abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_178063938
Stel ik heb in mijn onderneming een auto van de zaak en voor het privé-gebruik betaal ik een fiscale bijtelling. Echter de auto gaat voor een aantal weken in onderhoud en ik besluit tijdelijk een andere auto zakelijk te huren. Mag ik in dat geval ook de brandstofkosten voor de privéritten als zakelijke kosten inbrengen?
Als dat inderdaad geoorloofd is, hoe zit het dan met de kosten van een huurauto die ik gebruik gedurende mijn vakantie? Mag ik deze kosten ook (gedeeltelijk) inbrengen als zakelijke kosten?

[ Bericht 1% gewijzigd door Bougie op 24-03-2018 21:17:36 ]
pi_178064437
quote:
Stel ik heb in mijn onderneming een auto van de zaak en voor het privé-gebruik betaal ik een fiscale bijtelling. Echter de auto gaat voor een aantal weken in onderhoud en ik besluit tijdelijk een andere auto zakelijk te huren. Mag ik in dat geval ook de brandstofkosten voor de privéritten als zakelijke kosten inbrengen?
Strikt genomen mag dat niet. Je zou dan een kilometerregistratie moeten bijhouden en naar rato van de gemaakte kosten een gedeelte zakelijk in mindering brengen en het privégedeelte niet. Het lijkt mij echter niet dat iemand dat ook echt doet.

quote:
Als dat inderdaad geoorloofd is, hoe zit het dan met de kosten van een huurauto die ik gebruik gedurende mijn vakantie? Mag ik deze kosten ook (gedeeltelijk) inbrengen als zakelijke kosten?
Deze snap ik even niet. Een huurauto die je tijdens vakantie gebruikt staat compleet los van je onderneming. Natuurlijk mag je dat niet opgeven.
Groet, Niels
pi_178070898
Dankje Niels. In de eerste situatie is er mogelijk dus wel een grijs gebied.
Voor zover ik het begrijp mag je, indien je fiscale bijtelling betaalt, met je zakelijke auto op skivakantie en de benzinebonnen zakelijk declareren. Maar op het moment dat je een andere auto huurt of leent voor diezelfde skivakantie gaat die vlieger niet meer op. Misbruik hiervan lijkt me voor de belastingdienst wel lastig te controleren, aangezien er voor de zakelijke auto geen kilometerregistratie dient bijgehouden te worden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')