abonnement Unibet Coolblue
pi_177640881
Je hoeft maar een topic op te zoeken over de jaren 80, 90 en je zult zien dat topics over deze tijd uiteindelijk leiden tot één grote lofzang over die periode.

Als eind twintiger denk ik zelf ook met warme gevoelens terug aan die tijd, maar ik kan daarin niet objectief zijn. Ik was in die periode immers een kind zonder verantwoordelijkheden, nu ben ik een volwassen persoon met een baan en een hypotheek.

Toen mijn oma nog leefde, hield ze een dagboek bij. Hierin beschreef ze gewoon kort per dag wat ze had gedaan. Dit deed ze zo rond 1960 t/m 1995.

Ik lees regelmatig even in die dagboeken, en ondanks dat ik een groot gedeelte van die periode zelf nog niet eens bestond, komt het wel heel fijn op mij over. Het leek alsof het leven toen simpeler was. Minder verwachtingen van de buitenwereld, maar bovendien ook bij de mensen zelf minder hoge verwachtingen van het leven, de liefde, en hun omgeving, hun carrière.

Een volkstuintje, een hoekhuis, een opel kadet en een caravan. Kinderen en later kleinkinderen in een straal van 5 km, en verder geen gekke dingen. In de zomer buiten in de zon thee drinken, in de winter wandelingen over het ijs maken, de (klein) kinderen van school halen en brengen, af en toe een keer uit eten, wat niet luxer werd gedaan dan bij het Van der Valk hotel, en daarmee was alles prima.

Welke wat oudere fokkers kunnen een objectief beeld geven over die tijd in vergelijking van toen met nu?
pi_177641254
Was niet leuk toen. Iphone X was bijvoorbeeld niet te koop.
pi_177641293
Elke tijd heeft zijn charme
pi_177641360
De samenleving van toen was minder indivualistisch, materialistisch en de ratrace to the bottom was nog niet in volle gang. Al deze aspecten hebben een negatieve invloed op het welzijn van de meeste mensen.
pi_177641380
Ik kon soldaatje spelen, meisjes pesten en kusjes vragen, naar negerzoenen en jodenkoeken vragen in de winkel kopen en thuis opeten.
Nu moet elke malloot aan elk woord gewicht hangen.
Google is your friend, abuse your friends
pi_177641428
quote:
17s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:24 schreef Metalfrost het volgende:
Ik kon soldaatje spelen, meisjes pesten en kusjes vragen, naar negerzoenen en jodenkoeken vragen in de winkel kopen en thuis opeten.
Nu moet elke malloot aan elk woord gewicht hangen.
Dat laatste is van alle tijden, alleen ging het deels over andere onderwerpen.

Maar als ik zelf terugdenk aan de jaren 80, was er minder stress in het leven.
Je had geen twee banen nodig om te overleven, minder last van inflatie.
Sowieso zag je dat ook grotendeels in de jaren 90, tot de grote beursklappen kwamen.
Minder werk, de euro, meer schulden, balkellende, kredietcrisis, rutte, vandaag de dag.
pi_177641770
Voor mijn gevoel is het nu financieel makkelijker leven voor het gros van de mensen. Maar de onderkant heeft het nu wel veel zwaarder.

Verder vond ik het leven toen minder dwingend, als je een weekend of een week wegging dan was je ook weg zonder enige vorm van communicatie. als je de straat in reed was het vroeg genoeg om te zien of je huis er nog stond. Ik vond dat eigenlijk wel fijn.

Verder was er veel meer saamhorigheidsgevoel, er hoefde niet aan alles verdient te worden. Dat mis ik nog steeds heel erg.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 15:13:50 #8
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_177642405
De oude Grieken vonden al dat vroeger alles beter was. Ik denk dat hier alles mee gezegd is.

Stress is verder over het algemeen een eigen keuze en twee banen nodig om rond te komen, zulke mensen ken ik enkel in Bulgarije, absoluut niet in Nederland.
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_177642578
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat laatste is van alle tijden, alleen ging het deels over andere onderwerpen.

Maar als ik zelf terugdenk aan de jaren 80, was er minder stress in het leven.
Je had geen twee banen nodig om te overleven, minder last van inflatie.
Sowieso zag je dat ook grotendeels in de jaren 90, tot de grote beursklappen kwamen.
Minder werk, de euro, meer schulden, balkellende, kredietcrisis, rutte, vandaag de dag.
Zet 'Roverheid' er nog bij en je hebt de sneuneusbingo compleet.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 15:26:14 #10
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177642641
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 15:23 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Zet 'Roverheid' er nog bij en je hebt de sneuneusbingo compleet.
Ja maar dat was destijds meer de geverheid.
And so is the past
  dinsdag 6 maart 2018 @ 15:27:38 #11
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177642677
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 15:13 schreef Dven het volgende:
De oude Grieken vonden al dat vroeger alles beter was. Ik denk dat hier alles mee gezegd is.

Stress is verder over het algemeen een eigen keuze en twee banen nodig om rond te komen, zulke mensen ken ik enkel in Bulgarije, absoluut niet in Nederland.
Om rond te komen en te voldoen aan een soort van ideaalbeeld zodat je op de kringverjaardagen niet afgaat.
And so is the past
pi_177642865
Het leven was inderdaad simpeler. Dat had voordelen maar ook nadelen.
Kijk bijvoorbeeld naar het onderwijs. Op een basisschool werkte pak hem beet 10 leerkrachten? Nu staan er voor elke klas minimaal 1 leerkracht. Is er een klassenassistent. Is er iemand die zich bezighoudt met de kinderen die moeilijk mee kunnen komen en ook iemand voor juist de kinderen die te snel gaan.

De vele hulpvormen voor mensen met psychische problemen is enorm gegroeid.
Er is veel meer maatwerk en er wordt veel belang gehecht aan de mens als persoon en zijn persoonlijke groei en ontwikkeling (nog lang niet overal maar al stukken meer als vroeger).
Vroeger moest je maar gewoon "normaal doen en je niet aanstellen". Daar is niemand beter van geworden dat blijkt ook wel uit de enorme vooruitgang en groei qua geestelijke gezondheidszorg.

Ik kan ook met weemoed terugkijken op de jaren '80 en '90. Het lijkt fijner maar dat is misschien vooral omdat ik toen een kind was en niet de problemen/verantwoordelijkheden had die ik nu heb als volwassenen.

Wat ik overigens wel echt jammer vind van de tijd van nu is dat we allemaal zo in de ban zijn van onze mobiel. En waarvoor? Wat is daar nu zo belangrijk op te zien?
Het is uiteraard een erg handig apparaat die je in alle gemakken kan voorzien maar het is tegelijkertijd een ellendig stuk onzin die je aandacht eist en afleidt van wat echt belangrijk is in het leven.
pi_177643090
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 15:23 schreef spiritusbus het volgende:

[..]

Zet 'Roverheid' er nog bij en je hebt de sneuneusbingo compleet.
De vraag was of het leven, naar iemands mening, tig jaar geleden beter was.

Wat jij verder van mijn mening vindt, doet er weinig toe wat betreft de vraagstelling.
Over sneuneuzen gesproken. :')
pi_177643232
Het gaat een mooie tijd worden de komende 10-30 jaar. Ik vermoed dat de meeste mensen gaan terug verlangen, maar er is nu eigenlijk al geen weg meer terug.
“Arguing that you don't care about the right to privacy because you have nothing to hide is no different than saying you don't care about free speech because you have nothing to say.”
― Edward Snowden
  dinsdag 6 maart 2018 @ 16:48:57 #15
64781 bonke
pipo koeie
pi_177644036
ik verlang weer terug naar de tijd toen vrouwen naakt op handen en voeten door het bos huppelden
pies on joe toe
pi_177644046
sinds de laatste 20-30 jaar draait alles om geld, geld en nog eens geld.
Vroegah was een Ton (+/-¤47.000) onbereikbaar voor de meesten, dan was je rijk.
Tevens kon je gewoon een bedrijf binnen lopen en om werk vragen, wat je dan ook vaak kreeg.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177644076
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 16:48 schreef bonke het volgende:
ik verlang weer terug naar de tijd toen vrouwen naakt op handen en voeten door het bos huppelden
Of doktertje spelen met je buurmeisje, tegenwoordig gooien ze je daarvoor in een inrichting.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  dinsdag 6 maart 2018 @ 16:56:19 #18
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177644162
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 16:51 schreef halfway het volgende:

[..]

Of doktertje spelen met je buurmeisje, tegenwoordig gooien ze je daarvoor in een inrichting.
Er wordt in ieder geval een heel team professionals op gezet.
And so is the past
  dinsdag 6 maart 2018 @ 16:59:53 #19
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177644228
Het romantiseren van het verleden is vooral een teken dat je een ouwe zak aan het worden bent.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 17:01:52 #20
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177644262
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 15:27 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Om rond te komen en te voldoen aan een soort van ideaalbeeld zodat je op de kringverjaardagen niet afgaat.
Dat soort yuppengedoe was nou typisch iets van de jaren tachtig
pi_177644415
Nog geen gezeik met de massa-immigratie, dat hoor ik enorm vaak ook. Men werkte grotendeels nog in eigen streek en de liefde vond m'n ook vaak in eigen dorp of het aangrenzende dorp. Er was niet de profileringsdrang die er nu is en niet de betutteling van de overheid. Ook geen verplichting zoals de euro, de tijden van Belgische Frank en Nederlandse Gulden moest men wel zelf omrekenen. Men kwam sneller buiten en veel meer dorpsbijeenkomsten. Nu woont er vanalles wat, mijn buren zijn bv Albanees die Nederlands leren van hun kinderen.

Zo spreken mijn ouders erover.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 17:17:49 #22
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177644559
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 17:10 schreef Googke het volgende:
Nog geen gezeik met de massa-immigratie, dat hoor ik enorm vaak ook. Men werkte grotendeels nog in eigen streek en de liefde vond m'n ook vaak in eigen dorp of het aangrenzende dorp. Er was niet de profileringsdrang die er nu is en niet de betutteling van de overheid. Ook geen verplichting zoals de euro, de tijden van Belgische Frank en Nederlandse Gulden moest men wel zelf omrekenen. Men kwam sneller buiten en veel meer dorpsbijeenkomsten. Nu woont er vanalles wat, mijn buren zijn bv Albanees die Nederlands leren van hun kinderen.

Zo spreken mijn ouders erover.
De immigratie was in die zo geromantiseerde periode zelfs het beleid van de regering. En eisen werden er niet gesteld

Toch ernstig hoe het gesteld is met het historisch besef van velen.
pi_177644785
Weet je nog, zure regen? O+ Dat was echt een enorm probleem, hartstikke slecht voor de planten. Nu kan ik iedere dag in de krant lezen hoe mijn kind de zee in gedrukt zal worden door overbevolking en opwarming van de aarde. :P

Het internet heeft de wereld kleiner gemaakt, maar ook angstiger. Als ik online ga word ik doodgegooid met negatieve doemscenario’s over van alles en nog wat.
-nee-
pi_177644819
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:23 schreef Jaeger85 het volgende:
De samenleving van toen was minder indivualistisch, materialistisch en de ratrace to the bottom was nog niet in volle gang. Al deze aspecten hebben een negatieve invloed op het welzijn van de meeste mensen.
Juist in de jaren '90 is die ratrace to the bottom een tandje bijgezet met alle privatisering vanwege de fantastische marktwerking.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 17:35:53 #25
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177644863
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 17:31 schreef Marsenal het volgende:
Weet je nog, zure regen?
Dat is op zich wel een goeie. Als fijnstof en co2 net zo tastbaar waren als zure regen was zou er ook meer animo zijn er wat tegen te doen. Want de brandende ogen en lippen zijn dingen die ik absoluut niet mis.
And so is the past
pi_177645036
Niet echt voor mij. Je had leuke home/spel computers, maar daar hadden mijn ouders niet zoveel mee, dus hadden we niet. We gingen altijd 1x per jaar naar zo’n vakantiedorp in Spanje. En verder waren ze vrij beperkt op school.

Immigratiegezeik was er toen ook, maar toen heten ze gewoon Turken, Marokkanen of Antilianen. Bijstandmoeders, oorlog in het MiddenOosten en begrotingstekorten. Gas en licht was goedkoop, maar je had ook geen isolatie of ledlampen.

We gingen trouwens met het vliegtuig op vakantie, want mijn vader was doodsbang om met de Opel Kadett de grens over te trekken. Tegenwoordig heb je op Googlemaps al een beetje gekeken hoe je bestemming eruit ziet en rij je op de navigatie zonder zorgen erheen. Geen gelummel met geld, maar pinnen aan de pomp en je creditcard voor de tolpoortjes.

Ook heb ik duidelijk het gevoel een luxer leven te leiden dan vroeger met een modaal inkomen. Veel meer informatie beschikbaar ipv borrelpraat over hoe je een bepaalde klus nu thuis aanpakt.

Nou ja, misschien waren de tv programma’s toen leuker.
.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 17:48:30 #27
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_177645063
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 16:49 schreef halfway het volgende:
sinds de laatste 20-30 jaar draait alles om geld, geld en nog eens geld.
Vroegah was een Ton (+/-¤47.000) onbereikbaar voor de meesten, dan was je rijk.
Tevens kon je gewoon een bedrijf binnen lopen en om werk vragen, wat je dan ook vaak kreeg.
Als 1 decennium om geld draaide, dan waren het de jaren 80 wel.
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
pi_177645314
neen, het leven beweegt, als je stil blijft staan lijkt alles wat achter je ligt beter, dit is enkel en alleen omdat je niet mee beweegt :)
...
  dinsdag 6 maart 2018 @ 18:30:44 #29
93076 BaajGuardian
De echte BG, die tof is.
pi_177645736
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:02 schreef J_Mormont het volgende:
Je hoeft maar een topic op te zoeken over de jaren 80, 90 en je zult zien dat topics over deze tijd uiteindelijk leiden tot één grote lofzang over die periode.

Als eind twintiger denk ik zelf ook met warme gevoelens terug aan die tijd, maar ik kan daarin niet objectief zijn. Ik was in die periode immers een kind zonder verantwoordelijkheden, nu ben ik een volwassen persoon met een baan en een hypotheek.

Toen mijn oma nog leefde, hield ze een dagboek bij. Hierin beschreef ze gewoon kort per dag wat ze had gedaan. Dit deed ze zo rond 1960 t/m 1995.

Ik lees regelmatig even in die dagboeken, en ondanks dat ik een groot gedeelte van die periode zelf nog niet eens bestond, komt het wel heel fijn op mij over. Het leek alsof het leven toen simpeler was. Minder verwachtingen van de buitenwereld, maar bovendien ook bij de mensen zelf minder hoge verwachtingen van het leven, de liefde, en hun omgeving, hun carrière.

Een volkstuintje, een hoekhuis, een opel kadet en een caravan. Kinderen en later kleinkinderen in een straal van 5 km, en verder geen gekke dingen. In de zomer buiten in de zon thee drinken, in de winter wandelingen over het ijs maken, de (klein) kinderen van school halen en brengen, af en toe een keer uit eten, wat niet luxer werd gedaan dan bij het Van der Valk hotel, en daarmee was alles prima.

Welke wat oudere fokkers kunnen een objectief beeld geven over die tijd in vergelijking van toen met nu?
Je had voor het internet dat je meer in connectie stond met de wereld om je heen, depressie was ook vrij zeldzaam in die tijd en kwam ook bijna alleen maar voor bij mensen die echt een trauma hadden dat hun hele leven op de kop zette zoals het kwijtraken van hun baan wat vroeger veel meer sociaal ingemetseld was. Tegenwoordig is men niet zo meer betrokken bij de directe omgeving en zit men meer met (en in) het hoofd bij de gehele planeet waar men echt totaal geen vat op heeft wat weer onmacht oproept.

Je had ook nog noodzaak in veel bezigheden, zelf kleding maken in de winters omdat de winkels nog niet vol lagen met door thaise kindertjes gebreide overmaat bijv. Dat maakte de resonantie, dat maakte de betrokkenheid.

Daar zijn veel mensen ook weer naar op zoek, ikzelf ook.. daarom stortte ik me ook helemaal op sport om weer in contact te komen met zowel mn eigen lichaam maar ook de directe omgeving na lange tijd achter mn pc geleefd te hebben. Kan het iedereen aanraden. Dat is waar we hiervoor zijn immers, we kunnen wel allemaal het leven opgeven en afhankelijk worden van computers maar in werkelijkheid maak je daarmee de menselijke conditie en daarmee jezelf achterhaald, werk je praktisch mee aan een doodscultus.
Vraag yvonne maar hoe tof ik ben, die gaf mij er ooit een tagje voor.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 19:13:16 #30
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_177646519
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 17:48 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Als 1 decennium om geld draaide, dan waren het de jaren 80 wel.
12% rente op je hypotheek alles _O_
pi_177646598
quote:
9s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 19:13 schreef hugecooll het volgende:

[..]

12% rente op je hypotheek alles _O_
72% belasting op hoge inkomsten dit/dat en maar zeiken op Rutte.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  dinsdag 6 maart 2018 @ 19:18:49 #32
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177646631
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 19:17 schreef halfway het volgende:

[..]

72% belasting op hoge inkomsten dit/dat en maar zeiken op Rutte.
Waar je alles behalve de gootsteen als aftrekpost kon opgeven zodat feitelijk niemand ooit echt 72% af heeft hoeven dragen.
And so is the past
  dinsdag 6 maart 2018 @ 19:19:12 #33
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_177646637
quote:
9s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 19:13 schreef hugecooll het volgende:

[..]

12% rente op je hypotheek alles _O_
12% op je Pennie-rekening :7
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  Moderator dinsdag 6 maart 2018 @ 22:45:37 #34
441859 crew  Lenny77
pi_177652396
De kleding van je broers en zussen afdragen met knielappen extra erbij (nog geen merkkleding op school!). Met 3 achter elkaar hetzelfde badwater in, en dat maar 1 keer per week. Gaan spelen met de kinderen van de buurt in het bos en thuis zijn voor het etenstijd was! Geen gsm, nog geen Dutroux, beginnende kleuren tv! Het allereerste newbeat plaatje! Moeders altijd thuis, geen vreemde opvang.
Je vakantie doorbrengen met de dozen lego die dan even mochten blijven liggen. En 1 keer per jaar naar Spanje met de auto!
Heerlijk!!!! _O_
Ik wil terug -O-
Horum omnium fortissimi sunt Belgae
  dinsdag 6 maart 2018 @ 23:43:59 #35
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_177653691
Ik denk dat het leven in de jaren 80 een stuk eenvoudiger was.

Maar vergis je niet, destijds was er genoeg ellende gaande. Denk aan de hoge werkloosheid begin jaren 80, de oliecrisis, en de enorme overheidsbezuinigingen die daarmee gepaard gingen.

Dan de koude oorlog, tig andere conflicten, hervormingen in China die goed fout lopen.

De opkomst van aids, een ziekte waar je toen keihard dood aan ging en waar heel veel kletspraatjes over hoe je het kon krijgen over de ronde deden. Mensen waren er bang van.

Hoewel het leven destijds een stuk eenvoudiger was, was er ontzettend veel gaande in de wereld en hadden we vooral niet de mogelijkheid om veel invloed uit te oefenen. Er waren immers geen social media, of andere manieren om nieuws en een mening daarover snel te delen. Veel dingen gebeurden gewoon en kon je maar beter laten gaan want je had er toch geen invloed op.

Hooguit mis ik de eenvoud wel eens, maar het gebrek aan invloed en mogelijkheden absoluut niet.
  woensdag 7 maart 2018 @ 00:01:30 #36
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_177653931
Ik vond alles simpeler toen internet nog niet bestond.
pi_177654345
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 23:43 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ik denk dat het leven in de jaren 80 een stuk eenvoudiger was.

Maar vergis je niet, destijds was er genoeg ellende gaande. Denk aan de hoge werkloosheid begin jaren 80, de oliecrisis, en de enorme overheidsbezuinigingen die daarmee gepaard gingen.

Dan de koude oorlog, tig andere conflicten, hervormingen in China die goed fout lopen.

De opkomst van aids, een ziekte waar je toen keihard dood aan ging en waar heel veel kletspraatjes over hoe je het kon krijgen over de ronde deden. Mensen waren er bang van.

Hoewel het leven destijds een stuk eenvoudiger was, was er ontzettend veel gaande in de wereld en hadden we vooral niet de mogelijkheid om veel invloed uit te oefenen. Er waren immers geen social media, of andere manieren om nieuws en een mening daarover snel te delen. Veel dingen gebeurden gewoon en kon je maar beter laten gaan want je had er toch geen invloed op.

Hooguit mis ik de eenvoud wel eens, maar het gebrek aan invloed en mogelijkheden absoluut niet.
Vergeet de heroine epidemie niet en de idioot hoge criminaliteit. En alles was de schuld van de maatschapppij.
pi_177654363
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 15:37 schreef Quickie_Brat het volgende:
het is tegelijkertijd een ellendig stuk onzin die je aandacht eist en afleidt van wat echt belangrijk is in het leven.
Je kan gewoon porno kijken op je mobiel hoor; dus ik weet niet wat je nu zit te raaskallen B-)
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  woensdag 7 maart 2018 @ 05:56:00 #39
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177655031
Ik heb een heel dubbel gevoel bij de 80's. Het was een kuttijd als je het op hoger niveau bekijkt. Het begon met hoge werkloosheid. De voortdurende dreiging van een atoomoorlog. Doemdenken. Het failliet van het vooruitgangsdenken door het falen van de Spaceshuttle en Tsjernobyl. Hoe heftig aids erin hakte. Het vergemakkelijken van scheidingen waardoor het huwelijk een wassen neus werd. Hongersnoden die werden gepropageerd. Zure regen. Apartheid. Woningnood. Drugsoverlast. Er was niet veel om vrolijk over te zijn.

En aan de andere kant was er een stevige hoop dat het ooit beter zou worden. Dat is wat ik nu mis. Ondanks alle shit toen was er op een enkele doemdenker na een hoop optimisme. Ja, het leven was kut en zo kon je je voelen, maar als je keek naar ontwikkelingen in de techniek dan kon je toch niet anders concluderen dan dat het beter zou worden. En met de perestrojka/glasnost werd het politieke ook optimistisch. Dat was ook de tijd van de yuppies waaruit bleek dat de arbeidsmarkt weer aantrok. We konden niet snel genoeg volwassen worden om te profiteren van het leven.
Dat optimisme mis ik nu. Het is allemaal zo cynisch geworden, deprimerend. Als iemand iets positiefs noemt, moet dat gelijk kapot met tegenargumenten, hoon, sarcasme, ongeloof. De een mag het niet beter hebben dan een ander, afgunst heerst.

Op individueel vlak was je veel vrijer in mijn ogen. Je kon binnen de wet doen wat je wilde. Er was geen morele politie, geen schaamtecultuur zoals nu. Mensen hielden vantevoren geen rekening met eventuele mogelijke gekwetstheid van anderen. Dat gaf veel vrijheid om te experimenteren.
Er was minder druk om anderen de ogen uit te steken, om te presteren in zaken als verre vakanties. Dat veranderde pas toen sportkleding kwam, toen moest je het juiste merk hebben. Voorheen zag je nooit een merknaam op kleding.

In de 90's was een hoop bereikt. Alles kon, alles mocht, er was geld. Optimisme was minder nodig, het doemdenken verdween grotendeels, er was maar weinig om voor te vechten. Een hoop wezenloos feesten. Ja, dat was leuk na die zware '80s, en er werd ook uitgekeken naar het nieuwe millennium, althans het feest: party like it's 1999. Ik denk niet dat mensen echt ideeën hadden over die nieuwe eeuw in de zin van optimisme. Maar zeker ook niks deprimerends. Het feest zou wel doorgaan... en toen kwam 9/11.

