abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 14 april 2018 @ 12:59:19 #26
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_178507863
Dat het ICT beleid beter kan bij de overheid lijkt me duidelijk, maar vergeet ook niet dat elke misser groots in het nieuws komt, terwijl bij elk ander bedrijf (waar ook meer dan genoeg faalt) dit niet het geval is.
nee, jij dan!
  zaterdag 14 april 2018 @ 14:44:51 #27
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_178509537
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 12:59 schreef Gehenna het volgende:
Dat het ICT beleid beter kan bij de overheid lijkt me duidelijk, maar vergeet ook niet dat elke misser groots in het nieuws komt, terwijl bij elk ander bedrijf (waar ook meer dan genoeg faalt) dit niet het geval is.
We hebben het hier wel over belastinggeld, in tegenstelling tot commerciële partijen. Je verwacht juist van een overheidsproject dat zij visie en duidelijke lijnen hebben met betrekking tot de eisen van een dergelijk project, maar de overheid faalt daar zeer vaak in.
  zaterdag 14 april 2018 @ 16:39:18 #28
226981 Gehenna
Volksmenner
pi_178511214
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 april 2018 14:44 schreef Man-Bear-Pig het volgende:

[..]

We hebben het hier wel over belastinggeld, in tegenstelling tot commerciële partijen.
Ja klopt, dat is ook juist de reden dat het in het (geheel terecht) nieuws komt.

quote:
Je verwacht juist van een overheidsproject dat zij visie en duidelijke lijnen hebben met betrekking tot de eisen van een dergelijk project, maar de overheid faalt daar zeer vaak in.
Klopt, maar daarnaast zijn hun projecten ook van zulke grote schaal dat het ook aardig wat lastiger is om daar precies alle lijnen helemaal duidelijk te hebben.
nee, jij dan!
pi_178511607
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 16:39 schreef Gehenna het volgende:
Klopt, maar daarnaast zijn hun projecten ook van zulke grote schaal dat het ook aardig wat lastiger is om daar precies alle lijnen helemaal duidelijk te hebben.
Dat lijkt me niet echt een goed excuus. :) Je zou dan zeggen: doe dat eerst, krijg eerst de lijnen duidelijk en dan aan de slag. Het is inderdaad een recept voor disaster als dat niet het geval is.

Oud_Student zegt dat al in post #3 overigens.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178512378
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 20:37 schreef Oud_student het volgende:
Het probleem is niet het automatiseren, maar de stap die er vooraf aan moet gaan (en vaak wordt overgeslagen). Die stap is een analyse van de werkprocessen, procedures, organisatie etc.

Ja en tijdens het proces absoluut en absoluut niet dingen wijzigen. Men is dan gewoon te laat als men nog iets wil wijzigen....
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_178512403
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 20:43 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

In het UMCG van Groningen schijnen ze tegenwoordig een kwartier bezig te zijn met het printen van een recept. Best een basic dingetje dat heul moeilijk is geworden met het nieuwe ICT systeem. Zodra no-cure-no-pay contracten een ding worden gaat de hele automatiseringsbranche van Nederland in een jaar failliet.
Toen ik een nieuw systeem kreeg om aflever bonnen te printen duurde het een half uur om een simpele bon met barcodes uit te printen. Toen ik daar commentaar op had en zei dat klanten echt geen half uur gaan wachten voor een simpele bon kreeg ik te horen dat het toch zo moest. Op een gegeven moment kwam mijn baas langs om te vragen hoe het nieuwe systeem werkte. Toen ik zei dat het prima werkte als hij het niet erg vond dat ik een half uur bezig was om een order van 33 pallets uit te draaien was zijn enige reactie ik ga ermee aan de slag. Binnen een uur kreeg ik 2 telefoontjes 1 van de verkooporganisatie dat het zo snel mogelijk aangepast zou worden. En 1 van mijn baas ik moest alle uren die ik aan bonnen uitprinten besteedde opschrijven en mailen zodat hij een rekening kon sturen.
Binnen een week had ik een update met een versimpelde versie het is maar met hoeveel moeite een opdrachtgever doet om iets naar zijn zin te krijgen.
Op woensdag 31 januari 2007 19:20 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Ik heb veel stomme posts gezien op fora, maar deze zit toch wel in de top 10 (voorzichtig geschat; het kan ook de top 5 zijn). Nou ik sta iig in zijn top 10
  zaterdag 14 april 2018 @ 18:53:36 #32
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_178513817
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 16:39 schreef Gehenna het volgende:

[..]

Ja klopt, dat is ook juist de reden dat het in het (geheel terecht) nieuws komt.

[..]

