abonnement Unibet Coolblue
pi_178594719
Asielzoekers Alkmaar woedend over nieuw schoonmaakbeleid toiletten: ’Ga andermans shit niet opruimen’



Woedend zijn de bewoners van een asielzoekerscentrum in Alkmaar: ze moeten namelijk publieke toiletten zelf schoonmaken. En als ze de toiletruimte binnen willen komen om te douchen, moeten eerst een sleutel ’kopen’ bij de receptie, daarvoor moet twintig euro borg worden betaald. „Ik kan niet eens schijten zonder een sleutel”

Woordvoerder Alet Bouwmeester van het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA) legt uit aan de Volkskrant dat de maatregel is genomen zodat bezoekers van de etage alleen gebruik maken van de voor hen bedoelde toiletruimte. Nu struinen bewoners vaak door het gebouw op zoek naar vrije douches en toiletten.

Ook moeten de asielzoekers, in het kader van ’zelfwerkzaamheid’, moeten ze nu zelf de toiletruimten schoonmaken. Dit werd eerst gedaan door een professioneel schoonmaakbedrijf dat iedere dag met een waterstofzuiger het gebouw schoonmaakte.

’Het gaat om het principe’
De bewoners zijn boos. „De leiding wil dat we op onze knieën de toiletruimten gaan boenen”, briest de Palestijnse Ahmad. „En dan worden we ook nog gedwongen te betalen voor een sleutel.”

Dat hij het geld later terugkrijgt, boeit hem niet. „Het gaat om het principe. Ze zeggen dat ik moet relaxen. Maar hoe kan ik relaxen als ik niet eens kan schijten zonder een sleutel?”

’Zelfs de gevangenissen in Syrië zijn beter’
Ook andere bewoners zijn het met Ahmed eens. „Ik ben in shock”, bromt Abu Barak uit Syrië. „Is dit Nederland?” Een ander vult aan: „Zelfs de gevangenissen in Syrië zijn beter!” om die opmerking wordt gelachen maar niet heel lang.

Vooralsnog zijn alleen de toiletruimten van de eerste vleugel afgesloten. Daar wonen 23 asielzoekers, onder wie zeven kinderen. De meesten komen uit Syrië en Irak, een enkeling uit Eritrea.

’Sommige bewoners zijn hartstikke goor’
De nieuwe regels hebben volgens woordvoerder Bouwmeester mede te maken met de slechte hygiëne op de toiletten. Door bewoners zelf verantwoordelijk voor te maken, zou dit moeten verbeteren, is de gedachte. „Als je naar het toilet gaat, laat je het schoon achter. Dat is onderdeel van onze voorlichting.”

Ahmad denkt juist dat het een enorme puinzooi gaat worden. „Geef me een eigen toilet en ik boen het van onder tot boven', zegt hij. „Maar ik ga niet de shit van anderen opruimen. Sommige bewoners zijn namelijk hartstikke goor.”

Ook andere toiletruimtes op slot

Ook de toiletruimtes op de andere verdiepingen zullen binnenkort op slot gaan. Lang zal het beleid echter niet duren. In september gaat het asielzoekerscentrum aan de Robonsbosweg, met in totaal vijfhonderd inwoners, dicht.
https://www.telegraaf.nl/(...)s-shit-niet-opruimen

Ja, beste Abu..dit is Nederland. gewoon je eigen shit opruimen! Geldt voor iedereen natuurlijk

[ Bericht 1% gewijzigd door Frutsel op 18-04-2018 10:21:14 ]
´
pi_178594830
Ik kan me voorstellen dat het continu moeten schijten en douchen op openbare plekken walgelijk is en dat je liever een privé toilet en douche hebt maar kom op........ je bent op de vlucht voor een oorlog, toch? Wanneer ze in hun eigen land waren gebleven hadden ze mogen schijten tussen de struiken en het puin. Douchen zat er dan al helemaal niet in. Dus ik snap de reactie van deze mensen dan ook totaal niet. Hoe kunnen ze nou ontevreden zijn over welke vorm van opvang dan ook?

Verder irriteert me de volgende quote:
quote:
Dat hij het geld later terugkrijgt, boeit hem niet. „Het gaat om het principe. Ze zeggen dat ik moet relaxen. Maar hoe kan ik relaxen als ik niet eens kan schijten zonder een sleutel?”
'Ze zeggen dat ik moet relaxen'......... WAT ? Dus meneer vraagt opvang aan en wil alleen maar relaxen en gefaciliteerd worden. Wat een instelling _O- . Geen wonder dat die ontwikkelingslanden nooit wat worden, man man man man.
Hij had ook kunnen zeggen: 'Als ik openbare toiletten moet schoonmaken, geef me dan een baan in de schoonmaakbranche kan ik me nog nuttig maken in de maatschappij !' ...... maar nee meneer moet perse relaxen :')
U MAD?
pi_178594840
quote:
14s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:12 schreef Kim-Holland het volgende:

Ja, beste Abu..dit is Nederland. gewoon je eigen shit opruimen!
In je eigen OP:

quote:
Ahmad denkt juist dat het een enorme puinzooi gaat worden. „Geef me een eigen toilet en ik boen het van onder tot boven', zegt hij. „Maar ik ga niet de shit van anderen opruimen. Sommige bewoners zijn namelijk hartstikke goor.”
Jij, ik, en ook de mensen daar hebben (terecht) geen zin om letterlijk andermans stront op te ruimen, dat is het hele punt. Is dit nu echt het enige wat jij weghaalt uit dit verhaal?

