abonnement Unibet Coolblue
pi_177861019
Inleiding/Lulverhaal

Je hebt twee linkse handen, geen tot weinig verstand van auto's en je wantrouwt autogarages standaard omdat dit helaas een eigenschap is die tot mijn persoonlijkheid hoort. Wat doe je dan? In iedere geval niet alweer een koekblik kopen zoals een Peugeot 205 of 106, want met dat soort oude auto's moet je gewoon geluk hebben. Met de 106 had ik dat geluk en mijn vader rijdt er nog steeds in rond, maar helaas bleek de 205 een totaal andere verhaal te zijn.

Dat wilt niet zeggen dat een oude auto perse een slechte keuze is: maar voor mij persoonlijk, zou het niet verstandig geweest zijn om wederom zo'n oude auto te kopen. Ze worden goedkoop verkocht met een goede reden! Verkopers weten ook dondergoed dat ze gewoon niet te eerlijk kunnen zijn, over hun oude auto. Dus veelal word zo'n auto weggedaan op het moment dat hij nog enigszins verkoopbaar is en er nog APK op zit: als je dan een autoleek bent, dan zie je al gauw het een en andere over het hoofd.

Voor mij was dat dus een goede redenen om ver weg te blijven bij vage autohandeleren en al helemaal bij particulieren: want je hebt geen poot om op te staan, als er iets mis blijkt te zijn met de auto. En als je een jonge occasion bij een merkdealer koopt dan kun je er met een gerust hart vanuit gaan, dat de auto die je koopt gewoon in orde is. En als dat niet zo is: je krijgt garantie en in mijn geval zit er 6 maanden garantie op de auto, waarvan 3 maanden nog fabrieksgarantie en 3 maanden BOVAG.

Gelukkig heeft Suzuki geen 7 jaar fabrieksgarantie zoals bij KIA, want dat zou betekenen dat je verplicht bent om de auto nog ruim 4 jaar lang bij de dealer voor onderhoud te brengen. Want doe je dat niet? Dan verspeel je gewoon de fabrieksgarantie op de auto! Al schijnt de Suzuki dealer best goedkoop in onderhoud te zijn, dus dat valt dan wel mee :)

Waarom Suzuki?

Je zou je wellicht afvragen waarom ik uitgerekend gekozen heb voor Suzuki en niet weer Peugeot bijvoorbeeld? Nou dat is simpel: ik zocht een betrouwbaar automerk en tevens een zo'n zuinig mogelijk auto, want de meeste autokosten gaan uiteindelijk in brandstof zitten. Ja de afschrijving is even slikken: but who cares? Als je het geld hebt, dan heb je het geld en dan is het gewoon een investering. En ik ben net 30 jaar geworden en dat was een mooi moment, om een volwassen auto te kopen.

En dan kun je nog afvragen: waarom geen Hyundai i10 of Kia Picanto, nou omdat de Suzuki Celerio gewoon de ruimste in zijn klasse is en de Hyundai i10 heb ik ook proefgereden en die beviel mij gewoon niet. Terwijl de Suzuki Celerio mij wel direct beviel. Oh en de Peugeot 205 heb ik gewoon achtergelaten bij de Suzuki dealer, want ik had absoluut geen zin in de moeite om die auto zelf te verkopen. Dus ja ergens in Nederland staat binnenkort een best nette 205 op de sloop, waar wat mij betreft een handige doe het zelver gelukkig mee mag worden *-)

Foto's

Een mij Auto topic is natuurlijk niet compleet zonder een set foto's, welke ik geschoten heb met mijn Panasonic FZ200 brugcamera B) Ik zal dan maar direct mijn eerlijke mening geven, al is dat natuurlijk wel subjectief.




Zijkant van de auto, vanaf de bestuurderskant


Voorkant van de auto


Nogmaals de voorkant, maar dan met alle deuren open


En de achterkant van de auto




De binnenkant van de auto, vanaf de bestuurderskant.

