abonnement Unibet Coolblue
pi_177559924
Hallootjes,

Ik heb een barst in mijn voorruit. Begonnen vanuit een sterretje. Er loopt een scheur van zo;n 4 cm naar beneden toe. Naar mijn idee wordt die scheur ook steeds groter.

Anyway: Kan dit gerepareerd worden? Of moet de hele voorruit vervangen? En wat kost dat?
Het is een Mazda Demio btw.

:W
pi_177559979
Hoe ben je verzekerd?
Er zal een nieuwe ruit in moeten.

Je -kunt- voor een ¤240 klaar zijn denk ik.

Ben je wa+ verzekerd, dan moet je verzekering het betalen, muv je eigen risico. Maar dan moet je wel naar een glaszetter gaan die bij hen is aangesloten
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_177560056
Lijkt me wel verstandig om te vervangen.
Ruit is meestal niet extreem duur, mocht je er extra voor verzekerd zijn dan kost het je niets (eventueel een eigen risico.

quote:
APK keuringseisen voor de voorruit
Bij de APK keuring wordt gekeken naar de ruiten van de auto. Met name de voorruit wordt geïnspecteerd op beschadigingen. In de voorruit worden wettelijk drie vlakken bepaald waar tijdens de APK naar gekeken wordt: directe gezichtsveld, indirecte gezichtsveld en de rest.

Directe gezichtsveld bepaal je door het hoogste punt van het stuur te nemen tot het hoogste punt van de ruitenwisser in rechtopstaande stand. Voor de breedte geldt: hou een A4 papier (liggend) direct boven het stuur, tot waar de zijkanten komen is het directe gezichtsveld.

Indirecte gezichtsveld bepaal je door bovenstaand A4 vel te spiegelen ten opzichte van het midden van de ruit. Hierdoor kijk je door het passagiersgedeelte van de voorruit.

De rest van de voorruit is alles wat hier buiten valt.

Bovenstaande is van belang om te bepalen of een ruit nog toegestaan is.

In het directe gezichtsveld zijn verkleuringen en beschadigingen van kleiner dan 20 mm volgens de APK keuringseisen toegestaan. Oppervlakte krassen smaller dan 5 millimeter en enkelvoudige scheuren, zonder vertakkingen, zijn in veel gevallen ook nog toegestaan.

In het indirecte gezichtsveld zijn naast bovenstaande verkleuringen en beschadigingen van 20mm tot 50mm nog toegestaan.

In de rest van de ruit zijn alle beschadigingen toegestaan. Uiteraard binnen bepaalde normen.

Onnodige voorwerpen die het zicht belemmeren zijn niet toegestaan.

Ruitenwissers dienen goed te werken en mogen geen scheuren in de rubbers bevatten.

Ruitensproeier dient te functioneren. Dit geldt alleen voor auto’s na 30 september 1971

APK keuringseis is daarnaast een goed werkende functie voor ontdooien en ontwasemen van de voorruit.
pi_177563374
Voortaan als je een puntje ziet, gelijk tijdig repareren (vaak gratis). Zodra van dat puntje tot barst gaat, kan je alleen ruit vervangen en of laten staan mits deze niet in de weg zit. Zoals beschrijving van APK regel hierboven.
Een ruit vervangen is niet goedkoop. Een sloopruit (2e hand) kan, mits je een mazzel hebt.

[ Bericht 20% gewijzigd door Captain_Ghost op 02-03-2018 22:52:10 ]
Al die ontdekkingsreizen door mensen, ze hebben nooit tegenhouden door domheid van mensen
pi_177563604
Maar niet alle ‘putjes’ worden barsten toch? Althans, met mijn werkbus vaak genoeg steenslag in de ruit gereden. Dus een putje, maar eigenlijk nooit gezien dat het een barst wordt. En dan heb ik het over bijv. 100k km. Wel als het putje al wat vertakkingen heeft. Een barst dus. Is dat wel te redden? Heb weleens een barst gehad waar het water door kwam 😂 In Italië tape er op geplakt en kantoor gebeld dat ze een afspraak moesten maken.

[ Bericht 0% gewijzigd door LoveAtFirstDrive op 03-03-2018 10:00:28 ]
pi_177563990
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 20:59 schreef Glijdt_licht het volgende:
Hoe ben je verzekerd?
Er zal een nieuwe ruit in moeten.

