abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 23 december 2002 @ 10:39:18 #1
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_7495327
Ik gebruik nu zo'n 3 maanden Alprazolam/Xanax (een angstremmend middel en dus ook een Benzodiazepine) en ik merk de laatste tijd dat de normale dosis steeds minder goed helpt en ik meer nodig heb voor het gewenste effect, is die gewenning een bekend verschijnsel bij dit soort middelen?
Afrika Paprika
pi_7495352
Van Alprazolam weet ik dat veelvuldig gebruik idd tot gewenning kan leiden.
Staat dat niet in de bijsluiter?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  maandag 23 december 2002 @ 11:12:41 #3
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_7495756
quote:
Op maandag 23 december 2002 10:41 schreef shmoopy het volgende:
Van Alprazolam weet ik dat veelvuldig gebruik idd tot gewenning kan leiden.
Staat dat niet in de bijsluiter?
Ehm... er staat wel iets over afhankelijkheid.... maar gewenning kan ik niet vinden. Gebruik het in hele lage doses, maar toch wel al enkele maanden..
Afrika Paprika
pi_7495842
quote:
Op maandag 23 december 2002 11:12 schreef LuQas het volgende:

[..]

Ehm... er staat wel iets over afhankelijkheid.... maar gewenning kan ik niet vinden. Gebruik het in hele lage doses, maar toch wel al enkele maanden..

Dan zou ik als ik jou was de arts of apotheek even bellen,
want dit zijn geen dingen om klakkeloos op een forum van iemand aan te nemen.
Vind ik een beetje link, snap je?
Als het pannen van daken waait
Als het gras naar je voeten graait
Als de wind langs je wangen aait, hier ben ik
  maandag 23 december 2002 @ 11:20:21 #5
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_7495863
Bij alle benzodiazepinen treedt gewenning op. Overleg anders even met je arts. Volgens mij is het sowieso niet goed om deze middelen langdurig achter elkaar te gebruiken. Na 2 of 3 maanden zou je er eigenlijk weer mee op moeten houden omdat je anders het risico loopt om verslaafd te raken. Ik las laatst dat er in Nederland 900.000 mensen verslaafd aan benzodiazepines zijn en de ontwenningverschijnselen daarvan zijn niet zo prettig.
Het idee is dat je dit soort medicijnen tijdelijk gebruikt terwijl je in behandeling bent bij een psycholoog of psychiater, zodat je geen last meer hebt van spanningen en slapeloosheid, maar er wel aan werkt om ook zonder medicatie klachtenvrij te blijven.
Ik weet natuulijk niet waarom je dit spul slikt, maar als je arts ze heeft voorgeschreven zonder je verder door te verwijzen en het is de bedoeling dat je ze een half jaar of een jaar blijft slikken, dan wordt mijns inziens tijd om een second opinion te gaan vragen.

lees dit anders ook even (van de Urkse huisartsen, maar wel een goed stukje)

http://www.huisartsen-urk.nl/tekst-8.htm

We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  maandag 23 december 2002 @ 11:35:40 #6
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_7496055
quote:
Op maandag 23 december 2002 11:20 schreef Flurry het volgende:
Bij alle benzodiazepinen treedt gewenning op. Overleg anders even met je arts. Volgens mij is het sowieso niet goed om deze middelen langdurig achter elkaar te gebruiken. Na 2 of 3 maanden zou je er eigenlijk weer mee op moeten houden omdat je anders het risico loopt om verslaafd te raken. Ik las laatst dat er in Nederland 900.000 mensen verslaafd aan benzodiazepines zijn en de ontwenningverschijnselen daarvan zijn niet zo prettig.
Het idee is dat je dit soort medicijnen tijdelijk gebruikt terwijl je in behandeling bent bij een psycholoog of psychiater, zodat je geen last meer hebt van spanningen en slapeloosheid, maar er wel aan werkt om ook zonder medicatie klachtenvrij te blijven.
Ik weet natuulijk niet waarom je dit spul slikt, maar als je arts ze heeft voorgeschreven zonder je verder door te verwijzen en het is de bedoeling dat je ze een half jaar of een jaar blijft slikken, dan wordt mijns inziens tijd om een second opinion te gaan vragen.

lees dit anders ook even (van de Urkse huisartsen, maar wel een goed stukje)

http://www.huisartsen-urk.nl/tekst-8.htm

Ik gebruik ze ivm hyperventilatieklachten. Heel soms kan ik een dag zonder, maar over het algemeen heb ik dagelijks een (lichte) dosis van 0,25 mg nodig. In de meeste gevallen wordt er bij dit medicijn 1 mg per dag gebruikt dus wat betreft dosis valt het wel mee. Het zit me alleen dwars dat ik ze klaarblijkelijk toch wel erg nodig heb. De huisarts heeft gezegd dat de doses die ik gebruik nauwelijks kwaad kan maar dat ik er uiteindelijk toch wel af moet natuurlijk..... ga er binnekort maar weer eens heen...
Afrika Paprika
pi_7496177
Volgens mij treed er na 3 weken ofzo al gewenning op dat het geen effect meer heeft, slechts effect op bijwerkingen. Dus dat je benzo's slikt omdat je benzo's slikt. Dosis verhogen heeft dus ook geen zin. Weg met die rommel als het ff kan. Slik desnoods iets van valeriaan, die heeft dat effect niet, al zijn die middelen wel milder dan de reguliere medicatie.
pi_7496229
MIjn vader heeft volgens mij dit middel ook, maar zal heel lang (het werkt officieel idd maar 2/3 maanden), hij is er dus zwaar verslaafd aan geraakt (mede door toedoen van de arts).