Stja wat moet ik dan zeggen over de vormgeving van de auto? Persoonlijk vind ik het gewoon een hele mooie auto, vooral in deze kleur. En naar mijn mening is deze auto genderneutraal, dus geen vrouwen of mannenauto. Al vraag ik mij af of je anno 2018 een auto nog wel een mannen of vrouwenauto mag noemen? Zo vind ik de Peugeot 108 bijvoorbeeld meer een vrouwenauto, maar dat mag je eigenlijk niet zeggen natuurlijk *-)

Om eerlijk te zijn, vind ik de Suzuki Celerio in zijn algemeenheid gewoon een hele nuchtere auto: het is geen stoere auto, en ook geen auto die je koopt als je het belangrijk vind wat andere over je auto denken. De auto straalt dus gewoon nuchterheid uit en het is een heel bescheiden design, dat vind je mooi of je vind het niet mooi. Zo vind ik een BMW 1 serie een vreselijke auto om te zien, terwijl de eigenaar van die BMW dat waarschijnlijk ook van mijn auto vind. Dus ja smaken verschillen nou eenmaal.

Eerste indruk

Dit lijkt misschien wel op een recensie, maar is het beslis niet: ik schrijf eigenlijk alleen mijn beweegredenen neer en wat mijn eerste indruk is, waarbij mijn referentiekader een 21 jarige koekblik op wielen is. Dus ik kan dat niet ga vergelijken met een Peugeot 208 of Suzuki Swift, maar die had ik ook niet willen kopen: omdat die auto's gewoon te duur voor mij zijn. Terwijl ik een stadsauto wel kan betalen, zelfs met mijn relatief laag inkomen.

Ik heb twee keer proefgereden in een Suzuki Celerio, beide met dezelfde motor: dus ik wist al wat ik kon verwachten, toen ik voor de tweede keer in de Suzuki Celerio ging proefrijden. Maar dan bij de Suzuki dealer zelf, omdat ik de autohandelaar die de andere Suzuki Celerio verkocht niet vertrouwde. Dat was wel een Exclusive uitvoering, alleen hij was uit Denemarken geimporteerd en de KM-stand was verdacht laag met 2000KM's op de klok.

Dus gelukkig heb ik wel uitgebreid proef kunnen rijden in de auto: want ik was een beetje bang, dat de auto niet genoeg pit zou hebben. Maar het tegendeel is waar, de auto heeft met zijn 68pk motortje meer als genoeg pit om goed mee te rijden met het verkeer. Dat was voor mij erg belangrijk omdat ik vaak met de auto naar Dusseldorf rij, dan wil ik op zijn minst met een redelijke snelheid kunnen invoegen en dat lukt met deze auto gewoon. Alleen als je graag 130KM/u rijdt, dan moet je eventjes geduld hebben of langer in de 4 doorrijden. Maar dat laatste is niet goed voor het verbruik, dus je kunt beter naar de 5 doorschakelen en langzaam versnellen.

Al moet ik eerlijk zeggen: ik heb deze auto niet gekocht om snel te rijden, aangezien ik dat niet leuk vind. Ik blijf liever op de rechterrijstrook en rij dan tussen de 90KM/u a 100KM/u, zodat ik zo min mogelijk brandstof gebruik en gewoon ontspannen op mijn bestemming aan kom. Want in Duitsland word je toch van de linkerbaan afgeduwd, als je slechts 120KM/u rijdt of langzamer. Maar als het moet dan kun je wel met deze auto snellere accelereren, je zult er alleen voor terug moeten schakelen.

Wat ik trouwens wel nog wil vermelden: de koppeling is even wennen, in begin wilde hij nog weleens afslaan omdat ik er nog niet echt aangewend was. Maar nadat ik vanmorgen in de ochtendspits gereden heb, was ik er snel aangewend na het vele stoppen en weer in de 1 moeten optrekken. Dus ik kan wel begrijpen, dat o.a Autoweek daar wat over te zeggen had. Al is het natuurlijk ook nog een nieuwe koppeling, terwijl die in de 205 bijna helemaal op was.

