abonnement Unibet Coolblue
pi_178300929
Aangezien ik er vanuit ga dat het leven heel snel voorbij kan zijn (auto-ongelukken, aanslagen, enzovoorts), zit ik de laatste tijd eens te kijken naar zaken die ik moet regelen voor mijn uitvaart. Nu zou ik in theorie nog minimaal zo'n 50 jaar te leven hebben, maar toch vind ik het eerder te laat dan te vroeg om hier mee bezig te zijn.

Nu zit ik alleen een beetje na te denken hoe dit in de praktijk geregeld moet worden en hoe haalbaar bepaalde dingen zijn. Stel je wil bijvoorbeeld een heel unieke grafsteen, moet je die dan van te voren bestellen? En hoe zit het met de kist of urn... Ik neem aan dat er wel ergens een voorraad is, maar wat nou als je iets echt bijzonders wil?

En hoe zorg je er voor dat je wensen ook echt nageleefd worden? Moet je dit vastleggen bij een notaris/advocaat of is een papiertje in je bureaulade genoeg? Bij dat laatste ben ik vooral bang dat men het niet vind en men vervolgens niet naar mijn laatste wil een uitvaart inricht. Dat zou erg jammer zijn, want ik wil bepaalde gangbare dingen liever niet of juist dingen die niet gangbaar zijn.
pi_178301045
Ik denk dat laatste erg lastig is: nabestaanden, die zijn zich vaak bewust dat iedere euro die meer naar de uitvaart gaat niet terecht komt bij erfenis.

Persoonlijk heb ik daarom een uitvaart verzekering, maar nabestaanden die komen dat dan toch te regelen. Dan word helaas weleens voorbij gegaan aan je wensen.
pi_178301060
Hoe passeer je je nabestaanden?
  woensdag 4 april 2018 @ 13:59:26 #4
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_178301123
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 13:56 schreef Anthonie1 het volgende:
Hoe passeer je je nabestaanden?
Naturaverzekering, dan zorgt de verzekeraar en de uitvaartondernemer voor alles.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_178301128
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 13:56 schreef Anthonie1 het volgende:
Hoe passeer je je nabestaanden?
Door het zelf te (laten) regelen. Misschien kan die ene grafsteen wel in je kruipruimte. Koop hem bij de uitvaartondernemer en geef aan wat he wil. Kost wat, maar als je dat echt belangrijk vindt is het niets te duur.
pi_178301154
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 13:59 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Naturaverzekering, dan zorgt de verzekeraar en de uitvaartondernemer voor alles.
Dat lijkt mij niet de juiste manier. Dan lever je keuzevrijheid in voor gemak en niet op die manier.

quote:
1s.gif Op woensdag 4 april 2018 13:59 schreef MevrouwPuff het volgende:

[..]

Door het zelf te (laten) regelen. Misschien kan die ene grafsteen wel in je kruipruimte. Koop hem bij de uitvaartondernemer en geef aan wat he wil. Kost wat, maar als je dat echt belangrijk vindt is het niets te duur.
Kunnen tweedehands stenen eigenlijk?
  woensdag 4 april 2018 @ 14:02:19 #7
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_178301205
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:00 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Dat lijkt mij niet de juiste manier. Dan lever je keuzevrijheid in voor gemak en niet op die manier.

[..]

Kunnen tweedehands stenen eigenlijk?
Jawel, maar dan moet je wel toevallig dezelfde naam vinden.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
pi_178301231
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:02 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Jawel, maar dan moet je wel toevallig dezelfde naam vinden.
Ik dacht begrepen te hebben dat ze oude stenen kunnen platslijpen zodat er een nieuwe naam op kunnen zetten.
pi_178301266
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:02 schreef ShevaJB het volgende:

[..]

Jawel, maar dan moet je wel toevallig dezelfde naam vinden.
:D
Gewoon afslijpen en opnieuw intikken.
  woensdag 4 april 2018 @ 14:06:12 #10
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_178301328
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:00 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Dat lijkt mij niet de juiste manier. Dan lever je keuzevrijheid in voor gemak en niet op die manier.

[..]

