abonnement bol.com Unibet Coolblue
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 12 maart 2018 @ 10:10:35 #1
147316 crew  DJMO
#trut
pi_177762701

Defensie heeft vanwege personeelstekorten verschillende gevechtseenheden (tijdelijk) opgeheven. Zowel bij de landmacht als hij het Korps Mariniers is flink gesneden. De 11e marinierscompagnie (bijna honderd man) is opgeheven, bij de Koninklijke Landmacht zijn verschillende compagnieën 'opgedoekt en samengevoegd met andere' zo vertelt voorzitter Jean Debie van de vakbond VBM uit in de Telegraaf. 

Tijd voor actie
Volgens Marc de Natris en Ruud Vermeulen, voorzitters van de Gezamenlijke Officierenverenigingen (GOV) is de situatie bijzonder ernstig te noemen. Volgens hen is de militaire slagkracht aangetast. De Natris : "Het wordt tijd voor actie. De politiek blijft maar schrijven en evalueren en geeft zo het signaal aan militairen af dat zij niet hoeven te rekenen op een innovatieve en toekomstbestendige krijgsmacht. Zolang er niet serieus wordt geïnvesteerd zullen militairen blijven uitstromen".

Alleen dit jaar verlieten al 25 mariniers de dienst. Bij het Korps Commandotroepen gingen 35 mensen weg. Volgens het ministerie van Defensie is de uitstroom van het personeel inderdaad hoog. Dat zorgt er voor dat de werving, die al sinds 2011 steeds minder succesvol is, teniet wordt gedaan. Dat andere overheidsdiensten militair personeel weglokken door een beter salaris te bieden (een commando of marinier die overstapt naar bijvoorbeeld een arrestatieteam, verdient al snel 500 tot 1000 euro meer in de maand) maakt het er niet makkelijker op. 

Sven Schuitema, voorzitter van de Marechausseevereniging, zegt: "Daardoor is werving dweilen met de kraan open. Wat je wint verlies je weer aan andere werkgevers wanneer mensen een paar jaar ervaring hebben". Volgens de officierenverenigingen ligt het in de lijn der verwachtingen dat de problemen alleen maar groter worden. Daarbij vrezen ze specifiek voor eenheden met hoog gekwalificeerd personeel. 

Nieuwe lichting mariniers
Afgelopen vrijdag mochten 41 aspirant-mariniers na een speedmars van 25 kilometer, die leidde naar de Van Ghentkazerne in Rotterdam, daar eindelijk de felbegeerde baret opzetten. Dat gebeurde onder luid applaus van vrienden en familie. Met de baretuitreiking eindigde de 24 weken durende opleiding van de mannen. Hun discipline en doorzettingsvermogen werden tot het uiterste op de proef gesteld.

 Nieuwe lichting mariniers  (Foto: Ministerie van Defensie)
Nieuwe lichting mariniers (Foto: Ministerie van Defensie)


'Leegloop bij defensie; krijgsmacht aangetast'

[ Bericht 0% gewijzigd door DJMO op 12-03-2018 10:22:28 ]
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  maandag 12 maart 2018 @ 10:46:49 #2
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177763349
Goh wat gek... :')

Maar goed, hier zijn al topics volgeschreven waarom dit is, iets met een onbetrouwbare werkgever en het uitknijpen van personeel tot kunst verheven hebben.

Overigens is dit niet de eerste keer dat ik dit meemaak, eind 90 begin 00 hebben we ook zo'n periode gehad dat complete eenheden stilgezet werden vanwege een gebrek aan personeel.
  maandag 12 maart 2018 @ 10:50:52 #3
110057 AgLarrr
Merck toch hoe sterck!
pi_177763409
Wie wind zaait zal storm oogsten. Zie hier de oogst van twee decennia visieloze non-strategische koopmanspolitiek.
"Ill fares the land, to hastening ills a prey;
Where wealth accumulates, and men decay"

- Oliver Goldsmith, The Deserted Village
  maandag 12 maart 2018 @ 10:56:31 #4
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177763525
Uit het artikel van de Telegraaf:

quote:
Wat het er voor de krijgsmacht allemaal niet makkelijker op maakt, is dat andere overheidsdiensten militairen weglokken door voor vergelijkbaar werk een stuk beter te betalen. Zo krijgt een commando of marinier die overstapt naar een arrestatieteam volgens de GOV 500 tot 1000 euro per maand meer.
Als je als defensie te belazerd bent om een fatsoenlijk salaris te bieden dan krijg je dit...

