Ik snap dat mensen niets weten van logistiek, maar besef je wel dat zo'n pakketje opgehaald moet worden (chauffeur doet er misschien iets van 6 per uur of zo, gemiddeld 1 elke 10 minuten?). Het pakketje moet gelost worden. Dat duurt een kwartier. Tijd is geld.. pakketje gaat het sorteerproces in, dzo'n systeem kost miljoenen als je een beetje volume wil verwerken. Onderhoud kost geld. Dan moet het overgeladen worden vanuit het depot naar de dichtstbijzijnde hub. In het depot een paar handjes om te laden. In de hub een paar handjes om te lossen. Weer 2 keer een kwartier. Dan wordt het in de hub weer geladen naar het depot dat uiteindelijk gaat afleveren op bestemming. Dat is dan weer een kwartiertje handjes, zowel in de hub als het depot. In het depot moet het dan weer geladen worden op het bezorgvoertuig, nog een kwartiertje werk. En natuurlijk de chauffeur die bezorgt. Dan nog de chauffeur die alles van het depot naar de hub heeft gebracht. En dan de chauffeur die alles van de hub naar het depot heeft gebracht.
Bovenstaand proces is een hele simpele stapsgewijze voorstelling van de reis van jouw pakketje uit Rotterdam die de volgende dag in Munchen geleverd moet worden. Als je buiten de EU gaat, Moet er voor elke zending een export document gemaakt worden, dit kost 30 euro.
En vergeet dan ook niet de dieselprijzen. En het feit dat elk pakketje afzonderlijk gefactureerd en geïnd moet worden, wij hanteren als kosten van 1 factuur 30 euro. Dan nog de trackingmethode die gewoon werkt op basis van elk pakketje scannen bij aankomst en elk pakketje scannen bij vertrek op elk van deze punten. Deze informatie moet live te volgen zijn dus daar zit een enorm IT apparaat achter. Dan zijn er nog schrikbarend veel mensen die pakketjes en pallets niet goed labelen, probeer maar eens effectief te scannen op alleen de woonplaats als jouw sorteersysteem is ingericht op postcode scanning. Verder hebben deze transportbedrijven ook nog diensten als customer services, transportplanners, vaak ook hoge focus op health en safety (doorgaans niet goedkoop). Dus bij de bak 'niet sorteerbaar' moet een mannetje of vrouwtje staan om te onderzoeken. En dan snap je misschien waarom 7 euro voor jouw pakketje een schijntje is. Want in werkelijkheid kost het véél meer. De enige reden dat je niet 50 euro betaalt is slimme schaalvergroting, standardiseren van werkprocessen in je hele bedrijf, lage winstmarges en hoge werkdruk voor de meeste mensen die in de transportsector werken.
Resistance is futile.