Kunnen tweedehands stenen eigenlijk?
Anders bel de je de klantenservice van een uitvaartverzekeraar, die hebben waarschijnlijk veel antwoorden,.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 4 april 2018 @ 14:07:14 #11
78918 SeLang
Black swans matter
pi_178301363
Tegenwoordig wordt je lichaam toch gewoon ingepikt door D66? :P

Maar goed, verder boeit het mij absoluut niet wat ze met mijn lichaam doen nadat ik dood ben. En er zit genoeg geld in m'n spaarpot mocht er iemand een grafsteen willen maar persoonlijk word ik liever ergens in de wildernis door een zeldzame gier opgegeten.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 4 april 2018 @ 14:12:46 #12
230450 ShevaJB
Rock beat tempo 155
pi_178301530
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:07 schreef SeLang het volgende:
Tegenwoordig wordt je lichaam toch gewoon ingepikt door D66? :P

Maar goed, verder boeit het mij absoluut niet wat ze met mijn lichaam doen nadat ik dood ben. En er zit genoeg geld in m'n spaarpot mocht er iemand een grafsteen willen maar persoonlijk word ik liever ergens in de wildernis door een zeldzame gier opgegeten.
Neuh, maar de nabestaanden willen denk ik wel op een normale manier afscheid kunnen nemen.
[b]Doe'k 't now wel, doe'k 't now niet of krieg ik spiet
[/b]
[b]Op vrijdag 15 januari 2010 10:36 schreef boudemaniak het volgende:[/b]
Eindbaas ^O^
  woensdag 4 april 2018 @ 14:13:57 #13
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178301558
Ik weet niet wat je wilt, maar je kunt bijvoorbeeld een graf reserveren op een begraafplaats. Het is belangrijk dat je weet waar je begraven (of gecremeerd/bijgezet/verstrooid) wilt worden, want alle begraafplaatsen en crematoria hebben hun eigen huisregels over wat is toegestaan (en daarboven nog de wet die bepaalde zaken verbiedt). Laatste keer dat ik ermee te maken had, kregen de nabestaanden een folder van 4 kantjes A4 met wat allemaal niet mocht op het graf. Van de steen tot het grind, tot ornamenten etc etc.
Kist en steen of urn kun je uiteraard van tevoren kopen als je weet wat is toegestaan.

Voor wensen als begraven op eigen erf moet je met de gemeente in onderhandeling.
pi_178301985
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 13:56 schreef Anthonie1 het volgende:
Hoe passeer je je nabestaanden?
Door je je als een hork te gedragen.

Ik denk dat jij goed op weg bent
pi_178302392
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:33 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Door je je als een hork te gedragen.

Ik denk dat jij goed op weg bent
Mijn nabestaanden zitten ook echt op Fok!.

Rofl...
pi_178303470
Als je een uitvaartverzekering hebt kan je vaak heel veel uitvaartwensen vast laten leggen, mits je ervoor betaald.
  woensdag 4 april 2018 @ 17:36:39 #17
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_178305773
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 13:52 schreef Anthonie1 het volgende:
Aangezien ik er vanuit ga dat het leven heel snel voorbij kan zijn (auto-ongelukken, aanslagen, enzovoorts), zit ik de laatste tijd eens te kijken naar zaken die ik moet regelen voor mijn uitvaart. Nu zou ik in theorie nog minimaal zo'n 50 jaar te leven hebben, maar toch vind ik het eerder te laat dan te vroeg om hier mee bezig te zijn.

Nu zit ik alleen een beetje na te denken hoe dit in de praktijk geregeld moet worden en hoe haalbaar bepaalde dingen zijn. Stel je wil bijvoorbeeld een heel unieke grafsteen, moet je die dan van te voren bestellen? En hoe zit het met de kist of urn... Ik neem aan dat er wel ergens een voorraad is, maar wat nou als je iets echt bijzonders wil?

En hoe zorg je er voor dat je wensen ook echt nageleefd worden? Moet je dit vastleggen bij een notaris/advocaat of is een papiertje in je bureaulade genoeg? Bij dat laatste ben ik vooral bang dat men het niet vind en men vervolgens niet naar mijn laatste wil een uitvaart inricht. Dat zou erg jammer zijn, want ik wil bepaalde gangbare dingen liever niet of juist dingen die niet gangbaar zijn.
Is het een idee om je laatste wens vast te leggen in een tattoo?