Brandstof Verbruik

Hier kan ik nog geen zinnig woord over zeggen: maar ik zit wel zo'n geinige functie in de boordcomputer, die mij liet zien dat ik bij 90KM/u minder dan 4L per 100KM zou verbruiken. Heb hem zelfs al richting de 2.6L zien gaan.... precies de reden waarom ik liever de KM-stand daar heb staan dan wat het huidige verbruik is. Aangezien dat laatste nogal af kan leiden als je zo zuinig mogelijk probeert te rijden :}

Ondertussen de verbruiksmeter omgezet in KM/L en dan zie je, dat hij bij een constante snelheid op vlakke weg: 30KM/L doet. Dus ik ben benieuwd wat het verbruik straks is, als ik de auto de 2x keer voltank.

Het gemiddelde verbruik bij de boordcomputer, staat momenteel in iedere geval op 25KM/L. Maar die 34.500km heeft de vorige eigenaar gereden. Dus het is niet mijn gemiddelde.

Tot slot

Oh en over het interieur, ik ben allang blij dat er niet zo'n onhandig entertainment in zit en met Airco en Bluetooth heb ik eigenlijk alles wat ik wil hebben. Er zit nog een stop/start systeem in de auto, probeer alleen nog uit te dokteren hoe die nou echt functioneert. Dus het is nog wennen aan de auto, vandaar dat ik ook nog niet veel kan zeggen: maar de auto rijdt gewoon prima en is veel comfortabeler dan de 205 die ik had, aangezien ik daar alles in voelde! Ik zal mijn ervaringen in de toekomst dus nog zeker aan vullen.
pi_177868952
Is je 205 stuk?
pi_177868999
Je bent 80+?
  vrijdag 16 maart 2018 @ 19:35:01 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177869160
Wat heb je met die matten uitgevreten? :o.
And so is the past
pi_177870207
quote:
7s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 19:35 schreef nogeenoudebekende het volgende:
Wat heb je met die matten uitgevreten? :o.
Waar denk je dat automatten voor bedoeld zijn ;) Maar is van de schoenen, de matten moet ik nog eens uitzuigen.

Auto stond in Düsseldorf buiten milieuzone geparkeerd, en daar ligt van dat zand. Dus daar komt het vandaan.

[ Bericht 7% gewijzigd door Diqiu-Long op 16-03-2018 20:40:29 ]
pi_177870587
quote:
99s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 19:21 schreef Mr.Ping het volgende:
Is je 205 stuk?
De 205 en ik zijn officieel gescheiden: was er in februari nog mee in Engeland geweest, ruim 2150km gereden. En op laatste besloot hij mij in de steek te laten :(

Startmotor probleem: ANWB gebeld, kwam eentje van de AA en een paar tikken en ik kon mijn weg naar de veerboot vervolgen. Toen zonder problemen ruim 320KM nog gereden naar huis.

Maar toen ik thuis kwam, heb ik zoals gebruikelijk het oliepeil gecontroleerd en bij gevuld. Ook direct koelwater gecontroleerd en daar zat overduidelijk olie in: wat helaas betekend, dat mijn koppakking ook lek was.

Toen mijn buurman aangesproken, die heeft verstand van auto's en is eens een stukje gaan rijden. Koppeling bleek ook versleten te zijn, vandaar dat de koppeling al een tijdje deed slippen.

Uiteindelijk nog Barleaks geprobeerd om de lekke koppakking tijdelijk te verhelpen, maar toen ik voor de 2e probleem met die startmotor kreeg. Besloot ik om toch maar voor iets anders te kijken.

Ik was al geïnteresseerd in de Suzuki Celerio: zuinigste en ruimste in zijn klasse, maar wilde hem alleen niet nieuw kopen. Dus heb gezocht naar een occasion van slechts een paar jaar oud, in de comfort uitvoering.

Heb in totaal 2x proefgereden in een Celerio, was eigenlijk al direct onder de indruk van hoe ruim de auto is. In Duitsland noemen ze het ook wel XL-Kleinwagen soms.

Je hebt echt enorm veel ruimte voor zijn klasse: was namelijk een beetje bang, dat het een kleine auto was. De 205 is ja een B-Segmenter, terwijl de Celerio tot het A-segment behoort.

