abonnement Unibet Coolblue
pi_178341956
Ik sta op het punt om een woning aan de Spaanse kust te kopen die al een jaar of 5 niet meer bewoond is. (Bank eigendom) Nu gaan wij er vanuit dat beiden badkamers en de keuken er vrijwel geheel uit moeten omdat het niet meer schoon is te krijgen of rot. Dit is ingecalculeerd.

Nu begin ik alleen te twijfelen wat er gebeurt met de waterleidingen en de riolering als hier zolang geen gebruik van gemaakt is. Is er een kans dat deze spontaan overal gaan lekken?

Mochten jullie nog andere risico's zien dan hoor ik dit uiteraard ook graag.

Bouwjaar van de woningen is 2002, mocht dat nog uitmaken.
-
pi_178342146
Kan je er niet beter een deskundige bij halen?
Om te kijken naar betonrot, houtrot, vliegroest, vervuilde grond enz.
pi_178342433
Het gaat niet allemaal spontaan lekken. Daar is strenge vorst voor nodig. Aan de Spaanse kust zal dat wel meevallen. Zoek de minimumtemperaturen op van de afgelopen 5 jaar en je weet het.
Daarbij grote kans dat het water is afgesloten door de leverancier.
pi_178343134
Dank voor jullie reactie's.

Water is inderdaad afgesloten al jaren, vroeg mij vooral af of het zou kunnen gaan lekken. Vorst is er inderdaad al 10 jaar niet geweest geloof ik ;)

@hiddendoe, de woning ligt in een woonwijk, het is een Spaanse variatie van een 2 onder 1 kap. De bouwkwaliteit van alle andere woningen is goed, ook grond e.d.

Kan ik dan aannemen dat Betonrot en houtrot niet zo snel plaats zullen vinden? Of is het risico i.v.m. het niet bewonen dan gigantisch veel groter? Expert behoort nog tot de optie's.
De meeste woningen worden bewoond of aangehouden als vakantiewoning (max 2 maanden per jaar).
-
pi_178343226
quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2018 10:33 schreef bonenstaak het volgende:

Nu begin ik alleen te twijfelen wat er gebeurt met de waterleidingen en de riolering als hier zolang geen gebruik van gemaakt is. Is er een kans dat deze spontaan overal gaan lekken?

Mochten jullie nog andere risico's zien dan hoor ik dit uiteraard ook graag.

Hoe is het hang- en sluitwerk na 5 jaar ongebruikt? Vocht en condens in de woning, kan schimmel e.d. veroorzaken. Hoe is de verwarming/warm water installatie na 5 jaar ongebruikt? Pompen en riool, na 5 jaar leegstand, kan dat aardig aangekoekt en vastgeroest zitten.

Kan allemaal prima, soms kan je beter 5 jaar geen bewoners dan 1/2 jaar aso's hebben, maar wel al die punten nalopen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178343403
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 11:40 schreef blomke het volgende:

[..]

Hoe is het hang- en sluitwerk na 5 jaar ongebruikt? Vocht en condens in de woning, kan schimmel e.d. veroorzaken. Hoe is de verwarming/warm water installatie na 5 jaar ongebruikt? Pompen en riool, na 5 jaar leegstand, kan dat aardig aangekoekt en vastgeroest zitten.

Kan allemaal prima, soms kan je beter 5 jaar geen bewoners dan 1/2 jaar aso's hebben, maar wel al die punten nalopen.
Hang en sluitwerk is redelijk, aantal rolluiken mag vernieuwd. Binnen in de woning inderdaad veel schimmel, vooral in de badkamers, vandaar dat ik ervan uit ga dat die niet meer te redden zijn...
Boilertje moet er ook opnieuw in.

Wat betreft het aangekoekt en vastgeroest zitten. Wat zou de normale gang van zaken dan zijn? Een loodgieter inschakelen die het 'veilig' los haalt voor je het water weer aansluit?
-
pi_178343610
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 11:49 schreef bonenstaak het volgende:
Wat betreft het aangekoekt en vastgeroest zitten. Wat zou de normale gang van zaken dan zijn? Een loodgieter inschakelen die het 'veilig' los haalt voor je het water weer aansluit?
Gewoon goed gereedschap meenemen, paar spuitbussen kruipolie en WD 40 en zelf gangbaar maken.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178343776
Ik zou me wel zorgen maken over waterleiding die vijf jaar stil heeft gestaan. Als het droog gestaan heeft zal het wel meevallen maar vijf jaar nat en stilstaand lijkt me niet gezond. Langdurig spoelen, dan weer een dagje stil zetten en daarna een watermonster laten onderzoeken lijkt mij wel het minste om zeker te zijn dat er weer drinkbaar water uit komt.

Riool kan je laten inspecteren met een camera of gewoon een paar keer je hoop laten varen en zien of het nog voldoende doorspoeld.