Dus gewoon een hele lap tekst, die geen lijkschouwer of uitvaartondernemer/familie kan missen als je gewassen wordt? En tevens uniek.. ik denk niet dat veel mensen dr testament op dr lichaam hebben staan :D

Voor de rest: je bent nog jong. Maar een mooie grafsteen kan je nu al laten maken en natuurlijk gewoon in je tuin neerzetten als sierobject. Heb je gelijk met Halloween wat kindertjes aan de deur ook voor de gezelligheid en ben je op die dagen ook nooit eenzaam.
  woensdag 4 april 2018 @ 17:38:45 #18
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_178305832
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:03 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Ik dacht begrepen te hebben dat ze oude stenen kunnen platslijpen zodat er een nieuwe naam op kunnen zetten.
Tuurlijk kan dat.. gewoon de letters eraf en die steen is weer herbruikbaar. Alleen is ie dan wat dunner. Kan me goed voorstellen dat dat ook massaal gedaan wordt. Gewoon hergebruik, materiaal is duur genoeg.

Of ze kunnen dr misschien wel een mooi keukenblad ofzo van maken :)
pi_178306094
Ik heb geen hele specifieke wensen over hoe het eruit moet zien. Maar ik weet wel dat als ik straks betaald werk heb, en het contact met mijn ouders is nog steeds zo KAK dan laat ik vast leggen dat mijn beste vriendin het mag regelen (dat weet ze ook) en dan zorg ik er verder wel voor dat het natuurlijk financieel gedekt is. Maar dan hebben mijn ouders geen woord te zeggen. Want ze kennen me toch niet.
pi_178306826
Ik wil afgeschoten worden naar de maan.
Dag jongens tot ziens, tot in betere tijden.
  woensdag 4 april 2018 @ 18:41:46 #21
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_178307271
Over mijn uitvaart hoef ik trouwens niet na te denken. Kist in en dan de oven in.
Kist mag zelfs ook achterwege blijven.
  woensdag 4 april 2018 @ 18:50:13 #22
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_178307411
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 13:52 schreef Anthonie1 het volgende:
Aangezien ik er vanuit ga dat het leven heel snel voorbij kan zijn (auto-ongelukken, aanslagen, enzovoorts), zit ik de laatste tijd eens te kijken naar zaken die ik moet regelen voor mijn uitvaart. Nu zou ik in theorie nog minimaal zo'n 50 jaar te leven hebben, maar toch vind ik het eerder te laat dan te vroeg om hier mee bezig te zijn.

Nu zit ik alleen een beetje na te denken hoe dit in de praktijk geregeld moet worden en hoe haalbaar bepaalde dingen zijn. Stel je wil bijvoorbeeld een heel unieke grafsteen, moet je die dan van te voren bestellen? En hoe zit het met de kist of urn... Ik neem aan dat er wel ergens een voorraad is, maar wat nou als je iets echt bijzonders wil?

En hoe zorg je er voor dat je wensen ook echt nageleefd worden? Moet je dit vastleggen bij een notaris/advocaat of is een papiertje in je bureaulade genoeg? Bij dat laatste ben ik vooral bang dat men het niet vind en men vervolgens niet naar mijn laatste wil een uitvaart inricht. Dat zou erg jammer zijn, want ik wil bepaalde gangbare dingen liever niet of juist dingen die niet gangbaar zijn.
Ik heb alles al op papier staan en m'n nabestaanden weten ook waar ze alle documenten kunnen vinden. Weet precies hoe m'n crematie moet verlopen en welke muziek er wordt gedraaid etc. In principe kan ik morgen zo het hoekje om. Wel zo fijn.
soooo, da's mooi!
  Redactie Frontpage / Spellchecker woensdag 4 april 2018 @ 19:07:41 #23
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_178307702
Ik wil begraven worden, misschien kies ik voor een natuurbegrafenis. Maar het afscheid? Dat mogen mijn nabestaanden regelen zoals zij dat willen. Ik ben er immers toch niet bij.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  woensdag 4 april 2018 @ 19:12:34 #24
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_178307800
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 18:50 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Ik heb alles al op papier staan en m'n nabestaanden weten ook waar ze alle documenten kunnen vinden. Weet precies hoe m'n crematie moet verlopen en welke muziek er wordt gedraaid etc. In principe kan ik morgen zo het hoekje om. Wel zo fijn.
En dan overlijdt je straks over 50 jaar, wordt dr een nummer gedraaid wat je dan niet eens meer leuk vind, Tenzij je gelovig bent en het Ave Maria is, of nu al bejaard en nog steeds dol bent op Mieke Telkamps ''waarheen, lijdt de weg'
  woensdag 4 april 2018 @ 19:14:24 #25
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_178307843
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 19:12 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

En dan overlijdt je straks over 50 jaar, wordt dr een nummer gedraaid wat je dan niet eens meer leuk vind, Tenzij je gelovig bent en het Ave Maria is, of nu al bejaard en nog steeds dol bent op Mieke Telkamps ''waarheen, lijdt de weg'
Bijna iedere drie maanden pas ik het draaiboek weer aan. :P
soooo, da's mooi!
pi_178308411
Ik vind het toch wel interessant dat sommigen daadwerkelijk stil staan bij hoe ze begraven/gecremeerd moeten worden. Een soort eye-opener waar ik echt geen beeld bij had.