Maar eigenlijk komt de Celerio kwa bagageruimte en ruimte binnenin, dichter in de buurt van een B-segmenter. Zelfs veel B-Segmenters hebben niet zoveel bagageruimte.

Oh en het is een behoorlijk comfortabele auto om mee over de Autosnelweg te rijden, ik voel gewoon niks. Terwijl ik in die 205 iedere deukje in de weg voelde.

Volgens Autoweek, is de Celerio ook comfortabeler om op de autosnelweg te rijden dan een Peugeot 108. Dat scheelt, want ik leg de meeste km's op de autosnelweg af.

quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 19:23 schreef Bouke-p het volgende:
Je bent 80+?
Waar slaat dit op?
pi_177871137
quote:
De 205 is ja een B-Segmenter, terwijl de Celerio tot het A-segment behoort.
Je snapt dat de segmenten in de loop der jaren een beetje verschoven zijn qua normen? Niet echt heel fair om een auto die van oorsprong geintroduceerd werd in 1983 te vergelijken met een dik dertig jaar nieuwere auto die zowel Alto als Splash moest opvolgen...

quote:
Waar slaat dit op?
Het is je nooit opgevallen dat dit soort autootjes best populair zijn bij mensen wiens haar over het algemeen dezelfde kleur heeft als de lak op jouw exemplaar?
pi_177871412
Ja dat snap ik, maar een Aygo/C1/108 bieden echt niet zoveel ruimte als de Celerio. En een Kia Picanto ook niet, zelfs de Hyundai i10 bied minder ruimte.

Dus dat maakt echt een verschil naar mijn mening. En de Hyundai i10 had ik al eens proefgereden, die beviel mij totaal niet.

En Kia Picanto viel af, omdat die meer brandstof verbruikt dan de Celerio. Oh en de vorige generatie, is bij Kassa negatief in beeld gekomen. Dat ging juist over het brandstofverbruik....

Trouwens ik vind het onrelevant, of dit soort auto's populair zijn bij oudere of niet: want het is gewoon heel fijn om een hoge zit te hebben, makkelijk bij in en uitstappen.

En zonder fratsen, want ik heb geen zin in die regenboog kleuren interieur met irritante aanraakschermen in de auto.

[ Bericht 32% gewijzigd door Diqiu-Long op 16-03-2018 21:25:52 ]
pi_177871780
In je OP zei je dat je 30 was geworden en dat het tijd was voor een volwassen auto, in welk opzicht vind jij hem volwassen?
Meer of minder Meeuwen?
pi_177872675
De keuze van TS vind ik wel "volwassen", om niet te kiezen voor een oude gare boulevard cruiser maar voor een nieuwere, eenvoudige, praktische auto met weinig kosten.

Ik wou dat ik zo volwassen was!
pi_177872828
quote:
0s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 21:29 schreef Meneer-Meeuw het volgende:
In je OP zei je dat je 30 was geworden en dat het tijd was voor een volwassen auto, in welk opzicht vind jij hem volwassen?
Gewoon een nieuwe stadsauto, wat is daar mis mee?
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_177872925
Ik heb zelf ook een klein autotje maar ik snap waarom veel mensen koop een c of d segment auto ( golf of passat) maar kleine boodschappen karretjes hebben ook wel wat hoor :D In de stad en voor korte ritten zijn ze simpelweg beter. En op de snelweg, tja, ik zou liever meer geld uitgeven voor een goed zittende bank in mijn woonkamer dan een iets beter geveerde stoel in een auto.

Alleen ik zou wel voor andere wieldoppen gaan. Deze zien er een beetje bejaard uit.
Signature:
Maximaal 4 regels
Maximaal 250 tekens
(te kort? neem een abonnement)
pi_177872985
quote:
99s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 22:11 schreef Mr.Ping het volgende:
De keuze van TS vind ik wel "volwassen", om niet te kiezen voor een oude gare boulevard cruiser maar voor een nieuwere, eenvoudige, praktische auto met weinig kosten.

Ik wou dat ik zo volwassen was!
Ja precies, daarom noem ik het ook volwassenen. Het is gewoon niet zo'n koekblik als een 205, al was dat zeker een leuke auto om te rijden.

