FOK!forum / Klussen, Wonen en Huishouden / Groepenkast ombouwen naar 3-fase
nightsleepermaandag 9 april 2018 @ 19:44
Ik heb op dit moment een Eaton Systeem 55 groepenkast. Wegens installatie van een elektrische doorstromer heb ik een krachtgroep nodig en moet de meterkast dus geschikt worden gemaakt voor 3-fase.

De huidige kast is 330 bij 220mm en heeft helaas niet genoeg ruimte meer, dus ik wil er een kast bijplaatsen. Dit zou moeten kunnen met een koppelstuk. Dan koop ik daarbij een extra aardlekschakelaar bij (ik heb er nu 2) zodat ik de groepen mooi kan spreiden. Daarbij neem ik dan ook een gekoppelde krachtgroep.

Voor zover ik weet heb ik genoeg aan het volgende:

Verdeelkast 330x220
Aardlekschakelaar 2-polig
Installatieautomaat 4-polig
Hoofdschakelaar 4-polig 40a

Plus nog wat kammetjes en natuurlijk installatiedraad. Dit heb ik allemaal nog liggen. Mis ik hierbij nog wat?
Fermaandag 9 april 2018 @ 19:51
die 4p automaat heeft nu geen aardlek
XanderHmaandag 9 april 2018 @ 19:58
Je mist:
- Dat je een 4 polige automaat niet achter 3x 2-polige aardlekschakelaars kunt aansluiten. Als die krachtgroep achter een aardlekschakelaar moet, dan moet je dus een 4 polige aardlekschakelaar toevoegen of een aardlekautomaat plaatsen in plaats van die installatieautomaat (een aardlekautomaat combineert een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één toestel, kost je ook geen extra ruimte).
- Voldoende afdichtprofielen (tenzij je de ruimte in de nieuwe kast meteen helemaal vol wilt proppen)

En weet je wel zeker dat de kammetjes en installatiedraad die je nog hebt liggen voldoen? De meeste mensen die dergelijk spul hebben rondslingeren stellen deze vraag niet. ;) Zijn het een beetje moderne kammen (dus aanraakveilig bij geopende kast e.d.), is de installatiedraad tenminste 4mm²? Heb je de juiste adereindhulsen in het geval van soepele draad?
nightsleepermaandag 9 april 2018 @ 20:30
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2018 19:51 schreef Fer het volgende:
die 4p automaat heeft nu geen aardlek
Klopt. De krachtgroep is enkel voor de doorstromer (omdat die de volledige groep kan dichttrekken in zijn eentje) en zal dus gewoon rechtstreeks op de groep worden aangesloten, zonder perilex. In dat geval is vziw een aardlekschakelaar niet verplicht. Als ik dit verkeerd begrijp hoor ik dat graag.
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 19:58 schreef XanderH het volgende:
Je mist:
- Dat je een 4 polige automaat niet achter 3x 2-polige aardlekschakelaars kunt aansluiten. Als die krachtgroep achter een aardlekschakelaar moet, dan moet je dus een 4 polige aardlekschakelaar toevoegen of een aardlekautomaat plaatsen in plaats van die installatieautomaat (een aardlekautomaat combineert een aardlekschakelaar en installatieautomaat in één toestel, kost je ook geen extra ruimte).
Zie boven: Volgens mij hoeft dit dus niet.
quote:
- Voldoende afdichtprofielen (tenzij je de ruimte in de nieuwe kast meteen helemaal vol wilt proppen)
Die ben ik inderdaad vergeten. Zet ik erbij.
quote:
En weet je wel zeker dat de kammetjes en installatiedraad die je nog hebt liggen voldoen? De meeste mensen die dergelijk spul hebben rondslingeren stellen deze vraag niet. ;) Zijn het een beetje moderne kammen (dus aanraakveilig bij geopende kast e.d.), is de installatiedraad tenminste 4mm²? Heb je de juiste adereindhulsen in het geval van soepele draad?
Qua kammetjes heb ik van die geisoleerde dingen. Jaar of twee oud denk ik. Gaat tot maximaal 80A - wat me ruim voldoende lijkt.