Ik zelf kan me er echt totaal geen voorstelling bij maken dat ik daar tijd en energie in zou steken. Mijn nabestaanden willen afscheid nemen (of niet...), dus die mogen ook beslissen hoe ze dat willen doen. Al brengen ze me in een komo-zak naar een destructiebedrijf, ik zou er geen seconde van wakker liggen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  woensdag 4 april 2018 @ 20:08:03 #27
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_178309022
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 19:14 schreef LordofLeaves het volgende:

[..]

Bijna iedere drie maanden pas ik het draaiboek weer aan. :P
Hmm, kun je de nabestaanden wel een leuke gepersonaliseerde DVD van geven met je lievelingsliedjes gedurende je levende jaren ter herinnering.
  woensdag 4 april 2018 @ 20:08:57 #28
339901 LordofLeaves
conjurer of cheap tricks
pi_178309052
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 20:08 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Hmm, kun je de nabestaanden wel een leuke gepersonaliseerde DVD van geven met je lievelingsliedjes gedurende je levende jaren ter herinnering.
Goed idee! :D
soooo, da's mooi!
pi_178310224
Heb sinds enkele maanden een uitvaartverzekering. Prompt wat weken na ingang van de verzekering een dik auto-ongeluk meegemaakt. Mag onze lieve heer op m'n blote knietjes danken dat ik nog rondloop hier.

Mijn uitvaartverzekering is deels een pakket, en deels kapitaal. Bij verschillende verzekeraars. Bij beide kun je je wensen opgeven, zodat wanneer deze verzekeraars ook je uitvaart doen weten wat je wensen zijn.

Uiteindelijk bepaalt de opdrachtgever je uitvaart (dat hoeft niet altijd een erfgenaam te zijn). Deze persoon geeft akkoord voor de kosten, en is verantwoordelijk voor de betaling. Die zal bij een crematie ook je as mogen afhalen/meenemen.

Ik weet het verder niet zeker maar dacht ooit ergens gelezen te hebben dat familieleden ruzie kregen over de as van iemand. Uiteindelijk trok degene die de vergunning tot crematie en overlijdensakte had geregeld uiteindelijk ook de opdrachtgever werd, en daardoor ook as mee kreeg?
pi_178310344
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 19:41 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik vind het toch wel interessant dat sommigen daadwerkelijk stil staan bij hoe ze begraven/gecremeerd moeten worden. Een soort eye-opener waar ik echt geen beeld bij had.

Ik zelf kan me er echt totaal geen voorstelling bij maken dat ik daar tijd en energie in zou steken. Mijn nabestaanden willen afscheid nemen (of niet...), dus die mogen ook beslissen hoe ze dat willen doen. Al brengen ze me in een komo-zak naar een destructiebedrijf, ik zou er geen seconde van wakker liggen.
Dit heb ik ook, het interesseert met echt geen bal.
pi_178312877
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:07 schreef SeLang het volgende:
Tegenwoordig wordt je lichaam toch gewoon ingepikt door D66? :P

Maar goed, verder boeit het mij absoluut niet wat ze met mijn lichaam doen nadat ik dood ben. En er zit genoeg geld in m'n spaarpot mocht er iemand een grafsteen willen maar persoonlijk word ik liever ergens in de wildernis door een zeldzame gier opgegeten.
https://www.youtube.com/watch?v=BUp4jUMIy

Zo dus?
  woensdag 4 april 2018 @ 22:40:50 #32
471466 LUV
Legendary Unicorn Varkje
pi_178313539
De uitvaart zelf boeit mij niet zoveel. Dat is toch meer iets voor de nabestaanden.

Maar dit zou ik wel heel tof vinden: https://froot.nl/posttype(...)en-tot-boom-ja-echt/

Vraag me alleen af of er wel plaatsen zijn waar je zomaar een boom mag planten.
Modderfokkin' awesome
  donderdag 5 april 2018 @ 03:03:51 #33
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178316191
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 19:41 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik vind het toch wel interessant dat sommigen daadwerkelijk stil staan bij hoe ze begraven/gecremeerd moeten worden. Een soort eye-opener waar ik echt geen beeld bij had.

