abonnement Unibet Coolblue
pi_178606376
Docent demonstreert effect van marteling in de klas

Wat is het effect van de martelmethode waterboarding? Een docent van een middelbare school in Almelo demonstreerde dat met drie leerlingen in de klas. De directie strafte hem, maar de rechter heeft dat deze week teruggedraaid.



Tijdens een les Nederlands, vorig jaar mei, kwamen spionagepraktijken en martelmethoden ter sprake. De docent van OSG Erasmus legde zijn klas uit dat waterboarding een martelmethode is waarbij het slachtoffer het gevoel krijgt te stikken, omdat er steeds water wordt gegooid over een doek die over het hoofd is getrokken.

De docent legde uit dat dat te maken heeft met de duikersreflex: de ademhaling stopt automatisch als het hoofd onder water gaat. Om die reflex te laten zien, deed hij een experiment met drie leerlingen. Die werden op een tafel gelegd en kregen een natte theedoek over hun gezicht. De leerlingen werkten vrijwillig mee aan het experiment.

Salaris inleveren
Een collega-docent zag het experiment en briefde het door aan de teamleider. Die zei niets met de melding te willen doen. Maar een week later vertelde de collega het verhaal aan de vestigingsdirecteur en die ondernam wel actie. In overleg met het College van Bestuur werd de docent geschorst. Na onderzoek moest hij vervolgens de helft van een maandsalaris inleveren.

De docent pikte dat niet. Volgens hem hadden de leerlingen, klas 4 van het praktijkonderwijs, vrijwillig meegewerkt. Ze waren niet geboeid en konden op elk moment zelf de theedoek wegtrekken. Ze hadden ook na afloop niet geklaagd en ook van de ouders had hij geen klachten gehoord. Volgens hem vond het experiment plaats in ontspannen sfeer, er werd gelachen en de leerlingen gaven aan dat ze het een leuke les vonden. Bovendien is de docent ook nog gediplomeerd duikinstructeur: hij kende dus de veiligheidsvoorschriften en zorgde ervoor dat er geen onnodige risico’s werden genomen.



Moreel verwerpelijk
Volgens de school is het echter niet passend dat een docent martelmethodes aanschouwelijk maakt. Hij had moeten volstaan met een mondelinge beschrijving, plus de toevoeging dat dergelijke methodes juridisch en moreel verwerpelijk zijn.

Maar de rechtbank gaf de docent gelijk. Weliswaar was ook de rechter van mening dat het experiment beter niet had kunnen plaatsvinden, maar er was geen sprake van plichtsverzuim. De school had de docent in een functioneringsgesprek tot de orde kunnen roepen en had niet direct over mogen gaan tot het opleggen van straf. Die moet dus worden teruggedraaid.

Alleen verliezers
Bestuursvoorzitter Rieks Schoenmaker van OSG Erasmus beschouwt de zaak als een interne aangelegenheid en wil verder geen commentaar geven. Ook de docent heeft geen behoefte aan een toelichting. Volgens een woordvoerder van de Algemene Onderwijs Bond, die hem vertegenwoordigde tijdens de rechtszaak, heeft de zaak grote impact op de docent gehad. „Hij is op zich blij dat hij nu gewonnen heeft, maar eigenlijk kent deze zaak alleen verliezers. Het had nooit zover mogen komen”, stelt de vakbond.
https://www.ad.nl/binnenl(...)in-de-klas~ae75e777/
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_178606394
Leren weer leuk maken ^O^
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
  woensdag 18 april 2018 @ 19:59:32 #3
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_178606437
Die klikspaan-docent hadden ze moeten schorsen, gatverdamme.
pi_178606454
Directeur en die matennaaier ook maar even waterboarden.
Drop drop drop drop drop drop drop!!!! DROP!!! drop drop drop drop !!
  woensdag 18 april 2018 @ 20:02:26 #5
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178606530
Als het verhaal klopt en er in alle opzichten voor veiligheid was gezorgd, dan verdient deze docent een lintje vanwege de manier waarop hij de leerlingen bij zijn les betrekt. Onbegrijpelijk dat de school op het idee kwam om hem te straffen.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178606578
Mooi dat de NSB cultuur nog welig tiert.
pi_178606702
quote:
Bovendien is de docent ook nog gediplomeerd duikinstructeur
_O-
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_178606752
Een leraar die een les intressant maakt voor de leerlingen, en de leerlingen waarderen dit en vinden het leuk. Nee stel je voor dat je dat hebt zeg!

Die klikspaan leraal was zeker een jaloers saai figuur dat nooit een klas meekrijgt
  woensdag 18 april 2018 @ 20:09:35 #9
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_178606789
Waterboarding is toch echt niet zonder gevaar... Zelfs niet voor iemand met ervaring met duiken.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_178606815
Make teaching great again.
Much like down syndrom, red hair is a genetic mutation, and it occurs when a human has unprotected sex with a clown.
pi_178606858
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 20:10 schreef Hathor het volgende:
Make teaching great again.
Waterboarden hoort eerder bij Bush en Obama.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_178606891
Had ik maar ooit dit soort onderwijzers gehad voor het vak Nederlands. Was het mogelijk ooit nog iets geworden met dat vak.

Ik kan mij voorstellen dat leerlingen er alle aandacht bij hebben. En alle veiligheids maatregelingen zijn genomen volgens het verhaal.

Die leraar zal niet meer stuk kunnen bij zijn leerlingen.
pi_178606945
Ik ben maagd

[ Bericht 60% gewijzigd door Straatcommando. op 18-04-2018 21:14:59 ]
pi_178607078
Kan iemand mij de volgende onduidelijkheid verklaren?

quote:
De docent van OSG Erasmus legde zijn klas uit dat waterboarding een martelmethode is waarbij het slachtoffer het gevoel krijgt te stikken, omdat er steeds water wordt gegooid over een doek die over het hoofd is getrokken.

De docent legde uit dat dat te maken heeft met de duikersreflex: de ademhaling stopt automatisch als het hoofd onder water gaat.
Eerst wordt gesteld dat het om een gevoel gaat. Vervolgens wordt uitgelegd dat de ademhaling stopt.

Ik kan dit niet rijmen: áls de ademhaling daadwerkelijk stopt (om welke reden dan ook), dan is het toch niet slechts een gevóél dat je stikt? Dan stikt je toch écht?

Wat is bijvoorbeeld het verschil het dichtknijpen van je keel?
pi_178607240
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 20:30 schreef Bivox.Silentic het volgende:
Kan iemand mij de volgende onduidelijkheid verklaren?

[..]

Eerst wordt gesteld dat het om een gevoel gaat. Vervolgens wordt uitgelegd dat de ademhaling stopt.

Ik kan dit niet rijmen: áls de ademhaling daadwerkelijk stopt (om welke reden dan ook), dan is het toch niet slechts een gevóél dat je stikt? Dan stikt je toch écht?

Wat is bijvoorbeeld het verschil het dichtknijpen van je keel?
Het is ook niet de bedoeling dat je het heul lang doet. Ooit een stoere rechtse Amerikaanse radiohost met veel borstklopperij naar een waterbording zien gaan (want al die linkse huilies stelden zich aan) en binnen 2 seconde gaf hij zich al gewonnen. Bij echte waterbordings schijnt er nog wel eens iemand dood te gaan vanwege de combo stress en water in de longen. Dat is hier vrij moeilijk omdat deze leerlingen zelf weg konden.
pi_178608003
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 20:30 schreef Bivox.Silentic het volgende:
Kan iemand mij de volgende onduidelijkheid verklaren?

[..]

Eerst wordt gesteld dat het om een gevoel gaat. Vervolgens wordt uitgelegd dat de ademhaling stopt.

Ik kan dit niet rijmen: áls de ademhaling daadwerkelijk stopt (om welke reden dan ook), dan is het toch niet slechts een gevóél dat je stikt? Dan stikt je toch écht?

Wat is bijvoorbeeld het verschil het dichtknijpen van je keel?
Als je adem zou halen terwijl je je onder water bevind (of zoals in geval van waterboarding onder een doorweekte doek) dan zou je water in je longen krijgen. Daarom stopt je lichaam ook tijdelijk met automatisch ademhalen.

Als je lang zonder zuurstof zit zal je jezelf toch dwingen om te ademen. Ik kan me voorstellen dat dat schade op kan leveren, ook in het geval van waterboarden.
Steun het Kiva Fok! team!
http://www.kiva.org/team/fok
pi_178610324
maar een natte doek op je plaat zorgt er toch niet voor dat je stopt met ademhalen? naja ik heb die martelpraktijk nooit meegemaakt dus ik snap het ook niet maargoed, het klinkt niet logisch.
There are only 151 Pokémon.
pi_178611089
Als dit mag, wat is de volgende martelmethode die ze gaan testen? Nagels uittrekken?
Ik zou best christen en verlost willen zijn, als de christenen er maar wat verloster uit zouden zien.
(Nietzsche)
pi_178611238
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 22:07 schreef Eenskijken het volgende:
maar een natte doek op je plaat zorgt er toch niet voor dat je stopt met ademhalen? naja ik heb die martelpraktijk nooit meegemaakt dus ik snap het ook niet maargoed, het klinkt niet logisch.
probeer het eens thuis dan, wel met je moeder standby met de EHBO kit
pi_178611349
quote:
11s.gif Op woensdag 18 april 2018 20:09 schreef Fir3fly het volgende:
Waterboarding is toch echt niet zonder gevaar... Zelfs niet voor iemand met ervaring met duiken.
Er werd toch ook niet gewaterboard. Ze kregen alleen een natte theedoek op hun gezicht.
pi_178611392
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 22:31 schreef ietjefietje het volgende:
Als dit mag, wat is de volgende martelmethode die ze gaan testen? Nagels uittrekken?
Een natte theedoek op je gezicht leggen is GEEN martelmethode.
  woensdag 18 april 2018 @ 22:39:50 #22
168304 Mani89
We try not to sexualize them.
pi_178611437
Waterboarding, waterboarding, for you and me.
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep. Kom Terug.
  woensdag 18 april 2018 @ 22:45:16 #23
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_178611603
quote:
1s.gif Op woensdag 18 april 2018 22:37 schreef mootie het volgende:

[..]

Er werd toch ook niet gewaterboard. Ze kregen alleen een natte theedoek op hun gezicht.
Hoe weet je dat?
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_178611677
quote:
2s.gif Op woensdag 18 april 2018 22:45 schreef Fir3fly het volgende:

[..]

Hoe weet je dat?
Omdat ik de OP heb gelezen.
  woensdag 18 april 2018 @ 22:50:12 #25
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_178611710
quote:
14s.gif Op woensdag 18 april 2018 22:48 schreef mootie het volgende:

[..]

Omdat ik de OP heb gelezen.
Daar wordt het volgende gezegd:
quote:
De docent van OSG Erasmus legde zijn klas uit dat waterboarding een martelmethode is waarbij het slachtoffer het gevoel krijgt te stikken, omdat er steeds water wordt gegooid over een doek die over het hoofd is getrokken.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')