abonnement Unibet Coolblue
pi_177506497
momenteel ben ik mijn huis uit 1907 aan het verbouwen. Hierin komt een nieuwe badkamer. Nu wil ik op de houten constructie balken 22 mm dikke watervast verlijmd okoume multiplex schroeven en dit later betegelen. Er komt een aparte douchebak. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze constructie? We kiezen dus niet voor lewis platen en beton omdat dat met het gewicht niet gaat lukken. Is het handig de platen nog met een primer te behandelen voor dat we gaan tegelen?
pi_177506666
quote:
0s.gif Op woensdag 28 februari 2018 16:28 schreef grootgrondbezitter het volgende:
momenteel ben ik mijn huis uit 1907 aan het verbouwen. Hierin komt een nieuwe badkamer. Nu wil ik op de houten constructie balken 22 mm dikke watervast verlijmd okoume multiplex schroeven en dit later betegelen. Er komt een aparte douchebak. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze constructie? We kiezen dus niet voor lewis platen en beton omdat dat met het gewicht niet gaat lukken. Is het handig de platen nog met een primer te behandelen voor dat we gaan tegelen?
Gaat prima; ik heb iets dergelijks met betonplex gedaan. Je zou zelfs kunnen overwegen om laminaat (van beste kwaliteit) te leggen, en de naden met de wanden/douchebak, dicht te kitten
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  woensdag 28 februari 2018 @ 18:23:09 #3
11798 Rtificial
[ahr-tuh-fish-uhl]
pi_177508640
Dat is ook een prima idee ja.
Wij hebben de badkamer ook op een houten vloer, met PVC stroken in de badkamer, die zijn verlijmd, en een inloopdouche betegeld. Dat gaat prima.
pi_177508776
Bij mij hebben ze eerst de houtlaag ondersteunt met H balken en daarna gewoon beton gestort
Ik zwaai naar dieren.
pi_177509292
Je kunt ook wedi plaat overwegen. Ik ben zelf altijd van het principe geen hout in een badkamer. Je opstelling zal wel werken denk ik. Waar je wel op moet letten is dat je constructie voldoende stijf is. In oude huizen zijn balklagen vaak onderbemeten. Anders scheuren je voegen met lekkages en rot tot gevolg.

Eventueel neem je dubbel multiplex of dikke wedi plaat (40mm). Dan daarna betegelen met flexibele tegellijm en voegen met flexibele mortel.
pi_177509720
dank jullie wel voor de reacties! Fijn dat het kan wat we bedacht hebben, kreeg veel scheve gezichten.
pi_177510438
Hier zat het ook ongeveer zoals je beschrijft.

Originele vloerdelen met underlayment er op en daar 2 lagen tegels op.

Belangrijk is dat het geheel niet mag doorbuigen. Als beton te zwaar is, zijn de balken dan wel sterk/stijfgenoeg? Als er speling op je platen komt krijg je gezeur met je tegels natuurlijk.
pi_177510654
Zolang je een douchebak gebruikt kan het. Anders lewisplaten. Kan her en der gaan scheuren door doorbuiging van balken, houd hier rekening mee (geen water morsen dus).
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')