abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177950139
Goedemorgen mensen,

Ik zit met een kleine dilemma.
Ik ben 23 jaar, ik heb een havo diploma, en werk nu fulltime als inkoper.

door persoonlijke problemen heb ik geen hbo studie afgerond, en ben ik toevallig een bedrijf binnen gerold als inkoper.

vanuit het bedrijf heb ik nu het aanbod gekregen een halfjarig hbo-cursus te volgen op kosten van het bedrijf. dit is natuurlijk een mooie kans om een papiertje te halen en me te ontwikkelen.

maar ik ben er in de 1.5 jaar dat ik werk ook achter gekomen dat dit niet de richting is waarop ik wil gaan in de toekomst en in mijn hoofd ontstaat het idee om misschien toch nog 1x een hbo studie te proberen.

Nu is dus een beetje de vraag, wat zouden jullie in mijn situatie doen.

Toch voor het werk kiezen. vast inkomen, half jaar hbo cursus (moet dan wel 3 jaar blijven werken bij het bedrijf) maar iets waarvan ik weet dat ik dit niet wil mijn hele leven / de toekomst.

of nog 1x de de sprong in het diepe nemen. ben nu 23, als het dit jaar niet gebeurd word het denk ik echt te laat. maar er is natuurlijk geen zekerheid op slagen. maar in dit geval, hbo-ict is wel iets waar ik toekomst in zie, sws financieel, maar het belangrijks, iets dat me interesseert en me ook echt leuk lijkt.

Natuurlijk zal er gezegd worden, het is je eigen keuze.
dat weet ik, maar misschien door jullie mening te krijgen krijg ik ook nieuwe inzichten waarmee ik mijn keuze kan maken.

hoop dat jullie me kunnen helpen :D
pi_177950228
Een paar vragen:
- wat zou er veranderen met de opleiding via je werk? En geeft het nog meer doorgroeimogelijkheden?
- hoe bruikbaar is het interne papiertje bij andere bedrijven?
- Welke studie zou je gaan doen en wat wil je ermee worden?
- wat denk je daar te halen wat je hier niet hebt of kan krijgen?
- hoe gaat het je bevallen om student te worden?
pi_177950554
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 09:18 schreef MevrouwPuff het volgende:
Een paar vragen:
- wat zou er veranderen met de opleiding via je werk? En geeft het nog meer doorgroeimogelijkheden?
- hoe bruikbaar is het interne papiertje bij andere bedrijven?
- Welke studie zou je gaan doen en wat wil je ermee worden?
- wat denk je daar te halen wat je hier niet hebt of kan krijgen?
- hoe gaat het je bevallen om student te worden?
- wat zou er veranderen met de opleiding via je werk? En geeft het nog meer doorgroeimogelijkheden?
* Het zou vooral een uitbreiding van mijn takenpakket beteken, ik zit samen met een collega op kantoor, of het doorgroeimogelijkheden oplevert betwijfel ik. het zal dan vooral voor het papiertje zijn.

- hoe bruikbaar is het interne papiertje bij andere bedrijven?
* Het papiertje zelf zal wel bruikbaar zijn bij andere vergelijkbare bedrijven, echter gok ik dat ervaring daarin net zo goed meetelt. ik zit hier zelf nu zonder papiertje. wat zou kunnen betekenen dat er niet een opleiding aan verbonden hoeft te zitten om daadwerkelijk het vak goed uit te voeren.

- Welke studie zou je gaan doen en wat wil je ermee worden?
* Heb eerder HBO Sport en HBO network & security engineering gedaan.
beide na half jaar gestopt (persoonlijke redenen) maar wel altijd alle punten gehaald.
en merk dat ik niet geïnteresseerd ben in het tak van het bedrijf waar ik nu werk.
eenmaal thuis ben ik het liefst met sport bezig en bezig met de laptop.
(droom ook van een baan in de voetbal, data-analist of iets dergelijks)
maar om kort te zijn, ik wil beginnen met HBO-ICT op Windesheim Zwolle