Een groot verschil van toen en nu vind ik het zelfbewustzijn. Toen werden mensen meer gedreven om zichzelf te zijn, zichzelf te zoeken en te ontplooien. Tegenwoordig is men er vooral mee bezig hoe men op anderen overkomt en of wat je doet wel "normaal" is. Zo begrijp ik helemaal niks van allerlei "regeltjes" rond het daten waarbij het eigen gevoel ("Ben ik verliefd? Geil? Hoe voel ik me zelf hierbij?") kennelijk moet wijken voor overwegingen als "Is die partner in de ogen van de maatschappij minstens een 8/10? Verdient die partner wel genoeg zodat ik die niet hoef te onderhouden? Het is de derde date dus moeten we nu neuken of er een punt achter zetten?"
Ook in andere dingen is er een streven naar een absurd perfectionisme: niet gewoon iets proberen en het opbouwen, maar eindeloos wikken en wegen en zoeken tot het perfecte (studie, werk, partner, etc) wordt gevonden (of niet natuurlijk). In de 80's was het meer doe wat je spontaan leuk vindt en werk er dan aan om het te perfectioneren. Nu denken veel mensen dat ze het perfecte kunnen bereiken zonder eraan te werken, of zelfs denken er recht op te hebben.

Ondanks dat veel dingen niet geweldig waren in de 80's, was de mentaliteit van toen beter dan nu beter imho.
Ik waarder de vechters- en doenersmentaliteit van toen.
In de 90's was dat al minder, maar het leven was toen makkelijker doordat er meer geld was en meer vrijheid.
Tegenwoordig is er meer een zeurmentaliteit, het "ik wil dit, dat, alles" maar er niets voor willen doen en dan boos worden als je het niet krijgt.
  woensdag 7 maart 2018 @ 06:04:34 #40
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177655172
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:02 schreef J_Mormont het volgende:
Minder verwachtingen van de buitenwereld, maar bovendien ook bij de mensen zelf minder hoge verwachtingen van het leven, de liefde, en hun omgeving, hun carrière.
Ik denk dat het vooral tussen de oren zit. Dat mensen dènken dat de buitenwereld veel van hen verwacht. En die (imaginare) verwachtingen dwingen mensen om hun eigen verwachtingen op te schroeven.
Dit is het tijdperk van "awkwardness", je steeds bewust zijn van hoe je overkomt op anderen, de moeite die wordt gedaan om dat te sturen (selfies) en de afgang (awkward) als er een smetje op dat opgeroepen beeld komt, bijvoorbeeld door een verkeerde keuze te maken. In de Starbucks.
  woensdag 7 maart 2018 @ 06:06:20 #41
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177655208
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:19 schreef autoknutselaar het volgende:
Was niet leuk toen. Iphone X was bijvoorbeeld niet te koop.
Gelukkig maar, want wat had je er mee willen doen zonder wifi of mobiele netwerken?
pi_177655220
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 06:06 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Gelukkig maar, want wat had je er mee willen doen zonder wifi of mobiele netwerken?
Star trek spelen.
  woensdag 7 maart 2018 @ 06:11:44 #43
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177655294
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:23 schreef Jaeger85 het volgende:
De samenleving van toen was minder indivualistisch, materialistisch en de ratrace to the bottom was nog niet in volle gang. Al deze aspecten hebben een negatieve invloed op het welzijn van de meeste mensen.
Ik vind juist dat het toen (80's en 90's) individualistischer was, omdat mensen psychisch/emotioneel minder afhankelijk waren van wat een willekeurige ander ervan vond. Je hield hooguit rekening met je directe omgeving.
Er was dus ook geen mogelijkheid mensen te chanteren met "dat kàn anderen kwetsen", want schijt aan. Als er ècht gekwetst werd was het pas tijd voor actie, verder kon je doen wat je wilde. Zelfs als je het verkeerde merk kleding had.
  woensdag 7 maart 2018 @ 06:18:47 #44
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177655426
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 06:07 schreef WodanIsGroot het volgende:

[..]

Star trek spelen.
Daar had je ander hardware voor.

  woensdag 7 maart 2018 @ 06:22:59 #45
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177655433
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

Je had geen twee banen nodig om te overleven, minder last van inflatie.
De 80's begonnen economisch bar slecht met hoge werkloosheid.

Het was toen niet toegestaan om een hypotheeklening op twee inkomens te krijgen, dus huizen waren redelijk betaalbaar voor één inkomen per gezin, en dus had je als alleenstaande ook meer kansen op een normaal huis.
  woensdag 7 maart 2018 @ 06:26:35 #46
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177655441
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 15:27 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Om rond te komen en te voldoen aan een soort van ideaalbeeld zodat je op de kringverjaardagen niet afgaat.
Dat dus, dat laatste. Ik heb toch sterk de indruk dat er voor ca. 2005 veel minder angst was om "af te gaan" of om in "awkward" situaties te komen.
  woensdag 7 maart 2018 @ 06:34:01 #47
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177655456
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 15:37 schreef Quickie_Brat het volgende:
De vele hulpvormen voor mensen met psychische problemen is enorm gegroeid.
Er is veel meer maatwerk en er wordt veel belang gehecht aan de mens als persoon en zijn persoonlijke groei en ontwikkeling (nog lang niet overal maar al stukken meer als vroeger).
Vroeger moest je maar gewoon "normaal doen en je niet aanstellen". Daar is niemand beter van geworden dat blijkt ook wel uit de enorme vooruitgang en groei qua geestelijke gezondheidszorg.
Is dat sarcasme?
Allerlei afwijkingen werden toen veel meer geaccepteerd, dus was er geen reden de psychische zorg plat te lopen.

Pas ergens eind jaren '70 of zo kwam de MBD op als een soort modeziekte (Minimal Brain Damage), wat geleidelijk over hing naar ADHD, wat feitelijk hetzelfde was.

quote:
Wat ik overigens wel echt jammer vind van de tijd van nu is dat we allemaal zo in de ban zijn van onze mobiel. En waarvoor? Wat is daar nu zo belangrijk op te zien?
Het is uiteraard een erg handig apparaat die je in alle gemakken kan voorzien maar het is tegelijkertijd een ellendig stuk onzin die je aandacht eist en afleidt van wat echt belangrijk is in het leven.
In de 80's had iedereen een Walkman (of een ripp off ervan) om de aandacht af te leiden.
  woensdag 7 maart 2018 @ 06:39:03 #48
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177655474
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 17:01 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat soort yuppengedoe was nou typisch iets van de jaren tachtig
Hm. Nee. Dat is geen yuppengedoe. Een yup maalde daar niet om en als ie dat wel deed was het geen yup.
  woensdag 7 maart 2018 @ 06:45:53 #49
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177655507
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 17:17 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De immigratie was in die zo geromantiseerde periode zelfs het beleid van de regering. En eisen werden er niet gesteld

Toch ernstig hoe het gesteld is met het historisch besef van velen.
Hoezo? Er was veel immigratie, maar minder gezeik daarover. Alleen Hans Janmaat zat erover te jammeren, maar die werd door de overgrote meerderheid niet serieus genomen.
Pas in de 90's, toen bleek dat de derde generatie ook niet mee kon komen, kwam er meer weerstand. Ook doordat 4/10/1992 blootlegde dat er een hoop mis was met registratie en illegalen. Tegelijkertijd kreeg je toen het gezeur met de Joegoslavische "vluchtelingen" en de Joego-maffia.
  woensdag 7 maart 2018 @ 06:49:38 #50
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177655519
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 17:35 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Dat is op zich wel een goeie. Als fijnstof en co2 net zo tastbaar waren als zure regen was zou er ook meer animo zijn er wat tegen te doen. Want de brandende ogen en lippen zijn dingen die ik absoluut niet mis.
Er zijn sterke aanwijzingen dat die zure regen een hoax was.
  woensdag 7 maart 2018 @ 06:53:08 #51
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177655525
quote:
2s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 17:48 schreef Puntenjager het volgende:

[..]

Als 1 decennium om geld draaide, dan waren het de jaren 80 wel.
Na de beurskrach van '87 was dat voor de meeste mensen wel over.
pi_177656000
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:26 schreef TheoddDutchGuy het volgende:

[..]

Dat laatste is van alle tijden, alleen ging het deels over andere onderwerpen.

Maar als ik zelf terugdenk aan de jaren 80, was er minder stress in het leven.
Je had geen twee banen nodig om te overleven, minder last van inflatie.
Sowieso zag je dat ook grotendeels in de jaren 90, tot de grote beursklappen kwamen.
Minder werk, de euro, meer schulden, balkellende, kredietcrisis, rutte, vandaag de dag.
Voor kinderen zijn alle willekeurige decenia relaxed want een kind kent geen zorgen als de ouders ok zijn. De jaren '80 waren voor menig volwassene toch wel ff knijpen ivm de koude oorlog, maar de jaren '90 waren superrelaxed zolang je geen Irakees was.
pi_177656019
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 06:49 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er zijn sterke aanwijzingen dat die zure regen een hoax was.
Nah, het was in mijn beleving ook niet zo dat regen van de zurigheid prikte in je gezicht. MAAR

In de jaren zestig en zeventig is de industrie gaan groeien. Schoorstenen rookten in letterlijk alle kleuren. Mooie gele rook was pure zwavel damp. Had de omgeving er last van dan bouwde men de schoorsteen wat hoger dan waaide het wel weg. Eind jaren zeventig kwam men tot het besef dat wegwaaien het zelfde is als vervuiling verspreiden over een groter gebied. Sindsdien heeft men de vervuiling aangepakt en is de lucht ontiegelijk veel schoner geworden. Rookgasbehandeling bij de industrie is tegenwoordig meestal veel groter dan de installatie zelf.

De regen is dus minder zuur geworden dan veertig jaar terug.

[ Bericht 0% gewijzigd door nanuk op 07-03-2018 08:24:18 ]
pi_177656042
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 08:13 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Voor kinderen zijn alle willekeurige decenia relaxed want een kind kent geen zorgen als de ouders ok zijn. De jaren '80 waren voor menig volwassene toch wel ff knijpen ivm de koude oorlog, maar de jaren '90 waren superrelaxed zolang je geen Irakees was.
In de jaren zestig leerden we op school wel hoe we snel onder de schoolbanken moesten kruipen bij luchtalarm. De eerste maandag van de maand mocht je tien minuten voor twaalf dan al naar huis om het alarm niet op school te hebben. Ja, eten tussen de middag deed je toen nog thuis, vaak zelfs warm ook nog.
  woensdag 7 maart 2018 @ 08:20:00 #55
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177656051
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 23:43 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:
Ik denk dat het leven in de jaren 80 een stuk eenvoudiger was. ]

Wat is er tegenwoordig zo ingewikkeld aan het leven dan tov de jaren tachtig?
  woensdag 7 maart 2018 @ 09:18:49 #56
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_177656636
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 08:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat is er tegenwoordig zo ingewikkeld aan het leven dan tov de jaren tachtig?
Ik zeg niet dat t leven nu ingewikkeld is, maar dat het toen eenvoudiger was.
  woensdag 7 maart 2018 @ 09:21:18 #57
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177656667
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 06:49 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Er zijn sterke aanwijzingen dat die zure regen een hoax was.
Ik woonde wel onder de rook van DSM. Wellicht dat dat regionaal ook wel een dingetje was.
And so is the past
pi_177656777
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 08:20 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Wat is er tegenwoordig zo ingewikkeld aan het leven dan tov de jaren tachtig?
Veel.

Heel belangrijk punt was toch wel opleiding en arbeidsmarkt. Je deed een opleiding en dan ging je werken. Heel simpel. Je belde een school en je schreef je in. Was je klaar dan ging je bv naar een uitzendbureau en je had fulltime werk. En als je dan een leuk bedrijf tegenkwam dan liep je even naar de directie en had je een vaste baan met Cao en pensioenregeling. Je werkgever zorgde er voor dat je bij en na scholing kreeg onder werktijd. Zo verging het mij en met mij vele anderen. Ja, er was een crisis maar die crisis was kort en bij het herstel merkte de burger dat als eerste. Mensen die ontslagen waren in de crisis vonden binnen 1,5 jaar weer een nieuwe vaste baan. De bijstand kwam daar niet eens aan te pas; de WW was 3 jaar lang.

Wonen; het waren mooie tijden. Zocht je een woning dan had je die snel. Zocht je een dak boven je hoofd dan had je die morgen. Je plaatste een advertentie in een plaatselijk krantje in het gebied waar je wilde wonen en ze belden jou.

Dan financiën. Je kreeg rekeningen binnen en die betaalde je. Begreep je iets niet dan belde je even. Kreeg je gelijk iemand aan de telefoon die wist van de hoed en de rand. Nu krijg je nog steeds rekeningen, maar ook mails, tig 'Mijn*****.nl' die je in de smiezen moet houden met tig wachtwoorden die soms niet werken en de één schrijft gewoon af van je rekening en de ander moet je toch zelf betalen. En als je iets niet begrijpt dan moet je chatten met een computer die je vragen niet accepteert en dus nergens op slaande antwoorden geeft, malen waar je geen reactie op krijgt of duur bellen met een betaald nummer om da te horen dat zij daar ook niets mee kunnen (gaan zij niet over). O, en je gemeentelijke belastingen bedroegen niet een vet half bruto maandinkomen. 'Vrijwillig' was nog vrijwillig, of het nu om een ouderlijke bijdrage ging of vrijwilligerswerk waar je uiteraard nooit voor hoefde te solliciteren of een contract voor hoefde te tekenen.

Criminaliteit ligt nu een stuk hoger. In de jaren 60, 70, tot midden 80 was de deur in mijn woonomgeving nooit op slot, zelfs niet als je op vakantie ging. Fietsen hadden niet eens een slot. Kinderen reisden al jong probleemloos met het OV. Gewoon even de conducteur of buschauffeur een seintje geven en die hield wel een oogje in het zeil. Dan werd er omgeroepen: "Het meisje dat naar haar vader gaat moet de volgende halte uitstappen." Zelfs overstappen op Centraal station Utrecht was voor mij geen enkel probleem als 5 jarige. Gewoon naar een medewerker stappen op het perron en om hulp vragen en dan werd ik op de juiste trein gezet waar ik weer netjes een omroep kreeg als ik eruit moest. We hadden dan wel geen mobieltjes maar een briefje bij ons met een telefoonnummer. En dan belde je gewoon bij het dichtstbijzijnde huis aan en dan mocht je even bellen als je een lekke band had of gevallen was of zo. Kreeg je nog een kop warme choco ook. Tegenwoordig wordt een kind dat op straat zit met een enorme schaafwond gewoon genegeerd en mag je blij zijn als iemand even vraagt of het wel gaat. En als je in de winkel te weinig geld bij je had dan kreeg je je boodschappen gewoon mee met de vraag of je even het resterende gedeelte bij je moeder ging halen wat je natuurlijk gewoon deed. Politie was je vriend en de bromsnor. Een praatje gaan maken op het bureau was heel normaal. Ze hielpen je ook met kleine dingen en deden moeite voor je. Anderhalve week geleden nog een aangifte gedaan, met heel veel moeite... en ben al 4 maal door een andere agent gebeld met de vraag of ik het adres, het telefoonnummer en het emailadres van de dader kon geven. De dader die ik met naam, toenaam en woonwijk gemeld heb. Oftewel; je moet ze alles voorkauwen en zelf doen ze niets meer.

Regels. Je wordt gek van de regels tegenwoordig, En die regels gelden natuurlijk voor de ander en niet voor jou. Tenminste, een groot deel van de bevolking denkt daar zo over. Vroeger had je een hond en die liet je uit. Simpel. Nu moet je eerst het internet afzoeken naar een gebied waar je hond mag lopen en waar hij los mag lopen. Moet je de poep opruimen of mag het blijven liggen? Moet je rekening houden met mogelijke ruiterpaden of mountainbikers of kan je hond gewoon loslopen zonder dat je steeds alert moet zijn? Moet je een kaartje kopen voor je hond? Mag je daar wel parkeren? Ik ken zelfs een fucking hondenstrand waar je eerst 15 km verderop tijdens kantooruren een parkeerkaart moet halen bij de VVV. |:(

Eigenlijk komt alles op hetzelfde neer; Individualisme, criminaliteit, overbevolking (geen ruimte), veel minder servicemensen, veel meer regelgeving, automatisering, repressie en controle. Vroeger voelde ik me een mens, een persoon. Nu een nummer met vooral plichten en weinig rechten.
  woensdag 7 maart 2018 @ 10:12:09 #59
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177657453
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 09:18 schreef Mevrouw_voor_jou het volgende:

[..]

Ik zeg niet dat t leven nu ingewikkeld is, maar dat het toen eenvoudiger was.
Dat betekent precies hetzelfde dan dat het nu ingewikkelder zou zijn. Maar wat is er nou precies zoveel lastiger geworden dan toen?
pi_177657644
Het is allemaal nostalgie. Iedereen die in een "eigen tijd" opgroeit ziet een bepaalde periode door een roze bril en laat de zwarte randen weg.

Als men hunkert naar Nederland van vroeger moet men gewoon ergens in een ver buitenland gaan wonen. Kun je o.a. weer cheques schrijven en bij de bank in de rij staan. Gelukkig hoef je dan geen lange telefoonnummers meer met een draaischijf te bellen maar voor de rest kun je je uitleven.. en ergeren. Om het voor 1 of 2x te doen, prima.. maar structureel?, been there, done it.
pi_177657699
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 10:22 schreef Beathoven het volgende:
Het is allemaal nostalgie. Iedereen die in een "eigen tijd" opgroeit ziet een bepaalde periode door een roze bril en laat de zwarte randen weg.

Als men hunkert naar Nederland van vroeger moet men gewoon ergens in een ver buitenland gaan wonen. Kun je o.a. weer cheques schrijven en bij de bank in de rij staan. Gelukkig hoef je dan geen lange telefoonnummers meer met een draaischijf te bellen maar voor de rest kun je je uitleven.. en ergeren.
Ik sta nu net zo vaak bij de bank in de rij als in de jaren '70: Vrijwel nooit dus. Die cheques gooide je gewoon in de brievenbus. Voor het storten van contant geld, opnemen van vreemde valuta en het openen van een rekening stond je in de rij.
  woensdag 7 maart 2018 @ 10:27:31 #62
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177657740
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 09:30 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Veel.

Heel belangrijk punt was toch wel opleiding en arbeidsmarkt. Je deed een opleiding en dan ging je werken. Heel simpel. Je belde een school en je schreef je in. Was je klaar dan ging je bv naar een uitzendbureau en je had fulltime werk. En als je dan een leuk bedrijf tegenkwam dan liep je even naar de directie en had je een vaste baan met Cao en pensioenregeling. Je werkgever zorgde er voor dat je bij en na scholing kreeg onder werktijd. Zo verging het mij en met mij vele anderen. Ja, er was een crisis maar die crisis was kort en bij het herstel merkte de burger dat als eerste. Mensen die ontslagen waren in de crisis vonden binnen 1,5 jaar weer een nieuwe vaste baan. De bijstand kwam daar niet eens aan te pas; de WW was 3 jaar lang.

Wonen; het waren mooie tijden. Zocht je een woning dan had je die snel. Zocht je een dak boven je hoofd dan had je die morgen. Je plaatste een advertentie in een plaatselijk krantje in het gebied waar je wilde wonen en ze belden jou.

Dan financiën. Je kreeg rekeningen binnen en die betaalde je. Begreep je iets niet dan belde je even. Kreeg je gelijk iemand aan de telefoon die wist van de hoed en de rand. Nu krijg je nog steeds rekeningen, maar ook mails, tig 'Mijn*****.nl' die je in de smiezen moet houden met tig wachtwoorden die soms niet werken en de één schrijft gewoon af van je rekening en de ander moet je toch zelf betalen. En als je iets niet begrijpt dan moet je chatten met een computer die je vragen niet accepteert en dus nergens op slaande antwoorden geeft, malen waar je geen reactie op krijgt of duur bellen met een betaald nummer om da te horen dat zij daar ook niets mee kunnen (gaan zij niet over). O, en je gemeentelijke belastingen bedroegen niet een vet half bruto maandinkomen. 'Vrijwillig' was nog vrijwillig, of het nu om een ouderlijke bijdrage ging of vrijwilligerswerk waar je uiteraard nooit voor hoefde te solliciteren of een contract voor hoefde te tekenen.

Criminaliteit ligt nu een stuk hoger. In de jaren 60, 70, tot midden 80 was de deur in mijn woonomgeving nooit op slot, zelfs niet als je op vakantie ging. Fietsen hadden niet eens een slot. Kinderen reisden al jong probleemloos met het OV. Gewoon even de conducteur of buschauffeur een seintje geven en die hield wel een oogje in het zeil. Dan werd er omgeroepen: "Het meisje dat naar haar vader gaat moet de volgende halte uitstappen." Zelfs overstappen op Centraal station Utrecht was voor mij geen enkel probleem als 5 jarige. Gewoon naar een medewerker stappen op het perron en om hulp vragen en dan werd ik op de juiste trein gezet waar ik weer netjes een omroep kreeg als ik eruit moest. We hadden dan wel geen mobieltjes maar een briefje bij ons met een telefoonnummer. En dan belde je gewoon bij het dichtstbijzijnde huis aan en dan mocht je even bellen als je een lekke band had of gevallen was of zo. Kreeg je nog een kop warme choco ook. Tegenwoordig wordt een kind dat op straat zit met een enorme schaafwond gewoon genegeerd en mag je blij zijn als iemand even vraagt of het wel gaat. En als je in de winkel te weinig geld bij je had dan kreeg je je boodschappen gewoon mee met de vraag of je even het resterende gedeelte bij je moeder ging halen wat je natuurlijk gewoon deed. Politie was je vriend en de bromsnor. Een praatje gaan maken op het bureau was heel normaal. Ze hielpen je ook met kleine dingen en deden moeite voor je. Anderhalve week geleden nog een aangifte gedaan, met heel veel moeite... en ben al 4 maal door een andere agent gebeld met de vraag of ik het adres, het telefoonnummer en het emailadres van de dader kon geven. De dader die ik met naam, toenaam en woonwijk gemeld heb. Oftewel; je moet ze alles voorkauwen en zelf doen ze niets meer.

Regels. Je wordt gek van de regels tegenwoordig, En die regels gelden natuurlijk voor de ander en niet voor jou. Tenminste, een groot deel van de bevolking denkt daar zo over. Vroeger had je een hond en die liet je uit. Simpel. Nu moet je eerst het internet afzoeken naar een gebied waar je hond mag lopen en waar hij los mag lopen. Moet je de poep opruimen of mag het blijven liggen? Moet je rekening houden met mogelijke ruiterpaden of mountainbikers of kan je hond gewoon loslopen zonder dat je steeds alert moet zijn? Moet je een kaartje kopen voor je hond? Mag je daar wel parkeren? Ik ken zelfs een fucking hondenstrand waar je eerst 15 km verderop tijdens kantooruren een parkeerkaart moet halen bij de VVV. |:(

Eigenlijk komt alles op hetzelfde neer; Individualisme, criminaliteit, overbevolking (geen ruimte), veel minder servicemensen, veel meer regelgeving, automatisering, repressie en controle. Vroeger voelde ik me een mens, een persoon. Nu een nummer met vooral plichten en weinig rechten.
Leuk stukje geschiedsvervalsing vol oncontroleerbare claims, clichematige karikaturen en dingen die sowieso anekdotisch zijn.

Dat hele Ot & Sien achtige "toen was geluk nog heel gewoon" samenleving bestaat vooral in dromenvan mensen die ouwe zuurpruimen aan het worden zijn. Een ouderdomskwaal die je ten allen tijde zal moeten zien te vermijden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Hexagon op 07-03-2018 10:43:46 ]
pi_177657742
Mensen die niet zo slim zijn, hoefden vroeger niet zo nodig een diploma.
Nu moet een helpende niveau 2 reflectieverslagen schrijven en evidence based werken. Ik denk niet dat dat voor iedereen werkt.
  woensdag 7 maart 2018 @ 10:29:21 #64
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177657769
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 10:22 schreef Beathoven het volgende:
Het is allemaal nostalgie. Iedereen die in een "eigen tijd" opgroeit ziet een bepaalde periode door een roze bril en laat de zwarte randen weg.

Als men hunkert naar Nederland van vroeger moet men gewoon ergens in een ver buitenland gaan wonen. Kun je o.a. weer cheques schrijven en bij de bank in de rij staan. Gelukkig hoef je dan geen lange telefoonnummers meer met een draaischijf te bellen maar voor de rest kun je je uitleven.. en ergeren. Om het voor 1 of 2x te doen, prima.. maar structureel?, been there, done it.
Of zoals mijn ouders die een nieuwbouwhuis kochten naar de PTT bellen om te weten te komen wat de postcode was. En dan te horen krijgen dat de postcodeambtenaar op vakantie is. :')
pi_177657878
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 10:25 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Ik sta nu net zo vaak bij de bank in de rij als in de jaren '70: Vrijwel nooit dus. Die cheques gooide je gewoon in de brievenbus. Voor het storten van contant geld, opnemen van vreemde valuta en het openen van een rekening stond je in de rij.
Ik stond in het buitenland geregeld in de rij bij een bank. Maar erger nog, bij mn internetprovider die spookrekeningen stuurde en het telefonisch niet kon afhandelen. 4x van een half uur tot rond een uur gewacht en nog een uur of iets meer om het af te handelen. Pas bij de 4e keer losten ze het op. Het was eigenlijk mn probleem niet maar het overkomt je daar gewoon.

Dan geef ik de voorkeur toch echt aan iets mailen of even bellen.
pi_177658124
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 10:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Leuk stukje geschiedsvervalsing vol oncontroleerbare claims en dingen die sowieso anekdotisch zijn.

Dat hele Ot & Sien achtige "toen was geluk nog heel gewoon" samenleving bestaat vooral in dromenvan mensen die ouwe zuurpruimen aan het worden zijn. Een ouderdomskwaal die je ten allen tijde zal moeten zien te vermijden.
Tja. De TS vraagt in de OP naar de ervaringen van oudere Fok!kers. Hoe dacht jij daar antwoord op te geven zonder te vervallen in oncontroleerbare claims en anekdotes? Dat zijn eigen ervaringen toch altijd?

Mijn verhaal over de arbeidsmarkt valt gewoon te controleren als je goed en gedegen onderzoek doet bij verschillende bronnen hoor. Andere 'claims' deels. Zoals het verschil tussen de crisis van begin jaren tachtig en die we nu net "achter de rug" hebben waar de gemiddelde burger nog niet zoveel van merkt.

Hier wordt dan weer verwezen naar de koude oorlog en de 'angst' voor een atoombom. Ach. Ik heb geleefd in die tijd. Meegelopen met protestmarsen, demonstraties. Ik had ook zo'n gebroken geweertje op mijn spijkerjas. "Angst" was er bij mij en mijn vriendenclubje niet. Wel idealen en protestbereidheid. Het voelde trouwens meer als rebelleren dan als een doodserieuze zaak waarbij we bang zouden zijn dat de volgende dag heel de wereld zou vergaan door een kernoorlog. Dat idealisme zie ik niet veel meer. D'66 is daar een goed voorbeeld van. Democratie was het kernpunt van die partij toen. Meer inspraak en macht voor de burger. Referenda, dwingend en de gekozen burgermeester. Nu is het juist D'66 die de referendumwet afschaft.
Toen waren we nog een samenleving, gebonden aan elkaar al was het in groepen (verzuiling). Nu is alles individualistisch. Ieder voor zich. Als ik mijn natje en droogje maar heb interesseert het mij geen donder dat de buurman verzuipt. In plaats van hulp te verlenen staat men nu met hun mobieltje te filmen om dat later ter eer en meerdere glorie van zichzelf, met zoveel mogelijk 'likes' te plaatsen op social media.


Ik vind dit filmpje van Anouk aardig de vinger op de zere plek leggen.
pi_177658435
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 09:30 schreef Ouder1 het volgende:

Heel belangrijk punt was toch wel opleiding en arbeidsmarkt. Je deed een opleiding en dan ging je werken. Heel simpel. Je belde een school en je schreef je in. Was je klaar dan ging je bv naar een uitzendbureau en je had fulltime werk. En als je dan een leuk bedrijf tegenkwam dan liep je even naar de directie en had je een vaste baan met Cao en pensioenregeling.
Dan heb jij in een andere jaren tachtig geleefd als ik, begin jaren tachtig was de (jeugd) werkeloosheid hoger dan ooit tevoren.
quote:
Wonen; het waren mooie tijden. Zocht je een woning dan had je die snel. Zocht je een dak boven je hoofd dan had je die morgen. Je plaatste een advertentie in een plaatselijk krantje in het gebied waar je wilde wonen en ze belden jou.
Vandaar dat ik op mn dertigste nog op kamers woonde.
quote:
Criminaliteit ligt nu een stuk hoger. In de jaren 60, 70, tot midden 80 was de deur in mijn woonomgeving nooit op slot, zelfs niet als je op vakantie ging. Fietsen hadden niet eens een slot.
Daar had je wel een heel beroerde fiets voor nodig, ook toen gingen knappe fietsen mee de trap op in Amsterdam, inderdaad heb je dan geen slot nodig.
quote:
...
De rest heb ik maar niet meer gelezen. Je idealiseert een beetje te veel.
  woensdag 7 maart 2018 @ 11:13:39 #68
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177658670
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 10:47 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Tja. De TS vraagt in de OP naar de ervaringen van oudere Fok!kers. Hoe dacht jij daar antwoord op te geven zonder te vervallen in oncontroleerbare claims en anekdotes? Dat zijn eigen ervaringen toch altijd?
Je maakt vergelijkingen die totaal niet te staven zijn.

Je lijkt te stellen dat als je vroeger ergens aanbelde met een lekke band, dan mensen je altijd zouden helpen en nu nooit. Hoe weet je dat? Heb je daar ook bewijs van?

Mijn ervaring is dat de meeste mensen eigenlijk best behulpzaam zijn. Behalve diegenen met een kutkarakter. Die had je toen ook/

quote:
Mijn verhaal over de arbeidsmarkt valt gewoon te controleren als je goed en gedegen onderzoek doet bij verschillende bronnen hoor. Andere 'claims' deels. Zoals het verschil tussen de crisis van begin jaren tachtig en die we nu net "achter de rug" hebben waar de gemiddelde burger nog niet zoveel van merkt.
Nou nee, de enorme jeugdwerkloosheid in de jaren tachtig was niet kort, en nog vele malen hoger dan de laatste 10 jaar. Dat is gewoon geschiedsvervalsing. Het enige verschil is dat er tegenwoordig meer flexbanen zijn waar mensen destijds gewoon in de bijstand zaten. Of in de WAO geloosd. Sowieso waren het de tijden dat alle simpele fabrieksarbeid verdween.

En een baan vinden doe je tegenwoordig nog steeds met een diploma, een brief en een gesprek.

quote:
Hier wordt dan weer verwezen naar de koude oorlog en de 'angst' voor een atoombom. Ach. Ik heb geleefd in die tijd. Meegelopen met protestmarsen, demonstraties. Ik had ook zo'n gebroken geweertje op mijn spijkerjas. "Angst" was er bij mij en mijn vriendenclubje niet. Wel idealen en protestbereidheid. Het voelde trouwens meer als rebelleren dan als een doodserieuze zaak waarbij we bang zouden zijn dat de volgende dag heel de wereld zou vergaan door een kernoorlog.
Ja, achteraf nu de dreiging weg is is natuurlijk een stuk fijner dan als je er midden in zit.

En je eigen gedrag als jongere beter vinden dan dat van de jongere van nu is natuurlijk ook een symptoom van oud en verbitterd worden

quote:
Toen waren we nog een samenleving, gebonden aan elkaar al was het in groepen (verzuiling). Nu is alles individualistisch. Ieder voor zich.

[quote]
Als ik mijn natje en droogje maar heb interesseert het mij geen donder dat de buurman verzuipt. In plaats van hulp te verlenen staat men nu met hun mobieltje te filmen om dat later ter eer en meerdere glorie van zichzelf, met zoveel mogelijk 'likes' te plaatsen op social media.
Ohja? Kun je dat kwantificeren? Je verwijt nu zo ongeveer iedereen een psychopaat te zijn die iemand liever laat verzuipen voor een leuk filmpje. Ik ken die mensen niet eigenlijk.
pi_177658846
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 11:02 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dan heb jij in een andere jaren tachtig geleefd als ik, begin jaren tachtig was de (jeugd) werkeloosheid hoger dan ooit tevoren.

Klopt. 1980, 1981 en een stuk van 1982. Waarom blijft men maar janken over die 2 jaar crisis terwijl we nu pas uit de crisis beginnen te komen die in 2007 begon????
quote:
Vandaar dat ik op mn dertigste nog op kamers woonde.

Tja.. Als je perse in Amsterdam wilt wonen... Nederland is groter hoor.
quote:
Daar had je wel een heel beroerde fiets voor nodig, ook toen gingen knappe fietsen mee de trap op in Amsterdam, inderdaad heb je dan geen slot nodig.

Amsterdam... says it all
quote:
De rest heb ik maar niet meer gelezen. Je idealiseert een beetje te veel.
Nee.. jij kan niet over je stadsgrenzen heenkijken.
  woensdag 7 maart 2018 @ 11:32:51 #70
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177659043
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 11:23 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Klopt. 1980, 1981 en een stuk van 1982. Waarom blijft men maar janken over die 2 jaar crisis terwijl we nu pas uit de crisis beginnen te komen die in 2007 begon????

Wederom geschiedsvervalsing

pi_177659338
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 11:23 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Klopt. 1980, 1981 en een stuk van 1982. Waarom blijft men maar janken over die 2 jaar crisis terwijl we nu pas uit de crisis beginnen te komen die in 2007 begon????

[..]

Tja.. Als je perse in Amsterdam wilt wonen... Nederland is groter hoor.

[..]

Amsterdam... says it all

[..]

Nee.. jij kan niet over je stadsgrenzen heenkijken.
Ik woonde in een dorp op minstens vijftig km afstand van Amsterdam. Mijn blik wat ruimer dan mijn eigen dorp. Als we dan toch persoonlijk gaan doen is mijn blik in tegenstelling tot jou ook iets ruimer dan mijzelf en mijn directe omgeving.
  woensdag 7 maart 2018 @ 11:48:19 #72
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_177659373
Als je het elke keer blijft geloven dan kan je ook in de bijbel gaan geloven want dan was het 6000 jaar geleden letterlijk het paradijs op aarde en hebben Adam en Eva het grondig verneukt destijds.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_177659431
Naar mijn mening wordt dit altijd vreselijk geromantiseerd met een flinke dosis nostalgie. Meestal door lui die nu nogal pessimistisch in het leven staan. Ik denk dat we tegenwoordig echt niet te klagen hebben en het zeker niet slechter hebben dan 30 jaar geleden. Op sommige vlakken zijn de teugels wel aangetrokken met regeltjes en is fors bezuinigd (op bijv. de zorg), maar net zoals 30 jaar geleden leven we nog steeds in één van de beste landen ter wereld.

Wat wel feitelijk aan de hand is, is de digitalisering en individualisering, wat uiteraard zowel voor- als nadelen heeft, maar niet iedereen als even prettig ervaart.

We kunnen vele maler efficiënter met onze tijd om gaan. Je kan thuis vakanties boeken, banen zoeken en online spullen bestellen door technologische vooruitgang, wat best fijn is natuurlijk. Anderzijds zitten we mede hierdoor wel gekluisterd aan onze smartphones en tablets en komen we de deur niet meer uit.

Er is tegenwoordig meer aandacht voor de individu. Iedereen kan en mag zich (online) uiten en krijgt de mogelijkheid z'n mening te geven en de discussie aan te gaan. Ook is het makkelijker dan ooit om jezelf te vermaken met al het technologische speelgoed en ben je minder afhankelijk van anderen om lol te hebben. Het grote nadeel van individualisering is echter een vermindering van de sociale cohesie en een 'ieder voor zich'-ontwikkeling. Ik stoor me persoonlijk ook wel eens aan lui die vinden dat ze 'entitled' zijn op een eigen mening, maar geen idee hebben waar ze het over hebben.

Tja, en dan het financiële aspect. Dit beleeft toch iedereen wel anders. Ik ben blij dat ik niet +10% rente betaal over mn hypotheek. Wellicht is de koopkracht tegenwoordig iets minder, maar aan andere kant zijn er veel meer mogelijkheden voor ieders portemonnee. Voor met name elektronica is er voor ieder wel wat wils. In de jaren 80 moest je grof geld neerleggen voor een VHS-recorder van duizenden guldens en waren tv's niet goedkoop. Computers (voor zover ze er voor de consument al waren) waren enorme luxe-goederen. Elektronica was toen niet zo vanzelfsprekend en betaalbaar als nu. Nu is er ook voor de kleine portemonnee altijd wel iets te vinden.

[ Bericht 1% gewijzigd door Justinn op 07-03-2018 12:02:25 ]
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 7 maart 2018 @ 12:19:00 #74
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177660049
Als ik één ding moet aanwijzen wat nu slechter is dan vroeger dan is dat de komst van de mobiele telefoon en vooral de smartphone. Vooral die laatste heeft tot een complete mongolisering van de bevolking geleid. Ik denk ook dat mensen daardoor tegenwoordig eenzamer zijn. Spontane ontmoetingen en contacten zijn veel zeldzamer geworden want iedereen is de hele dag met z'n phone bezig en blijft dus in de eigen veilige bubble hangen.

Een ander probleem tegenwoordig is dat het moeilijker is om de "local hero" te zijn. Mensen vergelijken zich altijd met de mensen om zich heen. Vroeger waren dat gewoon vrienden en kennissen en was het dus veel makkelijker om ergens "goed" in te zijn en waardering te krijgen. Maar tegenwoordig wordt alles op wereldschaal gedeeld dus er zijn altijd duizenden mensen "beter" dan jij. Voor mensen die daar gevoelig voor zijn is dat een probleem en kan dat negatieve gevoelens geven.

Een ander modern probleem (dat wel al wat ouder is dan 30 jaar) is paradoxaal genoeg dat mensen vanwege de welvaart meer kansen hebben dan vroeger. Dat betekent namelijk ook meer kansen om te falen.

Vroeger werd je bijvoorbeeld bakker of boer omdat jouw vader en grootvader dat ook waren. Je had weinig te kiezen. Tegenwoordig kan iedereen alles worden wat hij/zij wil en wordt het alleen beperkt door je eigen kunnen. Iedereen kan studeren, iedereen kan carriere maken, iedereen kan rijk worden of trouwen met de leuke partner die je zelf kiest....dus als dat niet lukt dan heb JIJ gefaald. Ik denk dat het vroeger makkelijker was om je neer te leggen bij situaties die niet ideaal waren omdat de beperking extern was in plaats van je eigen onkunde, beperkte intelligentie, beperkte aantrekkelijkheid, etc.

Wat ik wel geweldig vind van de moderne tijd is de toegang tot informatie die je tegenwoordig hebt. Ik heb in de 80's vaak urenlang tevergeefs in de bibliotheek gezocht naar informatie over bepaalde onderwerpen (voor hobby's en dergelijk) terwijl je nu informatie over de meest obscure dingen in een paar minuten met Google kunt vinden.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 7 maart 2018 @ 12:39:24 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177660464
Nog eentje voor de nostalgisten

Het aantal moorden in NL. Dus veiliger was de samenleving in de jaren 80 en 90 ook niet.

pi_177660465
quote:
14s.gif Op woensdag 7 maart 2018 11:48 schreef jogy het volgende:
Als je het elke keer blijft geloven dan kan je ook in de bijbel gaan geloven want dan was het 6000 jaar geleden letterlijk het paradijs op aarde en hebben Adam en Eva het grondig verneukt destijds.
Als we t over Rome uit de klassieke tijd of beschavinhen eerder hebben dan was het enigszins vergelijkbaar met een stad uit een 3e wereldland nu, bv in India. Men zat gewoon in de keuken naast het fornuis op een ton te schijten en leegde deze in nabijgelegen wateren.
  woensdag 7 maart 2018 @ 12:41:52 #77
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177660511
Het enige dat imo 20 jaar geleden beter was is de muzieksmaak. Maar ik geef dan ook toe dat ik op dat vlak een ouwe lul aan het worden ben.
  woensdag 7 maart 2018 @ 12:47:25 #78
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_177660602
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 12:39 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Als we t over Rome uit de klassieke tijd of beschavinhen eerder hebben dan was het enigszins vergelijkbaar met een stad uit een 3e wereldland nu, bv in India. Men zat gewoon in de keuken naast het fornuis op een ton te schijten en leegde deze in nabijgelegen wateren.
Ik geloof dan ook niet in het 'vroeger was alles beter' maar ze zeggen het sinds voor mensheugenis dus dan moet het vroeger wel echt heel supergeweldig zijn geweest. Wat het inderdaad niet was nee, klopt. Ik zat nog te twijfelen om sarcasme tags te gebruiken.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen comedie.
'Goatboy is hurt by your indifference'
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=M9srplWe_QQ" target="_blank" rel="nofollow">Vrijheid</a>
[b]Dean Radin presenteert: "Science and the taboo of psi"[/b]
pi_177660620
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 12:41 schreef Hexagon het volgende:
Het enige dat imo 20 jaar geleden beter was is de muzieksmaak. Maar ik geef dan ook toe dat ik op dat vlak een ouwe lul aan het worden ben.
Mis je de Zangeres zonder naam en de vogeltjesdans?
pi_177660737
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 12:19 schreef SeLang het volgende:
Een ander modern probleem (dat wel al wat ouder is dan 30 jaar) is paradoxaal genoeg dat mensen vanwege de welvaart meer kansen hebben dan vroeger. Dat betekent namelijk ook meer kansen om te falen.

Vroeger werd je bijvoorbeeld bakker of boer omdat jouw vader en grootvader dat ook waren. Je had weinig te kiezen. Tegenwoordig kan iedereen alles worden wat hij/zij wil en wordt het alleen beperkt door je eigen kunnen. Iedereen kan studeren, iedereen kan carriere maken, iedereen kan rijk worden of trouwen met de leuke partner die je zelf kiest....dus als dat niet lukt dan heb JIJ gefaald. Ik denk dat het vroeger makkelijker was om je neer te leggen bij situaties die niet ideaal waren omdat de beperking extern was in plaats van je eigen onkunde, beperkte intelligentie, beperkte aantrekkelijkheid, etc.
Dat je automatisch in de voetstappen van je ouders stapte gold voor de volwassenen in de jaren '80 ook niet meer hoor. Dat was er met de babyboomgeneratie al een beetje uit. Mijn ouders deden hele andere dingen dan hun ouders.

Het is vooral het maakbaarheidsbeeld waar jij het over hebt. Er zijn nu nog genoeg externe zaken die er voor kunnen zorgen dat je niet bereikt of functioneert zoals je wilt. Maar in een individualistische samenleving schuift men dat dan af op het individu. "Eigen schuld, dikke bult."

Ik merk juist nu dat men heel erg veel afschuift.. op een ander. Of het nu gaat om de politiek (vooral de VVD is daar erg goed in; de puinhopen van paars en zo), de organisaties, de werkgevers of het individu.
  woensdag 7 maart 2018 @ 12:58:39 #81
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177660774
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 12:48 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Mis je de Zangeres zonder naam en de vogeltjesdans?
Meer de tijd van The Prodigy, The Offspring en DJ Paul Elstak, en dat singer songwriters en dito slappe zeikmuziek echt voor oude mannen was.

Maar ik geef ruiterlijk toe dat dat komt doordat ik op dat vlak oud aan het worden ben.
pi_177660917
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 12:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Meer de tijd van The Prodigy, The Offspring en DJ Paul Elstak, en dat singer songwriters en dito slappe zeikmuziek echt voor oude mannen was.

Maar ik geef ruiterlijk toe dat dat komt doordat ik op dat vlak oud aan het worden ben.
Nou ja.. De muziek uit die tijd was vaak wel wat beter in elkaar gezet. Denk eens aan de Beatles, Joan Baez, maar ook bv de Dire Straits en Michael Jackson.. (weet niet of ik alles goed spel). Die kwaliteit hoor je niet veel meer.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 7 maart 2018 @ 13:10:50 #83
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177660983
Wat betreft economie en toekomst verwachtingen en dergelijke:

Ik vond vooral de eerste helft van de jaren '80 erg negatief op dat vlak. Hoge werkloosheid, hoge inflatie, koude oorlog verslechterde, kernwapen protesten, etc. Dit was mijn beleving, maar je ziet die tijdgeest ook terug aan de negatieve liedjes in de hitparade (de Bom, Koos Werkeloos, etc)

Vanaf de tweede helft '80 wordt het steeds positiever. Economie herstelt, werkloosheid daalt, Gorbatsjov gaat hervormen, etc. In 1989 gaat de Berlijnse muur om.

De 90's beleefde ik als heel erg positief. Koude oorlog voorbij, overal was democratisering aan de gang en de economie werd vrijer. Je had wel dingen zoals die gruwelijke oorlog in Joegoslavië maar dat zag ik toch meer als een overgangsfase van een groot dictoriaal blok in het oosten dat met vallen en opstaan democratiseerde.

In de tweede helft van de 90's kreeg je internet en daarmee opeens heel veel opwindende verandering en vergezichten voor de toekomst. Intussen was in het oosten redelijk gestabiliseerd en China was in opkomst. De toekomst zag er goed uit. Dit was de meest optimistische tijd die ik zelf heb meegemaakt.

Ergens rond 2000 kwam er echter een voorzichtig keerpunt. Rond die tijd lag ongeveer de piek van de globalisatie en democratisering en vrijheid wereldwijd. 9/11 bracht grote vrijheidsbeperkingen en een reeks nieuwe oorlogen. China ging weer stilletjes in reverse wat betreft democratisering en markten werden minder vrij. Centrale banken gingen een steeds grotere rol spelen waarmee marktprincipes overboord gingen. Dat laatste resulteerde in de crisis van 2008.

Toen gebeurde er in 2008 iets vreemds. In plaats van na deze catastrofe terug te gaan naar marktprincipes trokken de centrale banken juist de macht naar zich toe en begonnen ongekende financiële repressie, resulterend in traag herstel en een transfer van rijkdom van arm naar rijk, wat ook het trage herstel verklaart. Cruciaal was ook het verbreken van het sociale contract - banken en corporaties kregen bijvoorbeeld een bailout en hervatten rond 2010 alweer hun bonus bonanza terwijl de koopkracht van de burger maar bleef dalen. Hier ligt de wortel van het populisme in laatste jaren.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 7 maart 2018 @ 13:14:14 #84
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177661040
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 12:56 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Dat je automatisch in de voetstappen van je ouders stapte gold voor de volwassenen in de jaren '80 ook niet meer hoor.
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 12:19 schreef SeLang het volgende:

Een ander modern probleem (dat wel al wat ouder is dan 30 jaar)
Lezen is kennelijk ook moeilijker geworden de laatste jaren
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_177661181
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 12:39 schreef Beathoven het volgende:
Men zat gewoon in de keuken naast het fornuis op een ton te schijten en leegde deze in nabijgelegen wateren.
Ook niet helemaal waar. In de romeinse legerkampen was men verplicht de behoeft buiten het kamp te doen en te begraven. Was indertijd tijdens mijn eerste milieucursus het argument dat milieuwetten niet nieuw waren.
pi_177661204
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 12:56 schreef Ouder1 het volgende:
Ik merk juist nu dat men heel erg veel afschuift.. op een ander. Of het nu gaat om de politiek (vooral de VVD is daar erg goed in; de puinhopen van paars en zo), de organisaties, de werkgevers of het individu.
Hier heb je op zich wel een punt. Je voorbeeld klopt alleen niet want de puinhopen van paars was een boek van Pim.
pi_177661796
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 13:24 schreef nanuk het volgende:

[..]

Hier heb je op zich wel een punt. Je voorbeeld klopt alleen niet want de puinhopen van paars was een boek van Pim.
Weer wat geleerd.

Ander voorbeeld dan. Vrij recent. Geklaag van de werkgevers dat de werknemers 'op' zijn. In datzelfde interview wordt ook gesproken over de vele werklozen, vaak juist ook uit de sectoren waar nu een tekort is.

https://www.telegraaf.nl/(...)rt-en-toch-werklozen

:"Tja, maar ja, iemand die al 3 jaar werkloos is, kan die wel de bouw op? Kan die wel als ICT-er aan de slag? Ja, misschien met 2 á 3 jaar opleiding, maar die mensen heb je nu nodig en niet over 2 of 3 jaar...."

