abonnement Unibet Coolblue
pi_177980342
Mijn huidige woning is een appartement met gedeelde afvalcontainers waarvoor ik maandelijks betaal en alle zooi kan dumpen. Het enige wat daar gescheiden wordt is restafval en karton. Nu heb ik een huis gekocht en krijg ik natuurlijk de GFT en restaval containers. Scheiden jullie alles netjes? En krijg je boetes zodra je bijvoorbeeld plastic bij restafval gooit?
pi_177980456
Dat wisselt per gemeente, dus daar antwoord op geven is een beetje lastig :)
pi_177980470
ja ik probeer zo veel mogelijk te scheiden
nee, je krijgt geen boete als je plastic bij het restafval gooit
plastic in de gft bak mag dan weer niet..
Reaching out to embrace the random. reaching out to embrace what ever may come.
pi_177980497
De groencontainer gebruik ik niet. Tuinafval blijft in de tuin en keukenafval is zo weinig dat ik het bij rest afval doe.

Plastic en grijs doe ik wel en daarnaast papier en glas apart inleveren. Ik heb er wel steeds minder lol in, mede omdat het plastic toch niet meer zo welkom is bij de afzetmarkt.
  woensdag 21 maart 2018 @ 11:51:38 #5
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_177980503
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:44 schreef Troubleshooting het volgende:
Scheiden jullie alles netjes? En krijg je boetes zodra je bijvoorbeeld plastic bij restafval gooit?
Nee, er is niemand die jouw container eerst grondig gaat inspecteren alvorens hij leeggekieperd wordt in de vuilniswagen.

Afval scheiden is sowieso een twijfelachtig gebeuren: meer vrachtwagens in de straat om al die verschillende soorten afval op te halen en uiteindelijk wordt er toch nog tuinafval bij het restafval gegooid omdat het anders niet goed brandt...
En dat gft afval schijnt ook nog eens lastig te composteren te zijn.

Ook zijn er verhalen dat alles alsnog op één hoop wordt gegooid om vervolgens weer opnieuw te worden gesorteerd.

Imho kunnen we ons beter concentreren op minder afval maken.
So we just called him Fred
pi_177980507
In Enschede betalen we per aanbieding restafval: hoe beter je scheidt, hoe minder je betaalt.

Ik scheid alles netjes. Papier in de blauwe container, GFT in de groene en plastic in de plastic zak. Deze komen ze allemaal gratis legen/ophalen.
  woensdag 21 maart 2018 @ 11:52:50 #7
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177980525
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:44 schreef Troubleshooting het volgende:
En krijg je boetes zodra je bijvoorbeeld plastic bij restafval gooit?
Dit is erg afhankelijk van de gemeente en de chauffeur die op dat moment op de vuilniswagen zit.

Hier is er een die letterlijk bij elke bak de klep optilt om te kijken, is er volgens hem iets mis krijg je een kaart aan de container en wordt de container niet geleegd. Bij mijn vader, zelfde gemeente maar andere route, kun je alles erin gooien daar controleert de chauffeur nooit.
And so is the past
pi_177980549
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:51 schreef FredvZ het volgende:
En dat gft afval schijnt ook nog eens lastig te composteren te zijn.

Ook zijn er verhalen dat alles alsnog op één hoop wordt gegooid om vervolgens weer opnieuw te worden gesorteerd.

Uit betrouwbare bron weet ik dat beide verhalen niet kloppen.

Soms wordt inderdaad wel een beetje gft bijgemengd bij de verbranding. Maar het composteren lukt prima. afzetten van compost was in het begin een probleem maar daar hoor ik niets meer over dus zal dat wel lukken.
pi_177980636
Is overal anders, dus valt weinig van te zeggen.
En even voor mezelf: ja, ik scheidt netjes papier, plastic en gft. Moet ook wel, want na x-aantal keren per jaar je bak buiten te hebben gezet moet je extra betalen voor lediging.
U MAD?
pi_177980664
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:51 schreef FredvZ het volgende:

Afval scheiden is sowieso een twijfelachtig gebeuren: meer vrachtwagens in de straat om al die verschillende soorten afval op te halen en uiteindelijk wordt er toch nog tuinafval bij het restafval gegooid omdat het anders niet goed brandt...
En dat gft afval schijnt ook nog eens lastig te composteren te zijn.

Ook zijn er verhalen dat alles alsnog op één hoop wordt gegooid om vervolgens weer opnieuw te worden gesorteerd.

Imho kunnen we ons beter concentreren op minder afval maken.
Met die transportbewegingen en de producenten/verpakkingsindustrie aanspreken ben ik het eens, voor de rest is je bericht klinklare onzin.
U MAD?
  woensdag 21 maart 2018 @ 12:02:06 #11
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_177980711
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:54 schreef nanuk het volgende:
Uit betrouwbare bron weet ik dat beide verhalen niet kloppen.
Dat is nou juist wat het twijfelachtig maakt: ik kan als burger totaal geen inzicht krijgen wat er met mijn afval gebeurd ná inzameling.

En blijkbaar is er binnen gemeenten ook geen enkele reden om er openheid over te geven, het thema komt niet terug tijdens de verkiezingen.
So we just called him Fred
pi_177980763
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 12:02 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Dat is nou juist wat het twijfelachtig maakt: ik kan als burger totaal geen inzicht krijgen wat er met mijn afval gebeurd ná inzameling.

En blijkbaar is er binnen gemeenten ook geen enkele reden om er openheid over te geven, het thema komt niet terug tijdens de verkiezingen.
De afvalverwerkers geven toch met enige regelmaat open dagen. Maar inderdaad niet allemaal en zeker niet elk jaar.
pi_177980924
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:49 schreef gianni61 het volgende:

plastic in de gft bak mag dan weer niet..
ook daar geen boete voor, want niet te handhaven.
pi_177980941
quote:
2s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:51 schreef DJKoster het volgende:
In Enschede betalen we per aanbieding restafval: hoe beter je scheidt, hoe minder je betaalt.

Ik scheid alles netjes. Papier in de blauwe container, GFT in de groene en plastic in de plastic zak. Deze komen ze allemaal gratis legen/ophalen.
ja daarom doe ik ook aan scheiden.
pi_177981289
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:44 schreef Troubleshooting het volgende:
Nu heb ik een huis gekocht en krijg ik natuurlijk de GFT en restaval containers. Scheiden jullie alles netjes? En krijg je boetes zodra je bijvoorbeeld plastic bij restafval gooit?
Wat is het probleem om het netjes te scheiden? Vereist geen hogere wiskunde.

Wat GFT betreft: hier in de buurt (Middenmeer) zit een composteerfabriek; met enige regelmaat mogen burgers uit het inzamelingsgebied, zoveel compost afhalen (gratis) als ze maar willen. Boeren schijnen er toch niet happig op te zijn; die hebben genoeg aan hun eigen mest (althans van hun vee).
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177981313
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:51 schreef FredvZ het volgende:

Ook zijn er verhalen dat alles alsnog op één hoop wordt gegooid om vervolgens weer opnieuw te worden gesorteerd.

Je haalt twee dingen door elkaar: voor- en na-inzameling scheiden. Die laatste techniek schijnt de eerste in te kunnen gaan halen
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177981523
(appartementbewoner)

Ik scheidde vorig jaar altijd netjes mijn afval.

Ik was er van overtuigd dat de eerste 12x per jaar in de centrale restafvalcontainer deponeren voor mij als appartementbewoner, zonder eigen containers, gratis zou zijn. Iedere extra keer ¤1,55. 11x gebruik van gemaakt.

Dat was dus niet gratis.

Nu ben ik nog beter op gaan letten, en zorg er voor dat er geen adresgegevens bij mijn 'plastic' afval terecht komen. Want die is nog gratis in de plastic verzamelcontainer te gooien.

Laat ze de *** krijgen.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  woensdag 21 maart 2018 @ 12:50:19 #18
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_177981590
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 12:34 schreef blomke het volgende:

[..]

Je haalt twee dingen door elkaar: voor- en na-inzameling scheiden. Die laatste techniek schijnt de eerste in te kunnen gaan halen
Ik haal niks door elkaar, ik weet alleen dat er verhalen zijn waaruit blijkt dat er gescheiden wordt ingezameld, dat op een hoop wordt gegooid en dat weer gesorteerd wordt.
Of dat verhaal ook waar is, geen idee.
So we just called him Fred
pi_177987197
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 12:33 schreef blomke het volgende:

[..]

Wat is het probleem om het netjes te scheiden? Vereist geen hogere wiskunde.

Wat GFT betreft: hier in de buurt (Middenmeer) zit een composteerfabriek; met enige regelmaat mogen burgers uit het inzamelingsgebied, zoveel compost afhalen (gratis) als ze maar willen. Boeren schijnen er toch niet happig op te zijn; die hebben genoeg aan hun eigen mest (althans van hun vee).
Boeren zijn er niet happig op, omdat veel mensen de groene bak als handig zien om restafval af te voeren.

Bij mijn vorige werkgever verkocht ik compost. Veel telers betaalden ervoor als het van goede kwaliteit was, en weigerden de vrachtwagens als ze wisten dat het van GFT gemaakt was of van bermmaaisel.

Niemand wilt plastic rommel in hun perceel.

Daarnaast heb ik ook nog een blauwe maandag op de vuilniswagen gestaan.
De belader controleert of er andere stoffen in het GFT zit, wanneer dit geen GFT is laten ze je bak staan. op je bak zit een sticker met een code die wordt gekoppeld aan je adres en er zit een scanner op de wagen.Dus doe je vaak van die grapjes dan heeft dit wel gevolgen.

Bij de vuilstort wordt GFT apart gehouden, omdat sommige mensen heel creatief zijn om restafval in GFT te verbergen, mag er 5%(dit getal weet ik niet zeker) ander materiaal in zitten dan GFT, anders wordt de partij afgekeurd en gaat het alsnog de vuilverbranding in. Hoe meer er in de vuilverbranding gaat, hoe meer invloed dit heeft voor de afvalstoffen heffing voor volgend jaar. Want rest verwerken is duurder dan GFT.

Dus die 1ne rotte appel kan het voor de gemeente verpesten.
pi_177988433
Op het werk zijn wij gestopt met plastic scheiden, reden de verwerker zit tot de nok vol en kan zijn verwerkte plastic niet meer kwijt.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177988920
Sommige gemeentes hebben zo’n pasjes systeem voor de restafvalbak. Dan kijken ze hoeveel restafval je inlevert en als het teveel is moet je betalen. Dus hoe beter je scheidt, hoe minder restafval je hebt.

Dus nee geen boete voor als je een keer plastic erin stopt, maar toeslag voor teveel zakken in totaal.

Gelukkig heeft gemeente Amsterdam vooralsnog een dagtaak aan het vol krijgen van de verbrander, dus hier zijn ze nog niet zo happig op scheiden.
.
pi_177996574
Bij mij hebben ze groen container ooit mee genomen omdat er geen bioafbreekbare zakjes in mogen. Toen was ik klaar met mijn etensresten apart inzamelen. Papier, plastic, blik en glas scheid ik wel.

Ze zijn hier met een omgekeerd ophalen pilot bezig waarvan de gemeenteraad al heeft besloten dat het goed gaat. Fijne pilot. Ze willen dus dat ik alles ga scheiden en mijn rest afval verderop in de wijk wegbreng. Super fijn met 2 kids in de luiers.
Vandaag gestemd op de partij die dit wil terug draaien. En van 3 containers 2 wil maken waar ieder 2 soorten afval in kan.

[ Bericht 49% gewijzigd door Nico987 op 21-03-2018 22:15:04 ]
pi_178005668
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 18:28 schreef Fer het volgende:
Gelukkig heeft gemeente Amsterdam vooralsnog een dagtaak aan het vol krijgen van de verbrander, dus hier zijn ze nog niet zo happig op scheiden.
Amsterdam had eind vorige eeuw contracten met een compostfabriek. Echter was gescheiden ophalen een probleem waardoor die compostfabriek zelfs voortijdig weer afgebroken is.

Ze hebben wel een eigen verbrandingsinstallatie waarmee ze voldoende stroom opwekken om de gemeentelijke stroomrekening mee te voldoen. De tram rijd er dus op afval. De bodemas wordt voor dijken en wegen gebruik, dat mag namelijk met licht vervuilde grond. O.a. het groene schip is van bodemas gemaakt.
pi_178008398
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:51 schreef nanuk het volgende:
De groencontainer gebruik ik niet. Tuinafval blijft in de tuin en keukenafval is zo weinig dat ik het bij rest afval doe.
Dit. Verder ga ik verpakkingen met papier en plastic echt niet lostrekken ofzo. Allemaal in de grijze.
pi_178009539
Groenafval en etensresten in de gft bak.
Glas apart.
Papier apart.
En de rest donder ik allemaal in de restvuilbak. Ook plastic verpakkingen.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_178010648
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 09:09 schreef nanuk het volgende:

[..]

Amsterdam had eind vorige eeuw contracten met een compostfabriek. Echter was gescheiden ophalen een probleem waardoor die compostfabriek zelfs voortijdig weer afgebroken is.

Ze hebben wel een eigen verbrandingsinstallatie waarmee ze voldoende stroom opwekken om de gemeentelijke stroomrekening mee te voldoen. De tram rijd er dus op afval. De bodemas wordt voor dijken en wegen gebruik, dat mag namelijk met licht vervuilde grond. O.a. het groene schip is van bodemas gemaakt.
Oh ja de Biobak ken ik nog van vroeger.

Maar ik meen dat de investering in Avi West AEB zo gigantisch is dat dat ding tot het einde op volle capaciteit moet draaien, anders gaan ze failliet.
.
pi_178010877
In Friesland hebben we helemaal geen aparte bakken voor plastic: http://www.omrin.nl/bij-m(...),-maar-u-doet-het-al

Het is dus heel erg afhankelijk van waar je woont hoe je afval moet scheiden. Kijk eens op de site van degene die het afval bij jou in de buurt ophaalt.
pi_178012417
Niemand die een probleem heeft met 3-4 kliko's in de tuin?