- wat denk je daar te halen wat je hier niet hebt of kan krijgen?
* Twee verschillende werelden. Wat ik nu doe ben ik met geluk ingerold. ben ik zeer dankbaar voor, maar dit zou ik vrijwillig nooit gekozen hebben. maar ik verdien nu wel geld (niet enorm veel, is ook een dingetje. 4 jaar geen geld verdienen maar dan wel een baan met plezier en toch een beter salaris)

- hoe gaat het je bevallen om student te worden?
* Het is een tijd geleden dat ik student was. dus word wel weer wennen. maar ik kan wel zeggen dat ik jaloers ben op het feit dat ik geen student meer ben. mijn vrienden studeren nog, sommige zijn nog een paar maanden buitenland geweest. iets wat ook nog steeds een droom van mij is.
maar dat zal ik zo niet kunnen zeggen.

in ieder geval al vast bedankt voor het meedenken.
pi_177950659
Hm, ik zou zelf de sprong in het diepe wagen. Denk dat het - zeker voor persoonlijke ontwikkeling - goed is om een keer zo iets te doen. En zoals je zelf al aan geeft, je ziet in je huidige baan geen toekomst.

Zeker, financiële stabiliteit is fijn. Maar als je over 5 jaar nog steeds hetzelfde doet en er geen plezier meer in hebt wordt het alleen maar lastiger nog te switchen. 23 jaar is een prima leeftijd om nog zo'n ommezwaai te maken. En financiële stabiliteit heb je dan - hopelijk - de rest van je leven ook.

Je moet alleen zeker van jezelf zijn dat je jezelf kunt motiveren en de ICT studie dan ook af maakt.
Nederlander in München, met voorliefde voor Taiwan en auti's gonna aut.
pi_177950852
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 09:39 schreef Hojdhopper het volgende:
Hm, ik zou zelf de sprong in het diepe wagen. Denk dat het - zeker voor persoonlijke ontwikkeling - goed is om een keer zo iets te doen. En zoals je zelf al aan geeft, je ziet in je huidige baan geen toekomst.

Zeker, financiële stabiliteit is fijn. Maar als je over 5 jaar nog steeds hetzelfde doet en er geen plezier meer in hebt wordt het alleen maar lastiger nog te switchen. 23 jaar is een prima leeftijd om nog zo'n ommezwaai te maken. En financiële stabiliteit heb je dan - hopelijk - de rest van je leven ook.

Je moet alleen zeker van jezelf zijn dat je jezelf kunt motiveren en de ICT studie dan ook af maakt.
Bedankt voor je reactie!
heeft geeft wel extra motivatie om opnieuw te beginnen!
Nu moet ik alleen inderdaad nog wel nagaan of ik inderdaad zelf de motivatie kan opbrengen om ook zelf de opleiding af te maken. als dat niet lukt, dan betekend dat een groot probleem.
ga me daarom ook helemaal inlezen in verschillende talen en stof van de ICT om zelf al te kijken of dit iets voor me is.
pi_177952213
Ik zou nog gewoon studeren nu je de kans ervoor hebt. Op je 23e is het toch iets makkelijker starten dan op je 28e, lijkt me! De financiële zekerheid hebt is voor jouw leeftijd nu goed genoeg, maar wat is je salaris zonder opleiding over 20 jaar?

Ik zou in ieder geval nog zeker een poging wagen! Maar goed, dat is mijn mening.
pi_177952489
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 10:59 schreef Sacioli het volgende:
Ik zou nog gewoon studeren nu je de kans ervoor hebt. Op je 23e is het toch iets makkelijker starten dan op je 28e, lijkt me! De financiële zekerheid hebt is voor jouw leeftijd nu goed genoeg, maar wat is je salaris zonder opleiding over 20 jaar?

Ik zou in ieder geval nog zeker een poging wagen! Maar goed, dat is mijn mening.
Dankje,

Ja daarom de vraag ook, als ik het zou willen proberen, en dan ook echt voltijd dan zou ik het nu moeten doen in mijn ogen. en ja, financieel kan ik er nu nog wel mee door, woon nog thuis etc.
maar de vraag over hoe de toekomst er dan uit ziet baart me dan ook wel zorgen met de status van nu. salaris hier zal ook wel omhoog gaan. maar als ik door de opleiding te doen zowel meer plezier krijg in wat ik doe en ook financieel beter uitkom. dan zal het wel de moeite waard lijken.
pi_177952566
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 11:14 schreef FixDeluxe het volgende:

[..]