Ik zelf kan me er echt totaal geen voorstelling bij maken dat ik daar tijd en energie in zou steken. Mijn nabestaanden willen afscheid nemen (of niet...), dus die mogen ook beslissen hoe ze dat willen doen. Al brengen ze me in een komo-zak naar een destructiebedrijf, ik zou er geen seconde van wakker liggen.
Het is wel fijn als je er met nabestaanden over hebt gesproken. Ze krijgen heel veel shit om te regelen over zich heen als het eenmaal zover is, als ze dan al op een rijtje hebben wat de wensen zijn (of jij die nu hebt geformuleerd of een ander) hoeven ze zich daar niet meer druk om te maken. Ook als het financieel al is geregeld kan dat veel ellende besparen.
Het "dat zo stavromulabeta zo gewild hebben" kan goed werken bij het rouwproces, maar dat moeten ze dan wel weten, in elk geval in grote lijnen.
Denk ook aan praktische zaken als bijgezet worden in een familiegraf of niet, met je partner en/of wie nog meer (delen met je ouders?), misschien boeit het jou niet maar je partner of andere familie wel, al was het maar qua kosten.
  donderdag 5 april 2018 @ 03:06:51 #34
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178316196
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 20:08 schreef Kamelenteen het volgende:

[..]

Hmm, kun je de nabestaanden wel een leuke gepersonaliseerde DVD van geven met je lievelingsliedjes gedurende je levende jaren ter herinnering.
De muziek voor je uitvaart hoeft niet per se uit lievelingsliedjes te bestaan. Dat is lang niet altijd passend. Het gaat meestal meer om muziek die je persoonlijkheid benadrukt of muziek om de nabestaanden wat te troosten.
  donderdag 5 april 2018 @ 03:15:31 #35
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178316238
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 22:40 schreef LUV het volgende:
De uitvaart zelf boeit mij niet zoveel. Dat is toch meer iets voor de nabestaanden.

Maar dit zou ik wel heel tof vinden: https://froot.nl/posttype(...)en-tot-boom-ja-echt/

Vraag me alleen af of er wel plaatsen zijn waar je zomaar een boom mag planten.
De boom is minder het probleem dan de urn met as: https://www.uitvaart.nl/j(...)atuur-begraven/40417
Je zou bij natuurbegraafplaatsen kunnen vragen of het tot de mogelijkheden behoort. Stiekem zo maar ergens geeft natuurlijk het risico dat je boom al snel wordt verwijderd omdat men daar geen boom wil. Bij "in eigen tuin" houdt dat in dat je niet zomaar kunt verhuizen.
  donderdag 5 april 2018 @ 03:20:22 #36
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178316250
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:00 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Dat lijkt mij niet de juiste manier. Dan lever je keuzevrijheid in voor gemak en niet op die manier.
Het idee is dat je aangeeft wat je wilt en dat verzeker je. Bij bijzondere wensen betaal je meer premie. De uitvaartondernemer voert het uit zoals met jou afgesproken. Zelf kun je het immers niet meer. Info:
https://alleverzekeringenopeenrij.nl/natura-uitvaartverzekering/
pi_178318292
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 14:07 schreef SeLang het volgende: Tegenwoordig wordt je lichaam toch gewoon ingepikt door D66? :P

Maar goed, verder boeit het mij absoluut niet wat ze met mijn lichaam doen nadat ik dood ben. En er zit genoeg geld in m'n spaarpot mocht er iemand een grafsteen willen maar persoonlijk word ik liever ergens in de wildernis door een zeldzame gier opgegeten.
Je kan nog een petitie tekenen voor een referendum tegen deze roofwet.
pi_178320421
Ik vind crematie trouwens echt lachwekkend. Want ze flikkeren je in de oven en geven daarna de onbrandbare delen (voornamelijk botten) mee in een potje... Dus je zit tegen iemands verbrande (en vervolgens vermalen) botten aan te kijken...
quote:
0s.gif Op woensdag 4 april 2018 19:41 schreef stavromulabeta het volgende:
Ik vind het toch wel interessant dat sommigen daadwerkelijk stil staan bij hoe ze begraven/gecremeerd moeten worden. Een soort eye-opener waar ik echt geen beeld bij had.
Niet iedereen is bang voor de dood of staat dichter bij dat moment om wat voor reden dan ook.

quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 03:03 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is wel fijn als je er met nabestaanden over hebt gesproken. Ze krijgen heel veel shit om te regelen over zich heen als het eenmaal zover is, als ze dan al op een rijtje hebben wat de wensen zijn (of jij die nu hebt geformuleerd of een ander) hoeven ze zich daar niet meer druk om te maken. Ook als het financieel al is geregeld kan dat veel ellende besparen.
Het "dat zo stavromulabeta zo gewild hebben" kan goed werken bij het rouwproces, maar dat moeten ze dan wel weten, in elk geval in grote lijnen.
Denk ook aan praktische zaken als bijgezet worden in een familiegraf of niet, met je partner en/of wie nog meer (delen met je ouders?), misschien boeit het jou niet maar je partner of andere familie wel, al was het maar qua kosten.
Dat dus. Je moet je nabestaanden niet willen opschepen met een hoop keuzes waar ze eigenlijk niet over gaan. Dat is best egoïstisch van je namelijk.
pi_178320913
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:38 schreef Anthonie1 het volgende:

Dat dus. Je moet je nabestaanden niet willen opschepen met een hoop keuzes waar ze eigenlijk niet over gaan. Dat is best egoïstisch van je namelijk.
Niet over gaan? Aan wat voor keuzes denk je dan? Want de ceremonie en dat eventuele graf, is vooral iets voor de nabestaanden
pi_178321282
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 12:08 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Niet over gaan? Aan wat voor keuzes denk je dan? Want de ceremonie en dat eventuele graf, is vooral iets voor de nabestaanden
Iemand de laatste eer bewijzen is natuurlijk lastig als daar geen protocol of zoiets voor is. Dus je kunt wel zeggen dat het voor de nabestaanden is, maar jij als individu bepaalt wel wat dat moet gaan inhouden. Of niet, als je er niet over na wil denken.
pi_178321440
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 12:26 schreef Anthonie1 het volgende:

[..]

Iemand de laatste eer bewijzen is natuurlijk lastig als daar geen protocol of zoiets voor is. Dus je kunt wel zeggen dat het voor de nabestaanden is, maar jij als individu bepaalt wel wat dat moet gaan inhouden. Of niet, als je er niet over na wil denken.
Aha lastig nog wel en als je geen specifieke wensen laat weten, ben je egoistisch.... Je hebt me wederom, have fun met trollen
pi_178321531
Ik kan me voorstellen dat het je niet boeit als je jong bent. Als je ouder wordt en het een en ander hebt meegemaakt en de dood komt met rasse schreden dichterbij, dan gaan veel mensen er wel anders over denken en vinden ze een waardige uitvaart toch wel belangrijk.

Je betaalt je dan alleen scheel aan de premie voor een uitvaartverzekering omdat het risico veel groter is. Met een beetje pech weigeren ze je zelfs als je niet door de gezondheidsvragen heen komt.

Persoonlijk vind ik het moment dat je kinderen krijgt wel een goed moment om over een uitvaartverzekering na te denken. Je bent dan meestal nog niet zo oud. De premie valt dan nog mee (hou rekening met looptijd). En je zadelt je kinderen niet op met alle kosten en keuzes rondom jouw uitvaart.

Daarnaast, God verhoedde dat je het nodig hebt, heb je vaak een gratis kinderdekking voor het geval er iets met jouw kind gebeurt. In zo'n geval wil je vaak niet zuinig aan doen met het bewijzen van de laatste eer aan je kind. En dan heb ik het nog geen eens gehad over de hoeveelheid mensen (school/vereniging/buurt) die steun willen geven en afscheid komen nemen bij de begrafenis of crematie van een kind. De hoeveelheid poen die je dan nodig hebt, hebben veel mensen niet op hun rekening staan.
pi_178323714
quote:
2s.gif Op donderdag 5 april 2018 12:41 schreef Mojo.jojo het volgende:
Ik kan me voorstellen dat het je niet boeit als je jong bent. Als je ouder wordt en het een en ander hebt meegemaakt en de dood komt met rasse schreden dichterbij, dan gaan veel mensen er wel anders over denken en vinden ze een waardige uitvaart toch wel belangrijk.

Je betaalt je dan alleen scheel aan de premie voor een uitvaartverzekering omdat het risico veel groter is. Met een beetje pech weigeren ze je zelfs als je niet door de gezondheidsvragen heen komt.

