Schonere lucht in de motor, voor betere verbranding. .quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:56 schreef Sounddragon het volgende:
Schonere lucht is natuurlijk bullshit eh; EGR is een milieu dingetje.
Ah, op die fiets.. schone lucht in jouw straatje, niet dé straatquote:Op woensdag 21 maart 2018 10:03 schreef Kreator het volgende:
Schonere lucht in de motor, voor betere verbranding. .
Ok, bedankt voor de informatie. Ik neig toch maar naar schoonmaken/vervangen, afhankelijk van de daadwerkelijke foutcode die erin zit. Vanmiddag even naar de garage om uit te lezen en te bespreken.quote:Op woensdag 21 maart 2018 15:26 schreef eXplorer1 het volgende:
aangezien ik nu diesels aan het kietelen ben ben ik ook erachter gekomen dat EGR wat meer is dan alleen milieu.
Namelijk, EGR wordt gebruikt voor:
* mileu
* sneller opwarmen van de motor (warmtewisselaar zit ertussen, vooral bij CR diesels)
* rustigere motorloop
je kan EGR uitschakelen en hij zal zuiniger lopen, hij klinkt wel wat meer als een tractor stationair en zal langzamer op temperatuur komen maar verder geen gezeik.
als je EGR wil uitschakelen op de goede manier moet je ook SOI aan gaan passen (start van injectie), namelijk EGR heeft ook invloed op het verbrandingsproces, als men SOI aanpast zal hij NOG zuiniger gaan lopen.
maar voor jou TS, wat voor foutmelding heb je? EGR uitschakelen (as in 0% dutycycle) zullen de meeste foumeldingen gewoon weer terugkomen, dan moeten de foutcodes ook weg geprogrammeerd worden.
ikzelf heb het zo gedaan dat EGR actief is tot 1100rpm, komt de motor sneller op temperatuur en klinkt stationair gewoon zoals het hoort.
APK is overigens geen probleem want:
* diesels tot 2006 wordt alleen gekeken naar Roet, Nox etc boeit hun geen reet, zelfs je katalysator kan er rustig tussenuit
* na 2006 wordt alleen gekeken naar Roet en Engine Readiness, geen foutcode en roet is OK dan krijg je gewoon je APK.
Ik heb geen DPF erin, katalysator en einddempers gaan er bij mij uit, kan ik naar Stage 3
Dit is een 2011 model die geupdate is n.a.v. de sjoemelsoftware.quote:Op woensdag 21 maart 2018 19:35 schreef Fer het volgende:
Misschien met een oudere software versie, met sjoemel erin, doet het nog wel.
Juist en na de update is de EGR veel vaker en langer open, om de emisie te halen. Hierdoor is de kans op storingen en roet ook groter.quote:Op donderdag 22 maart 2018 09:34 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dit is een 2011 model die geupdate is n.a.v. de sjoemelsoftware.
Dus je rijdt een VAG? Toevallig een 1.2 TDI? Ik heb hetzelfde en las dat schoonmaken bij dit type weinig oplost. Aanbevolen wordt te vervangen a minstens 700 euro of eruit te laten schrijven.quote:Op donderdag 22 maart 2018 09:34 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dit is een 2011 model die geupdate is n.a.v. de sjoemelsoftware.
quote:Op vrijdag 23 maart 2018 08:44 schreef monsterd. het volgende:
[..]
Dus je rijdt een VAG? Toevallig een 1.2 TDI?
quote:Op woensdag 21 maart 2018 09:40 schreef Kreator het volgende:
Het betreft een Volkswagen Polo 1.2tdi Bluemotion.
Dus ja. .quote:Op donderdag 22 maart 2018 09:34 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dit is een 2011 model die geupdate is n.a.v. de sjoemelsoftware.
Hoe ervaar je het geluid? Qua idle draaien?quote:Op vrijdag 23 maart 2018 08:56 schreef unlimitedzxr het volgende:
Ik heb ook een 1.2 TDI van VAG die een zelfde soort storing gaf.
Klep softwarematig laten uitschakelen, blindpakking er tussen en rijden maar.
Ik heb dan wel een Ibiza met hetzelfde blok. Bij de Ibiza is het moeilijk om erbij te komen, vandaar de hoge prijs. Verwacht niet dat het bij een polo veel anders is eigenlijk.quote:Op vrijdag 23 maart 2018 09:01 schreef Kreator het volgende:
[..]
[..]
[..]
Dus ja. .
Waar lees je terug dat dat geen zin heeft dan? Ik zie overigens het onderdeel op internet voor 250 euro staan, dus bij mijn garage zal dat geen 700 kosten. De dealer waar hij vandaan kwam gaf zelfs een prijsopgave van 800 euro. .