[ Bericht 6% gewijzigd door Frutsel op 18-04-2018 10:22:04 ]
pi_178594852
Als dit verhaal geen fake news is dan geeft het perfect de mentaliteit weer van een bepaalde groep mensen
pi_178594865
quote:
3s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:17 schreef de_boswachter het volgende:
'Ze zeggen dat ik moet relaxen'......... WAT ? Dus meneer vraagt opvang aan en wil alleen maar relaxen en gefaciliteerd worden. Wat een instelling _O- . Geen wonder dat die ontwikkelingslanden nooit wat worden, man man man man.
Hij had ook kunnen zeggen: 'Als ik openbare toiletten moet schoonmaken, geef me dan een baan in de schoonmaakbranche kan ik me nog nuttig maken in de maatschappij !' ...... maar nee meneer moet perse relaxen :')
Wat een berg aannames zeg. Die kerel zegt toch zelf niet dat hij wil relaxen, dat zegt het personeel daar tegen hem.
pi_178594877
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:18 schreef Vanillekwark het volgende:
Jij, ik, en ook de mensen daar hebben (terecht) geen zin om letterlijk andermans stront op te ruimen, dat is het hele punt. Is dit nu echt het enige wat jij weghaalt uit dit verhaal?
En schoonmakers en -sters dan? Die doen dagelijks weinig anders voor de kost.
Heb daar maar eens respect voor dan. Heeft gewoon iets met je eigen instelling te maken.....
U MAD?
pi_178594878
Ik zou ook wel willen dat ze mijn WC's kwamen poetsen elke dag, maar gek genoeg moeten wij Nederlanders dat ook gewoon zelf doen.

Maar ik weet het goed gemaakt, ze gaan lekker terug naar Irak en Syrië. Daar moeten ze gewoon regelmatig een nieuwe pot kopen omdat ze kapot gebombardeerd zijn, hoef je niet te poetsen.
pi_178594900
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:19 schreef Vanillekwark het volgende:
Wat een berg aannames zeg. Die kerel zegt toch zelf niet dat hij wil relaxen, dat zegt het personeel daar tegen hem.
Hij gaat er ook niet tegenin, want hij haalt het zelf aan........
Meneer vind het wel allemaal best, zolang hij maar niet vieze klusjes hoeft te doen.
U MAD?
pi_178594929
quote:
3s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:19 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

En schoonmakers en -sters dan? Die doen dagelijks weinig anders voor de kost.
Heb daar maar eens respect voor dan. Heeft gewoon iets met je eigen instelling te maken.....
Die krijgen er voor betaald. Ik durf te wedden dat een groot deel van de mensen daar het meteen zouden doen indien het daadwerkelijk een baan zou zijn.
pi_178594937
quote:
3s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:21 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Meneer vind het wel allemaal best, zolang hij maar niet vieze klusjes hoeft te doen.
Nog meer aannames om je eerdere aannames te beredeneren *O*
pi_178594958
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:22 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Die krijgen er voor betaald. Ik durf te wedden dat een groot deel van de mensen daar het meteen zouden doen indien het daadwerkelijk een baan zou zijn.
Je pakt mij op aannames en zelf doe je hetzelfde?
U MAD?
pi_178594982
Overigens denk ik niet dat het personeel heeft gezegd dat ze moeten relaxen. Ik denk eerder aan een scenario als dat men 'relax' heeft gezegd toen de heethoofden verhaal kwamen halen.
  woensdag 18 april 2018 @ 10:25:41 #13
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_178594986
quote:
’Zelfs de gevangenissen in Syrië zijn beter’
Ook andere bewoners zijn het met Ahmed eens. „Ik ben in shock”, bromt Abu Barak uit Syrië. „Is dit Nederland?” Een ander vult aan: „Zelfs de gevangenissen in Syrië zijn beter!” om die opmerking wordt gelachen maar niet heel lang.
Duw die asielaanvraag maar door de shredder dan.
pi_178594992
quote:
3s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:24 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Je pakt mij op aannames en zelf doe je hetzelfde?
Goed punt, fout van me.
Laat ik het feitelijk houden: Schoonmakers krijgen betaald voor het opruimen van andermans stront. Deze mensen niet. Daar zit een verschil.
  woensdag 18 april 2018 @ 10:26:20 #15
191317 Nobu
Nobutada Yakitori
pi_178595003
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:25 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Goed punt, fout van me.
Laat ik het feitelijk houden: Schoonmakers krijgen betaald voor het opruimen van andermans stront. Deze mensen niet. Daar zit een verschil.
Hoezo? Deze mensen krijgen een levenslange uitkering. En dat voor een enkel toiletje in de week.
pi_178595006
Blijft toch apart, we moeten ze opvangen want deze mensen maken zwaar leed door, ze hebben traumatische ervaringen, en dan huilen ze om wat toiletten.