Persoonlijk vind ik het moment dat je kinderen krijgt wel een goed moment om over een uitvaartverzekering na te denken. Je bent dan meestal nog niet zo oud. De premie valt dan nog mee (hou rekening met looptijd). En je zadelt je kinderen niet op met alle kosten en keuzes rondom jouw uitvaart.

Daarnaast, God verhoedde dat je het nodig hebt, heb je vaak een gratis kinderdekking voor het geval er iets met jouw kind gebeurt. In zo'n geval wil je vaak niet zuinig aan doen met het bewijzen van de laatste eer aan je kind. En dan heb ik het nog geen eens gehad over de hoeveelheid mensen (school/vereniging/buurt) die steun willen geven en afscheid komen nemen bij de begrafenis of crematie van een kind. De hoeveelheid poen die je dan nodig hebt, hebben veel mensen niet op hun rekening staan.
Dat is ook zo'n dooddoener... "kinderen en jonge mensen gaan niet dood." Natuurlijk gaan die ook wel eens dood. Sowieso moet je gewoon vanaf je achttiende verzekerd zijn, want dan val je vaak niet meer onder de dekking van je ouders. Ik snap niet dat er zoveel jonge mensen zijn die niet eens verzekerd zijn... Denken die dat ze onaantastbaar zijn of zoiets?

Goed punt trouwens wat je zegt over het onderverzekeren van kinderen. Veel mensen denken er totaal niet bij na, maar een kinderuitvaart kan nog wel eens duur uitpakken in vergelijking met die van een volwasse. Precies om het feit dat toch een minder gebruikelijk ding is en dus komen er ook soms veel meer mensen op af.

Ik ben blij dat ik niet overleden ben voor mijn achttiende. Dan had ik een armoedzaaiersuitvaart gehad namelijk. Net alsof je een koffiefilter bij de vuilnis gooit... Krijg je er van als je ouders niets om je geven. Nu nog de kans schoon zien om op hun uitvaart te beknibbelen mochten ze eerder gaan dan ik.
  donderdag 5 april 2018 @ 14:51:03 #44
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178323849
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 12:08 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Niet over gaan? Aan wat voor keuzes denk je dan? Want de ceremonie en dat eventuele graf, is vooral iets voor de nabestaanden
Het ligt er een beetje aan wie en wat. Je ouders willen je begraven, je kinderen willen je cremeren en je partner wil je lichaam aan de wetenschap schenken. Wel handig als je vooraf met de betrokkenen iets afspreekt, al is het maar zo simpel als "wat mijn partner goeddunkt".
Maar voor die persoon is het troostrijk om iets te doen wat jij graag zou hebben gewild. Het is ronduit vreemd als je met je naasten nooit gesproken hebt over je wensen...
pi_178323867
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 14:51 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het is ronduit vreemd als je met je naasten nooit gesproken hebt over je wensen...
pi_178323989
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 14:51 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het ligt er een beetje aan wie en wat. Je ouders willen je begraven, je kinderen willen je cremeren en je partner wil je lichaam aan de wetenschap schenken. Wel handig als je vooraf met de betrokkenen iets afspreekt, al is het maar zo simpel als "wat mijn partner goeddunkt".
Maar voor die persoon is het troostrijk om iets te doen wat jij graag zou hebben gewild. Het is ronduit vreemd als je met je naasten nooit gesproken hebt over je wensen...
Dat is wel iets heel anders dan “bepalen wat dat moet inhouden”. Dat is geen nuance verschil

Mij lijkt het nogal wiedes dat je een uitvaart en viering in de geest van de overledene houdt.

Handig om te weten of de overledene openstond voor orgaandonatie en of hij of zij begraven of gecremeerd wil worden. Je houdt bij de uitvaart ook rekening met hoe de persoon was, muziekvoorkeur etc. Het is iets heel anders als de overledene als een draaiboek klaar heeft staan zoals het moet gaan gebeuren, daarmee kan je de nabestaanden ergens mee opzadelen waar zij minder prettig bijvoelen. Want laten we wel stellen, een graf is een plek om naar toe te gaan en dus niet zo zeer voor de overledene zelf.
pi_178324188
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 14:58 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
... daarmee kan je de nabestaanden ergens mee opzadelen waar zij minder prettig bijvoelen. Want laten we wel stellen, een graf is een plek om naar toe te gaan en dus niet zo zeer voor de overledene zelf.
Kwestie van visie. Het is mijn uitvaart en graf, niet dat van mijn nabestaanden...