Als de overheid zelf al meer concurrerend is dan defensie... :') _! _O-
  maandag 12 maart 2018 @ 11:07:01 #5
285613 Verbodsbord
Verwijderd door Admin
pi_177763760
Iemand enig idee om welke eenheden het bij de Landmacht gaat?
  maandag 12 maart 2018 @ 11:10:56 #6
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177763845
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:07 schreef Verbodsbord het volgende:
Iemand enig idee om welke eenheden het bij de Landmacht gaat?
Nog niet, maar daar kom ik morgen wel achter... Het kan natuurlijk overal zijn omdat alle eenheden met een personeelstekort te maken hebben.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL maandag 12 maart 2018 @ 11:55:30 #7
147316 crew  DJMO
#trut
pi_177764711
quote:
10s.gif Op maandag 12 maart 2018 10:56 schreef AchJa het volgende:
Uit het artikel van de Telegraaf:

[..]

Als je als defensie te belazerd bent om een fatsoenlijk salaris te bieden dan krijg je dit...

Als de overheid zelf al meer concurrerend is dan defensie... :') _! _O-
uit het FOK! artikel:
Dat andere overheidsdiensten militair personeel weglokken door een beter salaris te bieden (een commando of marinier die overstapt naar bijvoorbeeld een arrestatieteam, verdient al snel 500 tot 1000 euro meer in de maand) maakt het er niet makkelijker op.

staat er gewoon in hoor :P
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
pi_177764966
quote:
0s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:10 schreef AchJa het volgende:

[..]

Nog niet, maar daar kom ik morgen wel achter... Het kan natuurlijk overal zijn omdat alle eenheden met een personeelstekort te maken hebben.
Bij 101cisbat staat al een tijdje een compagnie stil.
  maandag 12 maart 2018 @ 12:13:18 #9
13456 AchJa
Shut up!!!
  maandag 12 maart 2018 @ 22:14:25 #10
419901 Kostertjuh
Always up front!
pi_177780569
quote:
1s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:07 schreef Verbodsbord het volgende:
Iemand enig idee om welke eenheden het bij de Landmacht gaat?
Lumbl inf ook. Gaat nu fulltime werven
  dinsdag 13 maart 2018 @ 08:27:04 #11
445329 detaris
Bonenteller en rekenmeester
pi_177785113
Het jaar van verandering mensen. ^O^
  Moderator dinsdag 13 maart 2018 @ 14:19:00 #12
257132 crew  Awsom
pi_177791390
:D
pi_177950900
quote:
Mariniers lopen weg vanwege verhuizing naar Vlissingen

Het Korps Mariniers kampt met een grote leegloop doordat de kazerne in 2022 gaat verhuizen van Doorn naar Vlissingen. De militairen die nu in de provincie Utrecht zijn gestationeerd zien het niet zitten om naar Zeeland te gaan, meldt de Volkskrant.

Uit cijfers die deze week naar de Tweede Kamer worden gestuurd blijkt dat in het eerste kwartaal van dit jaar 73 mariniers vertrokken. In de voorgaande jaren waren dit er gemiddeld 23 per kwartaal.

Als de leegloop doorzet, dan is het personeelsbestand van de elite-gevechtseenheid aan het einde van het jaar met 10 procent gekrompen. "Als dit zo doorgaat is er straks geen korps meer om te verhuizen", zegt voorzitter Bert van de Wakker van de medezeggenschapscommissie van het Korps Mariniers tegen de krant.

Zorgen om banen en koophuizen
De mariniers zijn vooral bang dat hun partners in Vlissingen geen nieuwe baan kunnen vinden. Ook vrezen ze dat ze een koophuis nooit meer kwijtraken als ze weer weg willen uit de Zeeuwse stad. Daarnaast zouden er te weinig schietbanen zijn en zijn de militairen daardoor vaker van huis door schiettrainingen elders in het land.

Premier Rutte noemt de ontwikkeling "heel zorgelijk". In het televisieprogramma Goedemorgen Nederlandzei hij dat hij contact heeft gehad met staatssecretaris Visser van Defensie.

Volgens de premier is niet zeker dat de verhuizing de enige oorzaak is. "Ze zijn het aan het uitzoeken", zei Rutte. "Het zijn mensen die ongelooflijk belangrijk werk voor Nederland doen. We moeten ervoor zorgen dat ze het naar hun zin hebben. En hun gezinnen."

