abonnement bol.com Unibet Coolblue
  maandag 16 april 2018 @ 16:54:12 #1
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_178557161
Ik heb een Franse koper voor een domeinnaam die ik in bezit heb. Ik ben een consument en niet ingeschreven bij de KVK.

Nu zit ik er al een tijdje aan te denken om voor (gedeeltelijk) mijzelf te beginnen. Ik werk in de IT en krijg regelmatig vragen van mensen om te helpen of verwijs mensen naar het bedrijf waar ik werk. Dat zou ik ook zelf kunnen doen, dat zou lekker verdienen zijn.

Die Franse partij zal een factuur willen hebben. Moet dat incl. of excl. btw gezien buitenland? Heeft het voor of nadelen als ik mij inschrijf bij de KVK en ik doe er verder niet zoveel mee?

Hoe werkt dit als ik
A. Mij niet inschrijf en als consument aan een Franse partij een domeinnaam wil verkopen?
B. Mij wel inschrijf en als bedrijf die domeinnaam verkoop maar verder er niet aan toe kom om nog andere werkzaamheden te doen (dit jaar, komende jaren, kort termijn)?

Hoe zit het met de hostingkosten van die domeinnaam van afgelopen jaren? Kan ik die dan ook 'aftrekken'?
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_178557585
Moeten zij weten
pi_178557593
Neem wel aan dat je al het een en ander hebt opgezocht op Google
Moeten zij weten
pi_178557628
A. Dat kan je mag als particulier gewoon een factuur sturen (zonder BTW inderdaad).

B. KVK heeft 0.0 met BTW te maken. Een BTW nummer bij de belastingdienst wel.

C.? Nee want je was toen niet BTW plichtig.
pi_178557649
Ik verdien ook wat bij naast mijn werk, maar niet genoeg om een bedrijf op te richten oid.
Dus ik stuur iedereen facturen zonder BTW, en het lijkt me dat jij dat ook moet doen. Bij mijn belastingaangifte geef ik wat ik verdiend heb dan op als 'inkomsten uit overig werk'.'
pi_178557701
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 17:19 schreef LurkJeRot het volgende:
Ik verdien ook wat bij naast mijn werk, maar niet genoeg om een bedrijf op te richten oid.
Dus ik stuur iedereen facturen zonder BTW, en het lijkt me dat jij dat ook moet doen. Bij mijn belastingaangifte geef ik wat ik verdiend heb dan op als 'inkomsten uit overig werk'.'
Dat dus
  maandag 16 april 2018 @ 17:28:04 #7
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_178557780
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 17:19 schreef LurkJeRot het volgende:
Ik verdien ook wat bij naast mijn werk, maar niet genoeg om een bedrijf op te richten oid.
Dus ik stuur iedereen facturen zonder BTW, en het lijkt me dat jij dat ook moet doen. Bij mijn belastingaangifte geef ik wat ik verdiend heb dan op als 'inkomsten uit overig werk'.'
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 17:18 schreef smizy het volgende:
Nee want je was toen niet BTW plichtig.
Maar ik maakte wel kosten. De belastingdienst zegt:
Doet u soms een klus voor familie of vrienden? En krijgt u alleen uw kosten vergoed? Dan hoeft u deze inkomsten en kosten niet in uw aangifte in te vullen. Het zijn activiteiten in de hobby- of familiesfeer.

De hostingkosten van afgelopen jaren (voor meerdere domeinnamen) en de kosten van de naam zijn net zoveel, zo niet meer, dan het geboden bedrag.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 16 april 2018 @ 17:28:38 #8
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_178557798
Wie dan mijn vrienden zijn blijft een vraag, ik denk echter niet dat de belastingdienst zo ruimdenkend is.

Ik gooi het maar hierop:
Hebt u een negatief resultaat? En is te verwachten dat dat zo blijft? Dan zijn uw werkzaamheden hoogstwaarschijnlijk geen bron van inkomen, maar activiteiten in de hobby- en familiesfeer. U hoeft deze inkomsten en kosten dus niet in uw aangifte te vermelden.

Hostingkosten, aanschaf pc, jurische kosten van andere domeinnaam, en sales tijd zijn allemaal kosten die er wel voor zorgen dat het echt niet winstgevend is.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_178557907
Aanschaf pc e.d. mogen dan ook alleen maar opgevoerd worden als je die 100% zakelijk gebruikt. Kortom niks met kvk niks met terugwerkende kracht. Gewoon een factuur zonder BTW. Over dat bedrag ga je inkomstenbelasting betalen.
pi_178559005
Zou nieteens aangeven bij de belastingdienst. Als het zo sporadisch is
pi_178559870
quote:
0s.gif Op maandag 16 april 2018 17:33 schreef smizy het volgende:
Aanschaf pc e.d. mogen dan ook alleen maar opgevoerd worden als je die 100% zakelijk gebruikt. Kortom niks met kvk niks met terugwerkende kracht. Gewoon een factuur zonder BTW. Over dat bedrag ga je inkomstenbelasting betalen.
als je het niet weet, houd dan je mond gewoon.
pi_178560192
quote:
9s.gif Op maandag 16 april 2018 19:05 schreef Yreal het volgende:

[..]

als je het niet weet, houd dan je mond gewoon.
Als je echt 0.0 nuttige info toevoegt aan dit topic ga dan ergens in ONZ plaatsen.
pi_178560254
quote:
1s.gif Op maandag 16 april 2018 19:17 schreef smizy het volgende:

[..]