Draad is inderdaad wel een goede, niet bij stilgestaan dat dat 4mm moet zijn. Ik heb ook geen tang om adereindhulsjes te kunnen persen. Dan kan ik dus het best op zoek naar massieve 4mm installatiedraad lijkt me. Bestaat dat met die diameter? Of ontkom ik toch niet aan het kopen van zo'n tang?
XanderHmaandag 9 april 2018 @ 20:41
quote:
2s.gif Op maandag 9 april 2018 20:30 schreef nightsleeper het volgende:
Klopt. De krachtgroep is enkel voor de doorstromer (omdat die de volledige groep kan dichttrekken in zijn eentje) en zal dus gewoon rechtstreeks op de groep worden aangesloten, zonder perilex. In dat geval is vziw een aardlekschakelaar niet verplicht. Als ik dit verkeerd begrijp hoor ik dat graag.
"Vast aangesloten dus hoeft niet achter een aardlekschakelaar" is leuke borrelpraat, maar in werkelijkheid te kort door de bocht. Misschien kun je de aardlekschakelaar inderdaad achterwege laten maar dit hangt o.a. ook af van de aardverspreidingsweerstand / aardcircuitweerstand. De circuitweerstand mag op de aansluiting maximaal 2,87Ω zijn als je die genoemde B16 automaat toepast (1,43Ω wanneer je een C16 automaat zou gebruiken).

Vast aangesloten of niet, wanneer er een sluiting naar aarde zou opdoen in die doorstromer is het natuurlijk wel de bedoeling dat er ergens iets uitschakelt, in plaats van dat je alle metalen gestellen en andere geaarde delen in je woning onder spanning gaat zetten. Wanneer de aardcircuitweerstand laag genoeg is gaat er bij een dergelijke sluiting zo'n hoge stroom lopen dat de installatieautomaat afschakelt, maar dat is in een TT-stelsel met een eigen aardpen helaas geen zekerheid.

De meerprijs voor de aardlekautomaat bij "jouw" webwinkel viel me mee, lijkt me sowieso goedkoper dan iemand met een installatietester laten langskomen om e.e.a. na te meten. ;)

quote:
Draad is inderdaad wel een goede, niet bij stilgestaan dat dat 4mm moet zijn. Ik heb ook geen tang om adereindhulsjes te kunnen persen. Dan kan ik dus het best op zoek naar massieve 4mm installatiedraad lijkt me. Bestaat dat met die diameter? Of ontkom ik toch niet aan het kopen van zo'n tang?
VDS werkt toch wel heel veel prettiger IMO. Met dubbele adereindhulsen kun je ook netjes twee draden in één klem aansluiten.

4mm² zou in principe voldoende zijn voor 25A (en je krijgt een aansluiting van 3x25, neem ik aan). Vaak gebruikt men in groepenkasten 6mm², dat is ook voldoende voor een aansluiting tot 35/40A.
Plankje55maandag 9 april 2018 @ 21:07
Waarom niet een aparte kast (11x33) voor de hoofdschakelaar? Is zo veel handiger als je moet klussen in je groepenkast! Je hebt nu de kans.

https://www.sandervunderink.nl/eaton-hoofdschakelaar-in-kast.html

[ Bericht 20% gewijzigd door Plankje55 op 09-04-2018 21:16:25 ]
Fermaandag 9 april 2018 @ 21:11
Kwa regelgeving kan ik ook niet een duidelijke verplichting vinden voor een vast apparaat of een eigen stopcontact. Maar een beetje common sense, je sluit je hele koperen waterleiding erop aan. Het risico dat er spanning op komt te staan wil je zo klein mogelijk hebben.

Bovendien, een 4p aardlekautomaat is niet duurder.
nightsleepermaandag 9 april 2018 @ 21:28
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2018 21:07 schreef Plankje55 het volgende:
Waarom niet een aparte kast (11x33) voor de hoofdschakelaar? Is zo veel handiger als je moet klussen in je groepenkast! Je hebt nu de kans.

https://www.sandervunderink.nl/eaton-hoofdschakelaar-in-kast.html
Wat is er precies handiger aan aan half kastje erbij vs de hele kast die ik in gedachten had? Wat is het grote voordeel volgens jou dan?
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2018 21:11 schreef Fer het volgende:
Kwa regelgeving kan ik ook niet een duidelijke verplichting vinden voor een vast apparaat of een eigen stopcontact. Maar een beetje common sense, je sluit je hele koperen waterleiding erop aan. Het risico dat er spanning op komt te staan wil je zo klein mogelijk hebben.

