abonnement Unibet Coolblue
pi_177825343
Mijn vrouw en ik hebben een nieuw (bestaand) huis gekocht waar we wat verbouwplannen voor hebben. Zo wordt de vrijstaande garage omgebouwd tot kantoor / leefruimte waar ik het grootste gedeelte van de dag zal zitten.

Momenteel ligt er een niet-geïsoleerde betonvloer in maar deze zal er dus worden uitgehaald en een geïsoleerde vloer zal terug worden gestort. Ik had zelf altijd het idee om daar vloerverwarming in te leggen met daar overheen een lamelparket.

Vandaag een gesprek gehad met de aannemer en die raadde aan om elektrische vloerverwarming te leggen. Mocht dat niet genoeg zijn, dan raadde hij aan om 1-2 elektrische designradiatoren aan te leggen. Eenvoudiger om te realiseren en je verbruikt minder gas wat steeds duurder wordt. Volgens hem is dit tegenwoordig ook veel efficiënter geworden dan vroeger en dus een goede keuze.

Er komt ook een gastenverblijf waar hij ook elektrische radiatoren aanraadde. Vooral omdat die ruimte niet altijd bewoond zal worden. Daar ben ik op zich wel van overtuigd al.

Maar voor het kantoor twijfel ik. De ruimte is ongeveer 25m2. De spouwmuren zijn na geïsoleerd en ook het dak is geïsoleerd. De kozijnen zijn al dubbelglas.

Zou dit dan inderdaad een goede optie zijn? Weet iemand dan met wat voor stroomverbruik ik dan rekening moet houden?
Of is toch 'conventionele' vloerverwarming beter? In combinatie met een lucht-warmtepomp misschien? Duurder?

Wie kan wat adviseren :)
Alvast dank!
  woensdag 14 maart 2018 @ 22:01:58 #2
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_177825905
Vergeet je nie dat je warmte door je vloer moet, dus dat je een vloer neemt die niet/nauwelijks isoleert?
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_177825962
Vloerverwarming is kut, hier thuis ook. Duurt boem lang voordat de ruimte op normale temperatuur is.
pi_177825972
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 22:04 schreef Leonos het volgende:
Vloerverwarming is kut, hier thuis ook. Duurt boem lang voordat de ruimte op normale temperatuur is.
En als je hem altijd (in de winter) aan laat staan? Is dat sowieso niet beter?
  woensdag 14 maart 2018 @ 22:07:08 #5
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_177826028
Elektrisch verwarmen was vroeger al 100% efficient en is dat nog steeds. Alle warmte die je met de stroom maakt komen keuring in de ruimte waar je de gloeispiraal hangt.

De vraag is alleen of je met de duurdere kosten van stroom nog gelukkig bent met de investering die je uitgespaard hebt.

Lucht-warmtepomp (als in een airco die je op een verwarmingsstand kunt zetten) zou mijns inziens de beste stap zijn als je "gasvrij" wilt en de investering een beeetje wilt beperken.
pi_177826037
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 22:04 schreef Leonos het volgende:
Vloerverwarming is kut, hier thuis ook. Duurt boem lang voordat de ruimte op normale temperatuur is.
Goed inregelen?

Je moet je stookgedrag wel aanpassen, anders werkt het niet goed, en stook je niet erg zuinig.
  woensdag 14 maart 2018 @ 22:09:46 #7
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_177826125
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 22:04 schreef Leonos het volgende:
Vloerverwarming is kut, hier thuis ook. Duurt boem lang voordat de ruimte op normale temperatuur is.
:')

Zou niet meer anders willen
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_177826180
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 22:04 schreef matigeuser het volgende:

[..]