Als je echt 0.0 nuttige info toevoegt aan dit topic ga dan ergens in ONZ plaatsen.
jij eerst.

Regels bij vermogensetikettering zijn wel iets gecompliceerder dan dat iets zakelijk is bij 100% zakelijk :')
pi_178560864
quote:
10s.gif Op maandag 16 april 2018 19:19 schreef Yreal het volgende:

[..]

jij eerst.

Regels bij vermogensetikettering zijn wel iets gecompliceerder dan dat iets zakelijk is bij 100% zakelijk :')
Klopt maar zoals TS het stelt is er weinig kans dat hij vrolijk van alles aftrekbaar kan maken. Je kunt inderdaad ook alles afkraken.
  dinsdag 17 april 2018 @ 10:24:41 #15
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_178572055
Ik zit er aan te denken om een factuur te sturen en het verder niet op te geven bij de belastingdienst gezien de hobbymatige aard en dat het niet regelmatig gebeurt.

Hoe werkt dat met de btw? Hoe blij wordt die franse partij als ik een factuur stuur zonder btw? Zou dat ze uitmaken?

Zoals ik het kan bedenken maakt het ze niets uit. Als ze geen belasting betalen hoeven ze het ook niet terug te krijgen. Als ik dan toch belasting moet afdragen is dat mijn probleem.

Dan stuur ik dus een factuur met mijn gegevens, hun gegevens, omschrijving, bedrag, betaaltermijn en rekeningnummer. Is dat afdoende?

Het gaat overigens om maar een paar honderd euro. Ik wordt er niet rijk van.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_178572886
Ik zou dit niet zien als werk uit overige werkzaamheden. Ik zou het eerder vergelijken met een verkoop op marktplaats.
pi_178572965
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 10:24 schreef KimJong-un het volgende:
Ik zit er aan te denken om een factuur te sturen en het verder niet op te geven bij de belastingdienst gezien de hobbymatige aard en dat het niet regelmatig gebeurt.

Hoe werkt dat met de btw? Hoe blij wordt die franse partij als ik een factuur stuur zonder btw? Zou dat ze uitmaken?

Zoals ik het kan bedenken maakt het ze niets uit. Als ze geen belasting betalen hoeven ze het ook niet terug te krijgen. Als ik dan toch belasting moet afdragen is dat mijn probleem.

Dan stuur ik dus een factuur met mijn gegevens, hun gegevens, omschrijving, bedrag, betaaltermijn en rekeningnummer. Is dat afdoende?

Het gaat overigens om maar een paar honderd euro. Ik wordt er niet rijk van.
correct, gewoon een rekening sturen zonder btw. Je bent immers niet btw plichtig.

In principe is het voor de franse een voordeel om btw te betalen, maar als jij nu niet de rekening 21% ophoogt, maakt dat per saldo inderdaad niet uit.
pi_178574515
Als je die domeinnaam prive had gekocht dan kan je hem ook prive doorverkopen. Aan wie je dat doet maakt niet uit.

Op de factuur zet je dan 'marge' 'de verkoop vind plaats vanuit prive bezit' en 'btw niet van toepassing'.

Eind van het jaar geef je het bedrag min de kosten op als 'inkomsten overige werkzaamheden'. Die kosten moet je wel kunnen verantwoorden maar dat hoeft niet uitgebreid. Even de facturen bewaren van je hostingprovider moet voldoende zijn.

Ik heb zelf pas een setje domeinnamen verkocht vanuit prive aan een groot Nederlands bedrijf. Uiteraard moet je ze vooruit laten betalen. Het viel me op hoe traag dat allemaal ging. Een miljoenenbedrijf maar echt moeilijk doen over een relatief kleine uitgave (500,-).

Zij zijn zelf nog met een contract gekomen waarin de hele overdracht werd beschreven en die ik ondertekend moest terugsturen.
  dinsdag 17 april 2018 @ 13:14:40 #19
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_178575882
quote:
0s.gif Op dinsdag 17 april 2018 12:16 schreef tstile het volgende:
Als je die domeinnaam prive had gekocht dan kan je hem ook prive doorverkopen. Aan wie je dat doet maakt niet uit.

Op de factuur zet je dan 'marge' 'de verkoop vind plaats vanuit prive bezit' en 'btw niet van toepassing'.

Eind van het jaar geef je het bedrag min de kosten op als 'inkomsten overige werkzaamheden'. Die kosten moet je wel kunnen verantwoorden maar dat hoeft niet uitgebreid. Even de facturen bewaren van je hostingprovider moet voldoende zijn.

Ik heb zelf pas een setje domeinnamen verkocht vanuit prive aan een groot Nederlands bedrijf. Uiteraard moet je ze vooruit laten betalen. Het viel me op hoe traag dat allemaal ging. Een miljoenenbedrijf maar echt moeilijk doen over een relatief kleine uitgave (500,-).