Het is werkelijk waar geen gezicht en kost ook weer een hoop extra aan logistiek, want ze moeten natuurlijk wel allemaal door verschillende vrachtwagens op verschillende momenten geleegd worden. Nu heb ik niet bepaald een kleine tuin, maar kan me voorstellen dat veel lui met van die postzegeltuintjes er best een probleem mee hebben. _O-
  donderdag 22 maart 2018 @ 17:25:08 #29
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_178015477
Wij hebben ook geen kleine tuin maar heb er geen zin in.

Helemaal omdat de scheiding ook prima bij de vuilverbrander zelf verzorgd kan worden (beter dan thuis gebeurt) en scheiding tussen rest en PMD afval bij de burger zijn doel dus niet echt haalt.
  Moderator donderdag 22 maart 2018 @ 18:01:03 #30
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_178016033
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:51 schreef nanuk het volgende:
De groencontainer gebruik ik niet. Tuinafval blijft in de tuin en keukenafval is zo weinig dat ik het bij rest afval doe.

Plastic en grijs doe ik wel en daarnaast papier en glas apart inleveren. Ik heb er wel steeds minder lol in, mede omdat het plastic toch niet meer zo welkom is bij de afzetmarkt.
Plastic apart ophalen is eigenlijk helemaal niet efficiënt en bovendien is een groot deel van het plastic waardeloos.

Het is wel handig dat je door die plastic container veel ruimte over houdt in je grijze container.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_178016064
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 14:56 schreef Justinn het volgende:
Niemand die een probleem heeft met 3-4 kliko's in de tuin?

[ afbeelding ]

Het is werkelijk waar geen gezicht en kost ook weer een hoop extra aan logistiek, want ze moeten natuurlijk wel allemaal door verschillende vrachtwagens op verschillende momenten geleegd worden. Nu heb ik niet bepaald een kleine tuin, maar kan me voorstellen dat veel lui met van die postzegeltuintjes er best een probleem mee hebben. _O-
Er komen toch steeds meer ondergrondse containers? Scheelt een hoop vuilnismannen achter de wagen.
.
  Moderator donderdag 22 maart 2018 @ 18:16:49 #32
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_178016362
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 18:02 schreef Fer het volgende:

[..]

Er komen toch steeds meer ondergrondse containers? Scheelt een hoop vuilnismannen achter de wagen.
De meeste containers worden toch opgehaald door auto's met zo'n arm? Zit alleen maar een chauffeur in de auto dan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  donderdag 22 maart 2018 @ 19:33:45 #33
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_178018453
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 18:16 schreef derLudolf het volgende:

[..]

De meeste containers worden toch opgehaald door auto's met zo'n arm? Zit alleen maar een chauffeur in de auto dan.
losse kliko’s worden nog met het handje gedaan, ondergrondse silo’s met een wagen met arm.

Zelfs binnen de gemeente kan er anders ingezameld worden :')
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
  Moderator donderdag 22 maart 2018 @ 19:40:07 #34
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_178018655
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 19:33 schreef lipje het volgende:

[..]

losse kliko’s worden nog met het handje gedaan, ondergrondse silo’s met een wagen met arm.

Zelfs binnen de gemeente kan er anders ingezameld worden :')
De kliko's hier worden niet meer de hand gedaan.
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_178020201
Bij mij wel.
En als een of andere idioot de toegang naar het woonerf dichtzet zodat de vrachtwagen er niet doorkan kan ik mijn vuilnisbak aan het begin van de straat gaan terugzoeken.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Spellchecker vrijdag 23 maart 2018 @ 07:20:39 #36
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178028142
De ene week wordt de grijze container geleegd, de andere week de groene. Papier geloof ik een keer in de maand (duurt bij ons 3 maanden minstens voor die vol is), en plastic wordt vanaf volgende week niet meer opgehaald (hadden we geen container voor), maar dat breng ik zelf weg. Als wij de grijze bak minder aanbieden krijgen we geld terug. We hebben ook een pasje om 6 keer per jaar naar de stort te gaan. Groenafval, papier, oud ijzer en chemisch afval kunnen we gratis inleveren.
  Moderator vrijdag 23 maart 2018 @ 07:23:41 #37
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_178028164
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 07:20 schreef maily het volgende:
De ene week wordt de grijze container geleegd, de andere week de groene. Papier geloof ik een keer in de maand (duurt bij ons 3 maanden minstens voor die vol is), en plastic wordt vanaf volgende week niet meer opgehaald (hadden we geen container voor), maar dat breng ik zelf weg. Als wij de grijze bak minder aanbieden krijgen we geld terug. We hebben ook een pasje om 6 keer per jaar naar de stort te gaan. Groenafval, papier, oud ijzer en chemisch afval kunnen we gratis inleveren.
6x/jaar ongeacht het aantal kilo's? Dat is wel heel netjes. In Emmen krijg je maar 300kg/jaar gratis
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_178028184
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:51 schreef FredvZ het volgende:

[..]

Nee, er is niemand die jouw container eerst grondig gaat inspecteren alvorens hij leeggekieperd wordt in de vuilniswagen.

Afval scheiden is sowieso een twijfelachtig gebeuren: meer vrachtwagens in de straat om al die verschillende soorten afval op te halen en uiteindelijk wordt er toch nog tuinafval bij het restafval gegooid omdat het anders niet goed brandt...
En dat gft afval schijnt ook nog eens lastig te composteren te zijn.

Ook zijn er verhalen dat alles alsnog op één hoop wordt gegooid om vervolgens weer opnieuw te worden gesorteerd.

Imho kunnen we ons beter concentreren op minder afval maken.
Hier doen ze dat wel, maken ze de vuilniszakken open om te kijken of je het wel goed hebt gedaan, als hun het niet goed genoeg vinden krijg je eerst een geel kaartje aan je bak, dat doen ze twee keer en als je dan nog hardleers bent hangen ze een rood kaartje aan je bak en wordt die niet geleegd. Dan mag je hem een paar dagen later opnieuw aan de straat zetten, krijg je weer controle.
pi_178028355
quote:
0s.gif Op donderdag 22 maart 2018 14:56 schreef Justinn het volgende:
Niemand die een probleem heeft met 3-4 kliko's in de tuin?

[ afbeelding ]

Het is werkelijk waar geen gezicht en kost ook weer een hoop extra aan logistiek, want ze moeten natuurlijk wel allemaal door verschillende vrachtwagens op verschillende momenten geleegd worden. Nu heb ik niet bepaald een kleine tuin, maar kan me voorstellen dat veel lui met van die postzegeltuintjes er best een probleem mee hebben. _O-
Hier ook zoiets: grijs en (vrijwillig) 2 groene; maar wij hebben ruimte genoeg. Papier wordt apart opgehaald en voor het plastic loop ik naar de container bij de supermarkt.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Spellchecker vrijdag 23 maart 2018 @ 08:00:09 #40
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178028438
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 07:23 schreef derLudolf het volgende:

[..]