Maar de Celerio bied zoveel meer: airconditioning, bluetooth, stop-start systeem, overal airbags in de auto. Hoge zit waardoor je makkelijk in en uit de auto komt.

De auto rijdt ook best wel comfortabel, de vering vangt gewoon de omevenheden in de weg op. Terwijl ik in de 205 iedere deukje in de weg voelde.

En belangrijkste voor mij, de komende jaren hoef ik geen dure reparaties te verwachten. Dat is bij oude auto's wel anders helaas :(

Bij deze auto is het een kwestie, van op tijd onderhoudsbeurten uitvoeren. En de auto is lekker zuinig, dus dat is ook mooi meegenomen.

quote:
14s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 22:26 schreef DieselTank het volgende:
Ik heb zelf ook een klein autotje maar ik snap waarom veel mensen koop een c of d segment auto ( golf of passat) maar kleine boodschappen karretjes hebben ook wel wat hoor :D In de stad en voor korte ritten zijn ze simpelweg beter. En op de snelweg, tja, ik zou liever meer geld uitgeven voor een goed zittende bank in mijn woonkamer dan een iets beter geveerde stoel in een auto.

Alleen ik zou wel voor andere wieldoppen gaan. Deze zien er een beetje bejaard uit.
Ik vind dat over stadsauto's onnodig denigrerend gedaan word, daar kun je gewoon heel goed mee uit te voeten.

Ja het zijn wel compromissen die je moet sluiten, maar je kunt niet alles hebben voor dat geld. Voor die stoel, wil bijvoorbeeld in de toekomst een lekker zacht schapenvacht kopen.

Die liggen afentoe bij de Aldi in Duitsland in het assortiment, dus voor de Bestuurdersstoel lijkt mij dat wel leuk en comfortabel.

De wieldoppen interesereren mij trouwens geen ruk, dus die blijven mooi zitten. Ik vind niet originele wieldoppen meestal trouwens niet echt mooi, dus dat doe ik niet meer. Bij de 205 wel gedaan en dat viel vies tegen: die goedkope doppen waren niet echt stevig :(

[ Bericht 38% gewijzigd door Diqiu-Long op 16-03-2018 22:38:43 ]
pi_177874795
quote:
1s.gif Op vrijdag 16 maart 2018 12:35 schreef Diqiu-Long het volgende:

Gelukkig heeft Suzuki geen 7 jaar fabrieksgarantie zoals bij KIA, want dat zou betekenen dat je verplicht bent om de auto nog ruim 4 jaar lang bij de dealer voor onderhoud te brengen. Want doe je dat niet? Dan verspeel je gewoon de fabrieksgarantie op de auto!
Bullshit

BER-regeling.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_177875399
Heb je een mooie fotocamera, neem je zulke foto's! Opmerkelijk, zeker gezien je de auto oprecht lijkt te waarderen.
pi_177876986
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 00:59 schreef br00djekaas54321 het volgende:
Heb je een mooie fotocamera, neem je zulke foto's! Opmerkelijk, zeker gezien je de auto oprecht lijkt te waarderen.
Wat is mis met de foto's?
  zaterdag 17 maart 2018 @ 09:52:30 #17
399258 niepleuje
houdt van vijgen
pi_177877975
Je bent terug! :o

Leuke auto wel.
pi_177878579
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 09:52 schreef Voszje het volgende:
Je bent terug! :o

Leuke auto wel.
Bedankt :D
  zaterdag 17 maart 2018 @ 16:25:45 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177885088
Effe sparen voor een setje kekke wieltjes om hem af te maken ;)
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177885342
quote:
14s.gif Op zaterdag 17 maart 2018 16:25 schreef Sounddragon het volgende:
Effe sparen voor een setje kekke wieltjes om hem af te maken ;)
Ja dat zou wel echt leuk zijn inderdaad, dat wilde ik toen al bij de 205 doen. Maar godzijdank heb ik dat nooit gedaan!

Moet wel nog eens nadenken, over hoe ik het in de winter ga doen. Want in Duitsland heb je bij winterse weersomstandigheden winterbanden nodig.

