abonnement bol.com Unibet Coolblue
  vrijdag 30 maart 2018 @ 00:03:32 #1
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_178184011
Vervolg op TTK / [tv-tip]Krabbé zoekt Picasso



In Krabbé zoekt Gauguin reist Jeroen Krabbé in het spoor van de kunstenaar naar Peru, Kopenhagen, Parijs, Bretagne, Martinique, Tahiti en Hiva Oa.

Daar ziet hij met eigen ogen wat Gauguin zag en probeert hij te begrijpen waarom de kunstenaar zo’n eind moest reizen om zo’n unieke schilder te worden. Paul Gauguin wordt als één van de grootste schilders van de 19e en 20ste eeuw gezien. Achter zijn meesterwerken, die nu honderden miljoenen euro’s per stuk waard zijn, schuilt een dramatisch levensverhaal van een wereldreiziger die zijn hele leven op zoek is geweest naar vrijheid, erkenning en herkenning.

Jeroen Krabbé: “Na de Krabbé zoekt series over Van Gogh en Picasso was het in mijn ogen tijd voor de man die als belangrijk inspirator voor deze en andere grote schilders werd gezien. Een rusteloze man met een zeer turbulent leven. Als kind hield ik al zielsveel van zijn schilderijen. Die felle kleuren, het sprak mij enorm aan. Hij was de eerste schilder die dromen en gedachtes zichtbaar maakte. Ik ga in deze reeks op zoek naar deze droomwereld vol symbolen.”

De Fransman Gauguin ontwikkelde zijn visuele ABC in Peru, waar hij in zijn vroege kindertijd woonde. De kleuren, de symbolen en de weelde; die sprookjeswereld van zijn jeugd betoverde hem. Maar ook zijn karakter werd beïnvloed door zijn tijd daar. Hij heeft altijd beweerd dat hij Inca-bloed had. Hij voelde zich een wilde, een primitief, en kon niet aarden in de Westerse samenleving. Hij verliet zijn gezin, een goedbetaalde baan als beurshandelaar en de Westerse samenleving voor zijn kunstenaarschap. Het bracht hem op vele plekken in de wereld, maar uiteindelijk stierf hij alleen, doodziek en arm, op een klein eilandje in de stille Zuidzee.

De levens van Gauguin en Van Gogh zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Jeroen Krabbé reist in deze serie naar het Franse Arles waar de twee kunstenaars twee maanden samen met elkaar doorbrachten, Van Gogh als leerling van Gauguin. De maanden samen vormen een hoogtepunt in de moderne schilderkunst en tevens een dieptepunt in de verhouding tussen deze twee giganten. Het eindigt met de zelfverminking van Van Gogh. Een gebeurtenis die bepalend zal blijven in de permanente zoektocht naar erkenning en herkenning van Gauguin.

Nieuw dit seizoen is dat Jeroen Krabbé op NPO 2 Extra direct na iedere aflevering vanuit zijn eigen atelier met regisseur Richard den Dulk over iedere aflevering napraat. De twee gaan dieper in op opvallende momenten tijdens de opnames, de bijzondere kunstwerken van Gauguin en anekdotes die de uitzending niet hebben gehaald, maar toch ook niet gemist kunnen worden.

Krabbé zoekt Gauguin, vanaf dinsdag 1 mei om 20:25 bij AVROTROS op NPO2
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 3 april 2018 @ 22:31:49 #2
217529 Jabberwocky
Jabberwo)))cky
pi_178290877
Ja _O_

Vond de series over Van Gogh en Picasso erg sterk, en mooi hoe hij daar zo gepassioneerd over kan vertellen. Over Van Gogh wist ik alles eigenlijk al wel maar toch schitterend om te zien. Over Gauguin weet ik iets minder. :)
"Beware the Jabberwock, my son!
The jaws that bite, the claws that catch!
Beware the Jubjub bird, and shun
The frumious Bandersnatch!"
  dinsdag 1 mei 2018 @ 00:51:51 #3
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_178852666
Vanavond dus!
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 1 mei 2018 @ 21:19:23 #4
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_178876303
Interessante eerste aflevering.
Die vrouw die met hem meereist (wie is dat???) stelt dit keer veel meer vragen dan in de vorige series.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 2 mei 2018 @ 16:53:14 #5
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_178894043
Niemand?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 2 mei 2018 @ 18:34:37 #6
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_178896355
Recensietje:
quote:
Jeroen Krabbé met een schildersezel voor de garagedeur
Volgens beproefd concept wekt Jeroen Krabbé in ‘Krabbé zoekt Gauguin’ een kunstenaar tot leven door bepalende plekken uit diens leven te verbinden aan de kunst die hij er maakte. Soms op het knullige af.