Zij zijn zelf nog met een contract gekomen waarin de hele overdracht werd beschreven en die ik ondertekend moest terugsturen.
Dat laatste vind ik niet zo raar. Die willen dat gewoon goed geregeld hebben. Dat ze moeilijk doen is wel een beetje bijzonder. Al begrijp ik dat ¤500 betalen voor een domeinnaam gewoon zure kosten zijn.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
  maandag 7 mei 2018 @ 11:38:10 #20
414501 KimJong-un
Heeft de titel Doctor
pi_178986086
Het is allemaal geregeld. Het bedrijf is akkoord (per e-mail). We zijn akkoord over het bedrag en ik heb een factuur gestuurd. De factuur willen ze getekend en gestempeld terugsturen maar ze willen eerst de transfercode van de domeinnaam hebben voordat ze betalen.
Als reden geven ze op:
"Omdat we niet weten of de domeinnaam onmiddelijk zal werken na het ontvangen van de code (dit moeten we laten controleren door een derde partij) willen we je vriendelijk vragen om eerst de code te sturen. Nadat wij dat gecontroleerd hebben zullen we direct het geld overmaken."

Dit doe ik uiteraard liever niet omdat het mogelijk is dat ze het geld niet overmaken en het domein zo overnemen. Een buitenlandse openstaande betaling vorderen wordt zo kostbaar dat het geen zin heeft. Wat adviseren jullie? Wat is een goede oplossing? Ik vind het ook jammer als de deal niet door zou gaan.
bijnamen: briljante kameraad, geweldige leider.
pi_178995592
No deal

  maandag 7 mei 2018 @ 18:53:49 #22
292596 Faux.
Fan van zichzelf
pi_178995884
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 11:38 schreef KimJong-un het volgende:
Het is allemaal geregeld. Het bedrijf is akkoord (per e-mail). We zijn akkoord over het bedrag en ik heb een factuur gestuurd. De factuur willen ze getekend en gestempeld terugsturen maar ze willen eerst de transfercode van de domeinnaam hebben voordat ze betalen.
Als reden geven ze op:
"Omdat we niet weten of de domeinnaam onmiddelijk zal werken na het ontvangen van de code (dit moeten we laten controleren door een derde partij) willen we je vriendelijk vragen om eerst de code te sturen. Nadat wij dat gecontroleerd hebben zullen we direct het geld overmaken."

Dit doe ik uiteraard liever niet omdat het mogelijk is dat ze het geld niet overmaken en het domein zo overnemen. Een buitenlandse openstaande betaling vorderen wordt zo kostbaar dat het geen zin heeft. Wat adviseren jullie? Wat is een goede oplossing? Ik vind het ook jammer als de deal niet door zou gaan.
Eerst betalen en dan zien we verder zou ik doen. En uit je post maak ik op dat je dat zelf ook denkt :P
Hier schreef tong80 het volgende:
Faux is een FOK!held, zoals dat vroeger Gellarboy en Brechtje waren. Users die je koestert.
pi_179008544
Zij hebben hetzelfde probleem, als ze naar jou geld overmaken moeten ze maar hopen dat jij de domeinnaam ook echt aan hen geeft.

Toch is het logischer als ze eerst betalen. Je zou eventueel kunnen afspreken dat ze de helft overmaken voor de overdracht en de helft erna
pi_179008954
Even controleren of de domein wel echt werkt :')

100% Vooraf betalen en anders maar niet. Als ze nog moeilijk blijven doen de prijs ook nog eens flink verhogen.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
pi_179011374
quote:
0s.gif Op maandag 7 mei 2018 11:38 schreef KimJong-un het volgende:
Het is allemaal geregeld. Het bedrijf is akkoord (per e-mail). We zijn akkoord over het bedrag en ik heb een factuur gestuurd. De factuur willen ze getekend en gestempeld terugsturen maar ze willen eerst de transfercode van de domeinnaam hebben voordat ze betalen.
Als reden geven ze op:
"Omdat we niet weten of de domeinnaam onmiddelijk zal werken na het ontvangen van de code (dit moeten we laten controleren door een derde partij) willen we je vriendelijk vragen om eerst de code te sturen. Nadat wij dat gecontroleerd hebben zullen we direct het geld overmaken."

Dit doe ik uiteraard liever niet omdat het mogelijk is dat ze het geld niet overmaken en het domein zo overnemen. Een buitenlandse openstaande betaling vorderen wordt zo kostbaar dat het geen zin heeft. Wat adviseren jullie? Wat is een goede oplossing? Ik vind het ook jammer als de deal niet door zou gaan.
Ik zou het af laten hangen wat voor bedrijf het is. Is het een eenmanszaak, dan is het een gok. Is het gewoon een normaal Frans bedrijf, waarom is het dan niet te vertrouwen? Ik snap hun standpunt wel.

Volgende keer wellicht toch met een domainbroker werken. Kost iets meer geld, maar heb je dit gezeur niet.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')