abonnement Unibet Coolblue
pi_178490014
Beste Fokkers,

Over een paar maanden wil ik economie & bedrijfseconomie gaan studeren aan de EUR en ik vraag me af of er hier mensen zijn die ervaring hebben met deze studie. Wat vinden / vonden jullie van de studie, was het lastig, is het veel wiskunde (en is de wiskunde lastig voor iemand met wiskunde A), hoe zit het met de baankansen, etc. Alle info is welkom!

Alvast bedankt voor de hulp.
pi_178490886
Na de opleiding nog een 1-jarige kopopleiding volgen en je kan aan de slag als 2e graads docent economie. Genoeg werk
pi_178493792
Bachelor afgerond aan de EUR, nu bezig met mijn master aan de EUR. Achteraf gezien was het eerste jaar veruit het moeilijkst, vooral wiskunde 1 en micro-economie was lastig. Als je wiskunde A hebt gehad raad ik je sterk aan om de zomercursus te doen om op wiskunde B niveau te komen, dat ga je echt nodig hebben. Na het eerste jaar wordt er natuurlijk wel wiskunde gebruikt, maar niet meer op het niveau van wiskunde 1.
pi_178494820
Als je WiA volgt kan je beter geen BE studeren, tenzij je een 9 staat voor WiA en er weinig moeite voor doet.
Beter ga je bedrijfskunde doen. Dat schijnt nog goed te doen zijn met WiA.
pi_178498381
nou..
ik wilde hetzelfde weten als TO

van deze antwoorden word je nou niet echt vrolijk
pi_178500218
Heb je al een idee wat voor soort werk je later wil doen?

Wiskunde, micro economie en macro economie, financieren en beleggen in het eerste jaar zijn pittig en voor een groot deel doodsaai. De prijs ligt na het eerste jaar. De brede master keuze is wel heel mooi aan de opleiding. Bedrijfskunde Kun je daarna ook nog oppakken als master.
Haai
pi_178509163
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 17:59 schreef Dudeweiser het volgende:
Bachelor afgerond aan de EUR, nu bezig met mijn master aan de EUR. Achteraf gezien was het eerste jaar veruit het moeilijkst, vooral wiskunde 1 en micro-economie was lastig. Als je wiskunde A hebt gehad raad ik je sterk aan om de zomercursus te doen om op wiskunde B niveau te komen, dat ga je echt nodig hebben. Na het eerste jaar wordt er natuurlijk wel wiskunde gebruikt, maar niet meer op het niveau van wiskunde 1.
Bedankt voor je antwoord! Is het zo dat als ik wat meer tijd in zelfstudie ga steken dan de wiskunde B'ers dat het dan wel moet lukken met de wiskunde, of blijft het dan nog steeds (heel) lastig? Wat vind je overigens van de studie over het algemeen?

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 18:57 schreef wielrennerdt het volgende:
Als je WiA volgt kan je beter geen BE studeren, tenzij je een 9 staat voor WiA en er weinig moeite voor doet.
Beter ga je bedrijfskunde doen. Dat schijnt nog goed te doen zijn met WiA.
Ah oké, bedankt. Jammer want de studie lijkt me wel echt leuk. Stel nou dat ik (veel) meer me best ga doen dan de wiskunde B'ers moet het dan wel lukken of blijft de stof dan nog steeds zo zwaar dat je het niet gaat redden?

quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 22:07 schreef -Wereld- het volgende:
nou..
ik wilde hetzelfde weten als TO

van deze antwoorden word je nou niet echt vrolijk
Hier word je inderdaad niet vrolijk van...
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 23:42 schreef MadDorito het volgende:
Heb je al een idee wat voor soort werk je later wil doen?

Wiskunde, micro economie en macro economie, financieren en beleggen in het eerste jaar zijn pittig en voor een groot deel doodsaai. De prijs ligt na het eerste jaar. De brede master keuze is wel heel mooi aan de opleiding. Bedrijfskunde Kun je daarna ook nog oppakken als master.
Ik zou later echt het liefst een baan in de wereld van finance willen, als bijvoorbeeld investment banker of trader bij een bedrijf als Optiver. Ik wil daarom ook graag deze studie doen omdat ik heel erg enthousiast ben over de mogelijke aansluitende masters: finance, finance & investmenets (advanced) en financial economics. Ik heb het curriculum van deze masters bekeken en alle bijbehorende vakken lijken me echt razend interessant.