De dinsdagavond op NPO 2 zou de amusementstoets van de Publieke Omroep ruimschoots hebben gehaald - bomvol informatie over maatschappelijke thema’s als de wegwerpcultuur (Brandpunt+), milieuvraagstukken (De monitor) met als klapstuk de laatste aflevering van Bas Heijnes Onbehagen. Met Krabbé zoekt Gauguin zat er gelukkig ook wat lucht in de programmering. (NRC).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 21:23:53 #7
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_179024632
De hele tijd rondlopen met reproducties onder een laken onder je arm.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 8 mei 2018 @ 21:33:21 #8
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_179025156
"Moet je hier even kijken". (×53)
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  dinsdag 8 mei 2018 @ 21:51:26 #9
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_179026269
Ik vind deze reeks toch een stuk minder interessant dan de reeks over Picasso. Het pakt me niet zo. Kan misschien ook komen omdat ik niet zo veel met Gauguin heb.
  dinsdag 8 mei 2018 @ 21:53:19 #10
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_179026405
quote:
6s.gif Op dinsdag 8 mei 2018 21:51 schreef Nibb-it het volgende:
Ik vind deze reeks toch een stuk minder interessant dan de reeks over Picasso. Het pakt me niet zo. Kan misschien ook komen omdat ik niet zo veel met Gauguin heb.
Ik heb een beetje hetzelfde. Picasso was ook, als persoonlijkheid, veel interessanter.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  zaterdag 19 mei 2018 @ 20:58:05 #11
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_179273311
Die vrouw achter de schermen die steeds nietszeggende statements eruit wil klappen . Bij iedere foto van een familied/bekende ''ze/hij was wel mooi''. Voegt echt niks toe :') Ik vind het een interessante serie vanwege de diepgang, maar Krabbé blijft toch wel een beetje een decadente lul.
  zaterdag 19 mei 2018 @ 22:33:26 #12
181519 Guanabana
Pluviophile
pi_179275366
Heb minder met Gaugain dan met Picasso, dus in die zin misschien wat minder interessant, maar dit is toch wel weer een heerlijk programma hoor.

En ja, tuurlijk is Krabbé een decadente lul ( :D ), maar hij kan wel heerlijk bevlogen vertellen, is absoluut niet blasé, vindt alles schitterend. De beelden van Parijs en andere steden vind ik altijd heerlijk, er word je een boeiend (geschiedenis)verhaal vertelt, én je leert ook nog iets over kunst.

Waar vind je nog zulke programma's _O_ _O_

Alleen die duidelijk aanwezige vrouw die vragen stelt hadden ze wel achterwege mogen laten ja.
Koel en donker bewaren
  woensdag 23 mei 2018 @ 00:39:43 #13
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_179331512
Was vandaag wel weer leuk, allen nog steeds maar die intrigerende vraag: wie is die vrouw die de vragen aan Jeroen stelt?
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 23 mei 2018 @ 04:45:22 #14
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_179331929
quote:
14s.gif Op woensdag 23 mei 2018 00:39 schreef golfer het volgende:
Was vandaag wel weer leuk, allen nog steeds maar die intrigerende vraag: wie is die vrouw die de vragen aan Jeroen stelt?
Ik denk dat het Marije Appelhof zou kunnen zijn. https://www.linkedin.com/in/marijeappelhof/?locale=de_DE

zoektermen: ''Krabbé zoekt Gauguin producent Skyhigh ''. Op haar linkedin staat dat ze mee heeft gewerkt aan de montage van het programma en vermeldt ze dat ze een cursus heeft gedaan voor interviewtechnieken.

Edit:

Het zou ook Muriel Rive kunnen zijn. https://www.linkedin.com/in/murielrive/

Heeft ook meegewerkt aan het programma, en heeft een cv dat erop wijst dat zij veel prominenter aanwezig is in de media.

[ Bericht 0% gewijzigd door dexamfetamine op 23-05-2018 04:55:18 ]
  woensdag 23 mei 2018 @ 11:55:26 #15
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_179335534
Ik heb de vraag gesteld aan de redactie van het programma en kreeg dit antwoord:
quote:
We willen deze vragensteller graag mysterieus laten. Helaas kunnen we u daarom haar naam niet vertellen.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  woensdag 23 mei 2018 @ 13:17:05 #16
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_179336668
quote:
15s.gif Op woensdag 23 mei 2018 11:55 schreef golfer het volgende:
Ik heb de vraag gesteld aan de redactie van het programma en kreeg dit antwoord:

[..]

Regelrechte schande, het programma wordt op de publieke tv vertoont en de medewerkers zouden dan ook gewoon bekend moeten zijn. Zo zie je maar weer dat ze de kijker minachten, dat werd me al duidelijk door de interviewster in het programma.
  woensdag 23 mei 2018 @ 14:37:56 #17
6990 golfer
Ouwe jongere
pi_179338284
quote:
0s.gif Op woensdag 23 mei 2018 13:17 schreef dexamfetamine het volgende:

Regelrechte schande, het programma wordt op de publieke tv vertoont en de medewerkers zouden dan ook gewoon bekend moeten zijn. Zo zie je maar weer dat ze de kijker minachten, dat werd me al duidelijk door de interviewster in het programma.
Ik vind dat een wat overdreven reactie. Heeft volgens mij niks met minachting te maken.
There is no greater joy than be taken for an imbecile by an idiot. (Oscar Wilde)
Poef.....gone! ©golfer
  donderdag 31 mei 2018 @ 04:50:00 #18
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_179502880
Gaugain pedootje?
  maandag 11 juni 2018 @ 16:44:14 #19
391904 dexamfetamine
Om te studeren
pi_179729244
Mooie laatste aflevering.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')