De Koninklijke Marine erkent dat veel mariniers hun biezen pakken, maar een woordvoerder zegt tegen de Volkskrant dat het "nog geen invloed heeft op de gevechtskracht op operaties". Wel is een eenheid tijdelijk opgeheven. "Beter twee goed gevulde squadrons, dan drie deels gevulde", is de verklaring.

Volgens Van de Wakker vertrekken vooral onderofficieren en zijn die lastig te vervangen, omdat het gemiddeld 5 tot 10 jaar duurt voor iemand onderofficier wordt.

De gemeente Utrechtse Heuvelrug, waar Doorn onder valt, noemde de verhuizing in 2012 "een sociale en economische ramp". Een pleidooi om de kazerne te renoveren werd destijds genegeerd.
Zo'n beetje ieder weldenkend mens zag dit wel aankomen (behalve AchJa, die vond dat je niet zo moet zeiken als militair als ik het me goed herinner). Valt het tij nog te keren?

[ Bericht 38% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2018 09:54:19 ]
  dinsdag 20 maart 2018 @ 10:17:06 #14
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177951339
quote:
15s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 09:52 schreef Sloggi het volgende:

Zo'n beetje ieder weldenkend mens zag dit wel aankomen (behalve AchJa, die vond dat je niet zo moet zeiken als militair als ik het me goed herinner). Valt het tij nog te keren?
Primair de reden bij de verplaatsing naar Vlissingen alleen leggen is natuurlijk veel te kort door de bocht, zie ook mijn eerdere reacties hier, het is en, en, en.

En ja, ik blijf bij mijn standpunt dat overplaatsingen er simpelweg bij horen en je idd niet moet janken. Toen bv. de KMS Weert gesloten werd en men naar Ermelo moest was er ook niemand aan het janken, de bakermat werd in Weert opgerold, achterin de YA4442 geflikkerd en in Ermelo weer uitgerold. Toen Den Helder en Ede dicht gingen en iedereen naar de Peel moest zat men ook niet te janken en pakte men gewoon de tas in om vervolgens in het zuiden wakker te worden...

En bij de mariniers zou dat niet veel anders zijn geweest mits de beloofde infra/ spullen/ regelingen/ oefengebieden/ legering/ schietbanen en noem alles maar op ook geregeld waren en daar schort het gewoon aan. Tel daar de brakke arbeidsvoorwaarden bij op en je hebt het schoolvoorbeeld van slecht werkgeverschap waardoor mensen in de gilopa de poort uitrennen.

En dan laat ik het feit dat je elke drie jaar moet solliciteren op een andere functie nog even achterwege. Als je 25 jaar op dezelfde locatie hebt kunnen werken heb je gewoon geluk gehad.

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 20-03-2018 10:23:23 ]
pi_177951666
Prima hoor, maar kijk eens naar de ligging. Vlissingen ligt echt in niemandsland. Er is geen werkgelegenheid, er zijn geen huizen, het is een doods gat. Voor je in Rotterdam zit ben je 1:30 uur verder, Utrecht ligt op bijna twee uur. De Peel ligt op (veel) minder dan een uur van Nijmegen, Arnhem, Eindhoven en Den Bosch, Utrecht ligt op 1:15 uur. Ermelo ligt op 40 minuten van Utrecht.

Daarbij veranderen de tijden. Het vrouwtje zit niet meer vrolijk thuis voor de kinderen te zorgen, zij wil ook een baan. Sterker nog, heeft een baan nodig om rond te komen. Wat moet je dan in Vlissingen doen? Garnalen pellen? En ze moet ook maar zin hebben om haar hele hebben en houden in te pakken en naar die uithoek te verkassen.

Verder heb je helemaal gelijk als het gaat om arbeidsvoorwaarden en voorzieningen.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 20-03-2018 10:37:04 ]
  dinsdag 20 maart 2018 @ 11:03:52 #16
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177952315
quote:
14s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 10:36 schreef Sloggi het volgende:
Prima hoor, maar kijk eens naar de ligging. Vlissingen ligt echt in niemandsland. Er is geen werkgelegenheid, er zijn geen huizen, het is een doods gat. Voor je in Rotterdam zit ben je 1:30 uur verder, Utrecht ligt op bijna twee uur. De Peel ligt op (veel) minder dan een uur van Nijmegen, Arnhem, Eindhoven en Den Bosch, Utrecht ligt op 1:15 uur. Ermelo ligt op 40 minuten van Utrecht.