Klopt, maar daarnaast zijn hun projecten ook van zulke grote schaal dat het ook aardig wat lastiger is om daar precies alle lijnen helemaal duidelijk te hebben.
Wanneer er wordt aangegeven dat het hele project opnieuw moet, dan lijkt het me dat er teveel is gekeken naar de details en niet naar de visie en richtlijnen in z'n geheel. Tuurlijk zijn er altijd valkuilen en andere problemen, maar wanneer de communicatie goed is tussen beide partijen, moeten die op te lossen zijn. Dit gaat echter nogal vaak mis bij IT omdat 1) de klant niet goed weet wat hij/zij wil en/of 2) dat niet weet te communiceren naar de IT-sector.
pi_178513861
quote:
1s.gif Op zaterdag 14 april 2018 17:48 schreef vipergts het volgende:
Toen ik een nieuw systeem kreeg om aflever bonnen te printen duurde het een half uur om een simpele bon met barcodes uit te printen.
De belofte van automatisering is dat het allemaal sneller, efficiënter, handiger en met ongekende mogelijkheden komt. De praktijk is dat het logger, moeilijker en ingewikkelder wordt. En.. veel duurder. We zouden als maatschappij de "zegeningen" van automatisering eens tegen het licht moeten houden. Maar ja, "onvermijdelijk" volgens minister Dekker. Er staat ons nog wat te wachten hoor. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178517216
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 01:35 schreef Bivox.Silentic het volgende:

[..]

Ik heb zoiets gezien vorig jaar bij het LUMC, toen ik daar een paar maagtabletten moest halen bij de apotheek die in het ziekenhuis is gevestigd. Dat ging ongeveer als volgt:

1. Ik overhandig mijn recept, waarna de juffrouw ca. 5 minuten bezig is om alles in te voeren in een computer.

2. Vervolgens gaat ze iets printen en komt er een stapeltje papier uit. Daar gingen weer allerlei stempels op en de papieren gingen in aparte bakjes of vakjes.

3. Dan werd één van die papieren gescand met een soort barcode-scanner.

4. En uiteindelijk zag ik in een glazenkast die achter het personeel stond een robot razendsnel een klein doosje uit een vakje op een plankje halen en ergens in een bakje laten vallen.

Dat laatste duurde misschien 4 seconden, maar het gehele proces duurde zeker 10 minuten.
Waarschijnlijk werkten ze 100 jaar geleden ook zo, juist in de medische wereld loopt men achter.
Door domweg oude werkwijzen te automatiseren bereik je niets of erger.
Een goed voorbeeld zijn ook de talloze gemeente sites, waar je pdf formulieren kan downloaden en invullen 8)7 die dan weer op de oude wijze worden verwerkt.
Overigens hebben daar de ICT bedrijven goudgeld verdiend, want alle gemeenten moesten zo nodig een "eigen" website. Je kunt het kunstje als ICT er gewoon 100 x uitvoeren vanuit bestaande sourcecode maar wel 100% maatwerk rekenen, kassa kaching !!
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
pi_178527485
quote:
10s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:53 schreef Man-Bear-Pig het volgende:

[..]

Wanneer er wordt aangegeven dat het hele project opnieuw moet, dan lijkt het me dat er teveel is gekeken naar de details en niet naar de visie en richtlijnen in z'n geheel. Tuurlijk zijn er altijd valkuilen en andere problemen, maar wanneer de communicatie goed is tussen beide partijen, moeten die op te lossen zijn. Dit gaat echter nogal vaak mis bij IT omdat 1) de klant niet goed weet wat hij/zij wil en/of 2) dat niet weet te communiceren naar de IT-sector.
Niet alleen dat. De overheid staat bekent om dat het een slechte opdrachtgever is. Ik heb veel gezien en veel verhalen gehoord dat zij de specialisten inhuren om vervolgens aan hun te gaan vertellen hoe zij hun werk moeten doen.

Ga het dan zelf doen.
Ô mon citoyens vous serez unis.
  zondag 15 april 2018 @ 11:58:06 #36
319437 Man-Bear-Pig
Computational Biologist
pi_178528354
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 11:11 schreef HSG het volgende:

[..]

Niet alleen dat. De overheid staat bekent om dat het een slechte opdrachtgever is. Ik heb veel gezien en veel verhalen gehoord dat zij de specialisten inhuren om vervolgens aan hun te gaan vertellen hoe zij hun werk moeten doen.

Ga het dan zelf doen.
Daar heb ik dan geen ervaring mee, maar dit plaatje somt het wel allemaal mooi op:

pi_178528810
Laten we overigens ook niet doen alsof incompetentie enkel bij opdrachtgevers aanwezig is. Mijn god wat lopen er veel incompetente prutsers rond in de IT. :')
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_178541421
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 12:25 schreef Monolith het volgende:
Laten we overigens ook niet doen alsof incompetentie enkel bij opdrachtgevers aanwezig is. Mijn god wat lopen er veel incompetente prutsers rond in de IT. :')
Doel je dan nog op specifieke personen (zoals bijvoorbeeld uzelf) of is dit een algemene observatie?
Het is wel waar natuurlijk maar dat geldt in alle takken van sport tegenwoordig. Wel vinden we onszelf altijd bovengemiddeld presteren t.o.v. les autres. Een overtuiging die men bij alle automobilisten ook ziet.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178542973
Zal wel op eenrichtings mensen doelen, die niet anders kunnen denken zogenaamde (mongolen)?
Oei wat schrijf ik nu?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 15-04-2018 23:35:43 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')