Die badkamer en keuken kan je ook eerst eens behandelen met verdunde chloor en een bezem natuurlijk. Als de schimmel ver in de muur zit dan helpt alleen verbouwen ook niet voldoende.
pi_178345603
quote:
99s.gif Op vrijdag 6 april 2018 12:13 schreef qajariaq het volgende:
Ik zou me wel zorgen maken over waterleiding die vijf jaar stil heeft gestaan. Als het droog gestaan heeft zal het wel meevallen maar vijf jaar nat en stilstaand lijkt me niet gezond. Langdurig spoelen, dan weer een dagje stil zetten en daarna een watermonster laten onderzoeken lijkt mij wel het minste om zeker te zijn dat er weer drinkbaar water uit komt.

Riool kan je laten inspecteren met een camera of gewoon een paar keer je hoop laten varen en zien of het nog voldoende doorspoeld.

Die badkamer en keuken kan je ook eerst eens behandelen met verdunde chloor en een bezem natuurlijk. Als de schimmel ver in de muur zit dan helpt alleen verbouwen ook niet voldoende.
Spaans water is sws vies en niet zo goed drinkbaar..

Hoe oud is het huis.
pi_178345696
quote:
99s.gif Op vrijdag 6 april 2018 12:13 schreef qajariaq het volgende:
Langdurig spoelen, dan weer een dagje stil zetten en daarna een watermonster laten onderzoeken lijkt mij wel het minste om zeker te zijn dat er weer drinkbaar water uit komt.
Chloor erdoor heen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 6 april 2018 @ 14:46:52 #11
382904 Gieliovd
Klustijger
pi_178346420
Ik zou me er niet zo druk om maken maar als jij al zegt dat overal schimmel zit is dat wel vreemd. Dat gebeurt alleen als het koud, vochtig en niet geventileerd is. Dat is wel vreemd.

Mijn woning was ook jaren zo goed als onbewoond maar daar merk je niks van hoor.

Beetje spoelen en dingen gangbaar maken, schoonmaken en door.
Laat die handjes wapperen!
pi_178349369
Ik zou me meer druk maken om eventuele lekkages dan om stilstaand water. Lijkt me sowieso verstandig er een bouwkundige bij te halen.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
pi_178349671
Het gaat natuurlijk alleen om de prijs, de rest doet er niet toe.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  Moderator vrijdag 6 april 2018 @ 17:06:45 #14
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178349801
quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 17:00 schreef halfway het volgende:
Het gaat natuurlijk alleen om de prijs, de rest doet er niet toe.
Dan nog wil je toch weten wat je koopt ? En in wat voor staat het is ?
Je koopt geen broodje op de markt ofzo ;)
pi_178350107
2 onder 1 kap, de woning er naast is wel bewoond geweest de hele 5 jaar? Dan zouden eventueel gedeelde voorzieningen zoals een rioolaansluiting wel mee kunnen vallen.
dag
pi_178352923
Weet je wat de reden is dat het al 5 jaar leeg staat? Lijkt me ook niet onbelangrijk?
pi_178362487
Dank voor alle reacties! Ik denk dat ik voor nu even genoeg weet.

quote:
1s.gif Op vrijdag 6 april 2018 14:14 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Spaans water is sws vies en niet zo goed drinkbaar..

Hoe oud is het huis.
Het huis komt uit 2002.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 17:00 schreef halfway het volgende:
Het gaat natuurlijk alleen om de prijs, de rest doet er niet toe.
In dit geval is vooral de locatie en het uitzicht uniek, als er een andere woning fors duurder maar wel 'bewoond' in die straat stond was de keuze snel gemaakt..

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 17:17 schreef Peter het volgende:
2 onder 1 kap, de woning er naast is wel bewoond geweest de hele 5 jaar? Dan zouden eventueel gedeelde voorzieningen zoals een rioolaansluiting wel mee kunnen vallen.
Ja die woning is, in ieder geval de laatste tijd gewoon bewoond.

quote:
0s.gif Op vrijdag 6 april 2018 19:24 schreef Travok het volgende:
Weet je wat de reden is dat het al 5 jaar leeg staat? Lijkt me ook niet onbelangrijk?
In Spanje kan je de woning met sleutel inleveren als je 20% of meer van de oorspronkelijke hypotheek hebt afgelost. In de crisis is daar heel veel gebruik van gemaakt om verdere schade te beperken (je hebt in zo een geval dus geen restschuld). Ook veel woningen die gedwongen in beslag zijn genomen. Sommige banken hebben honderdduizenden woningen in bezit. En om de zoveel tijd proberen banken deze weer te verkopen, waarschijnlijk als ze weer wat eigen vermogen nodig hebben.
Daarnaast ook veel woningen die leegstaan omdat mensen niet meer in staat zijn het huis te bezoeken. (ouderdom , russen met voorheen zwart geld en oost Europeanen die inmiddels in het thuisland meer verdienen dan ze in Spanje zouden doen.)
-
pi_178362771
Kan je niet op zoek gaan naar een aankoopmakelaar die de woning voor je bekijkt en schat of het een beetje aan je eisen voldoet? Of kan je alleen maar bieden zonder te kijken?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')