abonnement Unibet Coolblue
pi_178154145
Hoi mensen,
Ik had het idee om met de autoradio en speakers+subwoofer uit mijn oude golfje een meubel te bouwen.
Heb hier veel onderzoek naar gedaan op de forums en de rest van het internet.
Het probleem is dat veel mensen iets (veel) meer ervaring hebben met elektriciteit.
Ik vroeg me of wat voor voeding ik het best kan gebruiken voor de radio en de versterkers.

Het idee.
Mijn idee was om een vierwegverstekker aan de 4 normale speakers te monteren omdat deze speakers tot 160 watt gaan.
Voor de sub wou ik de versterker gebruiken die ik daar destijds bij gekocht.

Het probleem.
Ik heb geen idee wat voor voeding ik nodig heb omdat ik mu ineens 1 radio en 2 versterkers wil aansluiten.

Zit er al een tijdje tegen aan te schoppen. Zou geweldig zijn als de bollebozen van fok mij raad kunnen geven.
pi_178156031
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 19:03 schreef Wesselzx het volgende:
Hoi mensen,
Ik had het idee om met de autoradio en speakers+subwoofer uit mijn oude golfje een meubel te bouwen.
Heb hier veel onderzoek naar gedaan op de forums en de rest van het internet.
Het probleem is dat veel mensen iets (veel) meer ervaring hebben met elektriciteit.
Ik vroeg me of wat voor voeding ik het best kan gebruiken voor de radio en de versterkers.

Het idee.
Mijn idee was om een vierwegverstekker aan de 4 normale speakers te monteren omdat deze speakers tot 160 watt gaan.
Voor de sub wou ik de versterker gebruiken die ik daar destijds bij gekocht.

Het probleem.
Ik heb geen idee wat voor voeding ik nodig heb omdat ik mu ineens 1 radio en 2 versterkers wil aansluiten.

Zit er al een tijdje tegen aan te schoppen. Zou geweldig zijn als de bollebozen van fok mij raad kunnen geven.
Ik heb het wel eens met een computervoeding gedaan, echt makkelijk is dat niet.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_178156170
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 19:03 schreef Wesselzx het volgende:
Hoi mensen,
Hoi mens,

https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1708103

Dat topic gezien? Daar kunnen ze je vast helpen met je vragen :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_178156245
Op de versterker staat ergens hoeveel A die maximaal trekt, of er zit een zekering in waar dit op staat. De radio trekt iets van 5A als er geen speakers direct op aangesloten zijn, of 10A als er wel speakers op zitten.

Een autoversterker van bijvoorbeeld 200W RMS trekt al snel 25A maximaal.

Dus zal je een voeding moeten hebben die 35A levert op 12V en zonder storing of ruis.
.
  Knikkerking woensdag 28 maart 2018 @ 22:42:11 #5
35149 Atmoz
Marblelous!
pi_178160169
Ik zou eens kijken naar een computervoeding. (waarom ging dat niet makkelijk @halfway?)
Die kunnen op de 12v lijn makkelijk > 20A leveren.
Hoe zwaarder/duurder de voeding, hoe meer...

En inderdaad even op je versterkers kijken hoeveel ampère die nodig hebben ^O^
pi_178160405
De computervoeding kan je eenvoudig met een schakelaar aan-/uitzetten.

Zet een schakelaar over de groene en zwarte pin (op de plek waar nu die paperclip zit):



Vervolgens pak je de zwarte en gele draad van een Molex stekker:



Meer is het niet.
pi_178170969
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 22:48 schreef MaGNeT het volgende:
De computervoeding kan je eenvoudig met een schakelaar aan-/uitzetten.

Zet een schakelaar over de groene en zwarte pin (op de plek waar nu die paperclip zit):

[ afbeelding ]

Vervolgens pak je de zwarte en gele draad van een Molex stekker:

[ afbeelding ]

Meer is het niet.
Alles leuk en aardig maar een beetje computervoeding zoals in mijn game pc heeft een piek waarde vam 800 watt en het systeem met de boxen waar ik mee werk heeft eem piekwaarde van om en nabij 2000 watt
pi_178171242
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 15:20 schreef Wesselzx het volgende:

[..]

Alles leuk en aardig maar een beetje computervoeding zoals in mijn game pc heeft een piek waarde vam 800 watt en het systeem met de boxen waar ik mee werk heeft eem piekwaarde van om en nabij 2000 watt
Onzin, daar reken je niet mee.
Dan zou je een 166 ampere zekering tussen je radio of versterker hebben zitten en je auto-accu in een half uurtje leegtrekken.

De meeste autoradio's zitten op een 5 tot 10 ampere zekering, dus maximaal zo'n 120 Watt (10 ampere * 12 Volt).

Kijk eerst maar eens hoe je huidige installatie in de auto afgezekerd was, meer ga je sowieso niet nodig hebben, anders zou hij er continu uitvliegen.