6x/jaar ongeacht het aantal kilo's? Dat is wel heel netjes. In Emmen krijg je maar 300kg/jaar gratis
Het wordt niet gewogen maar officieel mag het maar een kub zijn :)
pi_178035431
Hoewel ik nogal een chaotisch en slordig persoon ben, ben ik hier heel strikt in. Het komt zelfs zelden voor dat ik het papieren theezakje voor het gemak bij het grijze afval doe ipv de papierbak :')

De gemeente hanteert sinds dit jaar dat je extra moet betalen voor het afval in de grijze bak om de mensen te stimuleren hun afval te scheiden. Wat ik helaas in mijn straat vaak zie, is dat er afval in de GFT-container, papiercontainer en plastic afval wordt gegooid wat daar helemaal niet hoort.

Ik blijf trouw aan het afval scheiden, maar als heel veel mensen dat niet doen, vrees ik dat het in de praktijk weinig zin heeft wat betreft afvalverwerking
pi_178035705
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:46 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Hoewel ik nogal een chaotisch en slordig persoon ben, ben ik hier heel strikt in. Het komt zelfs zelden voor dat ik het papieren theezakje voor het gemak bij het grijze afval doe ipv de papierbak :')

Dat theezakje moet in de GFT bak :{
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  Spellchecker vrijdag 23 maart 2018 @ 15:00:04 #43
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178035741
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat theezakje moet in de GFT bak :{
Behalve het etiketje :{w
pi_178036011
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:00 schreef maily het volgende:

[..]

Behalve het etiketje :{w
Dat verteert daar maar gezellig mee :6
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_178036651
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat theezakje moet in de GFT bak :{
De theezakjes zitten altijd in zo'n papieren zakje

aangezien mijn huisje klein is en een papieremmer er een paar meter vandaan staat, doe ik het daar meestal in
  Spellchecker vrijdag 23 maart 2018 @ 16:28:06 #46
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178037756
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 15:40 schreef PabstBlueRibbon het volgende:

[..]

De theezakjes zitten altijd in zo'n papieren zakje

aangezien mijn huisje klein is en een papieremmer er een paar meter vandaan staat, doe ik het daar meestal in
Ooo het theezakzakje :D. Dat gaat hier ook bij het oud papier ....
pi_178037906
Ik scheidt eigenlijk voornamelijk het GFT-afvak en glas van de rest. Grote dozen gaan wel bij het karton, maar andere verpakkingen gewoon in de kliko.

GFT is waar ik woon op eigen verzoek. Als je belt krijg je een groene bak voor de deur. Ik heb dit gedaan omdat mijn gewone vuilniszak dan niet zo zwaar wordt en niet gaat stinken. Het (zware) GFT gaat gewoon in de bak die voor de deur staat. Dat is voor mij dus handig.
One cannot make an omelette without
breaking eggs -- but it is amazing how
many eggs one can break without making
a decent omelette.
pi_178038048
quote:
1s.gif Op donderdag 22 maart 2018 19:40 schreef derLudolf het volgende:

[..]

De kliko's hier worden niet meer de hand gedaan.
[ afbeelding ]
Hebben wij ook. Top uitvinding.

Vroeger liepen er 2 man achter de vrachtwagen. Toen moest er een nieuwe wagen komen en waren mensen overbodig. Kostte een bak geld. Resultaat, de containers moeten 2 aan 2 staan met 20 cm ruimte, dus lopen er 2 man voor de wagen om dat te regelen :')

En laten we het maar niet hebben over het aantal kliko's wat er jaarlijks door het kreng ingeslikt of vernield wordt...
  vrijdag 23 maart 2018 @ 17:28:46 #49
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178039033
Hier scheiden we papier, glas, plastic, gft en rest.

Rest en gft zijn betaalde kliko's, plastic/blik/verpakkingen gaan in een plastic zak en worden gratis opgehaald, en die zakken schelen denk ik 60-70% in het aanbod voor de restkliko.
Glas gewoon in de glasbak hier 200 meter verderop en papier/karton worden opgehaald door de voetbalclub die het verzamelen en blijkbaar kunnen verpatsen voor inkomsten.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_178039296
Mijn vorige gemeente deed niet aan scheiden, alleen GFT en Grijs, om de week. Had elke twee weken 6 vuilniszakken vol zooi.
In m'n nieuwe gemeente scheiden ze plastic wél, en halen ze de grijze slechts om de drie weken op. Heb nu 4 zakken restafval per 6 (!) weken. + 6 zakken plastic en een kliko vol papier/karton per maand.
Ook scheid ik GFT nu, heb van die handige biozakjes van de Action die gewoon in die kliko mogen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2018 17:47:08 ]
  vrijdag 23 maart 2018 @ 17:58:06 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178039514
Hier moet worden gescheiden
Bruin glas,
groen glas,
wit glas
Papier
GFT
Restafval
Verpakkingen (plastic)
Chemisch afval
Grof vuil 1 keer in de zes weken, maar dat mag dan alleen meubels enzo zijn, geen bouw of verbouwafval
Bouw en verbouwafval (wegbrengen)
Electronische apparatuur (wegbrengen)
Batterijen
Frituurolie en -vet (mag ook in restafval, maar liever in chemie afval apart)
Kleding (Mag ook in restafval, maar liever de verzamelcontainer)
schoenen (Mag ook in restafval, maar liever de verzamelcontainer)

En dan vergeet ik vast nog een categorie of twee
En dan is er ook nog de onzin van het éénmaligflessen statiegeld en blikstatiegeld
En statiegeld op meerwegflessen (wat prima is)
In de realiteit wordt het keurig gescheiden opgehaald maar het meeste gewoon in de vuilverbranding gemikt.

[ Bericht 10% gewijzigd door Pietverdriet op 23-03-2018 18:13:01 ]
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 17:59:29 #52
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178039540
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 14:58 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat theezakje moet in de GFT bak :{
Laat me raden, jij scheurt de vensters uit enveloppen voor je ze in het oud papier doet
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Spellchecker vrijdag 23 maart 2018 @ 18:05:07 #53
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178039649
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 17:58 schreef Pietverdriet het volgende:
Hier moet worden gescheiden
Bruin glas,
groen glas,
wit glas
Papier
GFT
Restafval
Verpakkingen (plastic)
Chemisch afval
Grof vuil 1 keer in de zes weken, maar dat mag dan alleen meubels enzo zijn, geen bouw of verbouwafval
Bouw en verbouwafval (wegbrengen)
Electronische apparatuur (wegbrengen)
Batterijen
En dan vergeet ik vast nog een categorie of twee

In de realiteit wordt het keurig gescheiden opgehaald maar het meeste gewoon in de vuilverbranding gemikt.
Frituurolie en -vet.
Kleding en schoenen.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 18:09:23 #54
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178039708
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 18:05 schreef maily het volgende:

[..]

