abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 2 maart 2018 @ 08:06:46 #1
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_177542843
Onlangs zijn we geïnteresseerd geraakt in een andere woning. We hebben besloten dat we een bod willen uitbrengen echter willen onze huidige woning eerst verkopen voordat we gaan passeren.

Als ontbindende voorwaarden willen we financiering onder voorbehoud opnemen en onder voorbehoud verkoop eigen woning.

Begrijp ik het goed dat ik hiermee een financieel risico loop? Ik ga A. kosten maken door mijn eigen woning in de verkoop te zetten en B. kosten maken voor hypotheek advies. Als de verkopende partij in de tussentijd een ander bod krijgt dan heb ik nog 48 uur om te beslissen en als ik afzie van de koop kan ik de verkoop van mijn huidige woning en de hypotheek aanvraag annuleren en zit ik met een strop van een paar duizend euro.

Hoe hier mee om te gaan? Kan ik bijv. de ontbindende voorwaarde na elkaar plaatsen in de termijnen. Dus vanaf voorlopig koopcontract 6 weken voor de financiering en na week 6 bijv. 4 weken voor de 48h no-risk?

Of

Kan ik enkel ontbindende voorwaarde onder voorbehoud van financiering uit de voeten? Ik schat namelijk in dat we geen nieuwe hypotheek kunnen krijgen als het bestaande huis nog niet verkocht is, of kijkt men bij onder voorbehoud van financiering enkel naar de leencapaciteit in het scenario waar je eerst verkoopt en daarna koopt?

Met deze constructie heb ik indirect een onder voorbehoud verkoop eigen woning opgenomen alleen dan zonder de 48h no-risk clausule

Wetenswaardigheden:

- De statijd van gelijkwaardige woningen in de directe omgeving is gemiddeld 3 weken.
- We verwachten geen problemen met de financiering van de nieuwe hypotheek als onze bestaande woning gepasseerd is.

Mis ik iets, zijn er andere opties?

Zou een termijn van 6 weken op de voorbehoud van financiering voldoende zijn bij een aanname dat mijn huidige woning in 3 weken verkocht is?
  Moderator vrijdag 2 maart 2018 @ 08:17:27 #2
1025 crew  Armani XL
Taggen heeft geen zin
pi_177542959
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 08:06 schreef Revolution-NL het volgende:

Als ontbindende voorwaarden willen we financiering onder voorbehoud opnemen en onder voorbehoud verkoop eigen woning.

Het eerste is zo'n beetje standaard in een koopcontract.
Als je het tweede wilt opnemen in het koopcontract dan zou ik als verkoper lekker verder kijken.
pi_177543020
Wij zaten met dezelfde situatie. Zoals hierboven gezegd, bij populaire woningen is voorbehoud verkoop eigen woning wel een tricky ding. Dan moet je wel een dondersgoed bod neerleggen wilverkoper bereid zijn op je te wachten.

En ja, het kost gewoon knaken. Veel ook.

Wij hebben gewoon de gok genomen. Huis gezien, bod gedaan, eens over de aankoopprijs en toen als de wiedeweerga ons huis in de verkoop gezet. Uiteindelijk allemaal goedgekomen. Hebben nu een week de sleutel en over drie weken moeten we uit ons huidige huis. Het gaf wel stress, achteraf gezien had ik ons eigen huis eerder in de verkoop moeten zetten om zo iets meer tijd te hebben mocht dat nodig zijn.

Soms moet je gokje nemen 8-)
Alius aliud dicit
pi_177543903
In deze markt is dat gokje ook wel te nemen. Ik voorzie op korte termijn geen stagnering.
Het zal idd moeilijk zijn ( ook weer in deze markt) die 2e voorwaarde er in te krijgen.

