abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 24 december 2002 @ 11:29:29 #1
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_7516892
Plaats hier je favoriete aria's uit opera's danwel oratoria of andere stukken met aria's erin

Eentje die ik heel mooi vind is:

Pique Dame - Tchaikovsky
Ya vas lyublyu (I love You Lisa)

patat ftw :)
pi_7517037
Niet erg origineel, maar uiteraard "Königin der Nacht" (Mozart) en dan, hoe kan het bij mij ontbreken, "O thou that tellest good tidings to Zion" en mijn meest favoriete klassieke ding ooit; "Rejoice greatly". Juist, Händel!

Je merkt waarschijnlijk wel dat ik van sopranen houd.

Mijn band: Conorach || MySpace || Twitter || Lastfm
"The band makes it rock. The crew makes it roll" - Dave Mustaine
There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_7517055
Giovanni...

gewoon zoeken op Aria Giovanni...

pi_7517088
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 11:38 schreef Kaaltie het volgende:
Giovanni...

gewoon zoeken op Aria Giovanni...

There are two kinds of people in the world: those who like Heavy Metal and those who hate music.
pi_7517138
Ik weet niet precies wanneer iets een aria is, maar:
Natuurlijk het overbekende La donna e mobile uit Rigoletto van Verdi.
Van Mozart: Voi che sapete uit Le Nozze di Figaro.
Ik weet niet of het een Aria is: 'The trumpet shall sound' van Handel.

Verder kan ik er niet zo gauw meer noemen.

pi_7517175
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 11:42 schreef beeer het volgende:
Ik weet niet of het een Aria is: 'The trumpet shall sound' van Handel.
Händel
Je ziel is gered.
En ja, het is een aria. Om mijn Händel-manie even te voeden, hier de tekst:

I Corinthians 15:52-53 "The trumpet shall sound, and the dead shall be raised incorruptible, and we shall be changed. For this corruptible must put on incorruption, and this mortal must put on immortality."

pi_7517226
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 11:45 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Händel
Je ziel is gered.
En ja, het is een aria. Om mijn Händel-manie even te voeden, hier de tekst:

I Corinthians 15:52-53 "The trumpet shall sound, and the dead shall be raised incorruptible, and we shall be changed. For this corruptible must put on incorruption, and this mortal must put on immortality."

't Is alleen jammer dat Handel alles in het Engels moest doen. Iedereen weet toch dat een opera in het Italiaans moet worden opgevoerd.

Maar Handel maakt van deze Barbaarse taal toch nog iets moois. Handel was waarlijk een groot man.

pi_7517445
'Libiamo ne'lieti calici' uit La Traviata van Verdi mag natuurlijk ook niet ontbreken.
  dinsdag 24 december 2002 @ 12:04:05 #9
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_7517535
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 11:37 schreef Witchfynder het volgende:
Niet erg origineel, maar uiteraard "Königin der Nacht" (Mozart) en dan, hoe kan het bij mij ontbreken, "O thou that tellest good tidings to Zion" en mijn meest favoriete klassieke ding ooit; "Rejoice greatly". Juist, Händel!

Je merkt waarschijnlijk wel dat ik van sopranen houd.

O thou that tellest... wordt op mijn CD van the MEssiah gezongen door een alt. Contralto staat er namelijk bij! Maar goed...

Nu we het toch over de messiah hebben: Daar zitten ook hele mooie stukken tussen, zoals "He shall purify the sons of Levi" en "Surely he has borne our grief". Maar ja dat zijn koortstukken, geen aria's.

Maar mooie aria's uit the messiah vind ik:
-Who shall abide the day of his coming
-He shall feet his flock

dinsdag 24 december 2002 @ 12:07:08 #10
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_7517593
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 11:47 schreef beeer het volgende:

[..]

't Is alleen jammer dat Handel alles in het Engels moest doen. Iedereen weet toch dat een opera in het Italiaans moet worden opgevoerd.

Maar Handel maakt van deze Barbaarse taal toch nog iets moois. Handel was waarlijk een groot man.

The Messiah is geen opera, het is een oratorium. Een stuk of meerdere stukken uit de bijbel die gezongen worden. In het geval van de Messiah zijn het allerlei passages uit de bijbel die allemaal verband hebben met het leven van Jezus.

