abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_177531060
Mijn woning is gebouwd in 2000. Goed geïsoleerd dus, ook aangezien de temperatuur beneden redelijk constant is.
Boven is dit een ander verhaal. Ik heb een pannendak met daaronder isolatieplaten. Daarnaast heb ik in de slaapkamer 1.2 m een muur en daarna een schuinewand. Beide zijn met deze dagen erg koud (10 graden) terwijl andere muren een graad of 17 zijn. Ik krijg het dan ook niet warm in de slaapkamers.
Iemand enig idee hoe dat kan komen en weet iemand welk effect ventilatiepannen hierop kunnen hebben?
pi_177531302
Je hebt waarschijnlijk ergens een warmtelek. Misschien kun je dit met een infrarood-thermometer precieser localiseren.
pi_177531434
Dat is gebeurd. Er ontsnapt geen warm lucht
  donderdag 1 maart 2018 @ 17:35:41 #4
303802 nogeenoudebekende
The future is shit...
pi_177531486
quote:
Goed geïsoleerd dus
Oh?
And so is the past
pi_177531687
quote:
10s.gif Op donderdag 1 maart 2018 17:35 schreef nogeenoudebekende het volgende:

[..]

Oh?
Ik zet hier ook vraagtekens bij.
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177531719
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 17:12 schreef Houtenaar het volgende:
Mijn woning is gebouwd in 2000. Goed geïsoleerd dus, ook aangezien de temperatuur beneden redelijk constant is.
Boven is dit een ander verhaal. Ik heb een pannendak met daaronder isolatieplaten. Daarnaast heb ik in de slaapkamer 1.2 m een muur en daarna een schuinewand. Beide zijn met deze dagen erg koud (10 graden) terwijl andere muren een graad of 17 zijn. Ik krijg het dan ook niet warm in de slaapkamers.
Iemand enig idee hoe dat kan komen en weet iemand welk effect ventilatiepannen hierop kunnen hebben?
Iets meer info is wel welkom, Cv, radiatoren, thermokranen, thermostaat, aanvoertemperatuur etc etc
Je hoort bij de betere, maar nog lang niet bij de beste
pi_177531749
Te lage capaciteit verwarming boven ?
Onbalans in de verwarmings installatie
pi_177532137
Ik zou ook zeggen dat het in je cv installatie zit.

In mijn slecht geventileerde woning krijg ik het boven gewoon warm. Als de radiatoren en ketel maar voldoende vermogen hebben.

Als de temperatuur beneden heel constant is zal de ketel niet veel of lang bij stoken vermoed ik. Dit kan te weinig zijn om met jouw radiatoren boven te verwarmen.

Staan de radiatoren open? Zijn (thermostaatkranen?) Wat verder open gedraait. Hoe vaak gaat de ketel nu aan om bij te verwarmen, in welke staat is de ketel?

Maar goed nog 1 nacht sokken aan.
pi_177533119
De thermostaat kranen staan helemaal open en de radiatoren hebben genoeg capaciteit.
De ketel is in goede staat maar ruim 15 jaar oud.
Beneden is de temperatuur constant en de verwarming slaat niet zo vaak aan.
pi_177533870
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 18:56 schreef Houtenaar het volgende:
De thermostaat kranen staan helemaal open en de radiatoren hebben genoeg capaciteit.
De ketel is in goede staat maar ruim 15 jaar oud.
Beneden is de temperatuur constant en de verwarming slaat niet zo vaak aan.
Als de temp in de woonkamer goed is, slaat je ketel dus niet aan waardoor je slaapkamers geen warmte krijgen. Zijn de radiatoren daar koud?
Draai de kranen van je woonkamerradiatoren wat dicht zodat er meer warmte de slaapkamers in gestuurd wordt?
dag
  donderdag 1 maart 2018 @ 19:25:27 #11
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_177533935
Je hebt een thermostaat in de woonkamer, als het daar op temp is, stopt ie met stoken. En dan vreemd vinden dat je slaapkamer koeler is? Draai de radiatoren in de woonkamer 2/3 dicht (1/3 open) en die in de slaapkamer vol open, dan is het daar veel warmer
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_177534095
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 18:56 schreef Houtenaar het volgende:
De thermostaat kranen staan helemaal open en de radiatoren hebben genoeg capaciteit.
De ketel is in goede staat maar ruim 15 jaar oud.
Beneden is de temperatuur constant en de verwarming slaat niet zo vaak aan.
Hoe heb je bepaald dat de radiatoren de juiste capaciteit hebben ?
pi_177535804
Onderkant is een rijtjeshuis met weinig warmtevraag en boven staan de puntdaken los van elkaar?

Thermostaatkranen icm een weersafhankelijke thermostaat?
.
pi_177538429
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 19:30 schreef Klepper272 het volgende:

[..]

Hoe heb je bepaald dat de radiatoren de juiste capaciteit hebben ?
Ik zou denken dat je een hogere capaciteit (grotere radiator) als de ketel niet zo vaak aan gaat..
pi_177538647
Zet de water temperatuur van de ketel wat lager, dan draait de ketel iets langer per uur en krijgt dus het hele huis vaker warmte. Is nog zuiniger ook.
pi_177540437
Als de kamer koud is, worden de muren ook koud. Hoe dik de isolatie is maakt daarbij weinig uit. De vraag is waarom sommige kamers koud zijn.

Afgelopen tijd is het behoorlijk zonnig geweest, februari had een record aantal zonuren. Dat heeft als gevolg dat kamers die goed op de zon liggen lekker opgewarmd worden van buitenaf, ook al is het buiten ijskoud.
Als de woonkamer, waar de thermostaat hangt, goed op de zon ligt ziet de thermostaat die de cv-ketel aanstuurt dat het lekker warm in huis is. De ketel mag dan dus een tijdje uit, of eventueel op heel laag vermogen stoken. Dat is prima voor alle kamers die goed op de zon liggen. Alleen heb je op de bovenverdieping vaak meerdere kamers die niet allemaal goed op de zon liggen. Doordat de thermostaat de cv-ketel uitschakelt, worden de kamers zonder goede zonligging na verloop van tijd ijskoud.

In een grauwe periode zoals afgelopen december en januari zul je hier nauwelijks last van hebben. De kamer waar de thermostaat hangt wordt dan immers niet beïnvloed door zonnewarmte en bij een goed ingeregeld cv-circuit wordt het huis dan gelijkmatig opgewarmd.

Er zijn twee oplossingen voor bovenstaande probleem.
1: onafhankelijke ruimteregeling toepassen in elk geval in de kamers die nu koud blijven
2: Behalve in de woonkamer overal thermostaatknoppen op de radiatoren monteren. De thermostaatknoppen instellen op de stand die overeen komt met de gewenste temperatuur. In de woonkamer waar de kamerthermostaat hangt moet je dan de radiatoren zonder thermostaatknop minimaal de helft dicht draaien. De woonkamer zal daardoor veel langzamer opwarmen, waardoor de cv veel langer warmtevraag heeft. Hierdoor hebben de 'koude' kamers meer tijd om op te warmen, terwijl de thermostaatknoppen er voor zorgen dat het nooit te warm wordt, ook niet in de 'zonnige' kamers.
pi_177542659
Dank allemaal voor jullie reacties. Ik zie dat jullie allemaal denken in de richting van de cv en niet door wind beweging agv de ventilatie dakpannen.
Ik heb overal thermostaat kranen, verschillende temperaturen van water geprobeerd en geprobeerd de radiatoren beneden te knijpen. Echter daar heb ik te maken met koudeval en wordt het bij knijpen niet warm.
Wie kan een goed advies geven over inregelen van cv dat zeker werkt want mijn idee is dar er veel partijen zijn die slechts van een klein stukje op de hoogte zijn.
Een weersafhankelijke thermostaat heb ik gehad maar dan sloeg het gas verbruik door het dak.....
pi_177543877
Als het koudeval is, wat kan langs die hogere koudere wanden zou een oplossing kunnen zijn om onder die wand de verwarming te leggen. Maar je hebt nog een probleem door de goede isolatie van de rest van het huis, hierdoor brandt de verwarming nog maar heel zacht en weinig en dan wordt het bij de koudere gedeeltes soms heel fris.
.
pi_177544048
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 07:37 schreef Houtenaar het volgende:

Ik heb overal thermostaat kranen, verschillende temperaturen van water geprobeerd en geprobeerd de radiatoren beneden te knijpen. Echter daar heb ik te maken met koudeval en wordt het bij knijpen niet warm.
Beneden "knijpen" is 1, maar heb je ook boven de radiatoren via het voetventiel, meer water gegeven? Je kan wel de th.knop vol open zetten, maar als het voetventiel te veel geknepen staat, schiet het nog niet op. Ik neem aan dat de inlaatcombi's hebt (foto evt.)?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_177544095
Kun je anders een plattegrond tekenen van de slaapkamer en aangeven waar de koude wand zit, ramen en radiatoren.
.
pi_177546435
[img][IMG]http://i64.tinypic.com/28k2dlg.jpg[/IMG][/img]
Als het goed is is hier de tekening te vinden. De koude wanden zijn aan de noord-oost kant. De ramen zijn aangeven en hieronder de radiatoren.
Zoals aangeven hebben de slaapkamers schuine wanden, ongeveer 1,2 recht en daarna schuin.
pi_177548383
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 22:09 schreef Nico987 het volgende:

[..]

Ik zou denken dat je een hogere capaciteit (grotere radiator) als de ketel niet zo vaak aan gaat..
De thermostaat reageert alleen maar op de temperatuur in de woonkamer.
Als boven in verhouding te kleine radiatoren hangen zal het daar te koud blijven
pi_177548644
quote:
0s.gif Op donderdag 1 maart 2018 23:36 schreef Ivo1985 het volgende:
Als de kamer koud is, worden de muren ook koud. Hoe dik de isolatie is maakt daarbij weinig uit. De vraag is waarom sommige kamers koud zijn.

Afgelopen tijd is het behoorlijk zonnig geweest, februari had een record aantal zonuren. Dat heeft als gevolg dat kamers die goed op de zon liggen lekker opgewarmd worden van buitenaf, ook al is het buiten ijskoud.
Als de woonkamer, waar de thermostaat hangt, goed op de zon ligt ziet de thermostaat die de cv-ketel aanstuurt dat het lekker warm in huis is. De ketel mag dan dus een tijdje uit, of eventueel op heel laag vermogen stoken. Dat is prima voor alle kamers die goed op de zon liggen. Alleen heb je op de bovenverdieping vaak meerdere kamers die niet allemaal goed op de zon liggen. Doordat de thermostaat de cv-ketel uitschakelt, worden de kamers zonder goede zonligging na verloop van tijd ijskoud.

In een grauwe periode zoals afgelopen december en januari zul je hier nauwelijks last van hebben. De kamer waar de thermostaat hangt wordt dan immers niet beïnvloed door zonnewarmte en bij een goed ingeregeld cv-circuit wordt het huis dan gelijkmatig opgewarmd.

Er zijn twee oplossingen voor bovenstaande probleem.
1: onafhankelijke ruimteregeling toepassen in elk geval in de kamers die nu koud blijven
2: Behalve in de woonkamer overal thermostaatknoppen op de radiatoren monteren. De thermostaatknoppen instellen op de stand die overeen komt met de gewenste temperatuur. In de woonkamer waar de kamerthermostaat hangt moet je dan de radiatoren zonder thermostaatknop minimaal de helft dicht draaien. De woonkamer zal daardoor veel langzamer opwarmen, waardoor de cv veel langer warmtevraag heeft. Hierdoor hebben de 'koude' kamers meer tijd om op te warmen, terwijl de thermostaatknoppen er voor zorgen dat het nooit te warm wordt, ook niet in de 'zonnige' kamers.
De invloed van de zon is nog maar erg weinig lijkt mij. Het zijn echt maar een paar uurtje dat de zon een beetje kracht heeft.

Thermostaatkranen in een ruimte waar de thermostaat hangt lijkt mij idd onverstandig.
Vervangen voor een normale kranen dus.

Ik zou controleren of de radiatoren boven niet geknepen staan (voetventiel)
Als deze niet geknepen zijn zou ik persoonlijk de radiatoren boven behoorlijk vergroten
pi_177548883
Heeft je thermostaat toevallig een open haard functie? Zo ja, zet deze dan aan, dan blijft je CV ook doorstoken wanneer beneden de ingestelde temperatuur is bereikt.
pi_177548944
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 11:28 schreef Houtenaar het volgende:
.
pi_177553553
We hebben nu natuurlijk best extreem weer in de zin van behoorlijk harde noordoostenwind gecombineerd met kou (en droge lucht). De wind staat dus vol op die koude wanden, zo vreemd is dat niet dat ze dan koud worden. Het zal inderdaad ook wel meer door de pannen heen waaien als anders.

De verwarming is waarschijnlijk ontworpen op windstil en als het al ingeregeld is dan is dat mogelijk met westenwind gedaan. Het grootste deel van NL heeft namelijk voornamelijk westenwind.

Uitgaande dat de unieke weersomstandigheden de schuldige zijn en dat na het weekend weeromslag is zou ik gewoon voor twee tientjes per stuk elektrische kacheltjes halen bij de bouwmarkt. Wel beperkt aanzetten anders verslijten de lagers van je stroommeter te hard.
pi_177556645
Ik heb momenteel hetzelfde probleem. Vorige zomer verhuisd. Huis uit 1980 met epc van 194. Goed zou je dus denken maar sinds kort met dit vreselijke koude weer lukt het niet meer om de slaapkamers van de kinderen warm te krijgen. Beneden geen probleem. Boven (slaapkamers ook op de noord-oost zijde met oude convectoren) niet hoger dan 12 graden. Onze cv ketel (een oude delta hr g20 ketel) staat momenteel op 80 graden omdat ik ergens las dat oude convectoren ook een hogere cv temperatuur nodig hebben. Maar zelfs dan slechts 14 graden te krijgen na 4u de convectoren aan te hebben staan. De convectoren staan op stand 3 (20 graden) met thermostaatkranen. De thermostaatkranen beneden heb ik op 2 staan (omdat ik jullie tips hierboven al gelezen had) Wat kan ik nog doen?
pi_177556944
^^
tja, zou de thermostaatkranen boven iig helemaal open zetten en ook niet uitzetten met deze omstandigheden
  vrijdag 2 maart 2018 @ 19:43:52 #29
410477 Fietsertje70
als vlinders wespen worden :-)
pi_177557427
Ik sprak vandaag een collega en die vertelde dat hij zijn huis echt niet warm kreeg, maar dat hij zich wel helemaal lens stookt. Zet die oelewapper gewoon 's-nachts de verwarming uit en heeft hij altijd een bovenlichtje openstaan want moet wel binnen roken. 8)7
pi_177599270
Dank voor alle tips. Ik heb beneden de radiatoren geknepen. Het wordt nu boven wel wat warmer (als de cv aanslaat). Maar beneden heb ik in weer koudestromen. Het lijkt dat er iets niet klopt in de balans tussen radiatoren, ventilatieroosters en mechanische ventilatie. Iemand tips
pi_177599347
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 maart 2018 19:18 schreef Cema het volgende:
Ik heb momenteel hetzelfde probleem. Vorige zomer verhuisd. Huis uit 1980 met epc van 194. Goed zou je dus denken maar sinds kort met dit vreselijke koude weer lukt het niet meer om de slaapkamers van de kinderen warm te krijgen. Beneden geen probleem. Boven (slaapkamers ook op de noord-oost zijde met oude convectoren) niet hoger dan 12 graden. Onze cv ketel (een oude delta hr g20 ketel) staat momenteel op 80 graden omdat ik ergens las dat oude convectoren ook een hogere cv temperatuur nodig hebben. Maar zelfs dan slechts 14 graden te krijgen na 4u de convectoren aan te hebben staan. De convectoren staan op stand 3 (20 graden) met thermostaatkranen. De thermostaatkranen beneden heb ik op 2 staan (omdat ik jullie tips hierboven al gelezen had) Wat kan ik nog doen?
Heb je thermostaatkranen in de kamer waar de kamerthermostaat hangt?
pi_177599609
Ja.
pi_177599698
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 14:01 schreef Houtenaar het volgende:
Ja.
Maar als je de thermostaatkranen in de woonkamer op (noem maar wat) 18 graden zet en de kamerthermostaat staat op 20 dan zal hij het nooit op 20 graden krijgen en dus altijd door blijven stoken.
pi_177607745
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 13:43 schreef Houtenaar het volgende:
Dank voor alle tips. Ik heb beneden de radiatoren geknepen. Het wordt nu boven wel wat warmer (als de cv aanslaat). Maar beneden heb ik in weer koudestromen. Het lijkt dat er iets niet klopt in de balans tussen radiatoren, ventilatieroosters en mechanische ventilatie. Iemand tips
Bekijk het deze week nog eens. Als het dan geen probleem meer is dan gewoon een ventilatorkacheltje per slaapkamer aanschaffen voor extreem weer.
pi_177607895
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 13:43 schreef Houtenaar het volgende:
Dank voor alle tips. Ik heb beneden de radiatoren geknepen. Het wordt nu boven wel wat warmer (als de cv aanslaat). Maar beneden heb ik in weer koudestromen. Het lijkt dat er iets niet klopt in de balans tussen radiatoren, ventilatieroosters en mechanische ventilatie. Iemand tips
Thermostaat een graad omhoog
.
pi_177612810
quote:
0s.gif Op zondag 4 maart 2018 13:43 schreef Houtenaar het volgende:
Dank voor alle tips. Ik heb beneden de radiatoren geknepen. Het wordt nu boven wel wat warmer (als de cv aanslaat). Maar beneden heb ik in weer koudestromen. Het lijkt dat er iets niet klopt in de balans tussen radiatoren, ventilatieroosters en mechanische ventilatie. Iemand tips
Met dit koude weer kun jebde roosters natuurlijk goed dicht hebben. De mv in de laagste stand. En ventielen wat knijpen..
pi_177630917
quote:
1s.gif Op donderdag 1 maart 2018 17:12 schreef Houtenaar het volgende:
Mijn woning is gebouwd in 2000. Goed geïsoleerd dus, ook aangezien de temperatuur beneden redelijk constant is.
Ik zal je uit de droom halen, een woning uit 2000 is vergeleken met de normen van nu, niet goed geisoleerd.
Maar slechts "redelijk" geisoleerd ;)
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')