En als je hem altijd (in de winter) aan laat staan? Is dat sowieso niet beter?
Ga toch niet zomaar aanlaten :P
  woensdag 14 maart 2018 @ 22:11:29 #9
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_177826184
Kun je trouwens niet makkelijk die ruimte aan je huidige CV systeem knopen?
Moet je nog bang zijn voor vorst?
pi_177826219
Vrijstaand en je zal een er dagelijks (achter je bureau) zitten? Dat kost wel een hoop verwarming, dus simpel electrisch zal ik niet nemen. Minstens lucht/lucht of lucht/water warmtepomp, tenzij je de cv van je huis kan aansluiten, dat is misschien nog simpeler.
.
pi_177826262
Conventioneel elektrisch verwarmen is ca 3 maal duurder tov gas verwarmen.
pi_177826744
Correctie, de garage is semi-vrijstaand. Hij zit vast aan een andere 'aanbouw'. Overigens zit daar wel een 'gewone' radiator dus in principe ook een CV-aansluiting. Of moet de vloerverwarming echt apart worden aangesloten op de CV-ketel? Die hangt namelijk redelijk ver weg én boven. Er is wel een vloerverwarmingaansluiting beneden voor de vloerverwarming in de woonkamer. Die is gewoon op water en is een 'bijverwarming'. Tot zover mijn informatie :)

Volgens de aannemer is een lucht-water warmtepomp heel erg duur (10.000+ euro) en was hij geen 'fan' van lucht-lucht warmtepompen. Waarom kon ik niet echt ontdekken.

Is dat misschien toch nog iets om te overwegen?

Oh ja, een van de redenen van de aannemer om een elektrische te nemen is zodat je de temperatuur apart kunt regelen. Zo hoeft dan de verwarming in de rest van het huis niet aan te zijn overdag als ik in het kantoor zit en er niemand thuis is. Een extra losse aansluiting maken op de CV-ketel voor conventionele vloerverwarming was volgens hem ook erg duur.
[/quote]
pi_177826780
oeps dubbel
pi_177827615
en waarom geen aparte (tweede dus) cv ketel in de overdag-ruimte ? de kleinste capaciteit is al voldoende, en die kost geen fortuin - -
pi_177828678
quote:
0s.gif Op woensdag 14 maart 2018 23:10 schreef quirigua het volgende:
en waarom geen aparte (tweede dus) cv ketel in de overdag-ruimte ? de kleinste capaciteit is al voldoende, en die kost geen fortuin - -
Hmm ja ook een goed idee wel.
Ik lees net wat over straling en magnetische velden en het effect op de gezondheid. De elektrische vloerverwarming zou hiervoor een van de ergste invloeden zijn. Misschien toch nog maar eens goed over nadenken.

Dank voor de goede tip!
pi_177829026
Electrisch is duurder in gebruik, gas is duurder in aanschaf.
Op de lange termijn is gas veel goedkoper.
pi_177829184
Elektrische (vloer)verwarming is de duurste manier van verwarmen die je kan bedenken. Met de huidige prijzen van gas en elektra ongeveer 3 keer zo duur.

Verwarmen met een lucht-lucht warmtepomp of lucht-water warmtepomp is zo'n 20-40% goedkoper dan verwarmen met gas.

Een lucht-water warmtepomp voor 1 redelijk geïsoleerde ruimte kost écht geen 10.000+ euro, voor zo'n 5.000 euro kun je wel klaar zijn. Als je je hele huis er mee wilt verwarmen en ook je warm water voorziening er uit wil halen dan ga je wel richting de 8 a 10k voor de warmtepomp met toebehoren.

Het grote nadeel van een lucht-lucht warmtepomp is dat die altijd geluid maakt binnen de ruimte die verwarmd moet worden, ook de stilste modellen hoor je nog steeds. Voordeel is dat de investering redelijk beperkt is.

Naast de besparing op de verwarmingskosten, heeft een warmtepomp nog een zeer groot voordeel ten opzichte van andere warmtebronnen: je kunt er in de zomer ook mee koelen. Wel zo prettig dat je op zwoele zomerdagen niet zit te puffen en zweten op je werkplek.