Gelukkig is er bijna nooit sprake van winterse weersomstandigheden, dus met zomerbanden kan ik ook prima in de winter rijden. Enkel niet bij ijzel, sneeuw of wanneer het vriest.

Dus ik wil de huidige banden gewoon nog onder de auto houden, doodzonde om op korte termijn al in 4-seizoensbanden te investeren.

Enorm kromme wetgeving trouwens, want stelt het zou sneeuwen in de lente ( wat het nu doet ). Dan moet je volgens Duitse wetgeving dus je banden wisselen. Maar overdag is het in de winter bijna nooit onder het vriespunt, dus zomerbanden gaat ook prima.

[ Bericht 10% gewijzigd door Diqiu-Long op 17-03-2018 16:43:00 ]
  zaterdag 17 maart 2018 @ 22:00:35 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177894385
Gewoon deze bandjes effe opcrossen, kun je nog even sparen. Nieuwe velgjes kopen met goede fatsoenlijke zomerbandjes en om je steelies winterbanden leggen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177926538
Eerste indruk

Ik heb ongeveer 2 weken gewacht, tot ik ben begonnen met het schrijven van deze review. Deze review zal namelijk in verschillende delen geschreven worden, waarvan de eerst indruk het eerste onderdeel van is.

Veel zinnigs over de betrouwbaarheid kan ik immers nog niet schrijven, ook niet over het brandstofverbruik. Daar zal ik immers een verbruiksmonitor voor bij houden, welke ik na iedere tankbeurt zal proberen bij te werken.

Waarom?

In dit eerste stuk wil ik het dus vooral hebben over waarom ik juist voor deze auto gekozen heb. Daar kan ik redelijk kort in zijn: de Suzuki Celerio is de ruimste en zuinigste in zijn, maar ook omdat het een auto zonder fratsen is.

Dat laatste hoor je ook overduidelijk vaak terug in diverse video reviews over deze auto, ook al schijnt dat dan vervolgens totaal onbelangrijk voor autojournalisten te zijn.

Die worden wel chagrijnig van krapte achterbanken en kofferruimte, waar dan met heel veel moeite een boodschappen kratje in past. Maar vervolgens roepen ze dat soort auto's wel uit, als winnaar van een trio-test.

Nou volgens mij is de Suzuki Celerio gewoon de winnaar: want ze maken heel slim gebruik van de beschikbare ruimte, zonder dat de auto in een hogere gewichtsklasse valt dan de concurrentie.

Zo ben ik ook niet echt kapot van al die fratsen, die veel andere autofabrikanten tegenwoordig in hun auto's plaatsen: de consument is eigenlijk een soort proefpersoon geworden, want al die aanraakschermen in auto's werken verre van optimaal!

Je zal zo iemand maar voor je hebben rijden, die heel druk bezig is met zijn entertainment systeem dat met een onhandig aanraaksysteem bediend moet worden. Dat lijdt enkel tot afleiding en daarom ben ik blij, dat er in de Celerio een makkelijk te bedienen autoradio in zit.

Comfort

Ook wat betreft rijcomfort heb ik niks te klagen, de auto rijdt gewoon heel comfortabel en de motor is ook opvallend stil. Als ik dan toch een puntje van kritiek mag uiten? De stoelen hadden van mij eerlijk gezegd wel iets zachter mogen zijn, vandaar ook geen 5 sterren voor comfort.

Waar deze stadsauto echter het meeste in uitblinkt, is hoe comfortabel hij op de autosnelweg rijdt. Hij stuitert dan ook totaal niet, iets wat een Peugeot 108 volgens Autoweek wel zou doen.

Daarin tegen, moet ik wel toegeven dat je met deze auto niet over drempels kunt vliegen. Dat kun je wel proberen, maar dat leer je snel af omdat totaal niet comfortabel aan voelt.

Stuurgedrag

Wat betreft het sturen, heb ik eigenlijk geen kritiek: je hoort veel in videoreviews namelijk best vaak kritiek op het stuurgedrag van deze auto, maar daar herken ik mij totaal niet in.

Hij stuurt gewoon heel fijn en de stuurbekrachtiging was even wennen, aangezien mijn vorige auto geen stuurbekrachtiging had. Ook wat betreft de opties op het stuur ben ik erg tevreden: er zit een bluetooth knopje op en twee knopjes voor je telefoon.

De bluetooth instellen is eventjes omslachtig, maar je begint het instelprocess door gewoon het bluetooth knopje aan het stuur in te drukken. Als je het eenmaal ingesteld hebt, zal je telefoon ook zonder moeite verbinden met de auto.

Geluidskwaliteit

Wat betreft de geluidskwaliteit van de autoradio, daar ben ik persoonlijk tevreden mee. Alleen je moet wel de bass uitlaten, omdat anders de geluidsboxen al snel in de auto te beginnen kraken.

Ook past de autoradio automatische het geluid aan de snelheid die je rijdt, en blijkbaar werkt dat goed?! Want die optie staat standaard aan en ik hoor niet plotseling, het volume omhoog schieten.

Wennen!

Overigens heb ik wel nog iets over de koppeling van de auto te zeggen: daar moest ik echt aan wennen, was net alsof ik weer in de lesauto zat. Maar ik ben er nu geheel aan gewend, dus zie het eigenlijk niet als een minpunt.

Zo zijn er nog wel meer dingen waar ik aan moet wennen, zoals het stop-start systeem. Dat staat standaard aan, maar werkt alleen als je een stappenplan afwerkt. Ook werkt het stop-start systeem niet als de buitentemperatuur rond het vriespunt is, dan blijft de motor gewoon aan.

Het stop-start systeem werkt als volgt: als je tot stilstand komt, dan dien je de auto in zijn vrij te zetten. Rem induwen en daarna de koppeling omhoog laten komen, waarna het start-stop systeem geactiveerd word.

Om vervolgens weer de auto te starten, haal je de voet van de rem en trap je de koppeling in waarna de auto direct start. Als je echter tegelijkertijd de koppeling in trapt en naar de 1 schakelt, dan start de motor niet.

Dus eerst koppeling helemaal intrappen en dan pas schakelen! Persoonlijk vind ik het stop-start systeem dus maar verwarrend, maar als je eenmaal weet hoe het werkt: dan is het een fijn systeem om in te zetten.

Brandstofverbruik volgens boordcomputer

Wat betreft het brandstofverbruik: ik ben een zuinige en rustigere rijder, dus de 1op25 die haal ik persoonlijk met gemak. Ik heb echter nog geen harder cijfers, dus kan enkel schrijven wat de boordcomputer aangeeft.

Hoe dan ook: als je echt zuinig wilt rijden, dan is het verstandig om niet sneller dan 90KM/u te rijden. Alleen op deze manier heb je enige kans, om het opgegeven verbruik te behalen.

Want als ik 90KM/u rij dan geeft de boordcomputer aan, dat ik 30KM/L verbruik. Dat laatste is echter afhankelijk van diverse factoren: als het al maar een beetje bergop gaat, dan verbruik je al meer. Ook snel optrekken word natuurlijk afgestraft.

Voorlopige Conclusie

Kortom met een rustige en geen gehaaste rijstijl, kun je met deze auto heel zuinig rijden. Echter daar ga ik nog op terug komen en zoals gezegd, ik ga de verbruiksmonitor bijhouden.

Mijn eerste indruk is dus simpelweg, dat dit een hele nuchtere auto is welke ruim inzetbaar is. Dus niet enkel als stadsautootje, maar ook gewoon voor op de autosnelweg. En Suzuki doet bij deze auto niet aan fratsen en dat vind ik heel fijn, want dat was oorspronkelijk de reden waarom ik liever in een oude auto ging rijden.

Stel overigens gerust vragen, mocht het nodig zijn om een update te plaatsen dan doe ik dat in de toekomst. Voor nu heb ik wel genoeg geschreven.
  maandag 19 maart 2018 @ 12:49:57 #23
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_177929518
Goede review, maar eerlijk gezegd vind ik hem vrij vooringenomen overkomen. Het lijkt wel of je alles voor je zelf goed praat.