Sowieso interesseert het mij niks hoe het is voor mijn nabestaanden, want dat moeten ze maar even uitzitten dan... Is dat nou zo'n moeite voor de ene keer dat iemand dood is gegaan?
  donderdag 5 april 2018 @ 15:08:47 #48
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178324206
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 14:58 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

Dat is wel iets heel anders dan “bepalen wat dat moet inhouden”. Dat is geen nuance verschil

Mij lijkt het nogal wiedes dat je een uitvaart en viering in de geest van de overledene houdt.

Handig om te weten of de overledene openstond voor orgaandonatie en of hij of zij begraven of gecremeerd wil worden. Je houdt bij de uitvaart ook rekening met hoe de persoon was, muziekvoorkeur etc. Het is iets heel anders als de overledene als een draaiboek klaar heeft staan zoals het moet gaan gebeuren, daarmee kan je de nabestaanden ergens mee opzadelen waar zij minder prettig bijvoelen. Want laten we wel stellen, een graf is een plek om naar toe te gaan en dus niet zo zeer voor de overledene zelf.
Kan.
Nabestaanden kunnen ook beslissen voor "doe maar wat het goedkoopste is". En sommigen zouden een heel draaiboek wel prettig vinden.
De sleutel is dus hoe goed je relatie met je toekomstige nabestaanden is, kun je hen vertrouwen, gun je hen eigen inbreng, etc.
pi_178324335
quote:
1s.gif Op donderdag 5 april 2018 15:08 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Kan.
Nabestaanden kunnen ook beslissen voor "doe maar wat het goedkoopste is". En sommigen zouden een heel draaiboek wel prettig vinden.
De sleutel is dus hoe goed je relatie met je toekomstige nabestaanden is, kun je hen vertrouwen, gun je hen eigen inbreng, etc.
als die persoon verzekerd was, dan zal dat 'goedkoopste' argument niet zo snel gebeuren, aangezien 90% toch al in de dekking zit. Dan kunnen ze er alsnog met de pet naar gooien maar dat kan met dat verplichte draaiboek ook.
  donderdag 5 april 2018 @ 23:01:41 #50
469315 Kamelenteen
Lekkerste kont op FOK!
pi_178335593
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 15:14 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

als die persoon verzekerd was, dan zal dat 'goedkoopste' argument niet zo snel gebeuren, aangezien 90% toch al in de dekking zit. Dan kunnen ze er alsnog met de pet naar gooien maar dat kan met dat verplichte draaiboek ook.
Hey maar opgebaarde, wanneer ga jij nou een keertje de grond of de gasoven in? Voor een opgebaarde vertoef je aardig lang op Fok al.
pi_178359235
Moet je Gvd helemaal niet over nadenken. Dood is fucking dood.
Verzekerd en de rest moet zich maar redden met die lomp vlees.
Het gaat om het leven daar zit zoveel in, zie je het niet, kop een trein.
Vakman pur sang
pi_178359350
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 01:15 schreef Lospedrosa het volgende: Moet je Gvd helemaal niet over nadenken. Dood is fucking dood.
Verzekerd en de rest moet zich maar redden met die lomp vlees.
Het gaat om het leven daar zit zoveel in, zie je het niet, kop een trein.
Ben nu gelijk benieuwd of je orgaandonor bent, vrijwillig dan wel wegens nergens over na willen denken en dus niets doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Teslynd op 07-04-2018 02:00:47 ]
pi_178359799
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 15:14 schreef opgebaarde het volgende:

[..]

als die persoon verzekerd was
Meeste uitvaartverzekeringen stellen niets voor. Je kunt beter geld parkeren op een Stichting derdegelden-rekening.
Op zondag 9 september 2018 00:02 schreef remlof het volgende:
ik ben alles behalve intellectueel.
  zaterdag 7 april 2018 @ 07:05:40 #54
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178359847
Gewoon de zooi al kopen. Zerk, kist, urn, het blijft waardevast.
pi_178361960
quote:
0s.gif Op zaterdag 7 april 2018 01:31 schreef Teslynd het volgende:

[..]

Ben nu gelijk benieuwd of je orgaandonor bent, vrijwillig dan wel wegens nergens over na willen denken en dus niets doen.
Neen.
Vakman pur sang
pi_178364018
Ik heb er wel eens over nagedacht maar er staat niks op papier. Ik ben totaal geen emotioneel mens, maar als ik over mijn uitvaart nadenk krijg ik echt een brok in mijn keel. Meer uit medeleven met mijn naasten dan dat het mij echt wat boeit.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')