abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_177686534
registreer om deze reclame te verbergen
Originele OP

quote:
Kan je een christen of moslim zijn terwijl je niet gelooft dat bepaalde verhalen in de bijbel of koran daadwerkelijk hebben plaatsgevonden. Dan heb ik het over het verhaal van Noah of het genesis scheppingsverhaal.
pi_177686589
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 14:55 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]
.... ooit een nieuwe hemel en aarde komen....
Oh maar wie gaan er dan in de nieuwe aarde wonen als iedereen in de hemel is? Komen er nieuwe mensen?
pi_177688000
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 12:55 schreef hoatzin het volgende:

[..]

Ieder mens doet zonde volgens de bijbel. De mensen die dus in de hemel zijn hebben ook flink gezondigd, daar zitten zelfs meervoudige moordenaars bij (denk aan David bv). Als ze in de hemel ineens niet meer kunnen zondigen, dan hebben ze blijbaar geen vrije wil meer, dus zijn het robots.
Daarom zal God ook uiteindelijk een oordeel vellen over de alle mensen die ooit op de aarde geleefd hebben.
Dus wie er wel of niet in de hemel komen is aan God.
Maar david leefde nog voordat Jezus er was.
En hoe het met het oordeel daarover gaat weet ik niet.
Maar Wij leven in de periode na Jezus komst.
Dus als je nu in deze tijd in God en Jezus en de Heilige Geest geloofd, zul je gered zijn, zo duidelijk is de bijbel.
Het gaat aller eerst om het geloof, en in geloof mag je vragen om vergeving van je zonden.
Het zegt dus niet dat iemand die geloofd ineens geen zondige dingen zal doen.
daarvoor zijn we nog steeds mens en is het het geweten dat aan ons knaagt dat ons bijvoorbeeld zegt dat het geloof niet voor jou is omdat je dit en dat gedaan hebt of doet, maar dat is de dus die "boze" die we moeten weerstaan door te zeggen dat we in Jezus gerechtvaardigd zijn en dat hij voor onze zonden aan het kruis gehangen heeft en na 3 dagen weer opgestaan.
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 8 maart 2018 @ 16:48:43 #4
74056 ToT
The Gothfather
pi_177688049
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 16:46 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Daarom zal God ook uiteindelijk een oordeel vellen over de alle mensen die ooit op de aarde geleefd hebben.
Dus wie er wel of niet in de hemel komen is aan God.
Maar david leefde nog voordat Jezus er was.
En hoe het met het oordeel daarover gaat weet ik niet.
Maar Wij leven in de periode na Jezus komst.
Dus als je nu in deze tijd in God en Jezus en de Heilige Geest geloofd, zul je gered zijn, zo duidelijk is de bijbel.
Het gaat aller eerst om het geloof, en in geloof mag je vragen om vergeving van je zonden.
Het zegt dus niet dat iemand die geloofd ineens geen zondige dingen zal doen.
daarvoor zijn we nog steeds mens en is het het geweten dat aan ons knaagt dat ons bijvoorbeeld zegt dat het geloof niet voor jou is omdat je dit en dat gedaan hebt of doet, maar dat is de dus die "boze" die we moeten weerstaan door te zeggen dat we in Jezus gerechtvaardigd zijn en dat hij voor onze zonden aan het kruis gehangen heeft en na 3 dagen weer opgestaan.
Dus in de hemel kun je ook gewoon nog steeds zondigen, zolang je maar in Jezus gelooft?
pi_177688077
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 15:33 schreef Hexx. het volgende:

[..]

Oh maar wie gaan er dan in de nieuwe aarde wonen als iedereen in de hemel is? Komen er nieuwe mensen?
sowieso alle gelovigen met een vernieuwd/ verheerlijkt lichaam.
Het oude vleselijke lichaam dat we nu hebben is vergankelijk, maar als je geloofd en sterft krijg je een onvergankelijk lichaam.
misschien wordt het eens tijd dat je de bijbel gaat lezen ;)
staat het ook in beschreven. en eventueel christenen in je buurt opzoeken, om vragen aan te stellen. aangezien ik ook niet continu hier op het forum ben. :)
I'm no longer a slave of fear.
I am a child of God
God is not dead.
  donderdag 8 maart 2018 @ 17:14:51 #6
74056 ToT
The Gothfather
pi_177688588
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 16:49 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Het oude vleselijke lichaam dat we nu hebben is vergankelijk, maar als je geloofd en sterft krijg je een onvergankelijk lichaam.
staat het ook in beschreven. en eventueel christenen in je buurt opzoeken, om vragen aan te stellen. aangezien ik ook niet continu hier op het forum ben. :)
Wat is voor God de meerwaarde van jouw geloof in dit soort dingen?
Als je Hem in het hiernamaals zou zien, geloof je wel.
Waarom is het zo belangrijk dat je in het hier en nu in Hem gelooft? En ALS het zo belangrijk is dat je in Hem gelooft, waarom laat hij niks van zich merken en zijn er zo ongelooflijk veel bewijzen TEGEN de Bijbelse verhalen?
  donderdag 8 maart 2018 @ 18:11:55 #7
74056 ToT
The Gothfather
pi_177689751
En wat als je verstand het van je opvoeding wint? Als je te rationeel ingesteld bent en te veel naar alle bewijzen kijkt die glashard aantonen dat de zondvloed nooit plaats heeft kunnen vinden, en dat het verhaal van Mozes niet kan kloppen? Of dat je beseft dat er nooit een vrouw uit mannelijke chromosomen gemaakt kon worden die daarna ook nog zoons met die man kon krijgen waarvan de ene de andere doodsloeg en een gezin ging stichten?

Als je deze dingen niet kunt geloven door rationeel verstand, ben je dan echt voor altijd verloren? Ben je dan echt nutteloos in de ogen van God en word je in het allesverterende vuur geworpen? Is gezond verstand hebben een onoverkomelijke zonde?
pi_177690180
quote:
2s.gif Op donderdag 8 maart 2018 18:11 schreef ToT het volgende:
En wat als je verstand het van je opvoeding wint? Als je te rationeel ingesteld bent en te veel naar alle bewijzen kijkt die glashard aantonen dat de zondvloed nooit plaats heeft kunnen vinden, en dat het verhaal van Mozes niet kan kloppen? Of dat je beseft dat er nooit een vrouw uit mannelijke chromosomen gemaakt kon worden die daarna ook nog zoons met die man kon krijgen waarvan de ene de andere doodsloeg en een gezin ging stichten?

Als je deze dingen niet kunt geloven door rationeel verstand, ben je dan echt voor altijd verloren? Ben je dan echt nutteloos in de ogen van God en word je in het allesverterende vuur geworpen? Is gezond verstand hebben een onoverkomelijke zonde?
Allemaal de schuld van die zondeval. We hadden maar dom moeten blijven.
pi_177692050
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 01:19 schreef MrAero het volgende:

[..]

Waarom heb je het steeds over het leven en de keuzes die we maken? Een mensenleven vergeleken met een eeuwigheid is letterlijk niks, dus dat kunnen we in deze buiten beschouwing laten. We hebben het puur over God's perspectief.
Je kan wel zeggen dat een mensenleven niets is, omwille van tijd maar voor God is een eeuwigheid niets en een enkel (mensen)leven veel meer dan dat.
quote:
Dus stel ik ben God en ik ben een persoon aan het maken. Terwijl ik deze persoon aan het maken ben weet ik al of deze persoon naar de hemel zal gaan of in de hel zal belanden. Dat weet ik al, want ik ben alwetend. Waarom zou ik dan iemand maken waarvan ik weet dat diegene naar de hel zal gaan? Waarom nog de moeite nemen om die persoon te laten leven op Aarde? Waarom niet meteen het hellevuur inwerpen? Daar ging hij toch al eindigen, dat wist ik namelijk al, ongeacht de keuzes die hij ging maken of hoe diegene z'n leven zou leiden: ik wist dat hij naar de hel zou gaan, nog voordat hij geboren was.
Waarom auto's maken als je toch weet dat het op de schroothoop belandt? Een mensenleven heeft zijn eigen waarde, anders zouden er niet zoveel (tevergeefs) aan vast klampen.
quote:
Wat voor een zieke, sadistische, monsterlijke God moet je wel niet zijn om zoiets te hebben van "ach, vrije wil he, hup, naar de aarde jij, Lucifer wacht op je als je dood bent."
Dus als je gewaarschuwd wordt maar toch je vingers brandt, dan is dat niet jouw schuld?
Maar stelt dat je zo'n God toch een zieke, sadistische en monsterlijke God zou noemen, wat wilde je dan? Is een "god" die niet weet wat je gaat doet aannemelijker? Hoe kan je zo'n god nog God noemen?
807c097c10b4f8dc91a0abace5978b725f53d86a.jpg
quote:
Waarom Łberhaupt mensen nog laten leven op Aarde? God kent de uitkomst van elke keuze die je ooit gaat maken, waarom niet meteen iemand naar de hel of naar de hemel sturen? Het is niet alsof je God kan verrassen door een ander pad in te slaan met je leven, dat wist Hij namelijk ook al. Waarom dit nietszeggende toneelstukje hier op Aarde gedurende 80-90 jaar (als je mazzel hebt)?
Waarom zou God mensen niet laten leven enkel omdat God weet wat voor ons ligt? Waarom zou God iets meteen moeten doen als tijd geen enkele belemmering is voor hem?
quote:
God weet ook al of jij in de hemel belandt of in de hel. Maakt niet uit wat je nu doet, God wist al wat je ging doen. "Als ik nu mn vrouw vermoordt ga ik naar de hel, anders ging ik mss naar de hemel. Dat is dus mijn vrije keuze." Ja, leuk voor je, maar God weet al wat je zou doen. Hij had je dus net zo goed meteen naar je eindbestemming kunnen brengen.
God koos voor wat anders, een beproeving waarbij je kan kiezen om je vrouw te vermoorden of niet. De tocht naar de eindbestemming wordt ons "gegund". Het lijkt mij dat je achteraf moeilijk kan klagen over je lot mocht het zover komen, je zal hooguit verrast kunnen zijn dat er sprake is van een (eeuwige) eindbestemming.
pi_177692481
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:05 schreef up7 het volgende:

[quote]
Waarom auto's maken als je toch weet dat het op de schroothoop belandt?
Ah, die vergelijking klopt niet helemaal. De schroothoop is een onvermijdelijk einde van het 'leven' van een auto. Bij een mensenleven heb je 2 mogelijke einden: hel of hemel.

Dan kan je beter een vergelijking leggen tussen een auto die werkt (hemel) en een auto die niet werkt (hel). Dus inderdaad, waarom zou je een auto maken die niet werkt?

quote:
Dus als je gewaarschuwd wordt maar toch je vingers brandt, dan is dat niet jouw schuld?
Welke waarschuwing heb je het over? Ik ben nooit gewaarschuwd. Of heb je het over dat boek van 2000 jaar oud dat vol staat met tegenstrijdigheden en onmogelijkheden die ik dan maar blind als waarheid moet aannemen? Waarom krijg ik geen waarschuwing zoals Mozes die kreeg? Staffen die in slangen veranderen, struiken die in brand staan en niet verbranden. Met zulke dingen heb je tenminste een reden om te gaan geloven. Zonder die dingen is het niets meer dan een sprookjesverhaal die je gewoon maar voor waar moet aannemen.

quote:
Maar stelt dat je zo'n God toch een zieke, sadistische en monsterlijke God zou noemen, wat wilde je dan? Is een "god" die niet weet wat je gaat doet aannemelijker? Hoe kan je zo'n god nog God noemen?
Precies! Dat is mijn punt :) Ik vind het niet-bestaan van God veel aannemelijker dan het bestaan van een alwetende God. Daar begon de discussie mee, jij vroeg welke eigenschappen van God dubieus zijn, en we zijn begonnen met Zijn alwetendheid.

quote:
Waarom zou God mensen niet laten leven enkel omdat God weet wat voor ons ligt? Waarom zou God iets meteen moeten doen als tijd geen enkele belemmering is voor hem?
Omdat het compleet overbodig is? Na miljoenen jaren in de hel te hebben gebrand zal je je echt niks meer herinneren van je plusminus 80 jaar op aarde. En dan heb je nog een eeuwigheid te gaan. Ik kan me niet eens meer herinneren wat ik vorige week dinsdag heb gegeten :')

quote:
God koos voor wat anders, een beproeving waarbij je kan kiezen om je vrouw te vermoorden of niet. De tocht naar de eindbestemming wordt ons "gegund". Het lijkt mij dat je achteraf moeilijk kan klagen over je lot mocht het zover komen, je zal hooguit verrast kunnen zijn dat er sprake is van een (eeuwige) eindbestemming.
Maar dat hele 'God oordeelt over je na je dood'-idee is onzin, God heeft dat oordeel al geveld op het moment dat Hij je maakte. Je kan inderdaad niet klagen over je lot, die keuzes waren immers aan jou, maar als dat lot een eeuwigheid in de hel is kan je ZEKER wel klagen over het feit dat God dat al wist voordat Hij je geboren liet worden. Laat me dan lekker niet geboren worden, dat zou me een eeuwigheid in de hel hebben bespaard. Maar nee, God heeft mij 'de tocht naar de eindbestemming gegund'. Nou, bedankt he :')

Sta daar gewoon eens even bij stil. Stel jij bent God. En je maakt iemand waarvan je weet "oh, die eindigt in de hel". Waarom ga je dan nog door? Het is toch echt jouw schuld dat die persoon voor eeuwig zal branden. Aan die persoon kan het niet liggen, die is nog niet eens geboren.
pi_177692488
quote:
2s.gif Op donderdag 8 maart 2018 18:11 schreef ToT het volgende:
En wat als je verstand het van je opvoeding wint? Als je te rationeel ingesteld bent en te veel naar alle bewijzen kijkt die glashard aantonen dat de zondvloed nooit plaats heeft kunnen vinden, en dat het verhaal van Mozes niet kan kloppen?
Welke bewijzen zijn er en welke hypotheses zijn daarbij gebruikt?
quote:
Als iets niet waar is, dan is iets niet waar. Ook voor God, of beter gezegd juist voor God. Je zal dus eerst moeten bekijken welke "bijbe(verhalen)l" je voor geÔnspireerd door God aanvaard.
  donderdag 8 maart 2018 @ 20:39:46 #12
74056 ToT
The Gothfather
pi_177692729
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:28 schreef up7 het volgende:

[..]

Welke bewijzen zijn er en welke hypotheses zijn daarbij gebruikt?

[..]

Als iets niet waar is, dan is iets niet waar. Ook voor God, of beter gezegd juist voor God. Je zal dus eerst moeten bekijken welke "bijbe(verhalen)l" je voor geÔnspireerd door God aanvaard.
Nou wat de zondvloed alleen al betreft:

Maar goed, feitelijk zeg je dus Pick & choose wat je gelooft? :)
pi_177692739
Nog een vergelijking omdat ik me verveel: Stel er zijn 3 deuren. Achter 2 deuren staan dikke Ferrari's, maar er is 1 deur waarachter een paar leeuwen zitten die je zullen verscheuren.

Jij weet welke deur dat is. Een vriend van je moet 1 van de deuren open gaan doen. Jij weet welke deur hij zal gaan kiezen, dat heeft hij je van tevoren ingefluisterd.

Nu is de keuze aan jou: ga je je vriend een deur laten openen, of laat je hem niet meedoen? Dat mag hier namelijk, jij bepaalt of hij meedoet of niet.

Als hij de slechte deur heeft gekozen, en je laat hem meedoen, dan is het toch jouw schuld dat hij dood is? "Nee, het was zijn eigen keuze, ik wilde hem gewoon het plezier van het meedoen gunnen". Nee, bullshit, het is wel jouw schuld. Had hem gewoon niet mee laten doen. Je wist wat er zou gebeuren en je liet hem alsnog meedoen.

Dit spelletje speelt God dus met elk van ons. Hij weet welke keuzes wij maken en wat onze eindbestemming zal zijn, nog voordat we geboren zijn. Erg leuk voor de mensen die naar de hemel gaan, maar de mensen die naar de hel gaan zullen zoiets hebben van "Wtf God? Waarom liet je ons meedoen? Je wist wat er ging gebeuren. Oh, je wilde ons het meedoen gunnen? Nou, bedankt."

Of zou jij je niet schuldig voelen als je je vriend die de slechte deur had gekozen liet meedoen?

[ Bericht 9% gewijzigd door MrAero op 08-03-2018 21:05:28 ]
pi_177694248
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 16:49 schreef sjoemie1985 het volgende:

[..]

Dus die in de hemel zijn komen met een nieuw lichaam op de nieuwe aarde wonen?
Want eigenlijk beantwoordt die post van jou mijn vraag niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door anoniem_081220181055 op 08-03-2018 21:38:23 ]
  donderdag 8 maart 2018 @ 22:05:57 #15
74056 ToT
The Gothfather
pi_177695255
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:40 schreef MrAero het volgende:
Nog een vergelijking omdat ik me verveel: Stel er zijn 3 deuren. Achter 2 deuren staan dikke Ferrari's, maar er is 1 deur waarachter een paar leeuwen zitten die je zullen verscheuren.

Jij weet welke deur dat is. Een vriend van je moet 1 van de deuren open gaan doen. Jij weet welke deur hij zal gaan kiezen, dat heeft hij je van tevoren ingefluisterd.

Nu is de keuze aan jou: ga je je vriend een deur laten openen, of laat je hem niet meedoen? Dat mag hier namelijk, jij bepaalt of hij meedoet of niet.

Als hij de slechte deur heeft gekozen, en je laat hem meedoen, dan is het toch jouw schuld dat hij dood is? "Nee, het was zijn eigen keuze, ik wilde hem gewoon het plezier van het meedoen gunnen". Nee, bullshit, het is wel jouw schuld. Had hem gewoon niet mee laten doen. Je wist wat er zou gebeuren en je liet hem alsnog meedoen.

Dit spelletje speelt God dus met elk van ons. Hij weet welke keuzes wij maken en wat onze eindbestemming zal zijn, nog voordat we geboren zijn. Erg leuk voor de mensen die naar de hemel gaan, maar de mensen die naar de hel gaan zullen zoiets hebben van "Wtf God? Waarom liet je ons meedoen? Je wist wat er ging gebeuren. Oh, je wilde ons het meedoen gunnen? Nou, bedankt."

Of zou jij je niet schuldig voelen als je je vriend die de slechte deur had gekozen liet meedoen?
Check anders het Youtube kanaal van Nonstampcollector; die heeft meer van dit soort vergelijkingen! :Y
pi_177696214
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:28 schreef MrAero het volgende:

[..]

Ah, die vergelijking klopt niet helemaal. De schroothoop is een onvermijdelijk einde van het 'leven' van een auto. Bij een mensenleven heb je 2 mogelijke einden: hel of hemel.
Of het nuttig is om auto's of mensen te maken hangt toch niet af van het aantal mogelijke "bestemmingen"? Je stelt immers dat het onlogisch is dat hemel en hel bestaan omdat het dit leven overbodig maakt.
quote:
waarom niet meteen iemand naar de hel of naar de hemel sturen?
Waarom de auto niet meteen naar de (eeuwige) schroothoop sturen?
quote:
Dan kan je beter een vergelijking leggen tussen een auto die werkt (hemel) en een auto die niet werkt (hel). Dus inderdaad, waarom zou je een auto maken die niet werkt?
Je doet nu alsof mensen die in de hel belandden "foutjes" van God zijn. Dat is niet het geval. Elk wezen doet wat God bedoeld heeft.
17257631632_f1f3306c80_b.jpg
quote:
Welke waarschuwing heb je het over? Ik ben nooit gewaarschuwd.
Je voelt je niet gewaarschuwd? Zie je geen enkele waarheid/nut in (de) "verhalen"?
quote:
Omdat het compleet overbodig is? Na miljoenen jaren in de hel te hebben gebrand zal je je echt niks meer herinneren van je plusminus 80 jaar op aarde.
Dat is niet het juiste perspectief. Je kunnen ons voortplanten. Het gaat dus niet om 80-90 jaar maar om de honderdduizenden jaren die we nu al op onze teller hebben staan. Dat is de werkelijke test, kunnen we het nog een paar miljard jaar of langer volhouden als mens of komen we eerder tot ons eind? Ik heb geen idee, maar wanneer of wat het ook wordt, God wist het altijd al.

Een week, 80-90 jaar of een paar miljard jaar is nog steeds niets vergeleken met een eeuwigheid, maar dat bepaalt niet of het nut gehad heeft. Een baby die na een week komt te overlijden is 100% de moeite waard geweest. Jij noemt het overbodig, waarom niet direct naar de hemel toesturen maar je vergeet hemel en hel niet kunnen bestaan zonder een test (die allesbepalend is).
quote:
Maar nee, God heeft mij 'de tocht naar de eindbestemming gegund'. Nou, bedankt he :')
Je kan nu toch moeilijk ontkennen niet gewaarschuwd zijn mocht het er ooit van komen. ;)
pi_177696526
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 22:42 schreef up7 het volgende:

[..]

Of het nuttig is om auto's of mensen te maken hangt toch niet af van het aantal mogelijke "bestemmingen"? Je stelt immers dat het onlogisch is dat hemel en hel bestaan omdat het dit leven overbodig maakt.

[..]

Waarom de auto niet meteen naar de (eeuwige) schroothoop sturen?
Je snapt m'n vergelijking niet helemaal. Misschien lukt het beter met de vergelijking die ik erna postte.

quote:
Je doet nu alsof mensen die in de hel belandden "foutjes" van God zijn. Dat is niet het geval. Elk wezen doet wat God bedoeld heeft.
Precies. Alles wat we doen is God z'n bedoeling. Ook Hitler z'n Holocaust. Hitler heeft God's bedoeling uitgevoerd, en nu mag hij daar eeuwig voor branden. Ik hoop dat ie tijd heeft om God een bedankkaartje te sturen :+

quote:
Je voelt je niet gewaarschuwd? Zie je geen enkele waarheid/nut in (de) "verhalen"?
Natuurlijk niet :') Kinderen worden niet geboren zonder sperma. Je kan water niet in wijn toveren. ZeŽen splijten niet open met het gebaar van een staf. Die dingen kan je alleen geloven als je (goed :+)gelovig bent. Zie je de paradox?

quote:
Een week, 80-90 jaar of een paar miljard jaar is nog steeds niets vergeleken met een eeuwigheid, maar dat bepaalt niet of het nut gehad heeft. Een baby die na een week komt te overlijden is 100% de moeite waard geweest.
Natuurlijk, voor die ouders van die baby is dat de moeite waard geweest. Voor die baby zelf niet zozeer.

quote:
Jij noemt het overbodig, waarom niet direct naar de hemel toesturen maar je vergeet hemel en hel niet kunnen bestaan zonder een test (die allesbepalend is).
Een test waarvan de uitkomst al bij de supervisor van die test bekend is. Ja, heel nuttig. Ik noem dat overbodig. Net zoiets als 'testen of ik iets breek door van een flatgebouw af te springen'. Ik weet het antwoord al, ik hoef dat dus niet uit te testen. Hoe leuk ik het ook zou vinden om even door de lucht te vliegen.

[ Bericht 1% gewijzigd door MrAero op 08-03-2018 23:03:58 ]
pi_177697267
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:40 schreef MrAero het volgende:

Dat je een vriend niet voor de leeuwen moet gooien dat spreekt voor zich. Maar wat als je vriend een deur wil openen waar een Ferrari achter zit? Zijn er dan redenen om je vriend dan niet mee te laten doen? Ik neem aan dat het om een vriend gaat die je goed kent?

Stel nu dat je weet dat je vriend roekeloos is en zich met zo'n snelle auto zich te pletter rijdt, wat zegt het over jou als je hem dan toch die deur laat openen? Heb je dan niet (net zo goed) hel verdient?

Maar wat doe je met het risico dat je vriend zich bedenkt en toch een andere deur opent? Hij weet immers, maak ik althans op, niet wat er achter de deuren schuil gaat. Had je dat dan van je vriend moeten weten? Dat is het probleem hier, geen enkel mens heeft "absolute" kennis over een ander mens, vriend of niet.
quote:
Is God een vriend van hen die uit vrije wil kwaad doen? De test is niet het openen van deuren maar wat jij besluit te doen.
quote:
Waarom zou je je vriend een "slechte" deur laten kiezen en waarom is het een vriend?
pi_177697524
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 23:30 schreef up7 het volgende:

[..]

Dat je een vriend niet voor de leeuwen moet gooien dat spreekt voor zich. Maar wat als je vriend een deur wil openen waar een Ferrari achter zit? Zijn er dan redenen om je vriend dan niet mee te laten doen? Ik neem aan dat het om een vriend gaat die je goed kent?
Dan kan je hem gewoon laten meedoen natuurlijk. Zal hij blij mee zijn. Net zoals mensen in de hemel blij zijn dat God ze geboren heeft laten worden.