Je -kunt- voor een ¤240 klaar zijn denk ik.

Ben je wa+ verzekerd, dan moet je verzekering het betalen, muv je eigen risico. Maar dan moet je wel naar een glaszetter gaan die bij hen is aangesloten
Ik heb alleen een WA verzekering want dit is een barrel uit het jaar 2001 ofzoiets. Kostte me ¤700 .
pi_177564070
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 22:46 schreef Captain_Ghost het volgende:
Voortaan als je een puntje ziet, gelijk tijdig repareren (vaak gratis). Zodra van dat puntje tot barst gaat, kan je alleen ruit vervangen en of laten staan mits deze niet in de weg zit. Zoals beschrijving van APK regel hierboven.
Een ruit vervangen is niet goedkoop. Een sloopruit (2e hand) kan, mits je een mazzel hebt.

Toen ik de auto kocht zat er al een sterretje in. Ik dacht dat loopt wel los. Maar ja zal ook wel door die kou van de afgelopen tijd verder gescheurd zijn.

Ik zal eens kijken of ik een tweedehands voorruit op de kop kan tikken.
pi_177565156
Lekker laten zitten dan, en 2e hands moet je niet aan beginnen, zon ruit zit gelijmd en dat krijg je er nooit meer mooi in. In elk geval niet voor de kosten die je er mee wil besparen.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 02:33:29 #9
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177567524
2e hands is kut als het een gelijmde ruit is, niet doen.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 3 maart 2018 @ 08:10:45 #10
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_177568547
Jarenlang rondgereden met dikke scheur. Geen APK-afkeur en geen vergoeding verzekering, dan lekker zo laten bij een oudere auto.
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_177579922
Had ook een barst in de ruit (vanuit een sterretje steenslag 2 cm vanaf de rubberrand) die parallel liep. Geen APK afkeur, maar toch laten vervangen en best blij daarmee omdat er nog meer vlekken in de ruit zaten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177580058
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:10 schreef Hyperdude het volgende:
Jarenlang rondgereden met dikke scheur. Geen APK-afkeur en geen vergoeding verzekering, dan lekker zo laten bij een oudere auto.
Bij m'n bus zat er ook een in. Heb er denk ik 200.000km mee gereden. Hij groeide wel langzaam en uiteindelijk toch een nieuw ruit er in. Maar viel me mee hoe snel dat groeide.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 17:28:21 #13
465142 PluggieOD
LAAG = RELATIEF
pi_177580073
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 08:10 schreef Hyperdude het volgende:
Jarenlang rondgereden met dikke scheur. Geen APK-afkeur en geen vergoeding verzekering, dan lekker zo laten bij een oudere auto.
Alssie in gezichtsveld zit is APK afkeur. Anders niet.
  zaterdag 3 maart 2018 @ 17:39:41 #14
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_177580302
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 17:28 schreef PluggieOD het volgende:

[..]

Alssie in gezichtsveld zit is APK afkeur. Anders niet.
Da zei ik al. :)
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
pi_177580336
Deze scheur zit niet in het gezichtsveld. Hij is pas apk gekeurd. Niks geen vermelding ook.
Als zo,n barst doorzet gaat dat dan geleidelijk? Of breekt straks ineens mijn voorruit eruit ?
pi_177580923
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 17:41 schreef Quickie_Brat het volgende:
Deze scheur zit niet in het gezichtsveld. Hij is pas apk gekeurd. Niks geen vermelding ook.
Als zo,n barst doorzet gaat dat dan geleidelijk? Of breekt straks ineens mijn voorruit eruit ?
Nee, dat is onmogelijk.
  FOK!fotograaf dinsdag 6 maart 2018 @ 00:20:35 #17
341889 Pizza_Boom
manusje van alles
pi_177632784
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 maart 2018 17:27 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:

[..]

Bij m'n bus zat er ook een in. Heb er denk ik 200.000km mee gereden. Hij groeide wel langzaam en uiteindelijk toch een nieuw ruit er in. Maar viel me mee hoe snel dat groeide.
Het kan verkeren... Ik heb auto's gereden waar je rustig enkele jaren met een barst reed voordat deze echt ging scheuren. Van de zomer echter liep ik rond Karlsruhe een sterretje op (dankjewel, kutbusje dat over een wegens werkzaamheden met pylonen afgesloten rijstrook een zooitje file inhaalde en daarbij een steentje weg schoot. Ik zag hem vliegen en kon helemaal niets meer) en toen ik de grens tussen Zwitserland en Italië passeerde was ie al van rechtsonder naar linksboven doorgescheurd.
The summer is magic!
Nobody on the road, nobody on the beach.
I feel it in the air, the summer is out of reach.

"Censorship is telling a man he can't have a steak just because a baby can't chew it."
  dinsdag 6 maart 2018 @ 11:58:02 #18
62913 Blik
The one and Only!
pi_177639142
Bij mijn ruit heb ik een tijdje met een putje rondgereden, en opeens op de snelweg kwam er een scheur in van 20 cm. Denk nog geen 1000 km verder, dus het kan idd verkeren
  dinsdag 6 maart 2018 @ 13:31:41 #19
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177640408
Of- en wanneer hij door gaat scheuren ligt een beetje aan de auto.. Bij de meeste auto's is de vooruit een belangrijk deel verantwoordelijk voor de stijfheid van de carrosserie, en dus komen er best veel krachten op in bijvoorbeeld bochten of bij oneffenheden in de weg en drempels.. Bij een wat slappere carroserie zal hij dus eerder verder scheuren als bij een stijvere.

Sowieso is het gelaagd glas, er zit een plastic laag tussen, dus echt gek wordt het niet. Hij kan wel dwars over de ruit scheuren, maar dat is worst case, en daar blijft het dan ook ws. wel bij.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177641574
Ah ok, kan dus wel degelijk snel gaan. Stom, want bij een bus dus gehad dat het tijdens een ritje Napels ook gebeurde, wat ik eerder beschreef. Was wel een barst maar tijdens die rit groeide hij van boven naar beneden, tot aan de randen. Gelukkig gebeurde er niks, behalve dat er dus water naar binnen kwam.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 14:54:58 #21
88754 Sounddragon
Dragon of sound.
pi_177642060
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:31 schreef LoveAtFirstDrive het volgende:
Ah ok, kan dus wel degelijk snel gaan. Stom, want bij een bus dus gehad dat het tijdens een ritje Napels ook gebeurde, wat ik eerder beschreef. Was wel een barst maar tijdens die rit groeide hij van boven naar beneden, tot aan de randen. Gelukkig gebeurde er niks, behalve dat er dus water naar binnen kwam.
Jij hebt ook een lange en hoge carrosserie onder je kont, dus de kant dat daar aardig wat 'leven' in zit is een stuk groter als bij een gewone luxewagen-sedan.. torsiestijfheid krijg je door dwars- en diagonaal verbindingen, en je voorruit doet dat allebei.

Pak maar eens een huiftrailer, doe de laaddeuren open en rijd diagonaal over een drempeltje.. kan je lagge :7 Ik kan me herinneren dat er een automodel is/was, waar je bij het vervangen van de voorruit bokjes onder de auto moest zetten, omdat anders de nieuwe ruit niet paste.. maar vraag me effe niet welke.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_177642761
quote:
14s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 14:54 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Jij hebt ook een lange en hoge carrosserie onder je kont, dus de kant dat daar aardig wat 'leven' in zit is een stuk groter als bij een gewone luxewagen-sedan.. torsiestijfheid krijg je door dwars- en diagonaal verbindingen, en je voorruit doet dat allebei.

Pak maar eens een huiftrailer, doe de laaddeuren open en rijd diagonaal over een drempeltje.. kan je lagge :7 Ik kan me herinneren dat er een automodel is/was, waar je bij het vervangen van de voorruit bokjes onder de auto moest zetten, omdat anders de nieuwe ruit niet paste.. maar vraag me effe niet welke.
Klopt, maar dat verhaal over 200k met een nauwelijks groeiende barst is ook een bus (mijn huidige Sprinter). Die andere was een Citroën Jumper en die voelde je inderdaad flink bewegen, niet zo stijf dus. Maar het verschilt dus gewoon per situatie.
Die huifjes stellen inderdaad niks voor 😂
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')