Hij gebruikt dit middel dus nog steeds. Ikzou eigenlijk als ik jou was zo snel mogelijk er van af gaan, want het heeft hele nare bijeffecten soms.

pi_7497671
Valium is ook z'on benzodiazepine geloof ik. Laatst was er op Discovery ook een documentaire over. Valium werd in de jaren 60 en 70 veel voorgeschreven, en artsen bleven maar herhalingsrecepten uitschrijven, zonder na te gaan of het nog nodig was. Er schijnen heel veel mensen eraan 'gewend' geraakt, die daar ook hinder van ondervinden, bij heel langdurig gebruik, kwamen de vroegere klachten veel heftiger terug. Het is dus zeker mogelijk dat er gewenning optreedt (al waren er ook tegenstanders van dit idee aan het woord).

Ik zou iig opletten, en zoals hiervoor gezegd werd contact opnemen met je huisarts. Is er geen alternatief voor hyperventilatie-klachten? Misschien kan je wat je nu slik ook alleen slikken als je een aanval krijgt oid, zodat je het middel niet dagelijks hoeft te gebruiken.

"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
pi_7497859
quote:
Op maandag 23 december 2002 10:39 schreef LuQas het volgende:
Ik gebruik nu zo'n 3 maanden Alprazolam/Xanax (een angstremmend middel en dus ook een Benzodiazepine) en ik merk de laatste tijd dat de normale dosis steeds minder goed helpt en ik meer nodig heb voor het gewenste effect, is die gewenning een bekend verschijnsel bij dit soort middelen?
Alles went (lichamelijk) lieverd! Dat heb ik ook, maar dan met: koffie, bier en weed...
  maandag 23 december 2002 @ 13:56:23 #11
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_7498265
quote:
Op maandag 23 december 2002 13:27 schreef Mariposa het volgende:

Ik zou iig opletten, en zoals hiervoor gezegd werd contact opnemen met je huisarts. Is er geen alternatief voor hyperventilatie-klachten? Misschien kan je wat je nu slik ook alleen slikken als je een aanval krijgt oid, zodat je het middel niet dagelijks hoeft te gebruiken.

Het probleem is dat ik chronische hyperventilatie heb en me dus altijd onbehaaglijk voel in de zin van duizeligheid en hartkloppingen. Valeriaan helpt niet evenals kamillie o.i.d. Ik moet de oplossing vinden in therapie om er van af te komen maar dat doe ik nu ook al 3 maanden en dat helpt slechts heeeeel licht..
Afrika Paprika
  vrijdag 3 januari 2003 @ 13:57:35 #12
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_7684438
wilde even melden dat ik toch maar ben gaan stoppen met dit middel. Zit nu halverwege de derde dag zonder en het gaat bijzonder kut. Duizeligheid, concentratievermogen nul, hartkloppingen, echt vreselijk maar ik zal er toch een keer van af moeten... voel me alleen niet echt veel waard zo
Afrika Paprika
pi_7684520
Succes ermee! Heb je het wel met de huisarts overlegd?

Over dat slechte gevoel kom je echt wel heen! Het is gewoon eventjes, even door de zure appel heen bijten. Als die lichamelijke klachten blijven, zou ik wel nog even contact met je huisarts opnemen.

"No hay mal que por bien no venga" Geen ongeluk zo groot, of er is altijd nog wel een geluk bij
  vrijdag 3 januari 2003 @ 14:07:23 #14
35189 Troel
scherp en bot
pi_7684594
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 13:57 schreef LuQas het volgende:
wilde even melden dat ik toch maar ben gaan stoppen met dit middel. Zit nu halverwege de derde dag zonder en het gaat bijzonder kut. Duizeligheid, concentratievermogen nul, hartkloppingen, echt vreselijk maar ik zal er toch een keer van af moeten... voel me alleen niet echt veel waard zo
Ik hoop wel dat je dit overlegd hebt met je arts?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  vrijdag 3 januari 2003 @ 14:10:45 #15
42151 LuQas
Dum spiro spero
pi_7684655
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 14:02 schreef Mariposa het volgende:
Succes ermee! Heb je het wel met de huisarts overlegd?

Over dat slechte gevoel kom je echt wel heen! Het is gewoon eventjes, even door de zure appel heen bijten. Als die lichamelijke klachten blijven, zou ik wel nog even contact met je huisarts opnemen.

Ik heb de huisarts nog niet gesproken, maar ik heb volgende week toch een afspraak met hem, dus dan begin ik daar wel over. Het probleem is alleen dat hij het probleem niet inziet van langdurig benzo-gebruik, maar dat ik overal om mij heen hoor, ook van deskundigen, dat het wel schadelijk is.
Afrika Paprika
  vrijdag 3 januari 2003 @ 19:10:05 #16
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_7690340
quote:
Op vrijdag 3 januari 2003 14:10 schreef LuQas het volgende:

[..]

Ik heb de huisarts nog niet gesproken, maar ik heb volgende week toch een afspraak met hem, dus dan begin ik daar wel over. Het probleem is alleen dat hij het probleem niet inziet van langdurig benzo-gebruik, maar dat ik overal om mij heen hoor, ook van deskundigen, dat het wel schadelijk is.

Alleen al het feit dat je je nu zo kut voelt is volgens mij een teken dat het echt hoog tijd werd om te stoppen.
Kan je trouwens niet een andere huisarts om advies vragen? Misschien is het bijvoorbeeld beter om langzaam af te bouwen zodat de ontwenningverschijnselen lichter zijn?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')