Echt hé? WTF. Waarom zou een metselaar na 3 jaar werkloos te zijn geweest 2 jaar opgeleid moeten worden??? Of een vrachtwagenchauffeur? Of een ziekenverzorgende? Met ICT kan ik me voorstellen dat daar een knelpunt zit, maar geen fucking 2 jaar scholing nodig.

Men denkt dat iemand die 3 jaar werkloos is, alleen nog maar ongeschoolde arbeid kan verrichten. Zwaar fysiek werk. De hoogste werkloosheid zit bij de ouderen, 45 plus. Mensen met ontzettend veel werkervaring. Maar zwaar fysiek werk is voor die groep vaak niet te doen. Voor het lichtere domme werk zijn ze te oud, te duur, overgekwalificeerd. Daar nemen ze alleen mensen tot 21 jaar voor aan, liefst een 16 jarige. Het probleem zit niet bij die werklozen maar bij die werkgevers die het gewoon verdommen om hen aan te nemen met al hun vooroordelen zoals dus in dat filmpje ook naar voren kwam.

Werkgevers stellen hoge eisen. Idioot hoge eisen vaak. En dan jammeren ze aan de ene kant dat ze geen mensen kunnen vinden en aan de andere kant wordt er dan geroepen dat die werklozen die zich suf solliciteren nadat ze door de crisis werkloos zijn geworden, de schuldigen zijn.

Ik vind dat ook afschuif gedrag. Een oudere werkloze kan er niets aan doen dat werkgevers hem niet aannemen omdat hij 'te oud' is en daardoor weer een steeds groter arbeidsgat krijgt. Hopelijk worden die werkgevers straks gewoon gedwongen omdat ze anders echt een tekort krijgen.
pi_177662072
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 13:53 schreef Ouder1 het volgende:

...
Dit heeft niets meer met het onderwerp te maken. En mocht je het over jezelf hebben, niet alleen ervaring telt voor een werkgever, ook de manier waarop je over komt.
pi_177662204
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 14:05 schreef nanuk het volgende:

[..]

Dit heeft niets meer met het onderwerp te maken.
het heeft alles met dit onderwerp te maken. Met de verhardende samenleving, het individualistische, de maakbaarheid gedachte, het afschuiven naar beneden.
pi_177662297
Het feit dat mijn ouders beiden niet gestudeerd hebben maar hun hele leven zich geen zorgen hebben hoeven maken over werk. En met hun inkomen ook nog een huis hebben kunnen kopen zegt mij genoeg. Merendeels van die tijd was mijn vader dan ook nog alleen verdiener en daarvan kon het hele gezin rondkomen.

Mijn vrouw en ik hebben beide gestudeerd, werken voltijd, en kunnen hier goed van leven. Maar dan moeten we wel beide blijven werken anders word het moeilijk, en een huis kopen kunnen we echt vergeten (maandelijkse hypotheek kosten zijn wel te betalen maar waar tover je een aanbetaling van minimaal 30% vandaan?).

Ik denk dat op veel gebieden tegenwoordig het leven beter en makkelijker is, maar financieel is iedereen er echt hard op achteruit gegaan.

[ Bericht 1% gewijzigd door Rettilpsemit op 07-03-2018 14:43:32 ]
pi_177662853
De crisis in de jaren 80 was het einde voor de grote werkplaatsen in NL. Denk bijv. aan al die gesloten scheepswerven en fabrieken. Werkloosheid van 10%. Dat hebben we in de laatste crisis zeker niet gehaald.

Denk dat het leven nu beter is. Goede zorg, veiligheid en alle informatie direct voorhanden. Ik ben blij dat ik niet in de rij bij een bank hoef te staan om mijn weekgeld op te nemen, om maar een voorbeeld te noemen.
pi_177662956
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 10:29 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Of zoals mijn ouders die een nieuwbouwhuis kochten naar de PTT bellen om te weten te komen wat de postcode was. En dan te horen krijgen dat de postcodeambtenaar op vakantie is. :')
Het digitale tijdperk is zoveel beter :)

quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 12:58 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Meer de tijd van The Prodigy, The Offspring en DJ Paul Elstak, en dat singer songwriters en dito slappe zeikmuziek echt voor oude mannen was.

Maar ik geef ruiterlijk toe dat dat komt doordat ik op dat vlak oud aan het worden ben.
Ik ben ook altijd dat soort highlights aan het cherry picken als 't om vroeger gaat. :)

In algemene zin zit men altijd meer over het heden en de toekomst in, de hoofdstukken die afgesloten zijn worden meteen maar even in de geschiedenisboeken geplaatst en gelijk ook maar even van alle ellende ontdaan. Ik heb zelfs de indruk dat de latere generaties na de oorlog zo'n oorlog meer als avontuur zagen dan als iets ellendigs.

[ Bericht 22% gewijzigd door Beathoven op 07-03-2018 15:00:31 ]
pi_177663212
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 14:12 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

het heeft alles met dit onderwerp te maken. Met de verhardende samenleving, het individualistische, de maakbaarheid gedachte, het afschuiven naar beneden.
Nederland zit bij de top als het om leefcomfort gaat. Ga maar eens een 10 jaar in de VS wonen of een land rond de evenaar, dat zijn delen van de wereld waarin het leven hard is.
pi_177663895
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:08 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Nederland zit bij de top als het om leefcomfort gaat. Ga maar eens een 10 jaar in de VS wonen of een land rond de evenaar, dat zijn delen van de wereld waarin het leven hard is.
Heb je die onderzoeken ook weleens gelezen? Daar staan dingen in als: Hoeveel procent van de woningen zijn vrijstaand? Hoe ver is het dichtstbijzijnde winkelcentrum, het dichtstbijzijnde ziekenhuis?

Hoe hard het leven kan zijn heeft niets met dit Topic te maken. De vraag is: "Was het leven een jaar of 30 geleden echt beter?" Dan noem ik als nadeel van nu in vergelijking met toen de verhardende samenleving.

De sociale cohesie valt weg, het is een ieder voor zich samenleving geworden. Het enige dat overblijft is wat de overheid nog regelt maar daar wordt hard aan gemorreld.
  woensdag 7 maart 2018 @ 15:47:25 #95
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177664212
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 14:55 schreef Beathoven het volgende:

Ik ben ook altijd dat soort highlights aan het cherry picken als 't om vroeger gaat. :)

Het is gewoon mn smaak die zo rond 2005 is afgehaakt bij de nieuwe ontwikkelingen. Dingetje van het ouder worden. ;)
  woensdag 7 maart 2018 @ 16:14:42 #96
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177664821
Dat "ieder voor zich" idee is ook zoiets dat veel mensen over zichzelf afroepen.

Of de gemiddelde mens zich vriendelijk en behulpzaam naar je opstelt is voor een belangrijk deel ook afhankelijk van je eigen gedrag en houding naar anderen. Wie een negatieve houding tov de medemens heeft zal ook op weinig sociale aandacht van een ander kunnen rekenen.
  woensdag 7 maart 2018 @ 16:18:48 #97
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_177664914
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 16:14 schreef Hexagon het volgende:
Dat "ieder voor zich" idee is ook zoiets dat veel mensen over zichzelf afroepen.

Of de gemiddelde mens zich vriendelijk en behulpzaam naar je opstelt is voor een belangrijk deel ook afhankelijk van je eigen gedrag en houding naar anderen. Wie een negatieve houding tov de medemens heeft zal ook op weinig sociale aandacht van een ander kunnen rekenen.
Of schijnbaar dat 'verharden' van de samenleving maar tegelijkertijd zijn alle moderne mannen van nu zulke watjes. :') Wat is het nou?
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_177665053
Doe is een linkje na die topics van tagetig!
  woensdag 7 maart 2018 @ 17:42:06 #99
254446 Mevrouw_voor_jou
Mevrouw_voor_jou
pi_177666784
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 10:12 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Dat betekent precies hetzelfde dan dat het nu ingewikkelder zou zijn. Maar wat is er nou precies zoveel lastiger geworden dan toen?
Destijds was er veel minder te kiezen en had je veel minder mogelijkheden. Hoewel het veel voordeel heeft om die mogelijkheden te hebben geeft het ook veel extra keuzemomenten die allemaal energie kosten.

Je krijgt veel meer informatie op je af dan destijds. Via internet kun je vanaf de bank op je smartphone op internet overal vanalles vinden. In de jaren tachtig toen ik opgroeide vroeg je dat aan een bekende, las je de krant, keek het nieuws of ging je naar de bieb om informatie. Je doet hierdoor veel meer indrukken op in een dag.

Ook communicatie is erg veranderd. Als ik iemand wilde opzoeken ging ik langs en had ik pech als iemand niet thuis was. Nu kun je even appen. Prima op zich.

Maar veel contacten gaan via app of facebook, je hebt door die media een heel wat groter netwerk dat je zo onderhoudt en je bereik is groter. Zo krijg je ook allerlei berichten van mensen die je niet kent omdat vrienden ze hebben geliked. Niks mis met een groter bereik, maar het kost allemaal aandacht en energie. Natuurlijk heb je de keuze om geen Facebook te hebben, maar veel mensen voelen toch druk om het wel te hebben en er actief te zijn. Te laten zien dat ze t goed hebben. In plaats van 'wat zullen de buren denken' is het nu 'hoeveel likes krijg ik op Facebook'. Of, als je naar de dokter moest voor t een of t ander, vroeger schreef de dokter je een recept uit en dat was het dan. Nu kun je al je klachten googlen en vooraf al een idee hebben waar het op kan wijzen. Het kan helpen je huisarts goed uit te leggen wat er aan scheelt, maar het kan ook grote zorgen opwekken.

Omdat informatie en sociaal zijn zo makkelijk is geworden liggen de standaarden ook een stuk hoger. Er wordt van mensen veel meer sociale vaardigheid gevraagd dan vroeger. Terwijl niet iedereen dat kan, of wil. Maar als je niet mee kunt komen moet je maar gewoon wat beter je best doen, jezelf ontwikkelen.

Het goed kunnen bedienen en begrijpen van een smartphone of computer bijvoorbeeld vraagt al heel wat meer van je dan een krant lezen, navragen bij iemand of in de bibliotheek iets opzoeken. Dit zijn dingen die complexer geworden zijn en waar intelligente mensen dit wel kunnen hebben daar beginnen onderaan mensen uit te vallen omdat het te complex wordt.

Laatste voorbeeld: Als je uit een dorp komt en daar opgroeit, werkt en sterft is je leven in sociaal opzicht een stuk eenvoudiger, je hebt immers alleen te maken met dezelfde groep mensen uit je dorp. Als je iets niet weet of kunt weet je aan wie je hulp kan vragen. Je netwerk is een redelijk vaste groep mensen. Met internet en social media bij dan is dat sociale aspect een stuk complexer omdat je veel meer verschillende mensen tegenkomt en veel meer bezig bent met filteren en afwegen of iets wel of niet kan.

Ik waardeer het een overigens niet boven het ander, beiden hebben voordelen en nadelen. Maar onderaan de streep als ik kijk naar t leven in de jaren 80 en nu dan was een aantal zaken dus echt een stuk eenvoudiger.
pi_177670134
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:33 schreef Ouder1 het volgende:

[..]

Heb je die onderzoeken ook weleens gelezen? Daar staan dingen in als: Hoeveel procent van de woningen zijn vrijstaand? Hoe ver is het dichtstbijzijnde winkelcentrum, het dichtstbijzijnde ziekenhuis?

Hoe hard het leven kan zijn heeft niets met dit Topic te maken. De vraag is: "Was het leven een jaar of 30 geleden echt beter?" Dan noem ik als nadeel van nu in vergelijking met toen de verhardende samenleving.

De sociale cohesie valt weg, het is een ieder voor zich samenleving geworden. Het enige dat overblijft is wat de overheid nog regelt maar daar wordt hard aan gemorreld.
Ik vind dat wel goed, in de landen die ik beschreef is de familie ook deels je verzekering en financiele steunpilaar in het geval van nood. Alles onder het mom van 'heb uw naasten lief'. En dat mag geromantiseerd worden maar in de praktijk leidt het alleen maar tot extra wederzijdse verwachtingen en irritaties. Een oom waar je geld van leent die ineens verwacht dat je ook maar even gratis voor m gaat boekhouden of zich ineens als vader opstelt. Dat zijn vrijheidsbelemmerende zaken waar men zich in Nederland al met een reden uitgeworstelt heeft.

Bovendien willen Jij en ik morgen ook niet ineens de verantwoordelijkheid dragen voor problemen van een familielid of goede kennis omdat er anders geen mogelijkheden voor diegene bestaat.

In 3e wereldlanden waar geen vangnet is lever je je eigen vrijheid in voor een ander om te voorkomen dat de ander op straat terecht komt. Dat moet je hier niet meer willen.

Wat die eenzaamheid betreft, daar moet wat aan gedaan worden maar het is ergens wel een luxeprobleem.

[ Bericht 6% gewijzigd door Beathoven op 07-03-2018 19:50:48 ]
  woensdag 7 maart 2018 @ 20:57:32 #101
473473 Titan_Gel
Zomaar 7 cm erbij!
pi_177672161
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:19 schreef autoknutselaar het volgende:
Was niet leuk toen. Iphone X was bijvoorbeeld niet te koop.
Dat hele "smart"phone is de grootste ellende van deze tijd.
Vroeger leefde je intenser en in het nu: dat was echt wel beter dan nu real-time het vermeende gebash tussen Baudet en Pechtold volgen, bang zijn dat filmpje van die handbalvrouwen te missen en continu scrollen langs de geweldigste duckface / borden eten foto's van mensen die je nooit in het echt meer ziet.
  woensdag 7 maart 2018 @ 21:03:10 #102
473473 Titan_Gel
Zomaar 7 cm erbij!
pi_177672341
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 17:10 schreef Googke het volgende:
Nog geen gezeik met de massa-immigratie, dat hoor ik enorm vaak ook. Men werkte grotendeels nog in eigen streek en de liefde vond m'n ook vaak in eigen dorp of het aangrenzende dorp. Er was niet de profileringsdrang die er nu is en niet de betutteling van de overheid. Ook geen verplichting zoals de euro, de tijden van Belgische Frank en Nederlandse Gulden moest men wel zelf omrekenen. Men kwam sneller buiten en veel meer dorpsbijeenkomsten. Nu woont er vanalles wat, mijn buren zijn bv Albanees die Nederlands leren van hun kinderen.

Zo spreken mijn ouders erover.
Dat gezeik over massamigratie en moslims/Islam was zeker een pluspunt.
(Niets ten nadele van moslims, overigens)
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 17:31 schreef Marsenal het volgende:
Weet je nog, zure regen? O+ Dat was echt een enorm probleem, hartstikke slecht voor de planten. Nu kan ik iedere dag in de krant lezen hoe mijn kind de zee in gedrukt zal worden door overbevolking en opwarming van de aarde. :P

Het internet heeft de wereld kleiner gemaakt, maar ook angstiger. Als ik online ga word ik doodgegooid met negatieve doemscenario’s over van alles en nog wat.
Zure regen was relatief eenvoudig op te lossen door processen te optimaliseren en goede filters te gebruiken. CO2 is 1:1 gerelateerd aan energie-opwekking en gebruik m.b.t. fossiele brandstoffen. Daar kom je niet zo makkelijk van af.
  woensdag 7 maart 2018 @ 21:04:45 #103
473473 Titan_Gel
Zomaar 7 cm erbij!
pi_177672402
quote:
1s.gif Op woensdag 7 maart 2018 06:22 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

De 80's begonnen economisch bar slecht met hoge werkloosheid.

Het was toen niet toegestaan om een hypotheeklening op twee inkomens te krijgen, dus huizen waren redelijk betaalbaar voor één inkomen per gezin, en dus had je als alleenstaande ook meer kansen op een normaal huis.
Wel hypotheekrente van 12%
pi_177672425
quote:
99s.gif Op woensdag 7 maart 2018 00:01 schreef Gary_Oak het volgende:
Ik vond alles simpeler toen internet nog niet bestond.
Dankzij internet begrijp ik nu meer dingen.

Eigenlijk is het voor mij allemaal overzichtelijker geworden. Vroeger was het toch echt wel de onbekende wereld. Nu is alles heerlijk dichterbij als het gaat om termen.

Vroeger was het leven simpeler, maar ook harder. Niet perse leuker.
  woensdag 7 maart 2018 @ 21:06:06 #105
473473 Titan_Gel
Zomaar 7 cm erbij!
pi_177672451
Minpunt: koude oorlog.
Pluspunt: het was niet zo braaf als het tegenwoordig is. Op je 14e stomdronken worden in een discotheek was geen enkel probleem, bijvoorbeeld.

Tip: kijk op Netflix seizoen 4 van Rita.
pi_177672475
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 20:57 schreef Titan_Gel het volgende:

[..]

Dat hele "smart"phone is de grootste ellende van deze tijd.
Vroeger leefde je intenser en in het nu: dat was echt wel beter dan nu real-time het vermeende gebash tussen Baudet en Pechtold volgen, bang zijn dat filmpje van die handbalvrouwen te missen en continu scrollen langs de geweldigste duckface / borden eten foto's van mensen die je nooit in het echt meer ziet.
Daar ben je zelf bij. Intensiteit kan nog steeds.
  woensdag 7 maart 2018 @ 21:08:36 #107
473473 Titan_Gel
Zomaar 7 cm erbij!
pi_177672529
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 21:06 schreef Deckard het volgende:

[..]

Daar ben je zelf bij. Intensiteit kan nog steeds.
Voor een deel: eens. Alleen ben je wel onderdeel van een samenleving die dat grotendeels (nog) niet ziet. Plus: Google, Facebook & co hebben vele psychologen, gedragskundigen etc. in dienst om je maar zo lang en zo vaak mogelijk van hun diensten gebruik te laten maken (= informatie delen). Vergelijkbaar met sigaretten.
  woensdag 7 maart 2018 @ 23:32:18 #108
330313 Gary_Oak
Smell ya later!
pi_177676333
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 21:05 schreef Deckard het volgende:

[..]

Dankzij internet begrijp ik nu meer dingen.

Eigenlijk is het voor mij allemaal overzichtelijker geworden. Vroeger was het toch echt wel de onbekende wereld. Nu is alles heerlijk dichterbij als het gaat om termen.

Vroeger was het leven simpeler, maar ook harder. Niet perse leuker.
Ik weet niet, goos. ;( Ignorance is bliss. Het is fijn dat je nu tijdens het schijten vriendschappen kunt onderhouden met mensen aan de andere kant van de wereld, kunt lezen over alle ellende van de wereld (groot nieuws is immers slecht nieuws), maar daarmee raak je wel gemakkelijker het contact kwijt met je directe omgeving. Ik mis de tijd dat ik nog de deurbellen van mijn vrienden afging om te vragen of ze konden spelen. Nu heb je groepschats. Handig, maar ik ben wel veel vaker alleen dan vroeger. De mens is nog niet zo geëvolueerd om zo veel informatie en relaties aan te gaan.
pi_177677178
Wat me zeker ook niet bevorderlijk is voor de samenleving is de opmars van techniek en automatisering. Dat gaat gewoon leiden tot een hoge werkloosheid en zeker niet iedereen is snel weg met techniek of er gewoonweg in geïnteresseerd. Cru gezegd: wie niet meekan, heeft pech.

Meer en meer zal die ''vrije'' samenleving gewoon een gedwongen samenleving worden gezien de banen moeilijker qua inhoud worden door die automatisering, Europa zo multiculti is geworden en minderheden eerst zodat we alle woorden moeten wikken en wegen en humor steeds holler wordt. Die evolutie van het cowboy en indiaan-verhaal, moeten we hiermee blij zijn?

Soms zou ik ergens in de Stille Oceaan willen wonen ipv die rat race hier.

Op sociaal niveau: ja, er is Tinder en ja internet, maar waarom zou men mensen moeten kennen over de plas? Vroeger trokken mensen naar de kermissen en voor alle sociale bijeenkomsten ergens naartoe gezien er ook niet veel was. Nu blijven we thuis om te gamen waar we chatten met een Botswanees en toch voelen we ons eenzaam.

Een vriend of vriendin leerde men kennen op de dansvloer of in de kroeg. Nu is er al Tinder want we durven niet met elkaar praten. Steeds is er die tussenkomst van een machine, dat is het verschil.
  donderdag 8 maart 2018 @ 06:16:59 #110
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177678708
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 12:39 schreef Hexagon het volgende:
Nog eentje voor de nostalgisten

Het aantal moorden in NL. Dus veiliger was de samenleving in de jaren 80 en 90 ook niet.

[ afbeelding ]
Het is meer het *gevoel* van veiligheid in je *eigen omgeving*.
Omdat er minder vrouwen (fulltime) werkten, was er meer kans dat er iemand thuis was die de omgeving in de gaten kon houden. De middenstand kon een oogje in het zeil houden: buurtwinkeltjes en er kwam van alles aan de deur (bakker, melkboer, aardappels, bladenman) en die kennissen waren dus ook extra ogen.
Dat deuren niet op slot waren, vooral achterdeuren, was in bepaalde streken/wijken normaal. Net als dat touwtje door de brievenbus. En als de deur tòch op slot was, gaf je je kind een sleutel mee ("sleutelkinderen"). Als er iets was, kon je naar de buurvrouw. Nu niet meer, niet omdat de buuf een takkewijf is, maar omdat die fulltime werkt.

Er wordt ook drama gemaakt, door de politie. Vroeger was het: ga je van huis, doe je het licht uit (spaart energie, goed voor het milieu). Tegenwoordig vraagt de politie het licht aan te laten, zodat het lijkt of je thuis bent. Cameratoezicht zorgt misschien voor minder criminaliteit, je krijgt er wel een onveilig gevoel van.

En online bestellen? Ja, dat is handig. Maar vroeger kon je van alles uit catalogi bestellen, via de post of per telefoon.

Wat me ook opvalt is dat er veel minder files waren. Ja, minder mensen ook, en minder auto's. Maar ook meer mensen die dicht bij huis werkten. Maar vooral: niet bij elk akkefietje een rijbaan dichtgooien, voor de veiligheid. Ja, was vroeger wel gevaarlijker, maar tegenwoordig wordt je er meer mee geconfronteerd dat het gevaar er is en dat voelt onveiliger. Net als van die rubbertegels onder speeltoestellen: je wordt er voortdurend aan herinnerd dat je een flinke smak kunt maken als je uit dat toestel lazert. Vroeger had de val ernstiger consequenties, maar dat zág je niet.
Nog zo'n voorbeeld: de lange lijsten met veiligheidsvoorschriften en keurmerken op allerlei producten tegenwoordig. Tot in het extreme: dat er op een fles pure sinaasappelsap staat dat er geen gluten in zitten. Of de waarschuwing "bevat noten" als je een reep chocolade met hazelnoten koopt. Etc. Extreme betutteling die steeds laat zien hoe gevaarlijk het leven is.
  donderdag 8 maart 2018 @ 06:22:59 #111
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177678721
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 13:24 schreef nanuk het volgende:

[..]

Hier heb je op zich wel een punt. Je voorbeeld klopt alleen niet want de puinhopen van paars was een boek van Pim.
Dat paars van Pim sloeg op de jarenlange samenwerking van rood (PvdA) en blauw VVD). Die er dus een puinhoop van maakten volgens Pim.
  donderdag 8 maart 2018 @ 06:44:02 #112
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177678755
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 15:47 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Het is gewoon mn smaak die zo rond 2005 is afgehaakt bij de nieuwe ontwikkelingen. Dingetje van het ouder worden. ;)
Nee, dat denk ik niet. Ik zie dat er veel meer keus is aan muziek èn dat er een individuelere beleving is. Vraag je mijn (en dus ook jouw) generatie wat ze luisterden, dan luisterde iedereen naar Hilversum III omdat er niks anders was voor popmuziek. Iedereen hoorde dus dezelfde hits en iedereen wist dus wel wat hot was. Tegenwoordig heb je al die commerciële zenders met elk een afwijkende hitlijst (plus internet). Het is dan veel moeilijker om die "buzz" te krijgen. Ook de muziekbladen zijn er niet of nauwelijks meer waardoor er minder buzz is rondom bepaalde artiesten. Je weet niet meer waar je achteraan moet lopen om hip te zijn.

TV idem dito. Met twee zenders heeft iedereen het steeds over dezelfde programma's die dan achteraf superpopulair lijken. En die keek je ook allemaal op dezelfde tijd. Vooral het journaal natuurlijk.
Tegenwoordig is het echt een uitzondering dat het hele land op hetzelfde tijdstip aan de buis zit gekluisterd (Luizenmoeder), maar zodra je online gaat met internationale vrienden wordt die populariteit onmiddellijk gerelativeerd: daar kent niemand dat programma.

Is de muziek slechter dan toen? Nee, we worden minder geconditioneerd om met zijn allen iets supergoed te vinden. DJ's zijn ook minder vrij om zelf iets te pushen wat ze uitzonderlijk goed vinden. Het is dus moeilijker om met z'n allen de pareltjes te vinden tussen de autotune riazop commerciële bagger. Artiesten worden nu eerder bekend doordat ze in het nieuws komen wegens hun wangedrag.
  donderdag 8 maart 2018 @ 06:55:01 #113
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177678781
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 21:04 schreef Titan_Gel het volgende:

[..]

Wel hypotheekrente van 12%
Maar wèl een premie A koopwoning of zo. Èn service van de bank, die op de hoek zat in plaats van drie dorpen verder, en dan zat er ook nog iemand achter de balie die je hielp.

Plus dat er meer geld was. Zoals de regeling voor beeldend kunstenaars, hun werk werd door de gemeenten gekocht zodat ze een redelijk inkomen hadden. Allerlei van dat soort sociale zekerheden zijn uitgekleed, zoals de basisbeurs voor studenten.
  donderdag 8 maart 2018 @ 06:58:52 #114
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177678786
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 21:05 schreef Deckard het volgende:

[..]

Dankzij internet begrijp ik nu meer dingen.

Eigenlijk is het voor mij allemaal overzichtelijker geworden. Vroeger was het toch echt wel de onbekende wereld. Nu is alles heerlijk dichterbij als het gaat om termen.

Vroeger was het leven simpeler, maar ook harder. Niet perse leuker.
Hoe oud ben je dan? En hoeveel van die kennis heb je nodig dat je niet kunt volstaan met een serie woordenboeken, encyclopedieën en de Enkhuizer Almanak, wat veel mensen gewoon in huis hadden, via de post besteld vanuit de eci-catalogus of De Kampioen, of aan dedeur gekocht?
pi_177678801
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 21:06 schreef Titan_Gel het volgende:
Minpunt: koude oorlog.
Pluspunt: het was niet zo braaf als het tegenwoordig is. Op je 14e stomdronken worden in een discotheek was geen enkel probleem, bijvoorbeeld.

Tip: kijk op Netflix seizoen 4 van Rita.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  donderdag 8 maart 2018 @ 07:28:08 #116
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177678922
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 00:29 schreef Googke het volgende:

Op sociaal niveau: ja, er is Tinder en ja internet, maar waarom zou men mensen moeten kennen over de plas? Vroeger trokken mensen naar de kermissen en voor alle sociale bijeenkomsten ergens naartoe gezien er ook niet veel was. Nu blijven we thuis om te gamen waar we chatten met een Botswanees en toch voelen we ons eenzaam.

Een vriend of vriendin leerde men kennen op de dansvloer of in de kroeg. Nu is er al Tinder want we durven niet met elkaar praten. Steeds is er die tussenkomst van een machine, dat is het verschil.
"We doen allemaal dit, we zijn allemaal dat" :')

Kun je ook gewoon namens jezelf spreken? Als jij een eenzame kluizenaar bent dan betekent dat niet dat iedereen dat is.
  donderdag 8 maart 2018 @ 07:36:11 #117
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177678944
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 06:44 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, dat denk ik niet. Ik zie dat er veel meer keus is aan muziek èn dat er een individuelere beleving is. Vraag je mijn (en dus ook jouw) generatie wat ze luisterden, dan luisterde iedereen naar Hilversum III omdat er niks anders was voor popmuziek. Iedereen hoorde dus dezelfde hits en iedereen wist dus wel wat hot was. Tegenwoordig heb je al die commerciële zenders met elk een afwijkende hitlijst (plus internet). Het is dan veel moeilijker om die "buzz" te krijgen. Ook de muziekbladen zijn er niet of nauwelijks meer waardoor er minder buzz is rondom bepaalde artiesten. Je weet niet meer waar je achteraan moet lopen om hip te zijn.

TV idem dito. Met twee zenders heeft iedereen het steeds over dezelfde programma's die dan achteraf superpopulair lijken. En die keek je ook allemaal op dezelfde tijd. Vooral het journaal natuurlijk.
Tegenwoordig is het echt een uitzondering dat het hele land op hetzelfde tijdstip aan de buis zit gekluisterd (Luizenmoeder), maar zodra je online gaat met internationale vrienden wordt die populariteit onmiddellijk gerelativeerd: daar kent niemand dat programma.

Is de muziek slechter dan toen? Nee, we worden minder geconditioneerd om met zijn allen iets supergoed te vinden. DJ's zijn ook minder vrij om zelf iets te pushen wat ze uitzonderlijk goed vinden. Het is dus moeilijker om met z'n allen de pareltjes te vinden tussen de autotune riazop commerciële bagger. Artiesten worden nu eerder bekend doordat ze in het nieuws komen wegens hun wangedrag.
De keuze was in de jaren negentig even groot. En de muziekwereld is door het internet zelfs eerlijker geworden. Destijds was het een klein groepje platenbazen, journalisten en radiodj's die samen wel bepaalden wat groot mocht worden en wat niet. Door muziekblogs en social media hebben artiesten meer kansen om publiek te bereiken.

Maar ik vind de muzikale trends van nu gewoon niks. Ik vind muziek die nu veelal populair is ontzettend zeurderig en truttig.
  donderdag 8 maart 2018 @ 07:40:55 #118
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177678967
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 06:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Hoe oud ben je dan? En hoeveel van die kennis heb je nodig dat je niet kunt volstaan met een serie woordenboeken, encyclopedieën en de Enkhuizer Almanak, wat veel mensen gewoon in huis hadden, via de post besteld vanuit de eci-catalogus of De Kampioen, of aan dedeur gekocht?
Die kennisbronnen waren ontzettend oppervlakkig. Dus als je iets meer wilde weten over een onderwerp dan kon je meteen stad en land afreizen.

En via de ECI catalogus kon je niet je verzameling houseplaten van Label X uit de VS compleet maken, en ook niet dat ene boek uit 1974 kopen dat al lang niet meer bij de reguliere boekhandel is.
  donderdag 8 maart 2018 @ 07:50:38 #119
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177679032
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 07:36 schreef Hexagon het volgende:

[..]

De keuze was in de jaren negentig even groot. En de muziekwereld is door het internet zelfs eerlijker geworden. Destijds was het een klein groepje platenbazen, journalisten en radiodj's die samen wel bepaalden wat groot mocht worden en wat niet. Door muziekblogs en social media hebben artiesten meer kansen om publiek te bereiken.

Maar ik vind de muzikale trends van nu gewoon niks. Ik vind muziek die nu veelal populair is ontzettend zeurderig en truttig.
In de '90's had je geen internetradio, geen iTunes en vergelijkbaar, en geen YouTube met eindeloos muziek.
Muziekbladen waren toen toonaangevender.

Dat jij de muziek van nu niet waardeert ligt er imho aan dat niemand in de muziekindustrie nog genoeg macht heeft om het grote publiek te conditioneren.
Daarnaast beschikken we nu op afroep over 50+ jaar muziekgeschiedenis, waar je in de jaren '80 niet alleen minder historie had, maar die ook heel moeilijk toegankelijk was. Je hebt dus zelf minder noodzaak om iets nieuws te horen en -heel belangrijk- daaraan te wennen.
pi_177679101
Maak je geen zorgen, over 30 jaar kijk je teurg naar deze tijd en denk je "wat was dat een mooie tijd" En worden er TV programmas gemaakt waarbij we lachen hoe raar en ouderwets alles was in 2018.

Het was anders, het tempo van het leven lag compleet anders. Voor de een van nu zou dat welkom zijn en de ander zou zich kapot vervelen.
  donderdag 8 maart 2018 @ 08:01:20 #121
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177679153
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 07:40 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Die kennisbronnen waren ontzettend oppervlakkig. Dus als je iets meer wilde weten over een onderwerp dan kon je meteen stad en land afreizen.

En via de ECI catalogus kon je niet je verzameling houseplaten van Label X uit de VS compleet maken, en ook niet dat ene boek uit 1974 kopen dat al lang niet meer bij de reguliere boekhandel is.
Nee, dat kon allemaal niet. Maar daar hadden mensen doorgaans weinig behoefte aan.

Aan de andere kant, als je echt wilde kon je bij een of andere club gaan en kreeg je je info in een tijdschrift, of op zijn minst namen van mensen die je meer konden vertellen.

En dat is nog steeds zo, want heel veel info op internet is onvolledig, onjuist of enorm triviaal. Er worden nog steeds boeken verkocht met specialistische info die je online niet kunt vinden. Ja, de boeken kun je online kopen, maar dat is niet veel anders dan via mailorder.

Vroeger moest je moeite doen om een verzameling compleet te krijgen. Als je geld hebt, heb je nu in no time via eBay of zo je verzameling compleet. De lol van het verzamelen zelf is er wel af, dat je dus echt naar Verweggistan gaat om daar in een vage uithoek dat heel bijzondere missende item op de kop te tikken. En dat achteraf die ervaring belangrijker is dan dat voorwerp.
  donderdag 8 maart 2018 @ 08:05:57 #122
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177679192
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 07:56 schreef verbijstering het volgende:
Maak je geen zorgen, over 30 jaar kijk je teurg naar deze tijd en denk je "wat was dat een mooie tijd" En worden er TV programmas gemaakt waarbij we lachen hoe raar en ouderwets alles was in 2018.

Het was anders, het tempo van het leven lag compleet anders. Voor de een van nu zou dat welkom zijn en de ander zou zich kapot vervelen.
Ik weet het niet. Ik vind deze tijd traag als het gaat om revolutionaire ontwikkelingen, oppervlakkig als het om hypes gaat. Iedereen leeft heel erg in het nu in plaats van te zorgen dat het morgen een mooiere dag is dan vandaag. Alsof de hoop is verdwenen en er niets meer is om voor te vechten.
pi_177679224
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 08:05 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik weet het niet. Ik vind deze tijd traag als het gaat om revolutionaire ontwikkelingen, oppervlakkig als het om hypes gaat. Iedereen leeft heel erg in het nu in plaats van te zorgen dat het morgen een mooiere dag is dan vandaag. Alsof de hoop is verdwenen en er niets meer is om voor te vechten.
Ik weet niet hoe oud je bent, maar als ik terug kijk naar 10 jaar terug of zo dan weet ik dat mensen net zo hard klaagden als nu, alleen over andere dingen. Alleen vanwege nostalgie blijven vooral de leuke herinneringen hangen.

Ik verwacht dat we naar deze tijd terugkijken als de tijd dat we allemaal in onze telefoon zaten.
pi_177679228
Ik denk dat er toen iets meer saamhorigheid was. Met de technologie van nu is het veel makkelijker om met elkaar in contact te komen, maar ik merk dat men toch minder geneigd is om echt met elkaar af te spreken. Los van wat hechte vriendschappen natuurlijk. Ik denk dat men vroeger veel eerder eens erop uitging om eens met een kennis af te spreken.

In mijn omgeving zie ik ook dat de jeugd van rond de 18 ook veel 'saaier' is geworden. In mijn beleving zitten ze veel liever op de bank te snapchatten terwijl Netflix aanstaat dan dat ze de fiets pakken en met wat maten naar een café gaan.
pi_177679282
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 06:55 schreef Lunatiek het volgende:
Maar wèl een premie A koopwoning of zo. Èn service van de bank, die op de hoek zat in plaats van drie dorpen verder, en dan zat er ook nog iemand achter de balie die je hielp.
Zonder die premie A kon Jan modaal dan ook echt geen huis kopen. Nu wordt er dan wel afgegeven op mensen die toen goedkoop een huis kochten maar vergeten wordt dat als je rond de 10% rente betaald dat je dan wel snel de helft van je salaris alleen al aan rente betaalde, dat had je nog niets afgelost. Huren klonk wel leuk maar dan stond je ook vaak een jaar of tien op een wachtlijst voor je aan de beurt was voor een sociale huurwoning.
  donderdag 8 maart 2018 @ 08:49:54 #126
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177679596
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 08:10 schreef verbijstering het volgende:

[..]

Ik weet niet hoe oud je bent, maar als ik terug kijk naar 10 jaar terug of zo dan weet ik dat mensen net zo hard klaagden als nu, alleen over andere dingen. Alleen vanwege nostalgie blijven vooral de leuke herinneringen hangen.

Ik verwacht dat we naar deze tijd terugkijken als de tijd dat we allemaal in onze telefoon zaten.
Ik beweer niet dat er minder wordt geklaagd in welke tijd dan ook.

Ik zei dat men er minder aan doet om het te verbeteren. Soms kan dat niet (we hebben hier niks te zeggen over Trump) maar als het wel kan, dan is het teveel moeite en moet een ander het maar oplossen. Die passie om de wereld te verbeteren zie ik minder, en waar het nog wel is, gaat het om triviale dingen.
  donderdag 8 maart 2018 @ 08:52:49 #127
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177679642
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 07:50 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

In de '90's had je geen internetradio, geen iTunes en vergelijkbaar, en geen YouTube met eindeloos muziek.
Muziekbladen waren toen toonaangevender.

Dat jij de muziek van nu niet waardeert ligt er imho aan dat niemand in de muziekindustrie nog genoeg macht heeft om het grote publiek te conditioneren.
Daarnaast beschikken we nu op afroep over 50+ jaar muziekgeschiedenis, waar je in de jaren '80 niet alleen minder historie had, maar die ook heel moeilijk toegankelijk was. Je hebt dus zelf minder noodzaak om iets nieuws te horen en -heel belangrijk- daaraan te wennen.
Ik ben niet veel anders dan al die babyboomers die de muziek van na hun tijd ook niks vinden. En ik vind veel van de muziek waar generaties voor me dol op zijn ook geen reet aan.

Mn smaak in in mn tienerjaren ontwikkeld en dat is eigenlijk de basis gebleven. Dat zie je bij meer mensen die ouder worden. Al ben ik een van de weinigen die dat zelfinzicht ook heeft,
  donderdag 8 maart 2018 @ 08:53:11 #128
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177679645
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 08:20 schreef nanuk het volgende:

[..]

Zonder die premie A kon Jan modaal dan ook echt geen huis kopen. Nu wordt er dan wel afgegeven op mensen die toen goedkoop een huis kochten maar vergeten wordt dat als je rond de 10% rente betaald dat je dan wel snel de helft van je salaris alleen al aan rente betaalde, dat had je nog niets afgelost. Huren klonk wel leuk maar dan stond je ook vaak een jaar of tien op een wachtlijst voor je aan de beurt was voor een sociale huurwoning.
Wat anders is dat toen de overheid de schuld kreeg van dat er woningnood was, nu krijg je zelf de schuld (tokkie, moet je maar gaan werken) als je geen normale woning kunt kopen/huren.
  donderdag 8 maart 2018 @ 08:57:53 #129
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177679684
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 08:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, dat kon allemaal niet. Maar daar hadden mensen doorgaans weinig behoefte aan.
Mensen bepalen zelf wel of ze daar behoefte aan hebben.

Voor wie een beetje oppervlakkig leeft zal het geen voordeel zijn. Fijnproevers zijn degenen die winnen.

quote:
En dat is nog steeds zo, want heel veel info op internet is onvolledig, onjuist of enorm triviaal. Er worden nog steeds boeken verkocht met specialistische info die je online niet kunt vinden. Ja, de boeken kun je online kopen, maar dat is niet veel anders dan via mailorder.
Het assortiment van boeken die je via het net kunt bestellen is oneindig veel groter dan in welke catalogus van vroeger dan ook. En ook met mensen die kennis hebben in contact komen is veel eenvoudiger.

Ik ben bezig met een boek over een oud politicus. Zonder het internet had ik niet half zoveel informatie kunnen verzamelen.

quote:
Vroeger moest je moeite doen om een verzameling compleet te krijgen. Als je geld hebt, heb je nu in no time via eBay of zo je verzameling compleet. De lol van het verzamelen zelf is er wel af, dat je dus echt naar Verweggistan gaat om daar in een vage uithoek dat heel bijzondere missende item op de kop te tikken. En dat achteraf die ervaring belangrijker is dan dat voorwerp.
Ik bepaal zelf wel wat ik leuk vind aan verzamelen.

En wie graag mee rmoeite doet kan nog zeldzamere dingen gaan verzamelen.
  donderdag 8 maart 2018 @ 08:58:51 #130
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177679692
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 08:52 schreef Hexagon het volgende:
Mn smaak in in mn tienerjaren ontwikkeld en dat is eigenlijk de basis gebleven. Dat zie je bij meer mensen die ouder worden. Al ben ik een van de weinigen die dat zelfinzicht ook heeft,
Ik ontdek nog wel nieuwe dingen. Sporadisch, maar toch. En sommige van die dingen zijn eerst "raar", maar als je het een paar keer hoort is het toch best oké.

Los daarvan staat de kennis over wat de jeugd hip vindt. Tot ca. 2000 had ik nog wel een idee wat er speelde en wat je móest horen, daarna steeds minder. Je hebt niet meer "dat ene liedje" dat je de hele zomer overal hoort. Ik hoor niks meer over nieuwe muziekstijlen. En dan heb ik het niet eens over smaak of kwaliteit.
  donderdag 8 maart 2018 @ 09:13:31 #131
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_177679844
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 08:58 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik ontdek nog wel nieuwe dingen. Sporadisch, maar toch. En sommige van die dingen zijn eerst "raar", maar als je het een paar keer hoort is het toch best oké.

Los daarvan staat de kennis over wat de jeugd hip vindt. Tot ca. 2000 had ik nog wel een idee wat er speelde en wat je móest horen, daarna steeds minder. Je hebt niet meer "dat ene liedje" dat je de hele zomer overal hoort. Ik hoor niks meer over nieuwe muziekstijlen. En dan heb ik het niet eens over smaak of kwaliteit.
Op mn werk staat helaas radio 538 vaak genoeg aan om te weten wat hip is. Maar ik vind het gewoon totaal niet leuk.

En liedjes draaien tot ze je neus uit komen dat kan ik helaas over meepraten. Ze draaien namelijk altijd alleenmaar dezelfde kutplaten.
pi_177688825
Het niet constant in contact staan met mensen was inderdaad vooral geweldig toen. Geen WhatsApp waar je constant op berichten moet reageren omdat ze zich anders zorgen gaan maken of je maar asociaal vinden, en als je op vakantie was was je ook echt een paar weken compleet van de radar verdwenen en zag de rest van de wereld vanzelf wel hoe het met je was afgelopen.
Doordeweeks was je ook met andere mensen en dingen bezig dan in het weekend, niet constant direct anderen laten weten wanneer je een scheet gelaten hebt zodat je elkaar eigenlijk constant amper wat te vertellen hebt, en als je elkaar dan weer eens ziet ook echt met elkaar zijn i.p.v. steeds wegkijken naar een telefoon (ik maak me er zelf ook schuldig aan, het is gewoon een soort infectie :'))

En Disney maakte nog echte tekenfilms, dat ook natuurlijk :P
  User die je het meest gemist hebt 2022 donderdag 8 maart 2018 @ 17:40:02 #133
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177689113
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 17:26 schreef Henno het volgende:
en als je op vakantie was was je ook echt een paar weken compleet van de radar verdwenen en zag de rest van de wereld vanzelf wel hoe het met je was afgelopen.
Dat kan gelukkig nog steeds. Sterker nog, ik doen niet anders. Ik ben dan gewoon 2 maanden pleite, onbereikbaar, geen telefoon of email.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_177701851
Mooie film hierover genaamd Midnight in Paris.
  vrijdag 9 maart 2018 @ 11:04:32 #135
473473 Titan_Gel
Zomaar 7 cm erbij!
pi_177702490
quote:
10s.gif Op donderdag 8 maart 2018 07:04 schreef Chai het volgende:

[..]

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_177938541
Aaahh de tijd dat je telefoonnummers nog uit je hoofd leerde, en als je belde en er niet werd opgenomen het gewoon goed was en je gewoon rustig iets anders ging doen i.p.v. tegenwoordig (= neem op, je hebt niet voor niets een mobiele debiele telefoon!). De tijd dat tv-series nog echt goed waren, daarom worden ze tegenwoordig nogsteeds uitgezonden of zijn er (slechte) re-makes van. En de tijd dat je opa, oma, etc. hoogstwaarschijnlijk nog leefden. Betere rustigere tijden.
  dinsdag 20 maart 2018 @ 22:44:05 #137
391049 Zelus
Toewijding en wedijver
pi_177971513
Was toen heel leuk, er bestond geen Fok! verslaving.

Je kon doen nog heel makkelijk zwart reizen in de tram, trein en metro _O_
pi_177971789
Of het in die tijd echt beter was weet ik niet.

Ik puberde een beetje rond het begin van de opkomst van sociale media. Hyves werd net opgericht, de eerste iPhone kwam uit, sms'en was hip en msn'en was hip. Online gamen tegen elkaar begon ook een beetje goed vorm te krijgen, en dat heeft toch ook wel in positieve zin bijgedragen aan mijn jeugd.

Dat heeft wel echt bijgedragen aan mijn beleving van die tijd. De avondjes achter MSN, een blij gevoel krijgen als mijn crush online kwam. Avonden lang achter de computer ophitsende muziek luisteren, en vervolgens een uur lang voor de spiegel staan omdat je 's avonds met je vrienden naar de dorpskermis ging waar misschien ook een paar meisjes kwamen :P

De beleving is veel minder intens. Ik heb nu verplichtingen, fulltime baan. De dagen gaan voorbij met minder beleving. Ik weet nog wel dat ik als kind / puber soms mijzelf zo fucking gelukkig voelde, dat ik 's avonds op mijn bed zat en dat ik in het donker uit het raam keek over het water waar we aan woonde en dat ik bijna de tranen in mijn ogen had omdat ik mijn leven zo fucking awesome vond :P

Dat soort intensieve blijdschap ervaar ik nu niet meer. Ook geen verdriet overigens hoor.
  woensdag 21 maart 2018 @ 07:08:50 #139
64781 bonke
pipo koeie
pi_177976217
vroeger ging je met je vriendjes 30 km fietsen om mais te jatten bij een boer
vroeger waren je ouders niet ongerust over waar je uithing
vroeger kon je nog cowboy en indiaantje spelen, ging je met eigengemaakte katapul, pijl en bogen en blaaspijpies oorlogje doen, of op het grasveld met zn allen vliegeren
ik hoor al jaren geen cowboygeluiden meer en zie nooit meer vliegers de lucht ingaan
vroeger kreeg je dus wel eens een dartpijltje in je reet of een mooie blauwe plek van een harde bes uit een katapul op je been
vroeger kreeg je geen vreten als je te laat binnen kwam, maar dat gaf niet want je was toch al bij de snackbar geweest
vroeger ging je op de schagermarkt handjeklap doen met de boeren die hun vee verkochten :)
vroeger was het gewoon veel leuker, die jeugd van nu daar zit niks meer in, als je geen mobiel hebt hoor je er niet meer bij :)
pies on joe toe
  woensdag 21 maart 2018 @ 08:34:05 #140
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_177976769
quote:
0s.gif Op dinsdag 20 maart 2018 22:51 schreef J_Mormont het volgende:
Ik puberde een beetje rond het begin van de opkomst van sociale media. Hyves werd net opgericht, de eerste iPhone kwam uit, sms'en was hip en msn'en was hip. Online gamen tegen elkaar begon ook een beetje goed vorm te krijgen, en dat heeft toch ook wel in positieve zin bijgedragen aan mijn jeugd.

Je beschrijft hier echt geen 30 jaar geleden hoor.
De eerste Iphone werd in 2007aangekondigd en Hyves stamt uit 2004.

Toen wij 28 jaar geleden gingen samenwonen bestond het fenomeen internet nog niet. Niet in de huidige grafische vorm in ieder geval. Mijn vriend moest inbellen bij de universiteit met een retetraag modempje en zag in DOS vorm bestanden en moest maar hopen dat je wat relevants had gedownload. :D
Mobiele telefoons waren nog van die koelkasten enzo dus weinig in gebruik.
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
  woensdag 21 maart 2018 @ 08:42:02 #141
462263 Elpis
Goddess of hope
pi_177976881
quote:
0s.gif Op donderdag 8 maart 2018 17:26 schreef Henno het volgende:
Het niet constant in contact staan met mensen was inderdaad vooral geweldig toen. Geen WhatsApp waar je constant op berichten moet reageren omdat ze zich anders zorgen gaan maken of je maar asociaal vinden, en als je op vakantie was was je ook echt een paar weken compleet van de radar verdwenen en zag de rest van de wereld vanzelf wel hoe het met je was afgelopen.
Doordeweeks was je ook met andere mensen en dingen bezig dan in het weekend, niet constant direct anderen laten weten wanneer je een scheet gelaten hebt zodat je elkaar eigenlijk constant amper wat te vertellen hebt, en als je elkaar dan weer eens ziet ook echt met elkaar zijn i.p.v. steeds wegkijken naar een telefoon (ik maak me er zelf ook schuldig aan, het is gewoon een soort infectie :'))

En dit ja.
Die klote telefoon en dat internet voeden mijn informatieverslaving.
Ik liet hem laatst in de wc vallen met doa tot gevolg. Instant afkickverschijnselen. ;(
I 'm not sure about an inner child, but I do have an inner idiot who surfaces every now and then.
pi_177976909
Een verklaring is dat mensen de neiging hebben om hun kindertijd te idealiseren. Het positieve beeld van bepaalde perioden heeft daar dus ook mee te jaren. Over 30 jaar heb je hetzelfde fenomeen. Dan kijken mensen nostalgisch terug naar het begin van het internettijdperk, sociale media, etc.
  woensdag 21 maart 2018 @ 08:49:02 #143
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_177976968
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 08:43 schreef -Strawberry- het volgende:
Een verklaring is dat mensen de neiging hebben om hun kindertijd te idealiseren. Het positieve beeld van bepaalde perioden heeft daar dus ook mee te jaren. Over 30 jaar heb je hetzelfde fenomeen. Dan kijken mensen nostalgisch terug naar het begin van het internettijdperk, sociale media, etc.
Onze herinnering haalt wel vaker van die grappen uit. Van vakanties herinner je je bijv. later vaak ook nog vooral de leuke dingen. De minder leuke dingen zakken echt naar de achtergrond.
The love you take is equal to the love you make.
pi_177977026
quote:
1s.gif Op donderdag 8 maart 2018 08:53 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wat anders is dat toen de overheid de schuld kreeg van dat er woningnood was, nu krijg je zelf de schuld (tokkie, moet je maar gaan werken) als je geen normale woning kunt kopen/huren.
Ik denk dat er toen minder blaming was. Er was wel protest om meer woningbouw te realiseren maar dat was meer algemeen en minder individueel slachtoffer spelen.

Vergeet ook niet dat 'we' toen meer bereid waren in een garage of omgebouwde schuur te wonen op groentekistjes en meubilair van de straat. Hoewel kringloopwinkels nog wel bestaan zie ik in mijn omgeving dat jong volwassenen vanuit huis direct een volwaardig huis hebben en knap nieuw meubilair kopen.
pi_177977050
quote:
14s.gif Op woensdag 21 maart 2018 08:49 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Onze herinnering haalt wel vaker van die grappen uit. Van vakanties herinner je je bijv. later vaak ook nog vooral de leuke dingen. De minder leuke dingen zakken echt naar de achtergrond.
Exact. :Y
  woensdag 21 maart 2018 @ 08:59:49 #146
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177977099
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:02 schreef J_Mormont het volgende:
Je hoeft maar een topic op te zoeken over de jaren 80, 90 en je zult zien dat topics over deze tijd uiteindelijk leiden tot één grote lofzang over die periode.

Als eind twintiger denk ik zelf ook met warme gevoelens terug aan die tijd, maar ik kan daarin niet objectief zijn. Ik was in die periode immers een kind zonder verantwoordelijkheden, nu ben ik een volwassen persoon met een baan en een hypotheek.

Toen mijn oma nog leefde, hield ze een dagboek bij. Hierin beschreef ze gewoon kort per dag wat ze had gedaan. Dit deed ze zo rond 1960 t/m 1995.

Ik lees regelmatig even in die dagboeken, en ondanks dat ik een groot gedeelte van die periode zelf nog niet eens bestond, komt het wel heel fijn op mij over. Het leek alsof het leven toen simpeler was. Minder verwachtingen van de buitenwereld, maar bovendien ook bij de mensen zelf minder hoge verwachtingen van het leven, de liefde, en hun omgeving, hun carrière.

Een volkstuintje, een hoekhuis, een opel kadet en een caravan. Kinderen en later kleinkinderen in een straal van 5 km, en verder geen gekke dingen. In de zomer buiten in de zon thee drinken, in de winter wandelingen over het ijs maken, de (klein) kinderen van school halen en brengen, af en toe een keer uit eten, wat niet luxer werd gedaan dan bij het Van der Valk hotel, en daarmee was alles prima.

Welke wat oudere fokkers kunnen een objectief beeld geven over die tijd in vergelijking van toen met nu?
Of het beter was of slechter is vooral een kwestie van je waarden. Toen was er veel minder welvaart, minder vliegvakanties en geen 4G internet. Maar in plaats dat iedereen als een zombie boven zijn smartphone hing gingen mensen wel met elkaar praten, bijvoorbeeld in de trein of bij het zwembad. En er was meer gemeenschapszin, mensen hielpen elkaar sneller en waren minder eenzaam. Net zoals je nu nog in -arme- landen ziet. Dat is de keerzijde van de welvaart, dat iedereen egoïstischer en eenzamer wordt.

Ook waren de mensen door minder welvaart blijer met kleine dingen, zoals een pilsje drinken in de tuin als je terug kwam van je werk.

En er was minder complete hysterie, zoals angst voor asbest, fietshelmpjes, glutenvrij, kleurstoffen etc. Mensen waren nog normaal.

Het was ook minder politieke correctheid. Een conducteur hoefde zich niet af te vragen voordat hij 'Goede morgen dames en heren" riep, of er misschien niet iemand in de coupé zat die op dat moment niet zeker wist of hij/zij op dat moment helemaal zeker was of hij/zij zich man of vrouw voelde. En op school en in de Donald Duck werden negers gewoon als kannibalen met botjes in hun neus afgebeeld.

De eisen die aan mensen werden gesteld waren ook veel lager. Een man moest voor brood op de plank zorgen, een vrouw voor het huis en het gezin. Niet voor 10 dingen die tegenstrijdig waren tegelijk. Dat was nog haalbaar voor mensen. En op het werk was er ook veel minder een stress/prestatiecultuur. Gewoon rustig doorwerken, kameraadschappelijk met je collega's en beleefd tegen je chef. 's Middags gewoon een boterhammetje mét gluten en mét ham eten zonder enig schuldgevoel.
Daarom vind ik 'Toen was geluk heel gewoon' ook een juiste benaming voor die tijd.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 21 maart 2018 @ 09:01:28 #147
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177977127
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 07:08 schreef bonke het volgende:
vroeger ging je met je vriendjes 30 km fietsen om mais te jatten bij een boer
vroeger waren je ouders niet ongerust over waar je uithing
vroeger kon je nog cowboy en indiaantje spelen, ging je met eigengemaakte katapul, pijl en bogen en blaaspijpies oorlogje doen, of op het grasveld met zn allen vliegeren
ik hoor al jaren geen cowboygeluiden meer en zie nooit meer vliegers de lucht ingaan
vroeger kreeg je dus wel eens een dartpijltje in je reet of een mooie blauwe plek van een harde bes uit een katapul op je been
vroeger kreeg je geen vreten als je te laat binnen kwam, maar dat gaf niet want je was toch al bij de snackbar geweest
vroeger ging je op de schagermarkt handjeklap doen met de boeren die hun vee verkochten :)
vroeger was het gewoon veel leuker, die jeugd van nu daar zit niks meer in, als je geen mobiel hebt hoor je er niet meer bij :)
Voor kinderen is deze tijd helemaal een hel. Totaal geen vrijheid meer en ouders die alleen nog maar bang kunnen zijn.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177977180
Ik denk niet dat deze generaties minder nostalgisch zullen zijn dan de vorige.
  woensdag 21 maart 2018 @ 09:07:53 #149
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177977210
En wat ook beter was: er was toen geen TInder of andere dating-apps. Daarom waren er veel (gescheiden) huisvrouwtjes die heel geil waren maar slecht in contact met een man kwamen. Die kon je gewoon nemen als je daar toevallig overdag een keer binnen was. Zonder al te veel omhaal over de keukentafel leggen en penetreren. Die wilden wel met wie dan ook, zo vaak kregen ze de kans niet! Tegenwoordig is het altijd met voorbedachte rade via een app of zo. De romantiek/spanning is er af.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177977283
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:07 schreef LXIV het volgende:
En wat ook beter was: er was toen geen TInder of andere dating-apps. Daarom waren er veel (gescheiden) huisvrouwtjes die heel geil waren maar slecht in contact met een man kwamen. Die kon je gewoon nemen als je daar toevallig overdag een keer binnen was. Zonder al te veel omhaal over de keukentafel leggen en penetreren. Die wilden wel met wie dan ook, zo vaak kregen ze de kans niet! Tegenwoordig is het altijd met voorbedachte rade via een app of zo. De romantiek/spanning is er af.
Wat :')
  woensdag 21 maart 2018 @ 09:14:20 #151
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177977317
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:12 schreef Harmankardon het volgende:

[..]

Wat :')
Ja, ook dat was toen heel gewoon. Je had ook veel van die 30-35 jarige vrouwtjes met een man die 10 jaar ouder was. Dan moest je als 19-jarige daar in huis komen 'helpen' als die man weg was, bijvoorbeeld iets versjouwen of de CV-ketel bijvullen. Daarna kreeg je iets te drinken en van het een kwam het ander. Was toen heel gewoon.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177977656
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:01 schreef LXIV het volgende:

[..]

Voor kinderen is deze tijd helemaal een hel. Totaal geen vrijheid meer en ouders die alleen nog maar bang kunnen zijn.
Hoverparents zijn van alle tijden.
  woensdag 21 maart 2018 @ 09:35:20 #153
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177977684
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:33 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Hoverparents zijn van alle tijden.
Ja, maar nu hebben ze veel meer technische mogelijkheden.
Vroeger gingen wij op woensdagmiddag gewoon weg en onze ouders wisten echt niet waar wij waren totdat we weer terug kwamen. Totaal onbereikbaar voor ze.
En er was toch echt minder een angstcultuur. Als kind hoefde je achterin geen gordels om, mocht op je 12-de een crossbrommertje opvoeren en roken, fietshelmpjes bestonden niet en je klom in bomen van 20 meter hoog.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 21 maart 2018 @ 09:36:27 #154
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177977704
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 08:53 schreef nanuk het volgende:

[..]

Ik denk dat er toen minder blaming was. Er was wel protest om meer woningbouw te realiseren maar dat was meer algemeen en minder individueel slachtoffer spelen.

Vergeet ook niet dat 'we' toen meer bereid waren in een garage of omgebouwde schuur te wonen op groentekistjes en meubilair van de straat. Hoewel kringloopwinkels nog wel bestaan zie ik in mijn omgeving dat jong volwassenen vanuit huis direct een volwaardig huis hebben en knap nieuw meubilair kopen.
Ja klopt wel. Ook een mentaliteit van "kan het mij wat schelen". De huidige jeugd is zo onzeker en alles moet gelijk perfect zijn want je zal maar als loser te boek komen te staan.
Andersom is er van overheidswege wat veranderd zodat je niet meer "overal" mag wonen, vooral kamerverhuur is aan banden gelegd.
  woensdag 21 maart 2018 @ 09:40:07 #155
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177977792
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:07 schreef LXIV het volgende:
En wat ook beter was: er was toen geen TInder of andere dating-apps. Daarom waren er veel (gescheiden) huisvrouwtjes die heel geil waren maar slecht in contact met een man kwamen. Die kon je gewoon nemen als je daar toevallig overdag een keer binnen was. Zonder al te veel omhaal over de keukentafel leggen en penetreren. Die wilden wel met wie dan ook, zo vaak kregen ze de kans niet! Tegenwoordig is het altijd met voorbedachte rade via een app of zo. De romantiek/spanning is er af.
Onzin. De kranten stonden vol contactadvertenties, advertentiekrantjes leefden ervan. Anoniem met brief onder nummer en zonder foto uiteraard.
  woensdag 21 maart 2018 @ 09:41:33 #156
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177977828
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Onzin. De kranten stonden vol contactadvertenties, advertentiekrantjes leefden ervan. Anoniem met brief onder nummer en zonder foto uiteraard.
Die stap was toch veel groter dan nu met Tinder. En die contact=advertenties waren ook serieuzer, meer gericht op relaties. Een advertentie in de krant zetten en ook het met een geschreven brief erop reageren is toch een hogere drempel als een accountje aanmaken en binnen 1 seconde overal op kunnen reageren.
Denk je dat een -getrouwd- huisvrouwtje zomaar zo'n advertentie kon plaatsen? En die brieven kwamen dan gewoon op het huisadres binnen?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 21 maart 2018 @ 09:46:18 #157
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177977973
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, ook dat was toen heel gewoon. Je had ook veel van die 30-35 jarige vrouwtjes met een man die 10 jaar ouder was. Dan moest je als 19-jarige daar in huis komen 'helpen' als die man weg was, bijvoorbeeld iets versjouwen of de CV-ketel bijvullen. Daarna kreeg je iets te drinken en van het een kwam het ander. Was toen heel gewoon.
:')
Het zal best voorgekomen zijn ("kind van de melkboer") maar het was zeker niet zo dat je bij alle klussen uit de broek kon.

Wat trouwens rond 1985 door aids de nek werd omgedraaid, daarvoor was het inderdaad losser, ook onder invloed van hippies. Plus dat veel vrouwen toen gingen werken en dus niet meer thuis zaten te hunkeren.
  woensdag 21 maart 2018 @ 09:47:06 #158
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177978006
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:46 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

:')
Het zal best voorgekomen zijn ("kind van de melkboer") maar het was zeker niet zo dat je bij alle klussen uit de broek kon.

Wat trouwens rond 1985 door aids de nek werd omgedraaid, daarvoor was het inderdaad losser, ook onder invloed van hippies. Plus dat veel vrouwen toen gingen werken en dus niet meer thuis zaten te hunkeren.
Ik ben van na 1985 wat dat betreft maar in de praktijk werd daar weinig van aangetrokken.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 21 maart 2018 @ 09:54:00 #159
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177978190
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

Die stap was toch veel groter dan nu met Tinder. En die contact=advertenties waren ook serieuzer, meer gericht op relaties. Een advertentie in de krant zetten en ook het met een geschreven brief erop reageren is toch een hogere drempel als een accountje aanmaken en binnen 1 seconde overal op kunnen reageren.
Denk je dat een -getrouwd- huisvrouwtje zomaar zo'n advertentie kon plaatsen? En die brieven kwamen dan gewoon op het huisadres binnen?
Leefde jij toen al?

Met name in de advertentiekrantjes ging het om sekscontacten, niet om relaties. "Kan ontvangen" en dat soort codes.
Overigens schijnen mensen Tinder ook te gebruiken om een vaste relatie te zoeken.

Die brieven gingen anoniem, op nummer, kreeg je de reacties van de krant in een onopvallende envelop. Er was sowieso veel meer post, dus een contactadvertentie opstellen en opsturen was niet hoogdrempelig. Je moest toch wel naar de brievenbus voor van alles en nog wat, zoals je acceptgirokaarten.

Als het vrouwtje alleen thuis is overdag kan ze ook de post onderscheppen en tussendoor nog even de postbode doen.
  woensdag 21 maart 2018 @ 09:55:02 #160
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177978217
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:54 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Leefde jij toen al?

Met name in de advertentiekrantjes ging het om sekscontacten, niet om relaties. "Kan ontvangen" en dat soort codes.
Overigens schijnen mensen Tinder ook te gebruiken om een vaste relatie te zoeken.

Die brieven gingen anoniem, op nummer, kreeg je de reacties van de krant in een onopvallende envelop. Er was sowieso veel meer post, dus een contactadvertentie opstellen en opsturen was niet hoogdrempelig. Je moest toch wel naar de brievenbus voor van alles en nog wat, zoals je acceptgirokaarten.

Als het vrouwtje alleen thuis is overdag kan ze ook de post onderscheppen en tussendoor nog even de postbode doen.
Ik was toen nog jong. Maar ik denk wel dat sex toen haalbaarder was zonder tussenkomst van smartphones.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 21 maart 2018 @ 09:55:41 #161
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177978232
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:47 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik ben van na 1985 wat dat betreft
Ja, dan weet je ook precies hoe dat eraan toe ging 30 jaar terug :') oO<
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:01:53 #162
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177978373
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:55 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik was toen nog jong. Maar ik denk wel dat sex toen haalbaarder was zonder tussenkomst van smartphones.
Dat had er meer mee te maken dat je niet naar de perfecte date op zoek ging, maar gewoon genoegen nam met wie het uitkwam. Goed dan was je date geen 8/10 of hoger en wist je ook wel dat ze eigenlijk een oogje op je beste vriend had, je had gvd jaren bij elkaar op school gezeten, maar je bent allebei jong en je wilt wat dus wat houdt je tegen?
Tegenwoordig wacht iedereen maar tot die perfecte date die natuurlijk nooit komt, maar omdat je met de halve wereld in contact staat is Bettie van verderop uit de straat ineens niet meer goed genoeg om mee te zoenen.
  Moderator woensdag 21 maart 2018 @ 10:05:47 #163
236264 crew  capricia
pi_177978448
Wat denk je van iedere week je geld cash opnemen bij de bank, alleen op zaterdag want de rest van de week werkte je. Of met giro- of bankcheques je aankopen betalen.
En al je geld voor een vakantie cash meenemen.
Definitely not CIA
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:08:11 #164
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177978488
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:01 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Dat had er meer mee te maken dat je niet naar de perfecte date op zoek ging, maar gewoon genoegen nam met wie het uitkwam. Goed dan was je date geen 8/10 of hoger en wist je ook wel dat ze eigenlijk een oogje op je beste vriend had, je had gvd jaren bij elkaar op school gezeten, maar je bent allebei jong en je wilt wat dus wat houdt je tegen?
Tegenwoordig wacht iedereen maar tot die perfecte date die natuurlijk nooit komt, maar omdat je met de halve wereld in contact staat is Bettie van verderop uit de straat ineens niet meer goed genoeg om mee te zoenen.
Dat is ook waar. Geen keuze kunnen maken omdat er teveel keuze is. Dat zie je al bij het boeken van een vakantie.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 21 maart 2018 @ 10:23:55 #165
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177978762
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Onzin. De kranten stonden vol contactadvertenties, advertentiekrantjes leefden ervan. Anoniem met brief onder nummer en zonder foto uiteraard.
Het verschil is vooral dat er vroeger een enorm stigma verbonden was aan contactadvertenties. Dat werd gezien als iets voor wanhopige kansloze kneuzen. Terwijl nu iedereen loopt te daten via internet en daar openlijk over praat.

Ik ken mensen die al decennialang zijn getrouwd met een partner die ze via een contactadvertentie in de krant hebben ontmoet en daar tot op de dag van vandaag over liegen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:24:50 #166
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177978773
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:05 schreef capricia het volgende:
En al je geld voor een vakantie cash meenemen.
Traveller cheques! ^O^
En dat je de gebruikelijke valuta gewoon bij je eigen bank kon kopen en niet naar het GWK hoefde. En dat je eigen bank op loopafstand was en niet drie dorpen verderop.

Om dan in het buitenland eerst naar de bank te gaan, rare flappen te krijgen, iets kopen zodat je munten had en dan het thuisfront bellen vanuit een telefooncel om te melden dat de schriftelijke reservering van het hotel is gelukt en je daar dus verblijft en als er iets dringends is moeten ze het hotel bellen.

De tijd dat "dringend" meestal met leven en dood had te maken, de rest kon wachten tot je weer bereikbaar was.
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:26:44 #167
441440 aquawoman
Bitch please
pi_177978807
Volgens mij is dit iets wat van alle tijden is, het vroeger-was-alles-beter syndroom. Vroeger waren dingen anders, sommige dingen zijn nu beter, andere toen.

Wat ik wel denk is dat het door de veel grotere en snellere informatievoorziening ndingen nu sneller negatief voelen dan vroeger.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  Moderator woensdag 21 maart 2018 @ 10:31:39 #168
236264 crew  capricia
pi_177978899
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Traveller cheques! ^O^
En dat je de gebruikelijke valuta gewoon bij je eigen bank kon kopen en niet naar het GWK hoefde. En dat je eigen bank op loopafstand was en niet drie dorpen verderop.

Om dan in het buitenland eerst naar de bank te gaan, rare flappen te krijgen, iets kopen zodat je munten had en dan het thuisfront bellen vanuit een telefooncel om te melden dat de schriftelijke reservering van het hotel is gelukt en je daar dus verblijft en als er iets dringends is moeten ze het hotel bellen.

De tijd dat "dringend" meestal met leven en dood had te maken, de rest kon wachten tot je weer bereikbaar was.
:)
En op de radio kwamen lange lange lijsten met mensen van wie verzocht werd contact met het thuisfront op te nemen. Van de ANWB, in de zomervakantie.
Definitely not CIA
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:35:10 #169
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177978963
quote:
2s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:23 schreef SeLang het volgende:

[..]

Het verschil is vooral dat er vroeger een enorm stigma verbonden was aan contactadvertenties. Dat werd gezien als iets voor wanhopige kansloze kneuzen. Terwijl nu iedereen loopt te daten via internet en daar openlijk over praat.
Als het om een vaste relatie ging wel, maar alle one night stands niet. Tenminste, dat was sowieso stiekem dus hoefde je er ook niet over te vertellen hoe je aan die ons kwam.

quote:
Ik ken mensen die al decennialang zijn getrouwd met een partner die ze via een contactadvertentie in de krant hebben ontmoet en daar tot op de dag van vandaag over liegen.
Ik ken ze ook die hun partner op internet ontmoetten en dat niet zomaar durven zeggen.
Aan de andere kant, Tinder etc is nog niet zo oud, dus daar valt weinig over te zeggen. Of ze over 10 jaar nog zo open zijn over dat onromantische begin - als ze überhaupt nog bij elkaar zijn.

Ik denk dat je de schaamte die bij scheiden hoorde (tot de jaren '90) ook niet mag onderschatten. Liever vreemd gaan dan scheiden, ook als het uitkwam gewoon stug bij elkaar blijven om geen gezichtsverlies te lijden. Bovendien was scheiden zo makkelijk niet tot 1971 en bij het volk bleef die moraal nog langer hangen.
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:38:05 #170
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177979011
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:31 schreef capricia het volgende:

[..]

:)
En op de radio kwamen lange lange lijsten met mensen van wie verzocht werd contact met het thuisfront op te nemen. Van de ANWB, in de zomervakantie.
Wereldomroep, korte golf. En iedereen luisteren, dus moest er ook een radio met kortegolfontvangst mee op vakantie. Kijken of de genoemde kentekens op de camping stonden.