Daarbij veranderen de tijden. Het vrouwtje zit niet meer vrolijk thuis voor de kinderen te zorgen, zij wil ook een baan. Sterker nog, heeft een baan nodig om rond te komen. Wat moet je dan in Vlissingen doen? Garnalen pellen? En ze moet ook maar zin hebben om haar hele hebben en houden in te pakken en naar die uithoek te verkassen.

Verder heb je helemaal gelijk als het gaat om arbeidsvoorwaarden en voorzieningen.
Je kunt ook niet verhuizen en genoegen nemen met een weekendhuwelijk icm flex mogelijkheden. En als we het dan toch over uithoeken hebben, we kunnen al die mariniers ook oppakken en op de Mokbaai flikkeren... :')
pi_177952399
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 11:03 schreef AchJa het volgende:

[..]

Je kunt ook niet verhuizen en genoegen nemen met een weekendhuwelijk icm flex mogelijkheden. En als we het dan toch over uithoeken hebben, we kunnen al die mariniers ook oppakken en op de Mokbaai flikkeren... :')
Met die houding mis je zó veel goede mensen. Vroeger werkte dat, maar mensen zitten daar niet meer op te wachten. Zeker niet als ze andere opties hebben in de 'echte' wereld, en dat hebben de goeien altijd wel, zeker in de huidige arbeidsmarkt. Mariniers zijn al 6+ maanden per jaar van huis, en dan flikker je ze ook nog in Vlissingen of op Texel neer? Lekker hoor, ben je een keer 'thuis' ben je alsnog 5/7 van de tijd weg van je gezin. En dan vervolgens als werkgever klagen dat je zo weinig goede krachten vindt en behoudt.

Kom op zeg, hoeveel boter heb je dan op je hoofd?
  dinsdag 20 maart 2018 @ 11:10:15 #18
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177952431
Eens met Achja. Ik geloof ook niet dat die verhuizing het probleem is. Genoeg Brabanders die bijv in Den Helder werken.

Als je naar de cijfers kijkt valt het wel mee. 74 personen. Dat verloop is gewoon vergelijkbaar met dat bij de Landmacht. Ook daar zijn het vooral (jonge) onderofficieren.

Reden is vooral het aantrekken van de arbeidsmarkt icm onaantrekkelijke arbeidsvoorwaarden bij Defensie. Als je bij Defensie werkte wist je al dat je niet altijd om de hoek zou werken, daar is niks veranderd.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 11:12:10 #19
286575 Roces18
Chef de party
pi_177952459
quote:
2s.gif Op maandag 12 maart 2018 11:55 schreef DJMO het volgende:

[..]

uit het FOK! artikel:
Dat andere overheidsdiensten militair personeel weglokken door een beter salaris te bieden (een commando of marinier die overstapt naar bijvoorbeeld een arrestatieteam, verdient al snel 500 tot 1000 euro meer in de maand) maakt het er niet makkelijker op.

staat er gewoon in hoor :P
Lijkt mij dikke vette onzin. Weglokken (zal best) maar dat salaris is echt geen 500 tot 1000 euro meer.

Daarnaast lijkt het mij vrij stug dat er een probleem is om voldoende mannen te vinden. Bij elke sollicitatieronde heb je zo 100 man per vacature. Maar als je iedereen afwijst omdat de ene teen langer is dan de ander dan moet je het lekker zelf weten.

|:(
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
  dinsdag 20 maart 2018 @ 11:12:29 #20
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177952461
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 11:08 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Met die houding mis je zó veel goede mensen. Vroeger werkte dat, maar mensen zitten daar niet meer op te wachten. Zeker niet als ze andere opties hebben in de 'echte' wereld, en dat hebben de goeien altijd wel, zeker in de huidige arbeidsmarkt. Mariniers zijn al 6+ maanden per jaar van huis, en dan flikker je ze ook nog in Vlissingen of op Texel neer? Lekker hoor, ben je een keer 'thuis' ben je alsnog 5/7 van de tijd weg van je gezin. En dan vervolgens als werkgever klagen dat je zo weinig goede krachten vindt en behoudt.

Kom op zeg, hoeveel boter heb je dan op je hoofd?
Dat in het algemeen de maatschappij zo veranderd is dat de -ouderwetse- behandeling van werknemers niet meer aansluit ben ik het wel mee eens.
Defensie verwacht eigenlijk nog steeds mensen die bereid zijn 24/7 in iedere uithoek van het land of de wereld te komen opdraven. Het vrouwtje zit thuis aardappels te schillen en vind alles wel best. Dat is niet meer zo inderdaad. En bovendien betalen ze te weinig om dat vrouwtje thuis neer te zetten, dus moet ze welk werken. Een onmogelijke combinatie.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 11:15:08 #21
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_177952511
quote:
7s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 11:08 schreef Sloggi het volgende:

[..]