5 ampere zekering = 60 Watt
10 ampere zekering = 120 Watt
25 ampere zekering = 300 Watt
150 ampere zekering = 1800 Watt

[ Bericht 4% gewijzigd door TheFreshPrince op 29-03-2018 16:02:18 ]
pi_178171700
Ik merk nu zelf dat ik een fout heb gemaakt.
De versterkers maken de wattages dus moet ik gaan rekenen met de amperes naar de versterkers toe.
Weet niet zeker of dit wel klopt.
Breek mijn hoofd er nu al een tijdje over.
Maar ook een computervoeding drukt maximaal 20 amperes over het algemeen en mijn kleine 300rms versterker heeft al een 25amp zekering.
Heb de andere versterker niet in de buurt maar die ligt nog een slag hoger met een piek van 1500watt en een rms van volgens mij 350.
pi_178171820
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 15:54 schreef Wesselzx het volgende:
Ik merk nu zelf dat ik een fout heb gemaakt.
De versterkers maken de wattages dus moet ik gaan rekenen met de amperes naar de versterkers toe.
Weet niet zeker of dit wel klopt.
Breek mijn hoofd er nu al een tijdje over.
Als je weet wat voor zekering er tussen moet dan weet je ook wat het maximale verbruik zal zijn.
En normaal gesproken ligt het verbruik een stuk onder dat van de zekering, anders zou die er continu uitvliegen.

quote:
Maar ook een computervoeding drukt maximaal 20 amperes over het algemeen en mijn kleine 300rms versterker heeft al een 25amp zekering.
Heb de andere versterker niet in de buurt maar die ligt nog een slag hoger met een piek van 1500watt en een rms van volgens mij 350.
Een zekering is uiteraard altijd zwaarder, dus 20 ampere op 12 Volt zou dan genoeg moeten zijn.
pi_178172091
Je kan natuurlijk ook gewoon een auto-accu gebruiken en die 's nachts opladen.
pi_178172101
Die 20ampere dat zou dan dus genoeg zijn voor 1 versterker?
Wat zou beteken dat ik aan 2 computer voedingen genoeg zou hebben?
En een kleine voeding (iets voor led strips ofzo) voor de radio?
pi_178172126
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 16:13 schreef Wesselzx het volgende:
Die 20ampere dat zou dan dus genoeg zijn voor 1 versterker?
Wat zou beteken dat ik aan 2 computer voedingen genoeg zou hebben?
En een kleine voeding (iets voor led strips ofzo) voor de radio?
Ik weet niet of voedingen voor LED-strips wel goed gestabiliseerd zijn, je wil geen brom in je signaal.

Zwaardere computervoedingen hebben vaak ook meerdere 12 Volt rails, ook iets om naar te kijken.
pi_178172151
Dat van die accu klinkt ook goed maar vroeg me af of dat lang zou volhouden met zulke zware audio er aan.
En als ik daar een gewone acculader aan zou hangen of dat dan dag en nacht zou kunnen draaien.
pi_178176032
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 16:16 schreef Wesselzx het volgende:
Dat van die accu klinkt ook goed maar vroeg me af of dat lang zou volhouden met zulke zware audio er aan.
En als ik daar een gewone acculader aan zou hangen of dat dan dag en nacht zou kunnen draaien.
Met een druppellader denk ik het wel. Maar waarom zoveel geluid in je schuur?
  donderdag 29 maart 2018 @ 19:51:15 #16
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_178176242
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 19:41 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Met een druppellader denk ik het wel. Maar waarom zoveel geluid in je schuur?
Mijn druppelader stoort de radio in de garage als ie te dichtbij staat. Heb mijn oude stereo in de schuur. Luxman; kwalteitsspullen uit 1980. ^O^
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_178176428
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 19:51 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Mijn druppelader stoort de radio in de garage als ie te dichtbij staat. Heb mijn oude stereo in de schuur. Luxman; kwalteitsspullen uit 1980. ^O^
Dat geloof ik maar denk wel dat die radio eerder wordt verstoort dan moderne digitale radio's
  Moderator vrijdag 30 maart 2018 @ 10:27:30 #18
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_178188424
quote:
0s.gif Op donderdag 29 maart 2018 16:16 schreef Wesselzx het volgende:
Dat van die accu klinkt ook goed maar vroeg me af of dat lang zou volhouden met zulke zware audio er aan.
En als ik daar een gewone acculader aan zou hangen of dat dan dag en nacht zou kunnen draaien.
Ligt er aan hoe zo'n accu je hebt. Als je een accu van een trekker of vrachtwagen neemt gaat dat wel goed :+
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_178274199
quote:
1s.gif Op donderdag 29 maart 2018 19:41 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Met een druppellader denk ik het wel. Maar waarom zoveel geluid in je schuur?
POMPE VRIEND
Haha lekker blazen met die bende.
pi_178275180
Ik zou eerder een 10A lader pakken als je het een volle dag wil blazen, een druppel houdt dat nooit bij.
.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')