Dankje,

Ja daarom de vraag ook, als ik het zou willen proberen, en dan ook echt voltijd dan zou ik het nu moeten doen in mijn ogen. en ja, financieel kan ik er nu nog wel mee door, woon nog thuis etc.
maar de vraag over hoe de toekomst er dan uit ziet baart me dan ook wel zorgen met de status van nu. salaris hier zal ook wel omhoog gaan. maar als ik door de opleiding te doen zowel meer plezier krijg in wat ik doe en ook financieel beter uitkom. dan zal het wel de moeite waard lijken.
Zeker! En de kans om later door te groeien zonder diploma, is (vaak) niet zo groot. Daarnaast moet je gewoon doen wat je echt leuk lijkt, want je moet er nog wel zo'n 40 jaar in werken. Misschien moet je wel naast je werk gaan studeren als je dit niet doet en dat is vaak geen pretje.

Je hebt wel een voordeel, je bent 23 dus je hebt al wel een redelijk idee van wat je leuk vindt en wat niet!
pi_177952750
Een cursus is geen hbo diploma misschien hbo niveau maar geen diploma.
Als je wilt studeren zou ik dat ook aan een hogeschool doen in voltijd of deeltijd maar niet lopen te mieren met cursussen.

Wat trelt je aan in de ICT?
Je geeft zelf aan als je thuis bent toch meer met sport bezig te zijn dan anderen dingen.
ICT is wel iets waar je altijd zult moeten bijleren en echt liefde voor de techniek hebt anders blijft het gewoon bij het boekje volgen.
Dus zou zeker nagaan waarom de ICT zo trekt en of je dat echt wilt doen.
pi_177953472
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 11:25 schreef lonsjes het volgende:
Een cursus is geen hbo diploma misschien hbo niveau maar geen diploma.
Als je wilt studeren zou ik dat ook aan een hogeschool doen in voltijd of deeltijd maar niet lopen te mieren met cursussen.

Wat trelt je aan in de ICT?
Je geeft zelf aan als je thuis bent toch meer met sport bezig te zijn dan anderen dingen.
ICT is wel iets waar je altijd zult moeten bijleren en echt liefde voor de techniek hebt anders blijft het gewoon bij het boekje volgen.
Dus zou zeker nagaan waarom de ICT zo trekt en of je dat echt wilt doen.
Daar heb je helemaal gelijk in hoor, daarom zie ik het ook eerden als het uitbreiden van kennis dan echt een opleiding.

Heb op havo en ook al een half jaar HBO-ICT gevolgd en heb al wel gemerkt dat ik het toen onderhand interessant vond om te zien hoe je door verschillende codes samen te voegen bijvoorbeeld een website kan maken. en met sport bedoel ik niet dat ik het liefst de hele dag rondjes loop ;). bedoel daarmee dat ik bijvoorbeeld heel geïnteresseerd ben in het spelletje Football Manager 2018, en dan vooral de data van elke speler.. nouja een beetje vaag allemaal.

maar het is bekend dat enorm veel professionele voetbalclubs gebruik maken van dit spelletje omdat de data van spelers zo enorm gedetailleerd is. en dat vind ik dus super interessant.
ICT en sport combineren.
pi_177956678
Dus eigenlijk niet zozeer het programmeren zelf, maar meer de data wat wordt verzameld? Dus meer business analist, zakelijk gezien dan.

Om data-analist te worden in de voetbalwereld, moet je contacten hebben.
pi_177957341
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 14:17 schreef Sacioli het volgende:
Dus eigenlijk niet zozeer het programmeren zelf, maar meer de data wat wordt verzameld? Dus meer business analist, zakelijk gezien dan.

