abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
pi_177626976
registreer om deze reclame te verbergen
ztv2ifcv9bvj7.jpg

Crowdfunding is hot! In 2017 is in Nederland 223 miljoen euro opgehaald middels crowdfunding. Dat betekent opnieuw flinke groei van het fenomeen ten opzichte van het voorgaande jaar, toen de teller nog bleef steken op 170 miljoen euro. Crowdfunding maakte vorig jaar de realisatie van meer dan 4800 projecten en ondernemingsplannen mogelijk. En dat in een jaar dat crowdfunding ook onder een vergrootglas is komen te liggen omdat de risico's onderschat werden.

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald.

Met crowdfunding betalen meerdere (soms honderden mensen) mee aan de lening van een bedrijf of particulier. Omdat er bij crowdfunding geen tussenkomst is van een financiŽle instelling zijn de kosten vaak lager en de rendementen over de investering over het algemeen hoger. Het risico is dat bedrijven 'omvallen' en je het geld kwijt bent.

Crowdfundingplatformen leningen
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Funding Circle (FNC), leningen voor MKB.
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
SamenInGeld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horecacrowdfunding (HCN), leningen voor horeca.
Lendahand (LDH), opkomende economieŽn met rentes van tussen 3 - 6%.
Investormatch (IVM), kosteloos investeren in MKB projecten.
Waardevoorjegeld, leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
Capital Circle, leningen voor MKB.
Bouwaandeel (BAD), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Crowdestate, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
NewFunding, investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
DuurzaamInvesteren, combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
CrowdAboutNow (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
NPEX, handel in aandelen en obligaties van MKB-bedrijven.
ZonnepanelenDelen, investeren in ZonneDelen van collectieve zonne-energieprojecten.
OnePlanetCrowd, groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
GreenCrowd, markt plaats voor de financiering van duurzame-energie-projecten.
Voordegroei, leningen voor MKB.
Lendico, kredieten MKB.
Aygo!Dutch (AGD), leningen voor MKB.
The Dutch Deal, leningen voor MKB.
Moneybrothers, leningen voor MKB.

Resultaten crowdfundingplatformen
Via onderstaande links zijn de rapportages van de crowdfundingplatforms te raadplegen.
Geldvoorelkaar
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal Op Maat
Lendahand
Investormatch
Horecacrowdfunding
Crowdaboutnow
Knab Crowdfunding
Capital Circle
Oneplanetcrowd
The Dutch Deal
Voordegroei

ExitstrategieŽn platformen
Collin Crowdfund
Funding Circle
Kapitaal op Maat
Samen in Geld
Horecacrowdfunding
Waardevoorjegeld
Investormatch

Scorings-matrix exit/continuÔteitsstrategie van CF platformen per 11-12-2017:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
E-mail alerts
Er zijn meer mensen die willen investeren dan geld nodig hebben. Het is daarom van belang op tijd er bij te zijn als er een goed project voorbij komt. Vanuit FOK!-users is er een service die nieuwe projecten bijhoudt en een alert stuurt per @mail.

Aanmelden: Stuur een mail met onderwerp "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar [email protected].
Zet 'fok' in de tekst, anders wordt je mail genegeerd. Je krijgt een bevestiging terug per inschrijving.

Afmelden: Om je uit te schrijven mail je "gve" en/of "kom" en/of "ccf" en/of "agd" en/of "fnc" naar [email protected].
Krijg je liever een melding via telegram, ga dan naar https://telegram.me/crowdfund

Andere crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Buitenlandse platformen
SPOILER
Risico
SPOILER
Zekerheden
SPOILER
Effectieve rente
SPOILER
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Projecten met problemen
SPOILER
Statistieken
SPOILER
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Informeer je altijd goed zelf voordat je investeert. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
Een + voor: De rotonde, Monkey town, Silverline, Da Xin, Cafetaria Iijsselstein, fysiotherapie Ter Apel, AquaPretPark, Tropisch Fruit&Paddenstoelen, Brookhuis Applied Technologies, Tapa Tap, Expertboek, KonaCom, Daily Facility Services, ByBillMedia
pi_177627085
Een bedrijf met een jaarlijkse winst van 134k wil maar liefst 10k lenen:
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
Zeg het maar...wel 1 van de eerst projecten met 2017 cijfers
Een + voor: De rotonde, Monkey town, Silverline, Da Xin, Cafetaria Iijsselstein, fysiotherapie Ter Apel, AquaPretPark, Tropisch Fruit&Paddenstoelen, Brookhuis Applied Technologies, Tapa Tap, Expertboek, KonaCom, Daily Facility Services, ByBillMedia
pi_177628964
ML45,
over Boot KOM vorige draad, kan het niet quoten
Bedankt voor de info.
Blij dat er waarschijnlijk meerdere gegadigden waren.

Nou zit ik ook niet zo in het onroerend goed, dus kan aan mij liggen dat het mij wat minder bekende site's leken.Ik had zelf nog nooit deze veilingsite's gezien/bezocht.
Maar misschien is hij bekend bij botenkopers hebben ze daar hopelijk wat reclame gemaakt
Ik moest trouwens echt wel beetje zoeken voordat ik de boot gevonden had.[quote]
pi_177636481
quote:
0s.gif Op maandag 5 maart 2018 19:25 schreef dubbeltjez het volgende:
Hallo Fokkers,

Wie van jullie crowdfund ook via Swaper en/of Robocash?

Obv een aantal blogs en reviews heb ik er de afgelopen weekje een kijkje genomen. Wat ze doen lijkt erg op Mintos en Twino. En er is buy back guarantee.

Inmiddels heb ik mijn eerste proefbedrag ingelegd en werkt de auto-invest naar behoren. Ook zijn er genoeg leningen voorradig (binnen 2 dagen is mijn bedrag geÔnvesteerd) itt tot Omaraha waar ik mijn proefgeld aan het weghalen ben.

Bij Robocash kun je alleen met de automatische bot investeren (auto-invest)
Het ziet er interessant uit. Ik hoor graag hoe het gaat.
Misschien ga ik het ook een keer proberen.
pi_177636533
quote:
1s.gif Op maandag 5 maart 2018 19:49 schreef djh77 het volgende:
Een bedrijf met een jaarlijkse winst van 134k wil maar liefst 10k lenen:
https://www.fundingcircle(...)parentHorizontalTab4
Zeg het maar...wel 1 van de eerst projecten met 2017 cijfers
Deze persoon heeft als 1-pitter twee prima jaren achter de rug zo te zien. Desondanks heeft hij niets gebufferd en zelfs schulden opgebouwd / laten oplopen. Dure ex? Spannende levensstijl? Ik begrijp het ook niet helemaal, maar it smells.... :?
  dinsdag 6 maart 2018 @ 11:28:05 #6
476286 VDF
Crowdfund pitches zijn net mak
pi_177638503
Was deze autohandelaar op Voor De Groei al gedeeld? Staat nu open.
https://www.voordegroei.nl/investeringskansen/house-of-cars/
pi_177639324
Een tijdje geleden is hier een project genoemd van een aannemer/timmerbedrijf uit Berkel en Rodenrijs, volgens mij ging het over de voorfinanciering van een grote klus in Den Haag maar dat weet ik niet zeker meer. Ik kan deze echter niet meer terugvinden, weet iemand hier over welk project dit ging?
pi_177641012
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 11:28 schreef VDF het volgende:
Was deze autohandelaar op Voor De Groei al gedeeld? Staat nu open.
https://www.voordegroei.nl/investeringskansen/house-of-cars/
:W

VDF = Voor de Groei Financing?

Ik zie anders geen reden om je voor deze post aan te melden op FOK!
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
pi_177641178
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:08 schreef CaLeX het volgende:

[..]

^O^
pi_177641440
quote:

[..]

Wat krijgen we nu, een beetje nepaccounts gaan zitten feeken op ons mooi forum ???
pi_177641466
Ter info voor diegene die het KoM Bel**mels debacle willen volgen. (Voor de duidelijkheid, ik zit hier zelf niet in.) Geeft wel weer een mooi inkijkje in het hoe en wat.

SPOILER
  dinsdag 6 maart 2018 @ 14:44:59 #12
476286 VDF
pi_177641849
Heb niets met dat platform hoor. Zit al een tijdje te lezen hier. Inmiddels vooral projecten bij FNC, SIG en een paar bij de anderen.
pi_177642181
quote:

[..]

^O^ ^O^
pi_177642201
In deze komkommertijd sluit Lender & Spender toch nog aardig wat leningen af. Toen ik in oktober 2017 mijn eerste inleg deed werd mijn inleg gespreid over 184 leningen. Als je momenteel een inleg doet is de spreiding al over 387 leningen. De netto rente van ruim 4% is niet zo hoog maar de spreiding is natuurlijk prima wat de kans op een (groot) rendement verlies bij een default vrij klein maakt. De actie van 25 euro extra rendement voor nieuwe investeerders (en voor mij als aanbrenger ook 25 euro :7 ) via deze link: https://www.lenderspender.nl/r/m24nooo loopt nog steeds. Je moet hiervoor wel binnen een termijn van 6 maanden tenminste 1k investeren.
pi_177642203
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:44 schreef VDF het volgende:
Heb niets met dat platform hoor. Zit al een tijdje te lezen hier. Inmiddels vooral projecten bij FNC, SIG en een paar bij de anderen.
Ah daar had het wel alle schijn van. Als je wil: Stel je eens voor en deel je crowdfunding ervaringen hier ^O^
Trek eens aan mijn vinger?
Een open deur vraagt nu eenmaal om ingeschopt te worden.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 15:03:55 #16
476286 VDF
pi_177642243
Will do. Nu ff geld verdienen om te investeren.
pi_177642383
https://www.investormatch(...)itches/413-typeqast/

Investormatch doet zijn best om dit project alsnog vol te krijgen.
Blijkbaar is er vandaag nog 9% extra ingeschreven, stand nu 91%.
Ik heb uiteindelijk ook maar een bescheiden bedrag meegenomen.
pi_177642389
Nieuwe GvE
Aankoop vastgoed Steenbergen
https://www.geldvoorelkaa(...)roject.aspx?id=17742

Bedrag: 161.500 euro
Rente: 6,0%
Looptijd: 120 maanden
Classificatie: 3

Ik begrijp niet helemaal waarom er geen hypothecaire inschrijving bij zit? Nu laat ik hem denk ik lopen voor dit rente percentage.
  Moderator dinsdag 6 maart 2018 @ 15:21:12 #19
355459 crew  noodgang
pi_177642516
quote:
99s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 15:01 schreef CaLeX het volgende:

[..]

Ah daar had het wel alle schijn van. Als je wil: Stel je eens voor en deel je crowdfunding ervaringen hier ^O^
Dit lijkt me ook een goed idee :)
________________________________________________________________________________________________________________________________
pi_177642661
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 15:12 schreef SunnyCrowder het volgende:
Nieuwe GvE

Ik begrijp niet helemaal waarom er geen hypothecaire inschrijving bij zit? Nu laat ik hem denk ik lopen voor dit rente percentage.
Wat was nu de mogelijkheid bij gve? Alleen hypotheek bij verhuur en niet eigen woning? Er was laatst een discussie over geweest
pi_177642862
quote:
Nieuwe GvE

quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 15:26 schreef jsuijker het volgende:

[..]

Wat was nu de mogelijkheid bij gve? Alleen hypotheek bij verhuur en niet eigen woning? Er was laatst een discussie over geweest
Maar natuurlijk, we kopen het pand voor 120K, we verbouwen de boel voor 29K en jawel de taxatie waarden is 220K :') .

“Ondanks deze aangekondigde bestemmingswijziging zijn banken conservatief ten aanzien van financieringen buiten het bestemmingsplan.”
Ja, banken zijn gekke Henkie niet… :W

En dan via GvE 161K willen lenen zonder een 1e hypotheek af te geven. Met een 1e hypotheek zou ik er over denken om hem tegen 6% mee te nemen, nu denk ik er zelfs niet over. GvE zal dit inderdaad vermoedelijk in dit geval ook niet mogen doen.

Daarnaast is er ook nog recent een afkoop en kwijtschelding van de restschuld van de vorige hypotheek geweest. Niet te hopen dat dit hier in de toekomst ook nodig is. Geldnemer heeft er alvast ervaring mee :X

Aanvulling:
Het is wel een hele rustige buurt "hoor ik". Mooi pandje ook... Ik ga er wel vanuit dat die statushouders niet de toekomstige huurders zullen zijn.

Wel is de WOZ waarde prima 249K

[ Bericht 8% gewijzigd door Horsemen op 06-03-2018 18:26:15 ]
pi_177643552
Zitten hier mensen in het Republic Moto project van CCF? Ik kreeg een voorstel tot afdoening vandaag. Heb nog wat vragen erover gesteld, vind het voorstel (45% afboeking) wat magertjes gezien de in de pitch benoemde vermogensposities.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 16:36:46 #23
476286 VDF
pi_177643835
Op veler verzoek een kort voorstel-postje:
Sneak hier al een tijdje rond en vond het tijd worden om wat actiever deel te nemen nu.
Sinds begin vorig jaar gestart met investeren CF projecten. Veelal FNC en SIG. Ook wat van de anderen.
Verbazing: Mensen die zich verbazen over defaults bij high-risk projecten
Frustratie: Informatieverstrekking van de platforms over de projecten en bedrijfscijfers (waarom moet ik die van BV's zelf opvragen bij KvK?)
Frustratie 2: Moeten storten voordat het project begint zonder rentevergoeding. Ik geef liever een machtiging af voor als t zover is dan mijn geld parkeren bij een platform.
Rendement: Tot nu toe nog geen problemen. 1 FNC project dat een maand vertraging opliep en nu is bijgesloft. *keeps fingers crossed*
Vraag: Waarom doet SIG zo weinig projecten? Mis ik een goed platform voor fatsoenlijk gedekte leningen?

Oh ja, zelf ook verstand van cijfertjes en bedrijven. Daar verdien ik mijn box 1 mee. Eens kijken of het in box 3 ook lukt via de CF.
pi_177644774
quote:
Nieuwe GvE

Ik laat hem ook lopen.
6%, 10 jaar looptijd en geen hypotheek: ik peins er zelfs niet over.
pi_177645156
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 17:30 schreef TisIk het volgende:

[..]

Ik laat hem ook lopen.
6%, 10 jaar looptijd en geen hypotheek: ik peins er zelfs niet over.
Valt me ook op dat er geen enkele euro eigen geld in gaat. Maar zal wel niet meer kunnen na de restschuld 8)7 . Kortom projectje om met een grote boog om heen te lopen. Denk dat hij wel volkomt, maar mondjes maat, is risico 3 natuurlijk he :9
abonnementen ibood.com bol.com Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')