Bovendien, een 4p aardlekautomaat is niet duurder.
Geen koper, heb zo'n flexibele uponor meerlagenbuis met perskoppelingen opgehangen, maar verder heb je wel gelijk, die paar tientjes kan ik ook nog wel missen.
Plankje55maandag 9 april 2018 @ 21:43
@nightsleeper
Met een apart kastje heb je bij werken aan je groepenkast een fysieke scheiding tussen spanningsloos en spanningvoerend. Handig als je modules moet bijplaatsen of anders wil organiseren.

Bovendien is het duidelijk voor anderen. Niet iedereen is even netjes met labelen van de groepen. Zo’n apart kastje begrijpt men direct.

Per se nodig is het niet, maar dat is met meer dingen zo.
Ridocarmaandag 9 april 2018 @ 21:50
En een 4p alamat? Zou dat passen in je huidige configuratie zonder extra kast? Wat is trouwens je huidige setup?
nightsleepermaandag 9 april 2018 @ 21:55
quote:
0s.gif Op maandag 9 april 2018 21:43 schreef Plankje55 het volgende:
@nightsleeper
Met een apart kastje heb je bij werken aan je groepenkast een fysieke scheiding tussen spanningsloos en spanningvoerend. Handig als je modules moet bijplaatsen of anders wil organiseren.

Bovendien is het duidelijk voor anderen. Niet iedereen is even netjes met labelen van de groepen. Zo’n apart kastje begrijpt men direct.

Per se nodig is het niet, maar dat is met meer dingen zo.
Maar ik heb ook wel plek nodig voor de nieuwe krachtgroep. De huidige kast is helemaal vol. Vandaar dus liever een hele kast eraan vast.

Voor spanningsloos maken heb je toch juist de hoofdschakelaar. Een enkele knop om en alles is uit.
nightsleepermaandag 9 april 2018 @ 21:57
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2018 21:50 schreef Ridocar het volgende:
En een 4p alamat? Zou dat passen in je huidige configuratie zonder extra kast? Wat is trouwens je huidige setup?
Nee, de huidige kast is vol. 8 groepen op twee aardlekschakelaars en dan nog 2 alamatjes. De kast is 12 modules breed en alamat neemt twee plekke. De onderste rail is voor aardlek en hoofdschakelaar.
Plankje55maandag 9 april 2018 @ 22:04
quote:
2s.gif Op maandag 9 april 2018 21:55 schreef nightsleeper het volgende:

[..]

Maar ik heb ook wel plek nodig voor de nieuwe krachtgroep. De huidige kast is helemaal vol. Vandaar dus liever een hele kast eraan vast.

Voor spanningsloos maken heb je toch juist de hoofdschakelaar. Een enkele knop om en alles is uit.
Er zijn ook aardlekautomaten van 18 mm breed. Zou je ook kunnen gebruiken om ruimte vrij te spelen.
http://nl.geindustrial.co(...)ng/serie-unibis-edpa
http://www.geyer.nl/index.php?id=403
nightsleeperdinsdag 10 april 2018 @ 08:59
quote:
1s.gif Op maandag 9 april 2018 22:04 schreef Plankje55 het volgende:

[..]

Er zijn ook aardlekautomaten van 18 mm breed. Zou je ook kunnen gebruiken om ruimte vrij te spelen.
http://nl.geindustrial.co(...)ng/serie-unibis-edpa
http://www.geyer.nl/index.php?id=403
Daarmee zou ik twee modules uitsparen. Als ik die twee modules dan op de onderste rail plaats naast de bij-te-plaatsen aardlekschakelaar heb ik boven precies vier plekken beschikbaar voor een krachtgroep.

Dan zit wel mijn hele kast compleet vol en heb ik geen mogelijkheid tot uitbreiden meer. Daarnaast is het ook een stukje duurder dan een nieuwe kast nemen. Nieuwe kast kost 90 euro, twee keer een nieuwe alamat zou 270 euro kosten - waarbij ik dan geen nieuwe kast hoef.

Leuke suggestie, dat wel, maar ik denk dat ik dan liever wat geld bespaar en ruimte overhou voor toekomstige uitbreidingen.