[ Bericht 34% gewijzigd door zonnigetoekomsttegemoed op 02-03-2018 09:34:55 ]
pi_177544160
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 08:06 schreef Revolution-NL het volgende:
Ik ga A. kosten maken door mijn eigen woning in de verkoop te zetten en B. kosten maken voor hypotheek advies. Als de verkopende partij in de tussentijd een ander bod krijgt dan heb ik nog 48 uur om te beslissen en als ik afzie van de koop kan ik de verkoop van mijn huidige woning en de hypotheek aanvraag annuleren en zit ik met een strop van een paar duizend euro.

Hoe hier mee om te gaan?
Qua hypotheekadvies hoef je natuurlijk geen kosten te maken; dit forum is gratis. Voor de rest hoeft verkoop via een internetmakelaar, niet zo veel te kosten, en ja een financieel risico loop je, maar een duizend euro op een paar ton…..

Verder zou je kunnen overwegen een optie op de aan te kopen woning te nemen en in die tijd (de kans op) verkoop eigen woning te benutten.

Verder lopen dingen toch anders (en soms beter) dan je vooraf allemaal bedenkt is mijn huizenmarkt ervaring.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177544207
Voorbehoud van verkoop eigen woning zou ik als verkoper in de huidige markt nooit accepteren. Ik ga dan liever in zee met iemand die iets minder bied. Ook die constructie met opvolgende termijnen zou ik als verkoper niet accepteren.

Ik snap dat je risico's wil uitsluiten maar je probeert nu alles op de verkoper te schuiven. Ga eens bij een hypotheekadviseur praten, een eerste gesprek is vaak gratis, of ga naar je huidige hypotheekverstrekker daar is een gesprek zeker gratis. En als je al kosten maar voor een hypotheekadvies is dat aftrekbaar bij de koop van je nieuwe huis. Ik heb namelijk ook het idee dat je denkt dat je je eigen huis al verkocht moet hebben voor je het nieuwe kan kopen. Dat is lang niet altijd nodig, er zijn genoeg mogelijkheden om dat netjes af te dekken. Daarbij, je moet sowieso weten wat je kunt krijgen qua hypotheek en overbrugging dus die kosten zul je toch krijgen op een gegeven moment..

Óf verkoop eerst je huidige huis en ga dan op zoek naar iets nieuws!
"A push and a rush and the land we stand on is ours" - Turrican
Whiskyplankje
pi_177545281
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 09:40 schreef Karstman het volgende:
Óf verkoop eerst je huidige huis en ga dan op zoek naar iets nieuws!
Dat is nou net het punt: TS heeft het "ideale" huis al gevonden. Overigens ben ik wel met je eens dat je de mogelijkheden voor een overbruggingshypotheek moet benutten.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  vrijdag 2 maart 2018 @ 11:27:53 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177546426
Afhankelijk van waar TS woont en koopt en hoe serieus hij de verkoop van de eigen woning neemt zou ik daar als verkoper wel of niet mee akkoord gaan.

Nou woon ik in een markt die vrij goed gaat, en ik zou niet gaan prutsen met zelf verkopen, dus mijn huis zou sowieso zo weg zijn bij een beetje een fatsoenlijke vraagprijs, maar ik denk niet dat ik dan een voorbehoud verkoop eigen woning zou accepteren van iemand die in een lastige markt zelf wil verkopen omdat dat een paar ¤¤ goedkoper is, en daarbij ook nog eens een bizarre prijs voor zijn huis vraagt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 2 maart 2018 @ 11:29:04 #9
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177546453
Staat de eigen woning al te koop TS?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 2 maart 2018 @ 12:43:47 #10
85331 zalkc
AKA Coracle
pi_177547958
Het klinkt wat prekerig misschien maar hoe zou je er naar kijken vanuit andermans schoenen?

Je verkoopt een huis dat in die buurt snel verkocht raakt, je krijgt een bod wat redelijk is maar met een voorwaarde dat je eerst mag gaan wachten totdat de andere partij een voor jou onbekend huis al dan niet verkoopt. Hij heeft 2 opties..
1: Braaf er in mee gaan en hopen dat de ander snel zijn huis verkoopt en daarna ook nog de financiering al dan niet rond krijgt.
2: 1 of 2 weken wachten op een volgend bod zonder dergelijke voorwaarden.