Het allerliefst wil ik overigens gewoon (blijven) ondernemen later, daarom lijkt bedrijfskunde me ook wel interessant. Zou ik na bedrijfskunde trouwens ook een van de bovengenoemde masters kunnen gaan doen? Bedankt!
pi_178509335
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 14:16 schreef groente100 het volgende:

[..]

[..]

Ah oké, bedankt. Jammer want de studie lijkt me wel echt leuk. Stel nou dat ik (veel) meer me best ga doen dan de wiskunde B'ers moet het dan wel lukken of blijft de stof dan nog steeds zo zwaar dat je het niet gaat redden?

Studeer het zelf niet. Sterker nog ik zit in precies dezelfde situatie als jij alleen heb ik besloten om bedrijfskunde te gaan doen. Deze informatie heb ik gehoord op de open dag en van wat mensen die ik ken.
Uiteraard zijn er wel gevallen waarbij het lukt om met wiA BE te studeren, maar dat kost dan wel heel erg veel extra moeite/tijd. Vraag is of je daar zin in hebt en of het zich later gaat uitbetalen.
  † In Memoriam † zaterdag 14 april 2018 @ 14:42:13 #9
230491 Zith
pls tip
pi_178509489
Had HAVO gedaan, met WiA. Uiteindelijk BE MSc, PhD (andere universiteit) en werk nu voor Erasmus als post-doc.

Zal niet zeggen dat de wiskunde makkelijk was maar het is niet onmogelijk hoor. Gewoon tot diep in de nacht voorbeeldsommetjes maken en na een tijdje ga je het wel snappen.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  zaterdag 14 april 2018 @ 16:24:04 #10
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_178510983
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 14:16 schreef groente100 het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord! Is het zo dat als ik wat meer tijd in zelfstudie ga steken dan de wiskunde B'ers dat het dan wel moet lukken met de wiskunde, of blijft het dan nog steeds (heel) lastig? Wat vind je overigens van de studie over het algemeen?

[..]

Ah oké, bedankt. Jammer want de studie lijkt me wel echt leuk. Stel nou dat ik (veel) meer me best ga doen dan de wiskunde B'ers moet het dan wel lukken of blijft de stof dan nog steeds zo zwaar dat je het niet gaat redden?

[..]

Hier word je inderdaad niet vrolijk van...

[..]

Ik zou later echt het liefst een baan in de wereld van finance willen, als bijvoorbeeld investment banker of trader bij een bedrijf als Optiver. Ik wil daarom ook graag deze studie doen omdat ik heel erg enthousiast ben over de mogelijke aansluitende masters: finance, finance & investmenets (advanced) en financial economics. Ik heb het curriculum van deze masters bekeken en alle bijbehorende vakken lijken me echt razend interessant.

Het allerliefst wil ik overigens gewoon (blijven) ondernemen later, daarom lijkt bedrijfskunde me ook wel interessant. Zou ik na bedrijfskunde trouwens ook een van de bovengenoemde masters kunnen gaan doen? Bedankt!
Als je bedrijfskunde gaat doen kan je daarna in ieder geval aan de RSM kiezen uit MSc programma's zoals Finance & Investments en Finance & Investments Advanced. Ga ik ook doen wss. Je moet wel een > 7.0 staan gedurende je hele Bachelor, maar dat is over het algemeen niet zo moeilijk.
pi_178512694
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 14:16 schreef groente100 het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord! Is het zo dat als ik wat meer tijd in zelfstudie ga steken dan de wiskunde B'ers dat het dan wel moet lukken met de wiskunde, of blijft het dan nog steeds (heel) lastig? Wat vind je overigens van de studie over het algemeen?

ik ben nu toevallig bezig met mijn master Financial Economics :P De horrorverhalen zijn misschien wat overdreven, wiskunde 1 is moeilijk, maar zoals met alles geldt hier ook dat als je genoeg tijd investeert, dat het echt wel lukt. Pak je die zomercursus nog mee, dan komt het echt wel goed.
Daarna ga je de basis leggen voor de rest van je studie, dus het eerste jaar zal nog niet heel diep ingaan op daadwerkelijke economische zaken. Vanaf het tweede jaar wordt het leuker en kan je ook gaan kiezen waar je je in wil gaan verdiepen.
Mijn eigen ervaring is dat het eerste jaar het moeilijkste was, daarna wordt het "makkelijker" en interessanter. Over het algemeen ben ik zeker positief over deze bachelor, het is allemaal goed geregeld en de docenten die ik had waren over het algemeen gewoon goed.