Wanneer je de vloerverwarming op het zelfde systeem als het woonhuis aansluit (gas-cv of warmtepomp), is het aan te raden om dit via een apart CV-circuit te doen met zone-regeling. Dat maakt de aanleg wel wat prijziger, maar het is enorm veel gunstiger voor het energieverbruik. Als je aan het werk bent, hoeft meestal het huis niet verwarmd te worden terwijl de werkkamer behaaglijk moet zijn. Buiten werktijd is het precies omgekeerd. Met een zone-regeling voorzien van afzonderlijke thermostaten kun je dit prima regelen.
pi_177829242
Om te rekenen:

m3 gas kost momenteel zo'n 65 cent
1kWh elektriciteit kost zo'n 20 cent.

Uit 1m3 gas haal je ongeveer 8kWh nuttige warmte met een gasketel. 100kWh warmte kost ¤ 8,13 aan energie.

Uit 1kWh elektriciteit haalt een elektrische radiator of vloerverwarming ongeveer 1kWh nuttige warmte. 100kWh warmte kost ¤ 20,- aan energie

Uit 1kWh elektriciteit haalt een warmtepomp (gemiddeld over het hele stookseizoen) ongeveer 4kWh nuttige warmte. 100kWh warmte kost ¤ 5,- aan energie

Wat verstandig is, hangt voor een groot deel dus af van hoeveel gebruik je zult maken van de verwarming in de ruimte. Is dat nog meerdere jaren 5 werkdagen per week, dan is een dure installatie helemaal zo duur niet. Maak je in de wintermaanden slechts incidenteel gebruik van de ruimte (gastenverblijf), dan verdien je hoge investeringskosten niet terug met de besparing op energiekosten.

Bovenal: Zorg voor vloerisolatie die minimaal gelijk is aan de eisen voor nieuwbouw en isoleer ook de rest van het gebouw zo goed mogelijk (rondom minimaal 10cm isolatie).
pi_177831377
Ik zou kijkend naar de toekomst kiezen voor een vloerverwarming op water? Dus cv. Gas is nog niet duur. En de hele installatie kan makkelijk worden omgebouwd als we over 15 jaar geen gas meer hebben. Dan is elektrisch natuurlijk veel duurder
pi_177839943
Bedankt allen voor de reacties. Ik zie toch af van de elektrische vloerverwarming nu. Ik ga eens vragen naar de mogelijkheden om toch alleen in het kantoor water vloerverwarming te leggen. En dan op een apart circuit of met een eigen lucht-water warmtepomp.

Dank voor de tips.
pi_177842546
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2018 15:56 schreef matigeuser het volgende:
Bedankt allen voor de reacties. Ik zie toch af van de elektrische vloerverwarming nu. Ik ga eens vragen naar de mogelijkheden om toch alleen in het kantoor water vloerverwarming te leggen. En dan op een apart circuit of met een eigen lucht-water warmtepomp.

Dank voor de tips.
Waarom niet op de cv ketel dan? Je gaat toch lijkt me ook even eten of drinken in je huis en dan laat je het daar toch niet helemaal koud worden?
.
pi_177842749
quote:
1s.gif Op donderdag 15 maart 2018 17:38 schreef Fer het volgende:

[..]

Waarom niet op de cv ketel dan? Je gaat toch lijkt me ook even eten of drinken in je huis en dan laat je het daar toch niet helemaal koud worden?
Nou ik denk dat het best wel kan schelen als het huis gewoon 'koud' is tot dat mijn vrouw thuis komt en ik stop met werken, zo rond 17:00. Het lijkt me niet nodig om het hele huis te verwarmen.

Mijn kantoor wordt zo meteen een mooie ruimte van 25m2 waar ik gewoon de hele dag kan toeven.

Misschien dat ik de vloerverwarming in de keuken en woonkamer wel aanlaat op een lage temperatuur, maar dat is toch maar bij-verwarming. De overige radiatoren kunnen dan mijn inziens best uit blijven staan.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')