Frituurolie en -vet.
Kleding en schoenen.
Jep, dank je
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator vrijdag 23 maart 2018 @ 18:45:47 #55
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_178040417
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 17:58 schreef Pietverdriet het volgende:
En dan is er ook nog de onzin van het éénmaligflessen statiegeld en blikstatiegeld
Dat je even snel een kratje statiegeld in wilt leveren bij de Edeka en er iemand met een vuilniszak vol stinkende blikken voor je staat :(
Kranplätze müssen verdichtet sein
pi_178046175
EPS (piepschuim) ook apart inleveren, net als metalen, chemische producten (batterijen) en glas.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178046185
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 17:59 schreef Pietverdriet het volgende:
Laat me raden, jij scheurt de vensters uit enveloppen voor je ze in het oud papier doet
Eh…daar maak ik m'n houtkachel mee aan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 23 maart 2018 @ 22:25:52 #58
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178046262
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 18:45 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Dat je even snel een kratje statiegeld in wilt leveren bij de Edeka en er iemand met een vuilniszak vol stinkende blikken voor je staat :(
Dit dus
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator vrijdag 23 maart 2018 @ 22:43:45 #59
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_178046753
quote:
0s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 22:21 schreef blomke het volgende:
EPS (piepschuim) ook apart inleveren, net als metalen, chemische producten (batterijen) en glas.
Piepschuim druk ik altijd in de plastic container. Is immers ook een kunststof.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 24 maart 2018 @ 00:29:11 #60
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178049267
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 22:43 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Piepschuim druk ik altijd in de plastic container. Is immers ook een kunststof.
Magniet schurkje.

Als je dat hier flikt, laten ze je zak staan.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_178049497
Voorheen ook een appartement hier met container waar alles in ging. Zolang het maar door de opening ging tiefte ik het erin.

Nu een huis met een duobak. Mijn god wat een kutdingen zijn dat. Daar kunnen met pijn en moeite 3 vuilniszakken in en dan is de restkant al vol. De andere kant gebruik ik amper, want buiten wat gras maaien doe ik weinig aan de tuin en dat beetje etenswaren wat over blijft is maar een bodempje gevuld.

Ik ben echt geneigd om die gft kant ook finaal vol te stouwen met de rest.

Nu heb ik de garage vol karton liggen omdat dat niet past en moet ik er zelf mee gaan zeulen of ik het alsjeblieft ergens kwijt mag. }:|

Dat is wel een nadeel. Ik had verwacht dat ik hier ook kon kiezen ipv die ene duobak voor 2 losse containers. Daar gaat tenminste nog wat in in zo een grote grijze. Dat kan dus niet. En een groter formaat kan ook niet. Ook niet als ik meer betaal. Ik snap heus wel hoe meer je wegtieft hoe duurder het is, maar laat die keuze gewoon bij de mensen zelf zou ik zeggen.

Nou hier maken ze dus die keuze voor je. Je krijgt een klein kutding en je zoekt het verder maar uit. Die wat we nu hebben is elke week weer proppen en behelpen. :(
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Spellchecker zaterdag 24 maart 2018 @ 00:54:13 #62
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178049716
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:41 schreef Geralt het volgende:
Voorheen ook een appartement hier met container waar alles in ging. Zolang het maar door de opening ging tiefte ik het erin.

Nu een huis met een duobak. Mijn god wat een kutdingen zijn dat. Daar kunnen met pijn en moeite 3 vuilniszakken in en dan is de restkant al vol. De andere kant gebruik ik amper, want buiten wat gras maaien doe ik weinig aan de tuin en dat beetje etenswaren wat over blijft is maar een bodempje gevuld.

Ik ben echt geneigd om die gft kant ook finaal vol te stouwen met de rest.

Nu heb ik de garage vol karton liggen omdat dat niet past en moet ik er zelf mee gaan zeulen of ik het alsjeblieft ergens kwijt mag. }:|

Dat is wel een nadeel. Ik had verwacht dat ik hier ook kon kiezen ipv die ene duobak voor 2 losse containers. Daar gaat tenminste nog wat in in zo een grote grijze. Dat kan dus niet. En een groter formaat kan ook niet. Ook niet als ik meer betaal. Ik snap heus wel hoe meer je wegtieft hoe duurder het is, maar laat die keuze gewoon bij de mensen zelf zou ik zeggen.

Nou hier maken ze dus die keuze voor je. Je krijgt een klein kutding en je zoekt het verder maar uit. Die wat we nu hebben is elke week weer proppen en behelpen. :(
Oud papier kun je vaak wel bij voetbalverenigingen kwijt .....
pi_178049748
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:54 schreef maily het volgende:

[..]

Oud papier kun je vaak wel bij voetbalverenigingen kwijt .....
Ja en voordat ik verhuisde kon ik dat gewoon in mn container flikkeren. Nu moet ik actief op zoek naar waar ik die zooi kwijt kan en het er dan vervolgens nog heen brengen ook.

Alsof ik mijn kostbare tijd wens te verdoen aan dergelijke futiliteiten terwijl ik in diezelfde tijd ook gewoon gezellig kan zitten lummelen op FOK! :+
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Spellchecker zaterdag 24 maart 2018 @ 00:56:45 #64
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178049769
quote:
3s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:55 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ja en voordat ik verhuisde kon ik dat gewoon in mn container flikkeren. Nu moet ik actief op zoek naar waar ik die zooi kwijt kan en het er dan vervolgens nog heen brengen ook.

Alsof ik mijn kostbare tijd wens te verdoen aan dergelijke futiliteiten terwijl ik in diezelfde tijd ook gewoon gezellig kan zitten lummelen op FOK! :+
Dan nodig heel de buurt uit, en steek het in de fik en ga er gezellig omheen zitten saampjes :D
pi_178049788
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:56 schreef maily het volgende:

[..]

Dan nodig heel de buurt uit, en steek het in de fik en ga er gezellig omheen zitten saampjes :D
Ik heb niks met heel de buurt; behalve dan dat dat allemaal mensen zijn die toevalligerwijs in huizen om ons heen wonen. Verder zal het me jeuken wat die knakers allemaal uitspoken. "Gezellig" rond een kampvuurtje staan met de buurtjes is nou niet bepaald iets wat ik kwalificeer als zijnde leuk, gezellig of van algemeen nut.

Dus nee; dat is geen optie. :)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  Spellchecker zaterdag 24 maart 2018 @ 00:59:16 #66
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_178049809
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:58 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ik heb niks met heel de buurt; behalve dan dat dat allemaal mensen zijn die toevalligerwijs in huizen om ons heen wonen. Verder zal het me jeuken wat die knakers allemaal uitspoken. "Gezellig" rond een kampvuurtje staan met de buurtjes is nou niet bepaald iets wat ik kwalificeer als zijnde leuk, gezellig of van algemeen nut.

Dus nee; dat is geen optie. :)
Oke. Succes verder :W

;)
pi_178049824
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:59 schreef maily het volgende:

[..]

