abonnement Unibet Coolblue
pi_178510937
Dat de waterbedrijven microplastics hebben bestempeld als Contaminants of Emerging Concern (verontreinigingen van groeiende zorg) is natuurlijk met een reden. De waterbedrijven zijn namelijk niet in staat om al deze microplastics uit het afvalwater te zuiveren, waardoor die glitters in jouw douchegel een risico worden voor de natuur én onze gezondheid. Microplastics zijn namelijk terug gevonden in vis die in de supermarkt wordt verkocht. (7)

Besef je dit? Al het plastic dat ooit in het milieu is beland bestaat nog steeds en is nooit afgebroken! Voor de komende eeuwen blijft dit plastic een milieuprobleem vormen. (2)
https://www.loveli.care/blog-plastic-cosmetica/

Veel bekende merken, ook Hema, Rituals e.d. zijn niet plasticvrij. Als het product plasticvrij is, heeft het een groen rond labeltje. Deze lijst van merken heeft geen plastic in de make-up:

http://www.beatthemicrobead.org/look-for-the-zero/

Dat is niet zoveel. Zelfs de Bodyschop staat er niet bij.

Dr. Hauschka is een optie, die heeft make-up zoals mascara en het is te verkrijgen in natuurwinkels.
pi_178510955
De Bodyschop _O_
pi_178511405
Kan het zijn dat merken wel voldoen aan de eisen maar geen label hebben? Want volgens mij heeft bodyshop toch hun scrubs aangepast zodat er geen plastic achterblijft?
pi_178511484
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 16:53 schreef HyrulePrincess het volgende:
Kan het zijn dat merken wel voldoen aan de eisen maar geen label hebben? Want volgens mij heeft bodyshop toch hun scrubs aangepast zodat er geen plastic achterblijft?
Do your products contain polyethylene micro beads?

No, polyethylene micro beads are no longer used in any of our products. All of The Body Shop® Body Scrubs contain natural exfoliators.

In 2014 we made a commitment to replace these ingredients with a naturally-derived alternative during 2015, which we fulfilled. The materials that replace the polyethylene micro beads are either natural or naturally derived and biodegradable. This work has now been completed and since the end of 2015 all formulas are being made without the use of polyethylene mcrobeads.
https://help.thebodyshop.(...)ethylene-micro-beads

Toch staan ze niet in het rijtje, vreemd. Misschien gebruiken ze nog wel plastics in make-up producten.
pi_178511577
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 16:59 schreef Loekie1 het volgende:

[..]

Do your products contain polyethylene micro beads?

No, polyethylene micro beads are no longer used in any of our products. All of The Body Shop® Body Scrubs contain natural exfoliators.

In 2014 we made a commitment to replace these ingredients with a naturally-derived alternative during 2015, which we fulfilled. The materials that replace the polyethylene micro beads are either natural or naturally derived and biodegradable. This work has now been completed and since the end of 2015 all formulas are being made without the use of polyethylene mcrobeads.
https://help.thebodyshop.(...)ethylene-micro-beads

Toch staan ze niet in het rijtje, vreemd. Misschien gebruiken ze nog wel plastics in make-up producten.
Het kan zijnn dat ze gewoon dat label niet hebben omdat ze dan moeten betalen? Dit is iig wel het geval bij veel merken die cruelty free / vegan zijn die hebben geen zin om veel te betalen voor het officiele logotje en komen daarom niet op de lijst maar zijn wel cruelty free. Maar wel goed om te horen want ik had juist scrub bij de bodyshop gehaald omdat ik er wel op wil letten dat er niet nog meer plastic in het water komt :3
pi_178511861
Waarom zouden microplastics slecht zijn voor je gezondheid?
  zaterdag 14 april 2018 @ 17:48:26 #7
104963 ETA
European Travel Author
pi_178512397
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:05 schreef HyrulePrincess het volgende:

[..]

Het kan zijnn dat ze gewoon dat label niet hebben omdat ze dan moeten betalen? Dit is iig wel het geval bij veel merken die cruelty free / vegan zijn die hebben geen zin om veel te betalen voor het officiele logotje en komen daarom niet op de lijst maar zijn wel cruelty free. Maar wel goed om te horen want ik had juist scrub bij de bodyshop gehaald omdat ik er wel op wil letten dat er niet nog meer plastic in het water komt :3
Of er kosten aan verbonden zijn aan het logogebruik weet ik niet, maar ik weet wel zeker dat de lijst niet klopt/sterk verouderd is. Er staan artikelen op de rode lijst die geen microbeads bevatten.