Daarnaast zeg je dat de auto ook prima is op de autosnelweg, terwijl je daar rijdt alsof het een provinciale weg is. Ik zou graag meer willen weten over het gedrag bij 130km/u (lawaai, wegligging, etc).

En hoe rijdt de auto in de eerste versnelling? Vaak als ik dit soort autos zie wordt er vol gas gegeven in de eerste versnelling zodat de koppeling makkelijk aangrijpt.
pi_177931095
quote:
0s.gif Op maandag 19 maart 2018 12:49 schreef butz0rs het volgende:
Goede review, maar eerlijk gezegd vind ik hem vrij vooringenomen overkomen. Het lijkt wel of je alles voor je zelf goed praat.

Daarnaast zeg je dat de auto ook prima is op de autosnelweg, terwijl je daar rijdt alsof het een provinciale weg is. Ik zou graag meer willen weten over het gedrag bij 130km/u (lawaai, wegligging, etc).

En hoe rijdt de auto in de eerste versnelling? Vaak als ik dit soort autos zie wordt er vol gas gegeven in de eerste versnelling zodat de koppeling makkelijk aangrijpt.
Blijft subjectief hoor: ik ben geen autojournalist, die objectief over hoort te komen. Wat meestal dan nog mislukt: want ze zoeken wel iets om over te zeiken.

Als je over een provinciale weg rijdt, dan kom je redelijk veel stoplichten tegen. Terwijl je op een autosnelweg, geen een keer hoeft te stoppen of er is een file.

Dus ja wellicht rij ik alsof ik op de provinciale weg rij? Er zijn inderdaad landen, waar 90KM/u de maximumsnelheid is. Maar ik doe dat dus, omdat de auto op die snelheid het zuinigste rijdt.

Ik heb ook totaal geen behoefte om 130km/u te rijden en ook niet, om uittesten voor een review. Dat kost mij brandstof en als ik minder dan 100km enkel rit rij, dan zie ik geen reden om constant 120km/u te rijden.

Dus het spijt mij zeer: ik ga dat niet geforceerd testen, maar natuurlijk is de auto dan wat lawaaierige. Dat is met iedere auto in deze klasse.

Een driecilinder motor is zelfs niet ontwikkeld om 120km/u a 130km/u mee te rijden. Die zijn ontwikkeld om niet sneller dan 100km/u mee te rijden, want de motor moet anders veel te hard werken.

Ik vergelijk de auto trouwens wel met mijn vorige auto, de Peugeot 205 en in die auto voelde ik iedere deukje in de weg. Dus ja natuurlijk vind ik dat deze nieuwe auto, veel comfortabeler rijdt. Je voelt gewoon niks, ook niet op de belabberde Autobahn.

Auto rijdt trouwens prima in de eerste versnelling: maar ik heb geleerd, dat die versnelling eigenlijk alleen bedoeld is voor weg te rijden. Daarna schakel je door naar de twee.

Je moet trouwens wel iets extra gas geven, want anders pakt de koppeling niet goed aan. Maar zo heb ik het ook geleerd tijdens de rijles, heb namelijk in een benzine gelesd.

Wat trouwens wel zo is, soms moet ik eerder naar de 1 terug schakelen als ik langzaam op een kruising af kom. Dan rij ik net te langzaam, om in de twee de bocht te nemen.

Maja dat is wennen: iedere auto werkt anders, mijn eerste auto had niet eens 5 versnellingen.
  maandag 19 maart 2018 @ 14:08:07 #25
153121 butz0rs
Dat zijn jouw feiten
pi_177931571
quote:
1s.gif Op maandag 19 maart 2018 13:51 schreef Diqiu-Long het volgende:
Je moet trouwens wel iets extra gas geven, want anders pakt de koppeling niet goed aan. Maar zo heb ik het ook geleerd tijdens de rijles, heb namelijk in een benzine gelesd.

Je bedoeld dat de koppeling te goed aanpakt. Maar er is een verschil tussen aangrijpen bij 1200 rpm of 3000 rpm.

Voor hoeveel heb je de auto trouwens gekocht, en met welke km stand? En was het een schade auto of demo model, aangezien hij een zakelijke eigenaar heeft gehad?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')