Nog een tip, als je echt bij Optiver of Flow Traders wil werken, staat Economie & Bedrijfseconomie wel beter op je cv. Als je verder nog vragen hebt kan je me ook dm'en ^O^
pi_178531955
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 14:30 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Studeer het zelf niet. Sterker nog ik zit in precies dezelfde situatie als jij alleen heb ik besloten om bedrijfskunde te gaan doen. Deze informatie heb ik gehoord op de open dag en van wat mensen die ik ken.
Uiteraard zijn er wel gevallen waarbij het lukt om met wiA BE te studeren, maar dat kost dan wel heel erg veel extra moeite/tijd. Vraag is of je daar zin in hebt en of het zich later gaat uitbetalen.
Bedrijfskunde klinkt dan wel als een betere keuze ja. Hoe vind je de studie tot nu toe?

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 14:42 schreef Zith het volgende:
Had HAVO gedaan, met WiA. Uiteindelijk BE MSc, PhD (andere universiteit) en werk nu voor Erasmus als post-doc.

Zal niet zeggen dat de wiskunde makkelijk was maar het is niet onmogelijk hoor. Gewoon tot diep in de nacht voorbeeldsommetjes maken en na een tijdje ga je het wel snappen.
Wow dat is echt indrukwekkend. Ik denk echter niet dat ik zin heb om tot diep in de nacht voorbeeldsommetjes te gaan maken.

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 16:24 schreef Chaes het volgende:

[..]

Als je bedrijfskunde gaat doen kan je daarna in ieder geval aan de RSM kiezen uit MSc programma's zoals Finance & Investments en Finance & Investments Advanced. Ga ik ook doen wss. Je moet wel een > 7.0 staan gedurende je hele Bachelor, maar dat is over het algemeen niet zo moeilijk.
Ah oké, bedankt. Weet jij toevallig hoe groot een deel van de studenten bedrijfskunde onder de 7.0 staan gedurende hun bachelor? Op de website van Erasmus staat het volgende:

Na afronding van je bacheloropleiding kun je één van deze masterprogramma’s volgen aan RSM.

*Vanaf studiejaar 2017-2018 kennen alle masteropleidingen de toelatingseis van een 7.0 gemiddeld voor je bachelor. Daarnaast moet je aantonen dat je 'Engels sufficient' bent.

Betekend dit dat je helemaal geen master meer mag doen na je bachelor aan de Erasmus universiteit als je gemiddeld onder de 7.0 staat na je bachelor bedrijfskunde?

quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 18:06 schreef Dudeweiser het volgende:

[..]

ik ben nu toevallig bezig met mijn master Financial Economics :P De horrorverhalen zijn misschien wat overdreven, wiskunde 1 is moeilijk, maar zoals met alles geldt hier ook dat als je genoeg tijd investeert, dat het echt wel lukt. Pak je die zomercursus nog mee, dan komt het echt wel goed.
Daarna ga je de basis leggen voor de rest van je studie, dus het eerste jaar zal nog niet heel diep ingaan op daadwerkelijke economische zaken. Vanaf het tweede jaar wordt het leuker en kan je ook gaan kiezen waar je je in wil gaan verdiepen.
Mijn eigen ervaring is dat het eerste jaar het moeilijkste was, daarna wordt het "makkelijker" en interessanter. Over het algemeen ben ik zeker positief over deze bachelor, het is allemaal goed geregeld en de docenten die ik had waren over het algemeen gewoon goed.

Nog een tip, als je echt bij Optiver of Flow Traders wil werken, staat Economie & Bedrijfseconomie wel beter op je cv. Als je verder nog vragen hebt kan je me ook dm'en ^O^
Bedankt voor je antwoord! Is wiskunde 1 trouwens het enige vak wat echt moeilijk is voor iemand met wiskunde A, of zitten er zo wel meer lastige vakken tussen?

Puur uit nieuwsgierigheid, weet jij al wat voor werk (en misschien waar) je wilt gaan doen na je master? Financial Economics lijkt mij echt een hele leuke master na het bekijken van het curriculum.
pi_178532356
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 15:18 schreef groente100 het volgende:

[..]

Bedrijfskunde klinkt dan wel als een betere keuze ja. Hoe vind je de studie tot nu toe?

[..]

Ik zit ook in 6vwo. Volgend jaar (misschien net zoals jij) bedrijfskunde _O_
Over 6 jaar werken op de Zuidas _O_
pi_178532510
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 15:45 schreef wielrennerdt het volgende:

[..]

Ik zit ook in 6vwo. Volgend jaar (misschien net zoals jij) bedrijfskunde _O_
Over 6 jaar werken op de Zuidas _O_
Ja dat zou mooi zijn haha. Weet jij een beetje meer over de baankansen na bedrijfskunde? Bij Erasmus alleen al waren er 725 student bedrijfskunde (https://www.studiekeuze12(...)otterdam-wo-bachelor), dus ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden....
pi_178532657
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 april 2018 17:59 schreef Dudeweiser het volgende:
Bachelor afgerond aan de EUR, nu bezig met mijn master aan de EUR. Achteraf gezien was het eerste jaar veruit het moeilijkst, vooral wiskunde 1 en micro-economie was lastig. Als je wiskunde A hebt gehad raad ik je sterk aan om de zomercursus te doen om op wiskunde B niveau te komen, dat ga je echt nodig hebben. Na het eerste jaar wordt er natuurlijk wel wiskunde gebruikt, maar niet meer op het niveau van wiskunde 1.
Bachelor bijna afgerond aan de EUR, jaar 1 is veruit het makkelijkste, qua wiskundigheid misschien wel iets zwaarder maar zeker te doen, dan zorg je er maar voor dat je 1dag thuisstudie iedere week doet om bij te blijven... Ja je hebt wel een beetje motivatie nodig maar in jaar 2 en 3 komen er vakken waarvoor je met 3 dagen studeren niet genoeg hebt om het vak te halen. Dat kun je niet zeggen over jaar 1 vakken.

In jaar 2 krijg je methoden en technieken als vak wat behoorlijk pittig is naar mijn mening.... Jaar 3 kun je aardig pittig maken door accounting vakken te kiezen en finance bijvoorbeeld.. maar dat gaat meer aan je eigen keuzes liggen wel.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_178532733
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 14:16 schreef groente100 het volgende:

[..]

Bedankt voor je antwoord! Is het zo dat als ik wat meer tijd in zelfstudie ga steken dan de wiskunde B'ers dat het dan wel moet lukken met de wiskunde, of blijft het dan nog steeds (heel) lastig? Wat vind je overigens van de studie over het algemeen?

[..]

Ah oké, bedankt. Jammer want de studie lijkt me wel echt leuk. Stel nou dat ik (veel) meer me best ga doen dan de wiskunde B'ers moet het dan wel lukken of blijft de stof dan nog steeds zo zwaar dat je het niet gaat redden?

[..]

Hier word je inderdaad niet vrolijk van...

[..]

Ik zou later echt het liefst een baan in de wereld van finance willen, als bijvoorbeeld investment banker of trader bij een bedrijf als Optiver. Ik wil daarom ook graag deze studie doen omdat ik heel erg enthousiast ben over de mogelijke aansluitende masters: finance, finance & investmenets (advanced) en financial economics. Ik heb het curriculum van deze masters bekeken en alle bijbehorende vakken lijken me echt razend interessant.

Het allerliefst wil ik overigens gewoon (blijven) ondernemen later, daarom lijkt bedrijfskunde me ook wel interessant. Zou ik na bedrijfskunde trouwens ook een van de bovengenoemde masters kunnen gaan doen? Bedankt!
Kan wel, ik gok dat economie een iets pittigere opleiding is maar minder praktisch van aard tov bedrijfskunde... Denk dat economie beter is als studie maar je zou misschien ook 2 studies tegelijkertijd kunnen doen? Geen idee hoe ambitieus je bent en wat je er allemaal naast doet..
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_178532924
quote:
0s.gif Op zaterdag 14 april 2018 16:24 schreef Chaes het volgende:

[..]

Als je bedrijfskunde gaat doen kan je daarna in ieder geval aan de RSM kiezen uit MSc programma's zoals Finance & Investments en Finance & Investments Advanced. Ga ik ook doen wss. Je moet wel een > 7.0 staan gedurende je hele Bachelor, maar dat is over het algemeen niet zo moeilijk.
Die RSM masters kun je ook wel doen met economie bachelor, maar die 7.0 eis vind ik wel flink hoor in ieder geval, moet je dan al je vakken constant ieder jaar herkansen als je niet minstens een 6.8 scoort o.i.d.?
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_178533980
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 15:53 schreef groente100 het volgende:

[..]

Ja dat zou mooi zijn haha. Weet jij een beetje meer over de baankansen na bedrijfskunde? Bij Erasmus alleen al waren er 725 student bedrijfskunde (https://www.studiekeuze12(...)otterdam-wo-bachelor), dus ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden....
ik stuur je een DM
pi_178534492
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 15:18 schreef groente100 het volgende:

Bedankt voor je antwoord! Is wiskunde 1 trouwens het enige vak wat echt moeilijk is voor iemand met wiskunde A, of zitten er zo wel meer lastige vakken tussen?

Puur uit nieuwsgierigheid, weet jij al wat voor werk (en misschien waar) je wilt gaan doen na je master? Financial Economics lijkt mij echt een hele leuke master na het bekijken van het curriculum.
Persoonlijk vond ik wiskunde 1 en micro-economie de moeilijkste vakken van de hele bachelor, toevallig ook de laagste cijfers voor gehaald. Vanaf daar werd het alleen maar leuker. Ik moet er natuurlijk wel bij zeggen dat dit allemaal heel persoonlijk is, de accountingvakken vond ik bijvoorbeeld ontzettend kut omdat het me niks interesseerde. Zolang je al je werk goed bijhoudt moet het wel te doen zijn.

Ik weet nog niet zeker wat ik ga doen, ik heb vorig jaar wel stage gelopen bij een M&A boutique en dat beviel heel aardig. Eerst maar eens die scriptie afronden en dan zien we wel verder. Heb ook een aantal keuzevakken richting Private Equity en Risk Management gedaan, dus die kant kan ik ook nog op.
  zondag 15 april 2018 @ 19:02:55 #20
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_178537484
quote:
0s.gif

Ah oké, bedankt. Weet jij toevallig hoe groot een deel van de studenten bedrijfskunde onder de 7.0 staan gedurende hun bachelor? Op de website van Erasmus staat het volgende:

Na afronding van je bacheloropleiding kun je één van deze masterprogramma’s volgen aan RSM.

*Vanaf studiejaar 2017-2018 kennen alle masteropleidingen de toelatingseis van een 7.0 gemiddeld voor je bachelor. Daarnaast moet je aantonen dat je 'Engels sufficient' bent.

Betekend dit dat je helemaal geen master meer mag doen na je bachelor aan de Erasmus universiteit als je gemiddeld onder de 7.0 staat na je bachelor bedrijfskunde?

[..]

Voor Bedrijfskunde weet ik het niet exact. Ik doe IBA (de Engelstalige variant van bedrijfskunde) en daar worden over het algemeen iets hogere cijfers gehaald. Een precieze schatting kan ik daarover niet maken, maar bij IBA heeft sowieso meer dan de helft minimaal een 7.0 gemiddeld. Voor de master Finance & Investments Advanced is trouwens een 7.5 gemiddeld vereist. Ik was laatst bij een informatiebijeenkomst over deze master en ze lieten wel doorschemeren dat een 8.0 gemiddeld haast nodig is om erin te komen. Maar voor de "normale" Finance & Investments master is het dus gewoon een 7.0.

Als je geen 7.0 staat en je wil alsnog een master aan de RSM doen, dan moet je een GMAT maken, check deze website:

https://www.rsm.nl/shared(...)me-requirements/gpa/
  zondag 15 april 2018 @ 19:03:34 #21
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_178537501
quote:
1s.gif Op zondag 15 april 2018 16:13 schreef ludovico het volgende:

[..]

Die RSM masters kun je ook wel doen met economie bachelor, maar die 7.0 eis vind ik wel flink hoor in ieder geval, moet je dan al je vakken constant ieder jaar herkansen als je niet minstens een 6.8 scoort o.i.d.?
Zie mijn post hierboven.
pi_178537618
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 19:03 schreef Chaes het volgende:

[..]

Zie mijn post hierboven.
GMAT dus okay prima, ik gok dat de economie finance masters wel redelijk op die van de RSM lijken
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
  zondag 15 april 2018 @ 19:58:58 #23
419161 Chaes
Badr, BADR!
pi_178538807
quote:
0s.gif Op zondag 15 april 2018 15:53 schreef groente100 het volgende:

[..]

Ja dat zou mooi zijn haha. Weet jij een beetje meer over de baankansen na bedrijfskunde? Bij Erasmus alleen al waren er 725 student bedrijfskunde (https://www.studiekeuze12(...)otterdam-wo-bachelor), dus ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet vinden....
Bij bedrijfskunde valt de helft er uit in het eerste jaar. Bij IBA wat minder.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')