Oke. Succes verder :W

;)
Dankje. Jij ook. :W
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
pi_178049964
Ik woon in een appartement en tot voor kort stond er beneden een container waar je alles in kon tyfen. Er stonden soms schemerlampen, matrassen en een keer een bank in dat hok gedumpt. Die werden niet meegenomen, maar toch blijven proberen he.
Nu moet dus alles gescheiden worden. Plastic in speciale zakken, op woensdagavond na half negen bij het verzamelpunt neerzetten. Worden soms niet meegenomen omdat iemand z'n auto ervoor zet en de vuilniswagen er niet bij kan.
Gft. In speciale zakjes in kliko's dumpen. Er staan er gelukkig vrij veel, maar ik heb met mijn pasje toegang tot twee kliko's hier. Was dus pret toen ze laatst allebei vol zaten en eentje niet geleegd werd omdat iemand z'n auto ervoor had geparkeerd.
Karton. Grote loodzware kliko. Geen idee hoe vaak die geleegd wordt, want je hebt dus eikels die hun auto's er naast parkeren. Ik krijg de kliko ook niet altijd dicht :@
Glas. Glasbak in de straat hebben ze weggehaald, dus ik mik het nu gewoon bij het restafval.
Restafval. Daarvoor moet je dus per zak betalen, bedrag ligt aan de grootte van de zak. Kliko staat op 200 meter afstand.
Dus op zaterdag is het nu een rondje speurtocht waar ik m'n vuilnis kan laten.
En vergeet niet al die verschillende bakken in huis.
Het idee is leuk, maar het is wel een gedoe.
Tap tap tap
pi_178051998
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 22:43 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Piepschuim druk ik altijd in de plastic container. Is immers ook een kunststof.
Nee, dat is niet goed, dat moet voor het scheidingsproces apart worden gehouden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 08:50:55 #70
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_178052109
quote:
14s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:52 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dit is erg afhankelijk van de gemeente en de chauffeur die op dat moment op de vuilniswagen zit.

Hier is er een die letterlijk bij elke bak de klep optilt om te kijken, is er volgens hem iets mis krijg je een kaart aan de container en wordt de container niet geleegd. Bij mijn vader, zelfde gemeente maar andere route, kun je alles erin gooien daar controleert de chauffeur nooit.
Elke gemeente heeft een APV waar de regels ook wat vuil ophalen aangaat instaan.
Meer kan je vinden op https://www.overheid.nl/
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
  Moderator zaterdag 24 maart 2018 @ 09:10:50 #71
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_178052305
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:29 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Magniet schurkje.

Als je dat hier flikt, laten ze je zak staan.
Oh in de tijd van zakken heb ik dat er ook wel in gestopt eigenlijk. Dacht dat alle kunststoffen er in konden.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 24 maart 2018 @ 09:12:48 #72
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178052330
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 08:39 schreef blomke het volgende:

[..]

Nee, dat is niet goed, dat moet voor het scheidingsproces apart worden gehouden.
Om daarna gewoon in de vuilverbranding te belanden
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zaterdag 24 maart 2018 @ 09:13:20 #73
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_178052338
quote:
3s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 00:55 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ja en voordat ik verhuisde kon ik dat gewoon in mn container flikkeren. Nu moet ik actief op zoek naar waar ik die zooi kwijt kan en het er dan vervolgens nog heen brengen ook.

Alsof ik mijn kostbare tijd wens te verdoen aan dergelijke futiliteiten terwijl ik in diezelfde tijd ook gewoon gezellig kan zitten lummelen op FOK! :+
Hier komen ze gewoon langs van de basisschool.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  Moderator zaterdag 24 maart 2018 @ 09:14:12 #74
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_178052347
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Om daarna gewoon in de vuilverbranding te belanden
Waarschijnlijk wel. Al het plastic wordt sowieso nog gesorteerd. Een groot deel is niet eens interessant voor hergebruik.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 24 maart 2018 @ 09:15:41 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178052364
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 09:14 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Waarschijnlijk wel. Al het plastic wordt sowieso nog gesorteerd. Een groot deel is niet eens interessant voor hergebruik.
Kunststof kan trouwens prima worden ingezet om cement te maken. Een geschikt om e ovens mee te stoken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178052371
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 09:12 schreef Pietverdriet het volgende:
Om daarna gewoon in de vuilverbranding te belanden
EPS kan 100% gerecycled worden, i.t.t. veel plasticsoorten. https://www.devriesrecycling.com
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_178052399
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 09:14 schreef derLudolf het volgende:
Een groot deel is niet eens interessant voor hergebruik.
Juist door de slechte scheiding is het moeilijk te hergebruiken. Maar bijv. PET is een waardevol product dat opnieuw gebruikt kan worden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 09:18:18 #78
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178052400
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 09:15 schreef blomke het volgende:

[..]

EPS kan 100% gerecycled worden.
in theorie kan er veel, maar ook in wereldkampioen gescheiden afval inzamelen Duitsland wordt het grootste deel an het gescheiden ingezamelde afval verbrand
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Moderator zaterdag 24 maart 2018 @ 09:21:17 #79
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_178052426
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 09:18 schreef blomke het volgende:

[..]

Juist door de slechte scheiding is het moeilijk te hergebruiken. Maar bijv. PET is een waardevol product dat opnieuw gebruikt kan worden.
Machines kunnen afval beter scheiden dan wij. Op die manier kun je plastic per soort sorteren. Als je zou willen. Nieuw plastic maken is nog steeds goedkoper.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  zaterdag 24 maart 2018 @ 09:21:31 #80
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178052433
In mijn laatste woonplaats in NL ontkende de gemeente jaren en jaren lang dat het gescheiden ingezamelde afval werd gestort. Uiteindelijk moesten ze het toc toegeven. Maar ze draaide het scheiden niet terug, dat zou het verkeerde signaal zijn.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 09:22:34 #81
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178052452
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 09:21 schreef derLudolf het volgende:

[..]

Machines kunnen afval beter scheiden dan wij. Op die manier kun je plastic per soort sorteren. Als je zou willen. Nieuw plastic maken is nog steeds goedkoper.
En ongescheiden kunststof en ander verpakkingsmateriaal is een uitstekende brandstof voor cementfabrieken
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 09:24:17 #82
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178052473
Denk trouwens dat het verstandiger is eens werk te maken van bio plastics die daadwerkelijk afbreekbaar zijn i.p.v. alles maar te willen recyclen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178052474
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 09:21 schreef derLudolf het volgende:
1) Machines kunnen afval beter scheiden dan wij. Op die manier kun je plastic per soort sorteren. Als je zou willen. 2) Nieuw plastic maken is nog steeds goedkoper.
1) Juist niet; het soortelijke gewicht van veel verschillende plasticsoorten, ligt dicht bij elkaar, waardoor plastic nascheiding lastig, duur en niet effectief is.

2) Dat is dus een slechte zaak.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 09:25:09 #84
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178052487
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 09:24 schreef blomke het volgende:

[..]


2) Dat is dus een slechte zaak.
Nee, dat is realiteit
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 09:29:18 #85
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178052542
En denk ook dat mensen die in afval uit de auto gooien veel harder moeten worden aangepakt dan mensen wat te hard rijden of verkeerd parkeren
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 09:33:07 #86
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178052599
Het recyclen van papier zorgt er trouwens voor dat er minerale olie inlevensmiddelen als chocolade komen. In minimale hoeveelheden btw
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178052621
Plastic en gft elke twee weken, rest en papier elke 4 weken
Meeste gf gaat bij mij door de voedselvermaler de rest bij de rest afval, en1 week papier bij de rest afval.
Gft stinkt en geeft maden en vliegen overlast vooral nu het weer warmer wordt en onze papierdoos zit na 3 weken vol dus vandaar 1 week in de restafval als die geleegd wordt.
Hier gelukkig nog de ouderwetste vuilnis wagen omdat de straat te smal is voor zo,n eenarmige ophang vuilnis wagen.
Wij hebben een gft en restafval container en plastic zakken voor het plastic.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 10:53:53 #88
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178053480
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 09:15 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Kunststof kan trouwens prima worden ingezet om cement te maken. Een geschikt om e ovens mee te stoken
Vind ik bijzonder, volgens mij schuif je dan gewoon je afvalprobleem een jaar of 50 op, met als voetnootje dat je het dan bijna onmogelijk maakt om het te scheiden in een later stadium.. nu kun je beton gewoon breken en plompverloren hergebruiken.. Als je er plastics doorheen snippert kun je er bijvoorbeeld geen puinbaan meer mee maken, want dan kieper je dus die flesjes waar we nu vanaf willen in versnipperde vorm weer het milieu in.

Plastic moet worden gerecycled naar plastic, niet verbranden, recyclen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_178053949
Waarom zou je plastic recyclen, als je daarna ipv plastic iets anders uit de grond trekt om te verbranden in een electriciteitscentrale?
.
pi_178054415
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 11:30 schreef Fer het volgende:
Waarom zou je plastic recyclen, als je daarna ipv plastic iets anders uit de grond trekt om te verbranden in een electriciteitscentrale?
Plastic moet je niet recyclen, beter is hergebruik in dezelfde vorm/functie. En plastic verbranden geeft, naast emissies, een veelt slechter rendement dan bijv. aardgas in een STEG.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 12:05:58 #91
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178054456
quote:
7s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 10:53 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Vind ik bijzonder, volgens mij schuif je dan gewoon je afvalprobleem een jaar of 50 op, met als voetnootje dat je het dan bijna onmogelijk maakt om het te scheiden in een later stadium.. nu kun je beton gewoon breken en plompverloren hergebruiken.. Als je er plastics doorheen snippert kun je er bijvoorbeeld geen puinbaan meer mee maken, want dan kieper je dus die flesjes waar we nu vanaf willen in versnipperde vorm weer het milieu in.

Plastic moet worden gerecycled naar plastic, niet verbranden, recyclen.
Op papier klinkt dat mooi, de realiteit is een stuk lastiger, verschillende plasticsoorten in 1 verpakking, etensresten, papier etc etc die er doorheen en op zitten.
Snap niet waarom je met het stoken van verpakkingsmateriaal in cementfabrieken het probleem zou verschuiven, je verstookt geen stookolie, er komen geen zwaveloxides vrij. Je opmerking over betonbreken slaat in deze ook nergens op. Je snapt blijkbaar niet dat het gaat om het stoken van verpakkingsmateriaal om Portland te maken uit kalksteen en kleisoorten. Het verpakkingsmateriaal in de cementovens te branden is beter dan steenkolen bijvoorbeeld
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178054488
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 12:05 schreef Pietverdriet het volgende:
Op papier klinkt dat mooi, de realiteit is een stuk lastiger, verschillende plasticsoorten in 1 verpakking, etensresten, papier etc etc die er doorheen en op zitten.
Snap niet waarom je met het stoken van verpakkingsmateriaal in cementfabrieken het probleem zou verschuiven, je verstookt geen stookolie, er komen geen zwaveloxides vrij.
Maar wel chloorverbindingen en potentieel dioxines en furanen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 12:29:18 #93
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178054785
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 12:08 schreef blomke het volgende:

[..]

Maar wel chloorverbindingen en potentieel dioxines en furanen.
PVC wordt niet gebruikt in de verpakkingsindustrie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 24 maart 2018 @ 13:19:43 #94
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_178055755
quote:
1s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 12:29 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

PVC wordt niet gebruikt in de verpakkingsindustrie
Het verbranden van plastics is idd een heel schone aangelegenheid, niks chemisch aan ^O^

En vervolgens trekken we nog een aardoliebelletje leeg om weer nieuwe te maken _O_

Denk nou eens na; het is toch veel slimmer om van plastic weer gewoon nieuw plastic te maken? smelten, extruderen en hoppa, nieuwe grondstof.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 24 maart 2018 @ 14:51:42 #95
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178057343
quote:
14s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 13:19 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Het verbranden van plastics is idd een heel schone aangelegenheid, niks chemisch aan ^O^

En vervolgens trekken we nog een aardoliebelletje leeg om weer nieuwe te maken _O_

Denk nou eens na; het is toch veel slimmer om van plastic weer gewoon nieuw plastic te maken? smelten, extruderen en hoppa, nieuwe grondstof.
Zoals ik al eerder zei, op papier ziet het er goed uit, realiteit is anders
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_178058366
1 van de problemen met het recyclen van plastic is dat "nieuw" plastic goedkoper is dan gerecycled plastic. Dus waarom zou de producent meer betalen?
  zaterdag 24 maart 2018 @ 15:43:10 #97
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_178058404
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 15:40 schreef Shigyn het volgende:
1 van de problemen met het recyclen van plastic is dat "nieuw" plastic goedkoper is dan gerecycled plastic. Dus waarom zou de producent meer betalen?
En de kwaliteit minder
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 26 maart 2018 @ 19:01:35 #98
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_178105471
quote:
1s.gif Op vrijdag 23 maart 2018 07:27 schreef Zandkoekje2000 het volgende:

[..]

Hier doen ze dat wel, maken ze de vuilniszakken open om te kijken of je het wel goed hebt gedaan, als hun het niet goed genoeg vinden krijg je eerst een geel kaartje aan je bak, dat doen ze twee keer en als je dan nog hardleers bent hangen ze een rood kaartje aan je bak en wordt die niet geleegd. Dan mag je hem een paar dagen later opnieuw aan de straat zetten, krijg je weer controle.
Serieus? Krijg je er dan ook een rapportje bij wat er niet aan klopt?
So we just called him Fred
pi_178105609
Hier in leiuh hebben we alleen groene en grijze bak. Om de week worden die opgehaald. Niks mis mee. Scheiden doe ik niet aan.
  Moderator maandag 26 maart 2018 @ 19:42:55 #100
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_178106344
Hier scheid ik het afval wel grotendeels; dat is meer omdat men nog niet weet hoe men over een half jaar alles willen gaan verzamelen _O- dan zijn we er in het slimste geval al een beetje aan gewend.
pi_178141429
quote:
0s.gif Op zaterdag 24 maart 2018 09:24 schreef blomke het volgende:
1) Juist niet; het soortelijke gewicht van veel verschillende plasticsoorten, ligt dicht bij elkaar, waardoor plastic nascheiding lastig, duur en niet effectief is.
Toch blijkt uit onderzoek dat de machine het beter kan als wij burgers.
https://wnl.tv/2017/10/05(...)-machine-doet-beter/
pi_178144253
quote:
14s.gif Op woensdag 28 maart 2018 08:56 schreef Sintesi1 het volgende:

[..]

