegd ipv je geld wat je niet hoefde af te lossen hebt belegd op de beurs...
pi_178635939
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:03 schreef habitue het volgende:
Niks mis met een aflossingsvrije hypotheek als je er over na hebt gedacht. Als je 250k leent en 30 jaar vastzet betaal je netto maar 400/450 euro "huur" voor je pand. ipv 1000. En je hebt aan het eind van de rit je overwaarde nog.

Als je alles wat je overhoudt belegt tegen een hoger rendement dan je hypotheekrente ben je veel beter af dan Jan Modaal die zn huis netjes aflost.

Nu gaat dit verhaal natuurlijk niet op voor degene die een zo duur mogelijk huis aflossingsvrij koopt en je moet daadwerkelijk ook wel een goed businessplan hebben waar je je geld in steekt.
Overwaarde heb je pas als je verkoopt.

Beleggen tegen een hoog rendement is geen zekerheid, je vermogen kan ook afnemen.

Stel, je hebt na 30 jaar niets afgelost op die ¤250.000, je hebt geen recht op HRA meer en de rente staat op 4,8%. Dan ben je ¤1000 netto aan rente kwijt, nog zonder eventuele aflossing en bijtelling van het EWF.
Mooi vooruitzicht om zo met pensioen te gaan.

Had je afgelost, dan was je ¤0 aan rente kwijt en hield je iedere maand die ¤1000 over.
pi_178635944
quote:
1s.gif Op donderdag 19 april 2018 22:44 schreef Cherni het volgende:

[..]

Laten we hopen dat mensen van die crisis iets geleerd hebben.
Maak je geen illusies. De bouwval (arbeidershuisje van 73m2) op een kavel van 75m2 hier in de straat was binnen no time verkocht. Vraagprijs lag 33% hoger dan de vraagprijs van mijn vergelijkbare huisje. Alleen heb ik ruim 2X zo veel grond en was bij mij het huis in een bewoonbare staat.

Vergelijkbare huisjes die wél goed bewoonbaar zijn, gaan intussen voor 50% meer van de hand dan wat ik heb betaald. Het is werkelijk bizar hoe snel de bubbel weer wordt opgepompt als gevolg van het bijna gratis geld. Bij een rente van 4 a 5% voorzie ik al de nodige problemen. En dat kan best hard gaan zodra de ECB de geldpers uit zet.
pi_178635983
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Overwaarde heb je pas als je verkoopt.

Beleggen tegen een hoog rendement is geen zekerheid, je vermogen kan ook afnemen.

Stel, je hebt na 30 jaar niets afgelost op die ¤250.000, je hebt geen recht op HRA meer en de rente staat op 4,8%. Dan ben je ¤1000 netto aan rente kwijt, nog zonder eventuele aflossing en bijtelling van het EWF.
Mooi vooruitzicht om zo met pensioen te gaan.

Had je afgelost, dan was je ¤0 aan rente kwijt.
Als je die 8.3k investeert aan aflossingen tegen 5 procent compound interest heb je over 30 jaar 580k.

Ik maak de afgelopen jaren veel meer dan 5%.
A man is not old until regrets take the place of dreams.
pi_178635985
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:14 schreef zatoichi het volgende:
Dan is het nog kutter als je al je geld in stenen hebt belegd ipv je geld wat je niet hoefde af te lossen hebt belegd op de beurs...
Waarom zie ik mensen altijd "beleggen op de beurs" noemen als een manier om rendement te maken? Reken dat 80% van de mensen geen winst maakt op de beurs. Het blijft een risico.


quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:21 schreef habitue het volgende:

[..]

Als je die 8.3k investeert aan aflossingen tegen 5 procent compound interest heb je over 30 jaar 580k.

Ik maak de afgelopen jaren veel meer dan 5%.
Dat is mooi voor je.
Voor een overgrote meerderheid is dat niet weggelegd, het blijft gokken op een goed rendement. Ook niet iedereen kan omgaan met de stress die beleggen kan geven.
pi_178635992
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:14 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Overwaarde heb je pas als je verkoopt.

Beleggen tegen een hoog rendement is geen zekerheid, je vermogen kan ook afnemen.

Stel, je hebt na 30 jaar niets afgelost op die ¤250.000, je hebt geen recht op HRA meer en de rente staat op 4,8%. Dan ben je ¤1000 netto aan rente kwijt, nog zonder eventuele aflossing en bijtelling van het EWF.
Mooi vooruitzicht om zo met pensioen te gaan.

Had je afgelost, dan was je ¤0 aan rente kwijt en hield je iedere maand die ¤1000 over.
Ja leuk en aardig maar je vergeet de inflatie. Bij een gemiddelde inflatie is die 1000 euro maandlasten nog minder dan 500 na 30 ja als je het vergelijkt met de huidige waarde van geld.

Laat staan als daar inderdaad zo'n rentestijging overheen komt zoals jij noemt, dan is het nog minder.

Dat als maandelijkse last kun je tegen die tijd dus makkelijk dragen...
pi_178636006
quote:
1s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:23 schreef zatoichi het volgende:

[..]

Ja leuk en aardig maar je vergeet de inflatie. Bij een gemiddelde inflatie is die 1000 euro maandlasten nog minder dan 500 na 30 ja als je het vergelijkt met de huidige waarde van geld.

Laat staan als daar inderdaad zo'n rentestijging overheen komt zoals jij noemt, dan is het nog minder.

Dat als maandelijkse last kun je tegen die tijd dus makkelijk dragen...
Het blijft ¤1000 per maand die je anders overhield.

Ik begrijp nu ook wel het artikel uit de OP. Mensen nemen (bewust of onbewust) veel risico, verwachten dat het niet zo'n vaart loopt, komen met mooie verhalen over rendement, overwaarde en inflatie.

Maar onder de streep heb je na 30 jaar gewoon niets. Alleen een bak rente betaald.

En als je dan daarnaast een bak geld gespaard hebt, is dat geen probleem. Voor die groep is dit topic niet. Het gaat om de groep die na 30 jaar in de problemen komt of kan komen. Het gaat om de bewustwording.
pi_178636019
quote:
0s.gif Op vrijdag 20 april 2018 08:21 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Waarom zie ik mensen altijd "beleggen op de beurs" noemen als een manier om rendement te maken? Reken dat 80% van de mensen geen winst maakt op de beurs. Het blijft een risico.
Onzin. Ja als je gaat daytraden maak je wellicht geen winst. Als je gewoon stabiel belegd dan haal je echt wel rendement op termijn hoor.

Ik ben geen echte belegger, maar heb wel een aantal aandelenfondsen waar ik structureel op inleg. Over de laatst 8 jaar heb ik een gemiddeld rendement van iets minder dan 10% gehaald. Ik verwacht dat dat gemiddelde nog wel wat daald, maar niet veel.

Als 80% geen winst zou maken op de beurs dan zou ik daar met mijn kennis zeker bij moeten horen...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')