Om af te trappen.. een 'toegankelijk' nieuwsbericht..
quote:
ANC belooft aidsepidemie aan te pakken
STELLENBOSCH - De Zuid-Afrikaanse regeringspartij ANC ziet de aidsepidemie vanaf nu als een van de meest belangrijkste beleidsonderwerpen. De partij is bezig een plan te ontwikkelen waarmee de voortwoekerende ziekte in Zuid-Afrika een halt moet worden toegeroepen. Dit staat in een verklaring dat het ANC donderdag uitgaf tijdens het partijcongres waarop het beleid voor de komende tijd wordt bepaald.De Zuid-Afrikaanse regering kwam de afgelopen jaren hevig onder vuur te liggen omdat er nauwelijks iets werd gedaan om de aidsepidemie tegen te gaan. President en ANC-leider Thabo Mbeki trok herhaaldelijk het verband tussen hiv en aids in twijfel en stelde lange tijd geen aidsremmende middelen beschikbaar. Volgens hem was er geen sprake van een groot probleem.
Een op de vijf volwassen Zuid-Afrikanen is besmet met het hiv-virus of heeft al aids ontwikkeld. Het gaat in totaal om zo'n vijf miljoen mensen. Oud-ANC leider Mandela riep in augustus op om meer openheid te geven over aids en de ziekte serieus te nemen. Blijkbaar heeft het ANC daar nu gehoor aan gegeven.
Secretaris-generaal van de partij Kgalema Mothlanthe verklaarde donderdag dat het ANC onder meer van plan is om meer anti-aids medicijnen te verstrekken en ook de armoede actiever zal bestrijden om het gezondheid van de bevolking te verbeteren.
bron
quote:Ik vind het opvallend dat binnen twee dagen, deze (best wel verontrustende) twee berichten naar buiten komen.
RIVM onderzoekt seksuele contacten op AntillenDEN HAAG (ANP) - Het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) gaat onderzoeken in hoeverre seksueel contact in het thuisland een rol speelt bij de toename van HIV-infecties onder Antillianen, Arubanen en Surinamers in Nederland.
Dat heeft minister De Geus (Volksgezondheid) in een brief aan de Tweede Kamer gemeld.
In het Caribisch gebied heerst momenteel een grote aids-epidemie. Volgens D66-leider De Graaf, die vragen over het onderwerp had gesteld aan De Geus, gaat het om de ergste epidemie na die in Afrika ten zuiden van de Sahara. De Geus benadrukt in zijn brief dat Nederland één van de grootste donoren is van UNAIDS, de organisatie van de Verenigde Naties, die deze epidemie probeert te bestrijden. Directe bemoeienis heeft Nederland niet, omdat het gezondheidsbeleid een verantwoordelijkheid is van de eilanden, zo schrijft de CDA-bewindsman.
bron
Vooral dat het Caraibisch gebied zo'n hoog Aids-cijfer heeft, kijk ik van op.
De link die ik tussen beide gebieden leg, is dat er in beide gebieden veel armoede is. Ik vraag me dan ook af of het veel zin heeft om meer medicijnen beschikbaar te stellen.. ik kan me zo voorstellen dat Aids juist voorkomt onder de armeren en dat deze mensen geen arts zullen bezoeken. Ook vind ik het toch wel zorgwekkend dat via de Antillen en Suriname, via familie de band naar Nederland erg kort wordt.
Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ligt er voor jullie een link? Moeten we ons zorgen gaan maken? Moeten we toch veiligere sex hebben (gelet op het feit dat het condoomgebruik terugloopt)..
[Dit bericht is gewijzigd door E.T. op 23-12-2002 21:20]
Mijn advies voor Afrika:
vrij veilig of vrij niet!
het is een virus en geen ziekte
[Dit bericht is gewijzigd door Untriedrope op 23-12-2002 21:25]
quote:En 't Caraibisch gebied dan? Voor Afrika was 't me redelijk bekend (hoewel ik van 1 op de 5 ook wel schrik) maar 't Caraibisch gebied had ik niet 'zo erg' ingeschat.
Op maandag 23 december 2002 21:20 schreef Untriedrope het volgende:
Het grootste probleem is het cultuur verschil (vergeleken met de Westerse)want veel Afrikaanse mannen willen geen condoom gebruiken bij de sex. Als dat eenmaal verandert kan het probleem veel effectiever aangepakt worden. Want met alleen aidsremmers kan je de ziekte ook niet uitroeien. Ik denk dat het heel moeilijk wordt want 1 op de 5 is een schrikbarend getal. Mijn idee is dat alleen met gezamelijke hulp, hierbij denk ik aan andere Westerse landen, het aidsprobleem in Afrika en in andere delen van de wereld kunnen aanpakken.Mijn advies voor Afrika:
vrij veilig of vrij niet!
quote:Goed punt, de katholieke kerk maakt zich steeds belachelijker.
Op maandag 23 december 2002 21:23 schreef Wile_E_Coyote het volgende:
Daarbij zij gezegd dat beide werelddelen een hoog Katholicisme gehalte hebben en we weten allemaal dat de Katholieke Kerk er ALLES aan doet om dingen als condooms uit te bannen. Zelfs in deze tijd...
Ik kan er geen traan om laten.
Vrij veilig of vrij niet punt.
quote:hetzelfde dus ff voor de duidelijkheid voor de hele wereld: vrij veilig of vrij niet!
Op maandag 23 december 2002 21:26 schreef E.T. het volgende:
En 't Caraibisch gebied dan? Voor Afrika was 't me redelijk bekend (hoewel ik van 1 op de 5 ook wel schrik) maar 't Caraibisch gebied had ik niet 'zo erg' ingeschat.
Bedenk je goed dat hier dus ook de kinderen bij behoren..........
De slachtoffers die nergens wat aan kunnen doen....
Er zijn enorme problemen met aids in afrika, rare geruchten doen de ronde, sex met een maagd geneest je van aids bv...
Condooms worden iets bekender, maar zijn over het algemeen niet geaccepteerd, mannen willen geen condoom, zelfs niet als ze weten dat ze HIV hebben, uit die huwlijken worden kinderen genoren, zonder enige medicatie dus die kinderen hebben ook HIV.
Voor 5 euro kan je ervoor zorgen dat een zwangere vrouw met HIV medicatie krijgt waardoor het kind een vele malen kleinere kans heeft op HIV.
Er is een onderzoek bezig in Afrika die een vaccin tegen het HIV virus ontwikkeld, ze zijn er dichtbij, maar hebben een enorm geldtekort.
Afrika is niet interresant voor de bedrijven die vaccins ontwikkelen, er valt geen cent te verdienen daar dus ze stoppen er geen moeite in.
Zo blijft Afrika van hulp verschoten, degene die zich daar sterk maken tegen aids doen dit vrijwillig, leveren er zelfs op in...
Dit terwijl Afrika toch DE plek op aarde is waar je het HIV virus echt gedegen kan onderzoeken door de vele geinfecteerde daar.
Als ze het onderzoek van HIV op Afrika zouden richten zou een oplossing veel sneller bij de hand zijn, maar zoals altijd in deze wereld draait het om GELD, BAHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
quote:En als de Westerse wereld massaal Afrika gaat helpen, krijg je natuurlijk weer dat we de Afrikanen als proefpersonen gebruiken,
Op maandag 23 december 2002 22:03 schreef erodome het volgende:
1 op de 5, ik schrik er niet van...wist het al.Bedenk je goed dat hier dus ook de kinderen bij behoren..........
De slachtoffers die nergens wat aan kunnen doen....Er zijn enorme problemen met aids in afrika, rare geruchten doen de ronde, sex met een maagd geneest je van aids bv...
Condooms worden iets bekender, maar zijn over het algemeen niet geaccepteerd, mannen willen geen condoom, zelfs niet als ze weten dat ze HIV hebben, uit die huwlijken worden kinderen genoren, zonder enige medicatie dus die kinderen hebben ook HIV.
Voor 5 euro kan je ervoor zorgen dat een zwangere vrouw met HIV medicatie krijgt waardoor het kind een vele malen kleinere kans heeft op HIV.
Er is een onderzoek bezig in Afrika die een vaccin tegen het HIV virus ontwikkeld, ze zijn er dichtbij, maar hebben een enorm geldtekort.
Afrika is niet interresant voor de bedrijven die vaccins ontwikkelen, er valt geen cent te verdienen daar dus ze stoppen er geen moeite in.
Zo blijft Afrika van hulp verschoten, degene die zich daar sterk maken tegen aids doen dit vrijwillig, leveren er zelfs op in...
Dit terwijl Afrika toch DE plek op aarde is waar je het HIV virus echt gedegen kan onderzoeken door de vele geinfecteerde daar.
Als ze het onderzoek van HIV op Afrika zouden richten zou een oplossing veel sneller bij de hand zijn, maar zoals altijd in deze wereld draait het om GELD, BAHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
3 januari:
quote:Pfoeh!
Swaziland erkent AIDS probleemHet Afrikaanse koninkrijk Swaziland heeft voor het eerst erkend dat het een enorm AIDS probleem heeft. Bijna 40% van de volwassen bevolking is nu besmet met HIV.
De Minister President Sibusiso Dlamini, verklaarde in een Nieuwjaarsboodschap dat het officiele percentage HIV besmettingen gestegen is naar 38.6%.
"Het is zeer teleurstellend dat onze onderwijs- en voorlichtingsprogramma's zo weinig effect hebben gehad." aldus Dlamini.
Deze nieuwe cijfers brengen Swaziland direct achter Botswana met een percentage van 38.8%, Zimbabwe met 33.7% en Lesotho met 31%.De nieuwe cijfers zijn gebaseerd op een nog niet gepubliceerd rapport van het ministerie van Gezondheid. Dit heeft in 2001 een grootscheeps onderzoek uitgevoerd onder zwangere vrouwen. Deze data is gebruikt als basis voor de HIV besmetting onder de gehele volwassen bevolking van Swaziland.
Vertegenwoordigers zeggen dat het werkelijke percentage
waarschijnlijk nog hoger ligt. Het onderzoek is immers al bijna een jaar oud en de cijfers dus achterhaald.Dlamini beloofde dat vanaf volgende maand antiretroviral medicijnen beschikbaar komen in de ziekenhuizen om in ieder geval te voorkomen dat de HIV besmetting van zwangere vrouwen op hun ongeboren kinderen overgaat.
Dlamini erkende ook dat AIDS het aantal boeren en landarbeiders behoorlijk had teruggebracht en dat een voedselcrisis niet te voorkomen is. Hongersnood is al in verschillende delen van het land aanwezig.
De medicijnen hebben op mij een beetje mosterd na de maaltijd effect.
quote:Zou dit ook helpen voor degenen die al HIV besmet zijn of al AIDS hebben? Anders heeft 't nog weinig nut lijkt me.
Op dinsdag 24 december 2002 15:14 schreef Slarioux het volgende:
Er las laatst een verhaal over hoertjes in Zuid afrika... sommigen kregen nooit aids, ze maakten uit zichzelf de antistoffen aan (t-cellen oid)... ze zijn nu aan het onderzoeken hoe ze dat in een vaccin kunnen maken.
quote:niks mis met een wereld waar het draait om geld, eigelijk heel erg logisch, wij als westerse pacifistjes zeuren veel te vaak dat het zo slecht is als het om geld gaat. Maar het is gewoon een soort survival of the fittest. En de fittest zijn nuu dus de mensen met geld.
Op maandag 23 december 2002 22:03 schreef erodome het volgende:
maar zoals altijd in deze wereld draait het om GELD, BAHHHHHHHHHHHH!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
quote:1 derde van de wereldbevolking heeft 2 derde van alle rijkdom.
Op vrijdag 3 januari 2003 22:09 schreef LenL het volgende:[..]
niks mis met een wereld waar het draait om geld, eigelijk heel erg logisch, wij als westerse pacifistjes zeuren veel te vaak dat het zo slecht is als het om geld gaat. Maar het is gewoon een soort survival of the fittest. En de fittest zijn nuu dus de mensen met geld.
De derde-wereldlanden worden expres laag gehouden.
Niks mis mee??????
Rare belevingswereld........
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |