abonnement Unibet Coolblue
pi_177658662
Oké, om te beginnen heb ik nog nooit een kast oid gebouwd. Ik heb dus 0,0 ervaring. Behalve het in zetten van een gips plafond.

Ik wil dus een kast gaan maken, op maat omdat het anders niet past, voor op de slaapkamer.

De kast moet worden:100,8 cm breed, 180cm hoog, 40cm diep met daar tussen 8 legplanken, met elk 20cm er tussen. De balken die ik wil gaan gebruiken zijn 44x44 mm.

Nu wil ik dus eerst van die balken een frame maken. Met dus om de 20cm (incl. Dikte van de legplanken) een balkje aan weerskanten om de plank op te laten rusten. Dat moet nog wel lukken. Nu hou ik wel van het stoere werk, dus wil ik voor de zijkanten, onderkant, achterkant en bovenkant constructie plaat gebruiken. Maar heb geen idee hoeveel ik daarvan nodig heb.

Ik heb ook nog nooit oppervlakte berekend voor zo iets.

Maar misschien is er hier iemand met ervaring die zegt: je kan beter dit of dit gebruiken. En misschien goede tips?

Gereedschap heb ik wel. Decoupeerzaag, goede schroef machine, waterpas, meet lint, winkelhaak etc.

Kom maar op met die tips.. kan ze wel gebruiken denk ik.

O, en voordat mensen weer bijdehand gaan doen waarom koop je geen kast: omdat ik dit graag wil leren. Danku!

[ Bericht 0% gewijzigd door Phone8 op 07-03-2018 11:30:50 (Breedte toegevoegd ) ]
pi_177658732
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 11:13 schreef Phone8 het volgende:
De kast moet worden 180cm hoog, 40cm diep met daar tussen 8 legplanken, met elk 20cm er tussen.
Dit zijn de standaard maten van een hoop kasten.

https://lundia.nl/kasten

En nog een stuk of tig andere bedrijven
pi_177658748
Hoe breed moet de kast worden?
The road goes on forever
pi_177659015
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 11:18 schreef BigTrucker het volgende:
Hoe breed moet de kast worden?
100,8cm breed. De leg planken worden 96cm en dan de buitenkant met de balken is dan 100,8
pi_177659352
Dan maak je het makkelijkst 2x een ladder van je balken met sporten op 20 cm afstand, en vervolgens plaats je hier de beide zijkanten op, vervolgens je schappen er tussen met boden en bovenkant. Vind het zelf wel een lomp geheel worden.
The road goes on forever
pi_177659487
Begrijp ik nu dat je eigenlijk gewoon legplanken wilt tussen twee muren cq al bestaande kasten?

Dan zijn hoeklijnen op de juiste afstand maken tegen die bestaande kasten makkelijker en veel minder storend dan houten balken van 44 mm.
pi_177659572
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 11:53 schreef nanuk het volgende:
Begrijp ik nu dat je eigenlijk gewoon legplanken wilt tussen twee muren cq al bestaande kasten?

Dan zijn hoeklijnen op de juiste afstand maken tegen die bestaande kasten makkelijker en veel minder storend dan houten balken van 44 mm.
Nee... wil gewoon een kast bouwen. Een los staande kast. Met die balken wil ik een frame maken, van 92cm breed, 40cm diep, en 180cm hoog. Die wordt voorzien van leg planken, en de achterkant, zijkanten en bovenkanten dicht gemaakt moeten worden met of steigerpaal en of obs plaat.

Wellicht dunnere balken, maar het moet wel beetje degelijk worden.
pi_177660101
Als je dit gewoon uittekent en met die tekening naar de dichtstbijzijnde bouwmarkt gaat zagen ze alles even voor je opmaat en hoef je het alleen nog in elkaar te schroeven.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_177660202
Een achterwand van triplex, de zijkanten uit timmerpanelen schroef je aan elkaar. Door in ieder geval de bovenste en onderste plank (ook timmerpanelen) hier ook in te schroeven heb je een voldoende stevig frame, tenminste als je er niet in gaat klimmen. Als de planken een vaste plek krijgen schroef die dan ook vast, anders dunne balkjes aan de zijkanten en ook op de achterwand schroeven en lijmen. Die balkjes hoeven niet zo zwaar. Eén bij twee cm is meer dan zat.

Je kan het allemaal veel zwaarder uitvoeren maar dat kost meer en je krijgt minder ruimte.
pi_177660246
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 12:21 schreef MilkTea het volgende:
Als je dit gewoon uittekent en met die tekening naar de dichtstbijzijnde bouwmarkt gaat zagen ze alles even voor je opmaat en hoef je het alleen nog in elkaar te schroeven.
Helemaal super. Maar nog tips voor de zijkanten? Obs of steigerplanken?
pi_177660249
Of bouw een frame met steigerpijp en leg daar planken is. Wel een diagonaal verbinding maken anders zakt ie in

https://www.steigerbuis-online.nl
pi_177660765
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 12:25 schreef nanuk het volgende:
Een achterwand van triplex, de zijkanten uit timmerpanelen schroef je aan elkaar. Door in ieder geval de bovenste en onderste plank (ook timmerpanelen) hier ook in te schroeven heb je een voldoende stevig frame, tenminste als je er niet in gaat klimmen. Als de planken een vaste plek krijgen schroef die dan ook vast, anders dunne balkjes aan de zijkanten en ook op de achterwand schroeven en lijmen. Die balkjes hoeven niet zo zwaar. Eén bij twee cm is meer dan zat.

Je kan het allemaal veel zwaarder uitvoeren maar dat kost meer en je krijgt minder ruimte.
Dit. Het is voor sneakers flauwekul om een frame van balken te maken. Gewoon de kast laten rusten op de zijpanelen. De combinatie van boven- en onderpaneel houdt de zijpanelen parallel, de achterwand houdt de boel haaks.


Als je je meet- en rekenwerk vooraf netjes doet, kan je de meubelpanelen redelijk mooi (mooier dan met een decoupeerzaag) op maat laten zagen bij de bouwmarkt. Tenzij je gek bent op steigerhout, zou ik gewoon iets als MDF gebruiken. Dat is mooi glad en kan je makkelijk strak afwerken. Meubelpanelen zijn al afgewerkt met wit fineer, maar dat raakt bij zagen snel beschadigd.

Houd er rekening mee dat een open 'vitrinekast' per definitie een stofnest is, maar ik kan me voorstellen dat (schuif)deurtjes de moeilijkheidsgraad behoorlijk verhogen.

[ Bericht 6% gewijzigd door Jordy-B op 07-03-2018 13:06:29 ]
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_177660901
Timmerpaneel is massief hout, meubelpaneel is goedkoper hout met 'fineer', timmerpaneel werkt dus beter en staat mooier.
pi_177661202
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 12:28 schreef Phone8 het volgende:

[..]

Helemaal super. Maar nog tips voor de zijkanten? Obs of steigerplanken?
Ik vind steigerplanken mooier, maar dat is gewoon voorkeur.
Join the Army, see the world, meet interesting people - and kill them.
pi_177663424
Gewoon een paar van de planken met blind ophangsysteem aan de muur, klaar.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')