Om data-analist te worden in de voetbalwereld, moet je contacten hebben.
Sorry, het is ook een klein beetje verkeerd verwoord vanuit mij ;)

Het is niet dat ik de data zelf wil verzamelen, bepalen en bereken.
ik zou het op die manier bijvoorbeeld dan of een website of een programma willen maken om professioneel met deze data om te gaan. nouja, het blijft vaag, maar in ieder geval ICT combineren met Sport (het liefst voetbal)

en ik weet dat bij een profclub werken echt een droom blijft, maar ik zie het graag als doel om op die manier het beste uit mezelf te halen.
pi_177957385
Met jou zoveel ;) Ik ben er ook 1 van!

Zal bijvoorbeeld is kijken op squawka of SciSports. Bij squawka wordt al bestaande spelersdata gedeeld, dus als je bijv. wat wilt maken kun je hen data gebruiken.

SciSports is bijvoorbeeld een bedrijf wat data verzameld en voetbalclubs helpt met scouten!
pi_177957649
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 14:42 schreef Sacioli het volgende:
Met jou zoveel ;) Ik ben er ook 1 van!

Zal bijvoorbeeld is kijken op squawka of SciSports. Bij squawka wordt al bestaande spelersdata gedeeld, dus als je bijv. wat wilt maken kun je hen data gebruiken.

SciSports is bijvoorbeeld een bedrijf wat data verzameld en voetbalclubs helpt met scouten!
nogmaals bedankt,

SciSports is inderdaad 1 van de bedrijven waarin ik dus voornamelijk de interesse uit haal!
dat is ook echt de richting die ik op wil, en zie dat ze opzoek zijn naar veel mensen, ook mensen die uit de ICT komen dus dat geeft wel hoop!
pi_177957815
Succes! Tegen de tijd dat jij op het niveau zitten wat zij zoeken, zijn we alweer een aantal jaar verder. Gewoon eerst voor jezelf kijken wat je wilt studeren en dan verder kijken.
pi_177957947
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 14:58 schreef Sacioli het volgende:
Succes! Tegen de tijd dat jij op het niveau zitten wat zij zoeken, zijn we alweer een aantal jaar verder. Gewoon eerst voor jezelf kijken wat je wilt studeren en dan verder kijken.
Klopt, en het gaat mij ook niet om SciSport zelf, ik weet ook dat mocht ik de studie beginnen en hem afronden, de hele markt dan wel anders is, maar dat zijn dingen waar je zelf ook naartoe kan werken.
er zullen bedrijven bestaan die nu alleen nog maar in het hoofd zitten van iemand.

Dus ik kijk inderdaad nog niet zo ver vooruit, dat komt allemaal wel ;)
pi_177958337
Volgens mij is de keuze al vrij duidelijk; spring in het diepe! :)
23 jaar is echt nog een heel prima leeftijd. Bij je huidige baan blijven hangen is 'leuk' voor nog een paar jaar, maar dan....
En op latere leeftijd weer de schoolbanken ingaan is op vele manieren toch onhandiger, en bindt je ook vaak nog eens aan de plaats waar een opleiding is gehuisvest, terwijl je zelf misschien ergens anders zou willen wonen. Dus niet verder uitstellen, maar ga doen wat je graag wil gaan doen. ^O^
pi_177958738
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 15:23 schreef Candaasje het volgende:
Volgens mij is de keuze al vrij duidelijk; spring in het diepe! :)
23 jaar is echt nog een heel prima leeftijd. Bij je huidige baan blijven hangen is 'leuk' voor nog een paar jaar, maar dan....
En op latere leeftijd weer de schoolbanken ingaan is op vele manieren toch onhandiger, en bindt je ook vaak nog eens aan de plaats waar een opleiding is gehuisvest, terwijl je zelf misschien ergens anders zou willen wonen. Dus niet verder uitstellen, maar ga doen wat je graag wil gaan doen. ^O^
Het lijkt inderdaad wel vrij duidelijk.
Ik zal vanavond nog eens zelf goed kijken en wat dingen overwegen.
klein puntje is namelijk Financieel gebied.
Kan nu gewoon leven van wat ik verdien, maar dan gaan er straks wel weer schulden ontstaan, of via een beurs (wat nog weinig geld oplevert) of bij mijn ouders, wat mij een beter idee lijkt.
genoeg dingen om nog naar te kijken, maar merk wel dat ik wel gemotiveerd raak door de meningen hier !
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')