Ik durf nooit lang rond te rijden met een motorstoring. . Mijn monteur zei ook dat het geen enkel probleem was om door te rijden, maar ja. Ik denk dan altijd dat als zo'n klep op een gegeven moment echt verstopt raakt, dat het niet goed is voor het blok e.d.quote:Op vrijdag 23 maart 2018 09:17 schreef monsterd. het volgende:
Ik ga hem binnenkort ook laten uitschrijven, rijd al 20k probleemloos met deze ‘storing’ rond. :’)
Je hebt al eerder of de functie van de klep kunnen lezen toch? Als je verder niets merkt in prestaties, verbruik, of roet uit je uitlaat zou ik me er niet zo druk om maken. En als je het voor je gemoedsrust wilt laten doen dan weet je wat je betaald.quote:Op vrijdag 23 maart 2018 11:12 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik durf nooit lang rond te rijden met een motorstoring. . Mijn monteur zei ook dat het geen enkel probleem was om door te rijden, maar ja. Ik denk dan altijd dat als zo'n klep op een gegeven moment echt verstopt raakt, dat het niet goed is voor het blok e.d.
goede monteur danquote:Op vrijdag 23 maart 2018 11:12 schreef Kreator het volgende:
[..]
Ik durf nooit lang rond te rijden met een motorstoring. . Mijn monteur zei ook dat het geen enkel probleem was om door te rijden, maar ja. Ik denk dan altijd dat als zo'n klep op een gegeven moment echt verstopt raakt, dat het niet goed is voor het blok e.d.
Na reset vd computer de afgelopen twee keer ging het lampje niet meteen branden, maar pas weer na 100 km ongeveer. Volgens de monteur betekent dit dat de klep niet vastzit, want dan zou hij meteen weer in storing gaan.quote:Op vrijdag 23 maart 2018 13:17 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
goede monteur dan
als je EGR klep open blijft staan door de storing kan je wellicht een keer doei tegen je turbo zeggen.
namelijk, je EGR zit op de high pressure side, dus je gaat lekker gassen, turbodruk verdwijnt door je EGR traject weg (boostleak) en je turbo moet een stuk harder werken om dezelfde druk aan te houden, doei levensduur van de turbo
Edit: sterker nog, als je turbo niet de beoogde druk vast kunt houden gaat je waggie roken (roet door foute mengselverhouding), zie je bijna niet omdat alle roet door je DPF wordt opgevangen, ergo, doei levensduur van je DPF
je monteur moet zijn diagnose baseren op de DTC's die hij uitleest, niet hoelang het duurt voordat het lampje aangaatquote:Op vrijdag 23 maart 2018 13:27 schreef Kreator het volgende:
[..]
Na reset vd computer de afgelopen twee keer ging het lampje niet meteen branden, maar pas weer na 100 km ongeveer. Volgens de monteur betekent dit dat de klep niet vastzit, want dan zou hij meteen weer in storing gaan.
Dat deed hij. Dit was de uitleg erbij. Niet zo negatief doen. .quote:Op vrijdag 23 maart 2018 13:29 schreef eXplorer1 het volgende:
[..]
je monteur moet zijn diagnose baseren op de DTC's die hij uitleest, niet hoelang het duurt voordat het lampje aangaat
anyhow, ben je er al over uit wat je wilt gaan doen?
Wat houdt een DPF in?quote:Op woensdag 21 maart 2018 15:26 schreef eXplorer1 het volgende:
Ik heb geen DPF erin, katalysator en einddempers gaan er bij mij uit, kan ik naar Stage 3
PF is Particle Filter (roetfilter), de "D" weet ik niet.quote:Op vrijdag 23 maart 2018 13:36 schreef TourOfData het volgende:
Wat houdt een DPF in?
Ik overweeg een Focus 2008 1.6TDCI/2.0 TDCI te importeren uit Duitsland, en zag dat ze allemaal met DPF geleverd werden.
Ik gok: Dieselquote:Op vrijdag 23 maart 2018 13:38 schreef blomke het volgende:
[..]
PF is Particle Filter (roetfilter), de "D" weet ik niet.
exactquote:Op vrijdag 23 maart 2018 13:44 schreef Sounddragon het volgende:
Foutcodes uitlezen is iets heel anders als diagnose stellen.. in de autobranche is 'diagnose' het meest verkrachte woord ever. De gemiddelde monteur is al blij dat hij die reader aan de praat krijgt.. de betere snapt ook nog wat het ding zegt, en maar een enkele dealer heeft een ekte diagnose-specialist, laat staan een góede..
Een ekte diagnose specialist rijdt zich het schompes van de ene dealer naar de andere om overal uit te vogelen wat er nou écht aan een auto mankeert als de monteurs beginnen te hyperventileren en met laptops gooien enzo... Is geen flame richting anyone, is gewoon een feit.
[..]
Ik gok: Diesel
my bad, kusje derop?quote:Op vrijdag 23 maart 2018 13:33 schreef Kreator het volgende:
[..]
Dat deed hij. Dit was de uitleg erbij. Niet zo negatief doen. .
Ja. Ik ga hem eerst na laten kijken/schoonmaken. Als dat niet helpt of de storing komt snel weer terug, ga ik hem uit laten schakelen.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |