quote:APK keuringseisen voor de voorruit
Bij de APK keuring wordt gekeken naar de ruiten van de auto. Met name de voorruit wordt geïnspecteerd op beschadigingen. In de voorruit worden wettelijk drie vlakken bepaald waar tijdens de APK naar gekeken wordt: directe gezichtsveld, indirecte gezichtsveld en de rest.
Directe gezichtsveld bepaal je door het hoogste punt van het stuur te nemen tot het hoogste punt van de ruitenwisser in rechtopstaande stand. Voor de breedte geldt: hou een A4 papier (liggend) direct boven het stuur, tot waar de zijkanten komen is het directe gezichtsveld.
Indirecte gezichtsveld bepaal je door bovenstaand A4 vel te spiegelen ten opzichte van het midden van de ruit. Hierdoor kijk je door het passagiersgedeelte van de voorruit.
De rest van de voorruit is alles wat hier buiten valt.
Bovenstaande is van belang om te bepalen of een ruit nog toegestaan is.
In het directe gezichtsveld zijn verkleuringen en beschadigingen van kleiner dan 20 mm volgens de APK keuringseisen toegestaan. Oppervlakte krassen smaller dan 5 millimeter en enkelvoudige scheuren, zonder vertakkingen, zijn in veel gevallen ook nog toegestaan.
In het indirecte gezichtsveld zijn naast bovenstaande verkleuringen en beschadigingen van 20mm tot 50mm nog toegestaan.
In de rest van de ruit zijn alle beschadigingen toegestaan. Uiteraard binnen bepaalde normen.
Onnodige voorwerpen die het zicht belemmeren zijn niet toegestaan.
Ruitenwissers dienen goed te werken en mogen geen scheuren in de rubbers bevatten.
Ruitensproeier dient te functioneren. Dit geldt alleen voor auto’s na 30 september 1971
APK keuringseis is daarnaast een goed werkende functie voor ontdooien en ontwasemen van de voorruit.
Ik heb alleen een WA verzekering want dit is een barrel uit het jaar 2001 ofzoiets. Kostte me ¤700 .quote:Op vrijdag 2 maart 2018 20:59 schreef Glijdt_licht het volgende:
Hoe ben je verzekerd?
Er zal een nieuwe ruit in moeten.
Je -kunt- voor een ¤240 klaar zijn denk ik.
Ben je wa+ verzekerd, dan moet je verzekering het betalen, muv je eigen risico. Maar dan moet je wel naar een glaszetter gaan die bij hen is aangesloten
Toen ik de auto kocht zat er al een sterretje in. Ik dacht dat loopt wel los. Maar ja zal ook wel door die kou van de afgelopen tijd verder gescheurd zijn.quote:Op vrijdag 2 maart 2018 22:46 schreef Captain_Ghost het volgende:
Voortaan als je een puntje ziet, gelijk tijdig repareren (vaak gratis). Zodra van dat puntje tot barst gaat, kan je alleen ruit vervangen en of laten staan mits deze niet in de weg zit. Zoals beschrijving van APK regel hierboven.
Een ruit vervangen is niet goedkoop. Een sloopruit (2e hand) kan, mits je een mazzel hebt.
Bij m'n bus zat er ook een in. Heb er denk ik 200.000km mee gereden. Hij groeide wel langzaam en uiteindelijk toch een nieuw ruit er in. Maar viel me mee hoe snel dat groeide.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 08:10 schreef Hyperdude het volgende:
Jarenlang rondgereden met dikke scheur. Geen APK-afkeur en geen vergoeding verzekering, dan lekker zo laten bij een oudere auto.
Alssie in gezichtsveld zit is APK afkeur. Anders niet.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 08:10 schreef Hyperdude het volgende:
Jarenlang rondgereden met dikke scheur. Geen APK-afkeur en geen vergoeding verzekering, dan lekker zo laten bij een oudere auto.
Da zei ik al.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 17:28 schreef PluggieOD het volgende:
[..]
Alssie in gezichtsveld zit is APK afkeur. Anders niet.
Nee, dat is onmogelijk.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 17:41 schreef Quickie_Brat het volgende:
Deze scheur zit niet in het gezichtsveld. Hij is pas apk gekeurd. Niks geen vermelding ook.
Als zo,n barst doorzet gaat dat dan geleidelijk? Of breekt straks ineens mijn voorruit eruit ?
Het kan verkeren... Ik heb auto's gereden waar je rustig enkele jaren met een barst reed voordat deze echt ging scheuren. Van de zomer echter liep ik rond Karlsruhe een sterretje op (dankjewel, kutbusje dat over een wegens werkzaamheden met pylonen afgesloten rijstrook een zooitje file inhaalde en daarbij een steentje weg schoot. Ik zag hem vliegen en kon helemaal niets meer) en toen ik de grens tussen Zwitserland en Italië passeerde was ie al van rechtsonder naar linksboven doorgescheurd.quote:Op zaterdag 3 maart 2018 17:27 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
[..]
Bij m'n bus zat er ook een in. Heb er denk ik 200.000km mee gereden. Hij groeide wel langzaam en uiteindelijk toch een nieuw ruit er in. Maar viel me mee hoe snel dat groeide.
Jij hebt ook een lange en hoge carrosserie onder je kont, dus de kant dat daar aardig wat 'leven' in zit is een stuk groter als bij een gewone luxewagen-sedan.. torsiestijfheid krijg je door dwars- en diagonaal verbindingen, en je voorruit doet dat allebei.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 14:31 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ah ok, kan dus wel degelijk snel gaan. Stom, want bij een bus dus gehad dat het tijdens een ritje Napels ook gebeurde, wat ik eerder beschreef. Was wel een barst maar tijdens die rit groeide hij van boven naar beneden, tot aan de randen. Gelukkig gebeurde er niks, behalve dat er dus water naar binnen kwam.
Klopt, maar dat verhaal over 200k met een nauwelijks groeiende barst is ook een bus (mijn huidige Sprinter). Die andere was een Citroën Jumper en die voelde je inderdaad flink bewegen, niet zo stijf dus. Maar het verschilt dus gewoon per situatie.quote:Op dinsdag 6 maart 2018 14:54 schreef Sounddragon het volgende:
[..]
Jij hebt ook een lange en hoge carrosserie onder je kont, dus de kant dat daar aardig wat 'leven' in zit is een stuk groter als bij een gewone luxewagen-sedan.. torsiestijfheid krijg je door dwars- en diagonaal verbindingen, en je voorruit doet dat allebei.
Pak maar eens een huiftrailer, doe de laaddeuren open en rijd diagonaal over een drempeltje.. kan je lagge Ik kan me herinneren dat er een automodel is/was, waar je bij het vervangen van de voorruit bokjes onder de auto moest zetten, omdat anders de nieuwe ruit niet paste.. maar vraag me effe niet welke.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |