abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 18 april 2018 @ 16:06:35 #1
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_178601719
quote:
Minister: Ouders laten meepraten over omvang klas
Minister Arie Slob (Basis- en Voortgezet Onderwijs) wil ouders en leerkrachten in het basisonderwijs het recht geven mee te praten over het aantal kinderen in een klas. Maar een vetorecht over de groepsgrootte gaat hem te ver.

De Tweede Kamer zou graag zien dat het aantal hele volle klassen, de zogenoemde 'plofklassen', wordt verminderd. Dat zou de kwaliteit van het onderwijs ten goede komen en de werkdruk voor de leerkracht verlichten. Ongeveer vijf procent van de leerlingen op basisscholen zit in een klas van meer dan dertig leerlingen.

Schoolbesturen moeten voortaan advies vragen aan hun leraren en de ouders van de leerlingen over de grootte van klassen, vindt Slob. Ze houden in de nieuwe wet waaraan hij werkt de vrijheid om zelf te beslissen.

Toch is dat adviesrecht volgens Slob 'niet vrijblijvend'. Ook wordt met de wetswijziging volgens de minister het probleem weggenomen dat de leraren en ouders zich overvallen voelen door besluiten van het bestuur. ,,Dit moet het gesprek tussen besturen en leraren op gang brengen", zegt hij. Als een bestuur er niet uitkomt met het personeel, dan kan een geschillencommissie een school tot de orde roepen.

Geen limiet
Slob wil geen limiet stellen aan het aantal leerlingen in een klas. ,,Het is aan scholen zelf om te bepalen hoe groot de groepen zijn. Scholen weten zelf het beste hoe ze hun groepen goed kunnen indelen en ik ga me daar niet in mengen", aldus de minister.

Gemiddeld zitten in een groep op de basisschool 23 kinderen. Dat aantal is al enkele jaren gelijk. Omdat dit cijfer een gemiddelde is, zijn er ook kleinere en grotere klassen.

Onvoldoende
GroenLinks vindt meepraten niet genoeg en wil dat leraren en ouders ook mogen meebeslissen over de klassengrootte. Ook regeringspartij D66 ziet liever dat leraren en ouders instemmingsrecht krijgen. Zo'n veto krijgen medezeggenschapsraden wel over de begroting van hun school.

Het gemiddelde van 23 kinderen per klas zegt volgens veel partijen weinig, omdat er toch ook heel wat erg volle klassen zijn.
AD

Ligt het nu aan mij, of is dit een onwerkbaar idee?

En verder maakt Slob zich er natuurlijk wel erg gemakkelijk vanaf (als de klassen nu niet kleiner gaan worden, dan is dat namelijk de schuld van de scholen en de ouders zelf), net zoals gisteren toen hij voorstelde dat scholen best was minder les kunnen geven om de werkdruk te verlichten (wat niet kan, want onderwijstijd is wettelijk vastgelegd).
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_178601927
lijkt me niet echt handig.

wat gebeurt er als de ouders beslissen dat een klas te groot is?
opsplitsen in 2 groepen? dan is er meer personeel nodig en dat kost de school geld
kinderen naar een andere school? dat lijkt me ook niet wenselijk
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
  woensdag 18 april 2018 @ 16:24:35 #3
462746 Linus_van_Pelt
met blauw dekentje
pi_178602101
Het komt bij mij over als een non-toezegging. 'Meepraten' klinkt leuk, maar de beslissing ligt blijkbaar niet bij de leraren en ouders. Hij zadelt dus waarschijnlijk gewoon de schoolbesturen op met een situatie waar zij de ouders en leraren mogen vertellen dat de klas toch niet kleiner gaat worden, ondanks de inspraak van ouders/leraren.
  woensdag 18 april 2018 @ 16:40:01 #4
128155 Fir3fly
Goodnight everybody!
pi_178602477
Halfslachtig compromis, maar mijnsinziens is ouders enige bevoegdheid geven buiten de medezeggingschapraad al een heel slecht idee.
And if you listen very hard
The tune will come to you at last
When all are one and one is all
To be a rock and not to roll
pi_178604908
quote:
2s.gif Op woensdag 18 april 2018 16:40 schreef Fir3fly het volgende:
Halfslachtig compromis, maar mijnsinziens is ouders enige bevoegdheid geven buiten de medezeggingschapraad al een heel slecht idee.
Ik denk dat ook de praktische uitwerking wordt: via de ouder- en personeelsgeleding van de MR.
  woensdag 18 april 2018 @ 18:57:46 #6
467592 Cause_Mayhem
I will eat your soul
pi_178604990
Ben blij dat ik als ouder hier niet over mee hoefde te beslissen. Want dit is iets dat leraren zelf veel beter kunnen beoordelen.
Die staan voor die klassen, die weten of en hoe het werkt. Zou niet weten wat ik als leek zijnde daarin kan bijdragen aan ideeen, behalve dan luisteren naar de mensen die dat werk moeten doen.
Our task must be to free ourselves by widening our circle of compassion to embrace all living creatures and the whole of nature and its beauty.
pi_178605332
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 16:06 schreef Janneke141 het volgende:
Ligt het nu aan mij, of is dit een onwerkbaar idee?

En verder maakt Slob zich er natuurlijk wel erg gemakkelijk vanaf (als de klassen nu niet kleiner gaan worden, dan is dat namelijk de schuld van de scholen en de ouders zelf), net zoals gisteren toen hij voorstelde dat scholen best was minder les kunnen geven om de werkdruk te verlichten (wat niet kan, want onderwijstijd is wettelijk vastgelegd).
Ik zit er niet meer mee, ben gelukkig geen leraar jullie zoeken het je maar fijn uit!

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2018 19:13:28 ]
pi_178605367
Het gaat naar mijn idee toch allemaal naar de filistijnen Mark was nog niet klaar immers.
  woensdag 18 april 2018 @ 19:19:07 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_178605463
Ik zou ook graag een kleinere groep zien, en met twee groepen 3 van ieder 31 kinderen zou je idd prima 3 groepen kunnen maken, maar daar moet je wel de ruimte voor hebben, als je dat met alle klassen doet dan moet er een derde schoolgebouw in gebruik genomen worden.
Om het over de extra leerkrachten nog maar niet te hebben.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')