abonnement Unibet Coolblue
pi_178401827
Goedendag,

Momenteel ben ik bezig aan het ontwerpen van een Access Query voor een project waar ik op zit. We zijn bij onze organisatie pas recent begonnen met het gebruiken van Access dus ik ben er (nog) niet al te handig in. Nu zit ik met het volgende probleem.

In onze database loggen wij records die een due-date mee krijgen in de vorm van een kwartaal, dus bijvoorbeeld "2018-Q1". Het veld "Kwartaal" is dan volgens Access ook geen "Date" veld, maar een "Short Text" veld. Records kunnen daarnaast een open/closed status hebben.

Echter, wil ik op basis van deze records een soort van red-flag rapport maken dat een record niet "open" mag staan terwijl de due-date (2018 Q1) in het verleden ligt. Nu lukt het me de filter/criteria te beschrijven voor de "Open" status vrij gemakkelijk, echter loop ik dus met de date in de problemen.

Normaliter zou ik simpelweg op het veld due date kunnen filteren op <=Date() lijkt me. Echter omdat de Due Date in kwartalen is gelogd (en dus als short-text), kan ik Date niet als filter gebruiken denk ik.

Iemand advies? Is er bijvoorbeeld een formule/functie in access waarmee ik 2018-Q1 alsnog om zou kunnen zetten naar bv de laatste dag van dat kwartaal (31-03-2018)?

Een idee waar ik zelf mee speelde is dat ik een extra tabel in de database toevoeg met Date/Quarter conversion

1-1-2018 = 2018-Q1
2-1-2018 = 2018-Q1
enzovoort

En dat ik daarna wellicht iets meer mogelijkheden heb qua criteria/formules, echter geen idee of dit een oplossing zou bieden, omdat een short-text simpelweg naar mijn weten 2018 Q2 bijvoorbeeld niet als "hoger dan" 2018 Q1 zou zien.

- Een andere oplossing die me te binnen schiet is dat ik alle kwartalen van de huidige periode & (10 jaar vooruit o.i.d.) in een tabel zet, en dan de filter gebruik dat de "Due Date" als waarde niet mag voor komen in deze tabel. Dan zou ik denk ik alleen ieder kwartaal handmatig uit die tabel de vorige periode moeten verwijderen zodat hij die records dan vervolgens ook meeneemt. Zou dit proces dan nog geautomatiseerd kunnen worden?

[ Bericht 11% gewijzigd door Mushral op 09-04-2018 10:13:22 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')