Daarnaast ken je hun situatie ook niet, zijn het dubbele lasten of hebben ze genoeg tijd om wat anders te kopen voordat ze er uit moeten?

Geheel gebaseerd op de beperkte informatie en mijn eigen gevoel zou ik als verkoper erg hard lachen en je veel succes wensen. Als je het zo graag wil hebben is een voorbehoud van financiering afdoende.

Voor jou geval hebben ze de overbruggingshypotheek bedacht, maken jaarlijks duizenden mensen gebruik van en maar een stuk of 13 komen in "Uitstel van executie" ;)
Jahaaa.. Mijn mening verandert vaak. Niet dat ik niet weet wat ik zeg. Maar ik houd mij liever niet vast aan oude denkbeelden als nieuwe beter zijn...
  vrijdag 2 maart 2018 @ 12:44:14 #11
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_177547967
Dank voor de reacties. Ik ben er wel over uit dat de 24h no-risk voor ons eigenlijk een wassen neus is. Onze woning raken we namelijk kwijt en de verkopende partij houdt de handen vrij.

De optie die ik nu dus opteer is onder voorbehoud van financiering. Ik ben nu nog opzoek wat de onder voorbehoud van financiering van inhoud en in hoeverre je hiermee gedekt bent als je huis nog niet verkocht is en de bank geen tweede hypotheek of overbrugging wilt organiseren.

Daarnaast heb ik weinig gevoel over de termijn die ik moet aanhouden voor de der voorbehoud van financiering, volgens mij moet ik met 6 weken aardig ver kunnen komen voor verkoop woning + organiseren van een nieuwe hypo maar dat is wel gevoel.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 11:29 schreef Leandra het volgende:
Staat de eigen woning al te koop TS?
Nee we waren niet op zoek en deze mogelijkheid dient zich aan. Het voordeel is wel dat we naar een andere provincie verhuizen waar de huizenmarkt minder overspannen is. (Regio Amersfoort vs Flevoland)

De te koop staande woning staat nu 4 maanden te koop, nadeel is dat de nieuwe bewoners al een nieuwe woning hebben en de verbouwing van deze woning met een maand rond is.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 12:43 schreef zalkc het volgende:
Het klinkt wat prekerig misschien maar hoe zou je er naar kijken vanuit andermans schoenen?

Je verkoopt een huis dat in die buurt snel verkocht raakt, je krijgt een bod wat redelijk is maar met een voorwaarde dat je eerst mag gaan wachten totdat de andere partij een voor jou onbekend huis al dan niet verkoopt. Hij heeft 2 opties..
1: Braaf er in mee gaan en hopen dat de ander snel zijn huis verkoopt en daarna ook nog de financiering al dan niet rond krijgt.
2: 1 of 2 weken wachten op een volgend bod zonder dergelijke voorwaarden.

Daarnaast ken je hun situatie ook niet, zijn het dubbele lasten of hebben ze genoeg tijd om wat anders te kopen voordat ze er uit moeten?

Geheel gebaseerd op de beperkte informatie en mijn eigen gevoel zou ik als verkoper erg hard lachen en je veel succes wensen. Als je het zo graag wil hebben is een voorbehoud van financiering afdoende.

Voor jou geval hebben ze de overbruggingshypotheek bedacht, maken jaarlijks duizenden mensen gebruik van en maar een stuk of 13 komen in "Uitstel van executie" ;)
Lees hierboven, tot nu toe ben ik alleen bezig met een risico afweging. Het is niet zo dat wij persé kosten wat het kost dat huis willen hebben ;)

Die overbruggingshypotheek is ook geen probleem maar dat moet dan wél onderdeel zijn van de financiering onder voorbehoud.

[ Bericht 29% gewijzigd door Revolution-NL op 02-03-2018 13:00:57 ]
  vrijdag 2 maart 2018 @ 12:48:23 #12
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_177548056
In Amersfoort heb je je hut idd zo verkocht, en als je de vraagprijs wat laag houdt heb je nog kans dat ze tegen elkaar op gaan bieden ook, afhankelijk van de wijk.
Neem een makelaar die de wijk goed kent (in zuid zou ik een andere makelaar nemen dan in noord).
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 2 maart 2018 @ 12:50:21 #13
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_177548103
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 12:48 schreef Leandra het volgende:
In Amersfoort heb je je hut idd zo verkocht, en als je de vraagprijs wat laag houdt heb je nog kans dat ze tegen elkaar op gaan bieden ook, afhankelijk van de wijk.
Neem een makelaar die de wijk goed kent (in zuid zou ik een andere makelaar nemen dan in noord).
Strategie wordt "bieden vanaf" waarbij ik de prijs 10k lager aan houd dan vergelijkbare huizen in de buurt.

Als makelaar selecteer ik een online aanbieder, die bezichtigingen kan ik ook zelf en publicatie op Funda is in de huidige markt meer dan genoeg.
pi_177549495
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 12:44 schreef Revolution-NL het volgende:

volgens mij moet ik met 6 weken aardig ver kunnen komen voor verkoop woning + organiseren van een nieuwe hypo maar dat is wel gevoel.

Voorbehoud financiering wil niet zeggen dat ook je eigen huis is verkocht in die termijn. Daarvoor is het overbruggingskrediet uitgevonden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177549512
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 12:50 schreef Revolution-NL het volgende:

Als makelaar selecteer ik een online aanbieder, die bezichtigingen kan ik ook zelf en publicatie op Funda is in de huidige markt meer dan genoeg.
Prima idee. Indien gewenst, weet ik uit mijn kennissenkring wel één met een goede naam war ik zelf geen connectie mee heb.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177549613
quote:
Op vrijdag 2 maart 2018 09:40 schreef Karstman het volgende:

Óf verkoop eerst je huidige huis en ga dan op zoek naar iets nieuws!
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 10:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is nou net het punt: TS heeft het "ideale" huis al gevonden. Overigens ben ik wel met je eens dat je de mogelijkheden voor een overbruggingshypotheek moet benutten.
Net voor de laatste crisis waren er ook veel mensen die hun "ideale huis" hadden gevonden.
Daar zijn er heel wat mee de bietenbrug mee opgegaan.
  vrijdag 2 maart 2018 @ 13:59:47 #17
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_177549631
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 13:52 schreef blomke het volgende:

[..]

Voorbehoud financiering wil niet zeggen dat ook je eigen huis is verkocht in die termijn. Daarvoor is het overbruggingskrediet uitgevonden.
Ja maar als ik het overbruggingskrediet niet rond krijg dan wil ik mij kunnen beroepen op het voorbehoud van financiering.
That's the point ;)

[ Bericht 1% gewijzigd door Revolution-NL op 02-03-2018 18:36:37 ]
pi_177554009
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 13:58 schreef Klepper272 het volgende:
Net voor de laatste crisis waren er ook veel mensen die hun "ideale huis" hadden gevonden.
Daar zijn er heel wat mee de bietenbrug mee opgegaan.
Ben ik ook 100% met je eens, maat in "het heetst van de strijd" vergeten mensen wel eens nuchter over de mogelijke problematiek na te denken
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  dinsdag 6 maart 2018 @ 12:41:59 #19
3542 Gia
User under construction
pi_177639767
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 10:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Dat is nou net het punt: TS heeft het "ideale" huis al gevonden. Overigens ben ik wel met je eens dat je de mogelijkheden voor een overbruggingshypotheek moet benutten.
Dit hebben wij 3 jaar geleden ook gedaan.
Woning gekocht, voorlopig koopcontract per 14 oktober 2014, datum passeren 13 maart 2015.
Per 1 oktober 2014 vorige woning in de verkoop. Verkocht per 1 september 2015. Heeft helaas wat knaken gekost.