Radio deed ook dienst als "buienradar", als het knettert op de middengolf komt er onweer aan.
  Moderator woensdag 21 maart 2018 @ 10:39:26 #171
236264 crew  capricia
pi_177979032
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:38 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Wereldomroep, korte golf. En iedereen luisteren, dus moest er ook een radio met kortegolfontvangst mee op vakantie. Kijken of de genoemde kentekens op de camping stonden.

Radio deed ook dienst als "buienradar", als het knettert op de middengolf komt er onweer aan.
Oh ja, zo herkenbaar!
Definitely not CIA
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:40:52 #172
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177979057
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:26 schreef aquawoman het volgende:
Volgens mij is dit iets wat van alle tijden is, het vroeger-was-alles-beter syndroom. Vroeger waren dingen anders, sommige dingen zijn nu beter, andere toen.

Wat ik wel denk is dat het door de veel grotere en snellere informatievoorziening ndingen nu sneller negatief voelen dan vroeger.
Ik weet het niet. Er is het vroeger van mijn jeugd (jaren 70-80-begin 90) dat inderdaad wordt vertekend door nostalgie, maar als ik kijk naar 10 jaar geleden, 15 jaar geleden dan zie ik dingen die aantoonbaar achteruit zijn gegaan (vooral door 9/11, en door de manier waarop de overheid met internet omgaat).
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:41:16 #173
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_177979063
quote:
7s.gif Op woensdag 21 maart 2018 08:59 schreef LXIV het volgende:

[..]

Of het beter was of slechter is vooral een kwestie van je waarden. Toen was er veel minder welvaart, minder vliegvakanties en geen 4G internet. Maar in plaats dat iedereen als een zombie boven zijn smartphone hing gingen mensen wel met elkaar praten, bijvoorbeeld in de trein of bij het zwembad. En er was meer gemeenschapszin, mensen hielpen elkaar sneller en waren minder eenzaam. Net zoals je nu nog in -arme- landen ziet. Dat is de keerzijde van de welvaart, dat iedereen egoïstischer en eenzamer wordt.

Ook waren de mensen door minder welvaart blijer met kleine dingen, zoals een pilsje drinken in de tuin als je terug kwam van je werk.

En er was minder complete hysterie, zoals angst voor asbest, fietshelmpjes, glutenvrij, kleurstoffen etc. Mensen waren nog normaal.

Het was ook minder politieke correctheid. Een conducteur hoefde zich niet af te vragen voordat hij 'Goede morgen dames en heren" riep, of er misschien niet iemand in de coupé zat die op dat moment niet zeker wist of hij/zij op dat moment helemaal zeker was of hij/zij zich man of vrouw voelde. En op school en in de Donald Duck werden negers gewoon als kannibalen met botjes in hun neus afgebeeld.

De eisen die aan mensen werden gesteld waren ook veel lager. Een man moest voor brood op de plank zorgen, een vrouw voor het huis en het gezin. Niet voor 10 dingen die tegenstrijdig waren tegelijk. Dat was nog haalbaar voor mensen. En op het werk was er ook veel minder een stress/prestatiecultuur. Gewoon rustig doorwerken, kameraadschappelijk met je collega's en beleefd tegen je chef. 's Middags gewoon een boterhammetje mét gluten en mét ham eten zonder enig schuldgevoel.
Daarom vind ik 'Toen was geluk heel gewoon' ook een juiste benaming voor die tijd.
Je hebt het niet over 30 jaar geleden, maar over minstens 50 jaar geleden.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:41:59 #174
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177979073
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:41 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Je hebt het niet over 30 jaar geleden, maar over minstens 50 jaar geleden.
In Brabant 30.

In mijn dorp is het nu gelukkig nog zoals 20 jaar geleden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:42:25 #175
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_177979086
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:41 schreef LXIV het volgende:

[..]

In Brabant 30.

In mijn dorp is het nu gelukkig nog zoals 20 jaar geleden.
Wat ben je toch ook een grapjas.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:43:38 #176
441440 aquawoman
Bitch please
pi_177979112
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:40 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Ik weet het niet. Er is het vroeger van mijn jeugd (jaren 70-80-begin 90) dat inderdaad wordt vertekend door nostalgie, maar als ik kijk naar 10 jaar geleden, 15 jaar geleden dan zie ik dingen die aantoonbaar achteruit zijn gegaan (vooral door 9/11, en door de manier waarop de overheid met internet omgaat).
Maar dat heeft wel te maken met die informatiestroom - die is positief en negatief :) Je weet nu eerder waar je genaaid wordt door de overheid, maar dat wil niet zeggen dat het eerder niet gebeurde.

Ik denk dat ik liever nu als vrouw op de arbeidsmarkt en de relatiemarkt ben dan 30 jaar geleden bijvoorbeeld. Alles heeft zijn pro's en cons.
Frankly, my dear, I don't give a damn.
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:43:50 #177
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177979113
quote:
9s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:42 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Wat ben je toch ook een grapjas.
Ik heb nog nooit een grapje gemaakt.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_177979118
Voor mijn gevoel was er toen nog wel een opgaande lijn, progressie. Meer individuele vrijheden, minder segregatie. De jaren '80 in Amsterdam waren voor mij een smeltkroes van diversiteit, je kon zijn wie je wilde zijn. En ik heb het gevoel dat die die trend is omgekeerd. Meer groepsvorming, conformiteit, segregatie. Ik vind dat wel jammer.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:45:28 #179
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_177979143
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:43 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ik heb nog nooit een grapje gemaakt.
Dat treft, ik heb nog nooit om je kunnen lachen.
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 21 maart 2018 @ 10:46:26 #180
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177979162
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:45 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat treft, ik heb nog nooit om je kunnen lachen.
Waarom ben je altijd zo boos op mij? Is dat omdat ik 8 jaar geleden in een topic een Tokkie-vrouwtje dat nog geen fatsoenlijk Nederlands kan schrijven eens een sneer heb gegeven?
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 21 maart 2018 @ 10:56:55 #181
78918 SeLang
Black swans matter
pi_177979359
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:41 schreef LXIV het volgende:

In mijn dorp is het nu gelukkig nog zoals 20 jaar geleden.
Ik ga verhuizen naar jouw dorp! :o

Geen euro _O_
6% rente op je spaarrekening _O_
D66 wil referendum invoeren _O_
Britney Spears is nog maagd _O_
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 21 maart 2018 @ 11:04:18 #182
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177979523
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:43 schreef aquawoman het volgende:

[..]

Maar dat heeft wel te maken met die informatiestroom - die is positief en negatief :) Je weet nu eerder waar je genaaid wordt door de overheid, maar dat wil niet zeggen dat het eerder niet gebeurde.

Ik denk dat ik liever nu als vrouw op de arbeidsmarkt en de relatiemarkt ben dan 30 jaar geleden bijvoorbeeld. Alles heeft zijn pro's en cons.
Nee, het gaat meer om wat ik als vrijheid ervaar. Er komen steeds meer regeltjes "voor de veiligheid", met minder eigen verantwoordelijkheid, en dus minder ruimte voor eigen ontwikkeling.
Daarnaast ook meer commerciële druk. Dat alles commercie is geworden en individuele geesten daardoor in het gedrang komen. Bijvoorbeeld dat je bijna geen confectie meer kan kopen zónder heel groot het merk erop.

Ik denk dat voor vrouwen de '90's veel beter waren als het gaat om arbeids- en relatiemarkt. Er lag toen sowieso minder nadruk op geslacht in de arbeidsmarkt, als je maar twee handen had. En de relatiemarkt was losser, minder opgefokt door idealen, en minder preuts.
  woensdag 21 maart 2018 @ 11:10:54 #183
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_177979707
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:04 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, het gaat meer om wat ik als vrijheid ervaar. Er komen steeds meer regeltjes "voor de veiligheid", met minder eigen verantwoordelijkheid, en dus minder ruimte voor eigen ontwikkeling.
Daarnaast ook meer commerciële druk. Dat alles commercie is geworden en individuele geesten daardoor in het gedrang komen. Bijvoorbeeld dat je bijna geen confectie meer kan kopen zónder heel groot het merk erop.

Ik denk dat voor vrouwen de '90's veel beter waren als het gaat om arbeids- en relatiemarkt. Er lag toen sowieso minder nadruk op geslacht in de arbeidsmarkt, als je maar twee handen had. En de relatiemarkt was losser, minder opgefokt door idealen, en minder preuts.
Ras was ook een veel minder groot issue in de jaren 90. Toen ging het er meer om wat je kon dan wat je ras was.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  woensdag 21 maart 2018 @ 11:12:11 #184
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_177979738
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:44 schreef truthortruth het volgende:
Voor mijn gevoel was er toen nog wel een opgaande lijn, progressie. Meer individuele vrijheden, minder segregatie. De jaren '80 in Amsterdam waren voor mij een smeltkroes van diversiteit, je kon zijn wie je wilde zijn. En ik heb het gevoel dat die die trend is omgekeerd. Meer groepsvorming, conformiteit, segregatie. Ik vind dat wel jammer.
Het komt regelmatig in het nieuws dat de huidige jongeren de eerste generatie is die het niet per se beter zal hebben dan hun ouders. Dus die progessie lijkt inderdaad verdwenen. Tegelijkertijd mis ik bij die generatie ook de drang om een betere toekomst zelf te helpen bewerkstelligen. Ze zijn tevreden met wat ze hebben, lijkt het.

Die groepsvorming was er vroeger meer, punkers, hardrockers, goths, yuppen, etc. Dat werd minder in de 90's toen kon je van de ene op de andere dag van groep wisselen. Wel zie je nu meer groepsvorming vanuit een etnische achtergrond en die wissel je niet zo makkelijk in.
Zeg maar in de '80's kon je als zwarte ook gewoon punker zijn of als blanke een hiphopper. Dat liep meer door elkaar.
pi_177980054
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 11:12 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Het komt regelmatig in het nieuws dat de huidige jongeren de eerste generatie is die het niet per se beter zal hebben dan hun ouders. Dus die progessie lijkt inderdaad verdwenen. Tegelijkertijd mis ik bij die generatie ook de drang om een betere toekomst zelf te helpen bewerkstelligen. Ze zijn tevreden met wat ze hebben, lijkt het.

Die groepsvorming was er vroeger meer, punkers, hardrockers, goths, yuppen, etc. Dat werd minder in de 90's toen kon je van de ene op de andere dag van groep wisselen. Wel zie je nu meer groepsvorming vanuit een etnische achtergrond en die wissel je niet zo makkelijk in.
Zeg maar in de '80's kon je als zwarte ook gewoon punker zijn of als blanke een hiphopper. Dat liep meer door elkaar.
Groepsvorming is er altijd,maar je geeft zelf al de diversiteit aan en ook de mindere segregatie.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  woensdag 21 maart 2018 @ 12:38:58 #186
53708 ondeugend
Lost in Sound
pi_177981391
Wat een interessant topic.

Volgens mij hangt er een groot af van de leeftijd waarin je toen zat.
Zelf was ik een kind in de jaren 70 en een puber in de jaren 80.

De jaren 80 heb ik niet als een geweldige periode ervaren en dat komt mede door het bewust worden van dingen. Ik herinner me een crisis waar wij thuis nogal gevolgen van ondervonden. Mijn vader was een kleine zelfstandige en kon nauwelijks het hoofd boven water houden. Jarenlang kon er geen zakgeld vanaf bijvoorbeeld.

Persoonlijk had ik nogal last van de dreiging van de koude oorlog. Kernwapens wel of niet, zulke dingen. Demonstraties, stakingen. Ik vond het letterlijk een koude tijd.

Wel herinner ik me tot en met de jaren 80 een sterkere verbondenheid met vrienden en familie. Er werden veel bordspellen gespeeld en er werd gedanst in de woonkamer door mijn ouders en het bezoek dat ze hadden.

De jaren 90 hebben geen positieve of negatieve indruk gemaakt, misschien omdat ik toen op eigen benen stond en de focus op mijn eigen leven had. Net als veel van de vrienden destijds. En in plaats van thuis het gezellig te maken ging we als vrienden nu uit. Eigenlijk werd de wereld groter maar daardoor was je ook minder verbonden heb ik het idee.

Wat me wel opvalt is dat de betutteling van hogerhand enorm is toegenomen tegenwoordig. In die zin kon en mocht er vroeger meer.
And everything under the sun is in tune
But the sun is eclipsed by the moon.
And Prince is still here!
pi_177984476
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 12:38 schreef ondeugend het volgende:
De jaren 80 heb ik niet als een geweldige periode ervaren en dat komt mede door het bewust worden van dingen. Ik herinner me een crisis waar wij thuis nogal gevolgen van ondervonden. Mijn vader was een kleine zelfstandige en kon nauwelijks het hoofd boven water houden. Jarenlang kon er geen zakgeld vanaf bijvoorbeeld.

Persoonlijk had ik nogal last van de dreiging van de koude oorlog. Kernwapens wel of niet, zulke dingen. Demonstraties, stakingen. Ik vond het letterlijk een koude tijd.
Dat is nogal wiedes: er waren toen twee Elfstedentochten.
  woensdag 21 maart 2018 @ 15:23:49 #188
229532 Twiitch
Speelt met zichzelf
pi_177984711
Jaren 80 heb ik niet meegemaakt, jaren 90 waren toch echt de tijden dat de westerse wereld ongenaakbaar was en er geen einde leek te komen aan de welvaartsstijging. Nu hebben we net een dikke economische crisis achter de rug en China meld zich steeds nadrukkelijker als nieuwe wereldmacht.

Of het beter was? Geen idee. Ik heb warme herinneringen aan mijn jeugd in the nineties maar mijn leven anno 2018 is ook zeer goed.
pi_177985016
Leven pre-internet was geen leven.
pi_177985139
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 15:36 schreef Libertarisch het volgende:
Leven pre-internet was geen leven.
Precies - je porno in een boekje kijken :') :')
pi_177985639
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 22:45 schreef Lenny77 het volgende:
De kleding van je broers en zussen afdragen met knielappen extra erbij (nog geen merkkleding op school!). Met 3 achter elkaar hetzelfde badwater in, en dat maar 1 keer per week. Gaan spelen met de kinderen van de buurt in het bos en thuis zijn voor het etenstijd was! Geen gsm, nog geen Dutroux, beginnende kleuren tv! Het allereerste newbeat plaatje! Moeders altijd thuis, geen vreemde opvang.
Je vakantie doorbrengen met de dozen lego die dan even mochten blijven liggen. En 1 keer per jaar naar Spanje met de auto!
Heerlijk!!!! _O_
Ik wil terug -O-
Terug naar de '60 verlangen :')
pi_177987130
Dat je dan een verrotte halve playboy vind in de papiercontainer voor de kerk en je leven compleet was.

Daarna nog wekenlang bij die papiercontainer rondhangen in de hoop de andere helft te vinden.

Onder het matras van m’n vader een Tuk vinden en mezelf bijna doodmasturberen. :@
-nee-
pi_178193887
Minder betutteling en dingen die verboden zouden moeten worden en meer werkbescherming toen.

Rotjes waar het verbieden nu over gaat waren nog onschuldig, een Rambo-mes was nog een begrip en stiletto en knip- en vlindermes nog gewoon te koop, oldtimers ouder dan 25 jaar nog gewoon wegenbelastingvrij i.p.v. nu omdat ze vervuilend zouden zijn (niet aangetoond), WW was nog 3 jaar toen en ontslagvergoeding nog geen fooi, pensioen was pensioen (wacht maar jongelingen, jullie hebben straks geen pensioen), arbeidsmarkt niet geflexibiliseerd toen en tegenwoordig moet je maar hopen of je contract verlengd wordt, en overheid nog niet in je pc 286 VGA zoals straks met aangepaste sleepwet.

Meer betutteling en minder zekerheden tegenwoordig.
pi_178198231
Mooie OP! Het leven was toen inderdaad eenvoudiger en veel overzichtelijker. Het gaat nu echt veel oppervlakkiger en sneller. En de "elite" heeft nu echt de macht gegrepen zodat vooral de jeugd van nu volledig uitgekleed, uitgezogen en uitgebuit gaat worden. Het zijn echt nare tijden wat dat betreft. Al de vruchten van hun inspanningen worden steeds meer afgeroomd door de graaiende "haves". Dat is volgens mij de toonaangevende crux van deze tijd. En men vindt dat ook nog eens helemaal niet erg en heeft daar wel bewondering voor. Toch maar weer VVD stemmen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178198384
quote:
12s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 19:18 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Waar je alles behalve de gootsteen als aftrekpost kon opgeven zodat feitelijk niemand ooit echt 72% af heeft hoeven dragen.
:D
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178198901
quote:
0s.gif Op woensdag 7 maart 2018 10:27 schreef Hexagon het volgende:

[..]

Leuk stukje geschiedsvervalsing vol oncontroleerbare claims, clichematige karikaturen en dingen die sowieso anekdotisch zijn.

Dat hele Ot & Sien achtige "toen was geluk nog heel gewoon" samenleving bestaat vooral in dromenvan mensen die ouwe zuurpruimen aan het worden zijn. Een ouderdomskwaal die je ten allen tijde zal moeten zien te vermijden.
Wat een sneue zure jonge lul ben je toch. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178199241
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:07 schreef LXIV het volgende:
En wat ook beter was: er was toen geen TInder of andere dating-apps. Daarom waren er veel (gescheiden) huisvrouwtjes die heel geil waren maar slecht in contact met een man kwamen. Die kon je gewoon nemen als je daar toevallig overdag een keer binnen was. Zonder al te veel omhaal over de keukentafel leggen en penetreren. Die wilden wel met wie dan ook, zo vaak kregen ze de kans niet! Tegenwoordig is het altijd met voorbedachte rade via een app of zo. De romantiek/spanning is er af.
:D ^O^
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178205442
Ik denk dat we in een soort overgangsfase zitten.

Je merkt dat er iets broeit in de samenleving. Veel mensen zijn arroganter, egoïstischer, laffer en gemakzuchtiger geworden. We kankeren wat af op bijvoorbeeld Sylvana Simons, maar veel autochtone mensen willen niet inzien dat ze best een punt aankaart, want zelfs op FOK! alleen al worden opmerkingen gepost die je echt wel kan beschouwen als racisme.

Anyway, de samenleving raakt gepolariseerder. We worden ons steeds minder bewust dat we onderdeel uitmaken van een samenleving en dat we niet alles zomaar kunnen krijgen wat we willen en ons soms moeten schikken ten opzichte van andere mensen. Dit maakt de samenleving zwakker en op den duur gaat het echt fout. Stel dat we in oorlog verzeild raken met een ander land of een burgeroorlog krijgen tussen verschillende bevolkingsgroepen? Als Nederland voor een groot deel bestaat uit verwende egotrippertjes zullen we merken hoe de samenleving is afgezwakt.
pi_178205858
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 00:18 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Ik denk dat we in een soort overgangsfase zitten.

Je merkt dat er iets broeit in de samenleving. Veel mensen zijn arroganter, egoïstischer, laffer en gemakzuchtiger geworden. We kankeren wat af op bijvoorbeeld Sylvana Simons, maar veel autochtone mensen willen niet inzien dat ze best een punt aankaart, want zelfs op FOK! alleen al worden opmerkingen gepost die je echt wel kan beschouwen als racisme.

Anyway, de samenleving raakt gepolariseerder. We worden ons steeds minder bewust dat we onderdeel uitmaken van een samenleving en dat we niet alles zomaar kunnen krijgen wat we willen en ons soms moeten schikken ten opzichte van andere mensen. Dit maakt de samenleving zwakker en op den duur gaat het echt fout. Stel dat we in oorlog verzeild raken met een ander land of een burgeroorlog krijgen tussen verschillende bevolkingsgroepen? Als Nederland voor een groot deel bestaat uit verwende egotrippertjes zullen we merken hoe de samenleving is afgezwakt.
Ik vind het wel meevallen. Nederland heeft ook nooit echt een warme samenleving gehad. En dat komt mede omdat iedereen eigenlijk wel over individuele kansen en wat luxe kan beschikken. In samenlevingen waar men op overleven is ingesteld zie je meer warme contacten maar daar viert geloof ook hoogtij.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 07:15:53 #200
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178207791
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 12:38 schreef ondeugend het volgende:
Ik herinner me een crisis waar wij thuis nogal gevolgen van ondervonden. Mijn vader was een kleine zelfstandige en kon nauwelijks het hoofd boven water houden. Jarenlang kon er geen zakgeld vanaf bijvoorbeeld.
Hier hetzelfde. Begin jaren '80 werd mijn vader werkloos. Maar anderen hadden het ook niet breed, dus er werd niet op neergekeken.

quote:
Persoonlijk had ik nogal last van de dreiging van de koude oorlog. Kernwapens wel of niet, zulke dingen. Demonstraties, stakingen. Ik vond het letterlijk een koude tijd.
Ik vond dat wel spannend. De wereld was verdorven, maar er waren mogelijkheden samen de wereld te veranderen. Strijdlust, hoop, saamhorigheid.
  zaterdag 31 maart 2018 @ 07:24:57 #201
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178207807
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 00:18 schreef PabstBlueRibbon het volgende:
Anyway, de samenleving raakt gepolariseerder. We worden ons steeds minder bewust dat we onderdeel uitmaken van een samenleving en dat we niet alles zomaar kunnen krijgen wat we willen en ons soms moeten schikken ten opzichte van andere mensen.
Nee, wat er is verandert is het begrip van wat een samenleving is. Dat was vroeger je eigen buurtje. Als buurjongen Hassan werd gediscrimineerd ging je voor hem op de vuist.
Nu is het een global village en bemoeit iedereen zich online met Tom, Joe en Bill in de USA. Je buurjongen ken je niet meer.

Net als de wensen. Keek je vroeger nog naar wat degenen in je buurtje hadden (ongeveer hetzelfde als jij), tegenwoordig vergelijk je met de hele wereld en met name de top daarvan als de Kardashians. Dat je het iets beter hebt dan je onderburen zie je niet, je ziet alleen nog wat je niet hebt.
pi_178207906
quote:
7s.gif Op woensdag 21 maart 2018 08:59 schreef LXIV het volgende:
Het was ook minder politieke correctheid. Een conducteur hoefde zich niet af te vragen voordat hij 'Goede morgen dames en heren" riep, of er misschien niet iemand in de coupé zat die op dat moment niet zeker wist of hij/zij op dat moment helemaal zeker was of hij/zij zich man of vrouw voelde. En op school en in de Donald Duck werden negers gewoon als kannibalen met botjes in hun neus afgebeeld.
Ja, wie tussen man en vrouw in hing werd in die tijd als freak op de kermis tentoongesteld, en negers had men nog nooit in het echt gezien.

Ik ben blij in de huidige tijd te leven, waarin we beter weten hoe de wereld er echt uit ziet en waar het minder geaccepteerd is om mensen die een beetje raar zijn gelijk tot pispaal te maken.

Persoonlijk ben ik ook heel blij dat de tijden voorbij zijn waarin je voetbal leuk moet vinden en moet roken en bier moet drinken om 'normaal' gevonden te worden.

Nee, ik ben blij dat ik niet 30 jaar eerder ben geboren.
pi_178208685
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 07:56 schreef Igen het volgende:
Ja, wie tussen man en vrouw in hing werd in die tijd als freak op de kermis tentoongesteld, en negers had men nog nooit in het echt gezien.

Ik ben blij in de huidige tijd te leven, waarin we beter weten hoe de wereld er echt uit ziet en waar het minder geaccepteerd is om mensen die een beetje raar zijn gelijk tot pispaal te maken.

Persoonlijk ben ik ook heel blij dat de tijden voorbij zijn waarin je voetbal leuk moet vinden en moet roken en bier moet drinken om 'normaal' gevonden te worden.