quote:
Stel nu dat je weet dat je vriend roekeloos is en zich met zo'n snelle auto zich te pletter rijdt, wat zegt het over jou als je hem dan toch die deur laat openen? Heb je dan niet (net zo goed) hel verdient?
Jezus.. :') Het is een voorbeeld. Je kan het vervangen met alles wat je maar kan bedenken waar je die vriend blij mee kan maken. Alles wat een betere optie is dan "door leeuwen verscheurd worden." Ik wist niet dat ik het zo letterlijk uit moest leggen.. :')

quote:
Maar wat doe je met het risico dat je vriend zich bedenkt en toch een andere deur opent? Hij weet immers, maak ik althans op, niet wat er achter de deuren schuil gaat. Had je dat dan van je vriend moeten weten? Dat is het probleem hier, geen enkel mens heeft "absolute" kennis over een ander mens, vriend of niet.
Oke, ik moest het duidelijk dus echt letterlijk, woord voor woord aan je uitleggen.. :') Ja, je weet 100% zeker welke deur je vriend gaat kiezen. Dat is een eigenschap die ik toebedeel aan dat hypothetische spelletje, net zoals alwetendheid een eigenschap is die wij toebedelen aan God.

quote:
Is God een vriend van hen die uit vrije wil kwaad doen? De test is niet het openen van deuren maar wat jij besluit te doen.
Er is geen test. Waarom denk je hier zo moeilijk over :') Het is een hypothetisch spelletje. Wat zou je doen als je vriend de verkeerde deur open gaat maken? Stoppen of laten meedoen?

quote:
Waarom zou je je vriend een "slechte" deur laten kiezen
Iedereen zou natuurlijk zeggen dat die vriend niet mee moet doen. Dat is het hem nou juist. God doet dat wel met ons.

quote:
en waarom is het een vriend?
Hou op hoor :') wat maakt dat nou uit? Een vriend, een kennis, je eigen kind, je lieve moeke, een vreemdeling. Maakt geen reet uit voor dit spelletje. Het punt is dat niemand zou zeggen "doe maar mee en kies een deur!" als ze zouden weten dat diegene werd opgevreten door leeuwen. Dat is m'n punt met deze hypothetische situatie. God doet dat namelijk wel. Hij weet welke keuze we gaan maken en of we daarmee naar de hel gaan (de leeuwen) of naar de hemel (de ferrari). Als we naar de hel gaan zegt God dus gewoon "doe maar mee, kies een deur, geniet van het spelletje!" Ja, bedankt.. :')

Echt hoor, ik kan het niet beter uitleggen dan dit, dus als je het nog niet snapt geef ik het op en zeg ik aju _O-

[ Bericht 3% gewijzigd door MrAero op 08-03-2018 23:50:43 ]
pi_177697820
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 22:55 schreef MrAero het volgende:

Precies. Alles wat we doen is God z'n bedoeling. Ook Hitler z'n Holocaust. Hitler heeft God's bedoeling uitgevoerd, en nu mag hij daar eeuwig voor branden. Ik hoop dat ie tijd heeft om God een bedankkaartje te sturen :+
Wat is je punt? :?
quote:
Natuurlijk niet :') Kinderen worden niet geboren zonder sperma. Je kan water niet in wijn toveren. ZeŽen splijten niet open met het gebaar van een staf. Die dingen kan je alleen geloven als je (goed :+)gelovig bent. Zie je de paradox?
Stel je hebt gelijk, dat betekent nog niet dat een alwetende God niet bestaat. Wat nu als Mozes de zee niet heeft gesplitst maar dat hij wel bedoeld was om de boodschap van God te verkondigen. Wel zo handig mocht God, hemel en hel bestaan.
quote:
Natuurlijk, voor die ouders van die baby is dat de moeite waard geweest. Voor die baby zelf niet zozeer.
Voor de baby juist des te meer, die krijgt een eeuwigheid in de hemel.
quote:
Een test waarvan de uitkomst al bij de supervisor van die test bekend is. Ja, heel nuttig. Ik noem dat overbodig. Net zoiets als 'testen of ik iets breek door van een flatgebouw af te springen'. Ik weet het antwoord al, ik hoef dat dus niet uit te testen. Hoe leuk ik het ook zou vinden om even door de lucht te vliegen.
God is geen supervisor en hoeft niets uit te testen, alwetend remember. Dat wij een test krijgen is voor onze eigen bestwil, waar kiezen we voor. "Hemel" of "hel". Handleidingen genoeg, wat is waar(schijnlijk). Je kan het overbodig vinden, al die sterrenstelsels en ruimte "daarboven" lijken soms ook overbodig maar ik weet het allemaal nog niet. oO<
pi_177698024
Je kan jezelf gewoon niet in iemand anders z'n schoenen plaatsen. Al je antwoorden komen neer op "Logisch toch? Want God". Daar kan ik helaas niet zoveel mee. Zelfs als ik je het probeer te laten bekijken vanuit het perspectief van God met dat hypothetische spelletje haal je allemaal eigen ideŽen naar boven (wat is een vriend nou eigenlijk? Wat als hij die ferrari crasht? God is geen supervisor, die test is voor ons (ja, duh, maar God beoordeelt die test. Dat zegt iedereen toch? 'Laat het oordeel maar aan God over')). Dan gaat de discussie alleen maar in rondjes en schieten we nergens mee op. Ik hou het dus voor gezien :)
pi_177698027
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 23:44 schreef MrAero het volgende:

Iedereen zou natuurlijk zeggen dat die vriend niet mee moet doen. Dat is het hem nou juist. God doet dat wel met ons.
Je kan wel roepen dat je het niet beter kan uitleggen maar je vergelijking gaat simpelweg niet op. God stuurt een vriend niet naar de hel. Als je een vriend vervangt door vijand ben ik benieuwd naar wat je "natuurlijk" moet zeggen. Is er een deur die je zelf je vijand niet gunt? Moet Hitler niet eeuwig boeten voor zijn daden?

Je stelt dat God niets meer doet dan je vertellen welke keuze je moet maken, ben je je vrije wil vergeten? God wil niet dat je een "vriend" voor de leeuwen gooit maar toch gebeurd het geregeld. Kan volgens jou "natuurlijk" niet. Koen Everink?
pi_177698085
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 00:25 schreef up7 het volgende:

[..]

Je kan wel roepen dat je het niet beter kan uitleggen maar je vergelijking gaat simpelweg niet op. God stuurt een vriend niet naar de hel. Als je een vriend vervangt door vijand ben ik benieuwd naar wat je "natuurlijk" moet zeggen. Is er een deur die je zelf je vijand niet gunt? Moet Hitler niet eeuwig boeten voor zijn daden?

Je stelt dat God niets meer doet dan je vertellen welke keuze je moet maken, ben je je vrije wil vergeten? God wil niet dat je een "vriend" voor de leeuwen gooit maar toch gebeurd het geregeld. Kan volgens jou "natuurlijk" niet. Koen Everink?
Dit bedoel ik dus :P Je neemt alles zo letterlijk. Maak er 'kind' van ipv vriend, want we zijn allemaal 'God's kinderen'. Je kan vast wel iets bedenken waardoor je het spelletje kan spelen waarvoor het bedoeld is. "Wat als de ferrari crasht", serieus? :P Je neemt alles zo letterlijk, dat maakt het onmogelijk om dit soort hypothetische spelletjes voor te leggen.
pi_177698175
quote:
1s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 00:32 schreef MrAero het volgende:

[..]

Dit bedoel ik dus :P Je neemt alles zo letterlijk. Maak er 'kind' van ipv vriend, want we zijn allemaal 'God's kinderen'. Je neemt het zo letterlijk, dat maakt het onmogelijk om dit soort hypothetische spelletjes voor te leggen.
Ik maak het enkel wat concreter, kon je vergelijking niet aan. :P Dan is het "spelletje van God" (vaak) toch beter uitgewerkt.

Waarom neem jij de zeeŽn die splitsten door een staf letterlijk? Het is toch God en niet de staf die de zeeŽn splitste? Waarom kan God daar niet voor gezorgd hebben, al dan niet op het moment dat Mozes zijn staf bewoog? Zou toch logisch zijn als Mozes door God is uitverkozen?
pi_177700223
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 maart 2018 00:48 schreef up7 het volgende:

[..]

Ik maak het enkel wat concreter, kon je vergelijking niet aan. :P Dan is het "spelletje van God" (vaak) toch beter uitgewerkt.

Waarom neem jij de zeeŽn die splitsten door een staf letterlijk? Het is toch God en niet de staf die de zeeŽn splitste? Waarom kan God daar niet voor gezorgd hebben, al dan niet op het moment dat Mozes zijn staf bewoog? Zou toch logisch zijn als Mozes door God is uitverkozen?
Dit is wat men 3500 jaar geleden er van dacht. Nu weten we dat men hier te doen had met een tsunami wat een natuurlijk fenomeen is. Niks Gods tussenkomst, of ga je de doden door een tsunami ook op God's rekening zetten. Hallo, we zijn nu in het jaar 2018 hoor.
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')