Ik moet ook mijn toilet wel eens schrobben. Ze kunnen elkaar natuurlijk ook aanspreken en zorgen dat het (tijdelijke) samenleven wat prettiger gaat, wat regels opstellen en je eraan houden. Maar zo werkt dat niet in bepaalde culturen, die klagen liever op de mensen die ze te hulp schieten. Op mijn werk is ook geregeld geklaag over de toiletten als er weer varkens op hebben gezeten en de stront aan het plafond hangt. We klagen niet op de poetsvrouwen maar "zeiken" op elkaar om te zorgen dat enkelen hier voldoen aan simpele fatsoensnormen.
pi_178595047
Zou chill zijn als het toilet ook voor me werd schoongemaakt toen ik in een studentenhuis woonde. Echter deden we dit zelf, roulerend, zodat iedereen deels verantwoordelijk was voor schone sanitaire voorzieningen. 2 uurtjes werk eens in de 2-3 weken.

Echt belachelijk dat deze mensen dit ook moeten gaan doen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 18-04-2018 10:29:29 ]
pi_178595053
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:22 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Die krijgen er voor betaald. Ik durf te wedden dat een groot deel van de mensen daar het meteen zouden doen indien het daadwerkelijk een baan zou zijn.
Dan zien ze het maar als baan met gratis kost en inwoning als salaris.
Don't quote me boy, cause I ain't said shit!
Send Banano to: ban_1drjycsqhpwa1i4uxo1mmqau6q8gibgbn6oabtub53zpcrabjunt3uscaqty
  woensdag 18 april 2018 @ 10:28:56 #19
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_178595057
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:22 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Die krijgen er voor betaald. Ik durf te wedden dat een groot deel van de mensen daar het meteen zouden doen indien het daadwerkelijk een baan zou zijn.
ja vast
  woensdag 18 april 2018 @ 10:30:04 #20
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_178595073
Zelfs de gevangenissen in Syrie zijn beter? :')

Je zou bijna denken dat het gaat om het offeren van je eerstgeborene zeg.

We hebben het over het schoonmaken van een algemeen gebruikte ruimte. :')
pi_178595081
Maar ik snap nu nog steeds niet hoe je kunt klagen over het schoonmaken van een toilet als je net uit een oorlogsland komt waar je hebt moeten slalommen tussen de lijken? Dan moet toiletten schoonmaken toch een feest zijn.......
U MAD?
  woensdag 18 april 2018 @ 10:30:59 #22
448036 Achterhoker
Hauptsache Alkohol
pi_178595089
Ze zullen het er zelf wel naar gemaakt hebben. En met opnemen van die asielzoekers ruimen wij toch eigenlijk ook andermans shit op?
Fade to Black
pi_178595110
quote:
3s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:30 schreef de_boswachter het volgende:
Maar ik snap nu nog steeds niet hoe je kunt klagen over het schoonmaken van een toilet als je net uit een oorlogsland komt waar je hebt moeten slalommen tussen de lijken?
Ik denk dat de meesten al waren vertrokken voor ze een kogel hoorden fluiten
pi_178595111
quote:
0s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:25 schreef Vanillekwark het volgende:

[..]

Goed punt, fout van me.
Laat ik het feitelijk houden: Schoonmakers krijgen betaald voor het opruimen van andermans stront. Deze mensen niet. Daar zit een verschil.
Schoonmakers moeten het doen om te kunnen wonen en eten. Deze mensen moeten de sanitaire voorzieningen die ze zelf gebruiken schoonmaken. En krijgen gratis inwoning en eten.

Ik zie het verschil niet echt..?
  woensdag 18 april 2018 @ 10:32:48 #25
450551 ChrisCarter
Ti Ta Toverland
pi_178595136
quote:
3s.gif Op woensdag 18 april 2018 10:30 schreef de_boswachter het volgende:
Maar ik snap nu nog steeds niet hoe je kunt klagen over het schoonmaken van een toilet als je net uit een oorlogsland komt waar je hebt moeten slalommen tussen de lijken?
Vraag me af of het wel echt Syriers zijn om wie het gaat. De vluchtelingen uit Syrie die ik ken en begeleid met de Engelse taal zijn een stuk beschaafder en behoudender en maken niet dit soort vergelijkingen. Zijn hele dankbare mensen waar je prettig mee om kunt gaan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')