Verder zijn microplastics opzich wel een probleem, maar het aandeel dat wordt veroorzaakt door Nederlandse cosmetica is fractioneel. Meeste leveranciers zijn al overgeschakeld naar niet-kunststof alternatieven, wat overblijft is minimaal. Zwerfafval van kunststof is een groter probleem.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  zaterdag 14 april 2018 @ 17:51:24 #8
104963 ETA
European Travel Author
pi_178512455
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:21 schreef jatochneetoch het volgende:
Waarom zouden microplastics slecht zijn voor je gezondheid?
Kort door de bocht: Microplastics komen via bijvoorbeeld vis in onze voedselketen terecht, dat is niet zo gezond.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_178512561
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:21 schreef jatochneetoch het volgende:
Waarom zouden microplastics slecht zijn voor je gezondheid?
Het komt o.a. in je vis terecht.
  zaterdag 14 april 2018 @ 18:02:03 #10
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178512614
En Dan? Poep je het weer uit?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 14 april 2018 @ 18:03:34 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178512636
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:48 schreef ETA het volgende:

[..]

Of er kosten aan verbonden zijn aan het logogebruik weet ik niet, maar ik weet wel zeker dat de lijst niet klopt/sterk verouderd is. Er staan artikelen op de rode lijst die geen microbeads bevatten.

Verder zijn microplastics opzich wel een probleem, maar het aandeel dat wordt veroorzaakt door Nederlandse cosmetica is fractioneel. Meeste leveranciers zijn al overgeschakeld naar niet-kunststof alternatieven, wat overblijft is minimaal. Zwerfafval van kunststof is een groter probleem.
Tja, Krijg je ervan als je diftar Systemen en Container wegen onzin invoert
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 14 april 2018 @ 18:10:37 #12
104963 ETA
European Travel Author
pi_178512773
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:02 schreef Pietverdriet het volgende:
En Dan? Poep je het weer uit?
Minus wat uit het kunststof is gemigreerd tijdens het verblijf in je lichaam.

Dan maak ik mij opzich niet zoveel zorgen over microplastics vanuit cosmetica, PE/PP zijn relatief veilig. Andere kunststoffen kunnen potentieel meer vervelende stoffen bevatten, zoals zware metalen, weekmakers, monomeren en PAKs.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_178512967
Vreemd dat je niets hoort over wasverzachter, tot 700.000 deeltjes per wasbeurt
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178513013
Microplastics komen in je bloed en lymfeklieren terecht.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zaterdag 14 april 2018 @ 18:26:00 #15
104963 ETA
European Travel Author
pi_178513118
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:21 schreef halfway het volgende:
Microplastics komen in je bloed en lymfeklieren terecht.
Microplastics in je bloed? Dat is voor mij nieuw, heb je daar meer info over?

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:20 schreef halfway het volgende:
Vreemd dat je niets hoort over wasverzachter, tot 700.000 deeltjes per wasbeurt
Polyester kleding wassen levert inderdaad microplastics op, vooral die lekkere fleecekleding. In de industrie hoor je wel hier over, maar niemand die hier echt initiatief op neemt omdat er geen economisch haalbaar alternatief is (itt microbeads in cosmetica).
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_178514222
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:26 schreef ETA het volgende:

[..]

Microplastics in je bloed? Dat is voor mij nieuw, heb je daar meer info over?

[..]

Polyester kleding wassen levert inderdaad microplastics op, vooral die lekkere fleecekleding. In de industrie hoor je wel hier over, maar niemand die hier echt initiatief op neemt omdat er geen economisch haalbaar alternatief is (itt microbeads in cosmetica).
Fleece trekt ontzettend veel kattenhaar aan, van mij mogen ze fleece afschaffen.
pi_178515576
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:26 schreef ETA het volgende:

[..]

Microplastics in je bloed? Dat is voor mij nieuw, heb je daar meer info over?

[..]

Polyester kleding wassen levert inderdaad microplastics op, vooral die lekkere fleecekleding. In de industrie hoor je wel hier over, maar niemand die hier echt initiatief op neemt omdat er geen economisch haalbaar alternatief is (itt microbeads in cosmetica).
https://www.gezondheidsra(...)_microplastics_0.pdf
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')