Met die houding mis je zó veel goede mensen. Vroeger werkte dat, maar mensen zitten daar niet meer op te wachten. Zeker niet als ze andere opties hebben in de 'echte' wereld, en dat hebben de goeien altijd wel, zeker in de huidige arbeidsmarkt. Mariniers zijn al 6+ maanden per jaar van huis, en dan flikker je ze ook nog in Vlissingen of op Texel neer? Lekker hoor, ben je een keer 'thuis' ben je alsnog 5/7 van de tijd weg van je gezin. En dan vervolgens als werkgever klagen dat je zo weinig goede krachten vindt en behoudt.

Kom op zeg, hoeveel boter heb je dan op je hoofd?
Hoe naief ben je om als marinier aan de slag te gaan en te denken dat je er ook nog een ruim sociaal leven aan overhoudt. Dan had je maar naar de pleunen moeten gaan, dan kun je zitten. (Rave ff voor zijn).

En trouwens, als jij denkt dat je binnen een uur vanuit de Peel in de bewoonde wereld zit heb ik nieuws voor je... :')
  dinsdag 20 maart 2018 @ 11:15:08 #22
286575 Roces18
Chef de party
pi_177952512
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 11:12 schreef LXIV het volgende:

[..]

Defensie verwacht eigenlijk nog steeds mensen die bereid zijn 24/7 in iedere uithoek van het land of de wereld te komen opdraven. Het vrouwtje zit thuis aardappels te schillen en vind alles wel best. Dat is niet meer zo inderdaad. En bovendien betalen ze te weinig om dat vrouwtje thuis neer te zetten, dus moet ze welk werken. Een onmogelijke combinatie.
Nee, bij het AT is het lekker geregeld wou je zeggen _O-
melksommelier en vertrouwenspersoon fok
pi_177952513
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 11:12 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Lijkt mij dikke vette onzin. Weglokken (zal best) maar dat salaris is echt geen 500 tot 1000 euro meer.

Daarnaast lijkt het mij vrij stug dat er een probleem is om voldoende mannen te vinden. Bij elke sollicitatieronde heb je zo 100 man per vacature. Maar als je iedereen afwijst omdat de ene teen langer is dan de ander dan moet je het lekker zelf weten.

|:(
Voor het Korps en KCT is het echt wel moeilijk goed personeel te vinden. Schrijf je maar eens in voor de gein in voor de POST/MAST.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 11:16:39 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177952551
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 11:15 schreef Roces18 het volgende:

[..]

Nee, bij het AT is het lekker geregeld wou je zeggen _O-
Dat is ook slecht mbt work-life, maar daar wordt dat dan financieel beter gecompenseerd.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177952641
quote:
1s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 11:15 schreef AchJa het volgende:

[..]

Hoe naief ben je om als marinier aan de slag te gaan en te denken dat je er ook nog een ruim sociaal leven er aan overhoudt. Dan had je maar naar de pleunen moeten gaan, dan kun je zitten. (Rave ff voor zijn).
Dus daarom moet dat beetje sociale leven dat je nog hebt maar helemaal verdwijnen? Iedereen weet dat dat bij de baan hoort, maar dat betekent niet dat je dat nadeel nog maar even zonder gevolgen kunt vergroten.

quote:
En trouwens, als jij denkt dat je binnen een uur vanuit de Peel in de bewoonde wereld zit heb ik nieuws voor je... :')
Ik woon er zo'n beetje om de hoek.

https://www.google.nl/map(...)7225!2d51.441642!3e0

https://www.google.nl/map(...)264!2d51.8125626!3e0

https://www.google.nl/map(...)296!2d51.9851034!3e0

https://www.google.nl/maps/dir/51.5381709,5.8471622/''s-Hertogenbosch'/@51.6389934,5.4376945,11z/data=!3m1!4b1!4m9!4m8!1m0!1m5!1m1!1s0x47c6ee37ad3edd37:0x400de5a8d1e7c50!2m2!1d5.3036748!2d51.6978162!3e0

https://www.google.nl/map(...)201!2d52.0907374!3e0

Alleen het OV is kut, maar dat geldt voor zo'n beetje elke kazerne / basis.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')