Toch blijkt uit onderzoek dat de machine het beter kan als wij burgers.
https://wnl.tv/2017/10/05(...)-machine-doet-beter/
Sorry dat ik wat moeite heb met stemmingmaker WNL als betrouwbare bron. Het artikel verwijst naar meerdere rapporten maar noemt er geen bij naam, laat staan een verwijzing.

Wie op deze aarde heeft er baat bij dat mensen zelf thuis afval moeten scheiden als het kennelijk goedkoper en beter elders kan?
pi_178144320
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:44 schreef Troubleshooting het volgende:
Mijn huidige woning is een appartement met gedeelde afvalcontainers waarvoor ik maandelijks betaal en alle zooi kan dumpen. Het enige wat daar gescheiden wordt is restafval en karton. Nu heb ik een huis gekocht en krijg ik natuurlijk de GFT en restaval containers. Scheiden jullie alles netjes? En krijg je boetes zodra je bijvoorbeeld plastic bij restafval gooit?
Die vraag heb ik nu ook. De grijze bak legen komt morgen en daarna pas weer over twee weken.. Jahoor.. En nieteens even een grote container voor je nieuwe bewoners zetten in de straat omdat iedereen gezamenlijk aan het verbouwen is :')

Overigens de truck komt hier met van die grijparmen. Pakt je container op. Dumpt het in de wagen.. Wie gaat wat merken..
pi_178146144
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 11:25 schreef Crazylikethatglue het volgende:

[..]

Die vraag heb ik nu ook. De grijze bak legen komt morgen en daarna pas weer over twee weken.. Jahoor.. En nieteens even een grote container voor je nieuwe bewoners zetten in de straat omdat iedereen gezamenlijk aan het verbouwen is :')

Overigens de truck komt hier met van die grijparmen. Pakt je container op. Dumpt het in de wagen.. Wie gaat wat merken..
Ja precies, je zal denk ik moeten opsparen. En omdat ze 1 keer in de 2 weken komen is het waarschijnlijk dus rendabel om te scheiden, omdat je anders 40 zakken hebt staan.
pi_178146724
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 13:00 schreef Troubleshooting het volgende:

[..]

Ja precies, je zal denk ik moeten opsparen. En omdat ze 1 keer in de 2 weken komen is het waarschijnlijk dus rendabel om te scheiden, omdat je anders 40 zakken hebt staan.
Ik heb 6 gevulde vuilniszakken in de schuur staan die morgen niet mee kunnen. Mischien maar eens een voor een openmaken.
pi_178146811
quote:
1s.gif Op woensdag 28 maart 2018 13:26 schreef Crazylikethatglue het volgende:

[..]

Ik heb 6 gevulde vuilniszakken in de schuur staan die morgen niet mee kunnen. Mischien maar eens een voor een openmaken.
Haha, succes. Gooi ze anders in de tuin van de buren.
pi_178150609
Bofkonten met jullie 1 keer in de twee weken de grijze bak ophalen, hier was het 1 keer in de 2 weken maar is nu 1 keer in de 4 weken geworden ;(
pi_178150905
quote:
0s.gif Op woensdag 28 maart 2018 13:00 schreef Troubleshooting het volgende:

[..]

Ja precies, je zal denk ik moeten opsparen. En omdat ze 1 keer in de 2 weken komen is het waarschijnlijk dus rendabel om te scheiden, omdat je anders 40 zakken hebt staan.
Dat is ook de reden waarom men kiest voor deze inzamelmethodes he Hans......
Heeft allemaal te maken met het aantal KG restafval wat een gemeente per inwoner produceert. Zijn genoeg gegevens op het CBS over te vinden. Hoe meer KG's per inwoner hoe lager je als gemeente op de landelijke 'lijstjes' komt te staan en dat wil men niet i.h.k.v. duurzaamheid, beleid etc. en het daarbij horende gezichtsverlies wat je daar tegenwoordig door lijdt. Vandaar dat veel gemeenten omgaan naar nieuwe inzamelmethodieken. Bijvoorbeeld wekelijks de groen-/GFT bak buitenzetten en maar eens per 3 a 4 weken de restafvalcontainer. Je dwingt mensen om dan beter te scheiden en om dus minder restafval te produceren. Etensresten horen bijvoorbeeld gewoon thuis bij het GFT afval, dat weten veel mensen niet. Dus het excuus dat containers gaan stinken als je restafval maar eens in 3 a 4 weken buiten gaat zetten.... die vlieger gaat niet op. Als je echt goed scheidt dan is er weinig in je restcontainer wat kan stinken/rotten.

Maar enfin.... om op je vraag te reageren. Nee, zo'n zijlader ziet waarschijnlijk niet wat er in je container zit. Weet even niet of er een camera boven in het schot zit waar ze nog dingen kunnen zien? Dat was bij de vuilniswagens van vroeger (begin 00) namelijk wel het geval. Maar als er dan een partij GFT wordt afgekeurd op de overslag door jouw restafval en ze vinden nog wat adresgegevens..... tsja dan draag je natuurlijk zelf de consequenties.
U MAD?
pi_178279659
quote:
3s.gif Op woensdag 28 maart 2018 16:34 schreef de_boswachter het volgende:

[..]

Dat is ook de reden waarom men kiest voor deze inzamelmethodes he Hans......
Heeft allemaal te maken met het aantal KG restafval wat een gemeente per inwoner produceert. Zijn genoeg gegevens op het CBS over te vinden. Hoe meer KG's per inwoner hoe lager je als gemeente op de landelijke 'lijstjes' komt te staan en dat wil men niet i.h.k.v. duurzaamheid, beleid etc. en het daarbij horende gezichtsverlies wat je daar tegenwoordig door lijdt. Vandaar dat veel gemeenten omgaan naar nieuwe inzamelmethodieken. Bijvoorbeeld wekelijks de groen-/GFT bak buitenzetten en maar eens per 3 a 4 weken de restafvalcontainer. Je dwingt mensen om dan beter te scheiden en om dus minder restafval te produceren. Etensresten horen bijvoorbeeld gewoon thuis bij het GFT afval, dat weten veel mensen niet. Dus het excuus dat containers gaan stinken als je restafval maar eens in 3 a 4 weken buiten gaat zetten.... die vlieger gaat niet op. Als je echt goed scheidt dan is er weinig in je restcontainer wat kan stinken/rotten.

Maar enfin.... om op je vraag te reageren. Nee, zo'n zijlader ziet waarschijnlijk niet wat er in je container zit. Weet even niet of er een camera boven in het schot zit waar ze nog dingen kunnen zien? Dat was bij de vuilniswagens van vroeger (begin 00) namelijk wel het geval. Maar als er dan een partij GFT wordt afgekeurd op de overslag door jouw restafval en ze vinden nog wat adresgegevens..... tsja dan draag je natuurlijk zelf de consequenties.
Toch niet erg ideaal. Ik zou willen dat ze gebeld kunnen worden om op bepaalde dagen ook even langs mijn woning te komen voor bijv. papier/karton of plastic. Nu sla ik het als verse woningbezitter allemaal op in de schuur.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')