Nee, ik ben blij dat ik niet 30 jaar eerder ben geboren.
Dit beeld herken ik totaal niet van 30 jaar geleden, zeker in Amsterdam niet, integendeel.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zaterdag 31 maart 2018 @ 09:55:49 #204
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_178208710
Nostalgie. Geen realiteit.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  zaterdag 31 maart 2018 @ 09:56:44 #205
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_178208722
Dertig jaar terug spreken we over 1988, niet over 1866.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_178208759
quote:
10s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 09:56 schreef Copycat het volgende:
Dertig jaar terug spreken we over 1988, niet over 1866.
Precies, toen was Amsterdam nog net Gay capital of the world (laatste fase dat wel).
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
  zaterdag 31 maart 2018 @ 10:02:13 #207
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_178208785
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 09:59 schreef truthortruth het volgende:

Precies, toen was Amsterdam nog net Gay capital of the world (laatste fase dat wel).
Volgens mij heb ik een paar jaar daarna er de eerste Gaypride nog meegemaakt. Met Grace Jones op het eindfeest.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_178208800
quote:
11s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 10:02 schreef Copycat het volgende:
Volgens mij heb ik een paar jaar daarna er de eerste Gaypride nog meegemaakt. Met Grace Jones op het eindfeest.
Het is heel heel langzaam minder geworden, erg jammer. Voor mij stond het altijd symbool voor de vrijheid en diversiteit die mogelijk was.
Question authorities, fuck religion, educate yourself, Viva el individualismo!
There's only one way of life, and that's your own!
pi_178209271
Nee, er was echt geen zak aan in de 80's. Alles was out of focus, geluid echo-de non stop, de muren bewogen en iedereen om mij heen was ook high.

Geef mij maar de 10'er jaren.
pi_178210647
De tegenwoordige verpreutsing van NL stoort mij wel, in de jaren 80 maakte niemand zich druk als een moeder haar baby borstvoeding ergens in het openbaar gaf.
De helft van de meiden lag topless op het strand of in het park en naaktstranden deden hun intrede.
Tegenwoordig liggen vrijwel alleen nog vrouwen topless die in de jaren 80 jonge meiden waren, is borstvoeding alleen probleemloos in hippe moeder tentjes en als je naar een naaktsrand gaat zie je vrijwel alleen nog homo mannen en vieze mannetjes.
Ik kan me niet voorstellen dat hier alleen de allochtonen een rol in spelen maar we zijn met zijn allen duidelijk veel preutser geworden.
pi_178211867
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 07:24 schreef Lunatiek het volgende:

[..]

Nee, wat er is verandert is het begrip van wat een samenleving is. Dat was vroeger je eigen buurtje. Als buurjongen Hassan werd gediscrimineerd ging je voor hem op de vuist.
Nu is het een global village en bemoeit iedereen zich online met Tom, Joe en Bill in de USA. Je buurjongen ken je niet meer.

Net als de wensen. Keek je vroeger nog naar wat degenen in je buurtje hadden (ongeveer hetzelfde als jij), tegenwoordig vergelijk je met de hele wereld en met name de top daarvan als de Kardashians. Dat je het iets beter hebt dan je onderburen zie je niet, je ziet alleen nog wat je niet hebt.
Hier zit zeker wat in. "Vroeger was alles beter" is denk een gevoel wat iedereen heeft en op hetzelfde neerkomt als dat het gras groener is aan de overkant.

Maar toch heb ik het idee dat er echt wat in negatieve zin veranderd is. Je ziet in de hele geschiedenis terug dat er turbulente perioden zijn en perioden dat alles wat stabieler is. Maar het staat nooit stil.

Wat mij vooral opvalt in het heden, is dat opvattingen onderling steeds verder van elkaar af komen te staan. Je hebt een groep mensen die zich wetenschappelijk en technisch zo snel ontwikkelen, maar ook mensen die veel primitiever denken. De mensheid is in beweging, maar het gaat verschillende kanten op.

Ook binnen onze normen en waarden die we qua samenleving nastreven, moeten we denk ik onze vraagtekens zetten of dat wel goed is.

Wat ik zei over verwende arrogante mensen. Ik zie dat vooral in de opvoeding van kinderen. Ondanks alle pedagogische opvoedkundige adviezen en psychologie lijken kinderen meer verwend en verwaarloosd dan 30 jaar geleden. Ik wijs niet de schuld toe aan de psychologie. Ik constateer alleen iets.

Ik zeg niet dat alles persé slechter is geworden, maar dat we denk ik in een turbulente overgangsfase komen. Ik weet echt niet wat ons te wachten staat, maar ik denk weleens dat wij in Nederland misschien wel oorlog krijgen.
pi_178228302
Bah, toen ik klein was mopperden mijn grootouders dat de Jaren 50 het laatste echt fijne decennium was en dat daarna alles de mist in ging. Mijn ouders daarentegen dweepten met de Jaren 60 en 70 en vonden het zo sneu voor de jeugd dat ze dat tijdperk niet hadden meegemaakt. En nu zitten wij weer over de Jaren 80 en 90 te emmeren. Het is van alle tijden.
Sinterklaas, Sinterklaas, en NATUURLIJK ZWARTE PIET!
pi_178228381
Gewoon met de tijd mee gaan

Elke keer dat je contactloos pint even genieten, etc. :)
pi_178228467
Onzin eerste klas!
Ik weet nog goed dat ik in 1985 10km met een lekke band door de regen moest omdat er geen telefoon in de buurt was.
Het UWV deed geen flikker en zoals ik om mij heen hoor nu nog niet.
De huisarts was 24/7 bereikbaar, je had pech als hij ergens anders bezig was.
Bang voor de politie

Je was wel stomdronken voor omgerekend ¤12 voor 25 consumpties

Pakje sigaretten ¤0,60

Voors en tegens dus
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
  zondag 1 april 2018 @ 09:18:03 #215
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_178228491
Fikse inflatie. Volgens mij kostte een pakje sigaretten toen iets van fl 3,25.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
pi_178228511
quote:
0s.gif Op zondag 1 april 2018 08:57 schreef Sicstus het volgende:
Bah, toen ik klein was mopperden mijn grootouders dat de Jaren 50 het laatste echt fijne decennium was en dat daarna alles de mist in ging. Mijn ouders daarentegen dweepten met de Jaren 60 en 70 en vonden het zo sneu voor de jeugd dat ze dat tijdperk niet hadden meegemaakt. En nu zitten wij weer over de Jaren 80 en 90 te emmeren. Het is van alle tijden.
Men vergeet de tegenslagen van vroeger.
pi_178256972
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:19 schreef autoknutselaar het volgende:
Was niet leuk toen. Iphone X was bijvoorbeeld niet te koop.
Los van dat de iPhone x bagger is, had je dat vroeger ook niet echt nodig eigenlijk.

Ik ben opgegroeid zonder iPhone en eerlijk is eerlijk, heb het nooit gemist destijds. Je ging bij iemand op bezoek als je wat te melden had of je belde even via de gewone telefoon. Als je van huis was, was je niet bereikbaar. Ook weleens fijn.
pi_178257741
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 14:50 schreef Halcon het volgende:

[..]

Ik ben opgegroeid zonder iPhone en eerlijk is eerlijk, heb het nooit gemist destijds.
Over het algemeen kun je iets wat je niet kent, ook niet missen natuurlijk.
Ik zou het nu ik er aan gewend ben, niet willen missen. Vooral het even snel opzoeken van bepaalde feitjes, weetjes, oplossingen voor problemen, zonder dat je gelijk je encyclopedieverzameling moet raadplegen. En dan staat wat je nodig hebt natuurlijk in het laatste boek van de 8 }:|
Dan ga ik liever even een minuutje googlen :P
pi_178259692
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2018 15:19 schreef lemmethinkaboutit het volgende:

[..]

Over het algemeen kun je iets wat je niet kent, ook niet missen natuurlijk.
Ik zou het nu ik er aan gewend ben, niet willen missen. Vooral het even snel opzoeken van bepaalde feitjes, weetjes, oplossingen voor problemen, zonder dat je gelijk je encyclopedieverzameling moet raadplegen. En dan staat wat je nodig hebt natuurlijk in het laatste boek van de 8 }:|
Dan ga ik liever even een minuutje googlen :P
Het is 'n middel, al zou je dat tegenwoordig soms niet zeggen. Sommige trajecten lag er geen autosnelweg, maar bv. een knollenweg, dan heb je wel iets van "ik wou dat dit wat sneller kon".

Vaak was de behoefte om dingen op te zoeken er ook niet echt. Daarnaast vind je op internet ook veel verkeerde informatie.

Eenmaal gewend aan iets, is de weg terug moeilijk, daar ben ik het wel helemaal mee eens.
pi_178260519
quote:
1s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 07:15 schreef Lunatiek het volgende:

Hier hetzelfde. Begin jaren '80 werd mijn vader werkloos. Maar anderen hadden het ook niet breed, dus er werd niet op neergekeken

Ik vond dat wel spannend. De wereld was verdorven, maar er waren mogelijkheden samen de wereld te veranderen. Strijdlust, hoop, saamhorigheid.
Dit zegt het wel, ook al ging het niet goed, en was er De Bom etc., er was tenminste HOOP op beter en MEDELEVEN en geloofden mensen nog in een betere en MAAKBARE toekomst.

Vergeleken met nu was er in de 80s (en 60s, 70s) meer en breder sprake van maatschappelijk elan.
pi_178261008
quote:
1s.gif Op maandag 2 april 2018 17:29 schreef Aristai het volgende:
geloofden mensen nog in een betere en MAAKBARE toekomst.
Zolang het gros van de mensheid op de VVD blijft stemmen voor de HRA dan wordt die toekomst wel gemaakt maar dan enkel voor een kleine groep die alles van waarde naar zich toetrekt als een magneet. Dus dat geloof klopte wel maar men stemde steevast op de partij die alles van hen afpakte. Dat moet dus even anders en dan komt dat goed. :) Het schijnt zo te zijn dat zelfs de bulk van de jeugd op hen stemt dus de PR en reclame is dik voor elkaar.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178261111
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 17:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zolang het gros van de mensheid op de VVD blijft stemmen voor de HRA dan wordt die toekomst wel gemaakt maar dan enkel voor een kleine groep die alles van waarde naar zich toetrekt als een magneet. Dus dat geloof klopte wel maar men stemde steevast op de partij die alles van hen afpakte. Dat moet dus even anders en dan komt dat goed. :)
De PvdA is natuurlijk wel verworden tot 'n echte multikul- en boomknuffel-partij. De SP is dat ook. Als dat soort partijen gewoon netjes rechts hadden gereden op sommige punten, was de VVD nooit zo groot geworden.
  maandag 2 april 2018 @ 17:55:55 #223
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_178261163
De VVD is een echte arbeiderspartij geworden. In de ogen van de arbeider. Ze worden er wel door genaaid, maar mrt een kusje dan
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_178261167
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 17:53 schreef Halcon het volgende:

[..]

De PvdA is natuurlijk wel verworden tot 'n echte multikul- en boomknuffel-partij. De SP is dat ook. Als dat soort partijen gewoon netjes rechts hadden gereden op sommige punten, was de VVD nooit zo groot geworden.
Zeer zeker. Ik zag en zie dat met pijn in het hart gebeuren. Het is echt ongelooflijk dat men denkt dat zo een totaal foute club hun belangen behartigt. The crime of the century. ;(
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178261258
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 17:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zeer zeker. Ik zag en zie dat met pijn in het hart gebeuren. Het is echt ongelooflijk dat men denkt dat zo een totaal foute club hun belangen behartigt. The crime of the century. ;(
Voorlopig is Nederland nog niet van de VVD af. Die partij houdt stand ondanks alle leugens, het gedraai en het gegeven dat de gemiddelde arbeider er niks mee opschiet.

Maar de PvdA geeft het ook weg. Allerlei SJW-geneuzel en massale import van mensen die in NL niks te zoeken hebben zijn belangrijker dan "de arbeider".

Jammer allemaal.

[ Bericht 9% gewijzigd door Halcon op 02-04-2018 18:07:19 ]
pi_178261535
Die massale import is een dingetje van de recente geschiedenis die zich herhaalt. Uitsluitend bedoeld om de mondige arbeider op beloning te beconcurreren. Let maar op hoe dat weer gaat gebeuren. Alle definities worden al opgerekt. Het zijn gewoon de toekomstige goedkope werkkrachten voor de "haves". Die mensen moeten vanzelf toch allemaal werk. Wat er zoals wij weten lang niet voldoende is tenminste als je daarmee een bestaan wilt opbouwen.

Het is toch ontzettend k*t dat de mens nooit ene kl*te leert van de geschiedenis G*dverd*mme. :) En het is nog maar zo kort geleden allemaal. 8)7
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178319915
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 18:21 schreef Bart2002 het volgende:
Het is toch ontzettend k*t dat de mens nooit ene kl*te leert van de geschiedenis G*dverd*mme. En het is nog maar zo kort geleden allemaal.
Dit.

In sociaal maatschappelijk verband zoals hier maar ook breder gezien met de leefomgeving die verpest wordt en internationaal politiek gezien. Was eindelijk die koude oorlog over wordt het net zo snel weer in het leven geroepen.
pi_178320149
Ik snap links zoiezo niet meer. Zeggen dat ze opkomen voor de minima en de arbeider. Tegelijkertijd heb je.

1) Klimaatbeleid dat vooral de minima treft.
2) Import van laaggeschoolde asielzoekers dat vooral de minima treft.

:')

Hoe partijen als GroenLinks en de PvdA dan ook in kunnen stemmen met het afschaffen van de basisbeurs _O-

Zowel linksom als rechtsom wordt je gewoon genaaid door de politiek. Kutland.
pi_178320245
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:19 schreef autoknutselaar het volgende:
Was niet leuk toen. Iphone X was bijvoorbeeld niet te koop.
Nepwelvaart.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:21 schreef Fem_LittleLady het volgende:
Elke tijd heeft zijn charme
Dit.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:23 schreef Jaeger85 het volgende:
De samenleving van toen was minder indivualistisch, materialistisch en de ratrace to the bottom was nog niet in volle gang. Al deze aspecten hebben een negatieve invloed op het welzijn van de meeste mensen.
En dit.
quote:
7s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 15:26 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Ja maar dat was destijds meer de geverheid.
Waardoor er uiteindelijk 1 miljoen mensen in de WAO zaten :')
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 16:48 schreef bonke het volgende:
ik verlang weer terug naar de tijd toen vrouwen naakt op handen en voeten door het bos huppelden
In de jaren '80 lagen meisjes/vrouwen nog topless aan het strand / bij het buitenzwembad (†). Tegenwoordig is het een grote preutse toestand. Mannen en vrouwen. Zelfs naakt douchen in het bijzijn van anderen schijnt een probleem te zijn.
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 16:59 schreef Hexagon het volgende:
Het romantiseren van het verleden is vooral een teken dat je een ouwe zak aan het worden bent.
En ook dit.
quote:
14s.gif Op woensdag 21 maart 2018 08:49 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Onze herinnering haalt wel vaker van die grappen uit. Van vakanties herinner je je bijv. later vaak ook nog vooral de leuke dingen. De minder leuke dingen zakken echt naar de achtergrond.
Ligt aan de persoon. Genoeg mensen die zich de minder leuke dingen blijven herinneren.
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:07 schreef LXIV het volgende:
En wat ook beter was: er was toen geen TInder of andere dating-apps. Daarom waren er veel (gescheiden) huisvrouwtjes die heel geil waren maar slecht in contact met een man kwamen. Die kon je gewoon nemen als je daar toevallig overdag een keer binnen was. Zonder al te veel omhaal over de keukentafel leggen en penetreren. Die wilden wel met wie dan ook, zo vaak kregen ze de kans niet! Tegenwoordig is het altijd met voorbedachte rade via een app of zo. De romantiek/spanning is er af.
Dit. Geneuk zoals in Schatjes gebeurd nu niet snel meer (of wordt beter verborgen gehouden).
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:14 schreef LXIV het volgende:

[..]

Ja, ook dat was toen heel gewoon. Je had ook veel van die 30-35 jarige vrouwtjes met een man die 10 jaar ouder was. Dan moest je als 19-jarige daar in huis komen 'helpen' als die man weg was, bijvoorbeeld iets versjouwen of de CV-ketel bijvullen. Daarna kreeg je iets te drinken en van het een kwam het ander. Was toen heel gewoon.
Dit ja. Na de CV-ketel nog even wat anders bijvullen :s)
quote:
1s.gif Op woensdag 21 maart 2018 09:33 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Hoverparents zijn van alle tijden.
Engelse-taal-aids is wel iets van deze tijd.
quote:
0s.gif Op woensdag 21 maart 2018 10:05 schreef capricia het volgende:
Wat denk je van iedere week je geld cash opnemen bij de bank, alleen op zaterdag want de rest van de week werkte je. Of met giro- of bankcheques je aankopen betalen.
En al je geld voor een vakantie cash meenemen.
Dit, ja!
quote:
16s.gif Op woensdag 21 maart 2018 15:13 schreef thabit het volgende:

[..]

Dat is nogal wiedes: er waren toen twee Elfstedentochten.
:D
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 10:03 schreef truthortruth het volgende:

[..]

Het is heel heel langzaam minder geworden, erg jammer. Voor mij stond het altijd symbool voor de vrijheid en diversiteit die mogelijk was.
Alles moet tegenwoordig voor iedereen zijn, niemand tegen het hoofd stoten: dat is jammer.
quote:
0s.gif Op zaterdag 31 maart 2018 11:58 schreef happylife070 het volgende:
De tegenwoordige verpreutsing van NL stoort mij wel, in de jaren 80 maakte niemand zich druk als een moeder haar baby borstvoeding ergens in het openbaar gaf.
De helft van de meiden lag topless op het strand of in het park en naaktstranden deden hun intrede.
Tegenwoordig liggen vrijwel alleen nog vrouwen topless die in de jaren 80 jonge meiden waren, is borstvoeding alleen probleemloos in hippe moeder tentjes en als je naar een naaktsrand gaat zie je vrijwel alleen nog homo mannen en vieze mannetjes.
Ik kan me niet voorstellen dat hier alleen de allochtonen een rol in spelen maar we zijn met zijn allen duidelijk veel preutser geworden.
Dit dus, ja. Op het naaktstrand zie je tegenwoordig ook complete doe-het-zelf-zaken voorbij komen: mannen met hamers door hun snikkel, vrouwen met inbussleutels door hun tepels :?

quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 18:21 schreef Bart2002 het volgende:
Die massale import is een dingetje van de recente geschiedenis die zich herhaalt. Uitsluitend bedoeld om de mondige arbeider op beloning te beconcurreren. Let maar op hoe dat weer gaat gebeuren. Alle definities worden al opgerekt. Het zijn gewoon de toekomstige goedkope werkkrachten voor de "haves". Die mensen moeten vanzelf toch allemaal werk. Wat er zoals wij weten lang niet voldoende is tenminste als je daarmee een bestaan wilt opbouwen.

Het is toch ontzettend k*t dat de mens nooit ene kl*te leert van de geschiedenis G*dverd*mme. :) En het is nog maar zo kort geleden allemaal. 8)7
Zit wel wat in. Idem kledingindustrie, bijvoorbeeld. Eerst in Nederland de arbeidsvoorwaarden helemaal op orde maken en dan de productie onder slechte omstandigheden in Azie zo goedkoop maken dat de Nederlandse kledingindustrie het onderspit delft :').
pi_178328964
Ik was al even teleurgesteld dat je mij niet quote. Maar toch wel. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178330702
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:16 schreef JaJammerJan het volgende:
Ik snap links zoiezo niet meer. Zeggen dat ze opkomen voor de minima en de arbeider. Tegelijkertijd heb je.

1) Klimaatbeleid dat vooral de minima treft.
2) Import van laaggeschoolde asielzoekers dat vooral de minima treft.

:')

Hoe partijen als GroenLinks en de PvdA dan ook in kunnen stemmen met het afschaffen van de basisbeurs _O-

Zowel linksom als rechtsom wordt je gewoon genaaid door de politiek. Kutland.
Core business voor links lijkt tegenwoordig vooral het faciliteren van de islam en het opstarten van onnozele gender-discussies te zijn. Dat is dan zogenaamd progressief.
pi_178330960
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 20:18 schreef Halcon het volgende:

[..]

Core business voor links lijkt tegenwoordig vooral het faciliteren van de islam en het opstarten van onnozele gender-discussies te zijn. Dat is dan zogenaamd progressief.
Ik ben van huis uit links en nog. Maar het is bijzonder k*t inderdaad. De strijd is reeds lang verloren aan de marketingmachine van het kapitaal. Dat heeft wel iets jammers hoor. :{
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_178331127
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 20:28 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ik ben van huis uit links en nog. Maar het is bijzonder k*t inderdaad. De strijd is reeds lang verloren aan de marketingmachine van het kapitaal. Dat heeft wel iets jammers hoor. :{
Ja, helemaal mee eens en dan ben ik van huis uit rechts. Maar dan eerder rechts in de zin van "wie er hard voor werkt, mag wat meer hebben" en mensen niet teveel in de hangmat leggen en niet zo zeer van geef grote ondernemingen maar ruim baan.
pi_178359506
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 20:18 schreef Halcon het volgende:

[..]

Core business voor links lijkt tegenwoordig vooral het faciliteren van de islam en het opstarten van onnozele gender-discussies te zijn. Dat is dan zogenaamd progressief.
Ik ben zelf best wel links, maar mijn geloof in de (meeste) linkse politieke partijen ben ik wel verloren.
ROBODEMONS..................|:(
pi_178359538
quote:
13s.gif Op zaterdag 7 april 2018 02:03 schreef Morrigan het volgende:

[..]

Ik ben zelf best wel links, maar mijn geloof in de (meeste) linkse politieke partijen ben ik wel verloren.
Dan kunnen we elkaar een hand geven. Ik het geloof in rechtse partijen ook wel hoor. In feite het geloof in beroepspolitici an sich wel.
  zaterdag 7 april 2018 @ 04:00:32 #236
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178359703
quote:
0s.gif Op donderdag 5 april 2018 11:24 schreef CarbonC het volgende:
Engelse-taal-aids is wel iets van deze tijd.
Het is al zo'n 35 jaar terug dat het woord shit zijn intrede deed in de woordenschat van de gemiddelde Nederlander. Spoedig gevolgd door het woord fuck.
Er was een korte periode dat men het schandalig vond.
  zaterdag 7 april 2018 @ 04:39:23 #237
423997 Lunatiek
RadicaalFilosoof
pi_178359744
quote:
0s.gif Op maandag 2 april 2018 17:49 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Zolang het gros van de mensheid op de VVD blijft stemmen voor de HRA dan wordt die toekomst wel gemaakt maar dan enkel voor een kleine groep die alles van waarde naar zich toetrekt als een magneet. Dus dat geloof klopte wel maar men stemde steevast op de partij die alles van hen afpakte. Dat moet dus even anders en dan komt dat goed. :) Het schijnt zo te zijn dat zelfs de bulk van de jeugd op hen stemt dus de PR en reclame is dik voor elkaar.
Verkeerde analyse. Het gaat namelijk niet om politiek, maar zelf de handen uit de mouwen steken. Ook psychisch.
Zoals "ja, de bom kan vallen, en dan?" Daar is door Toontje Lager een puik nummer over geschreven: Viel die maar.
Kon je iets niet betalen? Zelf maken of niet zeuren dan. En er waren zat mensen die zelf experimenteerden met dingen als kledingstijl, er werd weinig voorgeschreven door merken. Merkkleding had nog niet zo om zich heengegrepen, je had geen kleding om erbij te horen, hooguit om je van die massa te onderscheiden.
Zelf maken, hier al eerder genoemd: je interieur. Vaak een mix van erfenissen, bij het grofvuil gevonden zooi, ludieke oplossingen, rommelmarktzooi, hergebruikte spullen uit je kindertijd en hier en daar iets nieuws. Niet eens uit geldgebrek, maar meer dat je je niet liet door anderen voorschrijven hoe je moest wonen. IKEA (sinds 1978 in Nederland) had nog maar 3 vestigingen in de '80s, andere woonwinkelketens waren er niet.
Zelfhulpboeken zijn er volop uit die tijd, en je had nog het idee dat een opleiding, al was het lbo, goed voor je was, in verband met de maakbaarheid van jezelf.

Politiek was uitgesprokener. Groen Links bestond nog niet, dus kon je PSP en CPN stemmen. Bij het CDA rook je de bloedgroepen nog. PvdA zat nog bij de vakbeweging, al was het tanende. VVD was ondanks de yuppiebeweging nog geen allemansvriend.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')