abonnement Unibet Coolblue
pi_177668118
Is Sint Future xmf 5w-30 motor olie geschikt voor mijn Citroën Xsara Picasso 2001 met 1749cm³ motorinhoud 116PK? Ik heb deze olie namelijk nog liggen.

Als ik dit probeer de achterhalen op internet raak ik verdwaald in de informatie.
  woensdag 7 maart 2018 @ 18:35:30 #2
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177668191
Sint Future?
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177668790
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 18:35 schreef daNpy het volgende:
Sint Future?
jep is van de benzinepomp Tamoil
pi_177671150
is die open geweest en hoeveel liter is het? wat voor type olie zit er nu in?
  donderdag 8 maart 2018 @ 09:16:24 #5
15746 daNpy
Marathon Coupé
pi_177679887
Wat staat er in het boekje?
Komt een van de vermeldde oliecodes overeen met de verpakking?

Daarnaast, klinkt als een degelijk merk :+
You can sleep in a racecar, but you can't race a house!
Op zaterdag 12 november 2022 13:41 schreef knoopie het volgende:
Daar kan je wel om lachen, maar de motorolie vervangen is een stuk handiger in de badkuip dan op je vloerkleed in de woonkamer.
pi_177690006
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 20:20 schreef Fyrefox het volgende:
is die open geweest en hoeveel liter is het? wat voor type olie zit er nu in?
nee is ongeopent, en wat er nu in zit weet ik niet dat heeft de vorige eigenaar gedaan.
pi_177690111
Ik heb er zojuist een halve liter ervan bijgegooid maar als ik de oliepijlstok eruit trek, schoonmaak, en weer er opnieuw in en uit haal, geeft het steeds een onconsequent en onduidelijk resultaat.
De ene keer is er helemaal niks nat, de ander keer zie je tot aan de bovenste streepje een paar druppeltjes, waarbij het onderste gedeelte duidelijk nat is, en dan is tie weer helemaal nat tot aan het maximale streepje.
Motor was lang uit, en auto stond stabiel.

Pff waarom moeten zulke simpele dingen altijd zo lastig zijn...
pi_177691012
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 18:28 schreef Joolian het volgende:
Ik heb er zojuist een halve liter ervan bijgegooid maar als ik de oliepijlstok eruit trek, schoonmaak, en weer er opnieuw in en uit haal, geeft het steeds een onconsequent en onduidelijk resultaat.
De ene keer is er helemaal niks nat, de ander keer zie je tot aan de bovenste streepje een paar druppeltjes, waarbij het onderste gedeelte duidelijk nat is, en dan is tie weer helemaal nat tot aan het maximale streepje.
Motor was lang uit, en auto stond stabiel.

Pff waarom moeten zulke simpele dingen altijd zo lastig zijn...
Stukje mee rijden, een kwartiertje of zo op een vlakke weg laten staan en kijk nog een keer. Olie bijvullen moet geen probleem zijn (zeker als het flesje ongeopend is geweest) maar je moet alles wel na een tijdje vervangen.
pi_177692500
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 19:14 schreef Fyrefox het volgende:

[..]

Stukje mee rijden, een kwartiertje of zo op een vlakke weg laten staan en kijk nog een keer. Olie bijvullen moet geen probleem zijn (zeker als het flesje ongeopend is geweest) maar je moet alles wel na een tijdje vervangen.
Als je niet weet wat erin zit, dan zou ik er niet zomaar een olie bij gaan gooien. Verschil in viscositeit (?) is niet handig, dunne en dikke olie bij elkaar vind je auto niet zo fijn.

Bij échte noodzaak en als je weet dat je op korte termijn olie gaat wisselen, dan kun je het overwegen.

Liever alles eruit, nieuw filter erin, nieuwe olie erin en gaan.

Heb je geen instructie boekje waar instaat welke olie erin mag / moet?
  donderdag 8 maart 2018 @ 21:02:26 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_177693255
Voldoet aan deze specificaties:

Specifiche
API SN/CF
ACEA C2, A5/B5
RENAULT RN0700
PSA B71 2290(level)

Nu ff in je PSA-boekje kijken aan welke PSA-specificatie je olie moet voldoen.
:)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_177694169
In de praktijk is een 5w30 in zo’n ouwe bak vrij snel weer opgebruikt. Olie is dunner en bij die oudere motoren loopt dat vaak overal doorheen, zo de cilinders in.
.
pi_177696298



Dit staat er in het instructieboekje. Het is overigens een benzine auto met 1.749 liter motor inhoud.

quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 21:02 schreef Hyperdude het volgende:
Specifiche
API SN/CF
ACEA C2, A5/B5
RENAULT RN0700
PSA B71 2290(level)
Als ik dit zo zie vraag ik me nogsteeds af of dit goed is.
Dit is echt super ingewikkeld, wat betekend 'TOTAL QUARTZ' dat in het boekje staat?
En is bijv. API SN/CF prima voor mijn citroën met API CF-EC?

Het is overigens de eerste keer in mijn leven dat ik motorolie bijvul dus dat maakt het niet makkelijker.

In iedergeval bedankt voor de vrijwillige hulp zover, stel ik zeker op prijs! :)
pi_177696637
hier ook fotos van de olie:
Ik heb trouwens net nog 5 min met de auto gereden en nu ik een uur later controleer kan ik weer niets aflezen van de oliepeilmeter, er zit wat nats in het midden van die stok, aan het uiteind hier en daar, is geen lijn in te trekken.......

pi_177696734
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 21:35 schreef Fer het volgende:
In de praktijk is een 5w30 in zo’n ouwe bak vrij snel weer opgebruikt. Olie is dunner en bij die oudere motoren loopt dat vaak overal doorheen, zo de cilinders in.
oh oke,
mij was aangeraden iedere maand de oliepeil te controleren en zo nodig bij te vullen. maar is dat advies dan misschien meer het geval voor nieuwere autos?
pi_177696794
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 20:29 schreef weethetevennietmeer het volgende:

[..]

Als je niet weet wat erin zit, dan zou ik er niet zomaar een olie bij gaan gooien. Verschil in viscositeit (?) is niet handig, dunne en dikke olie bij elkaar vind je auto niet zo fijn.

Bij échte noodzaak en als je weet dat je op korte termijn olie gaat wisselen, dan kun je het overwegen.

Liever alles eruit, nieuw filter erin, nieuwe olie erin en gaan.

Heb je geen instructie boekje waar instaat welke olie erin mag / moet?
ja misschien had ik het beter aan een auto garage kunnen overlaten.
en de ANWB net doen alsof het appeltje eitje is, ff je oliepeil maandelijks controleren en zonodig bijvullen, niks aan het handje joh... kan iedereen :Y
  zaterdag 10 maart 2018 @ 09:54:15 #16
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177718853
Olie kan er gewoon in.. API voldoet, dikte voldoet, rest is grotendeels astraal gepenis.

Volgende keer met verversen vragen of ze een litertje olie extra in de auto willen leggen om bij te vullen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177720474
quote:
1s.gif Op zaterdag 10 maart 2018 09:54 schreef Sounddragon het volgende:
Olie kan er gewoon in.. API voldoet, dikte voldoet, rest is grotendeels astraal gepenis.

Volgende keer met verversen vragen of ze een litertje olie extra in de auto willen leggen om bij te vullen.
oh oke bedankt goed om te weten dat het de juiste olie is dan!
çheers
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')