Een opera is daar een tegen een verhaal dat op muziek is gezet! En ja die zijn vaak in het italiaans, soms ook in het duits en de opera die ik noemde is een russische.

pi_7517642
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 12:07 schreef daniman het volgende:

[..]

The Messiah is geen opera, het is een oratorium. Een stuk of meerdere stukken uit de bijbel die gezongen worden. In het geval van de Messiah zijn het allerlei passages uit de bijbel die allemaal verband hebben met het leven van Jezus.

Een opera is daar een tegen een verhaal dat op muziek is gezet! En ja die zijn vaak in het italiaans, soms ook in het duits en de opera die ik noemde is een russische.

Bijbelpassages moeten in principe in het Latijn opgevoerd worden. Zoals Monteverdi deed.
  dinsdag 24 december 2002 @ 12:13:41 #12
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_7517688
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 12:10 schreef beeer het volgende:

[..]

Bijbelpassages moeten in principe in het Latijn opgevoerd worden. Zoals Monteverdi deed.

jij houdt er wel strenge wetten op na! Je houdt dan zeker ook niet van de vrijheid in de modernere stromingen zoals het expressionsme?
pi_7517843
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 12:13 schreef daniman het volgende:

[..]

jij houdt er wel strenge wetten op na! Je houdt dan zeker ook niet van de vrijheid in de modernere stromingen zoals het expressionsme?

In kunst niet. In muziek zou je enkele voorbeelden moeten noemen.
  dinsdag 24 december 2002 @ 12:44:34 #14
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_7518115
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 12:23 schreef beeer het volgende:

[..]

In kunst niet. In muziek zou je enkele voorbeelden moeten noemen.

Stravinsky - Le sacre du printemps

(dit is trouwens wel beetje offtopic)

pi_7518211
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 12:44 schreef daniman het volgende:

[..]

Stravinsky - Le sacre du printemps

(dit is trouwens wel beetje offtopic)

Ah dat. Tja, het is nauwelijks muziek he? Het is eigenlijk net alsof iemand een microfoon bij een of andere Russische wapenfabriek heeft geplaatst. Het is ook niet echt lelijk, maar neen ik houd er niet van.
pi_7518385
Favoriete aria's, wat een vraag... ik hou niet zo van stukjes uit een opera... opera's vormen een geheel net als met missen en andere zaken waar je aria's uit kunt plukken. Nou ja, omdat ik toch moet kiezen, ga ik maar voor de aria's uit Mozart's Die Zauberflöte, de aria's van Wager en natuurlijk uit die berg met Russische opera's.
  dinsdag 24 december 2002 @ 13:01:50 #17
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_7518389
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 12:50 schreef beeer het volgende:

[..]

Ah dat. Tja, het is nauwelijks muziek he? Het is eigenlijk net alsof iemand een microfoon bij een of andere Russische wapenfabriek heeft geplaatst. Het is ook niet echt lelijk, maar neen ik houd er niet van.

ik vind niet alles uit Le Sacre mooi, maar sommige stukjes wel...
Maar een stukje wat ik heb van Schnittke op een compilatie-CD, dat is pas angsaanjagend!!!

Maar goed, nu gaan we het met zijn allen weer over ariaatjes hebben

dinsdag 24 december 2002 @ 13:35:36 #18
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_7519058
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 12:04 schreef daniman het volgende:
O thou that tellest... wordt op mijn CD van the MEssiah gezongen door een alt. Contralto staat er namelijk bij! Maar goed...
Nou en? Rejoice is toch mijn favoriet en als dat geen sopraan is...
  dinsdag 24 december 2002 @ 13:37:08 #19
9568 Witchfynder
/dev/bassguitar
pi_7519085
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 12:10 schreef beeer het volgende:

[..]

Ja, precies en de kinderen in Nederland, Duitsland, België moeten allemaal verplicht de Edda's lezen in het Proto-Germaans.
  dinsdag 24 december 2002 @ 13:48:10 #20
12010 daniman
gewoon lekker gek
pi_7519292
quote:
Op dinsdag 24 december 2002 13:35 schreef Witchfynder het volgende:

[..]

Nou en? Rejoice is toch mijn favoriet en als dat geen sopraan is...

dat is zeker een sopraan
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')