Maar ja, dat is het risico.
pi_177643754
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 12:41 schreef Gia het volgende:

Dit hebben wij 3 jaar geleden ook gedaan.
Woning gekocht, voorlopig koopcontract per 14 oktober 2014, datum passeren 13 maart 2015.
Per 1 oktober 2014 vorige woning in de verkoop. Verkocht per 1 september 2015. Heeft helaas wat knaken gekost.

Maar ja, dat is het risico.
< half jaar, is te overzien. Erger wordt het als je huis 5 jaar te koop staat, en de prijzen maar blijven dalen.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177647854
Het ligt er echt aan in welke regio dit zich afspeelt.
Wij zitten in regio Limburg-Noord en hier kan je echt nog wel onderhandelen met een koper terwijl je een voorbehoud financiering en verkoop eigen woning in het koopcontract laat opnemen (feitelijk speelt zich dit nu in onze situatie af).

Maar bovenstaande zal niet overal in NL gelden nee
  dinsdag 6 maart 2018 @ 20:51:52 #22
3542 Gia
User under construction
pi_177648520
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 16:29 schreef blomke het volgende:

[..]

< half jaar, is te overzien. Erger wordt het als je huis 5 jaar te koop staat, en de prijzen maar blijven dalen.
Het huis dat we kochten stond ruim 7 jaar te koop. En ook al die tijd geen onderhoud gepleegd. Tja, dan zakt de prijs ook.

Wel jammer dat we het geld van dat halve jaar niet in de woning konden steken. Mede daardoor is nog niet alles klaar. Tuin, garage, oprit.
Maar komt goed.
pi_177651983
quote:
1s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 20:51 schreef Gia het volgende:

Wel jammer dat we het geld van dat halve jaar niet in de woning konden steken. Mede daardoor is nog niet alles klaar. Tuin, garage, oprit.
Maar komt goed.
Met een eigen huis ben je nooit klaar.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177652330
quote:
0s.gif Op dinsdag 6 maart 2018 22:32 schreef blomke het volgende:

[..]

Met een eigen huis ben je nooit klaar.
Ik dacht hetzelfde :D

Wij wonen nu 10 jaar in dit huis (is nu onder voorbehoud verkocht). Maar ik kan zo 10 dingen opnoemen die we nog wel aan zouddn pakken als we hier zouden blijven zitten. Niet zozeer achterstallig onderhoud o.i.d. Maar mooier, moderner, groener etc.

Je blijft bezig met een eigen huis :Y

(Nou ja... niet iedereen :X .. blijkt uit de bezichtigen die we tot nu toe gedaan hebben )
pi_177655555
TS, met de verkoop van je oude en koop van je nieuwe woning loop je altijd een risico.
Nu weet ik niet waar je woont en waar je zoekt, maar waarschijnlijk loopt het wel los in deze markt.
Ga naar een adviseur en krijg advies over je mogelijkheden.je kunt bij veel makelaars trouwens (een eerste gratis) advies krijgen over een verwachte verkoopprijs van je woning (en of het snel wil verkopen).

Als je het bovenstaande doet en ie mogelijkheden in kaart hebt, dan zou ik me vooral zorgen maken (als je je zorgen wilt maken) of je überhaupt een woning kunt vinden. (Ervan uitgaande dat je wel een baan hebt met inkomen en niet een huis van 8 ton wilt kopen met een salaris van 2000 euro)

Ik heb zelf een half jaar geleden mijn huis verkocht en (en iets daarvoor een ander huis gekocht). Verkoop ovv verkoop eigen huis had ik afgewezen. Het hoogste bod (ik kreeg er 16) zelfs ook.
Bovendien: wat is voor jou de verkoop? Tussen geaccepteerd bod tot ondertekening van het koopcontract zitten meestal toch wel 5-10 dagen. Ba het tekenen heeft de koper alsnog zijn bedenktijd en het passeren is meestal pas 2-5 maanden later...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')